Raakaruoan määrä 40 kiloiselle kastroidulle urokselle?

fifa.

Aloittelin vasta koiran raaka-ruokintaa ja olisi siis enemmän kuin toivottavaa, jos kertoisitte jos tässä on joku pahasti pielessä. Ja myöskin minkä verran ja mitä teidän n. 40 kg koirat syö? Koiran painon ei tarvitse missään nimessä ainakaan nousta, ei haittais vaikka hieman laskis paino. Koiran liikkunnan määrä ei ole ertyisen aktiivista ja lisäksi koiramme on kastroitu. Yksi puolen tunnin-tunnin hihnalenkki päivässä ja 2 x n. 15min lenkkiä. Joka päivä vähä aikaa irti olemista pihalla ja uimista kesäsin vaihtelevasti max. 2krt viikossa.

Tässä koiran päivittäinen ruokamäärä tällä hetkellä (tällä raakaruokinnalla on menty siis ihan hetken aikaa vasta):

400 g lihaluita
300 g lihaa tai kalaa
80 g sisäelimiä
100g kasviksia

1-3 krt viikossa raaka kananmuna ruoan sekaan ja lohiöljyä sillon tällön kuuriluontoisesti saa.

6

405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fifa.

      Niin ja erityisesti mietityttää tuo sisäelimien määrä? voiko niitä antaa joka päivä tuon 80g? kaikissa barf ruokintaohjeissa sanotaan että sisäelimiä voi antaa pienen määrän joka päivä tai sitten isomman määrän esim. kerran viikossa. Onko tuo määrä vähän vai paljon?

      • Oikean määrän löydät vain seuraamalla koiran painoa, mokomat kun kuluttaa niin yksilöllisesti.

        Jos on tarkoitus saada painoa alas, niin voit joinain päivinä antaa suhteessa enenmmän kasviksia, tai joku päivä rustoluita, joissa ei ole mukana paljoa rasvaa.


    • 2012

      Unohda nuo lihaisat luut. Niiden ravintoarvo on nolla, koska niissä ei ole lihaa juurikaan. Rustoista taas ei ole muuta hyötyä kuin hampaille. Kalsiumin voi antaa purkista. Tuommoinen luiden syöttäminen voi johtaa suolitukokseen.

      Raakaruokinnan kuuluu perustua lihaan, sillä koira on lihansyöjä. Esim 60% lihaa, 10% luuta, 10% kasviksia ja 20-30% sisäelimiä. Sisäelimiä voi antaa joka päivä mutta maksa on semmoinen, jota ei kannata antaa kuin kerran pari viikossa A-vitamiinin vuoksi.
      Ja on hyvä muistaa että sydän on lihas, sitä ei lueta varsinaisesti sisäelimiin.

      • Tuosta keinotekoisen kalsiumin imeytymisestä on ristiriitaisia tietoja, ja koiralle kalsiumin pitäisi olla eläinperäistä..
        Kalsium vaikuttaa myös mm. hermojen toimntaan.
        Yhden opin mukaan koira voisi tulla toimeen pelkillä lihaisilla luilla ja rustoilla. Liiallinen puhtaan proteiinin tarjoaminen voi vaikuttaa käytökseen huonolla tavalla.

        kerran eläinlääkärillä tuli puhetta ruokinnasta, ja sanoin että lähinnä valitsen lihoja lähinnä sen perusteella että ne ovat jauhettu luineen. Eläinlääkäri kommentoi "hyvä että tiedostat asioita."
        Oikein käytettynä luut pitävät mm. ulosteen riittävän kovana,jotta anaalirauhaset toimivat luonnollisesti.

        Vaarallista ehdottomasti yhden opin mukaan soveltaa eläimen hoito.


      • 2012
        Vitikonpaarustaja kirjoitti:

        Tuosta keinotekoisen kalsiumin imeytymisestä on ristiriitaisia tietoja, ja koiralle kalsiumin pitäisi olla eläinperäistä..
        Kalsium vaikuttaa myös mm. hermojen toimntaan.
        Yhden opin mukaan koira voisi tulla toimeen pelkillä lihaisilla luilla ja rustoilla. Liiallinen puhtaan proteiinin tarjoaminen voi vaikuttaa käytökseen huonolla tavalla.

        kerran eläinlääkärillä tuli puhetta ruokinnasta, ja sanoin että lähinnä valitsen lihoja lähinnä sen perusteella että ne ovat jauhettu luineen. Eläinlääkäri kommentoi "hyvä että tiedostat asioita."
        Oikein käytettynä luut pitävät mm. ulosteen riittävän kovana,jotta anaalirauhaset toimivat luonnollisesti.

        Vaarallista ehdottomasti yhden opin mukaan soveltaa eläimen hoito.

        Koira saa tarpeeksi kalsiumia, kun se syö luita gramman per painokilo. Eli aloittajan koira saa täytettyä kalsiumintarpeen 40 grammalla luuta. Se ei ole paljoa. Koira on lihansyöjä, ei luunsyöjä.

        Ja mikäs oppi se tuommoinen on? Alkuperäinen barf oli sitä että syötettiin vain lihaisia luita. Mutta se on kumottu jo ajat sitten, ja todettu että ei hyvä. Edelleen, koira on LIHANsyöjä eikä luunsyöjä. Eivät ne luonnossakaan luita syö vaan ensin lihat päältä ja sitten rääpivät luiden ympäriltä kaiken syötävän.

        Kakka on kyllä ihan normaalia vaikka ei luita syötäkään. Päinvastoin, jos koiralle antaa liikaa luuta niin kakasta tulee valkoista jauhoa eikä sekään ole hyvä. Vai olisiko sinusta kiva äkistellä pöntöllä pikkukiviä ja hiekkapaperia?


      • dgtdhrdtfhr
        2012 kirjoitti:

        Koira saa tarpeeksi kalsiumia, kun se syö luita gramman per painokilo. Eli aloittajan koira saa täytettyä kalsiumintarpeen 40 grammalla luuta. Se ei ole paljoa. Koira on lihansyöjä, ei luunsyöjä.

        Ja mikäs oppi se tuommoinen on? Alkuperäinen barf oli sitä että syötettiin vain lihaisia luita. Mutta se on kumottu jo ajat sitten, ja todettu että ei hyvä. Edelleen, koira on LIHANsyöjä eikä luunsyöjä. Eivät ne luonnossakaan luita syö vaan ensin lihat päältä ja sitten rääpivät luiden ympäriltä kaiken syötävän.

        Kakka on kyllä ihan normaalia vaikka ei luita syötäkään. Päinvastoin, jos koiralle antaa liikaa luuta niin kakasta tulee valkoista jauhoa eikä sekään ole hyvä. Vai olisiko sinusta kiva äkistellä pöntöllä pikkukiviä ja hiekkapaperia?

        40 g luuta sisältää riittävästi kalsiumia koiran tarpeiksi, kyllä. Valitettavasti luiden kalsiumin imeytyminen elimistöön on häviävän pientä.

        Ennemmin suosittelisin kalsiumia tablettimuodossa. Sulaa varmasti eikä koiran luusto kärsi mahdollisista puutoksista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1306
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      99
      987
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      907
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      297
      789
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      758
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      591
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      589
    Aihe