Kolikkoja

kiuru

Minulla on kourallinen kolikkoja, ja tarkoitus olisi myydä... Mutta mihin hintaan?

5 penniä - v. 1941
5 penniä - v. 1942 (kaksi kappaletta)
1 penni - 1966 (ei kovin arvokas varmaan...)
25 penniä - 1941
5 penniä - 1927
1 markka - 1921
5 markkaa - 1938 (kolikossa on kaksi n. millin lovea, liekö joutunut johonkin puristuksiin)
10 penniä - 1928
25 penniä - 1921
50 penniä - 1938

Mistä kolikkojen arvoa voisi lähteä kysymään? Jotkin kolikot ovat tummuneita ja likaisia, millä niitä uskaltaa puhdistaa?

4

4444

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan

itse ainakin olen kokeillut kaikenlaisia puhdistustapoja.... huomasin, että ketsuppi ja hammasharja toimii hyvin! en uskalla luvata ettei se vahingoittaisi kolikkoa, mutta ketsuppi vs. metalli, ei kuulosta vaaralliselta.

sitä en tiedä miten hinnoittelun saa selville tai mistä löytää ostaja. itsekin tuota neuvoa kaipaisin, minulla on ruotsalainen(?) pellosta löytynyt äyri/öre 1700 luvulta. Tuskin sitä kuitenkaan möisin, en usko että se edes olis niin arvokas. Vanhan rahan keräilijöitä ei joka oksalla kasva, luulisin.

• johtaa kolikon täysituhoon (siis keräilymielessä).
        Eli etikkaa ei ainakaan kupari kestä (ketsuppi sisältää aika paljon etikkaa). Toinen pointti tuo hammasharjalla jynssääminen (yli puolet suomalaisista harjaa hampaitaan liian lujaa) Niin sanoo tuo mainos televisiossa. Mitenkäs kolikot????

• Tuohon öre löytöösi en tarkoitusellanikaan ottanut kantaa. Koska tuosta lantista täytyy löytyä hyviä kuvia esim. s-postiin ennenkuin voi edes ajatella tekevänsä hinta arviota.

• mummolan vintiltä

Kolikoita on mullakin, melkis samoja, mutta myös 25 penniä 1921,1935, 1944, 1930, 1925, 1916,1891, suosittu raha näköjään. Mutta sitten niinkin vanhoja rahoja, kun 5 penniä 1888, 1917, 1913, 1916. Sitten 100 markkaa 1957, 200 mk 1958. Mutta kuka tietäisi seteleistä, joita sieltä vintiltä löysin: Mitätöityjä, 50 mk 1939, samoin 20 mk, erilaisia 5, 10 ja 20 mk:n seteleitä, osa mitätöity, osa ei, kaikissa ei edes vuosilukua. Sitten aivan kuin leikkiraha, pieni 1 markan seteli, toisella puolella ei mitään, päälipuolella sarja A, nuremosarja 11607313 ja teksti Suomen pankki maksaa tästä setelistä yhden markan kullassa ja sitten jotakin venäläisiä kirjaimia, vuosilukukin muka 1415. Sitten joku saksalainen seteli vuodelta 1914 ja joku ihan outo seteli vuodelta 1938, ilmeisesti venäjältä. Mistähän näitä vois näyttää, että sais selkoa, tietääkö joku.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      268
      9419
    2. Kunnissa - siis myös kaupungeissa - viihtyvät ovat kommunisteja

Nehän ovat osa yhteiskunnan tuottamia instansseja, joista on vain haittaa veronmaksajille ja yrittäjlle, kuten ollaan ve
      Kommunismi
      5
      2811
    3. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      245
      2038
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      105
      1950
    5. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      144
      1457
    6. SDP todellisuudessa pahin pettäjä koskaan - se syyllistyi valtiopetokseen 1918

kun aloittivat kapinan maan laillista valtiojärjestystä vastaan. Punaiset saivat tukea Neuvosto-Venäjän bolsevikeilta,
      Maailman menoa
      75
      1456
    7. Iski taas katumus kun en jutellut sun kanssa

Silloin kun halusit. Mutta en enää voi sille mitään, en saa muutettua sitä hetkeä..
      Ikävä
      132
      1376
    8. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      93
      1016
    9. Uusi mahdollisuus

Mitä tekisit toisin, jos saisit siihen mahdollisuuden?
      Ikävä
      71
      931
    10. Odotanko ihan

Turhaan jotain välillemme?
      Ikävä
      40
      848
    Aihe