Jokapaivä pyöräilyä

Sanokaas onko jotain haittaa kunnon kehittymiseen jos pyöräilee useamman päivää putkeen ilman välipäiviä? Kaikissa treeniohjelmissa on aina välipäiviä mukana (vähintään kaksi viikossa). Kyse on työmatkapyöräilystä ja matkaa tulee n. 30km/päivä eli ei kummoistakaan määrää paremmalle kuskille, mutta jonkin verran rasitusta ylipainoiselle & ei niin hyvä kuntoiselle.

Olennaisinta ilmeisesti on mukavan tuntuinen tahti -- ei tule ylirasitusta, kun ei ole lepopäiviä välissä. Onko niin ettei rauhallisella tahdilla mennessä lepopäivien pitäminen ole enää ihan sama asia? Rauhallinen tahti on tässä sitä suu kiinni pyöräilyä (mäissä nyt voi vähän pitää tehoja ja hengittää voimakkaammin).

Nyt on vielä lämmintä ja hyvä hetki työmatkapyöräilyyn ilman sateita :)

32

474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cycloilija

      Toiset paasaavat väipäivistä, mutta minä ajan joka päivä lenkin, n 20-35 km satoi tai paistoi, tuulee tai ei ja liukkaiden loputtua liukkaiden kelien alkuun. Vaihti on luokkaa 25 km/ keskimäärin olettaisin ja nautin tästä harrastuksesta suunnattomasti. Kerran kuussa tulee ajettua liki sadan kilsan lenkkikin.
      Tärkeää ajaa omaa sopivaa vauhtia ja unohtaa kellot sekä kilometrimittarit.

      • totta, mutta

        työmatkapyöräilyssä ei kannata kokonaan unohtaa kelloa ja kilometrejä. töihin on päästävä järkevässä ajassa perille ja on voitava aloittaa työt ajoissa. kotiin on myös päästävä perille, mutta kotiin ajaessa voi hieman unohtaa kellon.


      • totta, mutta kirjoitti:

        työmatkapyöräilyssä ei kannata kokonaan unohtaa kelloa ja kilometrejä. töihin on päästävä järkevässä ajassa perille ja on voitava aloittaa työt ajoissa. kotiin on myös päästävä perille, mutta kotiin ajaessa voi hieman unohtaa kellon.

        Joo, mittarit on apuvälineitä eikä niiden ole tarkoitus hallita ajoa. Saattaisi enemmän stressata matkalla jos ei tietäisi kuinka hyvin ehtii perille -- tulisi ajettua varmuuden vuoksi kovempaa. Mittarin kanssa voi mennä rauhallisesti, jos ja kun on riittävästi varattuna aikaa :)

        Ekan postin jälkeen tuli mieleen, että treenausohjeet ja hyötyliikunnan ohjeet menevät toistensa ohi. Hyötyliikuntaa suositellaan tehtäväksi päivittäin. No, yhden lepopäivän voi pitää viikossa.


      • Cycloilij
        jth_12 kirjoitti:

        Joo, mittarit on apuvälineitä eikä niiden ole tarkoitus hallita ajoa. Saattaisi enemmän stressata matkalla jos ei tietäisi kuinka hyvin ehtii perille -- tulisi ajettua varmuuden vuoksi kovempaa. Mittarin kanssa voi mennä rauhallisesti, jos ja kun on riittävästi varattuna aikaa :)

        Ekan postin jälkeen tuli mieleen, että treenausohjeet ja hyötyliikunnan ohjeet menevät toistensa ohi. Hyötyliikuntaa suositellaan tehtäväksi päivittäin. No, yhden lepopäivän voi pitää viikossa.

        Jos on 15 km sivu työmatkaa, niin siinä menee kokolailla sama aika jaka päivä, kovassa vasta tuulessa n 5 min kauemmin, eli kelloa ei tarvitse. Jos ajat pelkästään työ matkoja
        ja teet viisi päiväistä työviikkoa, tulee helpostikkin laskien kaksi lepopäivää viikossa. 30km viisi kertaa viikossa on todella hyvää hyötyliikuntaa.


    • Alkup. Maantiepyöräi

      Välipäivät ovat oleellisia jos haluat kunnon oikeasti kohentuvan.

      • Cycloilija

        Kuten ylempänä totesin, ei välipäiviä tarvita.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Cycloilija kirjoitti:

        Kuten ylempänä totesin, ei välipäiviä tarvita.

        Ihmisen fysiologia nyt vain on sellainen, että tarvitaan sekä eri tyyppisiä harjoitteita että lepoa, jos oikeasti halutaan parantaa kuntoa.


      • Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Ihmisen fysiologia nyt vain on sellainen, että tarvitaan sekä eri tyyppisiä harjoitteita että lepoa, jos oikeasti halutaan parantaa kuntoa.

        Joo, niin se on varmasti kunnon kohottamisen näkökulmasta. Tasapaksu 5x2x15km viikon aikana ei sisällä sitä vaihtelua. Jos sitten menee yhden tai kaksi viikkoa tuollaista, niin parin kuukauden ajoissa se ei aiheuta ongelmaa?

        Saman 150km /viikko voisi varmasti jakaa paremmin. Kyse ei sitten enää olekaan hyötypyöräilystä. Tässä hyötypyöräilyssä voi milloin tahansa vaihtaa autoon tai julkisiin, jos kunto ei riitä. Toisaalta saattaa oppia jotain uutta -- ehkä venytteleen paremin ja ajaan riittävän hitaasti :)


      • Alkup. Maantiepyöräi
        jth_12 kirjoitti:

        Joo, niin se on varmasti kunnon kohottamisen näkökulmasta. Tasapaksu 5x2x15km viikon aikana ei sisällä sitä vaihtelua. Jos sitten menee yhden tai kaksi viikkoa tuollaista, niin parin kuukauden ajoissa se ei aiheuta ongelmaa?

        Saman 150km /viikko voisi varmasti jakaa paremmin. Kyse ei sitten enää olekaan hyötypyöräilystä. Tässä hyötypyöräilyssä voi milloin tahansa vaihtaa autoon tai julkisiin, jos kunto ei riitä. Toisaalta saattaa oppia jotain uutta -- ehkä venytteleen paremin ja ajaan riittävän hitaasti :)

        Silloin kun vielä oli mahdollisuus työmatkapyöräilyyn niin matka oli tuota luokkaa (17 km siivu). Tavoitteena oli kolme kertaa viikossa fillarilla töihin, joista yksi paluumatka kovaa kotiin. Tuohon lisäksi pidempi sunnuntailenkki, yleensä rapiat 70 km. Eli työmatkapyöräilyn ympärille on mahdollista rakentaa järkevä treeniohjelma.


      • Cycloilija
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Silloin kun vielä oli mahdollisuus työmatkapyöräilyyn niin matka oli tuota luokkaa (17 km siivu). Tavoitteena oli kolme kertaa viikossa fillarilla töihin, joista yksi paluumatka kovaa kotiin. Tuohon lisäksi pidempi sunnuntailenkki, yleensä rapiat 70 km. Eli työmatkapyöräilyn ympärille on mahdollista rakentaa järkevä treeniohjelma.

        Oikea vastaus jokatapauksessa aloittajan kysymykseen on" EI TARVITSE".
        Kyseessä siis 5x2x15km viikossa. Kannattaa huomioida, että viikossa on seitsämän ( 7 ) päivää.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Cycloilija kirjoitti:

        Oikea vastaus jokatapauksessa aloittajan kysymykseen on" EI TARVITSE".
        Kyseessä siis 5x2x15km viikossa. Kannattaa huomioida, että viikossa on seitsämän ( 7 ) päivää.

        Treenin rytmittäminen noin ei ole järkevää eikä tehokasta. Tarvitaan välipäivä viikolle ja tavitaan muutakin samaa junnaamista.


      • Cycloilija
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Treenin rytmittäminen noin ei ole järkevää eikä tehokasta. Tarvitaan välipäivä viikolle ja tavitaan muutakin samaa junnaamista.

        5x2x15km viikossa viitenä päivänä peräkkäin ja sitten kaksi lepopäivää on erinomainen rytmi kuntoiluun ja kunnon kohottamiseen polkupyörällä. Siis todella erinomainen!!
        Lopeta hyvä mies tuo narsistinen väittely jokaisessa keskustelussa.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Cycloilija kirjoitti:

        5x2x15km viikossa viitenä päivänä peräkkäin ja sitten kaksi lepopäivää on erinomainen rytmi kuntoiluun ja kunnon kohottamiseen polkupyörällä. Siis todella erinomainen!!
        Lopeta hyvä mies tuo narsistinen väittely jokaisessa keskustelussa.

        No ei kyllä ole! Kannattaisi hiukan lueskella ja ymmärtää liikunnan teoriaa, ennen kuin kirjoittelee täällä. Tasainen jumputus 5x2x15 ei ole tehokas saati tavoitteellinen tapa liikkua.


      • Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        No ei kyllä ole! Kannattaisi hiukan lueskella ja ymmärtää liikunnan teoriaa, ennen kuin kirjoittelee täällä. Tasainen jumputus 5x2x15 ei ole tehokas saati tavoitteellinen tapa liikkua.

        Miten olisi rinnastus metsurin työpäivän ja kevyen pyöräilyn välillä? Sopivalla vauhdilla mennessä tuo pyöräily on selvästi kevyempää ja vähemmän kuluttavaa. Työmatkapyöräilyssä on selvä tavoite: ajoissa ja virkeänä töissä :)

        Alkuperäisessä kysymyksessä oli takana se miten tunnistan omalle pohjakunnolle sopivan vauhdin & eiköhän se kohta löydy. Tänään ajelin 22,0 km/h keskarilla töihin. Ei yksistään kerro juuri mitään, kun tähän suuntaan on hiukan enemmän nousuja kuin laskuja (kartan korkeuskäyristä myös löytyy) & repussa jonkun verran tavaroita (lenkkeilyt ilman reppua).

        Mun käytännön toinen "ongelma" on että aikataulujen puolesta säännöllinen työmatkapyöräily on hetkellinen herkku. Sen puolesta käytäntö menee "satunnaiseen" lenkkeilyyn.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        jth_12 kirjoitti:

        Miten olisi rinnastus metsurin työpäivän ja kevyen pyöräilyn välillä? Sopivalla vauhdilla mennessä tuo pyöräily on selvästi kevyempää ja vähemmän kuluttavaa. Työmatkapyöräilyssä on selvä tavoite: ajoissa ja virkeänä töissä :)

        Alkuperäisessä kysymyksessä oli takana se miten tunnistan omalle pohjakunnolle sopivan vauhdin & eiköhän se kohta löydy. Tänään ajelin 22,0 km/h keskarilla töihin. Ei yksistään kerro juuri mitään, kun tähän suuntaan on hiukan enemmän nousuja kuin laskuja (kartan korkeuskäyristä myös löytyy) & repussa jonkun verran tavaroita (lenkkeilyt ilman reppua).

        Mun käytännön toinen "ongelma" on että aikataulujen puolesta säännöllinen työmatkapyöräily on hetkellinen herkku. Sen puolesta käytäntö menee "satunnaiseen" lenkkeilyyn.

        Aloitusviestissä oli tavoitteenasetteluna _kunnon kehittyminen_. Siihen työmatkapyöräily on liian yksipuolinen tapa liikkua. Työmatkapyöräilyn ympärille jaksottamalla se sopivasti voi kuitenkin rakentaa treeniohjelman.

        Kannattaa huomata että myös toisin päin työmatakpyöräily tulee ottaa huomioon kokonaisrasitustasoa laskettaessa. Jos ykköslajina on jokin muu, jolla pyritään kohottamaan kuntoa, tulee työmatkapyöräilyn rasitus laskea kokonaisrasitukseen.


      • Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Aloitusviestissä oli tavoitteenasetteluna _kunnon kehittyminen_. Siihen työmatkapyöräily on liian yksipuolinen tapa liikkua. Työmatkapyöräilyn ympärille jaksottamalla se sopivasti voi kuitenkin rakentaa treeniohjelman.

        Kannattaa huomata että myös toisin päin työmatakpyöräily tulee ottaa huomioon kokonaisrasitustasoa laskettaessa. Jos ykköslajina on jokin muu, jolla pyritään kohottamaan kuntoa, tulee työmatkapyöräilyn rasitus laskea kokonaisrasitukseen.

        Siis jos työmatkan ajaisi alle PK tason, niin se ei juuri kuormittaisi ja menisi matalatehoiseen perusliikuntaan. Sen verran matalatehoiseen että ei kehitä enää kuntoa... Ei haittaa kehitystä, jos ei odota sellaista siltä :) Voi sitten muuten rytmittää viikolle jotain tehokkaampaa liikkumista.

        Tuntuman perusteella noin matalalla teholla ei ole tullut liikuttua (=palautuminen ei ole ollut 100% aikaisemmista lenkeistä), mutta periaatteessa voisi?

        Josko huomiseksi jaksaisi kaivaa sykevyön ja katsoa mitä Sports Trackeri näyttää. En tiedä oikeita kynnysrajoja, mutta aina voi vertailla meneekö hitaammilla vai kovemmilla pulsseilla kuin aikaisemmin. Hiihdossa sykkeiden seuraamiseen on tarvetta, kun pomppaa niin herkästi korkealle.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        jth_12 kirjoitti:

        Siis jos työmatkan ajaisi alle PK tason, niin se ei juuri kuormittaisi ja menisi matalatehoiseen perusliikuntaan. Sen verran matalatehoiseen että ei kehitä enää kuntoa... Ei haittaa kehitystä, jos ei odota sellaista siltä :) Voi sitten muuten rytmittää viikolle jotain tehokkaampaa liikkumista.

        Tuntuman perusteella noin matalalla teholla ei ole tullut liikuttua (=palautuminen ei ole ollut 100% aikaisemmista lenkeistä), mutta periaatteessa voisi?

        Josko huomiseksi jaksaisi kaivaa sykevyön ja katsoa mitä Sports Trackeri näyttää. En tiedä oikeita kynnysrajoja, mutta aina voi vertailla meneekö hitaammilla vai kovemmilla pulsseilla kuin aikaisemmin. Hiihdossa sykkeiden seuraamiseen on tarvetta, kun pomppaa niin herkästi korkealle.

        Paras kuormitusmittaus on tällä hetkellä tiettävästi suomalaisella First Beat'lla. Itse käytän Polarin nettipalvelua polarpersonaltrainer.com. Sen ongelma on, ettei oteta huomioon ollenkaan sellaista hyötyliikuntaa, jossa ei ole päällä sykemittaria.

        Uudemmat rannekkeet ja jotkin sykemittarit joita pidetään koko ajan, ottavat huomioon myös hyötyliikunnan. Itse en ole sellaisia kokeillut.


      • jokapäivä, kiitos
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Ihmisen fysiologia nyt vain on sellainen, että tarvitaan sekä eri tyyppisiä harjoitteita että lepoa, jos oikeasti halutaan parantaa kuntoa.

        Kuntoa on monenlaista, kisa-työ-ilman autoa ja julkisia kuntoa. Pakko vaan painaa joka päivä putkeen.Tänne on pesiytyny jotain koukkupolvi Sm kisailijoita , jotka vetää nenä stemmissä reeniä. Älkää vaivautuko kertomaan harjoitusohjelmistanne täällä, kiitos.


    • Pekka Runkola

      Kuten itsekin arvelit, oleellista on rasituksen taso. Mikäli et koe päivittäistä pyöräilyä rasittavaksi ja teet sen itsellesi kevyellä tasolla, ei lepopäiviä tarvita. Ihminenhän on luotu liikkumaan ja kevyttä arkiliikuntaa tai arkiaskareita sopii tehdä päivittäin.

      Erityisen raskaita treenejä ei taas pitäisi tehdä kuin 1 tai 2 viikossa.

      Kuuntele kuitenkin kehoasi ja oloasi! Jos tuntuu, että ei jaksa ja tunnet itsesi normaalia väsyneemmäksi, lepää päivä tai pari.

    • Lenkkipolkija -66

      Toi kuulostaa varsin hyvältä rytmitykseltä. Mittarit ja turhat ohjeistukset kannattaa arkipyöräilijän unohtaa. Nyrkkisääntönä voin kokemuksesta sanoa, että jos matkat eivät ole tuon pidempiä, etkä aja hullunkiilto silmissä, niin yksi- kaksi välipäivää riittää kahdessa viikossa. Näin se vaan on ja tämä tieto perustuu raakaan käytännön kokemukseen, ei teoria höpinään.

      • OK. Työmatkoillakin voi parantaa tai vähintään ylläpitää peruskuntoaan. Rauhallisesti ajetut päivät menee palauttaviin lenkkeihin (siihen kevyeen hengästymiseen, ei puuskuttamiseen).

        Googlen haulla: peruskestävyysharjoitus pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta

        Tuntuu tulevan hyviä ohjeita ja lisää peruskunnosta. Tänäänkään aamulla ei tullut mieleen ottaa sykevyötä mukaan, ehkä parempi niin :) Tuo neljän P:n sääntö varmaan riittää turvallisempi ajaessa, kun ei tarvii kännykkää vilkuilla (tai erillistä sykemittaria). Suurempi osa tän viikon lenkeistä on mennyt palauttavaan enemmän ja vähemmän. No, eilen illalla oli kovempi tuuli, synkät pilvet päällä ja meno sen mukaan että ehti sateen alta pois :)


      • Alkup. Maantiepyöräi
        jth_12 kirjoitti:

        OK. Työmatkoillakin voi parantaa tai vähintään ylläpitää peruskuntoaan. Rauhallisesti ajetut päivät menee palauttaviin lenkkeihin (siihen kevyeen hengästymiseen, ei puuskuttamiseen).

        Googlen haulla: peruskestävyysharjoitus pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta

        Tuntuu tulevan hyviä ohjeita ja lisää peruskunnosta. Tänäänkään aamulla ei tullut mieleen ottaa sykevyötä mukaan, ehkä parempi niin :) Tuo neljän P:n sääntö varmaan riittää turvallisempi ajaessa, kun ei tarvii kännykkää vilkuilla (tai erillistä sykemittaria). Suurempi osa tän viikon lenkeistä on mennyt palauttavaan enemmän ja vähemmän. No, eilen illalla oli kovempi tuuli, synkät pilvet päällä ja meno sen mukaan että ehti sateen alta pois :)

        "...Tänäänkään aamulla ei tullut mieleen ottaa sykevyötä mukaan..."

        Ok, jos osaat arvioida oikein rasitustasosi, mutta tunnen ihan koviakin urheilijoita, joilla rasitustason arviointi on mennyt pieleen juuri sen takia ettei hyötyliikunnan rasitusta ole pystytty arvioimaan oikein. MIttari ja rasitustason arviointi sen avulla on sitä tärkeämpää, mitä vähemmän kuntoilija tai urheilija tuntee kroppaansa.


      • Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        "...Tänäänkään aamulla ei tullut mieleen ottaa sykevyötä mukaan..."

        Ok, jos osaat arvioida oikein rasitustasosi, mutta tunnen ihan koviakin urheilijoita, joilla rasitustason arviointi on mennyt pieleen juuri sen takia ettei hyötyliikunnan rasitusta ole pystytty arvioimaan oikein. MIttari ja rasitustason arviointi sen avulla on sitä tärkeämpää, mitä vähemmän kuntoilija tai urheilija tuntee kroppaansa.

        Toistaiseksi kaikki löytämäni raja-arvojen testausmetodit kotikonstein on suuntaa-antavia. Tarkkuutta varmaan saa kokoneempi kuntoilija enemmän.

        Tämäkin http://personal.inet.fi/koti/pulkka/kuntoilu/anaert.htm taitaisi kaivata kisakokemusta jonkun verran. Ei anna oikeata arvoa jos ei osaa heti alusta arvioida omaa tunnin maksimi rasituksen tasoa. Kuvittelisin siitä tulevan herkästi todellista matalamman kynnyksen, ainakin jos ja kun menee alle maksimi tunnin tehoilla.

        Toisena tulee oman sykemittarin tarkkuus. Tuntuma on että oma Polarin yli pari vuotta vanha bluetooth sykevyö ei ole niitä tarkimpia (toimii kun uittaa tekstiilivyön ennen käyttöä, kevyt kostutus ei riitä).

        Jos sitten tuollaisesta jo kahden virheen luvusta vähentää 15-20, niin kuinka hyvän arvon saa aerobiselle kynnykselle? Varmaan siitä saa yhden vertailuarvon, mutta liikaa ei kannata pistää painoa lukemaan.

        Näkyyhän tuolla mainintoja, että täsmälliset sykerajat on ammattilaisille. Niille harjoittelu on paljon tarkempaa kuin tavalliselle liikujalle.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        jth_12 kirjoitti:

        Toistaiseksi kaikki löytämäni raja-arvojen testausmetodit kotikonstein on suuntaa-antavia. Tarkkuutta varmaan saa kokoneempi kuntoilija enemmän.

        Tämäkin http://personal.inet.fi/koti/pulkka/kuntoilu/anaert.htm taitaisi kaivata kisakokemusta jonkun verran. Ei anna oikeata arvoa jos ei osaa heti alusta arvioida omaa tunnin maksimi rasituksen tasoa. Kuvittelisin siitä tulevan herkästi todellista matalamman kynnyksen, ainakin jos ja kun menee alle maksimi tunnin tehoilla.

        Toisena tulee oman sykemittarin tarkkuus. Tuntuma on että oma Polarin yli pari vuotta vanha bluetooth sykevyö ei ole niitä tarkimpia (toimii kun uittaa tekstiilivyön ennen käyttöä, kevyt kostutus ei riitä).

        Jos sitten tuollaisesta jo kahden virheen luvusta vähentää 15-20, niin kuinka hyvän arvon saa aerobiselle kynnykselle? Varmaan siitä saa yhden vertailuarvon, mutta liikaa ei kannata pistää painoa lukemaan.

        Näkyyhän tuolla mainintoja, että täsmälliset sykerajat on ammattilaisille. Niille harjoittelu on paljon tarkempaa kuin tavalliselle liikujalle.

        Riittävän tarkan arvon saa, kun käy ajamassa ergonomia jossain testausasemalla. Olen kuullut, että on ainakin tietotekniikkataloja, joissa on kunnollinen työterveyshuolto ja työnantaja maksaa tuon. Ei se itse maksettunakaan ole kovin kallis.

        Parhaat rasitustasomittaukset perustuvat sykekäyrän muodon mittaukseen. Keksintö on käsittääkseni suomalainen. Sitä ei ole edullisissa mittareissa. Eli sykemittarin valintaan kannattaa paneutua. Itse pärjään ylemmän keskihintaluokan Polarilla (FT1 on varamittarina töissä, jos tulee lähdettyä "kostealle lounaalle" eli liikkumaan lounastauolla) ja Polar personaltrainer palvelulla. Tarkkuus ei vastaa parhaita mittareita eikä tietystikkään labroja, mutta antaa hyvän tuen.

        Personaltrainer palvelusta pidän. Se on helppo tapa nähdä kehityssuuntia ja seurata rasitusta. En käytä läheskään kaikkia sen ominaisuuksia, mutta seuraan joitakin asioita säännöllisesti. Eniten juuri tuota rasituskäyrää.

        Mittarissa on jonkinlainen kuntotesti ja olen tehnyt sen kerran kuussa. Vaikka testi ei olisi tarkka, niin minusta se antaa suuntaa ja tulokset ovat kyllä olleet yhteneviä omien tuntemusten kanssa.


      • Siis oikeinkirjoitus
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Riittävän tarkan arvon saa, kun käy ajamassa ergonomia jossain testausasemalla. Olen kuullut, että on ainakin tietotekniikkataloja, joissa on kunnollinen työterveyshuolto ja työnantaja maksaa tuon. Ei se itse maksettunakaan ole kovin kallis.

        Parhaat rasitustasomittaukset perustuvat sykekäyrän muodon mittaukseen. Keksintö on käsittääkseni suomalainen. Sitä ei ole edullisissa mittareissa. Eli sykemittarin valintaan kannattaa paneutua. Itse pärjään ylemmän keskihintaluokan Polarilla (FT1 on varamittarina töissä, jos tulee lähdettyä "kostealle lounaalle" eli liikkumaan lounastauolla) ja Polar personaltrainer palvelulla. Tarkkuus ei vastaa parhaita mittareita eikä tietystikkään labroja, mutta antaa hyvän tuen.

        Personaltrainer palvelusta pidän. Se on helppo tapa nähdä kehityssuuntia ja seurata rasitusta. En käytä läheskään kaikkia sen ominaisuuksia, mutta seuraan joitakin asioita säännöllisesti. Eniten juuri tuota rasituskäyrää.

        Mittarissa on jonkinlainen kuntotesti ja olen tehnyt sen kerran kuussa. Vaikka testi ei olisi tarkka, niin minusta se antaa suuntaa ja tulokset ovat kyllä olleet yhteneviä omien tuntemusten kanssa.

        ergometri


    • elsa9

      Mun on ainakin pakko pitää välipäiviä pyöräilystä, koska se turvottaa mun jalkoja ja saa polvet narskumaan. Just pari päivää sitten meinasin lähtee mun lempishortseissa ulos mutt ne otti kiinni inhottavasti reisistä kävellessä. Nyt on kolmas päivä pyöräilemättä ja shortsit on taas täydellisen sopivat.

      Harrastan pyöräilyn lisäksi paljon juoksua ja kävelyä (hiihto talvella) eikä ne aiheuta samoja ongelmia kuin pyöräily. Harmittaa, kun pyörällä on niin ihana mennä mutt ku vihaan jalkojen turvotusta :/

    • Kysymys: "onko jotain haittaa kunnon kehittymiseen jos pyöräilee useamman päivää putkeen ilman välipäiviä?"
      Vastaus: Ei ole.
      Minusta tuollainen matka on sopiva ulkoilu kaikille ihmisille, varsinkin, jos vauhti on sovitettu sopivan rauhalliseksi. Kaikki liikunta on plussaa, eikä kaikenmaailman treeniohjelmia kannata tuijotella. Parempi on vain kuunnella omaa kehoa. Se kyllä ilmoittaa, jos rasitusta tulee liikaa.

      • Polkija James

        Noinhan se asia juurikin on. Minä poljen 15-25km lenkkejä suht rauhalliseen tahtiin välillä yli 30 päivää putkeen. Minulle on tärkeintä kuluttaa kaloreita, kunnon nousulla ei ole väliä, kun kunto on minun omasta mielestäni riittävän hyvä.. Jos jonakin päivänä sitten tuntuisi ajo pakkopullalta, niin sitten en lähde lenkille, niin helppoa se vaan on.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Polkija James kirjoitti:

        Noinhan se asia juurikin on. Minä poljen 15-25km lenkkejä suht rauhalliseen tahtiin välillä yli 30 päivää putkeen. Minulle on tärkeintä kuluttaa kaloreita, kunnon nousulla ei ole väliä, kun kunto on minun omasta mielestäni riittävän hyvä.. Jos jonakin päivänä sitten tuntuisi ajo pakkopullalta, niin sitten en lähde lenkille, niin helppoa se vaan on.

        Onnistuu se noinkin, mutta ei se kokonaisuuden kannalta ole kovin järkevää. Erilaisia treenejä ja riittävästi lepoa on paras kokonaisuus.

        Nykyisestä pääministeristä saa olla mitä mieltä tahansa, mutta hänen "Miehen treeni kirja" kannattaa lukea. Erityisesti jäi mieleen ero suomalaisen ja USA:laisen koulun terveystiedon opetuksessa. Olemme täysin kehitysmaa!


      • Polkija James
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Onnistuu se noinkin, mutta ei se kokonaisuuden kannalta ole kovin järkevää. Erilaisia treenejä ja riittävästi lepoa on paras kokonaisuus.

        Nykyisestä pääministeristä saa olla mitä mieltä tahansa, mutta hänen "Miehen treeni kirja" kannattaa lukea. Erityisesti jäi mieleen ero suomalaisen ja USA:laisen koulun terveystiedon opetuksessa. Olemme täysin kehitysmaa!

        Kun tarkkailee USA:n ylipaino taulukoita ja varsinkin nuorten, niin olemmeko kuitenkaan kehitysmaa?


      • Pomppukeppi
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Onnistuu se noinkin, mutta ei se kokonaisuuden kannalta ole kovin järkevää. Erilaisia treenejä ja riittävästi lepoa on paras kokonaisuus.

        Nykyisestä pääministeristä saa olla mitä mieltä tahansa, mutta hänen "Miehen treeni kirja" kannattaa lukea. Erityisesti jäi mieleen ero suomalaisen ja USA:laisen koulun terveystiedon opetuksessa. Olemme täysin kehitysmaa!

        "Erilaisia treenejä ja riittävästi lepoa on paras kokonaisuu"

        Paras kokonaisuus on sellainen liikuntaohjelma jota pystyy käytännössä noudattamaan. Hienostakaan ohjelmasta ei ole hyötyä jos treenit jäävät väliin siksi että ne eivät sovi omaan aikatauluun tai elämään.
        Hyvin monelle vähemmän liikuntaan motivoituneelle säännöllinen työmatka- ja hyötyliikunta on se paras vaihtoehto. He eivät käytännössä kuitenkaan jaksaisi kauaa noudattaa "oikeaa" treeniohjelmaa. Silloin on parempi että he liikkuvat sen minkä pystyvät ja jaksavat. Eikä minusta silloin kannata heitä lannistaa sillä että kertoo heidän liikuntaohjelmansa olevan "väärä" tai tehoton. Se on kuitenkin terveyden kannalta paljon parempi kuin ei mitään.
        Kyllä säännöllinen työmatkapyöräilykin kuntoa kohottaa ja ylläpitää, vain hieman eri tavalla kuin oikea treenaaminen. Ei siis ehkä niin monipuolisesti ja tehokkaasti mutta terveyden ylläpidon kannalta kuitenkin hyvällä tavalla.


      • Alkup. Hybridpyöräil
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Onnistuu se noinkin, mutta ei se kokonaisuuden kannalta ole kovin järkevää. Erilaisia treenejä ja riittävästi lepoa on paras kokonaisuus.

        Nykyisestä pääministeristä saa olla mitä mieltä tahansa, mutta hänen "Miehen treeni kirja" kannattaa lukea. Erityisesti jäi mieleen ero suomalaisen ja USA:laisen koulun terveystiedon opetuksessa. Olemme täysin kehitysmaa!

        Nykyisestä pääministeristä saa olla mitä mieltä tahansa, mutta hän kulki kansanedustaja aikanaan työmatkat HYBRIDI pyörällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      334
      3270
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      226
      2023
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1622
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1457
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      82
      1329
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      286
      1257
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1071
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      83
      1033
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      146
      888
    Aihe