Haukkasinko liian suuren palan hankkiessani koiran?

nelliuusjoki

Hommasin itselleni 8kk sitten seropin, joiden roduista ei ollut tietoa.koira tuli huonoista oloista.Nyt kun koira on alkanut kasvaa, niin tätä kasvupyrähdystä ei pysäytä mikään.Koirasta on tullut aivan järkyttävän kokoinen.En tiedä mitä sen kanssa teen. se riehuu, eikä tottele mitään sekä mennessään kaataa ja tuhoaa ihan kaiken.Olen opiskelija ja asun pienessä kaksiossa. onko ainut vaihtoehto nyt viedä koira piikille?.se on myös alkanut näyttämään agressiivisia merkkejä toisia koiria kohtaan ja vieraille ihmisille rähisee kadulla.sitä on mahdotonta pidellä kuonopannasta huolimatta ja pari kertaa se on melkein jo päässyt toisen koiran kimppuun.Joku varmasti nyt ehdottaa kouluttajaa mutta sellaiseen ei ole varaa.

17

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20+20

      Haukkasitko? Vastaus on kyllä. Kertomasi perusteella koiran hoito ja koulutus on aivan retuperällä.

    • 8+6

      Pidä ainakin kuonokoppaa sillä. Näin vältyt maksumiehen roolilta. Minkä ikäinen se oli tullessaan? Mitä tarkoittaa huonot olot? Hakattu vai liikunta, ruoka ja hoito laiminlyöty?

      Entä miten paljon itse olet liikuttanut sitä tähän saakka? Miten aktivoinut, kouluttanut ja kasvattanut?

      Näistä tiedoista olisi aika paljon hyötyä tuon edellisen lisäksi.

    • Herätys palstalle

      Päivänselvä provohan se tuossa.

      • Järki päässä

        Näinpä, en ollut siis ainoa fiksu joka huomasi.


    • nelliuusjoki

      Koira oli 6kk kun tuli minulle.Silloin kyllä jo näki että koira ei jää erityisen pieneksi,mutten kyllä osannut arvata että siitä noin valtava kasvaa.Koira tuli alkoholistipariskunnalta,jotka laiminlöivät koiran hoitoa ja koira kovasti pelkää huutoa ja karjuntaa eli sille on varmasti karjuttu aikalailla.

      Käyn koiran kanssa joka ikinen päivä tunnin ulkona ja sisällä leikin ja rapsuttelen useasti päivässä. eli kyse ei ole tekemisen puutteestakaan...

      Haluaisin pitää koiran koska olen siihen kuitenkin kaikesta huolimatta kovin kiintynyt.

      • Mee nukkumaan dh

        Tiedätkö mistä jäit tällä kertaa kiinni? Antamiesi tietojen mukaan otit koiran puolivuotiaana. Koiran kasvu loppuu jo noin 8 kk iässä, joten puheet siitä, että se yhä kasvaisi, ovat pötyä. Turha yrittää täällä provota, kun ei koirista mitään tiedä.
        Eikä opiskelijoista. Niillä ei ole varaa asua kaksioissa, mutta osaavat sentään kirjoittaa suomen kieltä oikein.


      • kjhkjg,kjhggjgf
        Mee nukkumaan dh kirjoitti:

        Tiedätkö mistä jäit tällä kertaa kiinni? Antamiesi tietojen mukaan otit koiran puolivuotiaana. Koiran kasvu loppuu jo noin 8 kk iässä, joten puheet siitä, että se yhä kasvaisi, ovat pötyä. Turha yrittää täällä provota, kun ei koirista mitään tiedä.
        Eikä opiskelijoista. Niillä ei ole varaa asua kaksioissa, mutta osaavat sentään kirjoittaa suomen kieltä oikein.

        Mitä ihmettä oikein jauhat? Totta kai jättikokoiset kasvavat kauemmin kuin peruslapukat! Lisäksi, jos kasvuikäinen koira on ollut vielä huonolla ruokinnalla, niin kunnon ruokaa saadessaan sen kroppa alkaa venyä silmissä, sekä korkeuden että myöhemmin massan suhteen. Ap ei tarkenna, kummasta kasvusta on kyse. Hänhän on voinut hankkia koiran, jota on luullut bokserisekoitukseksi, mutta yhtäkkiä siitä onkin paljastumassa mastiffi!

        Koirien omistaminen ei ole mikään vadelmanpunainen sateenkaarimaa aina... ihmiset tulevat etsimään tältä palstalta apua. Vaikka tämä olisikin provo, niin joku muu saattaa tulevaisuudessa painia saman ongelman kanssa.

        Olisi fiksumpaa kertoa koulutusvinkkejä ja suositella esim. selvittämään, mitä rotuja koirassa mahdollisesti on ja selventää, millaiset koulutusmetodit niille sopivat sen sijaan, että viskoo märkiä rättejä jokaisen sellaisen silmille, joka ei olekaan se viidentoista täydellisen sakemannin glitterglitterblingbling omistaja.


      • 8+6

        Tunnin lenkkipyrähdys pihalla ei riitä tuon ikäiselle turrelle sitten millään. Kaksi lisää niin voit alkaa toivoa elämöinnin vähentymisestä. Kilometreissä 10plus. Jokaisen lenkin aikana pidät sille useamman lyhyen oppitunnin tottelevaisuudesta. Testaat siis käskyjä seis, odota, paikka, istu, maahan jne miten ne toimivat. Lisäksi pidät leikki- ja pelihetkiä sen kanssa jotta luottamus sinuun vahvistuisi. Jos suinkin uskallat, niin pyri tutustuttamaan sitä muihin koiriin, mutta vain ja ainoastaan eri sukupuolta oleviin. Ja tietysti vain vastapuolelta luvan saatuasi. Pidä hermosi kurissa ja naama peruslukemilla kun kuljette pihalla ja joudutte ohittelemaan muita koirakoita ja ihmisiä. Ennakoi ajoissa ja ota koira vierellesi niin ettei se ehdi huomata mitään. Kun huomaa, on se jo hallintaotteessasi. Kerro myös koirallesi aina mitä on tapahtumassa ja anna vastaantulijoille nimi, sen kertominen rauhoittaa ja antaa koirallesi kuvan että tunnet kaikki alueen koirat.


      • 8+6 kirjoitti:

        Tunnin lenkkipyrähdys pihalla ei riitä tuon ikäiselle turrelle sitten millään. Kaksi lisää niin voit alkaa toivoa elämöinnin vähentymisestä. Kilometreissä 10plus. Jokaisen lenkin aikana pidät sille useamman lyhyen oppitunnin tottelevaisuudesta. Testaat siis käskyjä seis, odota, paikka, istu, maahan jne miten ne toimivat. Lisäksi pidät leikki- ja pelihetkiä sen kanssa jotta luottamus sinuun vahvistuisi. Jos suinkin uskallat, niin pyri tutustuttamaan sitä muihin koiriin, mutta vain ja ainoastaan eri sukupuolta oleviin. Ja tietysti vain vastapuolelta luvan saatuasi. Pidä hermosi kurissa ja naama peruslukemilla kun kuljette pihalla ja joudutte ohittelemaan muita koirakoita ja ihmisiä. Ennakoi ajoissa ja ota koira vierellesi niin ettei se ehdi huomata mitään. Kun huomaa, on se jo hallintaotteessasi. Kerro myös koirallesi aina mitä on tapahtumassa ja anna vastaantulijoille nimi, sen kertominen rauhoittaa ja antaa koirallesi kuvan että tunnet kaikki alueen koirat.

        Eihän siinä mitään vastaantulijoita jäädä ihmettelemään, vilkuilemaan ja nimittelemään, kun ohjaus täytyy olla 100% koirassa, mennään sitä sitten tiukemmin eteenpäin tai vaihdetaan suuntaa.


      • kjhkjg,kjhggjgf kirjoitti:

        Mitä ihmettä oikein jauhat? Totta kai jättikokoiset kasvavat kauemmin kuin peruslapukat! Lisäksi, jos kasvuikäinen koira on ollut vielä huonolla ruokinnalla, niin kunnon ruokaa saadessaan sen kroppa alkaa venyä silmissä, sekä korkeuden että myöhemmin massan suhteen. Ap ei tarkenna, kummasta kasvusta on kyse. Hänhän on voinut hankkia koiran, jota on luullut bokserisekoitukseksi, mutta yhtäkkiä siitä onkin paljastumassa mastiffi!

        Koirien omistaminen ei ole mikään vadelmanpunainen sateenkaarimaa aina... ihmiset tulevat etsimään tältä palstalta apua. Vaikka tämä olisikin provo, niin joku muu saattaa tulevaisuudessa painia saman ongelman kanssa.

        Olisi fiksumpaa kertoa koulutusvinkkejä ja suositella esim. selvittämään, mitä rotuja koirassa mahdollisesti on ja selventää, millaiset koulutusmetodit niille sopivat sen sijaan, että viskoo märkiä rättejä jokaisen sellaisen silmille, joka ei olekaan se viidentoista täydellisen sakemannin glitterglitterblingbling omistaja.

        Joo, perusteet pikkasen hukassa, isorotuinen voi olla 2-3-vuotias ennenkuin on saavuttanut lopullisen massansa. Jos laihduttaisin oman aikuisen uroksen siihen painoon, mitä se oli vuoden ikäisenä, saisin todennäköisesti syytteet eläinrääkkäyksestä...


      • real boss
        Vitikonpaarustaja kirjoitti:

        Eihän siinä mitään vastaantulijoita jäädä ihmettelemään, vilkuilemaan ja nimittelemään, kun ohjaus täytyy olla 100% koirassa, mennään sitä sitten tiukemmin eteenpäin tai vaihdetaan suuntaa.

        Juuri näin kun halutaan jatkaa hommaa hamaan hautaan asti. Jos haluaa että koira joskus rauhoittuu, on syytä keksiä 100%:a jotain muutakin kuin retuuttaa ohi tai paeta.


      • real boss kirjoitti:

        Juuri näin kun halutaan jatkaa hommaa hamaan hautaan asti. Jos haluaa että koira joskus rauhoittuu, on syytä keksiä 100%:a jotain muutakin kuin retuuttaa ohi tai paeta.

        Koiran ohjaus ja retuuttaminen on kyllä 2 aika eri asiaa. Mikään koira ei ole tähän mennessä kärsinyt siitä että sen ohjaamiseen keskitytään täysillä.

        Suunnanvaihtoa monet jopa suosittelevat kun opetetaan koiraa olemaan vetämättä.

        Niin kun ei niitä samaa sukupuolta olevia tarvitse vältellä, muuten saa vältellä hamaan hautaan. Laumauttamalla voi opettaa koiraa kulkemaan kaikenlaisten karvaturrien kanssa, sitte kun on saanut koiraa paremmin hallintaan.
        Jos aletaan selittelemään ja rauhoittelemaan ihan urakalla, niin siinä sivussa saattaa vahingossa tulla kiitelleeksi koiraa huonosta käytöksestä, mistä on sitten tullut vielä pahemmat käytöongelmat. Parempi rakentaa se itsevarmuus pään sisällä.


      • 0skar1
        8+6 kirjoitti:

        Tunnin lenkkipyrähdys pihalla ei riitä tuon ikäiselle turrelle sitten millään. Kaksi lisää niin voit alkaa toivoa elämöinnin vähentymisestä. Kilometreissä 10plus. Jokaisen lenkin aikana pidät sille useamman lyhyen oppitunnin tottelevaisuudesta. Testaat siis käskyjä seis, odota, paikka, istu, maahan jne miten ne toimivat. Lisäksi pidät leikki- ja pelihetkiä sen kanssa jotta luottamus sinuun vahvistuisi. Jos suinkin uskallat, niin pyri tutustuttamaan sitä muihin koiriin, mutta vain ja ainoastaan eri sukupuolta oleviin. Ja tietysti vain vastapuolelta luvan saatuasi. Pidä hermosi kurissa ja naama peruslukemilla kun kuljette pihalla ja joudutte ohittelemaan muita koirakoita ja ihmisiä. Ennakoi ajoissa ja ota koira vierellesi niin ettei se ehdi huomata mitään. Kun huomaa, on se jo hallintaotteessasi. Kerro myös koirallesi aina mitä on tapahtumassa ja anna vastaantulijoille nimi, sen kertominen rauhoittaa ja antaa koirallesi kuvan että tunnet kaikki alueen koirat.

        Mitä jos vain sanoisi että ohi... Oppii tuonkin käskyn siinä. Se sitten muuttuu oletuskäytökseksi kun tarpeeksi paljon ohiteltu.


      • Aktiivitaavin omista

        Lisää liikuntaa. Tunti pihalla ilman aktivointia on auttamatta ihan liian vähän aktiviteettia. Kolme tuntia pihalla josta tunti aktivointia(palloleikit, koirapuisto, tokojuttuja, etsimistä etc) niin sit aletaan oleen oikeessa suunnassa. Ja unohda se sisällä leikkiminen. Se on juuri se syy miks se hajottaa kaiken kun se ei osaa rauhottua sisällä. Ulkona riehutaan, sisällä rauhotutaan.


    • 090oi

      Ai että huvittaa nämä pätijät ja provohuutelijat, ketkä väittävät kaikkien koirien kasvun kehityksen päättyvän 8 kuukauden ikäisenä. Siinäpä on koiratuntemus suorastaan valloillaan.

      Mutta itse asiaan. Ikävä fakta on se, ettet voi olla koiran pääasiallinen ulkoiluttaja/omistaja, jos et saa pidettyä edes fyysisesti hallinnassa.
      Psyykkisestä hallinnasta en puhu mitään, vaikka sehän se avainasia olisi.

    • Hetki taas huomiota

      nelliuusjoki on arvatenkin pieni, n. 50-kiloinen nainen, jonka käsivoimat ei riitä koiran pitelemiseen :)

      "ketkä väittävät kaikkien koirien kasvun kehityksen päättyvän 8 kuukauden ikäisenä. Siinäpä on koiratuntemus suorastaan valloillaan." Komppaan!

    • Pprroovvoo

      Aika helposti täällä ihmiset menee halpaan. Ai että huvittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      845
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      769
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      116
      519
    Aihe