Selitämpä vielä tarkemmin matopelistä...

tuleehienomatopeli

Eli ensin luodaan sellainen virtuaalinen pelilauta, kuin shakkilauta alle, kaksiulotteinen taulukko, neliön muotoinen, johon on merkitty seinät sekä joitain kiinteitä tavaroita.
Sitten kun sinne laitetaan tavaroita, hedelmiä sun muita, on helppo laskea sen alla olevan ruudukon avulla heti ja nopeasti että missä ruudussa kukin on ja että mitkä törmäävät kulkiessaan.
Siis madot ja tavarat ovat sellaisen näkymättömän ruudukon päällä aina.

Matojen sijainti helppo silloin pyöristää vain koordinaateista, joten siihen ei mene kauaa aikaa, pitää vain välillä tarkistella milloin joku törmää johonkin näissä ruuduissa jo olevaan, vai onko tyhjä ruutu että mitään ei tapahdu.

Jos on tyhjä ruutu, niin mato jättää hännän merkiksi siihen kuin kuin itse olisi siinä, eli siihen alla olevaan näkymättömään 2-ulotteiseen koordinaatistoon, jolloin häntä pitenee, noh, miten haluaa tehdä, yksinkertainen tapa.

Luulen että jos jotkut tyttelit vievät jonkun itse tekemänsä, oli mikä oli, vaikka matopeli isälleen joululahjaksi, kehuu: teitte oikein oman tietokonepelin! Pitää heti testata että toimiiko.

3

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toivottavastiideoi

      Vastaan itselleni, eli toisin sanoen selitän vielä yksityiskohtaisemmin tuota matopeli-ideaa:

      Ensin luotte sellaisen 2-ulotteisen taulukon taustalle, numeroilla, integereillä ihan, joka ei näy missään, siihen merkitsette arvotut hedelmien ja myrkkyjen sekä seinien paikat, muulla kuin nollalla aloituspisteessä. Madoille myös aloituspisteet.

      Sitten kun madot lähtevät liikkumaan grafiikkapinnalla, ruudukkoa eivät näe, taustakuvana voi olla mitä tahansa, on aina helppo katsoa että menikö toinen mato johonkin törmäykseen.

      Ja aina kun mato liikkuu, se jättää liikkuessaan hännäksi "myrkyllisen" eli törmäysmerkin siihen alla piilevään näkymättömään karttaan.

      Jos sanotaan, esim. kartan koko olisi 640x320, näkyisi kaikkien ruudulla hyvin se peli, ja helppo vain pyöristellen laskea kaikkien sijainnit ja verrata siihen alla piilevään näkymättömään ruudukkoon, johon on merkitty/merkitään tapahtumat.

      Resoluutio 640x320 ja ruudukko olisi vaikka 32x32 pixeliä, niin jokaisen liikkuvan sijainnin, eli siis matojen saisi helposti pyöristämällä, vaikka liikkuisivatkin portaattomasti, eli horizontaali, eli x-akselin sijainti: matox/20, matoy/10, ja sitten vertaa sitä siihen alla piilevään karttaan josta vertaa törmäsikö mato mihinkään?

    • ettäsilleinvaikka

      Tai ei tuollaista ruudukkoa tarvitse olla grafiikalla mitenkään piirtämällä, sellainen voi vain olla ruutupaperilla vain.

    • petopelimatopeli

      Uusi edea tuli mieleen jolloin se olisikin petopeli, eikä matopeli :D

      Minulla ei kestäisi itselläni tuntiakaan tehdä jotain matopelin pohjaa, silloin ette oppoisi mitään, pitää itsekin joskus tehdä jotain.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7085
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3968
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      49
      3406
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2978
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2746
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2137
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      41
      2090
    Aihe