Lapsi jätti koulun kesken

harmittava takapakki

kun ei oel enää varaa ostaa koulukirjoja. Toinen vuosi lukiota, ja yh äitinä ei ole rahaa kunnon ruokaan ei myöskään koulukirjoihin, jonpikumpi on valittava, ja tottakai se on ruoka.
Kirjat olisi makstaneet syylukukaudelle 300 e, ja kevät taas uudet kirjat, ja vielä kolmas vuosi, ei onnistu.

Nyt lapsi on kotona ja yrittää etsiä jotain hanttihommia.

Opintotuki oli 90 e ja lapsilisät loppu ja elatusmaksu menee ruokaan.

Keksiarvo oli 9, ja opettajat olivat pahoillaan, mutta ymmärsivät että ilman kirjoja ei voi opiskella.
Lainaa emme ota, koska meillä on siitä niin huonot kokemukset, kesti vuosia kun päästiin kuiville.

Miksi lukioon pitää ostaa niin paljon uusia kirjoja?? Siinä se näkyy kahtiajako, tikkaat opiskelee ja köyhät lopettaa koulun kun ei ole varaa.

55

728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noh?

      No on se ihan älytöntä, mitä luen... Tää yhteiskunta haluaa tiettyjen eliitin edustajien mieliksi esittää, että tässä maassa kaikilla on muka samat kouluttautuismahdollisuudet, mutta ei ole. Itse en joutunut kokemaan tuollaista kuin kertomasi lapsesi, mutta tottakai se lukio aikoinaan maksoi. Jos itse olisin pienituloinen lapsen äiti, en kyllä surisi lukion kesken jäämistä: camoon akateemisessa maailmassa tutkintojenkin jälkeen nyky- Suomessa ei mitään varmaa työpaikkaa ole ja amikset tienaa nykyisin paremmin, kuin suurin osa yliopistokoulutetuista. Jos olisin jonkun sellaisen lapsen äiti, jolla ei olisi varaa lapsensa lukioon , suosittelisin sille kakkosasteen ammatillista tutkintoa, ne ei ole työttömiä. Lukion voi käydä myös myöhemmin. Lisäksi monissa amiksissa voi lukea sekä lukio-oppimäärän että jonkun oikeasti palkkaa takaavan tutkinnon, mitä hei ei kerrmaperseinä pidetyt akateemiset saa.

      En tiedä minkä vuosikymmenen syntyneitä olet, mutta mulla ainakin mut synnyttäneet oli sota-ajan lapsia. Isoisääni en koskaan nähnyt, koska se teloitettiin niskaan Suomen sotien loppumetreillä, toinenkin sodat kokenut ja ymmärrän että mulla on erityinen ylpeys siinä, että mun perhe on akateeminen. Aikoinaan kun ei nuristu,vaan korkeintaan se pikkuminoriteetti koulutettiin. Mutta ikävää, että jos on noin: sen varmaan on fakta, että sosiaalituila ei nykyisin käydä edes lukiota, järkyttävää, ja hyvä että puhut asiasta, koska en usko taviksilla olevan mitään veronnostoja vastaan siltä osin.

      Lukio voi, jos sun kakaras haluaa vaikka läkäriksi tai juristiksi, niin tottakai se hammasta purren käy ne koulut ja menee vaikka sossuun, mutta oikeasti toivottavasti tossa ei ole sellaista kuvitelmaa,että akatemisuus takaa rikkauden. Sen on menneen maailman ajatus nimittäin se, nyt eletetään siiinä maailmamassaiköä on kokoomuksen ihanne (valtapuolue se).

      • trolli jaksaa

        Aloittaja on trolli. Kirjottanut kymmeniä vastaavia avautumisia.
        Sitäpaitsi sossu kustantaa lukiokirjat jos perheellä ei niihin ole varaa (omia kokemuksia tästä), ja kenkää ei koulusta saa jos ei ole kirjoihin varaa. Lukiossa tehdään paljon muistiinpanoja, joihin se opiskelu perustuu.


      • noh?
        trolli jaksaa kirjoitti:

        Aloittaja on trolli. Kirjottanut kymmeniä vastaavia avautumisia.
        Sitäpaitsi sossu kustantaa lukiokirjat jos perheellä ei niihin ole varaa (omia kokemuksia tästä), ja kenkää ei koulusta saa jos ei ole kirjoihin varaa. Lukiossa tehdään paljon muistiinpanoja, joihin se opiskelu perustuu.

        Jaa. No minä sivistykselläni en voi tietää kuka on trolli. Itse ainakin käyn täällä keskustelemassa, eikä minulla ole mitään kristallipalloa, että mitä aloitusta minun kannattaisi kommentoida ja mitä ei. No jos sinulla on sellainen kokemus itselläsi, kuten kirjoitat, että sosiaalitoimisto maksaa lukiokirjat köyhän perheen jälkikasvulle ja että lukiota ei kenenkään rahan puutteen vuoksi tarvitse keskeyttää, hyvä niin, mutta muista että puhut vain omasta kokemuksestasi. Kyllä minä ainakin olen julkisuudesta lukenut moniakin tapauksia, missä oikeasti köyhien perheiden jälkikasvu on joutunut jättämään lukiokoulun kesken juuri siksi, että ne koulukirjat ovat olleet liian kalliita. En muista enää mitä mun lukiokirjat maksoi, mutta meni se varmaan -ihan villi veikkaus - jonnekin lähemmäs 1000:n markkaan vuodessa muistinpanovälineineen ja kaikkine välineistöineen mitä opiskelemisessa tarvitaan, ne pelkät oppimateriaalit. Mun aikoina periodit vaihtui ( en muista enää tarkalleen mitään lukioaikoja, mutta suurinpiirtein..) muistaakseni kahden kuukauden välein ja joka kerran kun periodi vaihtui, piti ostaa uudet kirjat.


        Minusta , muuten ja asiaanliittymättömästi mutta kommenttina, Suomen lukiokoulutus on yleisesti ottaen melko epä-älyllinen. Siellä oli ihan turhauttavaa olla, kun jossakin filosofiassa tai jossakin yhteiskuntaopissa kerrattiin asioita, joita on kerrattu jo ala-asteella, mitään luovaa ei ollut. Kympppejä sai ne, jotka jaksoi tankata ulkolukua. Muistan itse, että lukiossa laiskistuin tylsyyden vuoksi niin, että ainoastaan lempiaineissani sain lukion loppupuolella kiitettäviä, vaikka olin aloittanut koulun kiitettävillä melkein kaikista aineista. Yläasteessa sain jonkin sortin stipendia esim. kielipuolelta, ja lukiossa menin läpi nukkuen ja läksyjä koskaan tekemättä kuitenkin keskivertopaperein.

        Surkeaa se tietysti on,jos joku on kovin kunnianhimoinen ja jos ei köyhyyden vuoksi pysty joku kympin oppilas lukiota käymään, mutta ihan tiedoksi tämän päivän maailmasta, niin ei se lukio nykyisin ole mitään must. Itse jos voisin nyt valita uudelleen, kävisin jonkun amiksen, kun pääseehän jotkut silläkin tutkinnnolla yliopistoihinkin ja sen lisäksi niillä sitten on jo kakkosasteen tutkinnon suorittamisen jälkeen jokin konkreetti ammatti, eli toisin kuinb lukion käyneet, ne on kovemmassa kurssissa työmarkkinoillakin jo parikymppisinä, toisin kuin pelkän lukiopohjan omaavat.


      • YH-Isä, Oulu
        trolli jaksaa kirjoitti:

        Aloittaja on trolli. Kirjottanut kymmeniä vastaavia avautumisia.
        Sitäpaitsi sossu kustantaa lukiokirjat jos perheellä ei niihin ole varaa (omia kokemuksia tästä), ja kenkää ei koulusta saa jos ei ole kirjoihin varaa. Lukiossa tehdään paljon muistiinpanoja, joihin se opiskelu perustuu.

        A: Sossu ei todellakaan kustanna kirjoja, esim Oulussa huomioidaan noin 75€ kirjoihin & muihin hankintoihin, loput on vaan löydyttävä jostain.

        B: Aloittajan olisi kannattanut perehtyä käytettyjen kirjojen markkinoihin, nettikirppikset jne on niitä täynnä, samoin esim Jamerasta saa kohtuuhintaan kelvollisia opuksia - lisäksi esim Jamera ostaa käytettyjä kirjoja takaisin, kun niitä ei enää tarvi!

        Olen itse YH-isä ja jälkikasvu opiskelee juurikin toista vuotta lukiossa, kelan työmarkkinatuki, asumistuki, toimeentulotuki ja tuo mainittu 90€/kk opintotuki tuloina. PÄRJÄÄ JA KIRJAT ON PYSTYTTY HANKKIMAAN, aloittajan rahat taitaa virrata jonnekin täysin vääriin kohteisiin...!


    • ihmettely

      Tosi tyhmää. Lapsi täysi-ikäinen, silloinhan se itse hakee opintotukea ja lainaa ja omaksi hyödykseen.

    • tulevaisuus tärkeää

      Paitsi että lukion toiselle luokalle mennään yleensä sinä vuonna, kun nuori täyttää 17-v, joten hän on vielä alaikäinen eikä käsittääkseni ole oikeutettu hakemaan opintolainaa, koska asuu vielä kotona.

      Aloitus on provo, mutta jos tosiaan olisi tuollainen tilanne, niin vaihtoehtoja on useita:

      - selitä tilanne sossuun ja ano rahaa koulukirjojen ostamiselle

      - pistä nuori itse jakamaan mainoksia tai jollain muulla keinolla ansaitsemaan rahaa, jotta hän maksaisi koulukirjoista osan

      - lukiokirjoja voi ostaa käytettynä ja vanhat kirjat voi myydä, jolloin niistä saa tuloa

      - jos lukiossa on kavereita, niin kirjoja voi myös lainata esim. pyytää kirjoja lainaksi sellaiseksi illaksi, jolloin kaveri ei tarvitse sitä kirjaa. Se tietenkin edellyttää, että esim. koealue on luettuna hyvissä ajoin ennen koetta, koska kirjan omistaja tarvitsee kirjaa kuitenkin itse juuri ennen koetta. Tällä tavalla voi yrittää välttää lukukirjojen oston ja ostaisi vain tehtäväkirjat.

      - koska saat itse esim. elatusmaksua ja jotakin Kelan ja/tai sossun rahoja, niin eiköhän nuoren opiskelu ole tärkeämpää kuin kaljan ja karkin tai roskaruoan ostaminen? Usein pienistäkin tuloista pystyy säästämään hieman, kun penniä oikein venyttää, mutta se edellyttää kurinalaisuutta, jota ilmeisesti sinulla ei ole.

      - lukion keskeyttäminen kesken lukuvuoden on huono ratkaisu, koska nuorihan jää ilman opiskelupaikkaa lähes vuodeksi. Lukiossa nuori on saanut esim. ilmaisen ruoan, joten nyt joudut kuitenkin tekemään hänelle ruoan joka päivä, joten esim. 1 euro enemmän lounaaseen joka päivä tarkoittaisikin jo 365 euroa vuodessa eli siinähän on jo puolen vuoden koulukirjojen hinta!!!

      - myös kotona asuva nuori voi hakea sossusta tarveharkintaista tukea, jos voi osoittaa, että kodista ei saa rahaa välttämättömiin hankintoihin

      - voit myös itse yrittää etsiä tulonlähteitä, jotta teet kaikkesi, ettei lapsesi peri lepsua asennetta, että "en voi tehdä mitään, yhteiskunta auttakaa, kun olen niin avuton nössykkä".

    • Meillä sossu kustansi pojan lukiokirjat. Kun hän oli alaikäinen, minun piti tehdä hakemus.

    • tarkkana porkkana

      Kyllä yh saa asumistukea, tt tukea, lapsilisät jos on alle 17 v elaturtukee tulee ja kaikkiin se lapsikorotus...tt tukea saa koulukirjoihin, harrastuksiin, silmälaseihin ja koulumenoihin..

      leipäjonosta ruokaa.. kirpparilta vanhoja vaatteita ja kenkiä ja alusvaatteita. Joskus pyöriä, , potkukelkkoja, sateenvarjoja, reppuja, olen nähnyt silmälasit ja tekohampaatkin... monipuolista tarjolla. Hamamasharjoja ja saippuaa, kerran oli vastaleivottua pullaa ja lohta.

      Kannattaa hydyntää ja pulloja voi kerätä.. nisitä tulee yllättävän paljon kun kerää paljon. Kaikki festarit ja markkinat kantsii hyödyntää, markka aikana sain 190 markkaa...

      Ei kannata mennä naimisiin tai avoliittoon, menettää kaikki tuet.

      • Vitsiniekka?

        Melkoista vinkkiä pistit: alusvaatteet, tekohampaat, hammasharjat ja vielä silmälasitkin kirpparilta? Ei helkkari nyt tommosta sivistysvaltiossa. Tulee äkkiä tuollaiset säästöt kalliimmaksi, kuin ostaa kaupasta.

        Sitten tää toinen. Olet kerännyt markka-aikaan pulloja 30€:lla, eli siis joskus 90-luvulla ja nyt sitten kehtaat tulla kehumaan, kuin on hyvät tienestit. Käyhän kattomassa millainen suhina käy nykyään viikonloppuiltaisin kaupungilla. Ei kerkeä tyhjä pullo osua maahan, kun sen jo joku haukka nappaa. Epätoivoisimmat koluaa roskiksetkin.


    • nuukuus kunniaan

      Muistanet, että lukiolainen saa maksuttoman kouluruoan, jonka arvo on syytä ottaa mukaan kannattavuuslaskelmiin. Kotiruokaan taas saa kulumaan paljonkin, mutta melko vähälläkin selviytyy.
      Ja kuten monet ovat jo huomauttaneet, oppikirjoja voi ostaa käytettyinä ja myös lainata kirjastosta.
      Elokuun alussa astui voimaan eräitä muutoksia opintolainan valtiontakaukseen lukiolaiselle. Lienet tutustunut niihin?
      Olisiko mahdollista ajatella, että etsisit itsellesi hanttihommia tai menisit työvoimapoliittiselle kurssille, joista tienaisit satasen kuussa, mikä riittäisi oppikirjoihin?

      • Tekari Tane

        No enpä menisi kirpparilta ostamaan käytettyä hammasharjaa tai alusvaatteita esim alkkkareita yäkks. Ja en myöskään tajuu kuka ostaa läytetyt tekohampaat kirpparilta, hih. :))


      • nuukuus kunniaan
        Tekari Tane kirjoitti:

        No enpä menisi kirpparilta ostamaan käytettyä hammasharjaa tai alusvaatteita esim alkkkareita yäkks. Ja en myöskään tajuu kuka ostaa läytetyt tekohampaat kirpparilta, hih. :))

        Lukion oppikirjoja voi kuitenkin mainiosti ostaa kirpputorilta.


    • Höpöhöpö taas...

      Sinä se jaksat trollailla... Ei se homma ihan noin mene, mitä täällä väität. Osan kirjoista voi ostaa käytettyinä http://www.jamera.net/ http://www.suomalainen.com/webapp/wcs/stores/servlet/SearchDisplay?sType=SimpleSearch&mpe_id=19715&catalogId=10051&categoryId=32053&errorViewName=AjaxOrderItemDisplayView&evtype=CpgnClick&pageView=image&showResultsPage=true&intv_id=92001&identifier=Kaytetyt&langId=-77&storeId=10151&ddkey=http:ClickInfo&gclid=CLOS87Ldp8ACFcgAcwodDAoAYw ja Kelasta saa opintotukea, opintorahaa, sekä sossusta rahaa

      http://www.kela.fi/opintotuen-1.8.2014-muutokset

      http://www.kela.fi/opintotuki_opintoraha

      Siis aikuisten oikeesti kenenkään ei tarvitse Suomessa jättää lukio-opiskelua kesken rahan vuoksi, jos vain haluja on opiskella, lisäksi on mahdollista hakea muutamilta säätiöiltä apurahaa taikka stipendiä opiskeluun. Jotkut säätiöt avustavat lahjakkaita opiskelijoita ihan asuinpaikkakunnan mukaan.

      • ..jatkoa edelliseen

        ..Opiskeluihin on mahdollista saada rahaa monelta eri taholta, jopa yksityisiltäkin henkilöiltä, mutta monella paikkakunnalla on pieniä säätiöitä, jotka myöntävät stipendejä lahjakkaille oppilaille, sekä monia yhdistyksiä, jotka jakavat stipendejä.
        http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/palvelut_aiheittain/opetus_ja_koulutus/opintojen_tukeminen/opintojen_tukeminen_ja_apurahat/index.html

        Kirjoitan tätä nyt ihan kokemuksella, vanhin lapsemme sai aikoinaan eräältä säätiöltä rahaa opintoihinsa, sekä Kelasta opintotukea ja opintorahaa ja nyt toiseksi vanhin lapsemme sai stipendin paikkakunnallamme toimivalta yhdistykseltä.

        Omakohtaisesti tiedän myös, että kunnatkin myöntävät avustuksia lahjakkaille nuorille harrastuksiin taikka opiskeluihin. Minä olin kuntamme nuorisolautakunnassa 8 vuotta ja sinä aikana käsiteltiin useita hakemuksia ja jaettiin näitä "toiminta tonneja". Summat eivät olleet toki suuria, mutta saajilleen varmasti suuria summia, jolla voitiin ostaa kallis soitin harrastukseen taikka lukioon koulukirjat. Sen verran voin sanoa, että aika harva kuitenkaan osasi hakea tätä avustusta, ei läheskään joka vuosi ollut edes hakemuksia käsiteltävänä. Joko todellinen tarve on kuitenkin vähäinen, sillä lautakunnan jäsenet koostuvat paikkakunnan hyvin tuntevista ihmisistä ja siten todellinen tarvekin osataan tarkkaan harkita.

        Vielä ap:lle aloittajalle sanoisin, JOS tilanteesi on todellinen, niin käänny ihmeessä edellä esittämien tahojen puoleen lapsesi opiskelujen jatkamiseksi. Opintolainan saanti lukio-opiskeluun on niin ja näin, millään "elloslainalla" kun ei kannata alkaa opiskelemaan hirveällä korolla.


      • ..jatkoa vielä
        ..jatkoa edelliseen kirjoitti:

        ..Opiskeluihin on mahdollista saada rahaa monelta eri taholta, jopa yksityisiltäkin henkilöiltä, mutta monella paikkakunnalla on pieniä säätiöitä, jotka myöntävät stipendejä lahjakkaille oppilaille, sekä monia yhdistyksiä, jotka jakavat stipendejä.
        http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/palvelut_aiheittain/opetus_ja_koulutus/opintojen_tukeminen/opintojen_tukeminen_ja_apurahat/index.html

        Kirjoitan tätä nyt ihan kokemuksella, vanhin lapsemme sai aikoinaan eräältä säätiöltä rahaa opintoihinsa, sekä Kelasta opintotukea ja opintorahaa ja nyt toiseksi vanhin lapsemme sai stipendin paikkakunnallamme toimivalta yhdistykseltä.

        Omakohtaisesti tiedän myös, että kunnatkin myöntävät avustuksia lahjakkaille nuorille harrastuksiin taikka opiskeluihin. Minä olin kuntamme nuorisolautakunnassa 8 vuotta ja sinä aikana käsiteltiin useita hakemuksia ja jaettiin näitä "toiminta tonneja". Summat eivät olleet toki suuria, mutta saajilleen varmasti suuria summia, jolla voitiin ostaa kallis soitin harrastukseen taikka lukioon koulukirjat. Sen verran voin sanoa, että aika harva kuitenkaan osasi hakea tätä avustusta, ei läheskään joka vuosi ollut edes hakemuksia käsiteltävänä. Joko todellinen tarve on kuitenkin vähäinen, sillä lautakunnan jäsenet koostuvat paikkakunnan hyvin tuntevista ihmisistä ja siten todellinen tarvekin osataan tarkkaan harkita.

        Vielä ap:lle aloittajalle sanoisin, JOS tilanteesi on todellinen, niin käänny ihmeessä edellä esittämien tahojen puoleen lapsesi opiskelujen jatkamiseksi. Opintolainan saanti lukio-opiskeluun on niin ja näin, millään "elloslainalla" kun ei kannata alkaa opiskelemaan hirveällä korolla.

        ..säätiöiden ja yhdistysten listaa tässä http://www.jelli.fi/valineita-jarjestotyohon/apua-ja-ohjeita-jarjestotoimintaan/saatiot-ja-rahastot/


    • jdjfjfavirhgbjnvirhe

      Jos yh äiti saa työttömyyskrovausta 500 e kk asumistuki mnee asumiseen ja puolet työttömyyskrovauksista, jää noin 200 e kkk, 17 v laspi ei saa lapsilisää mutta opintotukea noin 90 ja elarit.. niin ei noilla rahoilla ostella kirjoja, hyvä kun saa laskut maksettua ja ruokaa. Lapsen tahat menee bussilippuun ja vaatteisiin ja hygieniaan...

      Kyllä rikkaita autetaan mutta ei vähävarasia.

      Ei auta kun pelastusarmeijasta hakea vaatteet ja alusvaatteet ja kengät. Semmosita se suomessa on

      • Höpöhöpö taas...

        Nimen omaan köyhiä ja vähävaraisia autetaan tässä yhteiskunnassa. Systeemi on vain sellainen, että itsekin pitää tehdä jotain asian eteen, mikään ei tule valmiina, vaan opiskeluunkin on itse oltava aktiivinen rahan hankinnassa.


      • ...

        Kirjastot on keksitty.


      • aha?

        No mut eihän kukaan 17-vuotiaan kakaran aikuinen elättäjä VOI olla niin vähän työkokemusta omaava, että saisi muka vain alinta työttömyyskorvausta, tai sitten täytyy olla jo laiskuudesta kyse, jos on lapsen hankkinut ja jos vielä lapsensa ollessa 17- vuotias eli lähes aikuinen, et jos perhe ei saa mitään muuta kuin jotakin työmarkkinatukea? Toki sitten, jos ei ikinä ole viitsinyt käydä töissä ja silti lapsia hankkinut, niin varmaan viimeistään sitten, kun lapsi on lukioiässä on ehjä kädessä jos perheellä ei ole mitään varallisuutta sinä parinkymmenen vuoden aikana ahkeruudella kerääntynyt, että lapsen 17- vuotias ollessa ei olisi pelkän työmarkkinatuen varassa, koska tietenkään pelkällä jollakin työttömyyskorvauksella ei lapselleen kukaan lukiota pysty maksamaan, mikään työikäinen elättäjä.


        Minusta taas vähävaraisia autetaan enemmän kuin veronmaksajaperheitä ja rikkaita autetaan sosiaalituilla enemmän, kuin oikeasti köyhiä. Ja sitten täällä ollaan kateellisia niille, joiden vanhemmat siks että on viiskytvuotta katkeamatta käyneet töissä ja maksaneet veroja, että niiden kakarat on muka lelliperseitä, jos jonkun normaalin asian kuten lukion pystyvät käymään.

        Ja kun tuolla joku puhui stipendeistä lukioon, niin ainakin mun aikoina niitä jaettiin vaan rikkaille. Ei mulle kukaan esittänyt mitään "toimintatonnia" yläasteen päätteeksi, tosin ei perheeni olis kehdannut niitä hakeakaan, mutta monetkin rikkaat kehtasi. Ja en ole köyhästä taustasta, enkä mikään luottotiedoton, mutta normaali ihminen joka haluaisi vaihtaa ajatuksia pienituloisuudesta, eikä lukea provokaatiota tai nettikiusaajien valhejulkilänkytystä.


      • Pitkäaikatyötön

        "Jos yh äiti saa työttömyyskrovausta 500 e kk asumistuki mnee asumiseen ja puolet työttömyyskrovauksista, jää noin 200 e kkk..."

        Tai jos lasketaan oikeilla luvuilla, niin saadaan ihan erilaiset tulokset. Kokonaan työttömän alin työttömyyskorvaus on peruspäiväraha tai työmarkkinatuki 32,66 e/pvä, johon saa yhdestä alle 18-v. lapsesta lapsikorotuksen 5,27 e/pvä, yhteensä siis 37,93 e/pvä. Tämä on kuukaudessa keskimäärin noin (21,5 x 37,93 =) 815,50 euroa brutto, josta ennakonpidätyksen jälkeen jää 652,40 euroa. Kela tosin maksaa 28 päivän jakson kerrallaan, joten tilille tulee pienempiä summia, mutta n. 13 kertaa vuodessa. (365 : 28 = 13)
        http://www.kela.fi/tyomarkkinatuki_maara

        Asumistuki korvaa 80 prosenttia hyväksyttävistä asumiskuluista, mutta jos haluaa asua normia paremmin, on tingittävä muusta. Jos oletetaan asunnon kokonaisvuokraksi 700 euroa (50 neliötä, valm.vuosi 1975, kaksi asukasta, Tampere), jää omavastuuosuudeksi 302,04 e/kk.

        Tällöin jää asumiskulujen jälkeen (652,40 - 302,04 =) 350,36 e/kk, eikä mitään "noin 200 euroa". Ja koska tuo ei riitä, on lisäksi oikeutettu toimeentulotukeen.


    • äidit, räytykää

      En jaksa lukea ylempiä kirjoituksia, mutta totean,että valitsit normaalin ylipainoisen teinin tien, eli ruoka on tärkeämpää koska SINÄ keität sitä.
      Kun kysyy tuon ikäisiltä,että mitä he eniten vihaavat, niin aika korkealla on äidin höösääminen. Kohteliaisuudesta syövät itselleen sokeritaudin?
      On aika loukkaavaa sanoa lapselle, että hän on niin aivovammainen että hän ei itse tajua milloin hänellä on nälkä ja milloin ei.

    • Näin se vain on

      "Lainaa emme ota, koska meillä on siitä niin huonot kokemukset, kesti vuosia kun päästiin kuiville."

      Joo, ei kannata ottaa lainaa vaan tehdä loppuikänsä hanttihommia. Ei ihme että olette köyhiä kun älykkyys on tuota luokkaa. Ei pitäisi tehdä lapsia jos ei pysty heille edes lukion kirjoja ostamaan. Mahtaa äiti olla ylpeä itsestään...

      • Säätynsä mukaan

        Juuri näin syrjäytyminen ja köyhyys periytyy. Eikä se esimerkiksi Kokoomuksen mielestä ole huono juttu ollenkaan, sillä nyt on yksi lukiopaikka vapaana jollekin puupäiselle herraskakaralle, jonka koulutus ei ole rahasta kiinni. Aikanaan kumminkin aukeaa mukava virkapaikka ja säädylle sopiva toimeentulo.


      • Näin se vain on
        Säätynsä mukaan kirjoitti:

        Juuri näin syrjäytyminen ja köyhyys periytyy. Eikä se esimerkiksi Kokoomuksen mielestä ole huono juttu ollenkaan, sillä nyt on yksi lukiopaikka vapaana jollekin puupäiselle herraskakaralle, jonka koulutus ei ole rahasta kiinni. Aikanaan kumminkin aukeaa mukava virkapaikka ja säädylle sopiva toimeentulo.

        Jokaisella on Suomessa varaa opiskella niin pitkälle kuin pystyy. Opintoja varten voi ottaa lainaa jos työnteko ei kiinnosta. Aloitus on valhetta. Tai on siinä sen verran totta että yh-äiti on rahansa tuhlannut johonkin muka tärkeämpään kuin lapsen koulunkäyntiin.


      • kaljallako oot?
        Näin se vain on kirjoitti:

        Jokaisella on Suomessa varaa opiskella niin pitkälle kuin pystyy. Opintoja varten voi ottaa lainaa jos työnteko ei kiinnosta. Aloitus on valhetta. Tai on siinä sen verran totta että yh-äiti on rahansa tuhlannut johonkin muka tärkeämpään kuin lapsen koulunkäyntiin.

        Kuten esim mihin?

        Suomessa asuminen ja ruoka vie kaikesa suurimman osan, ei sitä jää yh äidille ikinä kuussa ylimääräistä, sopii kokeilla, muta sullakin varmaan puoliso joka sut elättää ja ostaaa kaljat kun tuommosia kehtaat lohkaista.


      • pummieliitti
        Säätynsä mukaan kirjoitti:

        Juuri näin syrjäytyminen ja köyhyys periytyy. Eikä se esimerkiksi Kokoomuksen mielestä ole huono juttu ollenkaan, sillä nyt on yksi lukiopaikka vapaana jollekin puupäiselle herraskakaralle, jonka koulutus ei ole rahasta kiinni. Aikanaan kumminkin aukeaa mukava virkapaikka ja säädylle sopiva toimeentulo.

        Ei nyt ihan noinkaan. Täällä kirjoittaa ahkerasti eräs jonka vanhemmat ovat olleet kuntansa tulotaulukon huipulla ja nyt tämä akateeminen on hyvää kyytiä lähestymässä keski-ikää ja siitä huolimatta hän on köyhä kuin kirkonrotta, vaikka pitäisi olla jo milli tienattuna noilla taustoilla.
        Köyhyys siis johtuu ainakin tässä tapauksessa vain ja ainoastaan yksilöstä itsestään.


    • yksineläjä

      No sehän on ihan fakta, ettei kukaan pärjää opintotuella.

      Pakko ottaa opintolainaa tai mennä töihin.

      Opintolainakin otetaan nostettaessa huomioon tulona, mutta ei menona maksettaessa.

      • nuukuus kunniaan

        Opintolainan valtiontakaus on osa opintotukea, samoin opintoraha ja asumislisä.
        Opintolainan valtiontakaus mahdollistaa sen, että myös varattomat saavat pankista edullista opintolainaa. Aiemminhan köyhien piti käydä hattu kädessä pyytelemässä rikkaita takaamaan opintolainaansa. Niistä ajoista on opiskelijan elämä helpottunut suunnattomasti.


    • enusko

      Ties monesko trollaus samasta aiheesta. Jokainen suomalaisesta yhteiskunnasta ja koulutuksesta perillä oleva tietää, että hyvin lukiossa menestyvä nuori ei keskeytä opintoja yh-äidin köyhyyden takia, ei ainakaan pelkästään köyhyyden vuoksi.

      Tasa-arvoiset opiskelumahdollisuudet ovat Suomessa maailman huippuluokkaa.

      • Joo taas näitä...

        No trollihan tuo aloitus on, ei tosiaan opiskelua Suomessa kenekään tarvitse lopettaa muka rahan vuoksi. Rahaa saa erilaisina tukina ja stipendeinä, lisäksi opintolainaa muita opintoja varten (ei siis lukioon). Opintolaina tarkoittaa korkotukilainaa pankista, joten samalla voi aloittaa pankkisuhteen hoitamisen tulevaisuutta varten. http://www.opintolaina.info/

        Vaan mikä estää etsimästä ihan yksityistäkin rahoittajaa opinnoilleen, sekin on mahdollista, että joku varakas henkilö kustantaa yksityisesti jonkun varattoman opiskeluja. Ja mikään ei estä kysymästä vaikkapa paikkakunnan Lions-klubilta taikka Rotary-klubilta avustusta opintoihin stipendinä, siinä vain on omat vaaransa, voi jopa saada työpaikankin opiskelujen jälkeen...


    • ei riitä ymmärrys

      Minä olen köyhistä oloista kotoisin. Isäni esim. armeijassa asepalvelusta suorittaessaan pääsi lomille vain KERRAN koko asepalvelusaikana, koska hänellä ei ollut pennin hyrrää, jolla olisi voinut mennä toiselle puolelle Suomea kotiinsa. Siihen aikaan kun ei ilmaisia matkoja varusmiehille ollut ja armeijaan ja takaisin hän pääsi ainoastaan liftaamalla.

      Vanhempani halusivat kouluttaa minut ja sisareni ylioppilaiksi, koska meillä oli älliä ja vanhempani halusivat mahdollistaa edes meidän opiskelut, koska he itse eivät siihen olleet kyenneet köyhyyden vuoksi. Niinpä me molemmat kävimme ylioppilaaksi. Oli itsestäänselvää, että mainostenjakorahoista osa meni kirjojen ostoon, osa vaatteisiin ja vain osa ikiomaan käyttöön esim. karkkiin ja leffaan.

      Olen itsekin yksinhuoltaja, mutta koska olen kouluttautunut lukion jälkeen ja ylläpitänyt ammattitaitoani, niin en saa mitään muita tukia kuin lapsilisän, jossa on YH-korotus. En silti valita, että miksi yhteiskunnan pitäisi auttaa. Pärjään, mutta kulutusjuhlaa emme elä. Myös lapseni ovat oppineet, että mitään ei tässä maailmassa saa ilmaiseksi, vaan pitää tehdä kovasti työtä, jotta pärjää.

      Minusta on hyvä, että köyhiä ja sairaita autetaan, mutta kyllä minua ainakin ottaa päähän, että esim. AP:n kaltainen marisija ei pidä lapsensa koulutusta niin tärkeänä asiana, että hän olisi valmis tekemään asian eteen jotain (hakee edullisemman vuokra-asunnon, tinkii ruokakuluista jne), jotta lapsi saisi käytyä loput 2 vuotta lukiota loppuun. Nythän yhden vuoden lukio-opinnot ovat menneet täysin hukkaan.

      Ei kai äidin työttömyys ja huono taloudenhoito ole tulleet yllätyksenä, vaan olisi äiti jo yli vuosi sitten sanonut lapselleen, että älä hae lukioon, kun ei ole varaa kirjoihin? Sitä paitsi miten on varaa ammattikouluunkaan, koska sekin kestää yleensä 3 vuotta ja sinnekin pitää ostaa ainakin jonkin verran kirjoja?

      • valhetelijoille edut

        No ei ole varaa ammattikouluunkaan vaikka kuinka hallitus sinne pakottaa menemään, jos ei ole varaa kirjoihin niin siten ei ole, ei niitä krijakauppa ilmaiseksi jakele.
        Jos siellä on pakko istua niin sitten on pakko istua, mutta jos ei ole kirjoja niin ei ole kirjoja.

        On se helppo sanoa ihmisten että on varaa, jos on sitä varaa.. kaikilla ei kuitenkaan ole.

        Asia on eri jos todellakin sossusta saa rahat koulukirjoihin, kaikkiin, mutta ei auta yks tai kaks, pitää saada kaikki.

        Ei ole tarvalliselle ihmislle holding yhtiöitä joissa voi tulosa verovapaasti kierrättää... se on vaan surperrikkaille...


      • Kengätön
        valhetelijoille edut kirjoitti:

        No ei ole varaa ammattikouluunkaan vaikka kuinka hallitus sinne pakottaa menemään, jos ei ole varaa kirjoihin niin siten ei ole, ei niitä krijakauppa ilmaiseksi jakele.
        Jos siellä on pakko istua niin sitten on pakko istua, mutta jos ei ole kirjoja niin ei ole kirjoja.

        On se helppo sanoa ihmisten että on varaa, jos on sitä varaa.. kaikilla ei kuitenkaan ole.

        Asia on eri jos todellakin sossusta saa rahat koulukirjoihin, kaikkiin, mutta ei auta yks tai kaks, pitää saada kaikki.

        Ei ole tarvalliselle ihmislle holding yhtiöitä joissa voi tulosa verovapaasti kierrättää... se on vaan surperrikkaille...

        Ei voi mennä lukioon kun kengät on rikki eikä ole rahaa ostaa uusia.


      • Sossusta saat...
        Kengätön kirjoitti:

        Ei voi mennä lukioon kun kengät on rikki eikä ole rahaa ostaa uusia.

        ..kupongin kenkien ostoon, joten sossun luukulle vaan siitä marisemasta.


      • kanattaa vaikka lainalla
        Sossusta saat... kirjoitti:

        ..kupongin kenkien ostoon, joten sossun luukulle vaan siitä marisemasta.

        Onhan sitä lainalla ennenkin opiskeltu. Nykyään saa valtion takauksen jokainen. Kyllä laina riittää lukio maksuihin. Tyhmää jättää opiskelematta.
        sitten kun on ammatti , niin makselee lainoja pois. Jos ei työtä, makselee korkoja. Luulisi sen verran oleva yritteliäisyyttä, että yrittää.
        en haluaisi, että lapseni lopettaisi koulun raha takia, koska voi ottaa lainaa.
        Yrittänyttä ei laiteta. Tulevaisuuteen kannattaa satsata. Ei ainakaan kotia jäämällä saa mitään kun uuden köyhän, joka elää tuella.


      • Lainaa ottanut
        kanattaa vaikka lainalla kirjoitti:

        Onhan sitä lainalla ennenkin opiskeltu. Nykyään saa valtion takauksen jokainen. Kyllä laina riittää lukio maksuihin. Tyhmää jättää opiskelematta.
        sitten kun on ammatti , niin makselee lainoja pois. Jos ei työtä, makselee korkoja. Luulisi sen verran oleva yritteliäisyyttä, että yrittää.
        en haluaisi, että lapseni lopettaisi koulun raha takia, koska voi ottaa lainaa.
        Yrittänyttä ei laiteta. Tulevaisuuteen kannattaa satsata. Ei ainakaan kotia jäämällä saa mitään kun uuden köyhän, joka elää tuella.

        Lukioon ei saa vielä opintolainaa, siis korkotukilainaa, mutta opintotukea ja muita rahoja saa, lisäksi sossusta saa rahaa, säätiöt ja yhdistykset jakaa stipendejä, joten on oikeastaan absurdi tilanne, ettei voisi jatkaa lukiossa opiskelua rahan vuoksi. Suomessa köyhän ja rahattoman on mahdollista opiskella, jos haluja vain on!!!!

        Lukion kirjoja saa ostaa käytettyinä eri paikoista ja hyvällä tuurilla kirjoja voi jopa saada.

        Opintolaina ei ole mikään mahdoton juttu, koska siihen saa valtion takauksen ja lainan saa pankista, jossa muutenkin asioi, joten pankkisuhde säilyy ja sitä voi hyödyntää myöhemmässä vaiheessa, kun pääsee työelämään.

        Minä sain aikoinaan pienen opintolainan, josta alkuun makselin korkoja, ja kun valmistuin, alkoi lainan lyhennys parin vuoden päästä. Ei ollut kovin vaikea lyhentää lainaa, vaikka elkuun en kovin hyväpalkkaisessa työssä ollutkaan ja pankin kanssa pystyi neuvottelemaan maksujärjestelyistä. Vaivaton homma oli!

        Aloitus pelkkä trolli!!!


      • ---
        kanattaa vaikka lainalla kirjoitti:

        Onhan sitä lainalla ennenkin opiskeltu. Nykyään saa valtion takauksen jokainen. Kyllä laina riittää lukio maksuihin. Tyhmää jättää opiskelematta.
        sitten kun on ammatti , niin makselee lainoja pois. Jos ei työtä, makselee korkoja. Luulisi sen verran oleva yritteliäisyyttä, että yrittää.
        en haluaisi, että lapseni lopettaisi koulun raha takia, koska voi ottaa lainaa.
        Yrittänyttä ei laiteta. Tulevaisuuteen kannattaa satsata. Ei ainakaan kotia jäämällä saa mitään kun uuden köyhän, joka elää tuella.

        Ei saa jokainen valtion takausta esim. jos on luottotiedot menneet tai on jo nostanut aikaisemmin samalle opintoasteelle opintotukea ja opintolainaa tai kaikki opintotukikuukaudet on käytetty niin ei myöskään lainaakaan saa.

        Stipendit taas jaetaan useimmiten suhteilla, ei suinkaan sen perusteella kuinka lahjakas joku on tai kuinka paljon olisi tarvetta rahalle. Nimimerkillä kokemusta on. Stipendien summatkin ovat aika pieniä, ei niillä elä ja jos on sossun asiakas, otetaan huomioon tuloina ja vähennetään tuista.


      • Stipendin saannut
        --- kirjoitti:

        Ei saa jokainen valtion takausta esim. jos on luottotiedot menneet tai on jo nostanut aikaisemmin samalle opintoasteelle opintotukea ja opintolainaa tai kaikki opintotukikuukaudet on käytetty niin ei myöskään lainaakaan saa.

        Stipendit taas jaetaan useimmiten suhteilla, ei suinkaan sen perusteella kuinka lahjakas joku on tai kuinka paljon olisi tarvetta rahalle. Nimimerkillä kokemusta on. Stipendien summatkin ovat aika pieniä, ei niillä elä ja jos on sossun asiakas, otetaan huomioon tuloina ja vähennetään tuista.

        Ei niitä stipendejä millää suhteilla jaeta, vaan todistuksen numeroiden mukaan ja tilanne huomioiden. Stipendi voi olla suurikin, ei välttämättä vain muutamia "kymppejä" ja onhan sitä muitakin tapoja rahoittaa opintoja, voi käydä jopa töissäkin.
        Meillä vanhin lapsista oli töissä syyslomalla ja muillakin lomilla. Siitäkin voi saada rahaa opiskeluun! Telemarkkinointifirmat ottavat iltatöihin ja kauppoihin pääsee varsin helposti iltatöihin.
        Ja jos lukioikäinen on jo menettänyt luottotiedot, niin silloin ollaan jo aika heikoilla muutenkin...


    • lapsen etu

      Äitinä tekisin kaikkeni, että jatkaa koulua. Kerjäisin sossulta, sukulaisilta ym. Lopulta opiskeltaisiin lainan turvin. Eteenpäinhän lapsen on mentävä, vaikka miten. Ei se koulusta pois jääminen ole lapsen etu.

      • Onneksi ymmärrät

        asioiden tärkeysjärjestyksen. Kyllä lapsi kiittää kun joskus tajuaa että äidin ja isän tyhmyyden ja laiskuuden takia jäi junasta jo lähtöasemalle.


    • lkiuy

      En ole kuullut että joltain olisi mennyt luottotiedot sen takia, että ei pysty opintolainaa maksamaan takaisin.

      • ...

        Minä olen kuullut ja tunnen tällaisia henkilöitä.


    • huijariksi vaan

      En suosi opintolainaa, siinä olet kiinni sitten monta vuotta. Yhteiskunta vaan tarjoaa nuorille jo heti mahdollisuuden saada luottomerkinnän joka vaikeuttaa jopa kännykän ostamista ja pankkikorttia... siihen ne tähtää jotta voivat taas uutioida miten paljon nuorilla on merkintöjä ja laiskuutta hoitaa raha asioita... se on takana.

      Sitten kehutaa toisaalla suomen ruperrikkaista miten ne tienaa ja politiikojen tekoja miten huijaavat ja kiertävät veroja eikä mitään siitä saa...

      Jos ei pysty omillaan opiskelmaan, siten vaan työttömäksi ja nostamaan kelan tukia, silläkin elää paremmin kuin opintotuella. Velaksi ei kannata alkaa opiskelemaan.

      Mikään opiskelu ei takaa töitä, monet opiskelevat työttömiksi.

    • Tiedätkö mitä?

      Köyhyydellä on taipumus periytyä kotona opitun mallin mukaisesti. Lapsesi kiittää sinua kunhan oppii ymmärtämään tilansa.

    • nntss nntss

      Mitä mieltä nuori itse on? Haluaako hän jatkaa lukiota? Mitä hän itse on valmis tekemään sen eteen? Jos minä olisin vastaavassa tilanteessa, niin varmasti menisin jakamaan mainoksia, jotta saisin sen 150-200 euroa kuukaudessa rahaa, sillä senhän saa verottomana, kun ei ole muita tuloja. Tuolla rahallahan saa kirjat ja parin kuukauden jälkeen loput rahat jää omaan käyttöön. Juu, ei ehkä ole kivaa, mutta moniko asia tässä elämässä on kivaa. Oppisipahan nuori itse sen, että äidistä ei ole auttajaksi, vaan itse pitää tehdä työtä oman menestyksensä eteen. Sitä paitsi se mainosten jako on vain kahtena iltana viikossa, joten kaikki muut illat on omaa aikaa.

      Tuossa joku ehdottikin, että opiskelisi kaksoistutkinnon eli yhtä aikaa lukion ja ammattikoulun. Silloinhan saisi 3-4 vuodessa valkolakin sekä ammatin. Jos nuori on ahkera ja motivoitunut, niin se olisi erittäin hyvä ratkaisu.

      Kukaan ei muuten ole ehdottanut, että nuori opiskelisi lukion 4 vuodessa. Silloin ei tarvitsisi ostaa niitä kirjojakaan niin tiuhaan tahtiin.

      • joku muu syy

        Ei niitä kirjoja olisi kerralla pitänyt ostaa. Yksi kurssi kerrallaan. Näin ainaki meillä, kun oli tiukkaa.


      • kommentti, niin...

        Kommentti: Etenkään kun ennen ainakaan mun aikoina ei edes voinut käydä lukiota neljässä vuodessa, vaan ennen se oli pakko käydä kolmessa vuodessa, jos yhtään meinasi parikymppisenä yliopistoon hakea ja päästä.


        Joo ahkera ja köyhäkin lukio-ikäinen nuori varmaan pystyisi käymään sekä amiksen, että lukion samaan aikaan, kun nykyisin siihen on mahdollisuus ja mun nuoruudessa ei ollut. Suomalainen lukio ainakin on sellaista pilipalia älylliseltä vaativuustasoltaan, että siellä kyllä melkein nukkumallakin saa keskitason paperit. Enkä usko, että amiskaan erityisen vaativa on.


        Lisäksi jos joku nuori on 18- vuotta täyttänyt, niin jos se muuttaa omilleen omaan asuntoon ja jos perheensä on köyhä, sellainen nuori saa jopa opintolainaa jo amistasolle kakkostason tutkintoon. Lisäksi saa opiskelijan muut etuudet, ja ainakin kesäisin on taatusti töitä, jos on ammattikoulun käynyt tai ammattikoulusta jonkun työntekijäpulasta kärsivän alan osaaja, eli yliopistoja käyneillekään ei tarjota samaan tapaan työpaikkoja, kuin vaikka merkononeille tai lähioitajille tai putkimiehille tai lv- asentajille. Ja jos ja mikäli jos nuori ei jaksaisikaan käydä sekä lukiota että amista samaan aikaan, silti jo pelkkä amistutkintokin takaisi töitä jos alavalinta on fiksu työllisyystilanteen kannalta, ja lukiota vois käydä sitten vaikka iltalukiossa teini-aikojen jälkeen. Pelkän lukion käymisellä ts. lukiopapereilla sen sijaan ei tekisi mitään, mitään töitä ei nykyisin yleensä Suomessa tarjota pelkät lukiopaperit omaaville. Eikä kyllä pidäkään tarjota, koska lukiosta ei opi mitään.

        Mun aikoina lisäksi ei alle 23- vuotiaana tehdystä työstä tienannut senttiäkään eläkettä, nykyisiä nuoria ollaan tosin helpottamassa sikäli. Siinä meni hukkaan sellainen lähemmäs parin vuoden työkokemus, mikä mulla oli jo 21- vuotiaana.


      • työllä kun ei elä
        kommentti, niin... kirjoitti:

        Kommentti: Etenkään kun ennen ainakaan mun aikoina ei edes voinut käydä lukiota neljässä vuodessa, vaan ennen se oli pakko käydä kolmessa vuodessa, jos yhtään meinasi parikymppisenä yliopistoon hakea ja päästä.


        Joo ahkera ja köyhäkin lukio-ikäinen nuori varmaan pystyisi käymään sekä amiksen, että lukion samaan aikaan, kun nykyisin siihen on mahdollisuus ja mun nuoruudessa ei ollut. Suomalainen lukio ainakin on sellaista pilipalia älylliseltä vaativuustasoltaan, että siellä kyllä melkein nukkumallakin saa keskitason paperit. Enkä usko, että amiskaan erityisen vaativa on.


        Lisäksi jos joku nuori on 18- vuotta täyttänyt, niin jos se muuttaa omilleen omaan asuntoon ja jos perheensä on köyhä, sellainen nuori saa jopa opintolainaa jo amistasolle kakkostason tutkintoon. Lisäksi saa opiskelijan muut etuudet, ja ainakin kesäisin on taatusti töitä, jos on ammattikoulun käynyt tai ammattikoulusta jonkun työntekijäpulasta kärsivän alan osaaja, eli yliopistoja käyneillekään ei tarjota samaan tapaan työpaikkoja, kuin vaikka merkononeille tai lähioitajille tai putkimiehille tai lv- asentajille. Ja jos ja mikäli jos nuori ei jaksaisikaan käydä sekä lukiota että amista samaan aikaan, silti jo pelkkä amistutkintokin takaisi töitä jos alavalinta on fiksu työllisyystilanteen kannalta, ja lukiota vois käydä sitten vaikka iltalukiossa teini-aikojen jälkeen. Pelkän lukion käymisellä ts. lukiopapereilla sen sijaan ei tekisi mitään, mitään töitä ei nykyisin yleensä Suomessa tarjota pelkät lukiopaperit omaaville. Eikä kyllä pidäkään tarjota, koska lukiosta ei opi mitään.

        Mun aikoina lisäksi ei alle 23- vuotiaana tehdystä työstä tienannut senttiäkään eläkettä, nykyisiä nuoria ollaan tosin helpottamassa sikäli. Siinä meni hukkaan sellainen lähemmäs parin vuoden työkokemus, mikä mulla oli jo 21- vuotiaana.

        Yritä nyt tajuu, että OPINTOLAINAA EI HALUTA OTTAA!!!!!!!! Ei kaikki halua velkavankeuteen makselemaan lainaa jolla ostaa ruokaa!!!.. työ ei ole enää suomessa taattu, ja työttömyyskorvauksista ei lainoja maksella.

        EI LAINAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

        Ennemmin sitten krotistoon työttömksi, saa ainakin ruokaa.


      • nuukuus kunniaan
        työllä kun ei elä kirjoitti:

        Yritä nyt tajuu, että OPINTOLAINAA EI HALUTA OTTAA!!!!!!!! Ei kaikki halua velkavankeuteen makselemaan lainaa jolla ostaa ruokaa!!!.. työ ei ole enää suomessa taattu, ja työttömyyskorvauksista ei lainoja maksella.

        EI LAINAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

        Ennemmin sitten krotistoon työttömksi, saa ainakin ruokaa.

        Mikä opintolainan ottamisessa on niin vastenmielistä, kun velkaa kuitenkin otetaan aivan yleisesti asunnon ja auton ostoon, ja monet ottavat jopa kulutusluottoa?
        Opiskelu on sijoitus tulevaisuuteen, eivätkä veronmaksajat ole halukkaita kustantamaan toisten ihmisten sijoituksia enää nykyistä enempää.
        "Velkavankeuteen" ei kukaan halua, mutta harva kuitenkaan selviytyy ilman velkaa koko ikäänsä.


      • Lainaa ottanut
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

        Mikä opintolainan ottamisessa on niin vastenmielistä, kun velkaa kuitenkin otetaan aivan yleisesti asunnon ja auton ostoon, ja monet ottavat jopa kulutusluottoa?
        Opiskelu on sijoitus tulevaisuuteen, eivätkä veronmaksajat ole halukkaita kustantamaan toisten ihmisten sijoituksia enää nykyistä enempää.
        "Velkavankeuteen" ei kukaan halua, mutta harva kuitenkaan selviytyy ilman velkaa koko ikäänsä.

        Minulla oli opintolainaa valtiontakauksella oman paikkakunnan Osuuspankista. Hyvin sillä lainalla pärjäsi ja eikä se lainan maksu niin kauheaa ollut, jos kohta ei ihan herkkuakaan...


    • Missä sisu?

      Ennen Suomessa on menty torpasta pressan linnaan ja Nobelin juhliin. Ei ollut valtion automaattitukia. Mistä nyt mättää?

    • Tein opintolainasta vlog/ tietovideon ihmisille jotka ovat kiinnostuneet miten nykyään opintolainasta voi tienata jopa yli 6000e ilmasta rahaa. Katsokaa video niin ymmärrätte ja kommentoikaa puitteista! Kiitän ja kuittaan!

      https://www.youtube.com/watch?v=fCeskeKSniw

    • Just an idea

      Lain mukaan lukiokirjojen tulisi olla maksuttomia (korjatkaa jos väärää tietoa), mutta käytännössä näin ei ole.

      Olisiko mahdollista jos myisi ne kirjat joita ei enää tarvitse, sitäkin kautta saisi rahaa? Ja varsinkin jos kirjat ovat hyvässä kunnossa ja uudenveroisia kun ne myy eteenpäin, niistä voi saada ihan hyvät rahat..

    • fkljlfkhj

      :D Mä en käyttänyt senttiäkään mun viime jakson lukiokirjoihin KIRJASTO ON KEKSITTY

    • Anonyymi

      Halpoja, käytettyjä kirjoja saa ostettua tori.fi:stä, ja se käytettyjen lukiokirjojen kauppamesta(nimeä en nyt muista).
      Pitää panostaa halppiksien etsimiseen ja kirjojen kierrätykseen. Moni haluaa myydä kirjansa pois vaikka edullisemmin.

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe