Telejatke X Telelisäke, mikä ero?

"aloittelija

voisiko joku kertoo mulle ...
Miten siis telejatkeella kuvataan entä telelisäkkeellä?
Kiitos!!!

7

6201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tanieli Nypliini

      Vakiintuneen kielikäytännön mukaan Telejatke on linssiryhmä, joka sijoitetaan järjestelmäkameran ( siis semmosen, josta saa objektiivin irti ja tähdätään objektiivin läpi) rungon ja olemassaolevan objektiivin väliin. Yleisin on ns. kaksinkertainen, lyhyemmin 2X, myös 1,4 ja 1,6 kertoimia esiintyy. Käytössä olevan objektiivin polttoväli muuttuu telejatkeen mukaisesti. Eli 2oo mm 2,8 muuttuu 2X telejatkeella 400 milliseksi, jonka todellinen valovoima on 5,6 ja lyhin tarkennusetäisyys pysyy samana. 300 mm 4,o muuttuu vastaavasti 1,4 telejatkeella 420/ 5,6 objektiiviksi.
      Parhaimmillaan telejatke on valovoimaista pikkuteleä jatkettaessa, laajakulmaan sitä on turha survoa. Vanhasta kunnon normaalista tulee kiva muotokuvatele 2X jatkeella.
      Telejatke voi olla monella lailla tehty, Halvalla tai hyvin. Halvimmat nelilinssiset syö terävyyttä, parhaat 6- tai 7-linssiset tietylle objektiiville suunnitellut ei heikennä laatua silminnähden, mutta hintakin voi olla kymmenkertainen.
      Vallankin dialle kuvaavat luontokuvaajat käyttävät (käyttivät?) telejatkeita, jopa useampaa. Olennainen hyöty on mukanaraahattavan tavaran väheneminen sekä kiloissa että euroissa. Nimenomaan diakuvaajat, koska tarkka rajaus pitää tehdä kuvatessa. Digikuvaaja voi hoitaa kuulemma hienosäädön jälkeenpäinkin.

      Telelisäke on taas kiinteäobjektiivisen kameran objektiivin eteen kierrettävä linssi, jonka vaikutus vaihtelee valmistajan mukaan. Terävyys ei ainakaan parane. Tämmösen yhdistelmän luuleminen järjestelmäksi (mainosmiehen teksteistä huolimatta) on itsepetosta.

      • "aloittelija

        Aikamoinen selitys, kiitos paljon, nyt olen paljon viisaampi :)


      • mömmö

        Onko kenelläkään kokemuksia siitä että 75-200mm objektiin lisää telejatkeen. Jos objektin valoarvo on 3.8 niin sehän laskee melko huonoksi tuosta jatkeesta johtuen.
        Mutta onnistuuko eläimien kuvaaminen päivänvalossa? Luulisi että herkempi filmi voisi vähän auttaa.


      • luontokuvaaja
        mömmö kirjoitti:

        Onko kenelläkään kokemuksia siitä että 75-200mm objektiin lisää telejatkeen. Jos objektin valoarvo on 3.8 niin sehän laskee melko huonoksi tuosta jatkeesta johtuen.
        Mutta onnistuuko eläimien kuvaaminen päivänvalossa? Luulisi että herkempi filmi voisi vähän auttaa.

        Mainitsemasi zoomin valovoimaksi tulee 2x telejatkeella 7.8 ja suositeltavaa olisikin käyttää vikka 1.4x telejatketta (valovoima 5.3).
        Noin huono valovoima (huonompi kuin 5.6) häiritsee joidenkin kameroiden valotusmittaria, mutta useimmiten toimii.
        Aukealla paikalla ja vesillä kyllä riittävä ja filminherkkyydellä kompensoitavissa.

        Terävyys riippuu zoomin ja telejatkeen laadusta ja yhteensopivuudesta.
        Kuvan keskusta on yleensä terävä telejatkeellakin, mutta kulmat pehmeitä, joten sopii huonosti koko kuva-alan kattaviin kohteisiin.
        1.4 kertainen on tuossakin suhteessa parempi.


      • on...

        Canon EOS 300V ja olen miettinyt, että hankkisin kameraan telejatkeen. Tulee kuitenkin halvemmaksi kuin kokonaan uuden objektiivin hankkiminen.

        Ongelma on vain se, että mun putki johon telejatketta olen miettinyt, on ominaisuuksiltaan 90-300mm f:4,5-5,6, valovoima ei siis paras mahdollinen, todellakaan. Eli valovoima kutistuisi aivan olemattomaksi, jos telejatkeen hankkisin..

        Onko tähän putkeen olemassa mitään telejatkemallia vai onko tilanne toivoton ja pitää yksinkertaisesti metsästää uusi pidempi objektiivi? Auttakaa.. Opiskelijalla ei kuitenkaan ole rahaa ostella ihan mitä tahansa.. :/


      • Juu
        luontokuvaaja kirjoitti:

        Mainitsemasi zoomin valovoimaksi tulee 2x telejatkeella 7.8 ja suositeltavaa olisikin käyttää vikka 1.4x telejatketta (valovoima 5.3).
        Noin huono valovoima (huonompi kuin 5.6) häiritsee joidenkin kameroiden valotusmittaria, mutta useimmiten toimii.
        Aukealla paikalla ja vesillä kyllä riittävä ja filminherkkyydellä kompensoitavissa.

        Terävyys riippuu zoomin ja telejatkeen laadusta ja yhteensopivuudesta.
        Kuvan keskusta on yleensä terävä telejatkeellakin, mutta kulmat pehmeitä, joten sopii huonosti koko kuva-alan kattaviin kohteisiin.
        1.4 kertainen on tuossakin suhteessa parempi.

        Tyhmä kysymys, mutta mitä järkeä on käyttää 1.4x telejatketta?

        Sillä samaan ellei jopa parempaan laatuun pääsee suurentamalla kuvan 1.4 kertases kuvankäsittelyohjelmassa.


      • Juu
        Juu kirjoitti:

        Tyhmä kysymys, mutta mitä järkeä on käyttää 1.4x telejatketta?

        Sillä samaan ellei jopa parempaan laatuun pääsee suurentamalla kuvan 1.4 kertases kuvankäsittelyohjelmassa.

        Tässä on testi http://www.bobatkins.com/photography/tutorials/tc3.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4453
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4040
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2720
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1643
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1571
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe