VPK

Tyttönen

Hei! Voisiko joku kertoa mulle mitä VPK:oossa tehdään? Mie oon miettinyt että pitäisikö aloittaa vai ei. Olen menossa Ysille ,eikä ole mitään harrastusta. Olen kiinnostunut turvallisuudesta ja ensiavusta. Suositteletteko vapaa palokuntaa?

58

6939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vpkoota 4vuotta poika

      Hei elikka vpkoossa tehdään kaikkea palo ja pelastukseen liittyvää itse olen harrastanut vpkoota 4vuotta ja olen nyt 13vuotta kannattaa alkaa harraataa

    • Riina1

      Alotaha sie harrastus.
      Tiedoksi vaan,et vapaapalokunta on
      yhdyssana,joten vielä koulua vähän lisää.
      Toiseksi täältä et viisaita neuvoja
      moiseen asiaan saa,käy tutustumassa,
      kunhan vähän vanhenet!

      • Pilkun jälkeen tulee välilyönti.


      • Vanaha eukko

        Tällä kertaa vapaa palokunta ei ole nyt yhdys sana ok himohinkkari koiran ulkoiluttaja moralisti separi?

        Juuri sinunlaistesi sekä Katassen 2 miljoonan mutakuonorajan ja Räsäsen
        20 000 hihhulin vuoksi inspis menee.


      • ...un pilkkupoliisit
        gjdhshgzdfzdr kirjoitti:

        Pilkun jälkeen tulee välilyönti.

        Oletteko pilkkupoliisitkin VEEPEEKOOlaisia. YÄK


    • sdfefsefd

      Vapaapalokunta oli todella kiva ja hyödyllinen harrastus nuorena. Nyt olen vähän vanhempi, mutta muistan edelleen hyvin.

      • ehkävieljoskus

        Palokunta on hyvä harrastus ja apua siviilissäkin. Täällä ainakin muutamalla nousi pisu liian ylös kun alkoi päivystään... sit muutamat vanhat jermut heitti hommat pois kun pilasi aikaisemmin niin hyvän ryhmähengen.


    • -.-
    • Vpk:ssa tehdää kaikkea pelastukseen ja ensiapuun liittyen. On erilaisia kursseja.

      Itse olen ollut VPK:ssa mukana 20 vuotta.

      • Tsemppiä!

        Aikuisena VPK:ssa pääset pesemään kolaripaikalta verijäljet ja roiskeet, samoin junaonnettomuuden siivoukset.


      • jaa
        Tsemppiä! kirjoitti:

        Aikuisena VPK:ssa pääset pesemään kolaripaikalta verijäljet ja roiskeet, samoin junaonnettomuuden siivoukset.

        ehkä se nyt ei ihan tuollasta kuitenkaan ole.


      • Tsemppiä!
        jaa kirjoitti:

        ehkä se nyt ei ihan tuollasta kuitenkaan ole.

        Maalaisalueen ensi-vaste tulee VPK:lta, homma on valitettavasti tuollaista.
        Kuka ne siivoukset tekee?
        Katso ensi kerran kun ohitat kolaripaikan Kehä kolmosen ulkopuolella, mikä logo on paloauton/sammutusauton kyljessä?


      • Mihin jäi

        Eikä pidä unohtaa saunailtoja!


      • Eipä niin...

    • Nuoriso-osastossa opetellaan helpompia palo ja pelastustaitoja, sitten taas hälytysosaston harjoituksissa mennäänki jo fyysisesti raskaampiin harjotuksiin ja muutamien kurssien jälkeen pääseekin sitten hälytyksille mukaan jos tahtoo. Mahtava harrastus missä oppii aina jotain uutta.

      • Anonyymi

        Ajatteletteko tätä hienoa harrastusta parisuhteen kannalta te jotka VPK työtä kehutte


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajatteletteko tätä hienoa harrastusta parisuhteen kannalta te jotka VPK työtä kehutte

        Nimimerkillä aina jään parisuhteessa kakkoseksi vapaapalokunnalle


    • Yks vepari

      Hyvä ja hyödyllinen harrastus, jopa yhteiskuntaa ajatellen. Tsemppiä nimimerkille tiedoksi että : Vuonna 2011 sammutussopimuksen omaavia vapaaehtoisia palokuntia Suomessa on 525 kappaletta ja toimenpidepalkkaukseen perustuvia puolivakinaisia palokuntia on 207. Edellä mainitut sopimuspalokunnat vastaavat etenkin haja-asutusalueiden pelastustoiminnan toteutumisesta. Tällaisissa kunnissa asuu noin 46 prosenttia Suomen asukkaista ja kyseiset kunnat edustavat 95 prosenttia maan kokonaispinta-alasta.[1] Sopimuspalokunnissa on käytännöllisesti katsottuna jatkuvassa hälytysvalmiudessa noin 15 000 koulutettua palokuntalaista.

      Eli on todella paljon ensilähdön palokuntia jotka hoitavat hommat alusta loppuun.

      Toki osa ammattilaisista näkee murhetta vepareista, mutta olisi melkoisen kallista pitää joka kylässä 24/7 asemia. Vahvuudella 1 4 kustannukset ovat miljoonan / vuosi.

    • vältä

      On huono idea. Olemalla vapaaehtoistyössä voit saada tuntuvat jälkiverot kun vähän kaikki työ nykyään kirjataan tuloksi jollekin. Jos sitä "jollekin" ei saada maksamaan niin viimekädessä sinä joudut maksamaat sotut, ennakot ja muut työstä koituneet "edut".

      Joku kohta hyppää sanomaan, ettei tule mätkyjä, mutta voi kokemuksesta sanoa, että voi tulla.

      Varmuuden vuoksi vältä kaikkea työntekoa, josta et saa palkkaa.

    • 5+16

      Myös SPR järjestää esim. ensiapukoulutusta nuorillekin yms. toimintaa. Sitä en tiedä, löytyykö sinun paikkakunnaltasi.

    • nyk.eläke palomies

      Ehottomasti kannattaa,itse aloitin vpk touhut 1975 ja siitä tuli myös ammatti.Se ei joka vpk:ssa pääse kolaripaikoille ym.Mutta jos vpk on ensilähdön palokuntana sitten siihen kuuluu kolarit ym. siivoukset,mutta yleensä kaupunki vpk toimii melko aina kun lisä apua tarvitaan tulipaloihin,savusukellukseen ym.Ensin joudut käymään sammutus-savusukellus,ea-kurssit ja muita kursseja.Ehdottomasti suosittelen,vpk on hyvä harrastus,pääset aloittamaan nuoriso-osastosta josta siirryt 18 v hälytys-osastoon.On paljon nuoriso leirejä jossa käydään kursseja,itse olen toiminut myös nuoriso-osaston johtajana noin 5 v.

    • onko vapaamuurarius

      Hei! Voisiko joku kertoa mulle mitä Vapaamuurareissa tehdään? Mie oon miettinyt että pitäisikö aloittaa vai ei. Olen menossa eduskuntaan, eikä ole mitään harrastusta. Olen kiinnostunut vehkeilystä ja egoni kasvattamisesta. Suositteletteko vapaa muurareita?

    • marjaana 333

      Hyvä harrastus. Kaltaisesi nuori tyttönen otetaan varmasti vanhojen VPK-karjujen joukkoon innolla vastaan. Saavat vähän silmänruokaa ja härskeille vitseille aihetta.

    • tyttönen

      Itse olen ajatellut suuntautua opiskeluissa ensihoitoon, myös muu pelastustoiminta kiinnostaa kvoasti. Itse ajattelin, että fyysinen este tulee palokuntalaisena vastaan koossa kun olen pieni tyttö. Toki urheilen ja käyn salilla, mutta se ei korvaa puuttuvia senttejä pituudesta ja leveydestä.

      Onko minunlaiselleni mitään mahiksia pärjätä esim. vpk:n riveissä?

      • poikanen1

        Kyllä sä varmasti siellä pärjäät jos on asenne vaan kohdallaan. Tietysti tietyille kursseille (sammutustyö, savusukellus) sitten hälytysosastossa ja keikoille pääsemiseksi tulee suorittaa myös lihaskuntotestit mutta eipä nekään niin mahdottomat varmaan ole. Penkkipunnerrus (45kg n.10 toistoa muistaakseni?) on tytöille ehkä ainoa vähän haastavampi, mutta eikös niissäkin testeissä yksi tulos saa jäädä vähän huonommaksi muistaakseni...
        Kiva harrastus se on! mukaan vaan :)


    • Entinen puolivak.

      VPK:ssa joudut tekemään hanttapulihommia, eikä vakinaiset palomiehet arvosta. Hanttapulihommilla tarkoitan sammutusraivauksia, sammutusten jälkivartiointeja jne.
      Puolivakinaiset saavat palkkaa siitä mitä tekevät (harjoitukset, ensilähdöt, sammutustehtävät, päivystykset jne.
      VPK:ssa on toisinaan älyvapaa meninki myös.
      Puolivakinainen on oikeata työtä ja jos mukana on vielä vakinaiset samalla asemalla on meininki huomattavasti ammattimaisempaa kuin VPK:n sopimuspalokunnassa.

    • Järvipelastajat

      Myös hyvä harrastus, on ensiapukoulutus ym. Olisi naiselle kevyempää kuin vpk. luulisin.

    • no ei kannata

      meijän koulussa oli yks vapaapalokunta tyyppi ja se oli iha vitun outo ja nöyryytetty hiippari

    • ei kannataaa1

      Sontasia hommia joutuu tekeen yök-verta ja suolenpätkiä.

    • Go girl!

      Letku alkaa kiinnostaa - siinä ei ole mitään hävettävää vaikka feministitädit muuta väittävät.

      Palokunta-alalla vapaa palokunta on tietysti ensiaskel alalle. Siellä mm. opietetaan suusta-suuhun-tekniikka.

    • -en pidä huonona-

      Minusta VPK on hieno harrastus. Olisit voinut aloittaa sen jo aikaisemminkin mutta nytkään ei ole myöhäistä.
      Palokuntaleirit yms. ovat hienoja hommia. Siellä oppii yhteenkuuluvaisuutta ja tehdään kaikenlaista alaan liittyvää kivaa.
      Itse en ole palokuntalainen mutta hyvä kaverini on.
      Hän aloitti homman harrastuksena. Kävi koulut ja jatkossa opiskeli alaa. Nyt hän on paikkakunnan palopäällikkö.
      Reilu ja rehti pitää tietysti olla. Hyvä kunto ja rotevahko olemus on myös lähes vaadittava jos aikoo alalle. Siellä ei rimpulat (kuten minä) pärjää.
      Poliisina pärjää rimpula tai rapamahakin mutta palomiehenä ei.
      Tositilanteissa kova suoritustaso, paineensietokyky ja toiminta tiukoissa tilanteissa on oman ja työparin hengen tae tiukoissa tilanteissa.
      Alalla on ihan keskiverto palkkauskin mutta siihen tulee erinäisiä lisiä joten kyllä palomiehen työssä leivän ja makkaran puolesta elossa pysyy.

    • suomalaissiatmiehet!

      palokunta on paska harrastus. siinä vaan miehet luulee itsestään liikoja. sairaita miehiä vetää puoleensa. niitä sairaita miehiä on tässä sivustossa jokainen. aloita naisen harrastus, joku mistä taidoista on sinulle hyötyä. kierrä miehet kaukaa paskat siat ja sairaat. hakekoot thaimaasta naisia mitä saa alistaa varo ja hyvästi

    • Suosittelen

      Hyva, kiva ja ehkä jopa kerrankin hyödyllinen harrastus joskus jopa henkeäpelastava.
      Kuntokin voi kasvaa ikäänkuin urheillessa VPK harrastuksessa ja sosiaalisia suhteitakin voi kehittyä ihan kuin joukkuelajeissa joissa on yksilöitä toimimassa.
      Mutta muistettava on ettei mikään harrastus tai työ sovi aivan kaikille.

    • Kyl pälökyntiä ön

      Kyllä sinyn kännättää sinne mennä. Siellä ön käikki pelit jä vehkeet.

    • Ehdottomasti mene

      Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että yllä oli monia hyviä kommentteja. Olen ollut poikasesta lähtien yli 40v mukana, kolmessa VPK:ssa päällikkönä. Kursseja on ollut ja koulutusta saatu ja annettu. Koskaan ei tule oppimisessa seinä vastaan.

      Ilman muuta mene. valmistaudu hyvällä kunnolla ja reippaalla mielellä. Operatiivista toimintaa johdetaan käskyillä, eli sopiva nöyryys auttaa eteenpäin. Jos päätät jossain vaiheessa lopettaa, niin saat mukaasi elinikäiset kansalaistaidot, mitä et muualta saa.

      Palokunnissa on eroja, jos nuorisotoimi pelaa, niin et taatusti pety. tsemppiä!!!

    • tavallinen tallaaja

      VPK suojelee hyväosaisten omaisuutta ilmaiseksi.....ja rahat säästyy herroilta.

      • tavallinen tallaaja

        Lisää vielä että mielestäni kaikkien vapaapalokuntien pitäisi maksaa edes jonkinlaista korvausta jos nuoret osallistuu mihinkään sammutustyöhön .eikä kayttää heitä aseeena ammattipalomiehiä ja -naisia vastaan jos tätä työkseen tekevät ovat etujensa vuoksi lakossa.(kuten viimeksi kävi).


      • Sammutusmies
        tavallinen tallaaja kirjoitti:

        Lisää vielä että mielestäni kaikkien vapaapalokuntien pitäisi maksaa edes jonkinlaista korvausta jos nuoret osallistuu mihinkään sammutustyöhön .eikä kayttää heitä aseeena ammattipalomiehiä ja -naisia vastaan jos tätä työkseen tekevät ovat etujensa vuoksi lakossa.(kuten viimeksi kävi).

        Kannattais lukea ennenkuin kirjoittelet. Jotta pääsee hälytystoimitaan eli hälytyksiin mukaan, täytyy olla 18 vuotta sekä käyty sammutustyönkurssi. Eli sinun pikku 13v kullannuppu ei ole pääsemässä 5 vuoteen hälytyksiin.


      • 445678
        tavallinen tallaaja kirjoitti:

        Lisää vielä että mielestäni kaikkien vapaapalokuntien pitäisi maksaa edes jonkinlaista korvausta jos nuoret osallistuu mihinkään sammutustyöhön .eikä kayttää heitä aseeena ammattipalomiehiä ja -naisia vastaan jos tätä työkseen tekevät ovat etujensa vuoksi lakossa.(kuten viimeksi kävi).

        Kyllä hälytystehtävistä korvaus maksetaan, ainakin meidän palokunnassa.


    • kovaäijä

      Hyvä harrastus. Kannattaa käydä tutustumassa vaikka nettisivuihin, mistä saa varmasti yhteystietoja. Ehkä miehinen ala, mutta kyllä siellä naisiakin on.

    • palosotilas112
    • vepari

      itse liityin 33 vuotiaana vepareihin ja tulevaisuuden unelma on päästä pelastaja koulutukseen kuopioon.
      liityin mukaan lähes tietämättä minkä värinen on paloauto..nyt puolisen vuotta vuotta myöhemmin olen lähdössä sammutustyö kurssille erittäin hyvän perehdytyksen saaneena.
      meillä on loistava ryhmähenki ja hyvät kouluttajat.
      jos olet halukas oppimaan jokapäiväisessä elämässä tarvittavia ensiapu ja pelastustaitoja niin ilman muuta iso suositus..
      haku kouluun ei käy äkkiseltään vaan kaikki pisteet ja opit pitää kerätä talteen...
      askel kerrallaan kohti unelmaa!

      • paskapää

        Vpk on ihan tarpeellinen ja hauska harrastus. Itse olen harrastanut vpk:ta jo 4 vuotta. Tykkään :)


    • VPK on ihan ok jos tykkäät pestä autoja :)
      VPK:ssa 98% kiilotetaan vanteita ja pestään autoja loppuaika leikitään....
      Kertoohan se nimikin jo jotain ? VPK = Varmasti Palaa Kaikki.

      • 113465

        Kertoo "vapo90", joka ei nähtävästi tiedä vpk -toiminnasta mitään.


    • Repikääsiitäjonnet!

      Vpk on yleissivistävä harrastus. Tämän toiminnan tarkoituksena on saada nuorista tulemaan vastuuntuntoisia ja järkeviä kansalaisia. Vapaapalokunnan ensisijaisia aihealueita ovat: ensiapu/ensivaste, tulen oikeaoppinen käsittely, toiminta hätätilanteissa, vaarallisten aineiden käsittely, sammutustyö jne.....listaa voisi jatkaa hyvinkin pitkälle. Pääsääntöisesti vapaapalokunta on harrastuksena erinimainen, varsinkin nykyisten piittaamattomien ja huonokäytöksisten nuorten karsimiseksi. Jos kyseinen harrastus kiinnostaa, suosittelen hakeutumaan melko isoon vapaapalokuntaan. Esim. pääkaupunkiseudun vpk:t. Vapaapalokunta on myös erinomainen harrastus johtuen eduista, mitä voi saada muihin nuoriin verrattuna .Esimerkiksi kesätyön saanti on paljon helpompaa, koska työnantajat/yritykset haluavat palkata itselleen vastuuntuntoisia ja hyväkaytöksisiä henkilöitä. Myös erilaiset VPK-uran aikana saatavat kurssit/kortit auttavat työnhaussa. Tässä viellä linkki erään vapaapalokunnan sivulle, jota henkilökohtaisesti suosittelen: http://www.leppavaaranvpk.fi/nos-haku-paalla-2014/

    • anon111

      Riippuu vähän myös paikkakunnasta nimittäin joillakin paikkakunnilla vpk:ta katsotaan vähän kieroon vakituisten/ammattipalomiesten toimesta ja harvoin pääsevät tapahtumapaikoille siis näin kaupunki vpk:ssa, vähän taskurahaahan siitä saa mutta keikkoja on tosi harvoin lähinnä varikko/asemavalmius hälytyksiä tulee muutamia kertoja vuodessa mutta ei sen enempää, ja jotakin tympeitä varallaololla toteutettuja viikonloppupäivystyksiä

    • 45vVPKssa

      VPK on erilaista vapaaehtoistyötä. Siinä on harjoitukset jms omalla ajalla, tosin toisilla paikkakunnilla pieni korvaus. Mutta keikoilla on palkka

      • ossi aate

        Näyttää täällä käyvän palomiehiä,joille tullu jo tunnit täyteen.Päteminen pitää ja täytyy näyttää Vpk:lle siellä tekeville tai sitten mennään lisäansioihin kunnan muille sektoreille tallomaan vakituisten varpaille.Palolaitoksella ollaan kuin armeijssa,ja sopii pikkusieluille.


      • Anonyymi
        ossi aate kirjoitti:

        Näyttää täällä käyvän palomiehiä,joille tullu jo tunnit täyteen.Päteminen pitää ja täytyy näyttää Vpk:lle siellä tekeville tai sitten mennään lisäansioihin kunnan muille sektoreille tallomaan vakituisten varpaille.Palolaitoksella ollaan kuin armeijssa,ja sopii pikkusieluille.

        Kyllä se taitaa olla niin että joka Vpk:ssa on vähintään yksi kyrpä jonka pitää sitä pätemistään näyttää muille vpk:ssa oleville,


    • Valitettavasti

      Poliisikouluun haki kymmeniä vuosia sitten runsaanlaisesti alalle sopimatonta yleensä väkivaltaan suuntautunutta porukkaa. Onneksi soveltuvuustesteillä saatiin suurin osa seulottua pois, mutta aina joku onnistui pääsemään läpi. Nykyisin hakuseula on entistäkin tiukempi, joten alalle sopimattoman aineksen läpipääsy on entistäkin vaikeampaa. Nykyisin poliisin työ on tiukasti kontrolloitua ja se olemattoman pieni alalle sopimaton aines saadaan nopeasti siirrettyä muille aloille, kuten palo ja pelastusalaoille - valitettavasti.

    • Vanttufan

      Asiasta kukkaruukkuun... Tietääkö kukaan voiko alle vuoden verran vpk:ta harrastanut toimia esimerkiksi lastenleirillä ensiapuvastaavana...?

    • Veparinaikuisuuden

      Erikoista lueskella näitä viestejä jotka lyttäävät VPK harrastusta. Miettikääpäs jos asutte jossakii kylässä ja lähin vakkari on 40km päässä? Vakkareilla kestää paikalle tulla 30min kun taas kylän veparit on keikkapaikalla mahdollisesti 15min hälytyksen tultua. Harrastuksena on mahtava. Olen siis tällähetkellä 17v tyttö ja harrastanyt VPKta n.13vuotta. Aloitin 6vuotiaana junnuissa ja nyt toimin nuorempana sammutusmiehenä. Kun joku kommentoi täälä että harrastuksen parissa on vain härskejä miehiä se ei ole totta. Tosin häröä läppää lentää aika usein mutta se on asenne kysymys
      Eräillä vpkn naisilla jotaka toimivat hälyssä tuntuu välillä olevan enemmän munaa kun ukoissa keikoilla. Siinä VPKssa jota käyn on 5min lähtövalmius eli kotisohvalta höökin takapenkille. Oli siyyem yö tai päivä. Tietysti keikoista saa korvauksia muttei tätä hommaa rahan takia tehdä. VPK ei ole harrastus se on elämäntapa! Se on tullut huomattua lähivuosina

    • Juha9696

      Vpk on todella hyvä harrastus ja opeista voi siviilissä olla hyötyä. Tekeminen on erittäin mukavaa siellä. Itse olen 14-vuotias ja ensivuoden puolella alan harjoittelelemaan hälytysosaston treeneissä.

    • kiinnostunutvpksta

      Onko kellään kokemuksia aikuisena vpk:an liittymisestä? Olen hieman alle kolmekymppinen ja haluaisin aloittaa jonkun hyödyllisen harrastuksen. Minkäänlaista kokemusta vpk:sta ei ole, mutta kiinnostusta alaan on. Onko mukaan ylipäätänsä mahdollista päästä?

      • Juha2324

        Ite oon alottanu vpk:n jo nuorena mut kyl vpk:ho pääsee ihan aikuisenakin. Katot vaa lähimmän vpk:n alueellasi ja meet sen nettisivuille ja katot hälytysosaston/miehistöosaston harjoitusajankohdan ja meet silloin sinne paikalle. Sä saat asemalta kaikki varusteet ja riittää että oot kiinnostunu alasta. Rohkeesti vaan mukaan toimintaan👍


    • VPKSSA12V

      Terve!
      Suosittelen jos kiinnostaa,mukavaa hommaa ja porukka mitä siellä on, niillä ihmissuhteet kunnossa.
      Suosittelen.

    • Anonyymi

      Itse ihmettelen sitä, ettei jokaisessa VPK:sa ole vaatimuksena savusukelluskelpoisuutta hälytysryhmässä. Mitä hyötyä on veparissa huonokuntoisesta pullapojasta? Kyllä oikean palomiehen ja veparin eron näkee kilsojen päähän. Oikeat palomiehet hyväkuntoisia ja hyväryhtisiä, liikunnallisia ihmisiä. Joissakin vepariyhdistyksissä keskitytään enemmän kaljanjuontiin terassilla ja palopaikalla on 10 hyödytöntä ukkoa tai akkaa.
      Toki kyseessä on myös kulttuuriasia. Toisissa vepariyhdistyksissä liikuntakulttuuri ei ole vahvaa mutta toisissa taas on paljonkin hyväkuntoisia tyyppejä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe