Soitto eläinsuojeluunko..?

sad but true

Kyseessä koira, joka taas viimeiset 8h itkenyt sisälle. Touhua kestänyt nyt noin 4 vko. Aivan selvästi kyseessä sisäkoiraksi tottunut, joka nyt syystä tai toisesta vain laitetaan ulos, vaikka omistaja kotosalla! Kyseessä rivitalon pikkupiha ja koira haukkuu ja ulisee terassioven takana..nytkin klo 02.00. Olen itsekin koiranomistaja, joten ei todellakaan mistään koiravihasta kyse, vaan ennemmin tiedän omasta koirastani, ettei sit alkuunkaan aikoinaan viihtynyt ulkona, kun tottunut sisällä olemaan omistajiensa seurassa. Eli menee omasta mielestäni touhu jo eläinrääkkäyksen puolelle? Vaan mitäpä tehdä tällaisessa pikkupitäjässä..meen asiasta kyselemään, niin melko varmaan kommentti peri suomalainen:Hoida omat asias. Kaikkihan niin tietävät itse tekevänsä oikein:) Vai haenko koiran suojaan omaan tupaan ja jätän ystävällisen ilmoituksen tapahtuneesta:D
Mitä siis tehdä, että saisi ilon ja oikean kohtelun kyseisen koiran elämään..?

18

303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ____________________

      Yhteyttä eläinsuojeluun. Ne ei kai kerro kuka ilmoituksen on tehnyt, ja jos on rivari niin ei se osaa päätellä kuka naapuri on ilmoituksen takana. Tietysti ensin voit kokeilla kirjoittaa nimettömänä kirjeen, jos et uskalla käydä sanomassa tyypille henk.koht.

    • miutre
    • paas laittain

      Jos koira yöllä metelöi rivarin pihalla, voi ilmoittaa poliisiin öisestä häirinnästä, valittaa taloyhtiön hallitukselle...

      • Jep!

        Ehkä sinivuokot on sopiva ja suhteellisen nopea herättäjä. Eivätkä luultavasti kerro soittajasta ellei saman kylän poikia sitten satu olemaan.


    • .....

      Ensin käyt ystävällisesti ilmoittamassa asiasta koiran omistajalle. Jos homma jatkuu edelleen ilmoita isännöitsijälle.Jos edelleen jatkuu tee ilmo elsuun.

      • isoisoäiti

        Nuo nimetömät kirjeet ja poliisit on kaikkein ikävin tapa aloittaa asian hoitaminen. Kyllä tuo ..... on aivan oikeassa, ensin asiallinen keskustelu koiran omistajan kanssa siten se ratkaisu parhaiten löytyy. Eikä kannata edes uhkailla millään se vain suotta kiristää tunnelmaa. Eläinsuojelullehan tuo ei kuulu pätkänkään vertaa jos koira haukkuu, mutta on hyvin hoidettu.

        Hiljakkoinhan poliisit lehdessä näkyi mielipiteensä näistä kertovan, heillä ei ole aikaa selvitellä koirien haukkumisia,vaikka niistä tulee valituksia paljon.


      • fyjikl
        isoisoäiti kirjoitti:

        Nuo nimetömät kirjeet ja poliisit on kaikkein ikävin tapa aloittaa asian hoitaminen. Kyllä tuo ..... on aivan oikeassa, ensin asiallinen keskustelu koiran omistajan kanssa siten se ratkaisu parhaiten löytyy. Eikä kannata edes uhkailla millään se vain suotta kiristää tunnelmaa. Eläinsuojelullehan tuo ei kuulu pätkänkään vertaa jos koira haukkuu, mutta on hyvin hoidettu.

        Hiljakkoinhan poliisit lehdessä näkyi mielipiteensä näistä kertovan, heillä ei ole aikaa selvitellä koirien haukkumisia,vaikka niistä tulee valituksia paljon.

        Itse olen joutunut ottamaan yhteyttä lasten takia naapuriin ja suhtautuminen oli alaarvoista eli älä pilaa naapurisihteita ota yhteys eläinsuojeluun pääset helpommalla.


    • 3fc2v v

      Ilmoita asiasta eläinsuojeluun, hoitavat sieltä asian eteenpäin.Ja ilmoittajasta ei tietoja kerrota eteenpäin.Paras tapa.

      Älä itse mene ainakaan valittamaan, silloin olet huono naapuri.Jota vihataan, ja muutut koiranvihaajaksi, vaikka olet huolissasi koirasta.

      • Koirani pääseesisään

        99% koiranomistajista on kivoja, asiansa ja koiransa hoitavia ihmisiä. Ikävä kyllä ne, joiden koirat häiritsevät tai ovat aggressiivisia, kuuluvat siihen 1% porukkaan. Äo on samaa tasoa, mutta Ego sitäkin suurempi. 1% Porukassa on paljon puoliammattilaisia kasvattajia, jotka tietävät mielestään aivan kaiken koiranhoidosta. Kun menee neuvomaan, niin suorastaan kerjää verta pohkeestaan. Ja on koiranvihaaja.


      • Koirani pääseesisään kirjoitti:

        99% koiranomistajista on kivoja, asiansa ja koiransa hoitavia ihmisiä. Ikävä kyllä ne, joiden koirat häiritsevät tai ovat aggressiivisia, kuuluvat siihen 1% porukkaan. Äo on samaa tasoa, mutta Ego sitäkin suurempi. 1% Porukassa on paljon puoliammattilaisia kasvattajia, jotka tietävät mielestään aivan kaiken koiranhoidosta. Kun menee neuvomaan, niin suorastaan kerjää verta pohkeestaan. Ja on koiranvihaaja.

        Aika paljon survoit porukkaa yhteen prosenttiin.

        70% koirista on vääränlaisilla omistajilla, ei ole oma arvioni mutta allekirjoitan, niin paljon kuin pelkästään otetaan väärin perustein, ulkonäön ja eksotiikan perusteella ja egon jatkeeksi.


      • hohhoijjaaaa
        Vitikonpaarustaja kirjoitti:

        Aika paljon survoit porukkaa yhteen prosenttiin.

        70% koirista on vääränlaisilla omistajilla, ei ole oma arvioni mutta allekirjoitan, niin paljon kuin pelkästään otetaan väärin perustein, ulkonäön ja eksotiikan perusteella ja egon jatkeeksi.

        Ja niin paljon viljellään tuota 70%-juttua, vaikka sekin on vain jonkin ulkomuototuomarin mielipide.


      • Ärsytys
        Vitikonpaarustaja kirjoitti:

        Aika paljon survoit porukkaa yhteen prosenttiin.

        70% koirista on vääränlaisilla omistajilla, ei ole oma arvioni mutta allekirjoitan, niin paljon kuin pelkästään otetaan väärin perustein, ulkonäön ja eksotiikan perusteella ja egon jatkeeksi.

        Sivusta haluan huomauttaa koska ärsyttää; tuo 70%n mysteeri antaa aika synkän kuvan koiranomistajista. Tuo voi olla lähellä totuutta jos laskee mukaan esimerkiksi itseni joka otin ajokoiran aikanaan ensimmäiseksi koirakseni enkä ollut metsästäjä. Plus noutajan omistajat jotka ei linnusta, sakun omistajat jotka ei tee koirasta poliisikoiraa tai kouluta puolustamiseen jne.

        Kuitenkin, jos mietitään sitä prosenttia joka koirista on oikeasti -huonoilla- omistajilla, se % on aika paljon pienempi, väittäisin että luku olisi noin 2-6%. Huonot = ei osata kouluttaa, ei hallita, ei hoideta kunnolla jne. Ärsyttää vaan kun tuota 70% jankataan....


      • Ärsytys kirjoitti:

        Sivusta haluan huomauttaa koska ärsyttää; tuo 70%n mysteeri antaa aika synkän kuvan koiranomistajista. Tuo voi olla lähellä totuutta jos laskee mukaan esimerkiksi itseni joka otin ajokoiran aikanaan ensimmäiseksi koirakseni enkä ollut metsästäjä. Plus noutajan omistajat jotka ei linnusta, sakun omistajat jotka ei tee koirasta poliisikoiraa tai kouluta puolustamiseen jne.

        Kuitenkin, jos mietitään sitä prosenttia joka koirista on oikeasti -huonoilla- omistajilla, se % on aika paljon pienempi, väittäisin että luku olisi noin 2-6%. Huonot = ei osata kouluttaa, ei hallita, ei hoideta kunnolla jne. Ärsyttää vaan kun tuota 70% jankataan....

        Nojoo, olette oikeassa, kiitti, lukua pitää tarkistaa.
        Loputonhan tuo lista on ; vääränlaiset omistajat, jotka ottavat väärin perustein rodut, alkaen niistä koiranhakkaajista, sitten niitä, jotka luulevat että koiran hallinta on erilaisten vermeitten shoppailua ja häkittämistä, älytön inhimillistäminen ja kukkahattuilu, kuvitellaan että kontaktin luonti ja virikkeistäminen on sitä että tungetaan koiralle koko ajan jotain sapuskaa suuhun, jne...

        Taitaa se oikea luku about 80%.


    • Ei armoa

      Jos koira 2:n aikaan yöllä haukkuu ja ulisee rivarin pihalla, oikea osoite puhelinsoitolle on poliisi.

    • LähtiMopoKäsistä

      Tärkeintä on, että teet jotain! Jos naapuri on jollain lailla tuttu ja ns. "täyspäinen", voit varmaan ystävällisen asiallisesti mennä kertomaan hänelle, että koiran tunteja kestävä itkeminen häiritsee sinua ja saa sinut tuntemaan olosi levottomaksi, kun tuntuu siltä, että koiralle on jokin hätänä. Voit todeta, että koira ei taida kokea olevansa ns. pihakoira ja lienee tottunut olemaan sisällä, muun perheen kera.
      Jos et tunne naapuriasi lainkaan, olisiko joku muu naapuri, jolle voisit ihmetellä, mikähän naapurin koiralla on hätänä, kun se on alkanut vinkua ja valittaa, on jo alkanut hieman häiritsemään. Tällöin olisi mahdollista, että saisit mentyä ovelle jonkun toisen naapurin kera. Varaudu valmiiksi erityylisiin vastaanottoihin ja että saat sanottua juuri sen, mitä halusit (naapurin odottamaton käytös tai puheenaiheen vaihtaminen saattavat vaikuttaa ilmaisusi tehokkuuteen).
      Nimettömät laput on ikäviä, mutta ihan hyväksyttäviä, kun sanamuoto on hiottua, asiallista ja mahdollisimman kohteliastakin. Kannattaa lapun kirjoittamisen jälkeen lukea se vielä rauhassa läpi, tarkistaen, että siinä on kerrottu se mitä halusit (huoli koirasta ja sen hyvinvoinnista, sekä metelin aiheuttama häiriö). Katso myös, ettei mitään sanamuotoa voi käsittää väärin eli suoranaiseksi kettuiluksi.
      Jos lappunen ei muuta tilannetta parissa päivässä, sitten tekisin kyllä ilmoituksen eläinsuojeluun sen kummempia miettimättä. Jos asuinalueellasi ei ole lainkaan eläinsuojeluvalvojia, sitten täytynee soittaa poliisille esim. arkipäivänä joskus keskiyön tienoilla.

      • asia vaikee

        voi,voi ellantuuteli sentään, parastas panit ja tollanen tuli.


      • olet nolo
        asia vaikee kirjoitti:

        voi,voi ellantuuteli sentään, parastas panit ja tollanen tuli.

        Ja asiasi oli päästä arvostelemaan muiden viestejä, mutta miksi? Parastas panit ja tollanen tuli, ei kehumista.


    • sad but true

      Kiitos kovasti kaikille,että otitte kantaa ja hyviä neuvoja sain! Ihaninta asiassa, on huomata kuinka paljon meitä löytyykään, jotka todella välittävät eläimistä ja tietävät niiden arvokkuuden. Lämmittää sydäntä:) Nyt vain ollut hyvin hiljainen viikko.. :o toivottavasti ei tiedä huonoa kohtaloa kyseiselle koiralle..toisaalta oliko tuokaan kohtelu koiran arvoista elämää:( Juuri tuota "utelua" varovasti joltain naapurilta olisin käyttänyt, mutta kas kun ei kehenkään törmännyt silloin, kun olisi tarvinnut.. Toivotaan koiralle parasta ja seurailen tilannetta. Kaunista syksyä kaikille! :)

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      61
      1725
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      127
      1270
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      664
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe