Tarpeeton pesurituaali?

sukkamehukas

Pesevätkö adventistit jalkansa ennen ehtoollisella suoritettavaa jalkojenpesua joka suoritetaan raamatunvastaisesti vain samalle sukupuolelle käytännössä.
Vaikka jalat on pesty samana päivänä.

Saako joku innokas suorittaa useampia jalkojenpesuja nimenomaan samalle sukupuolelle ehtoollisella?

7

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhdasta tulee
      • Tiedonjanoinen piika

Miksi isovarpaiden väliä ei ehtoollisella pestä? Vai pestäänkö?
        Olen kuullut, että jotkut pastorit eivät tyydy pesemään vain saman sukupuolen varpaiden välejä, vaan he keskittyvät sapattisaarnan jälkeen kirkkosalista uslosmentyään esim. paikkakunnan seurakunnan "vanhanpiian" isovarpaiden väliin ja sen hinkkaamiseen ja rassaamiseen. Pitääkö tämä huhu paikkansa?
        Voiko siis tehdä hyvää sapattina isovarpaiden välissä?

• järjenkäyttö sallittua

Tämä on niin raskas "nöyryysrituaali" adventtikirkossa, että monikaan ei jaksa alkaa riisuutumaan, jotta puhtaat jalat voisi pestä. Jeesuksen aikana jalkojenpesu oli tarpeellinen toiminta ja kuului siihen tapakulttuuriin. Ehkä kannattaisi miettiä, mikä Jeesuksen opetusten hengellinen merkitys oli, sen sijaan, että tulkitsee kaikkea aivan kirjaimellisesti ja tekee niistä raskaita ja epämiellyttäviä rituaaleja.

• pyh!
        järjenkäyttö sallittua kirjoitti:

Tämä on niin raskas "nöyryysrituaali" adventtikirkossa, että monikaan ei jaksa alkaa riisuutumaan, jotta puhtaat jalat voisi pestä. Jeesuksen aikana jalkojenpesu oli tarpeellinen toiminta ja kuului siihen tapakulttuuriin. Ehkä kannattaisi miettiä, mikä Jeesuksen opetusten hengellinen merkitys oli, sen sijaan, että tulkitsee kaikkea aivan kirjaimellisesti ja tekee niistä raskaita ja epämiellyttäviä rituaaleja.

Teitä paskanpuhujia on kolmetoista tusinassa.

Tässä JEESUKSEN SANAT:

Joh. 13:14-17 "Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille. Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat."

Me uskomme Jeesusta, emme teitä paskanpuhujia.

• pyh! kirjoitti:

Teitä paskanpuhujia on kolmetoista tusinassa.

Tässä JEESUKSEN SANAT:

Joh. 13:14-17 "Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille. Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat."

Me uskomme Jeesusta, emme teitä paskanpuhujia.

pyh! kirjoitti jalkojen pesun asettamisesta.

Tällä kertaa poikkeuksellisesti joudun toteamaan, että nimimerkki pyh! perustelee kantansa paremmin kuin päinvastaisen mielipiteen esittäjä.

En nyt tarkoita edes epäasiallisuuksiin keskittyviä viestejä. Ne jääkööt omaan kovin vähäiseen arvoonsa.

Ja vierastan kyllä pyh!'in kielenkäyttöä tuon "paskanpuhujien" osalta. Asiallisemmalla kielellä viestintä toimisi huomattavasti paremmin. Mutta tyylinsä toki kullakin.

• sukkahoususulon pesu
        v.aari kirjoitti:

pyh! kirjoitti jalkojen pesun asettamisesta.

Tällä kertaa poikkeuksellisesti joudun toteamaan, että nimimerkki pyh! perustelee kantansa paremmin kuin päinvastaisen mielipiteen esittäjä.

En nyt tarkoita edes epäasiallisuuksiin keskittyviä viestejä. Ne jääkööt omaan kovin vähäiseen arvoonsa.

Ja vierastan kyllä pyh!'in kielenkäyttöä tuon "paskanpuhujien" osalta. Asiallisemmalla kielellä viestintä toimisi huomattavasti paremmin. Mutta tyylinsä toki kullakin.

Sinä adventimikasvatuksen saaneena ihailet pyh!ä.
        Pidät pyh!ä yhtä älykkäänä keskustelijana kuin itseäsi?

Kun Jeesus asetti ehtoollisen niin siihen ei kuulunut jalkojenpesua.
        Ts. raamatulliseen ehtooliseen ei kuulu jalkojen pesu.
        Jeesuksen opetus "jalkojen pesusta" on vertauskuva sillä näin uudestisyntyneet kristityt tämän uskovat.
        Adventtikirkko on tehnyt jalkojenpesusta muotomenon ja rituaalin.
        Adventismissa tämä rituaali koskee lähinnä saman sukupuolen #pesuja# keskenään joka on myös vastoin Raamattua.

• sukkahoususulon pesu kirjoitti:

Sinä adventimikasvatuksen saaneena ihailet pyh!ä.
        Pidät pyh!ä yhtä älykkäänä keskustelijana kuin itseäsi?

Kun Jeesus asetti ehtoollisen niin siihen ei kuulunut jalkojenpesua.
        Ts. raamatulliseen ehtooliseen ei kuulu jalkojen pesu.
        Jeesuksen opetus "jalkojen pesusta" on vertauskuva sillä näin uudestisyntyneet kristityt tämän uskovat.
        Adventtikirkko on tehnyt jalkojenpesusta muotomenon ja rituaalin.
        Adventismissa tämä rituaali koskee lähinnä saman sukupuolen #pesuja# keskenään joka on myös vastoin Raamattua.

sukkahoususulon pesu kirjoitti: «Sinä adventimikasvatuksen saaneena ihailet pyh!ä.
        Pidät pyh!ä yhtä älykkäänä keskustelijana kuin itseäsi?»

Hämmästyttävää. Enpä olisi uskonut itsestäni.

Sinusta sen sijaan hohtaa uudestisyntyneen kristityn nöyrä jalous.

«Kun Jeesus asetti ehtoollisen niin siihen ei kuulunut jalkojenpesua. Ts. raamatulliseen ehtooliseen ei kuulu jalkojen pesu.
        Jeesuksen opetus "jalkojen pesusta" on vertauskuva sillä näin uudestisyntyneet kristityt tämän uskovat.»

Millä perusteella te uudestisyntyneet sitten rajaatte sen, mikä on kirjaimellista kehotusta ja mikä vertauskuvallista? Ehtoolliseen liittyvissä raamatunpaikoissa itsessään ei ole mitään vinkkiä, mihin kohtaan raja pitäisi vetää.

«Adventismissa tämä rituaali koskee lähinnä saman sukupuolen #pesuja# keskenään joka on myös vastoin Raamattua.»

Millä tavalla se on vastoin Raamattua? Toimiko Jeesus itse Raamatun vastaisesti?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      243
      7510
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      237
      4511
    3. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      171
      1795
    4. Vihjeitä kaivatusta

Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)
      Ikävä
      74
      1670
    5. Rakas mussukka

anna joku merkki itsestäsi. Pyydän.
      Ikävä
      70
      1164
    6. Niin pettynyt

Olen suhun ja siihen ettet koskaan kohdannut reilusti
      Ikävä
      134
      1142
    7. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1077
    8. Lieksa missä syy?

Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte
      Lieksa
      128
      966
    9. Martina Jeopardyssa

Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy
      Kotimaiset julkkisjuorut
      207
      941
    10. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      103
      904
    Aihe