Minulta alkaa mennä usko lääkäreihin.
Ilman sen syvempää analysointia kerron lyhyesti että ravasin pitkään terveyskeskuksessa valittamassa vaivaani eri lääkäreille, saaden jonkinlaista apua mikä ei koskaan auttanut, kunnes vihdoin yksi lääkäri otti valitukseni todesta. Minut ohjattiin hieman pätevämmän lääkärin pakeille, joka teetti minulle kaikenlaisia kokeita ja kuinka ollakaan, valitukseni ei ollut turhaa, vaan siihen löytyi syy. Seuraavaksi sain sitten lähetteen vaivaani omistautuneelle spesialistille, jolla piti olla varma hoitokeino vaivaani ja kaikki näytti lupaavalta ja ehdin jo hieman huojentua että saan vihdoin apua, kivut lähtee, saan normaalin elämäni takaisin jne. mutta kun minun vihdoin oli määrä tavata tämä spesialisti, en tavannutkaan tätä, vaan jostain syystä minua vastassa oli aivan tavallinen yleislääkäri. Hän oli niin persoonallinen lääkärinä että luulin häntä ensin hoitajaksi ja alitajuisesti odotin että tämä spesialisti tulee paikalle, kunnes ymmärsin että hän on tosiaankin henkilö, joka on laitettu hoitamaan asiaani. Sain tältä lääkäriltä samanlaisen ohjeistuksen vaivani hoitoon kuin aiemmilta yleislääkäreiltä, jotka eivät uskoneet minulla olevan mitään. Oli aivan turha sanoa ettei nämä hoidot olleet aiemminkaan auttaneet. Lääkäri vain totesi etten ole tarpeeksi kipeä, kun en edes huuda ja muutenkaan minulle ehdotettu hoito ei ole hyvä koska vaivani uusii kuitenkin koska se kuulemma uusii joissakin tapauksissa eli ihan turha edes yrittää. On kuulemma parempi että tulen sitten takaisin, jos vaivani pahenee entisestään.
En voi uskoa tätä todeksi. Ensinnäkin jos on elänyt vaivansa kanssa vuoden, sen kanssa oppii jollain levelillä elämään, mikä ei kuitenkaan tarkoita että vaivan kanssa olisi millään tavalla hyvä elää. Ja toisekseen, jos muut keinot eivät ole auttaneet, miksi tätä hoitoa ei voida kokeilla. Miksi pitää odottaa että tilanne pahenee kun se on nyt jo ihan tarpeeksi hanurista.
Kiersin kehää vuoden ja minut viskattiin takaisin lähtöruutuun, vaikka kuinka olen yrittänyt saada apua. Ihan kuin olisin jokin ongelmajäte, josta halutaan pikaisesti eroon. Ihan kuin minulla ei olisi mitään arvoa. Tuntuu ettei ketään oikeasti kiinnosta ja on tunne kuin minua ei jollain tapaa edes uskottaisi, vaikka on todisteita ettei minulla ole kaikki okei. Asiaani vähätellään. Ja juuri nyt en oikein tiedä kenen puoleen tässä pitäisi seuraavaksi kääntyä ja kannattaako se, vai pitäisikö yrittää jotenkin uudelleen päästä tämän spesialistin kynsiin, kenellä oli ilmeisesti liian kiire tulla katsomaan minua. Olen erittäin turhautunut.
Kokemuksia vastaavasta? Kuinka olette selviytyneet tällaisista tilanteista?
Usko menee
49
608
Vastaukset
- UUH.
Enkeliterapiaan.
- maakuntavaihto
Arvauskeskuksissa pidemmältä aikaväliltä on vastaavia kokemuksia, samoin Satakunnan yksityislääkäreiltä. Vaihdoin "lääkärimaakuntaa" ja muun Suomen yksityiset ovat kuunnelleet oireitani ja heiltä olen saanut apua.
- elämä on tällaista
En ota kantaa sinun tapaukseen ja sinä tiedät varmasti parhaiten oman sairaushistoriasi. Kyllä on totta että pompotellaan, joka yksityislääkärit välttävät todellista asiaan tarttumista ja haluavat päästä helpolla.
Uskon että nykyään myös yksityislääkäreitä koskee määräykset ja he eivät helposti anna lähetettä keskussairaalaan säästösyistä. Itselleni kävi selvästi niin. En saanut lähetettä ihan pieneen nenäoperaatioon vaan vaivaa on yritettävä pitää kurissa lääkkeillä, vaikka se edelleen haittaa puhumista ja haittaa kuulemista ja ei poista tukkoisuutta.
Me maallikot emme tiedä kaikkea, mitä sivuvaikutuksia mielestämme tehokkaista hoidoista on ja koituisi. Uudella lääkkeellä ja operaatiolla on aina myös riskinsä. Tunnen tapauksen, että henkilö on saanut avun pitkäaikaiseen sairauteen lääkkeestä, mutta tämä lääke on vaurioittanut munuaiset ja nyt hän odottaa elinsiirtoa. Lääkärit säästäisivät paljon potilaan huolia ja epätietoisuutta kertomalla miksi he päätyvät juuri kyseiseen ratkaisuun. Ja aina on myös pidettävä mielessä, että kaikkiin sairauksiin ei ole olemassa sitä spesialistia ja ei voida parantaa.
Voisitko kertoa hieman vaivastasi? Jos täällä löytyy sinulle saman kokenutta ja vertaistukea.- Jozzucca
Niin, no eihän yksityislääkäriä kukaan kiellä tekemästä lähetettä. Kuintenkin jos yksityislääkäri jo tietää ennalta, ettei lähete mene läpi vaan tulee bumerangina takaisin, ei lähetettä ome mitään järkeä tehdä. Eli lähete ei automaattisesti tarkouta sitä, että erikoissairaanhoito ottaa hoidettavakseen.
- näin on
Suomen sairaanhoito on tänään sillä mallilla, ainoastaan hoidetaan aivan pakolliset.
Esim. jos saat sydänkohtauksen, tai jos löydetään jostain tajuttomana niin pääset hoitoon jos olet vielä hengissä?- Missä ammattitaito?
Olen samaa mieltä siitä,että lääkärien joukossa on paljon niitä,joilta oma ajattelu on hukassa. Tärkeintä heille tuntuu olevan oman statuksen ylläpito. Tietyn kaavan mukaan mennään ja jos ei päästä selville sairauden syystä olet "ongelmajätettä",josta yritetään mahdollisimman nopeasti päästä eroon. Lisäisin tähän joukkoon vielä lääkärit,jotka päättävät pääseekö potilas jatkotutkimuksiin sairaalaan. Kyllä Uudeltamaaltakin löytyy sellaisia tapauksia,jotka eivät ole tehtäviensä tasalla.Potilasta näkemättä tekevät päätöksiä ja sanovat potilaalle asioita, joille ei voi kun päätään pyöritellä. Keski-ikäiset naislääkärit ovat pahimpia! Koulutukseen pitäisi lisätä kuuntelu-ja vuorovaikutustaidon opettelua roimasti. Poikkeuksiakin lääkärikunnassa tietysti löytyy ja hyviinkin lääkäreihin olen törmännyt.
- ohjeita ja ohjeita.
Missä ammattitaito? kirjoitti:
Olen samaa mieltä siitä,että lääkärien joukossa on paljon niitä,joilta oma ajattelu on hukassa. Tärkeintä heille tuntuu olevan oman statuksen ylläpito. Tietyn kaavan mukaan mennään ja jos ei päästä selville sairauden syystä olet "ongelmajätettä",josta yritetään mahdollisimman nopeasti päästä eroon. Lisäisin tähän joukkoon vielä lääkärit,jotka päättävät pääseekö potilas jatkotutkimuksiin sairaalaan. Kyllä Uudeltamaaltakin löytyy sellaisia tapauksia,jotka eivät ole tehtäviensä tasalla.Potilasta näkemättä tekevät päätöksiä ja sanovat potilaalle asioita, joille ei voi kun päätään pyöritellä. Keski-ikäiset naislääkärit ovat pahimpia! Koulutukseen pitäisi lisätä kuuntelu-ja vuorovaikutustaidon opettelua roimasti. Poikkeuksiakin lääkärikunnassa tietysti löytyy ja hyviinkin lääkäreihin olen törmännyt.
Sairaalaan lähetetään lähete, sairaalassa lähetteen lukee erikoislääkäri, erikoislääkäri joko ottaa potilaan tutkimuksiin tai palauttaa lähetteen takaisin lähettäneelle lääkärille kommentein tai ilman, voi olla, että lähete on ollutkin ns. paperikonsultaatio-tyyppinen, jolla siis pyydetään kirjallisia jatkohoito-ohjeita.
Ja sairaalalääkäreille taas on annettu ohjeet, ohjeet joissa määritellään millaisia tapauksia ja millaisin oirein hoidetaan mitenkin ja millä kiireellisyysluokituksella.
Mutta siinä kyllä olen samaa mieltä, että terveydenhuollon ammattinimikkeen käyttöoikeus ei kerro ihmisestä mitään, näissäkin tyypeissä on eri tasoisia tyyppejä, eri luonteisia, ja myös niitä, jotka kohtelevat toisia ihmisiä kuin paskaa! - sdassasdsdf
ohjeita ja ohjeita. kirjoitti:
Sairaalaan lähetetään lähete, sairaalassa lähetteen lukee erikoislääkäri, erikoislääkäri joko ottaa potilaan tutkimuksiin tai palauttaa lähetteen takaisin lähettäneelle lääkärille kommentein tai ilman, voi olla, että lähete on ollutkin ns. paperikonsultaatio-tyyppinen, jolla siis pyydetään kirjallisia jatkohoito-ohjeita.
Ja sairaalalääkäreille taas on annettu ohjeet, ohjeet joissa määritellään millaisia tapauksia ja millaisin oirein hoidetaan mitenkin ja millä kiireellisyysluokituksella.
Mutta siinä kyllä olen samaa mieltä, että terveydenhuollon ammattinimikkeen käyttöoikeus ei kerro ihmisestä mitään, näissäkin tyypeissä on eri tasoisia tyyppejä, eri luonteisia, ja myös niitä, jotka kohtelevat toisia ihmisiä kuin paskaa!Heh tuli mieleen eilinen Wallander - että siinähän se nähtiin, kun epäilty ei ollut näkemässä häntä nimiteltiin sairaaksi paskaksi, ja kun Wallander meni kuulustelemaan niin (totta kyllä, että sitä sairasta oli helppo huijata) veti kiltin roolia (mutta siis huijasi sairasta).
Että näin se menee terkkarissakin, rooli ja näyttelijän taidot, ja kansa uskoo, että on se niin ihmisrakas tyyppi ja tekee oikein itsensä uhraten töitä minun, potilaan, hyväksi. Ja jos moka sattuu, niin selitykset kyllä löytyvät... Valitettava tapahtuma. Ja huom. aina ollaan valmiita nauramaan sille potilaalle, pitämään potilasta pilkkanaan. Hävyttömintä on se, että aivan siis potilaan kuullen, sanotaan nyt vaikkapa tämän ollessa odotustilassa, aseman henkilökunta pelleilee tämän kustannuksella. Ja sitten on se ilmiö, josta varmaan monet oikeat julkisuuden henkilöt (jotka kenties ovat tähän tottuneet), että tullaan ihan haavi ammollaan katsomaan, että ai, se on ton näkönen tyyppi... - Salaliittoja !
sdassasdsdf kirjoitti:
Heh tuli mieleen eilinen Wallander - että siinähän se nähtiin, kun epäilty ei ollut näkemässä häntä nimiteltiin sairaaksi paskaksi, ja kun Wallander meni kuulustelemaan niin (totta kyllä, että sitä sairasta oli helppo huijata) veti kiltin roolia (mutta siis huijasi sairasta).
Että näin se menee terkkarissakin, rooli ja näyttelijän taidot, ja kansa uskoo, että on se niin ihmisrakas tyyppi ja tekee oikein itsensä uhraten töitä minun, potilaan, hyväksi. Ja jos moka sattuu, niin selitykset kyllä löytyvät... Valitettava tapahtuma. Ja huom. aina ollaan valmiita nauramaan sille potilaalle, pitämään potilasta pilkkanaan. Hävyttömintä on se, että aivan siis potilaan kuullen, sanotaan nyt vaikkapa tämän ollessa odotustilassa, aseman henkilökunta pelleilee tämän kustannuksella. Ja sitten on se ilmiö, josta varmaan monet oikeat julkisuuden henkilöt (jotka kenties ovat tähän tottuneet), että tullaan ihan haavi ammollaan katsomaan, että ai, se on ton näkönen tyyppi...--Että näin se menee terkkarissakin, rooli ja näyttelijän taidot, ja kansa uskoo, että on se niin ihmisrakas tyyppi ja tekee oikein itsensä uhraten töitä minun, potilaan, hyväksi.--
Kannattaa hakeutua psykoterapiaan jos on harhoja.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00371 - vai, että psykoterap
Salaliittoja ! kirjoitti:
--Että näin se menee terkkarissakin, rooli ja näyttelijän taidot, ja kansa uskoo, että on se niin ihmisrakas tyyppi ja tekee oikein itsensä uhraten töitä minun, potilaan, hyväksi.--
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00371Mitä harhoja!
Joopa joo, että se sellainen sisar hento valkoinen ja tri Kildare.
Ihan sinun oma asiasi, jos sinä kuvittelet tämän terveydenhuollon väen olevan jotenkin erilaista kuin muu ihmiskunta! - En minä hullu ole.
Salaliittoja ! kirjoitti:
--Että näin se menee terkkarissakin, rooli ja näyttelijän taidot, ja kansa uskoo, että on se niin ihmisrakas tyyppi ja tekee oikein itsensä uhraten töitä minun, potilaan, hyväksi.--
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00371----Että näin se menee terkkarissakin, rooli ja näyttelijän taidot, ja kansa uskoo, että on se niin ihmisrakas tyyppi ja tekee oikein itsensä uhraten töitä minun, potilaan, hyväksi.--
Minä taas epäilen että ravintoloissa kokit kaivavat nenäänsä ja piilottelevat löydöksensä ruokiin, epäilen myös että kaupoissa työntekijät availevat tahallaan paketteja että elintarvikkeet pilaantuisivat.
Lisäksi epäilyttää kovasti "lirauttelevatko" vesilaitoksen työntekijät juomaveden sekaan.
Enää en voi käyttä juurikaan mitään palveluita kun kaikki epäilyttää.
- Bisnestä.
Taitaa tässä nykyisessä terveydenhuollossamme olla se bisnes kuitenkin tärkeintä?
Potilas ja hänen kipunsa, vaivansa ja ongelmansa ovat sivuseikka tämän tämän tärkeimmän rinnalla. - no. se ja se
Nämä mielenterveysongelmat ovat usein sellaisia, että niihin ei oikein pääse käsiksi eikä niille useinkaan mitään yhtä ainoata hoito-ohjetta voi antaa. Mitä lievempi muoto sitä vaikeampi tapaus lääkärin kannalta.
Potilashan ei näistä itse mitään tajua, uskoo omaan luuloonsa, joka ajan myötä vain vahvistuu.- Hohhoijaa!
Tässä juuri tyypillinen asenne/osaamattomuusongelma.Odotin vain missä vaiheessa joku vetää mielenterveysongelmat esiin. Niihinhän laiskan ja osaamattoman lääkärin on niin helppo vedota. Kuinka monta fyysisesti sairasta onkaan väärin psyykkisin perustein diagnosoituna vaan sen takia että sairastaa tautia jota lääkäri ei osaa oikein diagnosoida. Onhan näitä tapauksia nähty tv:ssä ja lehtien palstoilla.
- sairasmikäsairas
Hohhoijaa! kirjoitti:
Tässä juuri tyypillinen asenne/osaamattomuusongelma.Odotin vain missä vaiheessa joku vetää mielenterveysongelmat esiin. Niihinhän laiskan ja osaamattoman lääkärin on niin helppo vedota. Kuinka monta fyysisesti sairasta onkaan väärin psyykkisin perustein diagnosoituna vaan sen takia että sairastaa tautia jota lääkäri ei osaa oikein diagnosoida. Onhan näitä tapauksia nähty tv:ssä ja lehtien palstoilla.
Ja näitähän on seiskalehdet ja vastaavat pullollaan itse asianosaisten kertomana. Lääkärit ja muu hoitohenkilökunta ei sattuneesta syystä juurikaan niitä julkaisuja lue. Mistähän syystä?
Vai onko niin, että täysin ummikko tietää lääketieteestä kuitenkin enemmän kuin vuosia opiskellut alan ammattilainen? - Elämänviiva.
sairasmikäsairas kirjoitti:
Ja näitähän on seiskalehdet ja vastaavat pullollaan itse asianosaisten kertomana. Lääkärit ja muu hoitohenkilökunta ei sattuneesta syystä juurikaan niitä julkaisuja lue. Mistähän syystä?
Vai onko niin, että täysin ummikko tietää lääketieteestä kuitenkin enemmän kuin vuosia opiskellut alan ammattilainen?--Vai onko niin, että täysin ummikko tietää lääketieteestä kuitenkin enemmän kuin vuosia opiskellut alan ammattilainen?--
Näin se juuri on, varsinkin vaihtoehtopuolen energiahörhöt luulevat tietävänsä kaiken, sieltä löytyy mm. itseoppineita syöpäspesialisteja jotka mielestään tietävät asiat paljon paremmin kuin alan ammattilaiset. - Vaihtoehtopuolelta
Elämänviiva. kirjoitti:
--Vai onko niin, että täysin ummikko tietää lääketieteestä kuitenkin enemmän kuin vuosia opiskellut alan ammattilainen?--
Näin se juuri on, varsinkin vaihtoehtopuolen energiahörhöt luulevat tietävänsä kaiken, sieltä löytyy mm. itseoppineita syöpäspesialisteja jotka mielestään tietävät asiat paljon paremmin kuin alan ammattilaiset.MItähän sieltä vaihtoehtopuolelta oikein löytyykään, kun niin monet potilaat ahdistuvat hakemaan sieltä apua ja parannusta, koska aikaisemmat tutkimukset ja hoidot eivät ole tuottaneet toivottua tulosta?
- Voi poloista
sairasmikäsairas kirjoitti:
Vai onko niin, että täysin ummikko tietää lääketieteestä kuitenkin enemmän kuin vuosia opiskellut alan ammattilainen?Kovasti tuntuu olevan seiska lehti mielessä.Valitan,mutta ei kuulu minun lukemistooni. Täytyy vielä todeta,etten harmiksesi ole täysi "ummikkokaan". Valitettavaa on kyllä ollut huomata miten "ummikkoina" tietyn persoonan omaavat lääkärit pysyvät työvuosistaan huolimatta. Mutta niinhän se on,että siihenkin ammattikuntaan potilaiden harmiksi kuuluu tietty prosentti epäsosiaalista ainesta.
- Mitä sieltä löytyy.
Vaihtoehtopuolelta kirjoitti:
MItähän sieltä vaihtoehtopuolelta oikein löytyykään, kun niin monet potilaat ahdistuvat hakemaan sieltä apua ja parannusta, koska aikaisemmat tutkimukset ja hoidot eivät ole tuottaneet toivottua tulosta?
--MItähän sieltä vaihtoehtopuolelta oikein löytyykään, kun niin monet potilaat ahdistuvat hakemaan sieltä apua ja parannusta--
Aiheesta saisi mielenkiintoiosen tutkimuksen, millainen on tyypillinen potilas joka hakee apua huuhaa hoidoista.
- konitohtorit
Jos sattuu hoitovirhe niin sairaus muuttuu psyykkiseksi,tämä on yleistä lääkärien keskuudessa. Silloin on helppo jättää hoitamatta ?
- kerro lisää
Mitkä ne oireet edes oli?
- skhh
Kiva huomata että kirjoitukseni on luonut keskustelua. :) Niille jotka kyselivät oireistani ja sairaudesta, niin vastaan etten kerro siitä täällä. Olen hakenut ja saanut muuta kautta hieman tietoa ja tukea, enkä kaipaa satunnaisia ja mahdollisesti asiattomia kommentteja, sillä oloni on yhä turhautunut ja sekava tapahtumien johdosta.
Jotkut väläyttivät mielenterveysongelmia ja sanottakoon että en ainakaan henkilökohtaisesti kärsi niistä. Omaan vaivaani löydettiin kokeilla syy ja siitä on kuvia ja mustaa valkoisella. En siis kuvittele sitä mikä minulla on.
En ole vieläkään ihan selvillä vesillä sen suhteen, miten aion tästä jatkaa. Mahdollisesti otan yhteyttä paikkaan, missä minua on aiemminkin hoidettu turhaan. Kysyn heidän mielipidettään. Uskoisin kuitenkin että joudun nyt vain odottamaan tilanteen käsiin räjähtämistä, ellen keksi jotain vaihtoehtoa, sillä minulle ehdotettua hoitoa ei toteuteta vaikka se voisi tuoda hyvänkin tuloksen. Olisin valmis ottamaan riskin, sillä ainakin jotain olisi yritetty tehdä, eikä vain painettu asiaa villaisella. Luotto lääkäreihin on tällä haavaa tosiaan melko hukassa.- hhh11
Olet aivan oikeassa lääkäreihin ei kannata luottaa, missään muussa ammatissa ei valehdella näin paljon. Kokemusta on?
- keroo lisää
Mikä järki edes koko säälittävässä vuodatuksessa on? Kuinka ollut joku ongelma eikä sitä saanut hoidettua?
- skhh
Toivoin kirjoitukseni herättävän jonkinlaista keskustelua vastaavasta toiminnasta ja mahdollisesti tuovan esiin muita samankaltaisia tapahtumia ja kokemuksia sekä tietoa miten kukin on tällaisessa tilanteessa toiminut, minkälaisia ajatuksia ihmisillä on ja niin edelleen.
- kerro lisää
Siis millaisesta toiminnasta? Jos on hankalat oireet ja syytä ei löydy niin sehän on huono lääkäri niinkö? Sinunlaisia terveysshoppailijoita on kyllä paljon. Pitää käydä "huippuspesialistilla" kuka vaan ei minun oireisiin kyllä voi sanoa juuta eikä jaata. Ärsyttää kyllä sellainen kulutusmainen suhtautuminen terveyspalveluihin.
- skhh
En voi sanoa sinulle kuin koita ymmärtää ja lukea kaikki kirjoitukseni uudelleen. En jaksa käyttää energiaani sinunlaiseesi.
- kerro lisää
Juu säilytä sitä spesialisteissä juoksemiseen.
- Näin lääkärinä
Minulla alkaa mennä usko potilaisiin.
Aloittajan kirjoitus sopii varsin hyvin kuvastamaan esim. kroonista selkä- tai nivelkipua. Sopisi myös kuvastamaan ajoittaisia vatsavaivoja. Nuo nyt tulivat ensimmäisenä mieleen.
Monesti potilailla on epärealistisia odotuksia sen suhteen mihin tarjottu hoito pystyy. Monella ehdoton edellytys hoidolle on täydellinen toipuminen, kivuttomuus ja täysi toimintakyvyn palautuminen. Näinhän se ihanne oloissa menisikin, mutta valitettavasti meillä on valtavasti sekä sairaus- että ihan fysiologisia tiloja joiden hoitoon ei ole muuta keinoa kuin oireiden hallinta. Se on monelle täysin käsittämätöntä ja monella silloin välitön ensireaktio on että häntä hoidetaan huonosti.
Otetaan nyt vaikka ajoittaiset kovat selkäkivut esimerkiksi. 52-vuotias mies/nainen jolla kroonista, ajoittain pahenevaa selkäkipua. Selkää on röntgen kuvattu, myöhemmässä vaiheessa magneettikuvattu ja jo 2 ortopedin kannanottoa takana samalla vastauksella: "ei kannata leikata". Potilaalla peruslääkityksenä kipuun pandol 1g 1x3. Burana/arcox 1-3 kertaa päivässä. Pahenemisjaksoihin ollut tramal ja sirdalud. Kovempia opiaatteja saanut vain yksittäisiä annoksia.
Potilaan mielestä selkä estää selvästi päivittäisiä toimia ja on vakuuttunut siitä että selässä on varmasti jotain vikaa mikä kannattaisi leikata. Vihainen siitä että vain hoidetaan kipua eikä syytä. Fysioterapiassa ei ole viitsinyt käydä ja minkäälaista omatoimista selän lihasten huoltoa ei ole kymmeneen vuoteen tehnyt.
Potilaalle kerrottu lukuisia kertoja että selässä on täysin normaalia iän mukanaan tuomia kuluma muutoksia, jotka ajan kanssa selän käyttämättömyyden tai epäsymmetrisen käytön myötä kumuloituvat kyseisiksi vaivoiksi. Tätä selitystä ei potilas ole uskonut vaan on sitä mieltä että häntä hoidetaan huonosti koska kipu ei lopu.
Eli lopputuloksena tyytymätön potilas ja turhautunut lääkäri. Potilas sen vuoksi kun kokee ettei saa apua ja lääkäri sen vuoksi ettei potilas itse tee tarvittavia asioita vaan ainoastaan kärkkyy leikkausta josta 2 ortopedia on sanonut: "lopputulos on todennäköisesti lähtötilannetta huonompi".
Vastaavia tilanteita tulee myös muiden sairauksien kohdalla paljon ja monesti se on potilaan kärsivällisyys joka loppuu jo paljon ennen lääkäriä. Nykyään vähän sellainen trendi että käydään kerran tai korkeintaan 2 samalla lääkärillä ja jos hän ei siinä ajassa löydä vikaa tai hoitoa ei saada kohdalleen niin on hän potilaan mielestä paska ja vaihtaa lääkäriä. Tälläinen R-kioski tyyppinen shoppailu on kuitenkin potilaalle itselleen huomattavasi haitallisempaa kuin hyödyllistä.
Tämän kirjoituksen on tarkoitus muistuttaa valtaväestöä siitä että täydellinen toimintakyvyn palautuminen ja kivuttomuus on ihanne, johon ei aina ole mahdollista päästä. Elämässä tulee edelleen karuja ihmiskohtaloita tautien suhteen riippumatta siitä mitä tehdään. Jokaisen tulisi muistaa se seuraavan kerran lukee näitä kirjoituksia.- hah hah hah
Selvännäkijä.
- skhh
Tuo pitää varmasti ja valitettavasti monenkin kohdalla paikkansa. Henkilökohtaisesti en arvosta tällaista kuvailemaasi shoppailua, eikä mieleeni ole tullut harrastaakaan.
- Sambailen vaan
Vai valtaväestöä muistutetaan tässä. Jopa joo. Minulla on ollut tuota selkäkipua ja kyllä meni usko lääkäreihin kun kerta toisensa jälkeen sössittiin. Hoidot pahensivat tilannetta, todellakin. Bursiitteja pukkaili. Fysioterapeutti teki mitä lääkäri käski, eli justiinsa tuota lihasten vahvistamista ja mikä olikaan tulos! Kuukauden ajan ainoa harrastus oli kyljellään sängyssä makaaminen. Ja siinä vaiheessa, kun itse tiesin, mikä on ongelma ja missä se ongelma on, minulle lääkäri sanoi, että ei mitään tuommosia juttuja täällä. Ja tilanne vaan paheni kun entisestään lisättiin lihaskuntoliikkeitä. Kyllä itse piti harrastaa shoppailua ja etsiä fysiatri, joka osaa diagnosoida ongelman ja hoitaa sitä. Ja löytyihän se sitten ja vaiva oli juuri se, jota olin koko ajan lääkäreille, ortopedille ja työterveyshuollon fysioterapeutille ehdottanut. Mutta kun se juttu on niin, että käypähoitosuositukset piti toteuttaa vaihe vaiheelta ja omilla aivoilla ei ajatellut kukaan ja mitä potilas itse tilanteestaan arvelee, sehän ei voi mitenkään lääkäreille kelvata. Vähällä kivulla olisin selvinnyt jos olisin heti saanut oikeaa hoitoa. Ja kyllä meni meikäläisen usko lääkäreihin niin, että jos esim pitäisi umpisuoli leikata, pelkäisin tosissani, että millaisen tumpelon kynsiin mahdan joutua! Ja vielä siitä oireiden sietämisestä ja kivun hallinnasta, niinhän minulle sanottiin, että ei tule koskaan helpottamaan tämä minun selkäkipu kun on jo ollut niin kauan. Mutta kylläpäs vaan on helpottanut tosi paljon, kahdessa vuodessa. Ja särkylääkkeitä ei tarvitse käyttää. Jo monia täysin oireettomia päiviä ollut ja käypähoitosuosituksia tässä ei ole tavailtu
- kerro lisää
Sambailen vaan kirjoitti:
Vai valtaväestöä muistutetaan tässä. Jopa joo. Minulla on ollut tuota selkäkipua ja kyllä meni usko lääkäreihin kun kerta toisensa jälkeen sössittiin. Hoidot pahensivat tilannetta, todellakin. Bursiitteja pukkaili. Fysioterapeutti teki mitä lääkäri käski, eli justiinsa tuota lihasten vahvistamista ja mikä olikaan tulos! Kuukauden ajan ainoa harrastus oli kyljellään sängyssä makaaminen. Ja siinä vaiheessa, kun itse tiesin, mikä on ongelma ja missä se ongelma on, minulle lääkäri sanoi, että ei mitään tuommosia juttuja täällä. Ja tilanne vaan paheni kun entisestään lisättiin lihaskuntoliikkeitä. Kyllä itse piti harrastaa shoppailua ja etsiä fysiatri, joka osaa diagnosoida ongelman ja hoitaa sitä. Ja löytyihän se sitten ja vaiva oli juuri se, jota olin koko ajan lääkäreille, ortopedille ja työterveyshuollon fysioterapeutille ehdottanut. Mutta kun se juttu on niin, että käypähoitosuositukset piti toteuttaa vaihe vaiheelta ja omilla aivoilla ei ajatellut kukaan ja mitä potilas itse tilanteestaan arvelee, sehän ei voi mitenkään lääkäreille kelvata. Vähällä kivulla olisin selvinnyt jos olisin heti saanut oikeaa hoitoa. Ja kyllä meni meikäläisen usko lääkäreihin niin, että jos esim pitäisi umpisuoli leikata, pelkäisin tosissani, että millaisen tumpelon kynsiin mahdan joutua! Ja vielä siitä oireiden sietämisestä ja kivun hallinnasta, niinhän minulle sanottiin, että ei tule koskaan helpottamaan tämä minun selkäkipu kun on jo ollut niin kauan. Mutta kylläpäs vaan on helpottanut tosi paljon, kahdessa vuodessa. Ja särkylääkkeitä ei tarvitse käyttää. Jo monia täysin oireettomia päiviä ollut ja käypähoitosuosituksia tässä ei ole tavailtu
Kerrohan mikä oli "oikea" diagnoosi.
- Sambailen vaan
kerro lisää kirjoitti:
Kerrohan mikä oli "oikea" diagnoosi.
Oli si-nivel lukkiutunut tai jumittunut, ei siis toiminut niinkuin pitäisi, mitähän termiä siinä nyt kuuluu käyttää, kun OIKEA diagnoosi pitäisi kertoa.
- kerro lisää
Oli si-nivel lukkiutunut tai jumittunut, ei siis toiminut niinkuin pitäisi, mitähän termiä siinä nyt kuuluu käyttää, kun OIKEA diagnoosi pitäisi kertoa.
Joo. Ok.
- Uskon voimalla
parantunut.
- Sambailen vaan
kerro lisää kirjoitti:
Joo. Ok.
Juu ja tästä jutusta olisi vaikka kuinka paljon kerrottavaa. Niin paljon tumpeloita tuli kohdattua. Jotka siis oli lääkäreitä ja fysioterapeutteja. Mutta sitten kun aloin tuon "shoppailun" niin en toista kertaa saman tumpelon vastaanotolle mennyt, kun olin heti huomannut, että on hakoteillä. Siinä olisi voinut käydä niin, että olisi lehmä lentänyt ja kuu tippunut taivaalta ennen kuin olisivat keksineet miten hoitaa niin, että tilanne helpottuu. Hoitoahan kyllä olisi saanut mutta sellaista samaa, mistä tilanne oli jo pahentunut todella rankasti. On kyllä rahaa palanut kun kunnallisen puolella ei osattu mitään ja kaikki on siis pitänyt itse maksaa. Ja itse etsiä taitavia fysioterapeutteja ja kiropraktikkoa, jotka sitten osaa tehdä jotain sen hyväksi, että si ei lukkiudu uudestaan. Ja nyt siis sambaillaan vaan.
- kerro lisää
Uskon voimalla kirjoitti:
parantunut.
Luupsykiatria paransi.
- Se sambailija
kerro lisää kirjoitti:
Luupsykiatria paransi.
Kerro sinäkin lisää
- kerro lisää
Kiitos.
- Turhautumia
Turhautuuhan siinä yks` ja toinenkin, kun täytyy toimia sen 13%:n vankan näytön mukaan!
- Rakkikoiralauma.
--Turhautuuhan siinä yks` ja toinenkin, kun täytyy toimia sen 13%:n vankan näytön mukaan!--
Onks sulla jotain tehokkaampaa tarjolla, vai räkytätkö vaan lämpimikses ?
- Hyväterveys
Uskomatonta mutta totta. Ensin tuli leveä pöytä potilaan ja lääkärin väliin ja sitten tuli tietokone ja lääkäri käänsi kokonaan selkänsä potilaalle. Potilaasta tuli toissijainen kohde joka oli välttämätön paha. Pitäköön vain suunsa kiinni. Tuossa resepti ja näkemiin. Usko mennyt kokonaan lääkäreihin tai ja järjestelmään sekä lääkärikoulutukseen. Ei auta vaikka pää olisi täynnä kirjaviisautta jos sitä ei osata soveltaa todelliseen elämään. Nuorena äitinä uskoin lääkäreihin kuin jumalaan. Iän karttuessa olen yhä pettyneempi suomalaiseen terveyskeskusjärjestelmään. Se on laajennettu entisestä neuvolatoiminnasta ja sille tasolle se on jäänytkin. Kannattaa ottaa vakuutus lapselle ja käyttää häntä erikoislääkärissä. Tosin sekään ei aina auta koska jostain kumman syystä lääkärikunnassa on valalla suoranainen ihmisen halveksunta. Ihminen on kone siinä kuin traktorikin ja ammattimekekaanikon on syytä tutkia ja löytää vika ja myös korjata se tai laittaa lähete paremmalle mekaanikolle. Toisaalta monet ihmiset menevät lääkäriin vasta viiemisessä hädässä, silloin ei kymmenen minuutin pikakäynti riitä. Ihmisille lääkärin "ymmärrys"on jo puoli lääkettä ja mitä vahvempi usko lääkärin ammattitaitoon sitä parempi paranemistulos ja se kai on päätavoite jokaisessa tapauksessa - tai ainakin pitäisi olla.
- Kalevalainen
Eipä tämäkään sairaanhoitaja saanut apua pahaan selkäkipuunsa niistä "oman talon" hoidoista, vaikka vuosia ja vuosia yritti sitä saada.
Näyte Kalevalaisestajäsenkorjauksesta linkissä. Jo yksi käsittelykerta korjasi sairaanhoitajan selän!
https://www.youtube.com/watch?v=al2OTUEUeqs - Hoitaminen
Jos hoidot perustuvat vain pilleriin, piikkiin ja puukkoon, niin paljon vaivoja jää vielä hoitamatta. Tai hoidetaan, mutta se tärkein, potilaan PARANTUMINEN voi jäädä kuitenkin toteutumatta!
- BMI
Kun arvauskeskuslääkäri ei löydä oireilun syytä niin kannattaa tehdä nuo testit:
http://pappasmurffi.nettisivu.org/laaketiede-vs-terveystiede/
Yllättävä syyllinen nivelkipuihin joista arvauslääkärit eivät edes halua tietää.
Ja kipujen syy löytyy yllättävän usein SI-nivelestä,jonka aiheuttaa natriumklorodi:
http://pappasmurffi.nettisivu.org/laaketiede-vs-terveystiede/vinkkisivu/#Loytyi_syyllinen_jatkuviin_nivelkipuihin,_reumaan,_jne!_Suolaa-Suolaa,_mutta_mita_suolaa___Lue_ja_yllatyt. - eiku_matkaan
Usko lääkäreihin on mennyt jo ajat sitten. Nyt lähden hakemaan apua ulkomailta, ei tätä kestä. Olin sairaalassa tiputuksessa viikon ja nyt syönnyt estolääkkeitä kolme kuukautta. Kun lopetin antibiootit räyhähti rasvapatti niskassa tulehtumaan pahasti ja päätin näyttää sitä yksityisen puolen lääkärillä.
Mitä tapahtui, lääkäri vilkaisi pattia ja sen jälkeen sanaa sanomatta alkoi takoa tietsikkaa. Kysyin että kirjotaako hän antibioottireseptiä vai ja vastaus oli että kyllä. Kysyin että miten viikon kuuri antibioottia voi parantaa patin, kun se ei ole parantunut viikon tiputuksessa eikä kolmen kuukauden kuurillakaan.
Kolme eri lääkäriä on katsonut pattia ja kolme eri diegnoosia ei nyt saa minua uskomaan, että tässä maassa joku tekisi jotain, eikä vaan katsoisi pattia. Vai luuleko lääkärit nykyään omaavansa yliluonnollisia kykyjä ja kaikki sairaudet hoituvat pelkällä katseella ja antibiootilla.
Alan varaamaan matkaa, vaikka tohon etelänaapuriin, jospa sieltä lähtis vihdoin muutakin apua, kuin antibioottikuuri. - Anonyymi
Ihan kuin minä vaivojeni kanssa. Koskaan saa mitään apua mihinkään.
- Anonyymi
Minulla oli ihan kamala hammastarina. Puoli naamaani jäi turvonneeksi hampaan poiston jälkeen ja kivut olivat kovat.
Sitten arvon spesialistit ihmettelivät, mistä tämä turvotus johtuu? Vaikka moni arvon spesialisti oli myös dokumentoinut, että turvotus on juuri siinä kohdassa pahimmillaan, mistä se hammas on poistettu.
Sitten he päätyivät mm. Että se on lihasperäinen turvotus tai vain joku mystinen turvotus, jota minulla olisi kuulemma ollut myös vuosia aikaisemmin?
Vaikka oli dokumentoitu myös mm, että turvotus on subkutaanista ja tuntuu palpoidessa oikean posken etuosassa. Myös eräät psykiatrit päätyivät kertomaan, ettei turvotus ole totta, vaan olen keksinyt sen päästäni? Vaikka se oli monesti dokumentoitu ja sen näkivät läheiseni.
Sain myös lähetteen suu- ja leukasairauksien poliklinikalla knk-poliklinikalle. Tällöin oli kevät. Minulla oli poski turvonnut, enkä pystynyt kivuilta nukkumaan enkä syömään. Minut oli kirjattu ulos hoidosta, josta en ollut saanut mitään apua. Uusi aika olisi ollut syksyllä, olisiko minun pitänyt odottaa puoli vuotta tuossa kunnossa? Että vaivani on kuulemma tutkittu ja hoidettu huolella? Myöhemmin knk-poliklinikka lähetti minut taas takaisin suu- ja leukasairauksien poliklinikalle.
Sitten meni puoli vuotta ja monta antibioottikuuria, ja turvotus katosi, myös kivut katosi. Kunnes se n. 7-8kk myöhemmin nousi uudestaan turvotus ja alkoi kivut. Ja taas mennään. Ja taaskaan kukaan ei tiennyt mitään.
Tein tästä valituksen Potilasvakuutuskeskukseen, ja päätös oli, että mitään virheitä/vahinkoa ei ole tapahtunut. Ja ei voi tietää, mistä turvotus johtuu?
No, se alkoi hampaan poistosta, ja oli siinä kohdassa, mistä hammas poistettu, samoin kipu siellä pahimmillaan. Tämä on täysin uskomatonta mutta totta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1181756
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill381475Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221408Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461250
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521241- 521188
- 591127
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.481014