Täytyy sanoa että työryhmän esitys korottaa lupamaksuja edelleen pöyristyttää minuakin. Suunta on kaikkea muuta kuin oikea. Tunsin tarvetta vuodattaa asian tiimoilta täyslaidallisen.
Itse lupamaksusysteemihän on täysin epäuskottava, luodaan pelote oven takana kyttäävästä lupatarkastajasta jolle kenenkään ei ole edes pakko avata ovea, saatika sitten päästää sisään. Vielä surkuhupaisampaa on se että useat kansalaiset maksavat sellaisesta mitä eivät edes halua välttämättä nähdä (kuten nämä uusinnat). Ylen uutis- ja ajankohtaisohjelmat, dokumentit ja urheiluohjelmat ovat toki monesti laadukkaita, mutta jos itseni pitäisi valita, maksaisinko 200 euroa vuodessa näistä ohjelmista vai poistaisinko ylen kanavat ja pärjäisin jäljellejäävillä "ilmaiskanavilla", valitsisin jälkimmäisen vaihtoehdon, sillä päivittäiseen tiedonsaantiin jää ilmaiskanavien lisäksi jäljelle vielä monta muuta käyttökelpoista mediaa. Harvoja poikkeuksia ja TV-urheilua lukuunottamatta laadukasta viihdettä Ylen kanavilla harvemmin esiintyykään joten sitäkään en jäisi isommin edes kaipaamaan.
Täytyy myös muistaa että television voi ostaa muuhunkin tarkoitukseen kuin televisio-ohjelmien katseluun, kuten monitoriksi videopeleille tai videokuvaukseen. Tietenkään kukaan ei voi tietää jos kyseinen henkilö katsoo vastaanottimestaan myös TV-ohjelmia, millä lupamaksua tietenkin on helppo perustella. Selitäppäs siinä sitten lupatarkastajasedälle että käytät televisiotasi vain pelaamiseen, vaikka et omistaisi edes antennia... Onneksi kyseisen hepun voi jättää soittelemaan ovikelloa.
On naurettavaa että maksua peritään itse vastaanottimen omistamisesta, nykyisin kun lähes kuka tahansa voi katsella televisio-ohjelmia omalta tietokoneeltaan ja tulevaisuudessa varmaankin jopa kännykältään. No, riittääpähän lupatarkastajille töitä kun juoksevat ihmisten perässä kohta kadullakin ettei kukaan vaan salaa katsele telkkaria...
Jos mainoksista riippumattoman Yleisradion olemassaolo on yhteiskunnallisesti niin tärkeää, ainakin sen taloudellisiin ongelmiin täytyisi löytää jokin muu ratkaisu, siitäkin huolimatta että monissa muissa maissa lupamaksut ovat vieläkin korkeampia (näin olen ainakin ymmärtänyt). Viimeistään siinä vaiheessa kun analogiset lähetykset lopetetaan, ratkaisu on mielestäni erikseen myytävät kanavapaketit, joissa ohjelmisto olisi luokiteltu esim. uutis- ja ajankohtaisohjelmiin, urheiluun, tiede- ja kulttuuriohjelmiin, koti- ja ulkomaisiin sarjoihin jne. Isojen ja kalliiden urheilutapahtumien - kuten olympialaisten - digikortteja voitaisiin myydä vielä erikseen samaan tapaan kuin MTV3 kauppaa formuloiden MTV3 -lähetyksiä. Silloin jokainen maksaisi juuri siitä mitä itse haluaa katsella. Ilman mainostajia pakettien hinnat saattaisivat tietysti kohota aika korkeiksi, sillä tästä "ohjelmien jälleenmyynnistä" saatavasta tuotosta tietenkin kuuluisi osa myös muille osapuolille, ei pelkästään Ylelle.
Itse saattaisin hyvinkin hankkia esim. nykyisen Yle Teeman kaltaisen kokonaisuuden tai urheiluohjelmia. Aiheestahan voitaisiin tehdä (ellei jo ole tehty) edelleen kyselyitä, jolla kartoitettaisiin kansalaisten toivomuksia ohjelmapaketeista ja niiden sisällöstä. Koska jo nyt moni jättää lupamaksunsa maksamatta, voisi tällainen järjestelmä hyvinkin toimia, kunhan hinnat osuvat kohdallaan. Rahallisesti saattaisin käyttää vuodessa ehkä n. 50-100 euroa TV-ohjelmapaketteihin, tarjonnasta riippuen. En väitä tietäväni millainen prosentuaalinen osuus siitä tulisi Yleisradiolle mutta tällä menetelmällä lupamaksusta voitaisiin ehkä luopua, tai ainakin sitä voitaisiin huomattavasti pienentää. Nykyinen systeemi ei ainakaan ole toimiva.
Perinteet voisi siis jo tässä asiassa unohtaa ja siirtyä uudelle vuosituhannelle. Vaikuttaa siltä että päättäjät kyllä tietävät että systeemi on vanhentunut ja se tulee poistumaan lähitulevaisuudessa, siksipä lupamaksun korotuksissa on jännittävä sivumaku: Kannattaa lypsää juuri nyt ihmisiltä mahdollisimman paljon lupamaksurahoja ennen kuin uusi - kenties juuri edellämainitun kaltainen - systeemi otetaan käyttöön.
Kehitystä tietenkin jarruttavat ne ihmiset jotka ovat näreissään digiaikaan siirtymisestä, ja joihin olen itsekin henkilökohtaisesti törmännyt. Liekö syynä juuri Ylen digikanavakokeiluista osaksi nousseet TV-lupamaksut, he eivät suostu näkemään että kyseinen kehitys on pitkällä tähtäimellä pelkästään positiivista. Ymmärrän että se voi olla kova paikka etenkin vanhoille ihmisille kun omasta tutusta laatikosta ei eräänä päivänä tupsahdakaan enää TV-uutiset puoli yhdeksältä. Vaan miten sitten digiboksin ostaminen eroaa käytännössä tavallisen television ostamisesta? Kun ostat tavallisen television, näet TV-ohjelmia. Kun ostat digi-TV:n tai-boksin, näet niitä vielä vuosien kuluttuakin. Jokin vastaanotin on kuitenkin täytynyt aina olla aina ensimmäisistä lähetyksistä alkaen, joten mikä tästä digiboksista tekee niin erityisen paheksuttavan...??? Myyjien ammattitaidoissa on toki vielä puutteita, yleisin virhe lienee se ettei myyjä muista ennen ostopäätöstä ottaa selvää, sopiiko asiakkaan talouteen tavallinen vai kaapelimallinen boksi. Parannettavaa siis on...
Kannanotto
2
254
Vastaukset
TV-maksusta olen samaa mieltä. On jokseenkin käsittämätöntä, että yksi tiedon ja viihteen välityksen päätelaite on tällaisen rahastuksen kohteena. Kuten aiemminkin olen todennut maksu on kaiken lisäksi laitimmaisen epäoikeudenmukainen.
Digi-tv:tä pidän enemmänkin kehityksen jarruna. Petteri Järvinen kiteytti IT-viikossa koko ongelman pari viikkoa sitten.- Paledrac
On ihan totta että tavallinen digi-TV on todennäköisesti vain välivaihe ennen digitaalista HDTV:tä ja siinä mielessä jarruttaa kehitystä laajassa mittakaavassa, viestissäni tarkoitin lähinnä nykyisenkin kaltaisen kehityksen olevan positiivista lupamaksun poistumisen kannalta vaikka se tähän asti on ollutkin yhtenä syynä niiden korotuksiin.
Itse ottaisin HDTV:n vastaan mielellään vaikka heti, mutta tällä hetkellä lienee kuitenkin varsinkin täällä vanhalla mantereella niin vähän HDTV-tasoisella kameralla kuvattua ohjelmamateriaalia etten näe nykyistä välivaihetta minään valtavan suurena ongelmana varsinkin kun systeemi vaatisi uuden sovittimen lisäksi myös uuden television, videot ym. Vanhukset ja varmasti nuoremmatkin olisivat vielä enemmän hukassa kuin nyt.
Mielenkiinnolla jään kyllä seuraamaan miten asiat etenevät...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184161Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4902305Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1411845- 761474
- 1581446
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.91204- 106727
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik34724- 27711
Lähdetkö nainen joku päivä mun kanssa Anttilaan?
Katsomaan sisustustarvikkeita ja sit mentäisiin matkatoimistoon katsomaan matkoja?25681