Lomakortit eivät tule perille

Väsynyt posteljooni

Minulla on tapana lähettää reissuiltani postikortteja joillekin tutuille ja sukulaisille. Hiljattain kävi kuitenkin ilmi, että viime ja tänä vuonna tekemiltäni matkoilta on tullut perille vain yksi kortti, sekin monta kuukautta myöhässä. Noin 10 postikorttia on siis jäänyt matkan varrelle. Matkani ovat suuntautuneet eri maihin eteläisessä Euroopassa. Olen aina aiemmin luottanut postin kulkuun, mutta en enää, koska noin monen kortin hukkuminen ei ole enää sattumaa. Osoitetiedot ovat olleet kunnossa, ja korteissa on ollut tarpeeksi postimerkkejä. Lähettäjän, siis minun, osoitetietoja en ole kortteihin laittanut.

Korttien kohtaloa on mahdoton selvittää, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn, onko kenellekään muulle käynyt samalla tavalla.

80

6617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 28-v

      Ei Euroopassa. Tosin olemme katsoneet mihin laitamme kortit ja sitä ennen on varmistettu oikeat postimerkit.
      Ivy-maista ei ole kokemuksia.

      Kuuba oli täydellinen pimennys. Varmistimme, että orkideamerkit ovat päteviä.
      Jätimme kortit A-I hotskualueen postitoimistoimistoon. Yksikään kolmesta kortista ei ole tullu perille.
      Muutamassa merkissä on kuubalaisen duunarin päivän palkka joten houkutus on iso.

      • Rahat postiin vaan

        Kuubalainen duunari sietääkin nähdä nälkää. Me olemme postimme ansainneet.


    • näin se on

      Erittäin usein osoitteesta unohtuu sana "Finland". Ja ei takuulla tule perille. Kortteja ei kukaan enää lähetä vaan kuvia sähköpostiin ja menee takuulla perille.
      Saanko arvata että olet 65-70 vuotias?

      • En lähetä

        Tai laittaa väärään postilaatikkoon, jossain ulkomaan postille on omansa.


      • a.p.
        En lähetä kirjoitti:

        Tai laittaa väärään postilaatikkoon, jossain ulkomaan postille on omansa.

        Hyviä arvauksia, mutta olen 100% varma, että kortit sujahtivat oikeaan postiluukkuun (osan lähetin postitoimistosta) ja että laitoin määränpääksi Finland.

        @näin se on: Jotkut suosivat joukkopostauksia sähköpostin kautta tai Face-päivityksiä, joiden on tarkoitus kerätä mahdollisimman paljon tykkäyksiä. Minä pidän postikorteista, koska vastaanottaja yleensä osaa arvostaa sitä, että olen halunnut lähettää kortin juuri hänelle ja kirjoittaa siihen muutakin kuin "lämmintä piisaa" tai jotain muuta yhtä tylsää. Ja ei, en ole 65-70-vuotias, vaan puolet siitä.


      • 28-v
        a.p. kirjoitti:

        Hyviä arvauksia, mutta olen 100% varma, että kortit sujahtivat oikeaan postiluukkuun (osan lähetin postitoimistosta) ja että laitoin määränpääksi Finland.

        @näin se on: Jotkut suosivat joukkopostauksia sähköpostin kautta tai Face-päivityksiä, joiden on tarkoitus kerätä mahdollisimman paljon tykkäyksiä. Minä pidän postikorteista, koska vastaanottaja yleensä osaa arvostaa sitä, että olen halunnut lähettää kortin juuri hänelle ja kirjoittaa siihen muutakin kuin "lämmintä piisaa" tai jotain muuta yhtä tylsää. Ja ei, en ole 65-70-vuotias, vaan puolet siitä.

        Henkilökohtaisuuden suhteen olemme samoilla linjoilla. Tai oikeastaan vaimoni on.
        Normaali korttimäärä näyttää olevan 3kpl.
        Massiivisempi kortteilu tuntuu turhalta.

        Ensimmäiseltä, pitkältä, 4,5:n viikon automatkalta 1971 lähettelimme kortteja tuttaville ja työpaikoille ja tarroitin automme taka- ja sivulaseja eri maiden ja kaupunkien tarroilla.
        Hymyilyttää jälkeen päin.

        Harrastin joskus nettiterveisiä eri muodoissaan mutta olen luopunut niistä.
        Sähköpostit normaalissa yhteydenpidossa.

        Itävaltalaisille ja varsikin unkarilaisille tuttavillemme kortit olivat tärkeitä mutta he ovat poistuneet keskuudestamme.

        Olen 70v
        F-B:iin kirjoittelen harvemmin.


      • hoh hoijaa
        a.p. kirjoitti:

        Hyviä arvauksia, mutta olen 100% varma, että kortit sujahtivat oikeaan postiluukkuun (osan lähetin postitoimistosta) ja että laitoin määränpääksi Finland.

        @näin se on: Jotkut suosivat joukkopostauksia sähköpostin kautta tai Face-päivityksiä, joiden on tarkoitus kerätä mahdollisimman paljon tykkäyksiä. Minä pidän postikorteista, koska vastaanottaja yleensä osaa arvostaa sitä, että olen halunnut lähettää kortin juuri hänelle ja kirjoittaa siihen muutakin kuin "lämmintä piisaa" tai jotain muuta yhtä tylsää. Ja ei, en ole 65-70-vuotias, vaan puolet siitä.

        Taitaa olla vain yksi syy että voi näin kertoa missä sitä nyt ollaan...."terkut Tallinasta"....ketä oikeasti kiinnostaa tai edes espanjasta?


      • Tämän se
        hoh hoijaa kirjoitti:

        Taitaa olla vain yksi syy että voi näin kertoa missä sitä nyt ollaan...."terkut Tallinasta"....ketä oikeasti kiinnostaa tai edes espanjasta?

        massaturismi on tuonut tullessaan. Nykyään voi kuka tahansa tampio pistäytyä lattella pariisissa tai pizzalla torinossa päivässä ja illaksi kotiin, niin matkailusta on hävinnyt kaikki se entisajan hohto. Huvitti tuossa iltalehdykässä tai -sanomassa ollut juttu hellemuodista, jossa useampi kertoi vaatteidensa taustasta kuinka tämä lakki on ostettu barceloonasta ja nämä shortsit pariisista ja paita peräisin hawaijilta. Ketäpä tosiaan kiinnostaa...

        Toista oli entisaikaan vuonna kivi ja sakset jolloin todella vaadittiin hiukan luonnetta ja hilloa että pääsi käymään jossain tukholmaa pidemmällä. Silloin sitä todellakin pidettiin matkailijaa sankarina ja oman elämänsä herrana. Ja matkoilta palattua tuttavapiirissä kerrottiin ja kuunneltiin tarinoita illasta toiseen silmät ymmyrskäisinä suuren maailman ihmeistä.


      • kävin miekin..
        Tämän se kirjoitti:

        massaturismi on tuonut tullessaan. Nykyään voi kuka tahansa tampio pistäytyä lattella pariisissa tai pizzalla torinossa päivässä ja illaksi kotiin, niin matkailusta on hävinnyt kaikki se entisajan hohto. Huvitti tuossa iltalehdykässä tai -sanomassa ollut juttu hellemuodista, jossa useampi kertoi vaatteidensa taustasta kuinka tämä lakki on ostettu barceloonasta ja nämä shortsit pariisista ja paita peräisin hawaijilta. Ketäpä tosiaan kiinnostaa...

        Toista oli entisaikaan vuonna kivi ja sakset jolloin todella vaadittiin hiukan luonnetta ja hilloa että pääsi käymään jossain tukholmaa pidemmällä. Silloin sitä todellakin pidettiin matkailijaa sankarina ja oman elämänsä herrana. Ja matkoilta palattua tuttavapiirissä kerrottiin ja kuunneltiin tarinoita illasta toiseen silmät ymmyrskäisinä suuren maailman ihmeistä.

        Eli hohto olisi tallella jos kuka tahansa tampio ei pääsisi pistäytymään pariisissa lattella?


      • Nimenomaan näin
        kävin miekin.. kirjoitti:

        Eli hohto olisi tallella jos kuka tahansa tampio ei pääsisi pistäytymään pariisissa lattella?

        Kyllä kyllä. Ennenvanhaan joutui todellakin miettimään asioita ennen matkalle lähtöä. Ja vaikka matka jo itsessään saattoi olla elämys, niin niitä elämyksiä voi sitten muistella tuttavapiirissä kaffepöytäkeskusteluissa koko vuoden. Nyt kun tosiaan "kuka tahansa tampio" voi lähteä vaikka vaan pariisiin lattelle, niin sou wot? Muutama kymppi lentoon, pari tuntia pariisissa ja taas takaisin. Mitä ihmeellistä siinä on? Sama kun kävisi esson baarissa.

        Samoin ulkomailla asumisesta on kadonnut kaikki hohto. Entisaikaan kun ulkomaille, siis muualle kuin ruåtsiin muuttanut, sai lähes valtiovieraan vastaanoton jonka ilmaantumista vanhalle kotiseudulleen kokoonnuttiin koko kylän voimin ihmettelemään ihan kunnanjohtajan toimesta ja paikalle kutsuttiin ihan sanomalehtikin tekemään juttua tästä maailmanihmeestä. Katselepas vaikka viime vuosituhannen viimeisen vuosisadan sanoma- ja aikakauslehtiä, niin huomaat mitä tarkoitan. Eipä tekemisesi ja olemisesi paljon muita enää kiinnosta.


      • JJ.

        Itse olen yleensä laittanut lähettämiini postikortteihin lähiosoitteen jälkeen tuon Finland sanan lisäksi vielä täsmennykseksi sanan Earth. Aina ovat kortit perille löytäneet. ;)


      • JJ.
        JJ. kirjoitti:

        Itse olen yleensä laittanut lähettämiini postikortteihin lähiosoitteen jälkeen tuon Finland sanan lisäksi vielä täsmennykseksi sanan Earth. Aina ovat kortit perille löytäneet. ;)

        Ja se oli myös hieno hetki, kun tuttavamme lähetti kerran Skotlannista asti meille Mika Myllylä -postikortin.


      • kävin miekin..
        Nimenomaan näin kirjoitti:

        Kyllä kyllä. Ennenvanhaan joutui todellakin miettimään asioita ennen matkalle lähtöä. Ja vaikka matka jo itsessään saattoi olla elämys, niin niitä elämyksiä voi sitten muistella tuttavapiirissä kaffepöytäkeskusteluissa koko vuoden. Nyt kun tosiaan "kuka tahansa tampio" voi lähteä vaikka vaan pariisiin lattelle, niin sou wot? Muutama kymppi lentoon, pari tuntia pariisissa ja taas takaisin. Mitä ihmeellistä siinä on? Sama kun kävisi esson baarissa.

        Samoin ulkomailla asumisesta on kadonnut kaikki hohto. Entisaikaan kun ulkomaille, siis muualle kuin ruåtsiin muuttanut, sai lähes valtiovieraan vastaanoton jonka ilmaantumista vanhalle kotiseudulleen kokoonnuttiin koko kylän voimin ihmettelemään ihan kunnanjohtajan toimesta ja paikalle kutsuttiin ihan sanomalehtikin tekemään juttua tästä maailmanihmeestä. Katselepas vaikka viime vuosituhannen viimeisen vuosisadan sanoma- ja aikakauslehtiä, niin huomaat mitä tarkoitan. Eipä tekemisesi ja olemisesi paljon muita enää kiinnosta.

        Käyn ulkomailla vaan sen takia kun se kiinnostaa itseäni. En sen takia että tekemiseni ja olemiseni pitäisi kiinnostaa muita. En edes kerro matkoistani.
        Hyvä kun nykyään useammat voi matkustaa ja hakea hohtoa siitä. Joillekin tuo hohto voi olla tallella nykyäänkin.
        Jopa esson baarissa käynnissä voi olla hohtoa. Riippuu OMASTA asenteesta.


      • voro vei..
        28-v kirjoitti:

        Henkilökohtaisuuden suhteen olemme samoilla linjoilla. Tai oikeastaan vaimoni on.
        Normaali korttimäärä näyttää olevan 3kpl.
        Massiivisempi kortteilu tuntuu turhalta.

        Ensimmäiseltä, pitkältä, 4,5:n viikon automatkalta 1971 lähettelimme kortteja tuttaville ja työpaikoille ja tarroitin automme taka- ja sivulaseja eri maiden ja kaupunkien tarroilla.
        Hymyilyttää jälkeen päin.

        Harrastin joskus nettiterveisiä eri muodoissaan mutta olen luopunut niistä.
        Sähköpostit normaalissa yhteydenpidossa.

        Itävaltalaisille ja varsikin unkarilaisille tuttavillemme kortit olivat tärkeitä mutta he ovat poistuneet keskuudestamme.

        Olen 70v
        F-B:iin kirjoittelen harvemmin.

        Postiin ei voi luottaa..........Minun vanhatätini lähetti minulle syntymäpäivälahjaksi kuplakirjekuoressa Onnittelukortin ja oli seehen myös laittanut rahaa ,setelin.
        Minulle tuli tämä kirje mutta se oli avattu ja kuikahan se seteli oli sieltä hävinnyt. Olisikohan käsi käynyt..Tätini oli kirjoittanut tähän kortiin että näin lahjan saat itse valita.
        Vaikka nämä kuplakirjeethän ovat vahvatekoisia.
        Kävin postissa kysymässä että jos sellainen seteli olisi löytynyt. Siellä vain sanottiin että eihän rahaa saa lähettää postissa. Ei edes pahoittelua.
        Tein asiasta reklamaation että tarkkailtaisiin asiaa. ( pitkäkyntisiä)
        Mutta pariviikoa myöhemmin tuli Kuopion itellasta kirje,,että olemme lopettaneet asian käsittelyn... Niin tämä seteli katosi pääkaupunkiseudulla , ja asiaa käsiteltiin Kuopiossa..ihmettelen ,eikä edelleenkään edes pahoittelua.
        Tuntuu kuin olisi heille jokapäiväistä että kirjeet läpivalaistaan ja setelit napataan pois.


      • Tuo helppous
        kävin miekin.. kirjoitti:

        Käyn ulkomailla vaan sen takia kun se kiinnostaa itseäni. En sen takia että tekemiseni ja olemiseni pitäisi kiinnostaa muita. En edes kerro matkoistani.
        Hyvä kun nykyään useammat voi matkustaa ja hakea hohtoa siitä. Joillekin tuo hohto voi olla tallella nykyäänkin.
        Jopa esson baarissa käynnissä voi olla hohtoa. Riippuu OMASTA asenteesta.

        vaan johtaa helposti siihen että ei ole enää mitään päämäärää mihin pyrkiä kun joka paikkaan pääsee yhtä helposti kuin esson baariin. Kaikki kärsii siis inflaation, eikä sitä hohtoa enää ole missään. Eli ihan hyvä ettet edes kerro kelleen matkoistasi. Koska ne todellakaan ei jaksa enää kiinnostaa ketään. Koska kaikki ovat jo käyneet pariisissa lattella.


      • Pate The Postman
        a.p. kirjoitti:

        Hyviä arvauksia, mutta olen 100% varma, että kortit sujahtivat oikeaan postiluukkuun (osan lähetin postitoimistosta) ja että laitoin määränpääksi Finland.

        @näin se on: Jotkut suosivat joukkopostauksia sähköpostin kautta tai Face-päivityksiä, joiden on tarkoitus kerätä mahdollisimman paljon tykkäyksiä. Minä pidän postikorteista, koska vastaanottaja yleensä osaa arvostaa sitä, että olen halunnut lähettää kortin juuri hänelle ja kirjoittaa siihen muutakin kuin "lämmintä piisaa" tai jotain muuta yhtä tylsää. Ja ei, en ole 65-70-vuotias, vaan puolet siitä.

        Samoin minä lähettelen perinteisiä kortteja. Ja ikää 30v. Bulgariasta kortit katosi jonnekkin ja 1\10 kortista Pohjois-Koreasta on saapumatta. Kampodiasta meni puolvuotta ennenkuin kortit saapuivat. Ehkä paikallinen PostiPekka höyryttää


      • kävin miekin..
        Tuo helppous kirjoitti:

        vaan johtaa helposti siihen että ei ole enää mitään päämäärää mihin pyrkiä kun joka paikkaan pääsee yhtä helposti kuin esson baariin. Kaikki kärsii siis inflaation, eikä sitä hohtoa enää ole missään. Eli ihan hyvä ettet edes kerro kelleen matkoistasi. Koska ne todellakaan ei jaksa enää kiinnostaa ketään. Koska kaikki ovat jo käyneet pariisissa lattella.

        Ihanko kaikki? Varmaan salaa niinkuin minä.
        En lentänyt muutamalla kympillä vaan matka maksoi kyllä huomattavasti enemmän. Jo lento Helsinkiin maksaa täältä aika tavalla ja siihen päälle Pariisin lento. Takaisin sama tietysti. Parin tunnin kahvilla käynnin takia ei sellaista viitsi tehdä. Helsingistä käsin kun katselee maailmaa niin moni asia näyttää helpolta verrattuna vaikkapa pohjois-suomeen. Täällä on moni asia samalla tavalla kun kymmeniä vuosia sitten. Jopa huonommin koska julkista liikennettä on vähennetty ja lentokenttienkin toimintaa supistettu.


      • Haageli
        a.p. kirjoitti:

        Hyviä arvauksia, mutta olen 100% varma, että kortit sujahtivat oikeaan postiluukkuun (osan lähetin postitoimistosta) ja että laitoin määränpääksi Finland.

        @näin se on: Jotkut suosivat joukkopostauksia sähköpostin kautta tai Face-päivityksiä, joiden on tarkoitus kerätä mahdollisimman paljon tykkäyksiä. Minä pidän postikorteista, koska vastaanottaja yleensä osaa arvostaa sitä, että olen halunnut lähettää kortin juuri hänelle ja kirjoittaa siihen muutakin kuin "lämmintä piisaa" tai jotain muuta yhtä tylsää. Ja ei, en ole 65-70-vuotias, vaan puolet siitä.

        Kyllä perinteisillä postikorteilla on arvonsa, jonka ne ansaitsevat. :)


      • kortti hyvä

        Kyse oli korttien lähettämisestä - joten kyllä niitä vielä lähetetään. Sähköpostia on huono ripustaa autotallin seinälle tai laittaa korttikansioon,niinkuin meillä on tehty kaikilta reissuiltamme. Eipä tule usein koneelta kuviakaan katseltua. Valokuvakirjoja selaillaan useammin. Kortteja on 27 maasta joistain useita kortteja, sieltä näkee matkustusajankohdat yms. Vanha kyllä olen (56) mutta uskon nuortenkin arvostavan enemmän korttia.
        Italian kortit jäi matkalle meiltäkin syyskesällä, taasen lokakuulla Alanyan kortit oli perillä ennen meitä


      • hohtoa tai ei
        Nimenomaan näin kirjoitti:

        Kyllä kyllä. Ennenvanhaan joutui todellakin miettimään asioita ennen matkalle lähtöä. Ja vaikka matka jo itsessään saattoi olla elämys, niin niitä elämyksiä voi sitten muistella tuttavapiirissä kaffepöytäkeskusteluissa koko vuoden. Nyt kun tosiaan "kuka tahansa tampio" voi lähteä vaikka vaan pariisiin lattelle, niin sou wot? Muutama kymppi lentoon, pari tuntia pariisissa ja taas takaisin. Mitä ihmeellistä siinä on? Sama kun kävisi esson baarissa.

        Samoin ulkomailla asumisesta on kadonnut kaikki hohto. Entisaikaan kun ulkomaille, siis muualle kuin ruåtsiin muuttanut, sai lähes valtiovieraan vastaanoton jonka ilmaantumista vanhalle kotiseudulleen kokoonnuttiin koko kylän voimin ihmettelemään ihan kunnanjohtajan toimesta ja paikalle kutsuttiin ihan sanomalehtikin tekemään juttua tästä maailmanihmeestä. Katselepas vaikka viime vuosituhannen viimeisen vuosisadan sanoma- ja aikakauslehtiä, niin huomaat mitä tarkoitan. Eipä tekemisesi ja olemisesi paljon muita enää kiinnosta.

        Kauas katosi taas ajatus aiheesta - postikorttien lähettäminen ja niiden perilletulo


      • vanhanaikanen
        hoh hoijaa kirjoitti:

        Taitaa olla vain yksi syy että voi näin kertoa missä sitä nyt ollaan...."terkut Tallinasta"....ketä oikeasti kiinnostaa tai edes espanjasta?

        Ketä kiinnostaa ! Lähettää sellaisille ketä kiinnostaa ja keneltä myös itse saa kortteja ! Eihän tuossa matkustamisessa mitään niin ihmeellistä ole että siitä ystäväpiirin ulkopulelle hehkuttelee. Lähetämme jokaiselta reissulta kortteja (no ei nyt tallinnasta) mm.sisaruksille ja aina myös itselle.
        Tulee niitä joskus jopa katseltua,kun ei muista milloin oltiin viimeksi jossain maassa. Eiköhän tämäkin ole jokaisen OMA asia, lähettääkö kortteja vai ei. Lähetän vielä myös Joulukortteja


    • hoh hoijaa

      Se on juuri näin että postikortit on muisto menneisyydestä ja kuolee niiden lähettäjien matkassa. En edes miettisi ko hommaa kun se ei vaan ole minulle missään vaiheessa ajankohtainen.

      • vanhanaikasta juu

        " hoh hoijaa" Katsoit kuitenkin tähän keskusteluun sinulla olevan aikaa ja sen olevan "ajankohtaista". Surkeaa katsottavaa on tämä "some" reissuilla. Pahimmilla tuntuu kasvaneen kännykkä käteen kiinni, kun LOMALLA ruokaillessakaan ei saa kännyä pois kädestä. "hoh hoijaalle" ei taida olla matkustaminenkaan kovin "ajankohtaista".
        Lähetän Joulukortteja sekä reissuilta muutamalle myös kortteja reissuilta lähettävälle ystävälle. Nyt syyskuulla Italiasta lähetetyt kortit,ei tulleet perille.


    • homppupomppu

      liittykää postcrossing.com sivustolle niin opitte tarkkailemaan miten hyvin/nopeasti eri maista postikortti löytää suomeen tai suomesta maailmalle. Eilen tuli kortti taiwanista, matka oli kestänyt viikon. ja oma laittamani kortti saavutti juuri yhdysvallat 12 päivässä. Venäjälle kortti matkasi 10 päivää. Monissa maissa postilaatikko tyhjennetään muutaman kuukauden välein, liekkö sama kohta edessä meillä?

      • ugh - olen puhunut

        Olen postcrossaaja. Noin parin tuhannen kortin lähettäneenä ja saaneena olen tehnyt huomioita ettei postiin tosiaankaan voi enää luottaa. Suomen postiin siis.
        Tässä postcrossing-systeemissä tosin on korteissa tunnukset ja niiitten perusteella voi vähän seurata korttien perillepääsyä/pääsemättömyyttä. Karkeasti sanoen 10 % ei ikinä mene /tule perille. Rahallisesti niissä ei häviä koska mitään arvokasta ei liiku mutta maksaahan (maksu-)postimerkitkin ja eikö posti olisi velvollinen kuskaamaan silloin maksetut lähetykset perille asti ?
        Hullumpiakin harrastuksia on kuin postcrossing.


      • kuskaa siinä sitten
        ugh - olen puhunut kirjoitti:

        Olen postcrossaaja. Noin parin tuhannen kortin lähettäneenä ja saaneena olen tehnyt huomioita ettei postiin tosiaankaan voi enää luottaa. Suomen postiin siis.
        Tässä postcrossing-systeemissä tosin on korteissa tunnukset ja niiitten perusteella voi vähän seurata korttien perillepääsyä/pääsemättömyyttä. Karkeasti sanoen 10 % ei ikinä mene /tule perille. Rahallisesti niissä ei häviä koska mitään arvokasta ei liiku mutta maksaahan (maksu-)postimerkitkin ja eikö posti olisi velvollinen kuskaamaan silloin maksetut lähetykset perille asti ?
        Hullumpiakin harrastuksia on kuin postcrossing.

        Osa ei välttämättä koskaan saavu edes Suomeen.


    • Terkur täältä karipian saarilta(kuva netisstä)
      Kaja on halpaa. halvemman hintaista kuin sielläkin nyt(kävin tarkistamassa aamulla)

      • Ja tämä

        herrasmies-apina taitaa olla aika tuiterissa heti aamutuimaan? Päättelen vain kijrotusvhireistä... =)


      • karipian kello
        Ja tämä kirjoitti:

        herrasmies-apina taitaa olla aika tuiterissa heti aamutuimaan? Päättelen vain kijrotusvhireistä... =)

        tuohon aikaan karipialla oli keskiyö. vai oliko simpanssimies karin ja pian saarella?


    • Taata 1

      Eihän posti enää palvele ketään. Kun lähetät Tampereelta Ylöjärvelle postia niin ei mene perille. Kolme kertaa olen yrittänyt. Ensimmäisellä kertaa posti tarjos pelkkää revittyä kirjekuorta vastaanottajalle, sisäosat hävinneet. Toinen ja kolmas kerta ei mennyt kuortakaan perille. Eli näin posti polkee. Vein tarvittavat dokumentit autolla vastaanottajalle ITSE. Posti kuuluu samaan kastiin puhelinoperaattoreiden kanssa
      EI PALVELLA ASIAKKAITA.

      • 10+10

        Kannattaa miettiä mitä lähettää ja miten. Huonosti pakattu kirje on oma mokasi. Jos kirjeessä vähänkin jotain muuta kuin paperia (esim muistitikkuja), lajittelukone repii kirjeen. Jos kirjeessä on muuta kuin paperia, se kannattaa pakata SELKEÄSTI, niin, että näkee että siellä jotain kolmiulotteista tavaraa on, eikä sitä laiteta koneeseen.

        Puutteelliset osoitetiedot viivästyttävät lähetystä päivillä.


    • kaarlo2

      Pitää laittaa postimerki kirjeeseen ja korttiin.

    • okku24

      Kuubasta laitoimme noin reilu vuosi sitten kortit. Yhtään ei ole tullut perille.Vaikka merkit liimattiin kunnolla kiinni .

      • aina kortit lähetän

        Usein olen kuullut sanottavan, että merkit pitää itse kiinnittää kortteihin. Jos jättää vain rahan ja kortit respaan, niin taatusti ei lähde. Joten Marmariksessa kiinnitimme postimerkit ja oli Finland ja jätimme respaan kymmenkunta korttia jotka eivät ole parissa vuodessa löytäneet perille.


      • satunnainenmatkaaja
        aina kortit lähetän kirjoitti:

        Usein olen kuullut sanottavan, että merkit pitää itse kiinnittää kortteihin. Jos jättää vain rahan ja kortit respaan, niin taatusti ei lähde. Joten Marmariksessa kiinnitimme postimerkit ja oli Finland ja jätimme respaan kymmenkunta korttia jotka eivät ole parissa vuodessa löytäneet perille.

        Meksikosta ja Brasiliasta lähettämäni kortit eivät ole vuosiin löytäneet perille, vaikka on Europet ja Finlandit kirjoitettuna ja postimerkit liimattuina. Sen sijaan Tanskasta on tullut, vaikka on ollut laitettu väärään laatikkoon.
        Espanjaan olen saanut postia Suomesta, vaikka vastaanottajan nimi on puuttunut kirjeen päältä, kun osoite on ollut oikein.

        Varminta kortit on lähettää kirjekuoressa jos haluaa niiden menevän perille. Silloin ei kylläkään saa leimoja kortteihin.

        Meidän mummolassa on tapana katsella tulleita kortteja ja ihmetellä missä ihmiset ovat milloinkin lomailleet. Mummolle on kivaa saada postissa kortteja jotka tulevat ympäri maailmaa.


    • Saakelipalmu

      Kaikki kortit ovat menneet perille (ihme kyllä), vaikka niitä on lähetelty eri puolilta maailmaa. Eipä niitä tule enää muille laitettua kuin seitsenkymppisille vanhemmilleni ja saman ikäisille appivanhemmilleni jotka postikortteja arvostavat "ainoina oikeina" lomaterveisinä (kun eivät Facebookissakaan ole).

      Olen aina pistäytynyt ohimennen suoraan postiin viemässä kortit, varmaan siksi ovat menneet perille. Suurissa kaupungeissa postikonttori on aina jossain lähistöllä, ei vaiva eikä mikään.

    • Postittajapena

      Olen jo vuosikymmenet lähettänyt postikortteja ympäri maailman, kertaakaan kortit eivät ole jääneet tulematta perille. Mikä erikoisinta, en koskaan laita ulkomailla postimerkkiä korttiin :) ihan tosi, kannattaa kokeilla. Kortit ovat löytäneet perille niin Euroopasta kuin Yhdysvalloista sekä Afrikastakin. Jopa baarien ilmaiskortit ovat perille tulleet.

    • Itselle on käynyt kerran. Lähetin vain yhden kortin eikä sitä ole vielä tähänkään päivään tullu perille. Oliskohan jo tehnyt matkaa sellaiset 2,5vuotta. :)

    • 314

      Tämä edellinen kommentti oli hyvä!
      Pitää kokeilla.
      Toisaalta en ole pitkään aikaan Suomessa kuullut
      ns. "Lunastettavasta lähetyksestäkään" siis sellaisesta
      josta olisi maksettu lähtöpaikassa liian vähän.
      Näissä tapauksissa kirjeenkantajan velvollisuus ainakin
      ennen oli soittaa vastaanottajan ovikelloa ja vaatia
      puuttuvaa maksua kaksinkertaisena.
      Koska menettely öli työläs eikä vastaanottaja yleensä
      päiväsaikaan ollut paikalla, niin luukkuun jätettiin vain
      tiedoksianto.
      Epäilen kyllä, ettei vajaasti maksettuihin postikortteihin
      silloinkaan puututtu.

    • 1122334455667788

      Yks källi laittoi Mikkelistä onnittelukortin vuosia täyttäneelle veljelleen Juvalle. Kortti seikkaili eri postilaitosten kyydeissä ympäri-ämpäri tellusta. Tuli sentään perille. Vuoden kuluttua!! Kortissa oli leima "Unknown. Return to sender". Samoin oli leima "Suva". Kortti oli pyörähtänyt 40 kilometrin sijasta ehken 25000 kilometriä ja käynyt kääntymässä Tyynellä merellä sijaitsevilla Suv-saarilla. Paikallinen maakuntalehtikin ihmetteli ao. postikortin matkoja aikoinaan, oiukein kuvan kanssa.

      Jos laitat vaikkapa seinänaapurille kortin, se kiepaisee uskomattoman lenkin päätyäkseen puolen metrin päässä olevaan postiluukkuun. Postilootasta kortti kulkee johonkin lajittelukeskukseen jopa sadan-kahden- tai Lapissa kolmen-neljänsadan kilsan päähän ja palautuu - jos palautuu parin päivän perästä saman matkan paikalliseen jakelupisteeseen, josta potsinkantaja sen sitten heittää naapurin luukkuun.

      On se niiiiin tehokasta, että.....joskus naurattaa, joskus itkettää.. :-D

    • Postcrossaaja

      Lähetän tosi paljon postikortteja ulkomaille sekä ulkomailta.

      Kiinaan meneviä kortteja katoaa, paitsi jos kirjoitan osoitteen kiinalaisilla merkeillä. :D

      Ja ensimmäistä kertaa kun käytin hotellin postilaatikkoa (Turkissa), korteista katosi puolet. En tiedä voisiko hotellien postitoiminta sitten olla vähän puutteellista noin yleisesti?

      Mutta 99% korteista on löytänyt perille. Ohjeeni: selkeä osoite ja riittävä postimerkki.

    • loma123123

      Tervetuloa 2000-luvulle

    • matkalainen 2014

      Mielelläni laitan ulkomailta kortin omille vanhemmilleni jotka ovat vähän yli 70 v. Tiedän heidän ilahtuvan kovasti ja laittavat kortin esille hyllyyn muutamaksi viikoksi/kuukaudeksi :-) Heillä ei ole sähköpostia eikä fb:ia. Pienikin ilo on nykyisin tervetullut

    • xsl

      Madeiralta lähettämäni kortit tänä keväänä kesti Suomeen 5 viikkoa. Kortit jätettiin postitoimiston edessä olevaan postilaatikkoon.

    • Ei ole kokemusta miten käytännössä,mutta Italian posti on aika tunnettu siitä ettei siellä toimi mikään.Ei edes vuosikymmeniä siellä asuneet,eikä paikalliset suosittele sitä käyttämään.....

      • vaihtoehto v

        Roomassa kannattaa käyttää Vatikaanin postia.


    • näin se on

      onkohan edes lähetetty mitään kortteja nyt yrittää olla muka mukava kyllä minä lähetin mutta posti ei tuo kummia nuo postit nykyään mutta totuus on ei ole edes lähettänyt

    • mikähienoo?

      en myöskään ymmärrä tuota ulkomailla "prassailua"
      Typerää, lennätetään lapsia milloin minnekin aasiaan, ja usaan ja intiaan, -ja sitten ollaan muka "parempia" ihmisiä? Ainakin on maapalloa saastutettu enemmän. ..näitä matkoja sitten kahvipöydissä kerrotaan , vaikkei kukaan haluaisi edes niitä kuulla.

      • ole hiljaa pelle

        Mikä rassaa? Eikö sossu maksanu Tallinnan viinoja? Oletko kateellinen ku Raili ja Antero pääs Kontulasta matkalle, ihan Jakomäkeen asti?


    • anonyymi7

      Bulgariasta lähetimme kavereiden kanssa ison läjän kortteja, muistaakseni postiin ne vietiin. Näistä yksikään ei tullut koskaan perille, ainoastaan yksi muutama päivä muista jäljessä lähetetty yksittäinen kortti löysi vastaanottajalle.

    • it's my life,my way

      Turkissa olemme käyneet kolme kertaa ja kertaakaan lähettämämme kortit eivät ole löytäneet perille asti, vaikka minulla on selkeä käsiala, osoitteet on oikein, postimerkit on liimattu ja ollaan itse laitettu kortit postilaatikkoon.

      Sen sijaan esim. Kanarialta, Madeiralta jne lähetetyt kortit ovat tulleet alle viikossa Suomeen.

      Minusta kortit ja kirjeet ovat kaunis tapa edelleen. Kirjoitan edelleen kirjeitä esim. kummitädilleni, äidilleni jne. Toisaalta kirjoittelen kuulumisiani myös Facebookiin ja Twitteriin ja minulla on tilit myös Instagramissa, WhatsAppissa jne. Ne eivät sulje toisiaan pois. Minusta itse omin käsin kirjoittamalla jää myös muisto, kun taas jostakin Facebookin syövereistä kukaan ei kaiva jälkikäteen tietoja. Parhaita kortteja olen kehystänyt ja kotonani on vierasvessa, jonka seinät on tapetoitu lattiasta kattoon korteilla, runoilla ym. viesteillä. Tuntuisi aika oudolta esim. printata Twitter-kirjoituksia ja laittaa niitä seinälle... Kukin tietysti tyylillään.

    • Etanapostitse

      Viitisen vuotta sitten,ihan Suomessa,mummuvainaalleni lähettämäni kortti matkasi vuoden,mutta meni vihdoin perille,ja vieläpä mummu oli jopa hengissä vielä siihen asti.Mutta aikamoista.Sen jälkeen olenkin kiinnittänyt huomiota,esim. kun posteisa on usein sisällä postilaatikko,jonne pudottamalla jätettävä posti tupsahtaa alla olevaan sille varattuun laatikoon -- tai sitten lattialle jonnekin laatikon taa piiloon.Eli Suomessakin ehkä kannattaa kiinnittää huomiota mihin jättää postin.Ehkä varminta on jättää suoraan postiin henkilökunnalle.Ainakaan ulkona oleviin postilaatikkoihin en nykyisin koskaan jätä.Ulkonahan joskus näkee noita postilaatikkoja niin täysinä,että sieltä kirjaimellisesti postit pursuaa vastaan,jos sinne jotain yrittää laittaakin. Ulkomailta,tai siis Turkista,lähettämäni lukuisat postikortit niin kin myös minulle sieltä lähetetty posti,ovat järjestään perille tulleet,kuin myös Turkin suuntaan kaikki on mennyt perille. Joskus sain ,oikein postipaketin,myös Pakistanista,ja perille tuli ihan normaalisti.

    • srfqq

      Ulkomailta lähetetyistä korteista suurin osa katoaa kyllä Suomen päässä .. Suomen posti on nykyään niin surkea laitos kuin vaan voi olla.
      Seurailkaapa kotimaankin postia.. osa selkeitä posteja katoaa.
      Joudun töiden takia postittamaan melkoisen paljon posteja ja olen tilannetta seurannut niin nykyään esim. Priority postia mikä on melkeen 30% kalliimpaa ja luvattu toimitus on seuraava arkipäivä ei kannata käyttää ollenkaan koska todellinen toimitus aika on 1-9 arkipäivää ja joskus menee vielä kauemmin (ja vielä pk-seudulla).
      Sen sijaan Ekonomy postit on aina perillä seuraavana päivänä , ja sisi 30% halvemmalla.

      • 2+9

        Voi voi, kun meitä potkitaan ulos, ei ole postilles käsittelijöitä.


    • ettällasta

      Veli lähetti mulle kortin Kanadan puolelta Niagaran putouksilta,kortti tuli kahden vuoden päästä siitä kun oli lähetetty.....mut se tuli perille!

    • reiska 18

      En oo ikinä laittanut korttia mutta sitä enemmän oon pannu akkoja!

      • tyhjänuolija!

        Siinä meni postimerkki oikeaan paikkaan akanvittuun!


    • UIkosuomalainen

      Espanjassa on selkeät keltaiset postilaatikot, kaikki samaan pönttöön vain, MUTTA posti lajitellaan koneella ja kone sylkee sivuun käsin lajiteltavat. Näihin kuuluvat korttikokoa isommat ja värillisessä kirjekuoressa lähetettävät postit.
      Näihin täytyy laittaa kaksi postimerkkiä!

      Kioskeissa myydään paljon noita värilliseen kirjekuoreen laitettavia kortteja ja normikokoa isompia kortteja.
      Jos lähetys on kovin iso tai painava, niin se kannattaa viedä postitoimistoon ja antaa virkailijalle käteen, niin hän antaa oikean määrän merkkejä.

      • Postimies Pate

        Hyihyi, että oikein pitää antaa virkailijalle käteen! Mitä pervoja tänne kirjoittelee...


    • Postitoimissa

      Ei ongelmia. Laitamme aina kortit postiin jostain postitoimistosta, emme kadunvarsilaatikosta. Toimii.

    • Posti ei kulje...

      Vietimme viime vuoden vaihteen Istanbulissa ja lähetimme jotain 10 korttia,puolet niistä Suomeen ja loput Kreikkaan.Kaikissa oli osoitteet oikein ja postimerkit kuten olla piti.Yksikään kortti ei ole mennyt perille ja tuskin meneekään enään ,aikaa kulunut lähes 7 kuukautta.Harmittaa vaan,varmasti saajat olisivat ilahtuneet yllätyksestä.

    • dfgrjtjkl

      Keväällä,Sisiliasta, vaimon lähettämät kortit, 9 kpl. Yksi ainoa tuli perille ja siinäkin oli nitojanreiät? Se oli aivan selvästi ollut kiinni jossain.

    • postikorttinostalgia

      Olen hieman vaille 40-vuotias ja lähetän lomalta perinteisen postikortin sisarelleni. Ja hän lähettää minulle. Postikorteissa on mukavaa nostalgiaa.

      Tähän mennessä kortit ovat tulleet perille, hitaimmat puolessa vuodessa. Lisään aina Finlandin alle EUROPE. En tiedä auttaako?

    • viralliseen postiin

      Juu. Viime jouluna kanarialla jätimme postimerkein varustetut ja kirjoitetut kortit hotellin respaan, joka lupasi postittaa. Eivät ainakaan ole vielä tulleet....

    • tietäväinen

      Venäjältä lähetetyt kortit tulevat ainakin 3kk myöhässä.Niillä ei ole aikakaan kovin kiire postittaa niitä eteenpäin.

    • Packa kortti

      Kerran olen lähettänyt enkä toiste lähetä. Sen verran huono idea se oli nimittäin.

    • Tykkää korteista

      Kesäkuussa Sardiniasta lähetetty kortti Suomeen kesti 1,5 kuukautta ja samana päivä Englantiin postattu kortti meni viikossa. Eli missä päässä mahtaa olla vika?

    • .|.

      Opettele tunnistamaan ulkomaalaiset postilaatikot. Roskalaatikoista posti kun ei lähde muualle kuin paikalliselle kaatopaikalle.

      • Yyääk!

        Ihana, rakastettava ja persoonallinen kommentti keskusteluun!
        I love those!


    • Vaihtelee, mutta

      Vähemmän tulee nykyään kortteja lähetettyä ulkomailta, kun ei viitsi alkaa tuttaville elvistelemään, lapset on joskus laittaneet Intiasta kortteja ja kirjeitä koululleen, jotka ovat kyllä tulleet perille.
      Omat kokemukset muutaman vuoden takaa, kun olen viimeksi kortteja lähetellyt, niin kyllä kaikki ovat (kuulemasti) perille tulleet ja osa vielä aika puutteellisilla osoitetiedoilla.

      Vaan sen sijaan ulkomaille (EU-maihin) lähettämäni kortit ja kirjeet ovat monasti kadonneet teille tietymättömille, olivatpa kerran yhdetkin rakennuspiirustukset Virossa Pärnussa kolme kuukautta postitoimistossa, jonne ne eivät kuuluneet laisinkaan, vaan olivat matkalla Tallinnaan. Kerran jopa kirjattu kirjelähetyskin katosi, että vastaanottajalle tuli jopa kotiin ilmoitus lähetyksen saapumisesta, mutta itse kirje olikin sitten kadonnut postitoimistosta. Siitä sain korvauksen.

      Jopa Venäjälle lähetetty posti on mennyt perille ja sieltä tänne lähetetty posti ja kortit ovat tulleet perille, jota ei hevin kyllä uskoisi.

    • no huh huh

      miksi valitatte että posti ei kulje perille, siihenhän on helppo ratkaisu, menette postiin hommiin ja varmistatte postin nopean ja sujuvan kulkemisen. Vai olisikohan ongelma siinä että siellä saattaa joutua tekemään töitä, mikä ei välttämättä sovellu laiskanpulskeille pullamössöapinoille.

      • Äly hoi!

        Siis mitä? Mulla on ihka oma työpaikka, jossa en todellakaan laiskottele. Miksi ihmeessä en saisi valittaa, jos lähettämäni posti ei mene perille?


    • Näin käynyt täälläki

      Äitini lähetti Kuubasta kortteja, osa tuli perille kuukaudessa, osa kolmessa kuukaudessa ja osa ei ole mennyt perille vieläkään....
      Luulimme että syynä on Kuubalainen elämäntyyli mutta näköjään ongelma on laajempi.

      • meijuli 1

        Olimme Kuubassa tammikuussa 2009 ja vieläkään kortit eivät ole tulleet perille. Lähetin 12 korttia, joista 2 tuli perille.
        Toinen tule maaliskuussa 2009 ja toinen vappuna 2009.
        Annoin kortit postiljooonille, joka oli hakemassa hotelllista postia.
        Tuntuu siis siltä, että sieltä lähetetyt kortit eivät juuri tule perille.
        Nykyisin en enää lähetäkään kuin 2-3 korttia vanhemmilleni ja muille iäkkäille sukulaisille


    • sinna61

      Kätevää nykyään: ota kuva missä sitten lomailetkin - ihan oma persoonallinen kuva - tee siitä kännyllä kortti (lataat vain ohjelman kännyysi) ja runoilet tekstit. Lähetät kortin - ja avot, saaja saa sen (edellyttäen että kuski polkee) vaikka minne maailman kolkkaan. Ei siis ainakaan tarvitse etsiä postia saadakseen postimerkin/etsiä postilaatikkoa/luottaa respaan jne. Näppärää!

    • matkailija65

      Sinna61 ja muutkin on olemassa palveluita, joita ei tartte ladata kännyyn esim. www.lahetakortti.com , voi lähettää kortin valokuvasta tai valmiin. Sit postillakin tais olla joku vastaava palvelu.

    • ei aina ulkomaat

      Täytyy muistaa että Itella ja risat lajittelukoneet rikkoi kymmeniä kiloja korteja kirjeitä. Kiloon menee useampi kourallinen. Itella selitti jotain ja nyt vaihtaa nimensä.

    • Bullshittiä

      Alanyassa kuukauden. Kortit 8-9 kpl eivät tulleet perille koskaan. Postikonttorissa asioin. Taitavat ottaa merkit uusio käyttöön.

    • FilatelistitAsialla

      Ulkomaille lähetettäviin kirjeisiin ja postikortteihin ei kannata liimata liian hienoa postimerkkiä, koska se houkuttaa ainakin tietyissä maissa varastamaan lähetyksen. Näin kertoi yli 40 vuotta Espanjassa asunut suolalaisystäväni. Taitaa olla Suomessakin paljon postimerkkien keräilijöitä?!?!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5500
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3517
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1642
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1604
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1058
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe