Minulle tuli puolivuotias sekarotuinen koira. Se on ollut tähänastisen elämänsä ulkotarhassa ison lauman kanssa. Pelottaa miten sisälle sopeutuminen lähtee käyntiin. Koira on kakannut ja pissannut sisälle. Tiedän kyllä teoriassa kuinka sisäsiistiksi opettaminen tapahtuu, mutta näin käytännössä se ei olekaan helppoa.
Koira kulkee kotona välillä nopeasti ja hiljaa kuin aave, kuinka pysyn perillä siitä milloin se on pissaamassa, jotta voin ohjata sen ulos? Mahdotonta. En voi kokoajan varjostaa koiraa.
Lisäksi se oli todella levoton yöllä eikä paljoo antanut minunkaan nukkua. Toivon vaan että koira oppii tavoille ja jaksan kärsivällisesti kouluttaa sitä. Luoksetulo, kaikki peruskäskyt jne.. Vähän jännittää. Mutta koira on kyllä aivan ihana :)
Puolivuotias ulkokoira sisälle
11
468
Vastaukset
- 1+7
Miksi otit tarhakoiran sisäkoiraksi? Toivottavasti kaikki nyt kuitenkin lähtee sujumaan - ajan kanssa. Ettei tarvitse luopua "ongelmakoirana".
- koirallinen
Kasvattaja nyt vain oli pitänyt koiriaan ja pentuja tarhassa. Minulla ei ole tapana antaa eläimiä pois. Jos koiran ottaa siitä on pidettävä kiinni. Hoidan kyllä hommni muta jännittää mitä vaikeuksia on edessä
- ...
koirallinen kirjoitti:
Kasvattaja nyt vain oli pitänyt koiriaan ja pentuja tarhassa. Minulla ei ole tapana antaa eläimiä pois. Jos koiran ottaa siitä on pidettävä kiinni. Hoidan kyllä hommni muta jännittää mitä vaikeuksia on edessä
Riippu aivan siitä kuinka johdonmukainen ja kärsivällinen sinä jaksat olla. Toki vähän koiran älykkyyskin merkkaa, oppiiko se uusille tavoille vaiko ei. Toivottavasti et sentään kertsiin tai rivariin sitä koiraaasi ottanut?
- kjhkjgkhg
Koira hihnan päähän ja hihnanlenkki omaan käteen. Koira pysyy lähistöllä, seurailee puuhiasi eikä pääse vaivihkaa tekemään tarpeitaan. Tosin tämä sopii vain väliaikaisratkaisuksi...
- koirallinen
Hmm.. Koira kyllä on jo vähän rauhoittunut ja seuraa minua ja makoilee vierelläni.. Hänellä meni myös maha vähän sekaisin varmaan stressistä ja ruuan vaihdoksesta (ruuan asteittainen vahdos ei ollut nyt mahdollista). Joten aikamoista siivoiliu tämä.
Minä en nyt ihan käsitä tätä vastaanottoa, väkisinkin moni ulkokoira päätyy sisälle, monelle kennelillä on koirat ulkona.
Olen ottanut koiran vuosien mietinnän tuloksena ja koska minulla on ylimääräistä aikaa jota haluan tarjota koiralle, liikkua ja harrastaa sen kanssa. koirallinen kirjoitti:
Hmm.. Koira kyllä on jo vähän rauhoittunut ja seuraa minua ja makoilee vierelläni.. Hänellä meni myös maha vähän sekaisin varmaan stressistä ja ruuan vaihdoksesta (ruuan asteittainen vahdos ei ollut nyt mahdollista). Joten aikamoista siivoiliu tämä.
Minä en nyt ihan käsitä tätä vastaanottoa, väkisinkin moni ulkokoira päätyy sisälle, monelle kennelillä on koirat ulkona.
Olen ottanut koiran vuosien mietinnän tuloksena ja koska minulla on ylimääräistä aikaa jota haluan tarjota koiralle, liikkua ja harrastaa sen kanssa.Täällä palstoilla on monta juttua mitä ei tarvitse edes yrittää käsittää... Joillekin kun tuon ikäinen on jo liian vanha jotta siihen voisi muodostaa jotain ihmeellistä kiintymyssuhdetta. Meillä opetetaan ulkokissoja sisäkissoiksi ja sisäsiisteiksi, täällä joillekin koirankin opettaminen ja perustaidot on totaalinen mahdottomuus, kun elävät joidenkin viimevuosituhannen alkupuolen näkemysten mukaan.
Ripuliin maitohappobakteereja ja vaikka inupekt fortea; apteekista saa kaikenlaisia ilman reseptejä ripulin kotihoitoon, ootko kokeillu koiralle? Tiedätkö miten koira on madotettu? Kerran on ollut ulkokoirana, niin vähän epäilisin että madotkin voi saada vatsan sekaisin.
Puolivuotias on aika kakara vielä, ite tekisin saman sisäsiisteyskasvatuksen kuin pennulle, aina heräämisen, syömisen, leikkimisen ym jälkeen ulos, ja armoton kehuminen. Tuon ikäinen kyllä aika nopeasti oppii. Kun on oppinut ulos, niin pikkuhiljaa voi sen jälkeen kieltää/vähän torua sisälle tehdyistä.- Ex-ulkokoiran omistaja
koirallinen kirjoitti:
Olen ottanut koiran vuosien mietinnän tuloksena ja koska minulla on ylimääräistä aikaa jota haluan tarjota koiralle, liikkua ja harrastaa sen kanssa.Itsekkään en ymmärrä, miksi täällä on niin negatiivinen vastaanotto.
Minulla on 3,5v lappariuros, joka oli aluks n. 1-vuotiaaksi asti ulkokoirana. Sitten koira kuitenkin tuli sisälle, koska on niin seurallinen, ettei sovi tarhakoiraksi. Äkkiä oppi sisäsiistiksi kun jaksoi käyttää ulkona muutoman tunnin välein.
Vie koira ulos kahden-kolmen tunnin välein, oota niin kauan, että koira tekee tarpeet ja kehu. Koira ei opi hetkessä. Mutta älä luovuta, koska muuten koulutus jää kesken!
Koira voi olla stressaantunut uudesta kodista, ja siitä, että se on otettu yhtäkkiä sisälle, kun se on tottunut olemaan ulkona päivät pitkät.
Toivottavasti kaikki menee parhainpäin! :) Ja tsemppiä! :) - Kesäpentu
koirallinen kirjoitti:
Olen ottanut koiran vuosien mietinnän tuloksena ja koska minulla on ylimääräistä aikaa jota haluan tarjota koiralle, liikkua ja harrastaa sen kanssa.Minullakin on ollut kesäpentu, joka eli kasvattajan luona ulkona ympäri vuorokauden ja mielestäni se oli helpoin pentu ikinä opettaa sisäsiistiksi. Eli se normaali perusopetus: aamulla heti ulos, ruuan jälkeen ulos, jos leikit sen kanssa sisällä... heti leikin jälkeen ulos, illalla viimeiseksi ulos ja sitten ne superkehut, kun tekee asiansa sinne. Ulos, ulos, ulos ja superkehut :)
Äläkä ihmeessä stalkkaa koiraa :) kohta te kuljette vainoharhaisesti toistenne perässä hiipien. Jos vahinko satuu, niin riuskasti sinipiian varteen, pissaa tai kakkaa se vain on (matot ehkä kannattaa poistaa hetkeksi). Muutaman kuukauden kuluttua ihmettelet itsekin, että miksi stressaannuit tästä asiasta alkuunkaan. Tsemppiä ja hyviä hermoja! - koirallinen
Kesäpentu kirjoitti:
Minullakin on ollut kesäpentu, joka eli kasvattajan luona ulkona ympäri vuorokauden ja mielestäni se oli helpoin pentu ikinä opettaa sisäsiistiksi. Eli se normaali perusopetus: aamulla heti ulos, ruuan jälkeen ulos, jos leikit sen kanssa sisällä... heti leikin jälkeen ulos, illalla viimeiseksi ulos ja sitten ne superkehut, kun tekee asiansa sinne. Ulos, ulos, ulos ja superkehut :)
Äläkä ihmeessä stalkkaa koiraa :) kohta te kuljette vainoharhaisesti toistenne perässä hiipien. Jos vahinko satuu, niin riuskasti sinipiian varteen, pissaa tai kakkaa se vain on (matot ehkä kannattaa poistaa hetkeksi). Muutaman kuukauden kuluttua ihmettelet itsekin, että miksi stressaannuit tästä asiasta alkuunkaan. Tsemppiä ja hyviä hermoja!Kiitos teilla kaikille vastauksista. Madotettu koira on, joten madoista ei ole kyse koiran kakka olu kiinteää kun tuli minulle, mutta nyt ruuan vaihdoksen ja uuden ympäristön takia, luulisin, meni tua maha sekaisin.
Koira on ihana ja ystävällinen, lapsiin tottunut ja hiljainen. Meidän pihalla se kuunteli korvat höröllä vaan naapurin pihalta kuuluvaa lasten ääntä ja urahteli itsekseen. Se ei vaikuta säikkyvän oikeastaan ihmisiä, ainoastaan liikenteen melua kun jouduimme matkustamaan keskustassa.
Mitään onnetonta neljän seinän sisälle vangittua sohvaperunaa en tosiaan ole koirastani kasvattamassa, vaan olen urheilullinen ja aktiivinen ihminen ja viihdyn luonnossa, joten koira on minulle omiaan. Tämä on minulle siis vain uusi tilanne kun ensimmäinen oma koira.
Ja kiintymyssyhteesta olen käsittänyt sen verran, ettei oikeastaan yksikään ihminen ole koiralle korvaamaton. Siksi koiran on parempi vaihtaa kotia sellaiseen, jossa sille on paremmin aikaa ja huolenpitoa. Tuskin koira siitä vaihdosta niin paljoa kärsii. Joskus minua arveluttaa joidenkin kasvattajienkin toiminta kun on paljon koiria ja kaikki ulkona tarhassa kesät talvet eikä aika riitä kaikkien ulkoiluttamiseen luonnossa saatika mihinkään harrastamiseen..
- siitä tulee hyvä :)
Kyllä se oppii.Vie alkuun usein ulos, ettei sisälle tule liikaa vahinkoja.Jos kerkeät niin parin kolmen tunnin väleinkin.Kun taluttelet sitä ulkona, ja se tekee vaikka pissat , kehu sitä, sano vaikka "pissaa, hyvä hyvä" lempeällä äänellä.Ja kehut myös kakkaamisesta.Sitä jatkat niin koira ymmärtää että se on hienoa ulos tehdä tarpeensa.Kun koira tekee sisälle voit kieltää sanomalla vaikka ei tai hyi.Ja siivoat sotkut.Älä komenna koira kovasti vahingosta, ei se sitä ymmärrä ja luottamus sinuun huononee, jos kohtelet koiraa epäoikeudenmukaisesti.Muutenkin koulutuksessa panosta positiivisuuteen, tee onnistumisesta mahtava juttu.Ja epäonnistumiset sitten vain ollaan huomioimatta.
Kyllä koira oppii nopeasti tavoille, vuoden päästä sinulla on jo mahtava koira, kunhan jaksat sen kanssa nyt alkuun pitää rajat, kerran kiellettu on aina kielletty, älä anna periksi.
Älä päästä sohville tai sänkyyn jos et sinne koiraa halua, kiellä ja laita koira heti pois kielletystä paikasta.Älä anna koskaan ruokaa pöydästä, ellet halua ruinaavaa koiraa riesaksi pöydänviereen ruokailujen ja kahvihetkien ajaksi.Tee vieraille myös selväksi, ettei pöydästä anneta mitään koskaan koiralle.Koira ei kärsi siitä, vaikka ei saakkaan pöydästä kaikkea näkemäänsä.
Opeta koiralle paikkakäsky, ja oma paikka, johon käskyllä menee.Se helpottaa niitä hetkiä, kun koira ei tiedä missä se saisi ollla, tai kun tulee vieraita.
Alkuun sanot paikka, ja viet koiran aina paikalleen.Toistoja, toistoja....Oppii kyllä :) - fgcjjvj
Ihan hyvin oppii..itse otin 5kk tarhakoiran ja opetin niinkuin pikkupennun. Hyvin oppi ja yllättävän nopeastikin loppujen lopuksi. Kaikki opetetaan ihan alusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873277
- 623037
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4332530- 802323
- 802313
- 962056
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361913- 121656
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201643Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil311499