Terassin rakentaminen - lautojen piilokiinnitys

Hei

Terassia olemme rakentamassa, ja haaveena olisi saada siisti, mutta helposti tehtävä piilokiinnitys päällyslaudoille.

Netistä ei vain tunnu löytyvän oikeanlaisia kiinnikkeitä.

Laudaksi olemme valinneet täyssärmäisen, ei siis mitään uria millään sivulla.

Tällaisia kiinnikkeitä olemme etsineet: ks. kuva http://aijaa.com/CWtL2n

Miten te olette ratkaiseet tämän haasteen?

17

10438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tee ensin trallit

      Itse tein kannen terassille erillisistä tralleista. Terassin koko on abt. l=10m, s=3m.
      Tein 3 noin 3x3,35m trallia. Juoksut tralleihin p-kyllästetystä ja kansilautojen kiinnitys alapuolelta ruuveilla. Jako vaan samaks kuin varsinaisten juoksujen jako. Tralleja ei sitten tarttenut kiinnittää juoksuihin (kansilautojen välistä) kuin jokusella ruuvilla ja kun muutamaan paikkaan jäi rakoa (kopisi kun päälle astui) niihin vielä sitten muutamat ruuvit ja hyvä tuli.

      • Kiitti vinkistä.

        Terassin koko noin 7x5m

        Tavoitteena tehdä täyspitkistä 4,8m laudoista, joten ehkä niiistä voisi tehdä jonkinlaisia.


      • Tee ensin trallit
        RipsaK kirjoitti:

        Kiitti vinkistä.

        Terassin koko noin 7x5m

        Tavoitteena tehdä täyspitkistä 4,8m laudoista, joten ehkä niiistä voisi tehdä jonkinlaisia.

        Teet 10 kpl 70cm x 4,8m rallia, niin ei ole mahdottoman raskaita kanniskella.

        Tuossa alla joku mainitsi puun vääntövoiman, joka on ihan totta. Valitse halkaisijaltaan riittävän tuhdit ruuvit ja katso, että kierre on mielummin syvä, niin kyllä pysyy, eikä leikkaavaa kärkkeä.


      • ei auta..,,,,,
        Tee ensin trallit kirjoitti:

        Teet 10 kpl 70cm x 4,8m rallia, niin ei ole mahdottoman raskaita kanniskella.

        Tuossa alla joku mainitsi puun vääntövoiman, joka on ihan totta. Valitse halkaisijaltaan riittävän tuhdit ruuvit ja katso, että kierre on mielummin syvä, niin kyllä pysyy, eikä leikkaavaa kärkkeä.

        Ei auta... Aina ei auta paksut läpinaulatkaan...


    • cvfdhkbxfjömbczzhl

      Älä tee piilokiinnitystä niin ei tarvi tehdä moneen kertaan...

      • Miksi ei piilokiinnitystä?


      • gfdrfhlöbvxvljccj
        RipsaK kirjoitti:

        Miksi ei piilokiinnitystä?

        Ei kestä puun vääntövoimia.


    • Trollista

      Trallissa on se hyvä puoli, että ne on helppo nostaa pois jos tarvitsee siivota roskia terassin alta, nostaa lautojen väliin tippuneita pikkutavaroita tai korjailla/oikaista runkoa.

      • Nipsa

        Tuota alta ruuvilla kiinni trallirakennetta ei voi tehdä kuin paksuilla laudoilla, 28 mm on vähän siinä ja siinä. Nimittäin kestävä ruuvikiinnitys vaatii kierrettä puuhun ainä vähintään kiinnitettävän osa paksuuden verran. Jos ruuvi uppoaa vain 20 mm ja osa siitäkin on leikkaavaa kärkeä niin ei tule kestämään Suomen ilmastossa.


      • Nipsa kirjoitti:

        Tuota alta ruuvilla kiinni trallirakennetta ei voi tehdä kuin paksuilla laudoilla, 28 mm on vähän siinä ja siinä. Nimittäin kestävä ruuvikiinnitys vaatii kierrettä puuhun ainä vähintään kiinnitettävän osa paksuuden verran. Jos ruuvi uppoaa vain 20 mm ja osa siitäkin on leikkaavaa kärkeä niin ei tule kestämään Suomen ilmastossa.

        Hyvä huomio.


      • Kyllä kestää kun
        Nipsa kirjoitti:

        Tuota alta ruuvilla kiinni trallirakennetta ei voi tehdä kuin paksuilla laudoilla, 28 mm on vähän siinä ja siinä. Nimittäin kestävä ruuvikiinnitys vaatii kierrettä puuhun ainä vähintään kiinnitettävän osa paksuuden verran. Jos ruuvi uppoaa vain 20 mm ja osa siitäkin on leikkaavaa kärkeä niin ei tule kestämään Suomen ilmastossa.

        homman tekee oikein ja jos sitten ajan saatossa parista kohtaa kiinnitys pettää, tralli on helppo pyöräyttää ympäri ja vetästä näihin kohtiin vaikka pari ruuvia pettäneen tilalle.

        Leikkaavakärkisiä ruuveja ei kannata käyttää.


      • lhvlgckvkhgvljhbjj.k
        Kyllä kestää kun kirjoitti:

        homman tekee oikein ja jos sitten ajan saatossa parista kohtaa kiinnitys pettää, tralli on helppo pyöräyttää ympäri ja vetästä näihin kohtiin vaikka pari ruuvia pettäneen tilalle.

        Leikkaavakärkisiä ruuveja ei kannata käyttää.

        helppo ja helppo. Ajan saatossa sen terassitrallin päälle kasataan kuorma-autollinen asumisen yhteyteen kuuluvaa ja kuulumatonta rojua mitkä pitää raahata pois tieltä ennen kuin pääsee kääntelemään ja ruuvailemaan yhtään mitään.


      • Jos terassia käyttää
        lhvlgckvkhgvljhbjj.k kirjoitti:

        helppo ja helppo. Ajan saatossa sen terassitrallin päälle kasataan kuorma-autollinen asumisen yhteyteen kuuluvaa ja kuulumatonta rojua mitkä pitää raahata pois tieltä ennen kuin pääsee kääntelemään ja ruuvailemaan yhtään mitään.

        romuvarastona, tuskin parin ruuvin pettämiselläkään on kovin suurta merkitystä.

        Itsellä on terassilla kalusteryhmä ja grilli, jotka siirrän varastoon syksyllä jolloin terassi on tyhjä.


    • unohda piilotus

      Reilunmittaiset ja PIENIKANTAISET senkkikanta-rosteri-terassiruuvit kun ruuvaa n. 5 mm laudan pintaa syvemmälle, niin muutaman viikon jälkeen kyseessä on lähes piilokiinnitys. Reiät menevät umpeen, eikä niitä enää huomaa.
      Eikä ole mutua, tänä kesänä valmistui 50 m2 terassia ko. systeemillä toteutettuna ja ruuvien reikiä saa - vähän liioiteltuna - etsiä suurennuslasin kanssa.

      Galvanoituja nauloja ei pidä käyttää kestopuun kiinnitykseen, ne ruostuvat ja kannat nousevat ylös. Ts. kiinnitys pettää, ennen kuin laudoitus on uusittavassa kunnossa. Terassiruuvit laudan läpi ruuvattuna ovat mielestäni ainoa oikea kiinnitystapa.

      • Kuulostaa hyvältä!

        "Ruostumattomia terassiruuveja" näkyy paketissa lukevan.

        Vielä ei ole pasty ruuvausasteelle - kun nuo sateetkin tulivat, ja palkkatyöt myös haittaavat tätä terassin rakennus työtä.


      • Alfons törnävältä

        Kyllä ne ruuvinreiät parin vuoden kuluttua alkaa näkymään paremmin kun puu säleytyy siitä reiän ympäriltä ja irtoilee tikkuina jalkapohjiin. Sadevesi jää kivasti lillumaan siihen 5mm syvään kuoppaan ja pitää puun siitä kohtaa märkänä...

        Itse ruuvaisin kansilaudat ns saksalaiseen tyyliin sivulta kiinni. Eli kylmägalvanoitu (sininen) w-kiinnike diagonaaliin ja yhdellä nupunaulalla kiinni laudan pitkän särmän puolelta. Entisaikain kirkon terassit tehtiin tällä menetelmällä ja osa on edelleen ihan priimassa kunnossa! Moni ei tekniikkaa enää hallitse kun vasarat ovat muuttuneet.


      • Alfons törnävältä kirjoitti:

        Kyllä ne ruuvinreiät parin vuoden kuluttua alkaa näkymään paremmin kun puu säleytyy siitä reiän ympäriltä ja irtoilee tikkuina jalkapohjiin. Sadevesi jää kivasti lillumaan siihen 5mm syvään kuoppaan ja pitää puun siitä kohtaa märkänä...

        Itse ruuvaisin kansilaudat ns saksalaiseen tyyliin sivulta kiinni. Eli kylmägalvanoitu (sininen) w-kiinnike diagonaaliin ja yhdellä nupunaulalla kiinni laudan pitkän särmän puolelta. Entisaikain kirkon terassit tehtiin tällä menetelmällä ja osa on edelleen ihan priimassa kunnossa! Moni ei tekniikkaa enää hallitse kun vasarat ovat muuttuneet.

        Yritin etsiä netistä kuvaa tuosta W-kiinnikkeestä, mutta ei onnistanut.

        PS. Opiskeluaikana tuli asuttua osoitteessa Törnäväntie 30 :-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1422
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1173
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe