Wallas 1800 sail vaihto 22 Dt malliin

En tajua

Muuten homma sujunut ok, mutta avattavan/suljettavan kannen läpi piipun kanssa ongelmia. Ohjeessa lukee kyllä että piippu pitää purkaa asentamisenajaksi, mutta silti... uuden wallaksen pakoputki on noin 2cm yli imuilman putken tason (itse laitteessa). Eli miten ihmeessä se voisi sopia tuohon kun vanhassa mallissa pako ja imuputket ovat samalla tasolla? Näin toki minulle ostettaessa kerrottiin, että sopii, mutta tuntuu että tarvii rautasahaa tai uutta piippua :)

8

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Mika-

      ???
      Mulla on 1800 sail -mallissa pakoputki 2 senttiä ylempänä kuin imuputki. Näin se on tietääkseni kaikissa. Ja tuleehan siihen hatun ja lämppärin väliin ne putket, jotka on vaihdettavissa/lyhennettävissä.

      Vai onko sulla ollut vanha lämppäri suoraan kansiläpiviennissä kiinni ilman haitariputkia? Ja joku ehkä modifioinut lämppäriä?

      • En tajua

        Taitaa olla joku sahaillut, kun 1800 sailin putket samassa tasossa. Piipun putkien lyhentämiseen en ole perehtynyt, mutta ilmeisesti tarvisi sellaista tai olisiko sitten suoraan oikeat mitat jos vaan ostaisi uuden putken... pääsisi helpommalla :)


    • -Mika-

      Mitä tarkoitat "piipun putkilla?"
      Noissa lämppäreissähän on kansiläpiviennin ja lämppärin välissä yleensä "haitariputkea", jota voi ostaa metritavarana ja josta leikataan tarvittavan pituiset pätkät kunkin asennuksen mukaan. Ulompi putki on yleensä alumiinia ja todella edullista, sisempi on rosteria ja siksi kalliimpaa.
      Sekä lämppärissä, että kansiläpiviennissä on se sisempi putken lähtö yleensä pari senttiä ulompana, jotta siihen olisi helpompi laittaa klemmari pitämään sitä haitariputkea paikoillaan.

    • Toisessa asennusvaihtoehdossa ei käytetä taipuisia putkia ollenkaan. Silloin asennusteline vedetään kiinni kannen alle samoilla koneruuveilla kun kansihattu. Telineen ja kansihatun väliin tulee ns. etäisyysholkki mikä on tietyn pituinen ja paksuinen alumiiniholkki. mittoja en muista, sehän tulee asennussarjan mukana. Kanteen tehdään etäisyysholkin ulkohalkaisijan mittainen reikä, holkki nojaa siis yläpäästään kansihatun laippaan. Näin on tehtävä koska veneiden kansien paksuus vaihtelee.
      Lisäksi kehoittaisin Sinua muistamaan että diesel-malleissa on huomattavasti rajumpi hehkuvirta kuin petroolimalleissa, Siis huomioitava virtajohtojen mitoitus, aina mielummin yläkanttiin.

    • En kenellekkään koskaan milloinkaan suosittele ikinä lämmittimen asentamista suoraan kansiläpivientiin ilman väliputkea. Kannattaa laittaa siihen pätkä sitä koaksiaaliputkea väliin.

      Vaikkakin se suljettava läpivienti on teoriassa ihan ok, on se aina riskipaikka. Liian usein näkee vettä nielleitä lämmittimiä pöydällä.

      • Itse itseäni tarkentaen, väliputken pitää tehdä joutsenkaula ennen lämmitintä ja uloimpaan putkeen pieni kondenssinpoistoreikä.

        ...ja pieni piikki perään, jos lämmittimen olisi ostanut asiantuntevalta jälleenmyyjältä, olisi se neuvonut asiassa jo ostohetkellä.


      • vanhami kirjoitti:

        Itse itseäni tarkentaen, väliputken pitää tehdä joutsenkaula ennen lämmitintä ja uloimpaan putkeen pieni kondenssinpoistoreikä.

        ...ja pieni piikki perään, jos lämmittimen olisi ostanut asiantuntevalta jälleenmyyjältä, olisi se neuvonut asiassa jo ostohetkellä.

        Noinhan se tietty on, varsinkin aikaa myöten kun kuumuus on kovettanut kansihatun sisällä olevat silikonikumiset tiivisterenkaat joiden tehtävä olisi sulkea molemmat röörit. Joka tapauksessa asennustapa on valmistajan peruja ja siten paljon käytetty.


    • En tajua

      Homma selvisi kun soitin suoraan wallakselle. Todella asialliset ja hyvät neuvot. Pieni piipun sahailu poisti ongelmani. Jatkossa vaihdan varmaan tuohon täälläkin suositeltuun kyljestä tulevaan pakoputkeen. Nyt kyseessä siis oli se piippumalli. Joudun vaan ensin miettiä lämmittimen uutta sijoitusta tai jotain telinettä. Nyt vehje kuitenkin pelaa, joten tämä kausi saa mennä nyt tällä asennuksella. Kiitos kaikille neuvoista :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      180
      10500
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3615
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      54
      3381
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2895
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      221
      2281
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2223
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2053
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1658
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1486
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1396
    Aihe