Tarpeeton pesurituaali?

sukkamehukas

Pesevätkö adventistit jalkansa ennen ehtoollisella suoritettavaa jalkojenpesua joka suoritetaan raamatunvastaisesti vain samalle sukupuolelle käytännössä.
Vaikka jalat on pesty samana päivänä.

Saako joku innokas suorittaa useampia jalkojenpesuja nimenomaan samalle sukupuolelle ehtoollisella?

7

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhdasta tulee
      • Tiedonjanoinen piika

        Miksi isovarpaiden väliä ei ehtoollisella pestä? Vai pestäänkö?
        Olen kuullut, että jotkut pastorit eivät tyydy pesemään vain saman sukupuolen varpaiden välejä, vaan he keskittyvät sapattisaarnan jälkeen kirkkosalista uslosmentyään esim. paikkakunnan seurakunnan "vanhanpiian" isovarpaiden väliin ja sen hinkkaamiseen ja rassaamiseen. Pitääkö tämä huhu paikkansa?
        Voiko siis tehdä hyvää sapattina isovarpaiden välissä?


      • järjenkäyttö sallittua

        Tämä on niin raskas "nöyryysrituaali" adventtikirkossa, että monikaan ei jaksa alkaa riisuutumaan, jotta puhtaat jalat voisi pestä. Jeesuksen aikana jalkojenpesu oli tarpeellinen toiminta ja kuului siihen tapakulttuuriin. Ehkä kannattaisi miettiä, mikä Jeesuksen opetusten hengellinen merkitys oli, sen sijaan, että tulkitsee kaikkea aivan kirjaimellisesti ja tekee niistä raskaita ja epämiellyttäviä rituaaleja.


      • pyh!
        järjenkäyttö sallittua kirjoitti:

        Tämä on niin raskas "nöyryysrituaali" adventtikirkossa, että monikaan ei jaksa alkaa riisuutumaan, jotta puhtaat jalat voisi pestä. Jeesuksen aikana jalkojenpesu oli tarpeellinen toiminta ja kuului siihen tapakulttuuriin. Ehkä kannattaisi miettiä, mikä Jeesuksen opetusten hengellinen merkitys oli, sen sijaan, että tulkitsee kaikkea aivan kirjaimellisesti ja tekee niistä raskaita ja epämiellyttäviä rituaaleja.

        Teitä paskanpuhujia on kolmetoista tusinassa.

        Tässä JEESUKSEN SANAT:

        Joh. 13:14-17 "Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille. Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat."

        Me uskomme Jeesusta, emme teitä paskanpuhujia.


      • pyh! kirjoitti:

        Teitä paskanpuhujia on kolmetoista tusinassa.

        Tässä JEESUKSEN SANAT:

        Joh. 13:14-17 "Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille. Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat."

        Me uskomme Jeesusta, emme teitä paskanpuhujia.

        pyh! kirjoitti jalkojen pesun asettamisesta.

        Tällä kertaa poikkeuksellisesti joudun toteamaan, että nimimerkki pyh! perustelee kantansa paremmin kuin päinvastaisen mielipiteen esittäjä.

        En nyt tarkoita edes epäasiallisuuksiin keskittyviä viestejä. Ne jääkööt omaan kovin vähäiseen arvoonsa.

        Ja vierastan kyllä pyh!'in kielenkäyttöä tuon "paskanpuhujien" osalta. Asiallisemmalla kielellä viestintä toimisi huomattavasti paremmin. Mutta tyylinsä toki kullakin.


      • sukkahoususulon pesu
        v.aari kirjoitti:

        pyh! kirjoitti jalkojen pesun asettamisesta.

        Tällä kertaa poikkeuksellisesti joudun toteamaan, että nimimerkki pyh! perustelee kantansa paremmin kuin päinvastaisen mielipiteen esittäjä.

        En nyt tarkoita edes epäasiallisuuksiin keskittyviä viestejä. Ne jääkööt omaan kovin vähäiseen arvoonsa.

        Ja vierastan kyllä pyh!'in kielenkäyttöä tuon "paskanpuhujien" osalta. Asiallisemmalla kielellä viestintä toimisi huomattavasti paremmin. Mutta tyylinsä toki kullakin.

        Sinä adventimikasvatuksen saaneena ihailet pyh!ä.
        Pidät pyh!ä yhtä älykkäänä keskustelijana kuin itseäsi?

        Kun Jeesus asetti ehtoollisen niin siihen ei kuulunut jalkojenpesua.
        Ts. raamatulliseen ehtooliseen ei kuulu jalkojen pesu.
        Jeesuksen opetus "jalkojen pesusta" on vertauskuva sillä näin uudestisyntyneet kristityt tämän uskovat.
        Adventtikirkko on tehnyt jalkojenpesusta muotomenon ja rituaalin.
        Adventismissa tämä rituaali koskee lähinnä saman sukupuolen #pesuja# keskenään joka on myös vastoin Raamattua.


      • sukkahoususulon pesu kirjoitti:

        Sinä adventimikasvatuksen saaneena ihailet pyh!ä.
        Pidät pyh!ä yhtä älykkäänä keskustelijana kuin itseäsi?

        Kun Jeesus asetti ehtoollisen niin siihen ei kuulunut jalkojenpesua.
        Ts. raamatulliseen ehtooliseen ei kuulu jalkojen pesu.
        Jeesuksen opetus "jalkojen pesusta" on vertauskuva sillä näin uudestisyntyneet kristityt tämän uskovat.
        Adventtikirkko on tehnyt jalkojenpesusta muotomenon ja rituaalin.
        Adventismissa tämä rituaali koskee lähinnä saman sukupuolen #pesuja# keskenään joka on myös vastoin Raamattua.

        sukkahoususulon pesu kirjoitti: «Sinä adventimikasvatuksen saaneena ihailet pyh!ä.
        Pidät pyh!ä yhtä älykkäänä keskustelijana kuin itseäsi?»

        Hämmästyttävää. Enpä olisi uskonut itsestäni.

        Sinusta sen sijaan hohtaa uudestisyntyneen kristityn nöyrä jalous.

        «Kun Jeesus asetti ehtoollisen niin siihen ei kuulunut jalkojenpesua. Ts. raamatulliseen ehtooliseen ei kuulu jalkojen pesu.
        Jeesuksen opetus "jalkojen pesusta" on vertauskuva sillä näin uudestisyntyneet kristityt tämän uskovat.»

        Millä perusteella te uudestisyntyneet sitten rajaatte sen, mikä on kirjaimellista kehotusta ja mikä vertauskuvallista? Ehtoolliseen liittyvissä raamatunpaikoissa itsessään ei ole mitään vinkkiä, mihin kohtaan raja pitäisi vetää.

        «Adventismissa tämä rituaali koskee lähinnä saman sukupuolen #pesuja# keskenään joka on myös vastoin Raamattua.»

        Millä tavalla se on vastoin Raamattua? Toimiko Jeesus itse Raamatun vastaisesti?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe