Tarkoitus hommailla sivupulpetillista alle 13ke avovenettä uudella 50-60hv nelarilla, merelle enimmäkseen kalastuskäyttöön. Kattellut sieltä täältä ja näitä kahta nyt harkinnut:
http://www.nettivene.com/moottorivene/amt/520582
http://www.nettivene.com/moottorivene/yamarin/562627
Mitä mieltä kummassa vara parempi, onko veneissä eroa ja kumpi kannattaisi valita? Kummassakin varamasti ok jälleenmyyntiarvo? Onko uudessa ruisku Hondassa eroa ruisku Yamahaan?
Yamarin 46 SC vai Amt 150 R?
29
4538
Vastaukset
- Paattia alle!
Niin ja mistäköhän noissa johtuu ilmoitettu 100kg painoero, onko tosiaan niin erilaiset runkorakenteet?
- 1+1=2
Jos sulla vähänkään on järkeä päässä niin unohdat nuo "amtvainelari13ke" -vouhotukset ja mietit vähän tarkemmin rahan käyttöäsi. Älä ole aivoton "ostaiskoamtvainelari13ke" -laumasielu.
Osta hyvä ja kunnossa oleva puuvene, uuden n. 5 metrisen saat teetettyä 6000 eurolla. Käytetyn hyvän löydät muutamalla tonnilla ja siitä on sulle 100 kertaa enemmän ja pitemmäksi aikaa venettä kuin noista nykyajan muovipaskoista joita ostetaan vaan muodin takia. Siihen etsit jonkun vanhan hyvän 2t koneen muutamalla tonnilla.- Paatti alle!
Kiitos mutta laitetaan tähän puuvenekeskusteluun stoppi samantien. Ei tule puuvenettä tänne. Piste. Eikä vanhaa "parintonnin" kakstahtikonetta. En edes vaivaudu perustelemaan. Ymmärrät varmaan itsekin miksi jos luit minkä tyyppistä venettä etsiskelen.
- Kokemusta on
Paatti alle! kirjoitti:
Kiitos mutta laitetaan tähän puuvenekeskusteluun stoppi samantien. Ei tule puuvenettä tänne. Piste. Eikä vanhaa "parintonnin" kakstahtikonetta. En edes vaivaudu perustelemaan. Ymmärrät varmaan itsekin miksi jos luit minkä tyyppistä venettä etsiskelen.
Pieniä ovat merelle molemmat ja sivupulpettimallinen kulkee yksin ajaessa vinossa, ainakin jos meinaat ratin kohdalla istua. Osta ainakin keskipulpetilla varustettu.
- Paattia alle!
Kokemusta on kirjoitti:
Pieniä ovat merelle molemmat ja sivupulpettimallinen kulkee yksin ajaessa vinossa, ainakin jos meinaat ratin kohdalla istua. Osta ainakin keskipulpetilla varustettu.
Potkurin pyörintä kallistaa venettä tämän takia kaikki sivupulpetit ovat oikealla pienemmissä (esim näissä mainitsemissani) veneissä. Minulla on ollut keskipulpetillinen(Finnark 490RK) ja keulaan kulku aina kallisti venettä niin että meinasi itse tippua mereen ja kulkusuunta muuttui samalla, tämän vuoksi ei enään sellaista.
- aatti palle
Paatti alle! kirjoitti:
Kiitos mutta laitetaan tähän puuvenekeskusteluun stoppi samantien. Ei tule puuvenettä tänne. Piste. Eikä vanhaa "parintonnin" kakstahtikonetta. En edes vaivaudu perustelemaan. Ymmärrät varmaan itsekin miksi jos luit minkä tyyppistä venettä etsiskelen.
NO, tietenkin itse päätät rahankäyttösi. Yritin vaan sanoa että onko järkeä laittaa pelkkään muodikkaaseen merkkiin 10 000 euroa kun muutamalla tonnilla saat todellisuudessa paljon paremman, kestävämmän ja kelissä pärjäävämmän veneen.
Jos muoti on tärkeää niin eihän sille voi sitten mitään, jotkut pistää kasvoleikkauksiinkin kymmeniä tuhansia. Tämä on siihen verrattava asia. - Kokemusta on
Paattia alle! kirjoitti:
Potkurin pyörintä kallistaa venettä tämän takia kaikki sivupulpetit ovat oikealla pienemmissä (esim näissä mainitsemissani) veneissä. Minulla on ollut keskipulpetillinen(Finnark 490RK) ja keulaan kulku aina kallisti venettä niin että meinasi itse tippua mereen ja kulkusuunta muuttui samalla, tämän vuoksi ei enään sellaista.
Kallistakoon vaan mutta vinossa kulkee silti ja kelluu jopa laiturissa vinossa kun pulpetti painaa mikäli ei ole jotain kamaa vastapainona.
- Paattia alle!
aatti palle kirjoitti:
NO, tietenkin itse päätät rahankäyttösi. Yritin vaan sanoa että onko järkeä laittaa pelkkään muodikkaaseen merkkiin 10 000 euroa kun muutamalla tonnilla saat todellisuudessa paljon paremman, kestävämmän ja kelissä pärjäävämmän veneen.
Jos muoti on tärkeää niin eihän sille voi sitten mitään, jotkut pistää kasvoleikkauksiinkin kymmeniä tuhansia. Tämä on siihen verrattava asia.Ok oletetaan että teettäisin puuveneen, niin ymmärrät varmaan tuon olevan täysin mielikuvitusta että joku valmistaa käsityönä uuden 5m puuveneen pulpetilla ja säilytystiloilla ym jotka noissa "merkki makssaa" veneissä tulee vakiona. Puhumattakaan kuorirakenteen turvallisuudesta karilleajossa vaikka jossain meritaimenkalassa rannikolla! Ei puuveneessä ole mielestäni muuta kivaa kuin nostalginen ulkonäkö ja julmettu huolto ja varovainen käsittely. Ja mitä tulee vanhoihin 2-tahti koneisiin niin voin sanoa että kaksi 80-luvun 2-tahtia(huollettuja) on minulla normiajossa lämpöleikannut kiinni tasakaasulla ja olen joutunut kelissä soutaa ne takaisin,
- Paattia alle!
Paattia alle! kirjoitti:
Ok oletetaan että teettäisin puuveneen, niin ymmärrät varmaan tuon olevan täysin mielikuvitusta että joku valmistaa käsityönä uuden 5m puuveneen pulpetilla ja säilytystiloilla ym jotka noissa "merkki makssaa" veneissä tulee vakiona. Puhumattakaan kuorirakenteen turvallisuudesta karilleajossa vaikka jossain meritaimenkalassa rannikolla! Ei puuveneessä ole mielestäni muuta kivaa kuin nostalginen ulkonäkö ja julmettu huolto ja varovainen käsittely. Ja mitä tulee vanhoihin 2-tahti koneisiin niin voin sanoa että kaksi 80-luvun 2-tahtia(huollettuja) on minulla normiajossa lämpöleikannut kiinni tasakaasulla ja olen joutunut kelissä soutaa ne takaisin,
Siis valmistaa 6ke tarkoitin.
- aattia palle
Paattia alle! kirjoitti:
Ok oletetaan että teettäisin puuveneen, niin ymmärrät varmaan tuon olevan täysin mielikuvitusta että joku valmistaa käsityönä uuden 5m puuveneen pulpetilla ja säilytystiloilla ym jotka noissa "merkki makssaa" veneissä tulee vakiona. Puhumattakaan kuorirakenteen turvallisuudesta karilleajossa vaikka jossain meritaimenkalassa rannikolla! Ei puuveneessä ole mielestäni muuta kivaa kuin nostalginen ulkonäkö ja julmettu huolto ja varovainen käsittely. Ja mitä tulee vanhoihin 2-tahti koneisiin niin voin sanoa että kaksi 80-luvun 2-tahtia(huollettuja) on minulla normiajossa lämpöleikannut kiinni tasakaasulla ja olen joutunut kelissä soutaa ne takaisin,
Hei!
vastauksessasi on nyt enemmän fiktiota kuin faktaa. Mihin käsityksesi perustuu ettei puuveneeseen muka saa vähintään samoja säilytystiloja/laatikoita kuin muoviveneeseenkin?
Otetaan nyt sitten vaikka se karilla kolhiminen jota pelkäät: minä olen omistanut useita muovi ja lasikuituveneitä sekä myös puuveneitä. Mikään ei ole niin heikko kestämään pohjakosketusta ja helkatin vaarallinen kluin juuri muovivene. Vaikka niissä on nk. kaksoispohjat, on itse kuori kuitenkin normaalisti korkeintaan muutaman millin paksua muovia joten ei tarvita kuin että vedät muoviveneen rantakivikkon niin voi jo tulla sellainen naarmu joka menee rungon läpi ja aiheuttaa vuodon. kaksoispohja ei karille ajaettaessa auta koska vene uppoaa kuitenkin kun se täyttyy vedellä.
Kyllä tosiasia on että puuvene on paaaaljon kestävämpi ja lujempi sekä kestää rantakivikkoon vetämistä, kevyttä pohjakosketustakin paaaljon paremmin kuin muovikipot eli käsityksesi on pelkkää kuvitelmaa.
Puuveneessä ei ole sen enmpää hoitamista kuin jos hoidat hyvin muovivenettä. Eri asia on jos haluat siitä jonkun uivan pianon, mutta se ei liene kalahommiin tarpeellista?
80 -luvun 2t koneita minulla on ollut montakin, esim. jammua, evaria ja jonssonia, jopa terhi ja tohatsu. Kaikki ovat olleet hyviä ja luotettavia koneita. Lisäksi olen omistanut 4t jammun 2000 -luvulta, 2t jammun 2000 - luvun kynnykseltä, ollut kyydissä hyvin paljon nykyaikaisten paskakoneitten ja kaikista on sanottava sama: pelkkiä tehottomia ja jatkuvasti korjattavia/huollettavia p*skoja!
Järki käteen hyvä mies; -älä vaan mene maksamaan merkistä/muodista 10 000 euroa kun saat paljon laadukkaammaan ja paremman paketin halvemmallakin. Etsipä paikkakunnaltasi puuveneveistäjä ja käy vähän juttelemassa tarpeistasi, niin saatat yllättyä suuresti! Ensinnäkin siksi että kun teetät puuveneen, se tehdään sulle mittatilautyönä, juuri sellaiseksi kuin haluat, laatikoineen pulpetteineen kaikkineen, voit toivoa keliominaisuuksia, laidan korkeuksia jne. - Paattia alle!
aattia palle kirjoitti:
Hei!
vastauksessasi on nyt enemmän fiktiota kuin faktaa. Mihin käsityksesi perustuu ettei puuveneeseen muka saa vähintään samoja säilytystiloja/laatikoita kuin muoviveneeseenkin?
Otetaan nyt sitten vaikka se karilla kolhiminen jota pelkäät: minä olen omistanut useita muovi ja lasikuituveneitä sekä myös puuveneitä. Mikään ei ole niin heikko kestämään pohjakosketusta ja helkatin vaarallinen kluin juuri muovivene. Vaikka niissä on nk. kaksoispohjat, on itse kuori kuitenkin normaalisti korkeintaan muutaman millin paksua muovia joten ei tarvita kuin että vedät muoviveneen rantakivikkon niin voi jo tulla sellainen naarmu joka menee rungon läpi ja aiheuttaa vuodon. kaksoispohja ei karille ajaettaessa auta koska vene uppoaa kuitenkin kun se täyttyy vedellä.
Kyllä tosiasia on että puuvene on paaaaljon kestävämpi ja lujempi sekä kestää rantakivikkoon vetämistä, kevyttä pohjakosketustakin paaaljon paremmin kuin muovikipot eli käsityksesi on pelkkää kuvitelmaa.
Puuveneessä ei ole sen enmpää hoitamista kuin jos hoidat hyvin muovivenettä. Eri asia on jos haluat siitä jonkun uivan pianon, mutta se ei liene kalahommiin tarpeellista?
80 -luvun 2t koneita minulla on ollut montakin, esim. jammua, evaria ja jonssonia, jopa terhi ja tohatsu. Kaikki ovat olleet hyviä ja luotettavia koneita. Lisäksi olen omistanut 4t jammun 2000 -luvulta, 2t jammun 2000 - luvun kynnykseltä, ollut kyydissä hyvin paljon nykyaikaisten paskakoneitten ja kaikista on sanottava sama: pelkkiä tehottomia ja jatkuvasti korjattavia/huollettavia p*skoja!
Järki käteen hyvä mies; -älä vaan mene maksamaan merkistä/muodista 10 000 euroa kun saat paljon laadukkaammaan ja paremman paketin halvemmallakin. Etsipä paikkakunnaltasi puuveneveistäjä ja käy vähän juttelemassa tarpeistasi, niin saatat yllättyä suuresti! Ensinnäkin siksi että kun teetät puuveneen, se tehdään sulle mittatilautyönä, juuri sellaiseksi kuin haluat, laatikoineen pulpetteineen kaikkineen, voit toivoa keliominaisuuksia, laidan korkeuksia jne.Osaat varmaan neuvoa mistä näitä puuveneitä saa teetettyä tuohon mainitsemaasi hintaan? Itse en löytänyt mitään hintoja uusille puuveneille edes googlella, vai onko niiden teettämisen hinnoissa sitä vanhan ajan salatiedettä...
- Paattia alle!
Paattia alle! kirjoitti:
Osaat varmaan neuvoa mistä näitä puuveneitä saa teetettyä tuohon mainitsemaasi hintaan? Itse en löytänyt mitään hintoja uusille puuveneille edes googlella, vai onko niiden teettämisen hinnoissa sitä vanhan ajan salatiedettä...
Asun Uudellamaalla, jos tiedät paikkoja täältäpäin?
- Enää vuosikymmeniin
aattia palle kirjoitti:
Hei!
vastauksessasi on nyt enemmän fiktiota kuin faktaa. Mihin käsityksesi perustuu ettei puuveneeseen muka saa vähintään samoja säilytystiloja/laatikoita kuin muoviveneeseenkin?
Otetaan nyt sitten vaikka se karilla kolhiminen jota pelkäät: minä olen omistanut useita muovi ja lasikuituveneitä sekä myös puuveneitä. Mikään ei ole niin heikko kestämään pohjakosketusta ja helkatin vaarallinen kluin juuri muovivene. Vaikka niissä on nk. kaksoispohjat, on itse kuori kuitenkin normaalisti korkeintaan muutaman millin paksua muovia joten ei tarvita kuin että vedät muoviveneen rantakivikkon niin voi jo tulla sellainen naarmu joka menee rungon läpi ja aiheuttaa vuodon. kaksoispohja ei karille ajaettaessa auta koska vene uppoaa kuitenkin kun se täyttyy vedellä.
Kyllä tosiasia on että puuvene on paaaaljon kestävämpi ja lujempi sekä kestää rantakivikkoon vetämistä, kevyttä pohjakosketustakin paaaljon paremmin kuin muovikipot eli käsityksesi on pelkkää kuvitelmaa.
Puuveneessä ei ole sen enmpää hoitamista kuin jos hoidat hyvin muovivenettä. Eri asia on jos haluat siitä jonkun uivan pianon, mutta se ei liene kalahommiin tarpeellista?
80 -luvun 2t koneita minulla on ollut montakin, esim. jammua, evaria ja jonssonia, jopa terhi ja tohatsu. Kaikki ovat olleet hyviä ja luotettavia koneita. Lisäksi olen omistanut 4t jammun 2000 -luvulta, 2t jammun 2000 - luvun kynnykseltä, ollut kyydissä hyvin paljon nykyaikaisten paskakoneitten ja kaikista on sanottava sama: pelkkiä tehottomia ja jatkuvasti korjattavia/huollettavia p*skoja!
Järki käteen hyvä mies; -älä vaan mene maksamaan merkistä/muodista 10 000 euroa kun saat paljon laadukkaammaan ja paremman paketin halvemmallakin. Etsipä paikkakunnaltasi puuveneveistäjä ja käy vähän juttelemassa tarpeistasi, niin saatat yllättyä suuresti! Ensinnäkin siksi että kun teetät puuveneen, se tehdään sulle mittatilautyönä, juuri sellaiseksi kuin haluat, laatikoineen pulpetteineen kaikkineen, voit toivoa keliominaisuuksia, laidan korkeuksia jne.Jos puuvene on huippuvehje, miksei ammattikalastajatkaan enää käytä niitä?
- Paattia alle!
Enää vuosikymmeniin kirjoitti:
Jos puuvene on huippuvehje, miksei ammattikalastajatkaan enää käytä niitä?
"aattia palle" osaa varmasti vastata tähänkin puuveneen suosittelijana?
- Anonyymi
🤣🤣🤣
- Turpo paisari
Miten uutuus Bella 485? Ohjaus keskellä eikä myöskään istuta ihan perässä.
- Paattia alle!
Totta, tuo Bella näyttääkin tosi hyvältä. Olisi hieman pidempikin. Onko sinulla kokemuksia tuosta veneestä? Mutta karkaako hinta paljonkin yli 13ke budjetin?
- Turbo paisari
Paattia alle! kirjoitti:
Totta, tuo Bella näyttääkin tosi hyvältä. Olisi hieman pidempikin. Onko sinulla kokemuksia tuosta veneestä? Mutta karkaako hinta paljonkin yli 13ke budjetin?
Ei ole kokemusta, liikkeessä ihmetelly. Ei taida ihan 13te lähteä.
- savon helmi
Paattia alle! kirjoitti:
Totta, tuo Bella näyttääkin tosi hyvältä. Olisi hieman pidempikin. Onko sinulla kokemuksia tuosta veneestä? Mutta karkaako hinta paljonkin yli 13ke budjetin?
Älä helvetissä ota bellaa. aivan sontaa koko amme.
- Paattia alle!
savon helmi kirjoitti:
Älä helvetissä ota bellaa. aivan sontaa koko amme.
Vau, olipa hyvä perustelu, bella on varmasti aivan sontaa...
- 12-8
Paattia alle! kirjoitti:
Vau, olipa hyvä perustelu, bella on varmasti aivan sontaa...
Kyllä, Bellat ovat todellakin sontaa. Oikea merten mosse. Älä vaan sellaiseen näppejäsi työnnä.
- Paattia alle??
Onko oikeasti niin tuntemattomia venemalleja ja moottoreita nämä kaksi ettei kokemuksia näistä löydy (täältä)?
- Paattia alle?
Kukaan?
- Tryben
Kalastuskäyttöön tai muutenkaan en ottaisi kumpaakaan.
Merelle vahvan ja parhaan löydät
www.polarcirkel.no
http://www.akvagroup.com/produkter/merdbasert-akvakultur/båter-og-arbeidsbåter/
Suomalaiset vastineet
p.k. santaharju oy
Suomen ammattivene- Paattia alle?
Ok, kumivene... Missäs tuollaisten hinnat liikkuu ?
- tunnettua kehiin
Mieti asiaa myös jälleenmyynnin kannalta. AMT ja Yamaha pärjäävät testistä toiseen ja ovat haluttuja. Ostat mitä muuta merkkiä tahansa niin myyt venettäsi pidempään (olettaen että hintapyynti on kohillaan).
- Paattia alle!
Eli mieluummin AMT kun Yamarin? Ei taida AMT:tä saada kun Hondalla pakettina?
- Anonyymi
AMT ja yamarin on sama vene,yksi ja sama suunittelija.jos löydäät 2t yammulla olis paras löytö.
- Anonyymi
Ilman muuta yamarin !👍
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1508865Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492629Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282407- 462405
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1961833- 971817
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231713Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä421240Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61136