ylimääräiset prosessit

pete

Onko kenelläkään kokemusta seuraavasta: koneelleni on aktivoitunut joukko prosesseja, ainakin:

-wowexec.exe
-ntvdm.exe
-wuauclt.exe
-vsmon.exe
-navapsvc.exe
-jusched.exe

Googletus kertoi näiden olevan järjestelmäprosesseja, joita ei luokitella viruksiksi tai vakoojiksi. Toisaalta samoissa kuvausartikkeleissa mainitaan että ne voivat niitä myös olla, jos ne eivät sijaitse Windowsin System32-kansiossa. Jokatapauksessa ne aiheuttavat jatkuvaa tiimalasin ilmestymistä kursorin yhteyteen, jota aiemmin ei ole ilmennyt. Mistä nämä tulevat ja miten ne saisi pois? Mistä ylipäänsä voi tietää, mikä kuuluu Windowsiin ja mikä on vain samanoloinen vakooja tms.

Koneessani on Norton ja ZoneAlarm, päivitykset kunnossa ja käyttis XP Home. En ole asentanut SP2:sta kun on tuntunut olevan oikea ongelmapesä toistaiseksi. Minulla ei ole tällä hetkellä Adawarea tai Spybottia, kokemus jälkimmäisestä on huono, poisti aiemmin tarpeellisia osia koneelta. Löytyisikö noista kuitenkin ratkaisu tähän asiaan?

Kiitos etukäteen, jos voitte opastaa jotenkin asiassa..on tämä tällaista näiden koneiden kanssa aina!

Alla vielä linkki yhden prosessin kuvaukseen:
http://www.neuber.com/taskmanager/process/wuauclt.exe.html

11

866

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pasi
      • pete

        Kiitti neuvosta. Mites on, pystyykö noviisi ymmärtämään tuon ohjelman toimintaperiaatteen -en ole aiemmin sitä käyttänyt..linkissäsi näytti kyllä olevan hyvät ohjeet, mutta niissäkin korostetaan varovaisuutta, jos ei ole varma mitä tekee.

        Eli se tekee jonkun login, joka lähtetään palstalle ja vastaavatko sieltä tosiaan sit tämmöisiin juttuihin?


      • Miimmi
        pete kirjoitti:

        Kiitti neuvosta. Mites on, pystyykö noviisi ymmärtämään tuon ohjelman toimintaperiaatteen -en ole aiemmin sitä käyttänyt..linkissäsi näytti kyllä olevan hyvät ohjeet, mutta niissäkin korostetaan varovaisuutta, jos ei ole varma mitä tekee.

        Eli se tekee jonkun login, joka lähtetään palstalle ja vastaavatko sieltä tosiaan sit tämmöisiin juttuihin?

        Minäkin pelkäsin että mikä tää homma on, mutta kyllä se suju kun ohjeiden mukaan vaan teki. Ja tosiaan älä ite lähde poistaan mitään vaan lähetä se loki tonne HJT-palstalle.


      • Aatu
        pete kirjoitti:

        Kiitti neuvosta. Mites on, pystyykö noviisi ymmärtämään tuon ohjelman toimintaperiaatteen -en ole aiemmin sitä käyttänyt..linkissäsi näytti kyllä olevan hyvät ohjeet, mutta niissäkin korostetaan varovaisuutta, jos ei ole varma mitä tekee.

        Eli se tekee jonkun login, joka lähtetään palstalle ja vastaavatko sieltä tosiaan sit tämmöisiin juttuihin?

        Minäkin pelkäsin että mikä tää homma on, mutta kyllä se suju kun ohjeiden mukaan vaan teki. Ja tosiaan älä ite lähde poistaan mitään vaan lähetä se loki tonne HJT-palstalle.
        Mutta enste kantsis ajaa noi muut suojaohjelmat, kuten jo mainitsin siellä tietoturvapalstalla:

        Ad-Aware
        Spybot
        CWShredder
        EasyCleaner (Turhat ja Rekisteri)
        ja asentaa
        Spywareblaster
        sekä tyhjentää roskis

        Tosiaankaan ilman niitä ei tule nykyaikana toimeen, vaikkei tietosesti kävis millään epämääräsillä sivuilla. Pelkästään Googlettaessa voi vahingossa joutua p-sivuille ihan viattoman näköisestä osoitteesat.


      • Aatu
        Aatu kirjoitti:

        Minäkin pelkäsin että mikä tää homma on, mutta kyllä se suju kun ohjeiden mukaan vaan teki. Ja tosiaan älä ite lähde poistaan mitään vaan lähetä se loki tonne HJT-palstalle.
        Mutta enste kantsis ajaa noi muut suojaohjelmat, kuten jo mainitsin siellä tietoturvapalstalla:

        Ad-Aware
        Spybot
        CWShredder
        EasyCleaner (Turhat ja Rekisteri)
        ja asentaa
        Spywareblaster
        sekä tyhjentää roskis

        Tosiaankaan ilman niitä ei tule nykyaikana toimeen, vaikkei tietosesti kävis millään epämääräsillä sivuilla. Pelkästään Googlettaessa voi vahingossa joutua p-sivuille ihan viattoman näköisestä osoitteesat.

        Näköjään ei toi keskeystysnappi toimi, kun tuli kahteen kertaan.


      • Miimmi kirjoitti:

        Minäkin pelkäsin että mikä tää homma on, mutta kyllä se suju kun ohjeiden mukaan vaan teki. Ja tosiaan älä ite lähde poistaan mitään vaan lähetä se loki tonne HJT-palstalle.

        Ja vielä jos kertoisi osaamistasonsa eli lahinä osaako laittaa piilotiedostot näkyviin, käynnistää vikasietoon, käyttää HjT;tä=lukenut ohjeet, niin osattaisiin laittaa joko "rautalanka"(joka on ihan OK) tai PRO ohjeet.


    • vaikka
    • tulimieleen...

      Muistelen noista alkuperäisen kirjoittajan prosesseista vain, että wuauclt on se joku windows-updaten juttu ja jusched on kahvikuppijavan update -juttu. No, en välittäisi minäkään kahvikupin hakevan päivityksiä vapaasti netistä. Miten sen saisi pois päältä?

      • wuaultti jussetilla

        Käynnistä/suorita/msconfig/käynnistys, ota ruksi pois juschedin edestä.

        Tuon wuaucltin saat pois menemällä ohjauspaneeli/valvontatyökalut/palvelut, ja poistamalla käytöstä automaattiset päivitykset palvelun.


      • pete
        wuaultti jussetilla kirjoitti:

        Käynnistä/suorita/msconfig/käynnistys, ota ruksi pois juschedin edestä.

        Tuon wuaucltin saat pois menemällä ohjauspaneeli/valvontatyökalut/palvelut, ja poistamalla käytöstä automaattiset päivitykset palvelun.

        Laitoin aluksi viestin monelle palstalle, kun olin epävarma mihin se kuuluisi..tässä kuitenkin linkki tuonne "vakoojaohjelmat"-puolelle, jossa asiaa on jatkettu. Tuo automaattisen päivityksenkään päältä poislaittaminen ei auttanut, tämä on sinnikäs "kaveri" Kiitos kuitenkin, on hyvä sulkea pois vaihtoehtoja!


      • pete

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      894
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      736
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      692
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      593
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe