miten kissoja ruokitaan?

apuaa23

Onko kissoilla aamu ja iltapala tarkkaa aikaa? Ja miten kissoja ruokitaan Esim mitä päivällä annetaa ruuaksi ja illalla ja aamulla?

14

477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akjsahh

      Mätät vaa niille ruokaa sillo ku niillä on nälkä.

    • 118

      Kissa syö pitkin päivää, eli kupissa kannattaa olla vähän ruokaa koko ajan.
      Mieluiten pääasiallisesti märkäruokaa koska kissa on aavikkoeläin ja saa nesteen ruuasta. Eikä mitään marketin whiskaseja koska ne eivät ole lihansyöjälle sopivaa ruokaa.
      Eläinkaupasta löytyy hyviä merkkejä kuten animonda, applaws ja porta 21. Mutta tarkista sitten että kyseessä on täysravinto. Portan ja applawsin raksut ovat myös tosi laadukkaita. Ruuassa ei saisi olla yhtään viljaa.

      Ruokaan on hyvä myös lisätä ihan lihaa joukkoon. Vaikka ruokakaupan kanafileitä. Eläinkaupasta tosin saa halvemmalla. 500g pötkö broilerin jauhelihaa maksaa noin pari euroa.

    • 2+2

      Tapansa kullakin, mutta meillä kolme omaa ja yksi sijaishoidossa oleva kissa ruokailevat kolme kertaa päivässä kutakuinkin kellontarkasti. Kuivamuonaa meillä ei ole tarjolla kuin ainoastaan poikkeustapauksissa.

      Kissani syövät pääasiassa märkäruokaa raakaa lihaa jotka tarjoilen joko eri aterioilla tai sitten harvemmin myös sekoituksena. Kuten mainittua, niin marketinkin märkäruuan saa helposti laadukkaaksi kun lisää siihen kolmasosan lihaa ja joskus myös kalaa. Jos raakaa lihaa antaa enemmän kuin 1/3 päivittäisestä ravinnosta, on kissalle annettava myös vitamini- ja kalsiumlisää.

      Määrällisesti annan aamulla ja illalla kissoille enemmän kuin päiväruualla, sillä ne kaikki kuvittelevat aamuisin kuolevansa nälkään ja toisaalta tuhti iltapala iltalenkin päälle antaa meille kaikille hyvät yöunet.

    • kis-kismet

      Eiköhän tämäkin asia selviä kun keskustelet kissasi kasvattajan kanssa. Hänellä on velvollisuus kertoa että mitä ja milloin kissallesi ruuaksi annat, ellet sitten ole hankkinut kissaasi pentutehtailijalta tai muulta epämääräiseltä taholta joka ei muusta välitä kuin siitä että saa elukan pois jaloistaan ja mahdollisesti myös siitä nettoaa.

    • 7+9

      Parastahan olisi antaa kissan saalistaa itse ruokansa. Näin kesällä luonto on pullollaan ihanteellista ravintoa. Jos se ei ole mahdollista, niin silloin kannattaa pitää ruokaa koko ajan saatavilla, paitsi jos kissa on ylipainoinen. Sisäkissoillahan ylipaino on todella yleinen ongelma.

      Vastoin edellä esitettyä Whiskas ja monet muut marketeissa myytävät tuotteet ovat varsin laadukkaita ruokia kissoille. Tässä asiassa ei tarvitse turvautua omiin luuloihin, sillä asiaa on tutkittu.

      • ?? ??

        Perustele väitteesi että miksi kissalla pitää olla ruokaa koko ajan saatavilla.


      • noloa

        Tutkimusta siihen että sisäkissat ovat lihavampia? Kaikki näkemäni ulkokissat ovat olleet laiskoja ja järjettömiä mörssäreitä, toisin kuin sisäkisut, jotka ovat hoikkia ja hyvinvoivia. Ja kerroppa että mitä yhteistä on itse saalistetulla ravinnolla ja whiskasilla?

        Alkoiko sinulla kesäloma vai mistäs yhtäkkiä tupsahdit tänne taas provoilemaan? Etkä vieläkään osaa vastata kysymyksiin mitä sinulle esitetään.


      • 7+9
        noloa kirjoitti:

        Tutkimusta siihen että sisäkissat ovat lihavampia? Kaikki näkemäni ulkokissat ovat olleet laiskoja ja järjettömiä mörssäreitä, toisin kuin sisäkisut, jotka ovat hoikkia ja hyvinvoivia. Ja kerroppa että mitä yhteistä on itse saalistetulla ravinnolla ja whiskasilla?

        Alkoiko sinulla kesäloma vai mistäs yhtäkkiä tupsahdit tänne taas provoilemaan? Etkä vieläkään osaa vastata kysymyksiin mitä sinulle esitetään.

        Voisit tuon lapsellisen trollauksen ja henkiläkohtaisuuksiin menemisen sijasta keskittyä itse asiaan. Eiköhän järkikin jo sen kerro kummallako on suurempi riski ylipainoon. apaattisella sisäkissalla, jolla ei ole mahdollisuutta kunnolliseen liikuntaan vai ulkona vapaudesta nauttivalla kissalla, joka liikkuu paljon enemmän.


        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288339531498.html

        "Niin kauan kuin kissat ovat voineet liikkua ulkona ihmisten parissa eläessään, ne ovat pysyneetkin hoikkina. Asumisen muutoksen myötä metsästäjistä on tullut sisäkissoja, joiden liikkumismahdollisuudet pienissä kaupunkiasunnoissa ovat vähäiset"

        http://www.elainlaakariin.fi/kissan-ylipaino/

        "Sterilaation ja kastraation jälkeisen lihomisen luultiin pitkään johtuvan vain leikkauksen ajoittumisesta kasvukauden loppuun, mutta nykyisin tiedetään sukuhormonien erityksessä tapahtuvien muutosten vaikuttavan aineenvaihduntaan. Tästä syystä steriloidut ja kastroidut sisäkissat lihovat helposti, joten niiden painon kehitystä tulee tarkkailla."

        http://www.kissatieto.fi/kissatieto/kissaongelmia/ylipaino

        "Ylipaino on sisäkissoilla tavallinen vaiva. Kuten ihmisilläkin, myös kissoilla liikapaino altistaa monille sairauksille, kuten diabetekselle ja nivelongelmille.

        Leikatun kissan energiantarve on 20-30 prosenttia pienempi kuin leikkaamattomalla. Sisäkissat viettävät toisinaan myös turhan passiivista elämää, mikä edistää rasvan kertymistä kehoon."


      • noloa
        7+9 kirjoitti:

        Voisit tuon lapsellisen trollauksen ja henkiläkohtaisuuksiin menemisen sijasta keskittyä itse asiaan. Eiköhän järkikin jo sen kerro kummallako on suurempi riski ylipainoon. apaattisella sisäkissalla, jolla ei ole mahdollisuutta kunnolliseen liikuntaan vai ulkona vapaudesta nauttivalla kissalla, joka liikkuu paljon enemmän.


        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288339531498.html

        "Niin kauan kuin kissat ovat voineet liikkua ulkona ihmisten parissa eläessään, ne ovat pysyneetkin hoikkina. Asumisen muutoksen myötä metsästäjistä on tullut sisäkissoja, joiden liikkumismahdollisuudet pienissä kaupunkiasunnoissa ovat vähäiset"

        http://www.elainlaakariin.fi/kissan-ylipaino/

        "Sterilaation ja kastraation jälkeisen lihomisen luultiin pitkään johtuvan vain leikkauksen ajoittumisesta kasvukauden loppuun, mutta nykyisin tiedetään sukuhormonien erityksessä tapahtuvien muutosten vaikuttavan aineenvaihduntaan. Tästä syystä steriloidut ja kastroidut sisäkissat lihovat helposti, joten niiden painon kehitystä tulee tarkkailla."

        http://www.kissatieto.fi/kissatieto/kissaongelmia/ylipaino

        "Ylipaino on sisäkissoilla tavallinen vaiva. Kuten ihmisilläkin, myös kissoilla liikapaino altistaa monille sairauksille, kuten diabetekselle ja nivelongelmille.

        Leikatun kissan energiantarve on 20-30 prosenttia pienempi kuin leikkaamattomalla. Sisäkissat viettävät toisinaan myös turhan passiivista elämää, mikä edistää rasvan kertymistä kehoon."

        Itse ainakin uskon siihen mitä omilla silmilläni näen. En siihen mitä joku iltapäivälehti kirjoittaa.
        Tuttavallani on ulkokissa, joka ei muuta tee kuin makoilee jossakin ja välillä käy saalistamassa hiiriä. Ylipainoa on useampi kilo. Oma kissa taas juoksentelee, hyppelee kärpästen perässä, leikkii ja syö hyvin eikä ylipainosta tietoakaan. On siis sisäkissa, JA jopa steriloitu! Oh my god. Onko tämä joku luonnon ihme? Sisäkissa joka ei ole lihava?

        Ja vastaatko vielä kysymykseen: mitä yhteistä on hiirellä ja whiskasilla? Miten whiskas vastaa mitenkään kissan luonnollista ruokaa?


    • apuaa23

      Kysyn viel et entine omistaja sano et se tykkää kissan papuista märkäruoka nii onnistuuko sekin et aamul ja illal papuja ja märkää ruokaa ja sit päiväl kuivamuonia?Ja saako kissalle antaa eläinkaupoista ostettuu heinää talvel?

      • Voit ostaa vehnän oraita vaikka vihannes-osastolta tai kasvattaa itse kukkapurkissa kissan huviksi, eläinkauppa on yleensä se kallein vaihtoehto.

        Kissojen yleinen syy virtsateiden ongelmiin on liian vähäinen juominen. Ei ole pahaksi jos kissalla on useampi vesiastia; joku tykkää seisoneesta vedestä, toiselle pitää olla tuoretta, tai laakea astia tai korkea...

        Kolme kertaa päivässä kuulostaa paremmalta. Jotkut kissat eivät hotki kaikkia nappuloita heti, vaan niillä voi olla koko ajan kuivaruokaa kupissa.

        Kissoille tarkoitettu entsyymihammastahna, mitä ei välttämättä tarvitse harjata, on hyvä hammasvikojen ehkäisyssä.


    • Kissantassu~

      Riippuu kissoista.

      Minulla on kaksi rotukissaa. Kun olivat pentuja annoin niille 3 kertaa märkäruokaa/päivä, lisäksi kuivaruoka on aina tarjolla. Sitten kun täyttivät 1 vuoden aloin antaman märkäruokaa aamuisin ja iltaisin ja siinä välissä syövät kuivaruoka, mutta huomasin että toisella oli massu kovalla ja pikkasen verta ja limaa oli tullut.

      Nyt sitten olen antanut märkäruokaa 50gr 3 kertaa/päivä kummallekin ja nyt on toisella massu paremmassa kunnossa.
      Kuivaruoka on välipalana.

      Ruokailut
      Klo 05 - 06 välisenä aikana. Lomalla hieman myöhemmin.
      Klo 16
      Klo19-20

    • kova kolmikko

      Mun kateilla on koko ajan tarjolla eväät.
      Aamulla ja illalla laitan tuoreet eväät.

      Ja jos oikeasti omistat kissan, tiedät kyllä että aika on tarkka. Kissasi saapuu kyllä kertomaan, kun ruoka on viivästynyt.
      Joskus ahmatit pojat söi kaiken jo aamuyöllä, ja tuli sitten yhtenä poikana sanomaan, että ruoka on loppu, mutta nakkasin makkarin oven kiinni aamulla kello 4 ja sanoin, ettei huonepalvelu toimi.

    • Sannnnnnni

      Monesti rippuu kissasta ja omistajasta ja kuten varmaan huomasitkin näistä paljon riidellään! Olen tuntenut sekä kissoja jotka syövät itsensä soikeaksi jos ruoka jätetään saataville, että sellaisia jotka kerta kaikkiaan eivät syö kuin raksun joka kolmas tunti ja nääntyvät ellei ruokaa ole aina tarjolla. Pitkäaikaisen kissanomistajan vinkkeinä sanon: ÄLÄ jätä märkäruokaa, tuoretta lihaa varsinkaan, pitkäksi ajaksi lämpimään (pitkä aika = yli tunti) ,ja ÄLÄ ruoki halvimpia raksuja joissa lähinnä maissia ja huonoa teurasjätettä. Muuten pääset hyvinkin pitkälle hakemalla laadukkaita raaka-aineita (katso ainakin että paketissa lukee "täysrehu" eikä "täydennysrehu" ja anna sellaista riittävästi ettei tule puutoksia) ja tarkkaile miten kissasi voi ja mitä eläinlääkärisi sanoo. Ruoka-asioissa on harvemmin yhtä totuutta, pitää vain tarkkailla että kaikkea tarpeellista saadaan ja että kissa voi hyvin, loppu on yksilökohtaista hienosäätöä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      736
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      692
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe