liehuvissa tuulissa vaahteran lehtiä kenkieni alla

Adventtisisar

Syksyinen sää innoittaa kirjottamaan. En ole jaksanut keskittyä Raamattuun niin paljon, kun olisin tahtonut. Sallinette minulta rauhallisenkin viestinnän kristillisillä sivuilla.
Yritän talvea kohti osallistua enemmän keskusteluun. Pidän itsekin keväisiä kirjoituksiani hieman liian lennokkaina. Olen rauhoittumaan päin. Tänään kävelin Vaahteran lehtiä jalkojeni alla iloitsen seesteisyydestä. Kaipaan keskustelijoita Ilm. 18:4, Jarin hotelli, kopittelija, Sirkka-Iita, Alex kasi ja monia muita. Keskustelu teroittaa aivoja taas.

17

69

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jesood!

"Advenntisisar", jos et sinä 'voi keskustella muiden, kuin niiden jotka kuuluvat "suurinpiirtein samaan lahkoon eli adventismiin niin, kuin itse olet, eli samoin ajatteleviin jari laurilaan ja alex-kasiin", niin kyllähän se aivotyö jää kovin vähiin? Kun me ihmiset olemme hämmentyneitä, niin tottakai me haluamme ostaa nelämällemme tarkoituksen, eikö niin? Valikoimme, ja tietysti valikoimenen syntyy omasta hämmennyksestämme?

Mutta jos kysymyksessä on tosi "nöyryys". Epätoiveisuus ja hämmennys johtaa aina katkeruuteen, kyynnellisyyten, jos kysymyksessä on tosi nöyryys, vasta silloin voimme alkaa etsiä, ja todella ymmärtää. Kun "valitsemme", se on osoituksena 'hämmennyksestämme',Ja hämmeksessämme haluamme ostaa itsemme - omalle minällemme tarkoituksen. Vain silloin, kun emme pysty rakastamaan kuljeskelemme valikoimassa

• Sikisakisikisaki

Jesood! Taisit kirjoitella itsekin melkoisen "hämmentyneenä"...

• kerettiläinen

>>>"Advenntisisar", jos et sinä 'voi keskustella muiden, kuin niiden jotka kuuluvat "suurinpiirtein samaan lahkoon eli adventismiin niin, kuin itse olet, eli samoin ajatteleviin jari laurilaan ja alex-kasiin", niin kyllähän se aivotyö jää kovin vähiin?

• ##Tänään kävelin Vaahteran lehtiä jalkojeni alla iloitsen seesteisyydestä. ##

Tänään käytin lehtipuhallinta ja lehdet lenteli parin sadan kilometrin tuntivauhdissa (myös vaahteran :) ja tuntui ihan ok:lta kun käytävät tontilla olivat "puhtaita" lehdistä ja pihlajanmarjoista ... mutta olen samaa mieltä, syksy on ihan mukava vuoden aika minustakin - näin talvea odotellessa. Istua vaikka veneessä ja nauttia kuppi lämmintä kahvia katoksen alla kun sade hiljalleen ropisee, veden pinta on kuin peili ja luonto on värejä täynnä .. ja vaikka kirjoittaa muutama rivi Suomi24 foorumin Adventismi palstalle ..

Kannattaa tosiaan ottaa kiitollisin mielin vaari hetkistä joita elämässa annetaan .. syksylläkin .. :) ..

alex

• kerettiläinen

>>>... mutta olen samaa mieltä, syksy on ihan mukava vuoden aika minustakin - näin talvea odotellessa.

• alex kirjoitti: «Kannattaa tosiaan ottaa kiitollisin mielin vaari hetkistä joita elämässa annetaan .. syksylläkin .. :) ..»

Ai mää vai? …sanoi turkulainen.

Kiitos herkistävästä huomiosta. Kerron, mitä se herätti.

Hieno syksyinen pientä sadetta ripotteleva päivä on tänään. Kesän vihannointi tuoksuu jäähyväisiään ja luovuttaa maan odottamaan uuden kevään nousua.

Peilistä katsoo joka päivä hiukan uurteisempi ja harmaampi hahmo. Pienen sateen säestyksellä soi kiitollisuus ja vastuun jättäminen uudelle polvelle.

Voi miten toivonkaan, että löytäisitte ihan uusia vähäisempiä virheitä ettekä toistaisi meidän typeryyksiämme. Jospa uskoisitte sitä, minkä suunnaton pinnan alainen viisautenne teille edessänne olevasta todellisuudesta tarjoaa. Kuulevin korvin kuulkaa ja näkevin silmin nähkää.

Pahan älykkyys on silkkaa pötyä. Myötätunto ja rakkaus ovat viisautta ja vahvuutta. Itse ne itsensä todistavat. Ei siihen mitään kirjoja tai oppineita tarvita.

• kerettiläinen kirjoitti:

>>>... mutta olen samaa mieltä, syksy on ihan mukava vuoden aika minustakin - näin talvea odotellessa.

Niinhän se on, että elämä koostuu pienistä hetkistä ja siksi niistä tulisi pitää hyvä huoli.. hyvän ja onnelisen hetken voi muistaa kauan ja siitä saa iloa pitkään.
        Monet vaikeudet voitetaan helpommin jos on hyviä hetkiä lakkarissa .. ja katkeruutta on viisasta karttaa - se kun on todellinen elämän pilaaja .. suorastaan vaarallinen ..

Mutta -- pakko tunnustaa kuitenkin että onhan "tuurillakin" oma merkityksensä - ei sitä aina ole tiennyt mihin elämä on milloinkin vienyt (en minä ainakaan) .. Kun minulta esimerkiksi kerran aikanaan työpaikallani kysyttiin että haluanko siirtyä ulkomaille matkustus tehtäviin - niin en osannut arvata homman ottaessani että niillä matkoillani löytäisin elämäni suuren rakkauden ja parhaan ystäväni - ja nyt on kolme lasta ... ottamassa vastuuta tulevasta .. niinkuin v.aari tuossa alla niin hyvin asiaa kuvasi.

Paljosta saan kiittää Jumalaa .. niinkuin teekin .. Kiitos Jumala .. ↑..

Eräs ruotsalainen näytelijä kertoi seuraavan tarinan (huonosti suomennettuna ) miehestä joka kuolinvuoteellaan katseli mennyttä elämänsä vuosi vuodelta ja sen jalan jäljet - kuinka ollakaan oli Jumalan Pojan jalanjäljet hänen jalanjälkiensä vieressä ... mutta niitä tarkastellessaan hän huomasi ihmeekseen että aina kun hänellä oli ollut tosi vaikeaa elämässään oli siellä vain yhdet jalanjäljet - hieman vihastuneena hän alkoi syyttää Jumalan Poikaa siitä että missä hän oli sillon kuin elämä oli niin vaikeaa .- sillä juuri silloin kun mies mielestään olisi apua tarvinnut ... Johon Jumalan poika vastasi .. silloin minä kannoin sinua sylissäni..

Opettava tarina .. :)

alex

• v.aari kirjoitti:

alex kirjoitti: «Kannattaa tosiaan ottaa kiitollisin mielin vaari hetkistä joita elämässa annetaan .. syksylläkin .. :) ..»

Hieno syksyinen pientä sadetta ripotteleva päivä on tänään. Kesän vihannointi tuoksuu jäähyväisiään ja luovuttaa maan odottamaan uuden kevään nousua.

Peilistä katsoo joka päivä hiukan uurteisempi ja harmaampi hahmo. Pienen sateen säestyksellä soi kiitollisuus ja vastuun jättäminen uudelle polvelle.

Voi miten toivonkaan, että löytäisitte ihan uusia vähäisempiä virheitä ettekä toistaisi meidän typeryyksiämme. Jospa uskoisitte sitä, minkä suunnaton pinnan alainen viisautenne teille edessänne olevasta todellisuudesta tarjoaa. Kuulevin korvin kuulkaa ja näkevin silmin nähkää.

Pahan älykkyys on silkkaa pötyä. Myötätunto ja rakkaus ovat viisautta ja vahvuutta. Itse ne itsensä todistavat. Ei siihen mitään kirjoja tai oppineita tarvita.

Meidän on todella parempi olla ja elää kun ajattelemme elämää ja lähimmäisiämme lämmöllä - ilman pelkoa ja katkeruutta - kiitollisena siitä että elämän saimme - sekin on todellista Jumalan tahdon noudattamista, eikö vain.. sitäpaitsi se on terveellistä ..
        Valitettavasti se tuntuu siltä että "herkistyminen" on vaikeampaa tänään kuin ennen - varsinkin nuorilla - liian paljon moderniteetteja .. asioita jotka vievät ajan ja ajatukset ja omaa aika jää vähäksi .. joten kannattaa pitää varansa .. ettei ihan unohda mistä elämässä oikestaan on kyse ..

alex

• Turhakkeita

Lehtipuhallin on valittu yhdeksi pahimmista turhakkeiksi ja ylleensä turahakkeet itse käyttävät tällaisia lehtipuhaltimen kaltaisia turhia ja hyödyttömiä kapistuksia.

Kaikkein parasta on ottaa "lehtitalkoissa" harava vain kauniiseen käteen.
        Siinä hartialihakset saavat liikuntaa ja koko keho myös. Jos vielä lehtipuhallin sattuu olemaan polttomoottorilla toimiva, niin sehän saastuttaa vielä ilmaakin. Hyi!

Turhakkeet joutaa roskakoriin tai kierrätykseen!

• Tässä on tie
        alex.kasi kirjoitti:

Meidän on todella parempi olla ja elää kun ajattelemme elämää ja lähimmäisiämme lämmöllä - ilman pelkoa ja katkeruutta - kiitollisena siitä että elämän saimme - sekin on todellista Jumalan tahdon noudattamista, eikö vain.. sitäpaitsi se on terveellistä ..
        Valitettavasti se tuntuu siltä että "herkistyminen" on vaikeampaa tänään kuin ennen - varsinkin nuorilla - liian paljon moderniteetteja .. asioita jotka vievät ajan ja ajatukset ja omaa aika jää vähäksi .. joten kannattaa pitää varansa .. ettei ihan unohda mistä elämässä oikestaan on kyse ..

alex

Amerikkalaisten lahkojen "virsiä laulelevat" ovat täysin hyödyttömiä.
        Niille lahkoille ei heru myötätuntoa, eikä kuulukkaan herua.

• Tässä on tie kirjoitti:

Amerikkalaisten lahkojen "virsiä laulelevat" ovat täysin hyödyttömiä.
        Niille lahkoille ei heru myötätuntoa, eikä kuulukkaan herua.

Jaa-a kukapa meistä ihmisistä olisi kovinkaan "hyödyllinen" ja kukapa sinun myötätuntoasi olisi hakemassa - tuskin kukaan - hyvä jos pärjäät omillasi.

alex

• Turhakkeita kirjoitti:

Lehtipuhallin on valittu yhdeksi pahimmista turhakkeiksi ja ylleensä turahakkeet itse käyttävät tällaisia lehtipuhaltimen kaltaisia turhia ja hyödyttömiä kapistuksia.

Kaikkein parasta on ottaa "lehtitalkoissa" harava vain kauniiseen käteen.
        Siinä hartialihakset saavat liikuntaa ja koko keho myös. Jos vielä lehtipuhallin sattuu olemaan polttomoottorilla toimiva, niin sehän saastuttaa vielä ilmaakin. Hyi!

Turhakkeet joutaa roskakoriin tai kierrätykseen!

:)) - ai että on apuvälineet turhakkeita .. taidat ollakin aika pessimisti :)) no makunsa kullakin - minä olen tietenkin toista mieltä kesällä käytän esimerkiksi ruohonleikkuria, syksyllä puhaltelen lehtiä ja talvisin käytän lumilinkoa ja hyvin pyyhkii .. ja kyllä sekin antaa liikuntaa älä luule mitään muuta ...

Tuli mieleeni kertomus siitä kun ensimmäiset pyykin pesukoneet ilmestyivät markkinoille ja jotkut perheen emännät siitä huolimatta jatkoivat entiseen tyyliin pesemistä käsin ja pyykkilaudan kanssa .. Sanottiin kuulemma että " Ei koneella tule puhdasta" .. No onneksi ovat kaikki muuttaneet mieltään .. omassa ammatissani olen todennut saman asian - kun tein työ paikalle uudistuksia, olivat ne joita uudistukset koskivat usein ensin uudistuksia vastaan - mutta kun vuosi pari oli kulunut ólivat kaikki tyytyväisiä .. :)

Olisko tässä sinun kritiikissäsi kyse samasta "ilmiöstä" vieroksutaan kaikkea uutta .. se oli ennen paljon paremmin .. mjau mjau .. Katsos jos tekee jonkin asian helposti ja myös nopeammin niin jää enemmän aikaa muuhun ,, kiinnostavaan - mutta ok .. jos tykkäät että haravoiminen on mukavaa niin miksei .. haravoi ... :))

Pari sanaa katkeruudesta ... Katsos meillä kaikilla on vastonkäymisiä elämässämme ja aikoja jolloin elämä on enemmän tai vähemmän kovaa (minäkään en ole poikkeus) mutta täytyy yrittää silti olla tyytyväinen siihen elämään jonka on saanut - eikö niin ... tosiasiassa se on ainoa elämä jonka saa - huolimatta siitä minkälainen usko tai epäuskosi ihmisellä on ... Mietihän hetki --- mikä on tärkeää sinulle.. niin minä ainakin teen .. perhe, lapset, muiden auttaminen ja sopu elämässä .. ei ole syntiä olla tyytyväinen elämäänsä ..se on itse asiassa elämän tarkoitus .. jos se tehdään oikealla tavalla ..

alex

• Cycl0ne
        v.aari kirjoitti:

alex kirjoitti: «Kannattaa tosiaan ottaa kiitollisin mielin vaari hetkistä joita elämässa annetaan .. syksylläkin .. :) ..»

Huomenta v.aari!

En ole ihan varma, miksi tulit mieleeni, mutta kerron kuitenkin. Viikolla ajattelin ateismi/usko -tyyppisiä aiheita ja niiden myötä tulit mieleeni. Tiedän suunnilleen kokemuksesi uskon kysymyksien parissa (listalla olet sen kertonut). Mikä minua rassaa, ja osittain syynä voi olla samojen kysymysten painiottelussa tuottamama uupumus, että jos todellakin uskot siihen mihinkä uskot, niin miksi et syleile sitä maailmaa täysin siemauksin? Miksi roikut täällä ns. 'idioottien' kanssa, jotka uskovat ties kaikenlaista asiaa. Uudessa 'maailmassasi' on murhaajia, mutta myös muusikkoja, valehtelijoita sekä vartijoita, mutta ei uskovia.

Ylimielisyytesi häiritsee minua. Se, että saarnaat täällä Platonin luolan asukkaille löytämästäsi valosta, on kaukana hyvyydestä ja jaloudesta. Johdonmukaisuutesi ei ole viisautta eikä vahvuutta, jota ihannoit. Se on heikkoutta. Siksi et olekaan uskaltanut lähteä todellisuuteen, vaan roikut haavekuvissa, joita kohtaan samanaikaisesti tunnet vihaa ja rakkautta. Jos tämän uskaltaisit sanoa viesteissäsi, en enää ajattelisi sinua ylimielisenä. Niin kauan kuin tämä jää rivien väliin, olet filosofisesti minulle vain tynkä. Toivon sinusta parempaa.

Terveisin
        Mentorisi

• Cycl0ne kirjoitti:

Huomenta v.aari!

En ole ihan varma, miksi tulit mieleeni, mutta kerron kuitenkin. Viikolla ajattelin ateismi/usko -tyyppisiä aiheita ja niiden myötä tulit mieleeni. Tiedän suunnilleen kokemuksesi uskon kysymyksien parissa (listalla olet sen kertonut). Mikä minua rassaa, ja osittain syynä voi olla samojen kysymysten painiottelussa tuottamama uupumus, että jos todellakin uskot siihen mihinkä uskot, niin miksi et syleile sitä maailmaa täysin siemauksin? Miksi roikut täällä ns. 'idioottien' kanssa, jotka uskovat ties kaikenlaista asiaa. Uudessa 'maailmassasi' on murhaajia, mutta myös muusikkoja, valehtelijoita sekä vartijoita, mutta ei uskovia.

Ylimielisyytesi häiritsee minua. Se, että saarnaat täällä Platonin luolan asukkaille löytämästäsi valosta, on kaukana hyvyydestä ja jaloudesta. Johdonmukaisuutesi ei ole viisautta eikä vahvuutta, jota ihannoit. Se on heikkoutta. Siksi et olekaan uskaltanut lähteä todellisuuteen, vaan roikut haavekuvissa, joita kohtaan samanaikaisesti tunnet vihaa ja rakkautta. Jos tämän uskaltaisit sanoa viesteissäsi, en enää ajattelisi sinua ylimielisenä. Niin kauan kuin tämä jää rivien väliin, olet filosofisesti minulle vain tynkä. Toivon sinusta parempaa.

Terveisin
        Mentorisi

Cycl0ne kirjoitti: «Huomenta v.aari!»

Mitä iloisinta huomenta! Kiitos tästä henkilökohtaisesta huomiosta. Sellainen meitä haavoittuvia ja pikkusieluisia ihmisiä aina lämmittää mukavasti.

«…miksi et syleile sitä maailmaa täysin siemauksin? Miksi roikut täällä ns. 'idioottien' kanssa, jotka uskovat ties kaikenlaista asiaa. Uudessa 'maailmassasi' on murhaajia, mutta myös muusikkoja, valehtelijoita sekä vartijoita, mutta ei uskovia.»

Minun maailmaani kuuluu myös se yhteisö ja kulttuuri, jossa juureni ovat, tahdoin tai en. Kuuluu siihen tietysti paljon muutakin. Ja kyllähän minä sitä syleilen, sen minkä rajallisilla raajoillani yletyn.

En ajattele tämän palstan väkeä idiootteina, vaan rakkaina lajitovereina. Olen nähnyt sen kummallisen perusteettoman uskomisen läheltä, sisältä ja ulkoa. Mutta silti se on mysteeri. On kuitenkin tullut osoitetuksi, että milloin tahasa on mahdollista oivaltaa uutta ja sytytellä uusia lamppuja vinttikamareihinsa, jos tämmöinen metafora sallitaan.

Enkä suinkaan laske itseäni tämän potentiaalisen viisastumisen ulkopuolelle. Päinvastoin, uskon mahdollisuuteen oppia täällä uusilla tavoilla ymmärtämään esimerkiksi uskovan mielenliikkeitä ja sitä kautta ihmistä yleisemminkin. Ehkä löydän ja opin ymmärtämään myös uskovan elämäntavan hyödyllisiä vaikutuksia.

Sen verran oikaisen, että kyllä adventtiseurakunnan ulkopuolisessakin suhdeverkostossani on eri sorttien uskovia. Olen luopunut ihmisten jakamisesta sellaisen perusteella kahteen joukkoon.

Ja murhaajia en tiedä tuntevani ainuttakaan henkilökohtaisesti. Tietenkin periaatteessa kenellä tahansa saattaa olla tuollainen synkkä salaisuus.

«Ylimielisyytesi häiritsee minua. Se, että saarnaat täällä Platonin luolan asukkaille löytämästäsi valosta, on kaukana hyvyydestä ja jaloudesta. Johdonmukaisuutesi ei ole viisautta eikä vahvuutta, jota ihannoit. Se on heikkoutta.»

Täällä luetut tekstit helposti saavat kuvittelemaan, että niistä löytyisi kirjoittajan tunteita, mielentiloja ja asenteita. Lähes aina sellaiset luulot ovat vääriä. Tietenkin olen jäävi arvioimaan omaa ylimielisyyttäni, mutta tiedän myös, että täällä kirjoittamani tekstit eivät riitä asian luotettavaan arviointiin. Ainakin juuri tällä hetkellä ylimielisyys on minusta kaukana.

Aivan hurjaa selvänäköisyyttä tarvitaan siihen, että arvaa, mitä minä mahdollisesti ihannoin. Tai mikä olisi minulla sellainen ominaisuus, jota ei ole muillakin. Kukapa ei kunnioittaisi todellista viisautta ja hyvällä tavalla ilmenevää vahvuutta? Tai mitä vikaa on sinänsä johdonmukaisuudessa? Olisko epäjohdonmukaisuus vähemmän heikkoutta? Hiukan tässä putosin kärryiltä.

«Siksi et olekaan uskaltanut lähteä todellisuuteen, vaan roikut haavekuvissa, joita kohtaan samanaikaisesti tunnet vihaa ja rakkautta.»

Tätä olen jäävi kiistämään. Mutta jos roikunkin haavekuvissa, en tee sitä tahallani. Mielelläni otan vastaan opetusta, joka tuollaisesta auttaa kasvamaan ulos.

Tuo samanaikainen viha ja rakkaus on minulle kyllä tuttua, mutta se kuuluu aika lailla kokonaan menneisyyteen. Viha on hiipunut eikä tuhkan alla enää kytevää kekälettä löydy, vaikka kepillä sohien etsii. Joidenkin ihmisten suhteen olen päättänyt, että en enää koskaan tee heidän kanssaan yhteistyötä. Mutta se on vain kuivaa luottamuksen puutetta eikä siinä enää ole sen kummempia tunteita mukana.

«Jos tämän uskaltaisit sanoa viesteissäsi, en enää ajattelisi sinua ylimielisenä. Niin kauan kuin tämä jää rivien väliin, olet filosofisesti minulle vain tynkä. Toivon sinusta parempaa.»

Voin rehellisesti sanoa vain asioita, jotka itse tajuan. Jos toistan sinun ehdottamasi lauseen, se on kai aika arvotonta.

En oikein tiedä, mitä tarkoittaa filosofisesti tynkä. En pidä itseäni minään suurena filosofina ja luulenpa että ei kannata muidenkaan niin ajatella, vaikka oppisinkin asettamaan sanani vähän fiksummin.

Kiitos ystävällisestä toivotuksesta. Samaa toivon myös sinulle: parempaa niin itsesi kuin muiden rakennukseksi.

«Terveisin
        Mentorisi»

Heh heh. Vai on minulla oikein mentori. Älä suotta tuhlaa kovin paljon aikaa tuollaiseen. Voit varmasti suunnata taitosi ja voimasi tärkeämpääkin.

• Yökyöpeli 1
        v.aari kirjoitti:

Mitä iloisinta huomenta! Kiitos tästä henkilökohtaisesta huomiosta. Sellainen meitä haavoittuvia ja pikkusieluisia ihmisiä aina lämmittää mukavasti.

«…miksi et syleile sitä maailmaa täysin siemauksin? Miksi roikut täällä ns. 'idioottien' kanssa, jotka uskovat ties kaikenlaista asiaa. Uudessa 'maailmassasi' on murhaajia, mutta myös muusikkoja, valehtelijoita sekä vartijoita, mutta ei uskovia.»

Minun maailmaani kuuluu myös se yhteisö ja kulttuuri, jossa juureni ovat, tahdoin tai en. Kuuluu siihen tietysti paljon muutakin. Ja kyllähän minä sitä syleilen, sen minkä rajallisilla raajoillani yletyn.

En ajattele tämän palstan väkeä idiootteina, vaan rakkaina lajitovereina. Olen nähnyt sen kummallisen perusteettoman uskomisen läheltä, sisältä ja ulkoa. Mutta silti se on mysteeri. On kuitenkin tullut osoitetuksi, että milloin tahasa on mahdollista oivaltaa uutta ja sytytellä uusia lamppuja vinttikamareihinsa, jos tämmöinen metafora sallitaan.

Enkä suinkaan laske itseäni tämän potentiaalisen viisastumisen ulkopuolelle. Päinvastoin, uskon mahdollisuuteen oppia täällä uusilla tavoilla ymmärtämään esimerkiksi uskovan mielenliikkeitä ja sitä kautta ihmistä yleisemminkin. Ehkä löydän ja opin ymmärtämään myös uskovan elämäntavan hyödyllisiä vaikutuksia.

Sen verran oikaisen, että kyllä adventtiseurakunnan ulkopuolisessakin suhdeverkostossani on eri sorttien uskovia. Olen luopunut ihmisten jakamisesta sellaisen perusteella kahteen joukkoon.

Ja murhaajia en tiedä tuntevani ainuttakaan henkilökohtaisesti. Tietenkin periaatteessa kenellä tahansa saattaa olla tuollainen synkkä salaisuus.

«Ylimielisyytesi häiritsee minua. Se, että saarnaat täällä Platonin luolan asukkaille löytämästäsi valosta, on kaukana hyvyydestä ja jaloudesta. Johdonmukaisuutesi ei ole viisautta eikä vahvuutta, jota ihannoit. Se on heikkoutta.»

Täällä luetut tekstit helposti saavat kuvittelemaan, että niistä löytyisi kirjoittajan tunteita, mielentiloja ja asenteita. Lähes aina sellaiset luulot ovat vääriä. Tietenkin olen jäävi arvioimaan omaa ylimielisyyttäni, mutta tiedän myös, että täällä kirjoittamani tekstit eivät riitä asian luotettavaan arviointiin. Ainakin juuri tällä hetkellä ylimielisyys on minusta kaukana.

Aivan hurjaa selvänäköisyyttä tarvitaan siihen, että arvaa, mitä minä mahdollisesti ihannoin. Tai mikä olisi minulla sellainen ominaisuus, jota ei ole muillakin. Kukapa ei kunnioittaisi todellista viisautta ja hyvällä tavalla ilmenevää vahvuutta? Tai mitä vikaa on sinänsä johdonmukaisuudessa? Olisko epäjohdonmukaisuus vähemmän heikkoutta? Hiukan tässä putosin kärryiltä.

«Siksi et olekaan uskaltanut lähteä todellisuuteen, vaan roikut haavekuvissa, joita kohtaan samanaikaisesti tunnet vihaa ja rakkautta.»

Tätä olen jäävi kiistämään. Mutta jos roikunkin haavekuvissa, en tee sitä tahallani. Mielelläni otan vastaan opetusta, joka tuollaisesta auttaa kasvamaan ulos.

Tuo samanaikainen viha ja rakkaus on minulle kyllä tuttua, mutta se kuuluu aika lailla kokonaan menneisyyteen. Viha on hiipunut eikä tuhkan alla enää kytevää kekälettä löydy, vaikka kepillä sohien etsii. Joidenkin ihmisten suhteen olen päättänyt, että en enää koskaan tee heidän kanssaan yhteistyötä. Mutta se on vain kuivaa luottamuksen puutetta eikä siinä enää ole sen kummempia tunteita mukana.

«Jos tämän uskaltaisit sanoa viesteissäsi, en enää ajattelisi sinua ylimielisenä. Niin kauan kuin tämä jää rivien väliin, olet filosofisesti minulle vain tynkä. Toivon sinusta parempaa.»

Voin rehellisesti sanoa vain asioita, jotka itse tajuan. Jos toistan sinun ehdottamasi lauseen, se on kai aika arvotonta.

En oikein tiedä, mitä tarkoittaa filosofisesti tynkä. En pidä itseäni minään suurena filosofina ja luulenpa että ei kannata muidenkaan niin ajatella, vaikka oppisinkin asettamaan sanani vähän fiksummin.

Kiitos ystävällisestä toivotuksesta. Samaa toivon myös sinulle: parempaa niin itsesi kuin muiden rakennukseksi.

«Terveisin
        Mentorisi»

Heh heh. Vai on minulla oikein mentori. Älä suotta tuhlaa kovin paljon aikaa tuollaiseen. Voit varmasti suunnata taitosi ja voimasi tärkeämpääkin.

Oikein hyvä vastaus tuolle "mentorillesi" .. joka näköjään tarvitsee mentoria itse ..

Siis typillinen esimerkki sokeasta sokeain taluttajasta ..joka kutsuu lähimmäisiään idiooteiksi ..

"Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen" Matt. 5:22

• Cycl0ne
        v.aari kirjoitti:

«Terveisin
        Mentorisi»

Hei v.aari!

Työt jatkuvat näin sapatti-iltanakin.

Miten normaalina pitäisit sitä, että joku henkilö, joka vastustaa moottoripyöräjengejä, hengailee moottoripyöräjengin forumilla.

Kiertelit vastauksissasi niin paljon, että vaikka itsekin joudun puhumaan välillä hatusta ja kaikenlaista muuta, jopa minuakin huimasi.

Kun kysyin, miksi hengaat täällä, vastasit että juuret pakottavat. Sulla on kamuja täällä. Odotin jälleen parempaa vastausta, mutta petyin ja sain vastaukseksi mulla-on-kivaa-täällä vesisankon niskaan. Katsos, ja tämä kaikki ystävällisessä sävyssä, kuten aiemminkin, minua huolettaa, että olet haukannut tiedon kakusta liian ison palan ja et osannut ennakoida sen vaikutuksia. Ja tätä sattuu kaikille. Mitä olisin toivonut näkeväni, että seuraisit totuuden pelkoa minne tahansa se vie, mitä se maksaneekaan. Jäitkin puolitiehen. Hmmhp.Olen siis pettynyt.

Ylimielisyys on sitä, että ei pysty aidosti seisomaan sen takana mihin uskoo. Kuvittele, jos ateisti tokaisee ateistien vuosikokouksessa uskovansa Jeesukseen. Uusitaanko jäsenkortti ensi vuodeksi? Ei.
        Kuvitelle, jos katolinen tokaisee että paavi ei olekaan Vicar Dei? Jäsenkortti on jälleen hyllyllä.

Rehellinen vastaus, kun kysyin haavekuvista, oli, vaikkakin optatiivissa, ettet tee sitä tahallasi. Jos tämän haluaa muokata parempaan muotoon, päädytään siihen mitä sanoin heikkoudesta, toisin sanoen: en tiedä mitä teen. Jeesus olisi samaa mieltä tämälaisesta toteamuksesta.

Kuten lupasin, en enää ajattele sinua ylimielisenä, ja kuten Jesaja 6 toteaa että jopa tynkä voi olla se, mistä Abrahamin lupaus löytää jatkumoa.

Mentorin työni kanssasi on ohi. Selviydyit hienosti! Kaikkea hyvää jatkoon!

Terveisin
        Ex-mentorisi

• Cycl0ne kirjoitti:

Hei v.aari!

Työt jatkuvat näin sapatti-iltanakin.

Miten normaalina pitäisit sitä, että joku henkilö, joka vastustaa moottoripyöräjengejä, hengailee moottoripyöräjengin forumilla.

Kiertelit vastauksissasi niin paljon, että vaikka itsekin joudun puhumaan välillä hatusta ja kaikenlaista muuta, jopa minuakin huimasi.

Kun kysyin, miksi hengaat täällä, vastasit että juuret pakottavat. Sulla on kamuja täällä. Odotin jälleen parempaa vastausta, mutta petyin ja sain vastaukseksi mulla-on-kivaa-täällä vesisankon niskaan. Katsos, ja tämä kaikki ystävällisessä sävyssä, kuten aiemminkin, minua huolettaa, että olet haukannut tiedon kakusta liian ison palan ja et osannut ennakoida sen vaikutuksia. Ja tätä sattuu kaikille. Mitä olisin toivonut näkeväni, että seuraisit totuuden pelkoa minne tahansa se vie, mitä se maksaneekaan. Jäitkin puolitiehen. Hmmhp.Olen siis pettynyt.

Ylimielisyys on sitä, että ei pysty aidosti seisomaan sen takana mihin uskoo. Kuvittele, jos ateisti tokaisee ateistien vuosikokouksessa uskovansa Jeesukseen. Uusitaanko jäsenkortti ensi vuodeksi? Ei.
        Kuvitelle, jos katolinen tokaisee että paavi ei olekaan Vicar Dei? Jäsenkortti on jälleen hyllyllä.

Rehellinen vastaus, kun kysyin haavekuvista, oli, vaikkakin optatiivissa, ettet tee sitä tahallasi. Jos tämän haluaa muokata parempaan muotoon, päädytään siihen mitä sanoin heikkoudesta, toisin sanoen: en tiedä mitä teen. Jeesus olisi samaa mieltä tämälaisesta toteamuksesta.

Kuten lupasin, en enää ajattele sinua ylimielisenä, ja kuten Jesaja 6 toteaa että jopa tynkä voi olla se, mistä Abrahamin lupaus löytää jatkumoa.

Mentorin työni kanssasi on ohi. Selviydyit hienosti! Kaikkea hyvää jatkoon!

Terveisin
        Ex-mentorisi

Cycl0ne kirjoitti: «Miten normaalina pitäisit sitä, että joku henkilö, joka vastustaa moottoripyöräjengejä, hengailee moottoripyöräjengin forumilla.»

Jos henkilön kulttuuriset juuret olisivat moottoripyöräjengissä, pitäisin sitä ihan normaalina.

Toisekseen, minä kannatan uskonnonvapautta ja siihen mahtuu oikein hyvin myös adventismi. En oikeastaan vastusta sitä, joskaan en usko sen tunnustuksen pykäliä.

«Kiertelit vastauksissasi niin paljon, että vaikka itsekin joudun puhumaan välillä hatusta ja kaikenlaista muuta, jopa minuakin huimasi.»

Valitettavasti en itse huomannut sen paremmin kiertelyä kuin hattuakaan. Ehkä joku sivustaseuraaja voisi auttaa.

«Kun kysyin, miksi hengaat täällä, vastasit että juuret pakottavat.»

En vastannut. Eivät pakota, mutta niihin perustuu kiinnostus.

«Sulla on kamuja täällä.»

En tiennytkään.

«Odotin jälleen parempaa vastausta, mutta petyin ja sain vastaukseksi mulla-on-kivaa-täällä vesisankon niskaan.»

Aha. Niin usein joudumme tässä elämässä pettymään. Tarjoaisin pyyheliinan, jos osaisin. En kyllä ymmärrä, mistä lauseesta kastuit.

«Katsos, ja tämä kaikki ystävällisessä sävyssä, kuten aiemminkin, minua huolettaa, että olet haukannut tiedon kakusta liian ison palan ja et osannut ennakoida sen vaikutuksia.»

Ystävällisyys on hienoa, samoin kuin hiilihydraattien nauttimisen kohtuullisena pitäminen. En kuitenkaan löydä yhtymäkohtaa metaforasi ja kirjoitteluni välille.

«Mitä olisin toivonut näkeväni, että seuraisit totuuden pelkoa minne tahansa se vie, mitä se maksaneekaan. Jäitkin puolitiehen. Hmmhp.Olen siis pettynyt.»

Totuuden pelkoa? Nyt olen jutuistasi aivan kuutamolla. En minä pelkää totuutta. Olisikohan tämä kommentti jotenkin väärinkäsityksen tai muun sekoilun tuottama.

«Ylimielisyys on sitä, että ei pysty aidosti seisomaan sen takana mihin uskoo.»

Ja arvioit minun sitten olleen tällä tavoin ylimielinen? Jännä. Jokin on nyt pätkinyt viestinnässä.

«Kuvittele, jos ateisti tokaisee ateistien vuosikokouksessa uskovansa Jeesukseen. Uusitaanko jäsenkortti ensi vuodeksi? Ei.
        Kuvitelle, jos katolinen tokaisee että paavi ei olekaan Vicar Dei? Jäsenkortti on jälleen hyllyllä.»

Kuvittelin ja kovin vähän löydän liityntäpintaa omaan kirjoitteluuni. Ehkä taas joku kolmas voisi auttaa löytämään.

«Rehellinen vastaus, kun kysyin haavekuvista, oli, vaikkakin optatiivissa, ettet tee sitä tahallasi.»

Suomen kielessä ei ole oikeasti optatiivia. En löydä mitään haavekuvia kirjoitteluistani. Ohi menee että humisee.

«Kuten lupasin, en enää ajattele sinua ylimielisenä, ja kuten Jesaja 6 toteaa että jopa tynkä voi olla se, mistä Abrahamin lupaus löytää jatkumoa.»

En ymmärrä sanaakaan, vaikka lukisin Jesajaa tai Abrahamin historiaa kuinka, mutta oletan tämän olevan jotakin ystävällistä ja siksi kiitän siitä.

«Mentorin työni kanssasi on ohi. Selviydyit hienosti! Kaikkea hyvää jatkoon!»

Minäpä heittäydyn nyt kymmeneksi sekunniksi sinun mentoriksesi.

Tarkkaile itsearviointisi perusteita hetki. Et ehkä oikeasti ylety siihen, mitä väität olevasi.

Ja tämä mentorointi siis loppui tähän. Ihan ilman mentorointeja kiitän hauskasta juttelusta ja toivotan kaikkea hyvää ja kaunista jatkoon sinullekin.

Pahoittelen ulkopuolisten puolesta, jos tämä on ollut ikävystyttävää kaksinpuhelua. Ehkä jatkossa pitää skarpata yhteistä kiinnostusta herättäviin juttuihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      257
      8870
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      307
      6176
    3. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      66
      1320
    4. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1277
    5. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      109
      1091
    6. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      75
      923
    7. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      60
      847
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      43
      758
    9. MUISTATTEKO SEN?

Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      310
      680
    10. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      23
      666
    Aihe