Oikeuskanslerin päätös - perustuslain rikkominen - Pori

Petu...

Oikeuskansleri on 13.8.2014 antamallaan päätöksellä OKV/2049/1/2013 todennut, että Porin perusturvatoimessa käytössä olevat toimeentulotukihakemukset rikkovat perustuslakia.

Oikeuskanslerin mukaan kohta jossa asiakas antaa hakemuksellaan suostumuksen kotikäyntien tekemiseen on lainvastainen koska suostumuksen ei voida katsoa olevan vapaaehtoinen.
"Perustuslain 10§:n mukaan jokaisen yksityiselämä, kunnia ja kotirauha on turvattu" todetaan päätöksessä.

Samalla päätäksellä oikeuskansleri moitti Porin sosiaalitoimea siitä, että se oli lähettänyt asiakkaalle salassapidettävää materiaalia avoimessa tietoverkossa.

6

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sossulle "pataan"

      Hyvä hyvä!!
      Nostan hattua päätökselle kun seuraavan kerran kuljen naulakon ohi jonka päällä hattu on. Harkitsen myös vakavasti kossupullon korkkamista päätöksen kunniaksi.

      Olisi mielenkiintoista tietää mitä sen henkilön päässä oikein liikkuu joka sai aikaan tuollaisen kohdan lisäämisen toimeentulotukihakemukseen.

    • aktiv kapitaal

      Höhöö.
      Mitähän ne hakemuksiinsa vielä keksii.

      Itse en omalla, enkä avustettavien kohdalla koskaan alennu käyttämään heidän "valmista" kaavaketta tai jatkohakemusta.
      Kaikki itse luotuna, jämäkästi perusteltuna, saapuneeksi kirjattuna leimoineen.

      Ja AINA, jos hakemus sisältää vähäänkään harkintaan viittaavaa tai "perusosaan sisältämätöntä", vaaditaan hakemus käsittelemään sosiaalityöntekijän toimesta jolla on asiassa harkintavaltaa.
      Etuuskäsittelijät on sätkynukkeja.

    • ...

      "viranomaisen on käytettävä toimivaltaansa yksiomaan lain mukaisesti hyväksyttyihin tarkoituksiin"

    • sossulle "pataan"

      "Mitähän ne hakemuksiinsa vielä keksii."
      Varmaan keksivät vielä jotain, sossutanttojen mielikuvitus on rajaton.

      On valitettavaa että oikeuskanslerin ja oikeisaiamiehen syytekynnys on niin korkea.
      Ylimpien lainvalvojien huomion kiinnittäminen aiheuttaa hilpeyttä ja naurunpurskahduksia sossujen kahvihuoneessaa. Onhan se toisaalta hyvä että joku tuo elämäniloa muuten niin ankeaan virastoelämään. Surullista on että ylimmät lainvalvojat tekevät itsestään valtakunnapellejä noilla huomion kiinnittämisillään.

    • 167-176

      " Surullista on että ylimmät lainvalvojat tekevät itsestään valtakunnapellejä noilla huomion kiinnittämisillään. "
      Kyllä tuohon valtakunnapellen tehtäväään on yksinoikeus pääministerillä, ja sen hän tekee olamana mm. tikkatauluna xD

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      147
      2962
    2. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      316
      2092
    3. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      91
      2061
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      125
      1997
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1779
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1455
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      101
      1230
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      27
      1198
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1110
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      102
      999
    Aihe