Tarinasi eristäytymisestä

LEr_123

Tähän aiheeseen haluaisin saada ihmisten tarinoita siitä, miten ja miksi he eristäytyivät muusta laumasta ja joutuivat yksinäisyyden pauloihin.

Myönnän toki, että yksinäisyys on suurelta osin pään sisäinen tila, joten ihminen, jolla ei ole yhtäkään kavereita, ei ole välttämättä sen yksinäisempi kuin ihminen, joka on toisten seurassa joka viikonloppu. Oli miten oli, jätetään tuo jälkimmäiseen vaihtoehtoon keskittyminen nyt vähemmälle ja keskustellaan tuollaisesta, ns. objektiivisesti todennettavissa olevasta yksinäisyydestä, siis syrjäytymisestä.

Oma tapaukseni on melko kummallinen. Olen käynyt peruskoulun ja sitä seuraavan asteen, suorittanut armeijan ja ollut osana joitakin työyhteisöjä. Jokaisessa paikassa olen tullut ihmisten kanssa toimeen hyvin ja useimmissa jopa saanut lisää kavereita - siis sellaisia joiden kanssa olen ollut tekemisissä hetken aikaa. Tämänhetkinen tilanteeni on lukuisiin eri yhteisöihin meneisyydessä kuulumisesta huolimatta sellainen, ettei minulla ole juurikaan ihmisiä, joihin olla yhteyksissä. En koe itseäni yksinäiseksi, mutta olen omalla tavallani eristyksissä. En osaa sanoa, mitä tapahtui. En osaa sanoa, miksei elämässäni ole kovin montaa ihmistä jolle soittaa tai mikseivät ihmiset soita kovin usein minulle.

Olen pohtinut sellaista vaihtoehtoa, että kenties olen erityislaatuisine kiinnostuksen kohteineni melko tylsää seuraa. Minua ei kiinnosta esimerkiksi jääkiekko tai ryyppääminen niin kauan, kunnes oksennus lentää, tai jonkun satunnaisen muijan tisseistä/perseestä jauhaminen. Kiinnostuksen kohteeni ovat huomattavasti ns. älyllisemmät - tosin niitä löytyy laidasta laitaan aina kielistä fysiikkaan - ja jopa ne arkisetkin asiat, joista tykkään keskustella, liittyvät yleensä joko matkustamiseen tai vaikkapa sen toisen ihmisen, so. senhetkisen keskustelukumppanini, syvimpään sielunmaisemaan (suurimmat pelot, merkittävimmät elämänkokemukset, unelmat yms.), ei mihinkään pinnalliseen kuten pukeutumiseen tai hauislihaksen paksuuteen.

Tämä tilanne ei häiritse minua juurikaan, sillä olen melko vahvasti sisäänpäin kääntynyt, ja minulla on paljon mielekästä tekemistä ihan joka päivä. Lisäksi horisontissa on näkyvissä jotakin sellaista, mikä tietää ainakin pientä piristystä sosiaaliseen elämääni. Koen tämän aiheen siitä huolimatta kiinnostavaksi.

Eli, hyvät ihmiset, olkaa hyvät ja kertokaa siitä, miten teistä tuli yksinäisiä: kiusattiinko teidät sosiaalisen eristäytymisen partaalle, oletteko samanlaisia introvertteja kuin minä, eikö kukaan pidä teistä tylsyytenne takia, vai eikö teillä ole ollut elämässänne kunnollisia mahdollisuuksia solmia suhteita toisiin ihmisiin?

PS Toki joku saa ottaa kantaa myös minun tilanteeseeni tuon yllä antamani kertomuksen pohjalta, jos niin haluaa.

35

767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LEr_123

      PPS Erityisesti minua kiinnostaisi tietää, onko muilla ihmisillä vastaavia eristäytymiskokemuksia sen suhteen, että periaatteessa olisi ollut todella hyvätkin mahdollisuudet olla supersosiaalinenkin vielä nykyisessäkin pisteessä - siis ottaen huomioon kaikki ne ihmiset, joihin olette elämänne aikana tutustuneet ja joiden kanssa olette kaveeranneet - mutta syystä tai toisesta olette tavalla tai toisella ajautuneet erillenne.

      • bbvnbvnvbnvbnbvnvnbv

        Jotku ihmiset on vaan henkisesti kypsempiä kuin toiset, valitettavasti ne kypsemmät jäävät usein yksin kun eivät ole sitä hauskaa seuraa.

        Jos haluat kavereita suosittelen että edes teeskentelet että alkoholi ja jääkiekko kiinnostaa.


    • eijaksaalkaaryhtyä

      Taidat esittää myös viisasta.
      Parannusehdotus: Vähennä itsesi tarkkailua, älä jännitä itseäsi, lisää höpö-puheita. Se avaa muut ihmiset ja he alkavat puhumaan, silloin voi pikku hiljaa alkaa laukomaan viisauksiasi, joita kukaan ei oikeasti kuuntele, mutta saathan itsellesi hyvän olon.
      Saattaa olla, että siten löydät samanlaisen kuin itse olet, mutta sen sitten on täysin sinun oma syysi :-)

      • LEr_123

        "Taidat esittää myös viisasta."

        "saathan itsellesi hyvän olon."

        Saisinko vähän tarkennusta, mitä tarkoitat näillä kahdella asialla?


      • eijaksaalkaaryhtyä
        LEr_123 kirjoitti:

        "Taidat esittää myös viisasta."

        "saathan itsellesi hyvän olon."

        Saisinko vähän tarkennusta, mitä tarkoitat näillä kahdella asialla?

        "Taidat esittää myös viisasta."
        Aliarvioit muita ja pidät itseäsi fiksumpana, jenkeissä sanoisivat "smartass".
        Yrität vähätellä sanomalla, että olet "tylsää seuraa". Heität savuverhot, mutta sen läpi näkee.

        "saathan itsellesi hyvän olon." tarkoitta, että kirjoitat tännekin, että saat leikkiä "smartassiä". Huomiota haet.
        Tuo "leikki" on turhaa. Suomessa korostetaan ja arvostetaan "älykkyyttä" kaikessa liikaa. Ei se tee hyvää elämää.
        Jotenkin näin...


      • LEr_123
        eijaksaalkaaryhtyä kirjoitti:

        "Taidat esittää myös viisasta."
        Aliarvioit muita ja pidät itseäsi fiksumpana, jenkeissä sanoisivat "smartass".
        Yrität vähätellä sanomalla, että olet "tylsää seuraa". Heität savuverhot, mutta sen läpi näkee.

        "saathan itsellesi hyvän olon." tarkoitta, että kirjoitat tännekin, että saat leikkiä "smartassiä". Huomiota haet.
        Tuo "leikki" on turhaa. Suomessa korostetaan ja arvostetaan "älykkyyttä" kaikessa liikaa. Ei se tee hyvää elämää.
        Jotenkin näin...

        Nimimerkki "eijaksaalkaaryhtyä", arvostan toki yritystäsi tulkita ongelmaani, koska siitä voi periaatteessa olla minulle jonkinlaista hyötyä, mutta nähdäkseni oletat liian paljon.

        "Aliarvioit muita ja pidät itseäsi fiksumpana, jenkeissä sanoisivat 'smartass'."

        Jos minua kiinnostaa esim. slaavilaisten kielten rakenne, Britannian talouspolitiikka tahi antropologin x tulkinta asiasta y, niin nähdäkseni on ihan rehellistä todeta, että mielenkiintoni kohteet ovat hieman erityislaatuisemmat (≠ paremmat) kuin suurimmalla osalla.

        Se, että totean jollakin olevan hieman tavanomaisemmat mielenkiinnon kohteet kuin minulla, ei ole minkäänlaista muiden aliarviointia tai itseni ylentämistä, vaan se on fakta.

        "Yrität vähätellä sanomalla, että olet 'tylsää seuraa'."

        Oletko siis sitä mieltä, että ihmistä, joka ei ole kiinnostunut samoista asioista kuin moni muu, voi pitää hieman, noh, tylsänä seurana? Nähdäkseni tuo on nimenomaan se tylsyyden kaikkein keskeisin piirre. Niin kauan kuin on yhteisiä kiinnostuksen kohteita toisen ihmisen kanssa, keskustelua voi käydä lakkaamatta; sitten taas törmätessäsi henkilöön, joka höpisee asioista, joista et a) tiedä ja b) joista et ole pätkän vertaa kiinnostunut, tilanne koetaan helposti tylsäksi. Olenko väärässä?

        Ja jos mitä jotakuta tuolla vähättelin, niin lähinnä itseäni, en muita.

        "kirjoitat tännekin, että saat leikkiä 'smartassiä'. Huomiota haet."

        Ja millähän perusteella?

        Loin tämän aiheen sen takia, koska minua sattuu kiinnostamaan aihe "syrjäytyminen" yleisemmässä akateemisessa mielessä mutta erityisesti omalla kohdallani. Omalla kohdallani tämä aihe kiinnostaa erityisesti siksi, koska yleensä keskusteltuani syrjäytyneiden kanssa - joko internetitse tai kasvotusten - kuulostaa syrjäytymisen syyt olevan luokkaa: vuosia jatkunut koulukiusaaminen, asuminen perähikiällä josta muut ovat muuttaneet pois, ylitsepääsemätön ujous ja/tai itsevarmuusongelmat yms.; ja koska omalla kohdallani yksikään noista ns. perinteisistä syistä ei näytä täyttyvän, haluaisin tietää, olenko mahdollisesti tulkinnut syrjäytymistä väärästä näkökulmasta ja onko joku muu mahdollisesti samanlaisessa tilanteessa kuin minä.

        "Tuo 'leikkiä' on turhaa."

        Mikä on tämä "leikki", josta puhut?


      • arvolataus
        LEr_123 kirjoitti:

        Nimimerkki "eijaksaalkaaryhtyä", arvostan toki yritystäsi tulkita ongelmaani, koska siitä voi periaatteessa olla minulle jonkinlaista hyötyä, mutta nähdäkseni oletat liian paljon.

        "Aliarvioit muita ja pidät itseäsi fiksumpana, jenkeissä sanoisivat 'smartass'."

        Jos minua kiinnostaa esim. slaavilaisten kielten rakenne, Britannian talouspolitiikka tahi antropologin x tulkinta asiasta y, niin nähdäkseni on ihan rehellistä todeta, että mielenkiintoni kohteet ovat hieman erityislaatuisemmat (≠ paremmat) kuin suurimmalla osalla.

        Se, että totean jollakin olevan hieman tavanomaisemmat mielenkiinnon kohteet kuin minulla, ei ole minkäänlaista muiden aliarviointia tai itseni ylentämistä, vaan se on fakta.

        "Yrität vähätellä sanomalla, että olet 'tylsää seuraa'."

        Oletko siis sitä mieltä, että ihmistä, joka ei ole kiinnostunut samoista asioista kuin moni muu, voi pitää hieman, noh, tylsänä seurana? Nähdäkseni tuo on nimenomaan se tylsyyden kaikkein keskeisin piirre. Niin kauan kuin on yhteisiä kiinnostuksen kohteita toisen ihmisen kanssa, keskustelua voi käydä lakkaamatta; sitten taas törmätessäsi henkilöön, joka höpisee asioista, joista et a) tiedä ja b) joista et ole pätkän vertaa kiinnostunut, tilanne koetaan helposti tylsäksi. Olenko väärässä?

        Ja jos mitä jotakuta tuolla vähättelin, niin lähinnä itseäni, en muita.

        "kirjoitat tännekin, että saat leikkiä 'smartassiä'. Huomiota haet."

        Ja millähän perusteella?

        Loin tämän aiheen sen takia, koska minua sattuu kiinnostamaan aihe "syrjäytyminen" yleisemmässä akateemisessa mielessä mutta erityisesti omalla kohdallani. Omalla kohdallani tämä aihe kiinnostaa erityisesti siksi, koska yleensä keskusteltuani syrjäytyneiden kanssa - joko internetitse tai kasvotusten - kuulostaa syrjäytymisen syyt olevan luokkaa: vuosia jatkunut koulukiusaaminen, asuminen perähikiällä josta muut ovat muuttaneet pois, ylitsepääsemätön ujous ja/tai itsevarmuusongelmat yms.; ja koska omalla kohdallani yksikään noista ns. perinteisistä syistä ei näytä täyttyvän, haluaisin tietää, olenko mahdollisesti tulkinnut syrjäytymistä väärästä näkökulmasta ja onko joku muu mahdollisesti samanlaisessa tilanteessa kuin minä.

        "Tuo 'leikkiä' on turhaa."

        Mikä on tämä "leikki", josta puhut?

        Ehkä oletkin älykäs.

        Ei tarvitse välittää, että joku ei jaksa kuunnella "viisauksiasi". Mielestäni kirjoituksesi oli järkevä.

        Itse asiassa ihmisen älykkyys ei aiheuta yksinäisyyttä vaan älyllisistä asioista kiinnostuminen, joka tosin usein kielii älykkyydestä. Ongelma on se, ettei keskivertotallaajaa kiinnosta pätkän vertaa esimerkiksi Poincaren konjektuurin ratkaisu tai sen matemaattinen todistus. Harva myöskään lukee kieliä vapaa-ajalla ja on valmis keskustelemaan kielten opiskelusta muiden kanssa. Tämä on todella valitettava tosiasia, jonka olen oikeastaan ymmärtänyt vasta vähän aikaa sitten. Niin moni hyvä ihminen jää yksin, koska hän jää hyväksyttyjen sosiaalisten normien ulkopuolelle. Tieteessäkin tutkijoita valmennetaan kirjoittamaan mediaseksikkäällä tavalla, jotta edes joku lukisi heidän tutkimustuloksensa. Ihmisen, joka on kiinnostunut asioista, joista kerroit, on vaan pakko opetella ilmaisemaan itseään kulttuurisesti hyväksytyissä raameissa. Tiedän, se on väärin, mutta minkäs teet. Olen kritisoinut asioiden tilaa moneen kertaan useassa eri paikassa.

        Arvostan sitä minkä kerroit. Älä anna maailman nitistää itseäsi. Pystyn itse keskustelemaan mistä tahansa mistä tiedän jotain, ja lopuista olen halukas ottamaan selvää. Oppiminen on yksi ihmisluonnon kauneimmista piirteistä.


      • eijaksaalkaaryhtyä
        LEr_123 kirjoitti:

        Nimimerkki "eijaksaalkaaryhtyä", arvostan toki yritystäsi tulkita ongelmaani, koska siitä voi periaatteessa olla minulle jonkinlaista hyötyä, mutta nähdäkseni oletat liian paljon.

        "Aliarvioit muita ja pidät itseäsi fiksumpana, jenkeissä sanoisivat 'smartass'."

        Jos minua kiinnostaa esim. slaavilaisten kielten rakenne, Britannian talouspolitiikka tahi antropologin x tulkinta asiasta y, niin nähdäkseni on ihan rehellistä todeta, että mielenkiintoni kohteet ovat hieman erityislaatuisemmat (≠ paremmat) kuin suurimmalla osalla.

        Se, että totean jollakin olevan hieman tavanomaisemmat mielenkiinnon kohteet kuin minulla, ei ole minkäänlaista muiden aliarviointia tai itseni ylentämistä, vaan se on fakta.

        "Yrität vähätellä sanomalla, että olet 'tylsää seuraa'."

        Oletko siis sitä mieltä, että ihmistä, joka ei ole kiinnostunut samoista asioista kuin moni muu, voi pitää hieman, noh, tylsänä seurana? Nähdäkseni tuo on nimenomaan se tylsyyden kaikkein keskeisin piirre. Niin kauan kuin on yhteisiä kiinnostuksen kohteita toisen ihmisen kanssa, keskustelua voi käydä lakkaamatta; sitten taas törmätessäsi henkilöön, joka höpisee asioista, joista et a) tiedä ja b) joista et ole pätkän vertaa kiinnostunut, tilanne koetaan helposti tylsäksi. Olenko väärässä?

        Ja jos mitä jotakuta tuolla vähättelin, niin lähinnä itseäni, en muita.

        "kirjoitat tännekin, että saat leikkiä 'smartassiä'. Huomiota haet."

        Ja millähän perusteella?

        Loin tämän aiheen sen takia, koska minua sattuu kiinnostamaan aihe "syrjäytyminen" yleisemmässä akateemisessa mielessä mutta erityisesti omalla kohdallani. Omalla kohdallani tämä aihe kiinnostaa erityisesti siksi, koska yleensä keskusteltuani syrjäytyneiden kanssa - joko internetitse tai kasvotusten - kuulostaa syrjäytymisen syyt olevan luokkaa: vuosia jatkunut koulukiusaaminen, asuminen perähikiällä josta muut ovat muuttaneet pois, ylitsepääsemätön ujous ja/tai itsevarmuusongelmat yms.; ja koska omalla kohdallani yksikään noista ns. perinteisistä syistä ei näytä täyttyvän, haluaisin tietää, olenko mahdollisesti tulkinnut syrjäytymistä väärästä näkökulmasta ja onko joku muu mahdollisesti samanlaisessa tilanteessa kuin minä.

        "Tuo 'leikkiä' on turhaa."

        Mikä on tämä "leikki", josta puhut?

        Hae yliopistoon ja hae silta sopivaa seuraa. Minulle se auttoi. Sieltä löysin vasta samanlaisia. Se oli hienoa aikaa muutenkin.
        Yksi syy tähän yksinäisyyteen on pienet perhekoot ja vähäinen tuttavapiiriin, silloin voi kehitellä aivan omia kiinnostuksen kohteita. Joukkuepelitkin on nyt vasta suomeen tulossa. Täällä ollaan liian yksilöllisiä ja kuvittellaan , että ryhmässä menetetään jotain itsestä. Kyllä ryhmästäkin voi nousta omia ajatuskulkuja nousevia, mutta he ei ole eristäytyviä.
        Tässä yksi mahdollinen syy. Muitakin on mielessä, mutta niistä joskus toiste.


    • lonely mooby

      Tarinani on se perinteinen; yksinäisinä iltoina oli tapana juoda alkoholia, mikä vähitellen aiheutti miestissit joka taas vaan lisäsi yksinäisyyttä entisestään jne.

    • Oma moka

      Minä eristäydyin kun olin vasikoinut väärän potilaan potilastietoja.Yleensä vasikoinnista ei tule seuraamuksia mutta tämäpä potilas tuli vastaan syrjäkujalla ja pisteli turpaan niin että naamani näyttää aivan kammottavalta,en ilkeä olla ihmisten ilmoilla.Myös jokin häikkä tuli sisäelimistöön koska en pysty pidättämään ulosteitani eli mulla on vähän väliä kuset ja paskat housuissa.

    • intj87

      Hyvin tutulta kuulostaa. Musta on kans aina tuntunut, että suurin syy yksinäisyyteen on vähän erkoisemmat mielenkiinnon kohteet, kuten historia, antropologia, paleontologia, hiukkasfysiikka jne. Mutta sen lisäksi mulla on kyllä taustalla koulukiusaustaustaa, huonot kotiolot ja näistä seurannut huono itsetunto, yli 10 vuoden masennus, työttömyys ja rahattomuus.

      Olis kova tarve löytää samanhenkistä seuraa, mutta vastaavia, hieman syvällisempiä ajatteleviä tyyppejä ei tapaa juuri missään. Tai jos joskus saisin parannettua tilannettani sen verran, että pääsisin yliopistoon niin ehkä sitten siellä. Vaikka oonkin tullut elämäni aikana jonkin verran ihmisten kanssa juttuun eri opinahjoissa ja työpaikoilla niin ei siitä loppupeleissä oo ikinä mitään ystävyyssuhteita seurannut kun en kerta kaikkiaan jaksa puhua BB:stä, jääkiekosta, ryyppäämisestä jne. Onneks omaa veljeä sentään kiinnostaa hieman samat aiheet, ettei tartte ihan seinille puhua.

      • LEr_123

        Nimimerkki "intj87", kannattaa tosiaan hakea sinne yliopistolle. Sinne olen itsekin seuraavaksi suuntaamassa, koska oletettavasti sieltä löytyy enemmän itseni kaltaista porukkaa.

        Itselläni on ollut elämässäni pari sellaista henkilöä, joilla on ollut joiltain osin samanlaiset kiinnostuksen kohteen kuin minulla itselläni, mutta he asuvat tällä hetkellä eri kaupungissa kuin minä, joten en heitä kovin usein näe. Toinen näistä ihmisistä on alkanut kasvaa minusta erilleen. Ilmeisesti hän on hengannut viimeiset vuodet sellaisessa porukassa, jossa jääkiekon ja bilettämisen kaltaiset tavanomaiset asiat ovat hieman kovempi sana kuin esim. vakava yhteiskunnallinen keskustelu.

        Mutta no, meitä on moneen junaan, ja se kai tästä elämästä kiinnostavaa tekeekin.


    • eternal antagonist

      Minua ei myöskään ole koskaan kiinnostanut ne tavanomaiset lätkät, hauikset ja päihteet. En nyt väitä, että omat kiinnostuksen kohteeni olisivat sen älyllisempiä, mutta muut jaksoivat aina puhua jostain, mikä itseäni ei kiinnostanut. Yläasteella jäin ulkopuolelle, koska muut katsoivat tarpeelliseksi ruveta jauhamaan paskaa kustannuksellani. Jäin siis ilman kavereita juuri siinä iässä, jossa kavereiden merkitys on suuri. Siinä missä muut pätivät porukassa ja saivat toistensa hyväksyntää, minä jouduin olemaan jatkuvasti varuillani nolaamisen ja nöyryytyksen vuoksi. Asiaa ei helpottanut ollenkaan se, että itsetuntoni ja itseluottamukseni poljettiin maahan jo lapsena alkoholistiperheessä, jossa ei myöskään saanut tukea, eikä turvaa. Pahimmillaan minua haukuttiin ja syyllistettiin sekä kotona, että koulussa.

      Kun on joka suunnasta annettu ymmärtää, että on jokseenkin outo ja typerä, eikä osaa tehdä mitään kuten muut, on hyvin vaikea osallistua edes keskusteluun huonon itsetunnon kera, ja siihen päälle vielä ne aiheet, jotka eivät itseä kiinnostaneet. Alemmuuden tunne ja epäonnistujan "titteli" tietenkin jäivät päälle.

      Minulla ei myöskään ole ollut paljoa mahdollisuuksia tutustua kehenkään, koska en sattuneista syistä pyöri piireissä. Sitä kauttahan ne uudet tuttavuudet tavataan. Meillä ei käynyt ketään kyläsillä, emmekä me käyneet kenelläkään kyläsillä. Kaiken lisäksi kerrostalo jossa asuimme, oli mummo ja pappa -talo, eli elämänsä ehtoopuolen asukkaita odottelemassa esiripun laskua. En siis ikinä törmännyt kehenkään sellaiseen, jonka kanssa olisi voinut edes elätellä toiveita seurasta. Nyt ihan viime vuosina luonto on saanut aikaan nuorennusleikkauksen tähän mökkiin, eli vanhuksia on poistunut keskuudestamme ja heidän kämppänsä ovat saaneet uusia asukkeja. Nykyään täällä asuu nuorisoakin, mikä on sikäli paskamaista, että silloin kun itse oli sen ikäinen ja olisi ollut kova tarve juuri sen ikäiselle seuralle, ei sellaista ollut. Nyt kun itsellä alkaa tulemaan ikää, on talo, tottakai, täynnä juuri sen ikäisiä, mistä itse jäi paitsi aikoinaan.

      Joka tapauksessa nyt on tullut törmättyä käytävällä ja pihalla ihmisiin ja heidän kaveripiireihin, joille tulee moikkailtua kylilläkin ja ehkä vaihdettua sana, tai parikin. Aiemmin olin ollut täysin ilman kontaktia muihin, kun en tuntenut ketään. Näköjään riitti vain se, että asuu samassa talossa, että porukat omasta halustaan edes moikkailevat. Ennen tuota tapahtui vain talon vanhusten kanssa, joita ei edes usein nähnyt. Se, että nuoremmatkin porukat edes noteeraavat jollain lailla, on ilmeisesti nostanut hivenen itsetuntoani. Huomasin viime kesänä, etten tuntenut enää ylivoimaisena ajatusta siitä, että olisin ruvennut itse jauhamaan sontaa jonkun ventovieraan kanssa. Kunpa tämäkin vain olisi tapahtunut aiemmin.

    • 9999999999909

      Miestissit sai mut eristäytymään muista. En kehtaa poistua kotoa kun paksukaan toppatakki ei piilota niitä muiden katseilta.

    • destroyed by moobs

      Meitsin eristäytyminen johtuu siitä mistä kaikkien muidenkin tämän palstan miesten - Miestisseistä.

      Olin tosi pitkään yksinäinen ja sitten keksin aloittaa joka iltaisen oluen nauttimisen, kiroan sen päivän kun siihen lähdin.

      Olut aiheutti mulle nää miestissit, ja nyt mut on tuomittu ikuiseen yksinäisyyteen.

      Itsemurhaakaan ei voi tehdä ku ruumishuoneella naurettais mun daisareille.

    • Kuollut ja elossa

      Olen nykyisin 23 vuotias mieshenkilö.

      Alkoholisti vanhemmat, joten kavereita ei voinut tuoda koskaan kylään, elämä oli lapsena jo niin vaikeaa että suljin kaiken sisääni.

      5 luokalla jouduin raiskauksen uhriksi josta alkoi massiivinen alamäki henkisesti, siitä seurasi kiusaaminen joka jatkui ylä-asteelle asti, ylä-asteen alussa kaikki kaverit hävisivät, kiusaamienn ylä-asteella oli päivittäistä ja melkein koko koulu osallistui siihen, hakattiin ja syrjittiin ja puhuttiin valheita, monesti opettajatkin nauroivat. Lopetin puhumisen ikäisilleni kokonaan.
      Tuo aika oli niin rankkaa että yritin itsemurhaakin kahdesti.
      Selvisin ylä-asteen valtavalla määrällä poissaoloja juuri ja juuri.

      Ylä-asteen jälkeen meni 4 vuotta neljän seinän sisällä kotona, olin henkisesti ihan sekaisin ja olin jo päättänyt että tappaisin itseni ennenkuin täytän 20.
      Armeijastakin sain vapautuksen kun taisivat nähdä että en ole ihan terve.

      Nyt olen asunut 2 vuotta yksin ja elämäni on pelkkää paskaa edelleen, vain mtt käyntejä ja jotain kuntoutus ohjelmaa vaikka " kuntoutumisesta " ei ole toivoakaan. En edelleenkään kykene sosiaalisiin suhteisiin, monesti jo kotoa lähteminen vie kaikki voimat. En enään edes odota elämältä mitään vaan olen luovuttanut kaiken suhteen.

      • Kuollut ja elossa

        Lisään vielä että sairastin myös bulimiaa ja anoreksiaa ja sairastan edelleen myös vaikeaa masennusta.

        En ymmärrä muita ihmisiä enään, en kykene ajattelemaan itseäni enään ihmisenä kun olen ollut syrjäytynyt niin kauan, jollain tavalla uskon että ansaitsen tämän kohtalon mutta en tiedä syytä siihen.


      • 2+19
        Kuollut ja elossa kirjoitti:

        Lisään vielä että sairastin myös bulimiaa ja anoreksiaa ja sairastan edelleen myös vaikeaa masennusta.

        En ymmärrä muita ihmisiä enään, en kykene ajattelemaan itseäni enään ihmisenä kun olen ollut syrjäytynyt niin kauan, jollain tavalla uskon että ansaitsen tämän kohtalon mutta en tiedä syytä siihen.

        Tästä tuskin on sinulle, Kuollut ja elossa, minkäänlaista hyötyä, mutta haluaisin sanoa, ettet sinä tietenkään ole mitään omalle kohdallesi sattunutta pahaa ansainnut. Yksikään lapsi ei valitse alkoholisoituneita vanhempia, koulukiusausta tai niistä seuraavia mielenterveysongelmia. Olen pahoillani siitä, että elämäsi ollut noin hankalaa, ja toivotan sinulle onnea jatkon kanssa. Uskon, että jos ihminen on valmis työskentelemään onnensa eteen tarpeeksi pitkään ja ahkerasti, niin lopulta se tulee vastaan. Olipa elämäsi tällä hetkellä millaista tahansa, se voi muuttua parempaan suuntaan.


      • 2+19 kirjoitti:

        Tästä tuskin on sinulle, Kuollut ja elossa, minkäänlaista hyötyä, mutta haluaisin sanoa, ettet sinä tietenkään ole mitään omalle kohdallesi sattunutta pahaa ansainnut. Yksikään lapsi ei valitse alkoholisoituneita vanhempia, koulukiusausta tai niistä seuraavia mielenterveysongelmia. Olen pahoillani siitä, että elämäsi ollut noin hankalaa, ja toivotan sinulle onnea jatkon kanssa. Uskon, että jos ihminen on valmis työskentelemään onnensa eteen tarpeeksi pitkään ja ahkerasti, niin lopulta se tulee vastaan. Olipa elämäsi tällä hetkellä millaista tahansa, se voi muuttua parempaan suuntaan.

        Hyvä avaus LEr 123. Nyt syksyn painaessa päälle ulkoiset olohuoneemme. puistot, torit raitit ovat tyhjenemässä ja nuoretkin ihmiset voivat jäädä seinien sisälle kesäsäitä enemmän.
        Pahimmasta itsemurha-aallosta Suomi on kuitenkin selviämässä, niitä tehdään nykyään vähemmän.

        Lievästi autistisena ja fyysisessä mielessäkin keskosrääpäleenä ns. sinisenä kakarana syntyneenä olen tervakapan kokoisesta jäänyt perheen ulkopuolisten ihmisten seuran ulkopuolelle.

        Muuta ohjetta minulla ei ole eristäytyneille ihmisille antaa kuin ettei periksi saa antaa vaan yksin ollessakin kehittää selviämis-strategoitaan edes kusessa olevien kanssa yhdessä.


      • kokeiles tätä

        Kokeile saada vaikka tätäkin kautta esim. sähköpostien vaihtoseuraa. Tee anonyymi e-mail osoite ja kysy siihen vastaamaan.


      • ahmetti raiskaa!

        Oliko raiskaajasi ählämi ?


    • miestissit____

      Eristäytymiseni johtuu miestisseistäni.

    • M.93

      Vähän samanlaista itselläni kuin aloittajalla. En sinänsä ole "epäsosiaalinen" henkilö joka pelkäisi ajatustakin puhua toisille ihmisille. Minulla ei vain ole tarvetta puhua, jos kyse ei ole asioista, jotka minua aidosti kiinnostaa. Kun puhe kääntyy näihin, niin saatan alkaa hyvinkin puheliaaksi. Ryyppäys ja muu bilekulttuuri ei minua kiinnosta, enkä koe mitään halua näytellä toisin, vaikka se kavereita toisikin.

      Ala-asteella olin vielä ihan perustyyppi ja vähän kaikessa mukana. Siinä 5. ja 6. luokan aikaan alkoi tapahtua muutosta, kun muut alkoivat kiinnostua juuri "aikuisten asioista", ajautuivat erilaisiin hengailuporukoihin ja aloittivat ryyppäämisenkin. Itse jotenkin olin aina sellainen koti-ihminen, etten tykännyt ajatuksesta hengata kaupungilla muiden kanssa koulun jälkeen.

      Yläasteella aloin olla jo kunnolla ulkopuolinen, vaikka tulinkin jossain määrin juttuun tuttujen luokkakavereiden kanssa. Heillä vain oli nuo uudet juttunsa, joihin itselläni ei ollut kiinnostusta. Sama homma eteni sitten lukiossa, kun bile- ja dokauskulttuuri muiden osalta vain kasvoi, ja itse olin vieläkin ulkopuolinen näistä jutuista.

      Opiskelen nyt yliopistossa, ja melko ulkopuolinen olen yhä, vaikka juttuseuraa onkin löytynyt. En ole osallistunut mihinkään opiskelijarientoihin, mikä myös vaikuttaa.

      Mitään kiusaamista en ole joutunut kokemaan, mutta itsetuntoa on koeteltu kyllä. "Joukko tuo turvaa" pitää paikkansa, olen aina ulkopuolisena saanut miettiä, että mitäköhän nuo muut minusta ajattelevat, ja että en kai vaikuta aivan yksinäiseltä luuserilta. Olisi paljon helpompi vain mennä muiden mukana, mutta kun en vain ole sellainen. Tietyssä mielessä olen oppinut sosiaalisemmaksi, vaikka hyvin varautunut olenkin, ainakin uusissa ihmissuhteissa. Vieraille ihmisille puhuminen ei enää tunnu niin kummalliselta.

      Varsinaisia kavereita minulla ei vieläkään ole, pelkästään sellaisia hyvänpäiväntuttuja, joiden kanssa voi vaihtaa muutaman sanan esimerkiksi bussissa matkalla kouluun. Mielissäni kyllä olisin, jos löytyisi samanhenkisiä kavereita, joiden kanssa tehdä jotain muutakin, mutta ei mulla ole mitään pakottavaa tarvetta siihen. Kunhan katselen tilannetta.

      • Tohtorin Diagnoosi.

        Diagnoosi: Miestissit.

        Vain ja ainoastaan miestissit voivat aiheuttaa tuollaista yksinäisyyttä.


    • kiitosta

      Älä miestissimies vastaa kuin yhdellä vastauksella. On idioottimaista lukea, kun pitää saman kirjoittajan tehdä viisikymmentä eri vastausta eri nimimerkeillä.

      • Keskustelun tuhoaminen on tuon hyypiön tarkoituskin.


    • Sigmund Pieru

      "tai jonkun satunnaisen muijan tisseistä" - Tarkoitat kai "tai jonkun satunnaisen miehen tisseistä" ? Ja koska sinä olet se satunnainen mies jonka tisseille ne nauraa niin siksi olet eristäytynyt ?

    • Survivvl

      www.devilsarereal.blogspot.fi

    • nettisittiäinen

      Netti on nykyisin täynnä kriminaaleja terroristeja, tämä suoli24
      sivusto on siitä hyvä esimerkki. Nämä paskhaterroristit pyrkivät
      terrorisoimaan, kylvämään sontaa mitä erinäisemmin keinoin.

      Ilmeisesti nämä vielä usein ovat näitä kriminaaleja rikollisin keinoin
      toisten ihmisten nettilaitteiden haltuunsa kaappaajia, tämä
      nykyinen nettipaskhateknologia antaa niille keinot siihen käyttöön.

      Poliiseilta nämä saavat enimmäkseen touhuta rauhassa, pollarin aika
      ei riitä näiden joka sittiäisen jäljittämiseen ja ojentamiseen.
      Eli voidaan sanoa, netti on rikollisten hallussa, Suoli24 sivusto
      ainakin on.

    • Reppanat luuserit
    • apina valta!

      Tuntuu siltä,että missä on "tervepäisyys"?! Huomannut miten lapsen omaisia aikuisetkin ovat ja röyhkeitä. Monesti jää yksin myös siksi miten toiset kohtelevat toisia ihmisiä.
      Välinpitätömyys on aika yleistä tänä päivännä. Eli ollaan niin viisaita,mutta kuitenkin niin typeriä ja niin "itsevaarmoja",että huh!Monella aikuisella ei ole itsellään keinoja kohdata asioita tai ne kohdata oikein. Joten epäsosiaalinen käytös on "cool" nylyään.
      Joten yksinäisyys on monien asioiden summa. Eikä se välttämättä ole yksinäisen syy,
      vaan yhteiskunta on nykyään sellainen,että kaikki pitäs laittaa samaan "muottiin".
      Ihminen ei saisi olla ajattelevainen,vaan laumasielu.Sillä moni yksinäinen on hyvinkin ajattevainen ihminen ja tunteva olento. Eli pitäisi olla röyhkeä ja päällä päsmäri,joka ei paljon toisia ajettele.Eli tunteet pois meininki.Mutta onneksi vielä on maailmassa ihmisiä jotka osavat ottaa toisia huomioon.Heitä on vain liian vähän. Elisuurin osa ahneus,kateus ja yms.kuljettaa ihmisiä!

    • kohtalon_kolhima

      Miestissini toivat yksinäisyyden.

    • Hyvä LEr_123

      Hyvä LEr_123, ymmärrän sinua tosi hyvin. Kiinnostuksesi kohteet eivät kiinnosta perustyyppejä millään tasolla. Itselläni on tasan sama tilanne. Lapsista, kodinhoidosta, tv-ohjelmista, urheilusta ja mummon syntymäpäivistä höpöttäminen ei todellakaan kiinnosta yhtään. Tiedonhankkiminen erilaisista asioista, erilaisten asioiden pohtiminen on taas sellaista, mitä voisin samanhenkisen kanssa käydä läpi loputtomasti. Tukehdun siihen että kun ympärilläni on vain näitä perusjanneja, jotka eivät halua lainkaan ajatella mitään syvällisempää, oppia uutta tai kiinnostua mistään uudesta. Ryyppytyypit haluan pitää todella kaukana.
      Lähipiirissä on tyyppejä, jotka haluaisivat tapaamisia ja illanviettoja, mutta: heille se tarkoittaa viinan vetämistä kaksin käsin. Ei kiitos.
      Myös yhteiskunnalliset asiat ovat alkaneet kiinnostaa suuresti, eikä ympäristöni ihmiset halua ajatella sellaisia lainkaan.
      Minun on elämäni aikana ollut todella helppo tutustua ihmisiin, mutta suurelta osin olen torjunut heidät, koska ei kiinnosta säätilaa tai muuta arkista vastaavaa asiaa koskeva keskustelun taso ja toisten tukipilarina toimiminen.
      Nykyisin elämänpiirini on muuttunut paljon muutettuani pois kaupungista, enkä enää tutustu tähän kahvittelukaverustoonkaan. Se ei minua haittaa, koska en ennenkään viihtynyt sellaisten ihmisten kanssa, vaan koin itseni sellaisten ihmisten joukossa kovin erilaiseksi, enkä tuntenut yhteyttä kuin hyvin harvojen kanssa (pari sellaista on elämässäni edelleen, mutta fyysisesti kaukana).Mielessäni on usein toive, että kohtaisin jonkun, jonka kanssa voisi pohtia syvällisemmin maailman menoa ja asioita, joita tiedonhankinnan kautta kohtaa. Mutta tiedän kokemuksesta että sellaisia on todella vaikea löytää. Uskoisin kyllä, että jossain yliopistoympäristössä heitä voisi löytää. Senkin uskon olevan vaikeaa, koska ihmiset nyt pistävät mieluummin päänsä pensaaseen kuin miettivät ns. hankalia/vaikeita asioita. Mutta siellä voisi olla edes mahdollista löytää joku/joitakin samanhenkisiä, koska tiedonjano on se mikä saa ihmisen miettimään, jos mikään ylipäätään saa.

    • Aina yksin

      Mä olin lapsena koulukiusattu, luonteeltani olen aina ollut todella herkkä, jo ennen kiusaamista.
      Ylä-asteikäisenä eristäydyin kokonaan muista, enkä puhunut kenellekkään. Se ei oikeastaan häirinnyt, kun siihen tottui. Ei lopulta enää osannut solmia ihmissuhteita ja alkoi viihtymään entistä enemmän yksin. Ei kiinnostanut mikään, koulunkäynnistä ei tähän päivään asti ole tullut mitään. Kaikki jäivät kesken, enkä jaksa enää edes yrittää. Sosiaaliset tilanteet ahdistavat niin paljon, enkä yksinkertaisesti tule juttuun kenenkään kanssa, ei ole mitään puhuttavaa, eikä kiinnosta tutustua kehenkään, ja haluan aina olla yksin, ellen sitten ole humalassa.
      En oikeastaan tee elämälläni yhtään mitään. Päivät valuvat hukkaan eikä enää oikein tunne yhtään mitään.
      Ihmiset ovat kyllä yrittäneet tutustua muhun ja pyytänyt vaikka mihin milloinkin, aluksi suostun, mutta sitten keksin jonkun esteen etten pääsekään.. ei vaan huvita eikä kiinnosta.

      • asbur

        Samat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3085
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2452
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2237
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2015
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1837
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1267
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1092
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe