4 vuoden trossimaksuilla apuperämoottori

esine vai tarra

Trossi - avunantotarraa ja palvelua on markkinoitu partiomaiseen henkeen että se on hyvä juttu ja kaikki vaan mukaan. Jos olisin ns. uusavuton tai jotenkin teknisesti vajaaälyinen, olisin epäilemättä liputtamassa tuon kaltaisen tarran ja palvelun hankintaa itsekin. Mutta sattuneesta syystä kun olen tyypillinen suomalainen mies, joka on jotain käsillään tottunut tekemäänkin, ja siinäkin ääritapauksessa, etten alusta saisi takaisin toimintakuntoon, olen varautunut apumoottorilla ja muila tarvikkeilla. En pidä Trossi palvelua ja niistä kymmenen vuoden akselilla jopa uuden perämoottorin hintaan nousevia maksuja vanhan apuperämoottorin veroisena asiana. Avustushinaus kuitenkin on vain lähimpään korjaus tms. satamaan, ja kuvitteellinen konevikamatka jatkohinausmurheineen, varusteineen, paikkamaksuineen vieraskohteissa, henkilökuljetuksiin ym jäisi siten ns. puolitiehen.

Myyntipalstat ovat pullollaan vanhoja parin kolmen satkun pikkuperämoottoreita jotka 2-tahtisina yksinkertaisia, halpoja huoltaa peruskuntoon, toimintavarmoja ja mahdollistaa myös muun käytön veneessä mm. apujollan moottorina tia soutuveneessä mökillä. Ennen kaikkea, sillä pääsee takaisin kotisatamaan, jossa vikaa voi analysoida rauhassa tarkemin, eikä tarvitse paineen alla olla maksamassa vieraspaikkakunnan sataman kalliita korjaamoveloituksia.

Hätääntynyt helppoihin pikapalveluihin tarrautuva (tai tarroja ostava) ihminen merellä ilmentää jo asennetta elämään, veneilyyn ja tilanteisiin; kaiken annetaan tulla laput silmillä ja murehditaan sitten vasta jos sellainen tulee vastaan, manjana meininki rulettaa. Heitä myös veloitetaan korjaussatamissa kuin viimeistä päivää enkä liiemmin haluaisi olla heidän kengissä.

Jos vene on huollettu säännöllisesti ja omistaja on asianmukaisesti tutustunut veneen tekniikkaan ja mahdollisiiin heikkoihin lenkkeihin kuten esimerkiksi sisäperämoottoriveneiden pakokanavan ja tai jäähdytysletkujen alueen äkillisiin vesivuototilanteisiin, vesipumpun siipipyörän rikkoon, tai vaikkapa kiinalaisten pilssipumppujen lyhytikäisyyteen, ei minkään pitäisi tulla kuin salama kirkkaalta taivaalta ja veneessä olisi varaosaa tai tarviketta aina mukana.

Meripelastustoiminta yleisellä tasolla ja ajankuluna siihen osallistuville nuorille on hyvä juttu, ja ehkä heidän tulisi keskittyä vain välttämättömän ilmaistarpeen antamiseen henkilöpelastustasolla Sitäkautta heidän mahdollisuudet 100 prosenttiseeen valtionapuunkin olisivat suuremmat. Nyt kun se on tällaisen hinauspalvelun tarjoajana, on horisontissa vaara, että toiminta lopulta muuttuu EU n yritys-ja yhdistystulkintojen kautta kaupalliseksi bisnekseksi. Sen jälkeen hintojen katto aukeaa lopulta ja vain taivas on rajana.

64

487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fghyt

      Ei sitä opi arvostamaa ennen kun on itse kerran kunnolla kusessa. Tosin itse en ole vielä ollu ja olen silti Trossin maksanut. Voi niitä haavereita sattua kokeneillekkin ja vehkeistä huolehtiville. No jos joskus sattuu vahinko ja 12 metrin tuulessa menee kuveittain laineessa ja riuhtoo 200 eken seagullii käyntii känsät kädessä niin voihan sen meripelastusseuran silti soittaa paikale vaikkei olekkaan trossimaksua maksanut. Trossin maksamalla on mukana rahoittamassa äärettömän tärkeää vapaaehtoistyötä.

      • fgth 4

        Tämä voi järkyttää sinua, mutta olen mainitsemallasi 12 m s tuulella peruuttanut 3 tonnista akselivetoista moottorivenettä 4 heppasella 200 euron yamahalla vastatuuleen ulos matalalta lahdelta tuulen ankkurissa yllättäen käännyttyä, ihan vaan koska se oli kätevämpää kuin veneen omalla koneella. Känsät ? mitä ne on ? Oletko purjehtija ?

        terveisiä vaan sinne brittiläiseen perämoottorimuseoon, 80 - 90 luvun japanilaisia moottoreitakin saa halvalla


    • Erkki Nimi

      Tiskinpa olet edes veneessä ollut koskaan.

      • Erkin eno

        Ai sinä ? et olekaan "erkki"


    • Anteeksi vain, mutta olen kanssasi vahvasti eri mieltä.

      Esimerkiksi 250 hv 2010 vm Verado hälyttää välillä turhista. Kaikki on sähköistä, kaukohallintalaitteesta alkaen (jos ne hälytykset ovatkin johtuneet, tietokone tulkitsee ettei kaasukahvan asento vastaa moottorin antamaa tehoa). Vene on kunnolla huollettu ja pidetty. Lisäksi tuolle moottorille ei pääse tekemään mitään merellä, tuskin edes kuivalla maalla (tunget 2.7 litraisen suoran kuutosmoottorin kahdella yläpuolisella nokka-akselilla ja mekaanisella ahtimella perämoottorin koppaan). Edes moottorikoppaa ei saa pois merellä. Olen lisäksi eri mieltä tuosta apumoottorista, toissa sunnuntaina todella terävässä ja korkeassa aallokossa sillä ei olisi tehnyt mitään veneessä joka kevytkeulaisena vaatii muutenkin tehoa kovemassa tuulessa ohjailtaessa.

      Lisäksi sinulta jäi huomoimatta eräs todella tärkeä seikka, Meripalstuseurat pelastavat aina jos olet hengenhädässä, trossi on pelkkä lisäpalvelu. Eli trossia ei ole pakko ostaa, mutta ainakin jäsenmaksu kanttaa kyllä maksaa.

      • MaksumiestenhinausOy

        Ei mitään, ole vain eri mieltä, kuten kaikki niitä tarroja a. myyvät ja b. tarrat jo ostaneet. Vapaa maa kuten sanottua. Toin vain oman näkemyksen esille koska en pidä trossia järkevänä ja olen perustellutkin sen ja mielestäni monelta kantilta.

        Mitä tulee Mainitsemasi isokokoisen perämoottorin sähkövikoihin, niin en osaa sanoa juuta enkä jaata koska en ostaisi itse koskaan niin täysin elektronisoitua järjestelmää veneeseen, jota ei pystyisi (edes mainitsemallasi maalla) korjaamaan. Toisekseen, jos jostain syystä hankkisin, hankkisin myös apumoottorin, luultavasti uudehkon ja ehkä 6 hv apumoottorin, koska jos rahaa veradoon, rahaa myös n. 1000 euron apumoottoriin. Korjaamo saariston hornassa on hnnoittelun suhteen monopoliasemassa, ja pääsee omalla moottorilla rauhassa kotiin jossa voi pohtia jatkotoimenpiteitä.

        Se, riittääkö 4 tai 6 hv moottori luikkimaan kävelyvauhtia takaisin sisäsaariston salmiin ja sieltä kotisatamaan, olen eri mieltä jos veneesi on kokoluokkaa alle 10 metriä. Ei ole ensimmäinen kerta kun kuulen kuinka pienien perämoottorien potkurivoimaa vähätellään, ja sitten kuitenkin joka syksy näkee ns. kauluspaitaisten hoikkeliini-ihmisten tökkivän keksillä tonnien painoisia veneitä nostoluiskaruuhkassa ympäri saama-allasta

        on totta että ihmiset tarvittaessa pelastetaan kuten jo itsekin sanoin, mutta fokukseni oli kokonaisuuden hoitamisessa eli siinä, että tullaan omin voimin sinne minne ollaan mentykin ilman lisärahastuksia. moottori on itselle ostettu muuallakin hyödynnettävä esine kun taas trossi on jokavuotinen maksettu lasku tyhjästä jos kaikki menee hyvin. en noin yleensä ottaen jätä mitään sattuman varaan, ja trossi edustaa juuri sattumanvaraisuuden maksullista hoitamista.


      • Mace66

        Perämoottoreiden hinta on aika suorassa suhteessa hevosvoimiin. Siksi onkin järkevämpää laittaa perään kaksi pienempää moottoria yhden ison sijasta. Esim. 2x150hp 1x300hp sijasta. Näin kait jenkit tekevät nykyään, tosin hevosvoimia rakastavina eivät puolita tuota yhden moottorin tehoa.

        Todennäköisyys että kaksi moottoria vikaantuu yhtä aikaa on häviävän pieni.


    • väännä raut lankast

      Ensinnäkin maksan Trossin mielellään ajatuksella jotain hyvää pitää tukea, ennemmin rahat siihen kuin Afrikkaan.

      Toiseksi pitääkö akselivetoiseen veneeseen nyt rakentaa joku ruma teline taakse mihin saan tämän 4 heppasen 2-tahtisen rumiluksen kiinni?
      pirun pitkä rikinen kone pitää löytää tai sit pitää tehdä kaapeliohjaus, tai aukko peräpeiliin jotta sitä saa ajettua.

      Miten kun liikut autolla ni onko sinulla aina hevonen varoiksi mukana ?
      Auton hajottua valjastat hevosen vetämään sinut lähimmälle korjaamolle vai?

      • rautalanka ker igen

        anna rahasi vaikka joulupukille tai vaikka minulle, ei voisi vähempää kiinnostaa jos sitä liikaa tuntuu olevan. apumoottoritelineestä voi tehdä siistin ja pienen tai ison ja ruman. Jos haluat tehdä itsellesi ruman, ole hyvä vain. omassa veneessä se oli viimeksi kuin katsoin, a 4 paperiarkin kokoinen kehikko takaa katsottuna.
        Eipä ole koskaan ollut pitkärikistä apumoottoria eikä tule. Teline asennetaan niin ettei mitään erikoishintaisia moottoreita tarvitse etsiä, ja että moottori kanssa mahtuukin johonkin helposti silloin kun sitä ei tarvita.

        Missä ihmeen erämaassa sinä oikein asustelet ? täällä missä minä asun, on autokorjaamoja puolen kilometrin välein ja autonkuljetusvaunuvuokraamoitakin muutama. on täysin eri asia järjestää hinaus tai kärrykuljetus kaverin kanssa maalla kuin merellä kaukana ulapalla


    • sdfhsdhsdh

      Niin, kyllä Trossissa hintaa on.. Vähän sama kun auton kevytkasko, mitä olen pitänyt juuri hinausturvan vuoksi. Nyt on kolmen vuoden aikana ollut kerran tarve hinausautolle, joten halvemmaksi olisi tullut maksaa se yksi keikka itse. Jos kulkupeli on siinä kunnossa, että varmasti streikkaa matkan varrelle kerran vuodessa, niin vakuutus kannattaa.

      Sama homma vesillä, kannattaa miettiä riskit vastaan omat mahdollisuudet. Yleensä viat johtuvat liasta väärässä paikassa, tai sitten hapettumisesta. Riippuu niin täysin käytettävästä kalustosta, jos on se tietokoneohjattu vehje, niin sillehän ei edes kaikki korjaamot voi tehdä mitään. Toisaalta jos ajaa vaikka vanhemmalla keskimoottorilla, niin sen voi purkaa atomeiksi missä vaan saaren rannalla. Kannattaa pitää tiivistesarja ja kaikkia pikkutilpehöörejä aina mukana.

      Monessa keskimoottoriveneessä on myös pieni masto, esim Family Cruiserissa. Siihen kun rikaa purjeen, niin yleensä myötäiseen voi lasketella ainakin johonkin. Ja sitten voi pitää veneessä aina varakonjakin, jolla korvataan hinauksen muodossa saatu vertaistuki toiselle veneilijälle.

      Nämä on aina aika veneilijäkohtaisia juttuja, varmasti on porukkaa, jolle Trossi on ehdottomasti tarpeellinen juttu. Itse en ole sitä ottamassa, ostan samalla rahalla koneeseeni varaosia.

    • Trossisti

      Trossi on ennen kaikkea kannatuksen osoitus vapaaehtoiselle meripelastustoiminnalle. Oma vakuutukseni kattaa hinauksen yhtä lailla, mutta olen silti paikallisen meripelastusseuran jäsen = maksan Trossi-palvelun olemassaolosta, koska arvostan a.o. toimintaa.

      Paraskaan valmistautuminen ja varautuminen ei kokonaan poista vahingon tai onnettomuuden mahdollisuutta joten mielelläni maksan tämän varsin edullisen maksun siitä, että tarvittaessa motivoitunut apu on lähellä. Viranomaisten verkko kas kun harventuu koko ajan.

      Yhtä relevanttia on arvostella Roska Roope tarran ostajia kun jätteet voisi kipata ilmaiseksi mereen tai muuten vaan muiden riesaksi?

      • oletko kunnossa?

        Kuule hei, mitäs jos ottaisit trossi-tatuoinnin niskaan ? Ja roska roope tatuointi vaikka olkapäälle?
        Eikös hyvän asian puolesta sinun pitäisi näin tehdä ..


      • merellä ollaan omillaan
        oletko kunnossa? kirjoitti:

        Kuule hei, mitäs jos ottaisit trossi-tatuoinnin niskaan ? Ja roska roope tatuointi vaikka olkapäälle?
        Eikös hyvän asian puolesta sinun pitäisi näin tehdä ..

        Katsoiko joku muukin perjantaina fox tv n hätäkutsu- nimistä realityä, jossa purjeveneen konehuoneen tulviessa ja saamattomien omistajien luikkiessa pakoon ohiajavaan veneeseen, paikalle tuli paikallinen meripelastaja 5 metrisellä vesisuihkulelulla Ilman työkaluja, ilman polttomoottori vesipumppua ja mitään muutakaan.
        Sitten, yhden suoritusta tuuletettiin kun alkoi tyhjentämään löytyneellä ämpärillä. Kun vika veden vähettyä selvisi ja isompi pelastusalus saapui, edes sieltä ei löytynyt ruuvimeisseliä kiristämään vesijäähdytyksen postopuken klemmaria. Oikeasti, jakson purjehtijat toivottavasti oli kumma poikkeus veneilijöissä, ollen näin saamattomia. Ensivaikutelmana parikymppiset pelastajat tykkää ilmeisesti vaan metsästää adredaliinia vesisuihkuveneillä ilman välineitä kaahaten ja sankaroiden. Asioiden noin ollen, yksikään pelastusyksikkö ei tule astumaan jalallakaan, yhteenkään veneistäni. ei englannissa ei suomessa eikä missään muuallakaan. Vahvisti vain ennakkokäsityksiäni..


    • joopajoooo

      Muodostatko käsityksen suomalaisista meripelastajista sen mukaan mitä telkkarin tosi-tv -sarjoista näet? Se kertoo jotain itsestäsikin.

      • korjaatkomitäänkoskaan

        Muodostan useista lähteistä ja ensisijaisesti omista käytännön kokemuksista. Haluat selvästi rajoittaa keskustelun argumenttilähteitä, kertoo jotain itsestäsikin.


    • sfgsfgsgf

      Vilkaisu veneen työkalupakkiin kertoo aika paljon veneen ja miehistön merikelpoisuudesta. Jos ei löydy varaklemmareita ja edes ruuvaria, niin voivoi. Keskimoottoriveneessä myös kokoelma o-renkaita, tiivistepapereita ja shellakkaa ei ole ollenkaan pahitteeksi. Ja sopivat välineet mm kaasuttimen kanavien puhdistukseen.

      Oikeasti, koska veneilijät lakkasivat viettämästä aikaa veneessään puuhaten esim moottorin tai varusteiden kanssa?

      Tos mainitussa tapauksessa avunpyyntö oli todella koiranhännän nokassa, kun jollain tekstarikikkailulla touhttiin. Mitä se palkkakippari mahtoi puuhata, kun ei hätärakettis saatu taivaalle? Mitä mahdettiin odotella?

      • tähhh

        Mikä on shellakka?


      • nositä
        tähhh kirjoitti:

        Mikä on shellakka?

        "Sellakka on orgaaninen polymeeri ja hartsi, jota saadaan Kaakkois-Aasian ja Intian itäisten osien metsissä elävästä Kerria lacca -hyönteisnaaraan munakoteloidensa suojaksi erittämästä hauraasta aineesta" "

        "Sellakalla oli paljon käyttöä 1800-luvun puolivälistä synteettisten muovien kehittämisen saakka 1930-luvulle. Sellakasta tehtiin pieniä esineitä. Tunnetuin käyttökohde on ollut gramofonilevy. Tekniikassa sellakkaa käytettiin alkoholeihin liuotettuna liimana ja lakkana, esimerkiksi mica-kiillelevyjen liimaamiseen sähkökäämeihin eristemateriaaliksi. Sellakkaa käytetään yhä huonekalujen lakkaukseen, varsinkin kestävää kehitystä tukevassa toiminnassa ja antiikkihuonekalujen käsittelyssä.

        Sellakka on syötävää ja sitä käytetään elintarvikkeiden lisäaineena (E904) antamaan pintakiiltoa makeisiin ja lääkepillereihin. Sitä käytetään myös omenoiden pinnalla. Kosmetiikassakin käytetään sellakkaa, mutta sen tiedetään myös aiheuttavan allergisia reaktioita iholla"

        On se hyvä, ettei meripelastusta tarvitse kutsua, jos huomaa lakkakerroksessa tai daamin sminkissä jotain virhettä.


      • iywwgjkht3455

        Jos hänellä oli kiire ottaa kuvia maisemista ja tutustua auttajiin


      • jdjdtydj
        nositä kirjoitti:

        "Sellakka on orgaaninen polymeeri ja hartsi, jota saadaan Kaakkois-Aasian ja Intian itäisten osien metsissä elävästä Kerria lacca -hyönteisnaaraan munakoteloidensa suojaksi erittämästä hauraasta aineesta" "

        "Sellakalla oli paljon käyttöä 1800-luvun puolivälistä synteettisten muovien kehittämisen saakka 1930-luvulle. Sellakasta tehtiin pieniä esineitä. Tunnetuin käyttökohde on ollut gramofonilevy. Tekniikassa sellakkaa käytettiin alkoholeihin liuotettuna liimana ja lakkana, esimerkiksi mica-kiillelevyjen liimaamiseen sähkökäämeihin eristemateriaaliksi. Sellakkaa käytetään yhä huonekalujen lakkaukseen, varsinkin kestävää kehitystä tukevassa toiminnassa ja antiikkihuonekalujen käsittelyssä.

        Sellakka on syötävää ja sitä käytetään elintarvikkeiden lisäaineena (E904) antamaan pintakiiltoa makeisiin ja lääkepillereihin. Sitä käytetään myös omenoiden pinnalla. Kosmetiikassakin käytetään sellakkaa, mutta sen tiedetään myös aiheuttavan allergisia reaktioita iholla"

        On se hyvä, ettei meripelastusta tarvitse kutsua, jos huomaa lakkakerroksessa tai daamin sminkissä jotain virhettä.

        Niin se on siis nykyään nimeltään tiivisteliima, mutta vanhastaan meillä kutsutaan sitä shellakaksi. Ruskeaa töhnää, joka kuivuessaan muodostaa tiivisteen, tai liimaa huonotkin paperitiivisteet vielä riittävän toimiviksi. Mm Loctiten tuote on kelpuutettu lentokoneen moottoriin sallituksi aineeksi.

        Näitä siis käytetään veneessä esim kaasuttimen paperitiivisteen liimaamiseen, tai vaikkapa vesipumpun tiivisteen paranteluun.

        Voi noista vitsailla tietty miten paljon tahansa, mutta jos tarvitsee saada koneesta vuotavasta tiivisteestä johtuva käyntihäiriö pois, niin siihen tarvitaan arkki tiivistepaperia, linkkuveitsi ja bonuksena tiivisteliima. Just tein oman sisäkoneeni kaasariin uudet tiivisteet, kun vanhat oli perstaantuneet.

        Niinkun täällä on todettu, niin tietty harrastuneisuus oman veneen järjestelmien suhteen on oikeasti aika hyödyllistä, mutta myös erittäin mukavaa kesäpuuhaa. Ajanvietostahan veneilyssä on kyse..


    • joopajoooo

      No kertoo kertoo, mutta miten Fox-kanavan tosi-tv kuvaa SUOMALAISIA meripelastajia saati veneilijöitä? Tumpuloita on toki joka maassa, mutta vaikka työkaluja ja varaosia olisi kuinka paljon veneessä mukana, aina ei niillä pysty asioiden tilaa korjaamaan. Eikä aina ole korjattava asia sellainen, että sen itse pystyisi omassa satamassa kätevästi fiksaamaan.
      Toki on hienoa, jos itse pystyt selviämään kaikista mahdollisista ongelmatilanteistasi. Eihän Trossi-jäsenyys pakollinen ole. Kummallista on, että Sinua ärsyttää se, että Trossi-palvelusta tiedotetaan muille.

      Toinen juttu: tuleeko halvemmaksi huoltaa (muuten käyttämätön) perämoottori vuosittain ja hankkia siihen tuoreet bensat joka vuosi kuin maksaa Trossi-maksu, josta vakuutusyhtiö maksaa osan?

      Ehkä tärkein kysymys: Mitä sinulla on meripelastajia vastaan? Jotain henkilökohtaisia skismoja?

      • merineuvostoliitto

        En pidä toimintamallista, jossa veneilyyn luodaan jokin hierarkinen, byrokraattinen amatööreistä koostuva instituutio sellaisen asian tiimoille, jolla aikaansaadaan kaksi negatiivista ilmiötä veneilyyn

        1. halutaan synnyttää Illuusio siitä että merelle voidaan lähteä viihdyttämään itseään ha muita vailla varautumista ja vastuuta ja kykyjä veneen korjauksesta ja sitäkautta kanssaihmisten turvallisuudesta. Vene ei ole kuin auto jolla voidaan ajella ostarille ja jos jotain sattuu, otetaan taksi lennosta ja tilataan korjaus

        2. Luodaan puitteet palvelulle, joka on sisällöltään kaupallisluonteinen mutta toistaiseksi yhdistyspohjainen ja puoliviranomaishenkinen, ja sellaisena voi jonain päivänä synnyttää itse itsestään monopolimahdin vailla ulkoista kontrollia. Vähän autojen katsastuksen kaltainen; pakollinen ja ylihinnoiteltu mutta 100% rahastus ja turhake vastuullisesti veneilyyn suhtautuville.


      • korjaatkokoskaanmitään

        Kyllä, Tulee halvemmaksi huoltaa ja tankata. Se että joudut sitä kysymään, kertoo venehuoltoihin perehtymisen tasosi minulle kuin viisari taustavalolla.


      • Mieluummin mv
        merineuvostoliitto kirjoitti:

        En pidä toimintamallista, jossa veneilyyn luodaan jokin hierarkinen, byrokraattinen amatööreistä koostuva instituutio sellaisen asian tiimoille, jolla aikaansaadaan kaksi negatiivista ilmiötä veneilyyn

        1. halutaan synnyttää Illuusio siitä että merelle voidaan lähteä viihdyttämään itseään ha muita vailla varautumista ja vastuuta ja kykyjä veneen korjauksesta ja sitäkautta kanssaihmisten turvallisuudesta. Vene ei ole kuin auto jolla voidaan ajella ostarille ja jos jotain sattuu, otetaan taksi lennosta ja tilataan korjaus

        2. Luodaan puitteet palvelulle, joka on sisällöltään kaupallisluonteinen mutta toistaiseksi yhdistyspohjainen ja puoliviranomaishenkinen, ja sellaisena voi jonain päivänä synnyttää itse itsestään monopolimahdin vailla ulkoista kontrollia. Vähän autojen katsastuksen kaltainen; pakollinen ja ylihinnoiteltu mutta 100% rahastus ja turhake vastuullisesti veneilyyn suhtautuville.

        Näin se valitettavasti on. Viranomaisleikkejä harrastavia kukkoilijoita.


    • Taas aivan joutavanpäiväistä aivopierua palstan ilmoilla. Ensisijainen asiahan on tietenkin niin, että jokainen tuntee ja hallitsee oman veneensä, sekä pystyy pitämään sen kunnossa ja korjaamaan tarvittaessa lennossa, jos ongelmia sattuu tulemaan eteen. Lisäksi pysyy väylillä, eikä aja kiville, eikä hankkiudu ongelmiin.

      Jos ja kun, näin ei ole, pitää olla erinäisiä pelastustoimia olemassa. Meripelastus on loistava organisaatio ja Trossi maksun maksaminen on minusta oivallinen tapa kannattaa sitä.

      Ei jätetä pois laskuista myöskään PSSRY:tä

      niin ja terveiset täältä saaristomereltä. Viimeksi tänään tuli raidiosta Mayday Mayday Mayday, this is.... Radioliikenteen perusteella vene selvisi kumminkin tilanteesta omin avuin. Tsemppiä heillekkin.

      • 45435345345

        sesonki päällä mee duuniin siittä. kaikki aina manaa, että heinäkuussa ei saa mitään korjaajaa kiinni just kun tarvis. et oo selvästi tarpeeks sitoutunut työhösi.


      • hiilitabl apteekista

        Viittasit ilmeisesti joutavilla aivopieruilla omiin kirjoituksiisi, kun sitkeästi piilotuputat muille järjestöjen maksullisia palveluita ylistämällä niitä. Syö hiilitabletteja, niiden pitäisi auttaa mahdollisiin ilmavaivoihin, mahdollisesti aivoissakin tapahtuviin.


      • Koskimar
        45435345345 kirjoitti:

        sesonki päällä mee duuniin siittä. kaikki aina manaa, että heinäkuussa ei saa mitään korjaajaa kiinni just kun tarvis. et oo selvästi tarpeeks sitoutunut työhösi.

        Vanhami on taatusti lomansa ansainnut. Lisäksi hän kirjoittaa täyttä asiaa. Trossin voi ostaa tai olla ostamatta, päätös on jokaisen oma. Sanonpahan vain, ettei käytetty perämoottori ole läheskään jokaisessa hätätilanteessa se ratkaiseva apu tai peräti merpelastuksen korvaaja. Eikä Trossin lunastaminen tee kenestäkään kädetöntä uusavutonta.


      • turvallinen veneily
        Koskimar kirjoitti:

        Vanhami on taatusti lomansa ansainnut. Lisäksi hän kirjoittaa täyttä asiaa. Trossin voi ostaa tai olla ostamatta, päätös on jokaisen oma. Sanonpahan vain, ettei käytetty perämoottori ole läheskään jokaisessa hätätilanteessa se ratkaiseva apu tai peräti merpelastuksen korvaaja. Eikä Trossin lunastaminen tee kenestäkään kädetöntä uusavutonta.

        Vapaaehtois - Järjestöiltä ostettu hinauspalvelu ei voi koskaan korvata etukäteisvalmistautumista tai kadun jamppaa olennaisesti parempaa teknistä perehtymistä oman veneen potentiaalisiin vikatilanteisiin. Apumoottorin mukanaolo on edullisin ja yksinkertaisin tapa kuitata pois ulkoinen teknisestä viasta johtuva avun tarve.


      • Trossaillaan
        turvallinen veneily kirjoitti:

        Vapaaehtois - Järjestöiltä ostettu hinauspalvelu ei voi koskaan korvata etukäteisvalmistautumista tai kadun jamppaa olennaisesti parempaa teknistä perehtymistä oman veneen potentiaalisiin vikatilanteisiin. Apumoottorin mukanaolo on edullisin ja yksinkertaisin tapa kuitata pois ulkoinen teknisestä viasta johtuva avun tarve.

        Taidat olla aika köyhä, kun valitat muutaman kympin maksavasta tarrast, jolla kuitenkin on aika suuri etu vahingon sattuessa. Siihen pieneen apumoottoriinkin voi tulla vika, yleensä suuri vahinko on monen pienen ongelman summa...


    • pitkään saan säästää

      Kyllä olet ehdottoman oikeassa teen samantien kaksi tälläistä telinettä, toinen keulaan toinen perään, molempiin ostan jonkun vanhan 4 heppasen savukoneen.
      On sitten helppoa ajaa vene rantaan täydessä satamassa .

      • tarravapauttaahuolista

        Niin tai voisithan sinä ostaa kaikkien suomen yhdistysten kannatustarrat, ja kun konevika yllättää, liimaat ne yhteen veneellä siten, että koko veneseurue seisoo rivissä kannella kainaloiden alla käsien ja kehon välissä sellaiset tarroista tehdyt lepakkopoimut ja niiden muodostanalla purjepinta alalla luovitte lähimpään vierassaramaan, ja tapatte kaikki katsojat naurun aiheuttamiin hengityskomplikaatioihin. Sitten vain jatkatte jollain edesmenneiltä naurajilta vapautuvalla veneellä kotisatamaan ja ilmottaudutte täällä merihädän voittajaksi


    • kumipäitä

      Miksi maksamme veroja viranomaisista, jos palvelut joudutaan kuitenkin ostamaan kaupalliselta pelleporukalta.

      • auttaja löytyy peilistä

        Erittäin hyvä kysymys, samaa ihmettelen minäkin


    • hjyvä ihdea

      Paljonkohan niitä tarroja pitäis ostaa että sais niistä purjeen tehtyä?
      Teenkö sitten niistä jäsenkorteista pelikortteja?

      • Merten Mustapekka

        Jep. pelataan kuten Mustaapekkaa ja hävinneelle jää Trossikortti viimeisenä käteen. Muut pelaajat huutelevat loukkauksia hävinneelle.


    • jukeeh

      Aikamoista tekstiä puolesta ja vastaan. Vapaaehtoista meripelastusta 7 vuotta harrastaneena annan toiminnalle arvoa. Nykyisin työ häiritsee vapaa aikaa ja meripelastus on jäänyt. Omistan 2 venettä ja myös korjaustaitoa. Pulpettiveneessä on apumoottori ja airot joten konevika ei matkaa pysäyttäisi. Matkaveneeseen taas jäisi perämoottori asentamatta. Eikä sillä ohjaaminen tuulessa edes onnistuisi. Ölen meripelastusseura ja trossi jäsen. Haluan tukea toimintaa, vaikka en aikoisi joutua pulaan. Vapaaehtoinen toiminta on tehokasta ja veronmaksajille edullista. Palkattua henkilöstöä on vain helsingin toimistolla. Vapaaehtoiset ovat niin omistautuneita harrastukselle, että käyttävät siihen viikonloput ja vapaa ajan. Huollot ja korjaukset tehdään talkoilla, ei 100€ tunnilta firmoissa. Näkökulma vesisuihkulla hauskanpidosta karisee hukkunutta kalastajaa etsiessä, hinatessa alusta 4 solmun nopeudella 7 tunnin ajan tai puhelimen soidessa ateria jää pöytään, kun tulee kotihälytys. Mukaan mahtuu monen Alan ammattilaista porukasta riippuen. Ja monesti myös 3 pakkia työkaluja ja jopa sukeltaja irrottamaan sitä ankkuriköyttä. Pelastamisen maksaa valtio, omaisuuden pelastamisen omistaja.

      • näpit irti hankaimistani

        Aikamoista tekstiä palvelun puolesta. Aika omituista, että pidät pulpettiveneessä apumoottoria mutta isommassa veneessä et. Onko kyse ulkoisen tyylin rikkoutumisesta veneen linjoissa. koska se ettei pienen moottorin kanssa pystyisi ajamaan kotisatamaan, on palturia. Olen kahdessakin eri matkaveneessä tuulessa itse todistanut täällä sitkeästi pyörivän ennakkoluulon vääräksi

        Mainitsit tuntien etsintätyön esim. kalastajan etsinnässäm keskenjääneet ruoat ja menetetyt vapaa ajat. Kertomanasi minulle välittyi kuva jostain suuritöisestä ikävästä, joka ei anna osallistujille aivan sitä mitä se ottaa jäseniltä, ja ihmekös tuo. Mutta samalla kun keskustelu luisuu enemmän tai vähemmän jonkun ääneen sanomattomasta toiveesta, mollivoittoiseen ymmärrykseen ja taloudelliseen kompensaatioon ja minkä suuruinen se olisi siitä, haluan palauttaa koko dilemman alkujuurilleen, että apumoottoti sillä 7 tuntia kateissa olevalla kalastajalla olisi poistanut tarpeen keskeyttää se jäsenen ruoka ja vapaa ajanvietto. Ei ongelmia veneilyssä vähennetä sillä että korjataan oireita ja ei ollenkaan puututa siihen mikä tekee veneilijät omavaraiseksi. On puhuttu venekorteista ja kursseista ja niiden pakoista. Kaikkia niitä ennen tulisi asettaa pyrkimys venekohtaiseen omavaraisuuteen ja vaikka määrätä se apumoottori jos sitä ei muuten hankita.

        jos apumoottori kerran toisi konevikaisen ihmisen kotisatamaan, miksi silti haluat ihmisen turvautuvan ulkoiseen maksulliseen apuun ja mitä se tekee koko auttamisen uskottavuudelle ?


    • Bossu

      Trossitarroja näkyy jopa purjeveneissä, joissa sentään on jo valmiiksi kaksi voimanlähdettä. Vapaaehtoinen meripelastustoiminta on mun mielestä muutenkin jotenkin ylikuumentunut, eikös ne juuri rakentaneet jonkun valtavan toimintakeskuksen Suomenlahdelle? Eikös sen budjetti levinnyt täysin käsiin? Ja toiminnanjohtajaksikin palkattiin doping-Piirainen. Meidän lähellä on myös yksi meripelastajille melkeinpä lahjoitettu toimintakeskus, joka on täynnä seuran jäsenten omia veneitä. Voisin muuten liittyäkin, mutta toiminta tuntuu keskittyvän aika ihmeellisiin asioihin.

    • harina

      "esine vai tarra": jos luulet, että tarroja on vain uusavuttomilla, jotka eivät osaa mitään korjata itse, olet väärässä. Eikä se perämoottorikaan auta kaikissa tilanteissa.
      Merivartiosto pelastaa vain ihmiset, veneellä ei niin ole väliä. On tapauksia, joissa merivartiosto on hinannut venettä niin suurella nopeudella, että hinattavaan veneeseen on tullut todella suuria vaurioita. Trossin ideana on pyrkiä minimoimaan veneenkin vauriot. Siksi eräät vakuutusyhtiötkin maksavat osan Trossi-maksusta.
      Sitä paitsi ei se merivartiostokaan kaikkialle ehdi, on hyvä että vapaaehtoisiakin on olemassa. Meripelastuksessa on myös ensiaputaitoisia ihmisiä.
      Hienoa, jos et vielä ole joutunut pulaan merellä.

      • katsasta trossi pois

        Trossin maksaminen on hyväntekeväisyyttä ja tietyllä lailla kannanotto turvallisen ja vastuullisen veneilyn puolesta.
        Trossi tarroja on paljon edullisemmissa veneissä, ne on yleensä tee-se itse ihmisten veneitä ja se ei automaattisesti tarkoita että ne olisivat teknisesti huonossa kunnossa.

        Voidaanhan keskustella siitä että miksi ihmiset katsastaa veneitä? Eihän sitä ole pakko tehdä ja jos yhtään tekniikkaa ja venettäsi tunnet niin sehän vasta hölmöä hommaa on. Miksi maksat siitä tarrasta? Mitä sillä saa? Ja jos et maksa mitä tavaraa sillä saisit?


      • noin NL alkoi vähitellen
        katsasta trossi pois kirjoitti:

        Trossin maksaminen on hyväntekeväisyyttä ja tietyllä lailla kannanotto turvallisen ja vastuullisen veneilyn puolesta.
        Trossi tarroja on paljon edullisemmissa veneissä, ne on yleensä tee-se itse ihmisten veneitä ja se ei automaattisesti tarkoita että ne olisivat teknisesti huonossa kunnossa.

        Voidaanhan keskustella siitä että miksi ihmiset katsastaa veneitä? Eihän sitä ole pakko tehdä ja jos yhtään tekniikkaa ja venettäsi tunnet niin sehän vasta hölmöä hommaa on. Miksi maksat siitä tarrasta? Mitä sillä saa? Ja jos et maksa mitä tavaraa sillä saisit?

        Hyvä kun toit esille toisen hulluuden symbolin, venekatsastuksen. Veneseurojen tottelevaisuusrituaalien kruunun, josta ei olla kaukana elämän jatkumossa koiranäytöksiin ja haute couture näytöksiin undulaatinsulat peffassa ja korvissa pariisissa. Veneseuran puolijumalaksi valittu kukko kirjaa kansioonsa tärkeän oloisena kaikki köydet ja liivin lukumäärät, ja antaa allekirjoittamansa hyväksynnän ja pääsy seuran mökkisaareen ja saunajengiin on auki.

        Seuraavaksi tietty pidät itsestäänselvänä
        Että kaikki kuuluvat veneseuraan ja käyvät heidän järjestämiä maksullisia mutta muka erittäin hyödyllisiä ja kannatettavia veneilykursseja, eiks niin?

        Huomaatko jo selkeän ajatustapaeron; minä haluan ihmisten selviytyvän itse merellä ja sinä haluat että heidän selviytymisen määrittelee joku muu..


      • Beati pauperes
        katsasta trossi pois kirjoitti:

        Trossin maksaminen on hyväntekeväisyyttä ja tietyllä lailla kannanotto turvallisen ja vastuullisen veneilyn puolesta.
        Trossi tarroja on paljon edullisemmissa veneissä, ne on yleensä tee-se itse ihmisten veneitä ja se ei automaattisesti tarkoita että ne olisivat teknisesti huonossa kunnossa.

        Voidaanhan keskustella siitä että miksi ihmiset katsastaa veneitä? Eihän sitä ole pakko tehdä ja jos yhtään tekniikkaa ja venettäsi tunnet niin sehän vasta hölmöä hommaa on. Miksi maksat siitä tarrasta? Mitä sillä saa? Ja jos et maksa mitä tavaraa sillä saisit?

        Suomessa on paljon näitä "maksa tyhjästä" -rahastajia vaikka millä mitalla (vrt. vakuutukset). Kun tarve olisi lunastaa jotain maksetusta, niin keksitään mitä tahansa ettei ostettua palvelua tarvitse toimittaa, tai palvelu annetaan erittäin vajaalaatuisena jos annetaan. Tyhmä kansa maksaa.
        Suomalaiset nyt vaan ovat maailman hölmöläiskansa ja maksavat ihan kaikesta moneen kertaan ulkomaita myöten.


      • katsasta rossi pois
        noin NL alkoi vähitellen kirjoitti:

        Hyvä kun toit esille toisen hulluuden symbolin, venekatsastuksen. Veneseurojen tottelevaisuusrituaalien kruunun, josta ei olla kaukana elämän jatkumossa koiranäytöksiin ja haute couture näytöksiin undulaatinsulat peffassa ja korvissa pariisissa. Veneseuran puolijumalaksi valittu kukko kirjaa kansioonsa tärkeän oloisena kaikki köydet ja liivin lukumäärät, ja antaa allekirjoittamansa hyväksynnän ja pääsy seuran mökkisaareen ja saunajengiin on auki.

        Seuraavaksi tietty pidät itsestäänselvänä
        Että kaikki kuuluvat veneseuraan ja käyvät heidän järjestämiä maksullisia mutta muka erittäin hyödyllisiä ja kannatettavia veneilykursseja, eiks niin?

        Huomaatko jo selkeän ajatustapaeron; minä haluan ihmisten selviytyvän itse merellä ja sinä haluat että heidän selviytymisen määrittelee joku muu..

        En kuulu mihinkään seuraan, enkä tule kuulumaan!!!

        Nämä saaritukikohdat ovat niin niin pienen sisäpiirin juttuja ja lopuksi vielä mulkku saari isäntä vahtimassa. Kertaalleen yritettiin Turun pursiseuran saareen mennä vierailulle omalla veneellä seuran jäsenen kutsumana mutta haaveksi jäi, tyly oli vastaanotto. Kostoksi tein niiin isot aallot kuin 12metrisellä liukuvalla moottoriveneellä nyt pystyy tekemään.


      • Kaamea kostaja
        katsasta rossi pois kirjoitti:

        En kuulu mihinkään seuraan, enkä tule kuulumaan!!!

        Nämä saaritukikohdat ovat niin niin pienen sisäpiirin juttuja ja lopuksi vielä mulkku saari isäntä vahtimassa. Kertaalleen yritettiin Turun pursiseuran saareen mennä vierailulle omalla veneellä seuran jäsenen kutsumana mutta haaveksi jäi, tyly oli vastaanotto. Kostoksi tein niiin isot aallot kuin 12metrisellä liukuvalla moottoriveneellä nyt pystyy tekemään.

        Kosto oli kyllä kauhia!


      • NL johti 70 v apatiaan
        Beati pauperes kirjoitti:

        Suomessa on paljon näitä "maksa tyhjästä" -rahastajia vaikka millä mitalla (vrt. vakuutukset). Kun tarve olisi lunastaa jotain maksetusta, niin keksitään mitä tahansa ettei ostettua palvelua tarvitse toimittaa, tai palvelu annetaan erittäin vajaalaatuisena jos annetaan. Tyhmä kansa maksaa.
        Suomalaiset nyt vaan ovat maailman hölmöläiskansa ja maksavat ihan kaikesta moneen kertaan ulkomaita myöten.

        Samaa mieltä. Siksi koen lähinnä myötähäpeää kun joku kerskuu kuuluvansa johonkin veneseuraan, trossi-palveluun tai herra ties mihin rahat pois-höynäytykseen.


      • vain nynnyt pyytää apua

        Ihme yninää. Apuperämoottori auttaa kaikissa tilanteissa joihin liittyy konevika. Polttoaineen loppuminen on idiotismia, tarkemmin määriteltynä reitin, kulutuksen ja polttoaineomavaraisuuden törkeää laiminlyöntiä.
        Karille ajo on navigoinnin laiminlyöntiä.
        Näistäpä ne pelastustehtävät koostuu merellä. Potkuriin jos menee ajelehtica köysi niin senkin ratisee apumoottori, jotta veneilijä voi ITSE leikata työkaluilla lähimmässä ankkurointipaikassaköyden pois, kuten allekijottautunutkin joutui muinoin keskellä yötä tekemään.

        En tiedä onko veneilyn pariin virrannut liikaa tuttisuisia vellihousuja ja uusavuttomia kun suht perusjutuista itketään pelastuspartioita apuun, selitellään kuinka vaikeaa välillä on merellä ja haksahdetaan kaiken maailman papukaijatarroihin. En voisi aamuisin katsoa peiliin jos selittelisin itse vastaavia.


      • jepjepjepjepjepjeee
        vain nynnyt pyytää apua kirjoitti:

        Ihme yninää. Apuperämoottori auttaa kaikissa tilanteissa joihin liittyy konevika. Polttoaineen loppuminen on idiotismia, tarkemmin määriteltynä reitin, kulutuksen ja polttoaineomavaraisuuden törkeää laiminlyöntiä.
        Karille ajo on navigoinnin laiminlyöntiä.
        Näistäpä ne pelastustehtävät koostuu merellä. Potkuriin jos menee ajelehtica köysi niin senkin ratisee apumoottori, jotta veneilijä voi ITSE leikata työkaluilla lähimmässä ankkurointipaikassaköyden pois, kuten allekijottautunutkin joutui muinoin keskellä yötä tekemään.

        En tiedä onko veneilyn pariin virrannut liikaa tuttisuisia vellihousuja ja uusavuttomia kun suht perusjutuista itketään pelastuspartioita apuun, selitellään kuinka vaikeaa välillä on merellä ja haksahdetaan kaiken maailman papukaijatarroihin. En voisi aamuisin katsoa peiliin jos selittelisin itse vastaavia.

        On se hienoa, että selviät Kaikista Tilanteista Ihan Itse!


      • infantilismin oppitunti
        jepjepjepjepjepjeee kirjoitti:

        On se hienoa, että selviät Kaikista Tilanteista Ihan Itse!

        Pitäiskö tähän nyt sanoa että on se hyvä että suomessa on erilaisia yhdistyksiä jotka naaraa pitkin rannikkoa kareilta ja ongelmista ihmisiä tyhjine bensasäiliöineen, jotka ei halua selvitä mistään itse..


      • Eikö ole
        vain nynnyt pyytää apua kirjoitti:

        Ihme yninää. Apuperämoottori auttaa kaikissa tilanteissa joihin liittyy konevika. Polttoaineen loppuminen on idiotismia, tarkemmin määriteltynä reitin, kulutuksen ja polttoaineomavaraisuuden törkeää laiminlyöntiä.
        Karille ajo on navigoinnin laiminlyöntiä.
        Näistäpä ne pelastustehtävät koostuu merellä. Potkuriin jos menee ajelehtica köysi niin senkin ratisee apumoottori, jotta veneilijä voi ITSE leikata työkaluilla lähimmässä ankkurointipaikassaköyden pois, kuten allekijottautunutkin joutui muinoin keskellä yötä tekemään.

        En tiedä onko veneilyn pariin virrannut liikaa tuttisuisia vellihousuja ja uusavuttomia kun suht perusjutuista itketään pelastuspartioita apuun, selitellään kuinka vaikeaa välillä on merellä ja haksahdetaan kaiken maailman papukaijatarroihin. En voisi aamuisin katsoa peiliin jos selittelisin itse vastaavia.

        hyvä että ne jotka tarvitsevat apua "perusjutuissa" maksavat siitä itse eivätkä käy sinun kukkarollasi? En minäkään peiliin katsoisi aamuisin jos en osaisi itse korjata konettani vaan olisin niin vellihousu että tarvitsisin jonkun apuperämoottorin. Konevika on huollon laiminlyöntiä.


      • perustan hinaufirman koh
        Eikö ole kirjoitti:

        hyvä että ne jotka tarvitsevat apua "perusjutuissa" maksavat siitä itse eivätkä käy sinun kukkarollasi? En minäkään peiliin katsoisi aamuisin jos en osaisi itse korjata konettani vaan olisin niin vellihousu että tarvitsisin jonkun apuperämoottorin. Konevika on huollon laiminlyöntiä.

        Eiminun kukkarolla ole asialla mitään tekemistä. Merivartiosto ajelee edestakaisin saaristossa ilman asiaakin.
        Nimenomaan sinä olet vellihousu, koska et ymmärrä selvästikään ettei veneilemään lähdetä ilman taitoja selviytyä omavaraisesti. Apumoottori on se viimeinen keino kun tekninen, huolletukin osa pettää. Jos ymmärtäisit tekniikasta enemmänkin, et laukoisi noita teinikäsityksiäsi.
        Jos tai kun hinauspalveluita tulee jatkossa kaupallisilta yrityksiltä sukupolvien menettäessä kätten taitoja, antaisin vinkkinä tarran logoksi sellaista kuvaa jossa olisi älykkyysosamääräkaavio taustalla, ja sitten henkilö tyhjän bensakannun kanssa veneen kannella. Hinauspalvelu voi olla uusi kannattava työllistävä ala jos asenteet omavaraisuutta kohtaan on noin "lupaavan negatiivisia".


      • dieselirulettaa
        perustan hinaufirman koh kirjoitti:

        Eiminun kukkarolla ole asialla mitään tekemistä. Merivartiosto ajelee edestakaisin saaristossa ilman asiaakin.
        Nimenomaan sinä olet vellihousu, koska et ymmärrä selvästikään ettei veneilemään lähdetä ilman taitoja selviytyä omavaraisesti. Apumoottori on se viimeinen keino kun tekninen, huolletukin osa pettää. Jos ymmärtäisit tekniikasta enemmänkin, et laukoisi noita teinikäsityksiäsi.
        Jos tai kun hinauspalveluita tulee jatkossa kaupallisilta yrityksiltä sukupolvien menettäessä kätten taitoja, antaisin vinkkinä tarran logoksi sellaista kuvaa jossa olisi älykkyysosamääräkaavio taustalla, ja sitten henkilö tyhjän bensakannun kanssa veneen kannella. Hinauspalvelu voi olla uusi kannattava työllistävä ala jos asenteet omavaraisuutta kohtaan on noin "lupaavan negatiivisia".

        Ei sitä bensakannua tarvitse kuin siihen perämoottoriin.


    • dhie88

      Hinauspalvelu on kaupallista toimintaa, kuittasin Trossi maksut, kun jouduin hinauttamaan veneeni satamaan. Olen testannut uistelua 3hv perämoottorilla ( veneen paino 3300kg) se onnistuu 2-3m tuulessa. Kovemmassa tuulessa ei pysty pitämään suuntaa tai aallokko hukuttaa perämoottorin.

      • mene huijaamaan lapsia

        Kuten otsikko toistaa, 4 vuoden trossimaksujen hinnalla oma apumoottori. Minä olen puolestani peruuttanut 2 hv moottorilla 10 metristä 3 tonnin painoista venettä yli 6 m s vastatuulessa joten siitä tiedän faktana että yrität bluffata. Ainoa jolla nyt voit puollustautua edes puoliuskottavasti muihin nähden, on että ryhdyt väittämään venettäsi nelikulmaiseksi ja yli 3 metriä korkeaksi..


      • juhuuuu
        mene huijaamaan lapsia kirjoitti:

        Kuten otsikko toistaa, 4 vuoden trossimaksujen hinnalla oma apumoottori. Minä olen puolestani peruuttanut 2 hv moottorilla 10 metristä 3 tonnin painoista venettä yli 6 m s vastatuulessa joten siitä tiedän faktana että yrität bluffata. Ainoa jolla nyt voit puollustautua edes puoliuskottavasti muihin nähden, on että ryhdyt väittämään venettäsi nelikulmaiseksi ja yli 3 metriä korkeaksi..

        Taidat olla perämoottorikauppias, kun noin vaahtoat jonssonistasi


      • punainen vene on lasku
        juhuuuu kirjoitti:

        Taidat olla perämoottorikauppias, kun noin vaahtoat jonssonistasi

        Heh, ei taida kuule olla perämoottorimyymälöiden edun mukaista tuoda esille käytettyjen moottorien hyviä puolia. Aikeeni on vilpittömät ja mitä paremmin porukka pärjää merellä omin nokkinensa ilman järjestöjä ja hinaajia, sitä heikommalla pohjalla olisi viranomaisten ajokorttipakkokotkotusten läpimeno jota aina väläytellään muutaman vuoden välein mediassakin.


    • xyz12345

      Ymmärrän oikein hyvin alkuperäisen viestin lähettäjän ajatukset, ja olen niistä täysin samaa mieltä. Katsastamiset ja muu lappujen täyttely on lähinnä idiotismia, jos ne aivan perusasiatkin omatoimisesta selviytymisestä ovat jotenkin hämärän peitossa, kuten ne osalle tähänkin keskusteluun osallistujilla ilmeisesti ovat. Parasta turvallisuutta veden päällä on vähintään kaksi erilaista voimantuotto tapaa, joissa ei ole keskenään yhteisiä osia. Joko kaksi moottoria tai purjeet ja yksi moottori. Tuosta kun lähtee eteenpäin, ja pitää aina selvillä sen oman täsmällisen olinpaikkansa, niin asiat ovat jo kohtuullisen hyvin. Tuota ei voi millään tarralla eikä vakuutuksilla korvata. Mielestäni veneen varusteisiin kuuluvat sen tason työkalut, että niillä sen veneen tekniikka pitäisi pystyä purkamaan ja kokoamaan ja ihan itse alusta loppuun saakka. Ei tuosta voida olla edes eriä mieltä, ellei osaa omaa moottoriaan korjata, kannattaa pysyä maissa ja alkaa asioita ensin opettelemaan.
      Tyhmyyttä vastaan muuten itse jumalatkin taistelevat turhaan.

      • Vastuut kipparilla

        Juuri näin!

        Ei ole mitään järkeä kuvitella siirtävänsä kipparin vastuita ja velvoitteita johonkin muualle tarran ostamalla.

        Surullista katsella useimmiten moottoriveneellä liikkuvia pölvästejä, jotka eivät aidosti tiedä veneensä tekniikasta hölkäsen pöläystä. En lähtisi kyytiin.

        Itse osaan purkaa, kasata ja usein korjatakin joka ikisen 40-jalkaisen purjeveneeni laitteen ja osan, elektroniikkaa lukuun ottamatta. Elektroniikan osalta varmistuksena on kolme täysin erillistä omilla gps:illä varustettua navigointijärjestelmää, 2 erillistä epirb-lähetintä, 3 VHF:ää ja muuta pientä.


      • Näkemyksesi
        Vastuut kipparilla kirjoitti:

        Juuri näin!

        Ei ole mitään järkeä kuvitella siirtävänsä kipparin vastuita ja velvoitteita johonkin muualle tarran ostamalla.

        Surullista katsella useimmiten moottoriveneellä liikkuvia pölvästejä, jotka eivät aidosti tiedä veneensä tekniikasta hölkäsen pöläystä. En lähtisi kyytiin.

        Itse osaan purkaa, kasata ja usein korjatakin joka ikisen 40-jalkaisen purjeveneeni laitteen ja osan, elektroniikkaa lukuun ottamatta. Elektroniikan osalta varmistuksena on kolme täysin erillistä omilla gps:illä varustettua navigointijärjestelmää, 2 erillistä epirb-lähetintä, 3 VHF:ää ja muuta pientä.

        on tullut jo täällä selväksi. Mainiota jos et tarvitse koskaan apua. Käsittämätöntä on se ettei sinulle sovi jos joku joka ei osaakaan korjata kaikkea ja varmistaa omaa ja muidenkin samanlaisten veneilyä maksamalla ihan omasta pussistaan Trossin? Miten se on sinulta pois?


      • ,nynnyt pyytää apua
        Vastuut kipparilla kirjoitti:

        Juuri näin!

        Ei ole mitään järkeä kuvitella siirtävänsä kipparin vastuita ja velvoitteita johonkin muualle tarran ostamalla.

        Surullista katsella useimmiten moottoriveneellä liikkuvia pölvästejä, jotka eivät aidosti tiedä veneensä tekniikasta hölkäsen pöläystä. En lähtisi kyytiin.

        Itse osaan purkaa, kasata ja usein korjatakin joka ikisen 40-jalkaisen purjeveneeni laitteen ja osan, elektroniikkaa lukuun ottamatta. Elektroniikan osalta varmistuksena on kolme täysin erillistä omilla gps:illä varustettua navigointijärjestelmää, 2 erillistä epirb-lähetintä, 3 VHF:ää ja muuta pientä.

        Ilahduttavan samaa mieltä, trossitarralaiset ikäänkuin sertifioivat osaamattomuutensa ja haluavat koko maailman tietävän sen veneen sivuikkunasta


      • esine vai tarra
        Näkemyksesi kirjoitti:

        on tullut jo täällä selväksi. Mainiota jos et tarvitse koskaan apua. Käsittämätöntä on se ettei sinulle sovi jos joku joka ei osaakaan korjata kaikkea ja varmistaa omaa ja muidenkin samanlaisten veneilyä maksamalla ihan omasta pussistaan Trossin? Miten se on sinulta pois?

        En halua joutua arvuuttelemaan muiden veneilijöiden pärjäämistä ja osaamista, etenkin kun joillain on tonnien painoisia aluksia kun viilettää 30 solmua samoilla vesillä ja väylillä plaanissa metrin aaltoineen jossa itse kuljen. Osaamisensa kartuttamiseen kevytkenkäisesti suhtautuvat tuntuvat pitävän veneilyä huvipuistona jossa turvallisuudesta ja lippujenmyynnistä huolehtii joku muu kuin itse, ja riittävää tuntuu olevan vain tankkaus, ruoka ja juomapuolesta huolehtiminen, vähän niin kuin mummolaan oltaisiin menossa. Suomessa vesillä tulisi omalla pro aktiivisella osaamisasenteella vaalia sitä ainutlaatuista, lähes viranomaisvirheen omaista vapautta olla suorittamatta niitä viranomaistahojen pakollisuuksia joita monessa muussa maassa on. Jos kaikki ostelee hinauspalvelutarroja ja välttelee teknisiä juttuja ja valmistautumisia, pian meille bygätään sellaiset direktiivit kurssit ja vaatimukset, että ennestään osaaviakin hirvittää. Älkää unohtako että on eu oloissa normaalimpaa se, että meitä määrätään direktiiveillä kuin että niin ei tehdä, ja että nämä hinauspalveluyhdistysten tarjoajat ovat niitä ensimmäisiä viranomaisen sallimia tai osoittamia paikkoja joissa pakkokurssit sovelletaan jos meillä ensin nyt parikin vuosikymmentä vellihousut liimailee mielummin tarroja ku huoltaa moottorinsa. Sanoit että kantani tuli jo selväksi. Miten minusta sitten vieläkin tuntuu ettet ole logikkaani tässä hahmottanut vai oletko periaatteesta päättänyt olla oppimatta mitään uutta ? Oletko varma että veneily on se sun juttusi sittenkään ?


      • torossi
        Vastuut kipparilla kirjoitti:

        Juuri näin!

        Ei ole mitään järkeä kuvitella siirtävänsä kipparin vastuita ja velvoitteita johonkin muualle tarran ostamalla.

        Surullista katsella useimmiten moottoriveneellä liikkuvia pölvästejä, jotka eivät aidosti tiedä veneensä tekniikasta hölkäsen pöläystä. En lähtisi kyytiin.

        Itse osaan purkaa, kasata ja usein korjatakin joka ikisen 40-jalkaisen purjeveneeni laitteen ja osan, elektroniikkaa lukuun ottamatta. Elektroniikan osalta varmistuksena on kolme täysin erillistä omilla gps:illä varustettua navigointijärjestelmää, 2 erillistä epirb-lähetintä, 3 VHF:ää ja muuta pientä.

        Minulla onkin kuusi plotteria, joista tosin kaksi käyttää samaa GPS - modulia. Häkellyin lukumäärästä.
        Seuraavaksi pyrin tulemaan riippumattomaksi GPS -järjestelmästä, eihän koskaan voi tietää sen satelliittitason luotettavuudesta. Asennan ensi talvena neuvostoliittolaistaustaisen GLOMDASS -systeemin veneeseen. Ostin palikat jo meriaiheisesta liikkeestä Venäjältä. . Keskusyksikkö onn kooltaan mikrouunin luokkaa ja antenni kuin pesufati.
        Tärkein tuplattava asia on kuitenkin polttoaineen vedeneroitin ja esisuodatus. Tiukassa paikassa kääntää vaan toisen yksikön käyttöön.


    • Itsensä

      kanssa keskustelu on myös sertifikaatti jostakin?

      • esine vai tarra

        Ai sinulla on sellaisia vaivoja. Katsos kun minä olin jo unohtnut koko viestiketjun, mutta ilahduttavasti täällä oli joku vastannut. Se että hän on samaa mieltä minun eikä sinun kanssa trossitarrasta ja omavaraisuudesta, ärsyttänee sinua suunnattomasti mutta että väität itseni kommentoineen itselleni, niin sun kannattaa hakeutua joko hoitoon tai miettiä uuusia sloganeita haavojen nuolemiseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      180
      10470
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3595
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      54
      3361
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2885
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      215
      2266
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2213
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2053
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1648
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1476
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1396
    Aihe