Milloin adventistimiehet pääsevät pesemään Jeesuksen kehoituksen mukaan naisten jalkoja ehtoollisella?
Naiset määräävät
46
232
Vastaukset
- O mores!
Jalkojen pesu on ilmeisesti jollain lailla seksuaalisesti latautunut toimitus, koska sitä ei "siveyssyistä" saa suorittaa vastakkaiselle osapuolelle. En naisena kyllä mitenkään voi kuvitella kiihottuvani jonkun ukonkörilään jalkateristä - tämä rituaalihan adventtikirkossa suoritetaan vieläpä sukat jalassakin. Tulipa mieleen, että kenkäkaupan täytyy olla todella moraaliton paikka: siellä kun ihmiset sovittelevat kenkiäkin kaiken kansan nähden SUKKASILLAAN!
- Sanan mukaan?
Mitä Raamattu sanoo että ovatko adventistimiehet vilpittömiä?
- Epärehelliset
Sanan mukaan? kirjoitti:
Mitä Raamattu sanoo että ovatko adventistimiehet vilpittömiä?
Entäs adventistinaiset? Valehtelevat toisille ihmisille silmät, korvat täyteen, ovat lipeviä ja "lämpimiä" - mutta kun ovat päässeet päämääräänsä, kääntävät kelkkansa ja ovat kuin jääpuikkoja. Ja sitten ilkeävät vielä selän takana "ihmetellä", etteivät "ymmärrä, mikä sille (puijatulle siis) nyt tuli"... Ilkeät kokemukset on!
Se sukkajuttu liittyy sukkahousuihin. Olisi nähtävästi liian työlästä riisua sukkahousut jalkojen pesua varten. Ukkoväki riisuu sukat. Vielä ei ole tullut vastaan sukkahousuja käyttävää miestä, vaikka tuskin se aivan olematon ilmiö on.
Ilmeisesti se jako miesten ja naisten ryhmiin jalkojen pesussa on pyrkinyt välttämään seksuaalista värittymistä tapahtumassa. Se on ehkä turhaa ja huomioiden homoseksuaalisuuden tavallisuuden hiukan epäloogistakin. Mahdollisesti asiaan tulee aikanaan muutos.
Alkuperäisessä tilanteessahan oli läsnä vain miesväkeä.
Satunnaisille lukijoille huomautan, että en ole ollut enää pitkään aikaan adventtiseurakunnan jäsen enkä kykene sen tunnustuksen mukaisiin pykäliin uskomaan. Mutta tunnen adventistien maailman edelleen aika hyvin.- seinästä reväisty
Epärehelliset kirjoitti:
Entäs adventistinaiset? Valehtelevat toisille ihmisille silmät, korvat täyteen, ovat lipeviä ja "lämpimiä" - mutta kun ovat päässeet päämääräänsä, kääntävät kelkkansa ja ovat kuin jääpuikkoja. Ja sitten ilkeävät vielä selän takana "ihmetellä", etteivät "ymmärrä, mikä sille (puijatulle siis) nyt tuli"... Ilkeät kokemukset on!
Entä ulkonäkö?
Voi elämän kevät sentään!
Karseen näkösiä tanttoja, nuoretkin. Lihavia läskejä farkuissaan joissa joka poimu on kuin tarjottimella. Pitkää tukkaa pitää kasvattaa vaikka tukka on kuin "hiirenhäntä".
En huolis moista eliöö kumppanikseni IKINÄ.
Hei-
Ehtoollisesta on ohjelmoitu ohjeeksi Joh 13 luvussa Jeesuksen esimerkillä.
Naiset ja miehet ovat eri ryhmiä tässä toimituksessa tasan tämän hetken ajan.
Näin ei ole pakko olla toki- mutta seksuaalisuus on sellainen asia minkä uskovaiset ymmärtävät kokonaan kuuluvan parisuhteeseen. Ei mieltä vaivaa tuollaiset ollenkaan hengellisyydessä.
Siunauksia
Jari Laurila- Mielikuvituksensa?
Jarille! No siitähän tässä kai (sivussa) keskusteltiin, mitä ihmeen SEKSUAALISTA jalkojen pesuun saattaisi liittyä? Olet oikeassa siinä, että seksuaalisuus kuuluu vain parisuhteeseen, mutta jalkojenpesu - seksuaalista? Tälle linjalle kun lähdetään, niin kättelykin voitaisiin tulkita seksuaaliseksi kosketukseksi. (Tästä syystä muuten äärimuslimit eivät salli kättelyä toisen sukupuolen kanssa, elleivät he ole omaisia tai sukulaisia.)
Mutta tietysti voidaan tässä ajatella, miten seksuaalisesti värittynyttä se adventistien ajatusmaailman täytyy olla, kun "seksi" tunkee jalkahien ja -silsankin saattelemana seurakuntaan... - Lataus
Mutta entäs kun seurakuntalaiset HALAAVAT toisiaan, miehet naisia ja naiset miehiä, eikö siihen liity enemmän seksuaalista latausta ja fyysistä kosketusta kuin varpaankynsien lirutteluun?
- jalkafetissi
Mielikuvituksensa? kirjoitti:
Jarille! No siitähän tässä kai (sivussa) keskusteltiin, mitä ihmeen SEKSUAALISTA jalkojen pesuun saattaisi liittyä? Olet oikeassa siinä, että seksuaalisuus kuuluu vain parisuhteeseen, mutta jalkojenpesu - seksuaalista? Tälle linjalle kun lähdetään, niin kättelykin voitaisiin tulkita seksuaaliseksi kosketukseksi. (Tästä syystä muuten äärimuslimit eivät salli kättelyä toisen sukupuolen kanssa, elleivät he ole omaisia tai sukulaisia.)
Mutta tietysti voidaan tässä ajatella, miten seksuaalisesti värittynyttä se adventistien ajatusmaailman täytyy olla, kun "seksi" tunkee jalkahien ja -silsankin saattelemana seurakuntaan...>>Jarille! No siitähän tässä kai (sivussa) keskusteltiin, mitä ihmeen SEKSUAALISTA jalkojen pesuun saattaisi liittyä?>>
Onhan niitä ihmisiä, joilla on jalkafetissi ja jotka imeskelevätkin toistensa (silsaisia yök yök!!!) varpaita. Mutta ehkä pitäisi olla hiljaa näistä "pahan tiedon puun" asioista. - huh huh
Lataus kirjoitti:
Mutta entäs kun seurakuntalaiset HALAAVAT toisiaan, miehet naisia ja naiset miehiä, eikö siihen liity enemmän seksuaalista latausta ja fyysistä kosketusta kuin varpaankynsien lirutteluun?
Outoa että adventtisrk:n ehtoollinen voi olla seksuaalinen.
- kauheaaaaaa!
Minusta tuollainen adventtikirkon harrastama saman sukupuolen varpaiden hiplailu on kehitetty homojäsenten iloksi ja heidän viihdyttämisekseen?
Hielle haisevien ja "sienirihmaston" peitossa olevien varpaiden pesu kun on yököttävää ja siinä voi saada mm. kynsisienen ihan lahjana.
YÖK YÖK!!!- pyh!
Olet iljetys. Jeesusko muka homo??
- juuri niin
pyh! kirjoitti:
Olet iljetys. Jeesusko muka homo??
Sinäpäs sen sanoit pyh!!
Jeesus oli bi-seksuaali. Taivaassa nimittäin ei ole miestä eikä naista, on vain bi-seksuaaleja.
Hei-
Ehtoollinen ei ole jalkafetisismiin perustuva asia eikä hygieniaan liittyvä asia.
Ehtoolliseen ei liity sukupuolinen asia ei edes tasa-arvo.
'Ei mietitä hetkeäkään miksi on kaksi ryhmää asiayhteydessä ja tämän osion voi jättää vapaasti pois omasta ohjelmastaan ja osallistua muuhun osioon ohjelmasta vapaasti.
Ehtoolliseen liittyy muu Jeesuksen esimerkki; Joh 13 luvun mukaan.
Hengellinen itsetutkiskelu ja riitojen sopiminen ennen ehtoollista.
Nöyryyden- mutta ei alistamisen merkitys.
Ihmiset pesevät jalkansa hyvin ennen ehtoollista.
Siunauksia
Jari Laurila- Puhdas ja siisti
Peseydyn yleensä muutoinkin aamuisin hyvin (myös jalat!), ennen kuin lähden seurakunnan jumalanpalvelukseen (siis kirkkokunnasta riippumatta). Kuten normaali ihminen tekee muutoinkin. Siksi ei jalkojani(kaan) tarvitse ruveta pesemään ennen ehtoollista. Ja yleensäkin: jos jotain pestään ennen syömistä ja ruokailua, niin eiköhän ne enemmänkin kädet ole kuin jalat...
- Adventisti
Puhdas ja siisti kirjoitti:
Peseydyn yleensä muutoinkin aamuisin hyvin (myös jalat!), ennen kuin lähden seurakunnan jumalanpalvelukseen (siis kirkkokunnasta riippumatta). Kuten normaali ihminen tekee muutoinkin. Siksi ei jalkojani(kaan) tarvitse ruveta pesemään ennen ehtoollista. Ja yleensäkin: jos jotain pestään ennen syömistä ja ruokailua, niin eiköhän ne enemmänkin kädet ole kuin jalat...
Ja minä söin aamiaisen ennen kirkkoon lähtöä, miksi minun sitten pitäisi syödä leivänpala ja viiniä kirkossa? Olisikohan syy siinä, että Jeesus tällaisen toimenpiteen asettaa ja hänen armoaan tarvitsen.
- pyh!
Puhdas ja siisti kirjoitti:
Peseydyn yleensä muutoinkin aamuisin hyvin (myös jalat!), ennen kuin lähden seurakunnan jumalanpalvelukseen (siis kirkkokunnasta riippumatta). Kuten normaali ihminen tekee muutoinkin. Siksi ei jalkojani(kaan) tarvitse ruveta pesemään ennen ehtoollista. Ja yleensäkin: jos jotain pestään ennen syömistä ja ruokailua, niin eiköhän ne enemmänkin kädet ole kuin jalat...
Ei mitään merkitystä, koska ehtoollisen jalkojenpesu on Jeesuksen asettama pyhä toimitus, jota sinä et kotona voi tehdä. Ihan sama mitä urputat vastaan.
- muistoateria
Adventisti kirjoitti:
Ja minä söin aamiaisen ennen kirkkoon lähtöä, miksi minun sitten pitäisi syödä leivänpala ja viiniä kirkossa? Olisikohan syy siinä, että Jeesus tällaisen toimenpiteen asettaa ja hänen armoaan tarvitsen.
>>Ja minä söin aamiaisen ennen kirkkoon lähtöä, miksi minun sitten pitäisi syödä leivänpala ja viiniä kirkossa? Olisikohan syy siinä, että Jeesus tällaisen toimenpiteen asettaa ja hänen armoaan tarvitsen.>>
Opetuslapset söivät ihan kunnon aterian ehtoollisella, eikä vain jotain pientä leivänpalaa "snapsilaseineen". Jalkojen pesukin oli käsittääkseni ihan tarpeellinen toimitus niissä olosuhteissa, tuskin Jeesus siellä opetuslasten puhtaita jalkoja pesi. Nämä rituaaliehtoolliset ja rituaalijalkojenpesut ovat ihan kirkon omaa keksintöä ja sovellusta, eivät Jeesuksen esimerkin mukaisia, jos tarkkoja ollaan. - Ehtoollinen kotona
pyh! kirjoitti:
Ei mitään merkitystä, koska ehtoollisen jalkojenpesu on Jeesuksen asettama pyhä toimitus, jota sinä et kotona voi tehdä. Ihan sama mitä urputat vastaan.
Ehtoollisen asetussanoissa ei puhuta jalkojenpesusta.
Ehtoollisen viettoon ei tarvita kirkkorakennusta. Olemme raamattupiirissä viettäneet ehtoollista kotona. Luimme asetusanat ja vietimme ehtoollista arvokkaasti, leipä ja viini ja toisillemme sanat: Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumis/veri, sinun edestäsi annettu/vuodatettu.
Pyh - miten perustelet väittämäsi, "ei sitä voi kotona tehdä"? - Ruumis ja veri
Adventisti kirjoitti:
Ja minä söin aamiaisen ennen kirkkoon lähtöä, miksi minun sitten pitäisi syödä leivänpala ja viiniä kirkossa? Olisikohan syy siinä, että Jeesus tällaisen toimenpiteen asettaa ja hänen armoaan tarvitsen.
Ehtoollisen ainekset ovat leipä ja viini (Jeesuksen ruumis ja veri), eikä jalkojen pesuvesi armon välineenä.
Tämä on vastaus nimimerkille Adventisti. - Adventisti
Ehtoollinen kotona kirjoitti:
Ehtoollisen asetussanoissa ei puhuta jalkojenpesusta.
Ehtoollisen viettoon ei tarvita kirkkorakennusta. Olemme raamattupiirissä viettäneet ehtoollista kotona. Luimme asetusanat ja vietimme ehtoollista arvokkaasti, leipä ja viini ja toisillemme sanat: Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumis/veri, sinun edestäsi annettu/vuodatettu.
Pyh - miten perustelet väittämäsi, "ei sitä voi kotona tehdä"?Taidatte sekoittaa asioita. Totta kai ehtoolliseen sisältyy leipä ja viini. Ei ehtoolliseen jalkojen pesua tarvita ja ehtoollisen voi nauttia ilman muita seremonioita.
Mutta jalkojenpesustakin Jeesus sanoo, että olette autuaat, jos sen teette. Ei siinä, että ehtoollisen yhteydessä tarjotaan mahdollisuus jalkojen pesuun pitäisi olla mitään ihmeteltävää. Siihen osallistuvat ne, jotka haluavat ja olen usein nähnyt, kuinka monet adventistit jäävät kirkkosaliin eivätkä jalkojen pesuun (eri syistä) osallistu.
En oikein jaksa ymmärtää sitä, että valitatte sitä, että adventtikirkko haluaa tässä seurata Jeesuksen ohjetta tarjoamalla mahdollisuuden jalkojen pesuun. Tehdäänhän näin aika ajoin, useimmiten pääsiäisen aikaan, monessa muussakin kirkossa. - Ruumis ja veri
Adventisti kirjoitti:
Taidatte sekoittaa asioita. Totta kai ehtoolliseen sisältyy leipä ja viini. Ei ehtoolliseen jalkojen pesua tarvita ja ehtoollisen voi nauttia ilman muita seremonioita.
Mutta jalkojenpesustakin Jeesus sanoo, että olette autuaat, jos sen teette. Ei siinä, että ehtoollisen yhteydessä tarjotaan mahdollisuus jalkojen pesuun pitäisi olla mitään ihmeteltävää. Siihen osallistuvat ne, jotka haluavat ja olen usein nähnyt, kuinka monet adventistit jäävät kirkkosaliin eivätkä jalkojen pesuun (eri syistä) osallistu.
En oikein jaksa ymmärtää sitä, että valitatte sitä, että adventtikirkko haluaa tässä seurata Jeesuksen ohjetta tarjoamalla mahdollisuuden jalkojen pesuun. Tehdäänhän näin aika ajoin, useimmiten pääsiäisen aikaan, monessa muussakin kirkossa.Vastaus nimimerkille Adventisti: Eiköhän vastalauseet kohdistu siihen, että palstan adventistit esittävät jalkojenpesun olevan PAKOLLINEN ehtoollisen viettoon kuuluva osa, ei siis optio. Ainakin tämä adventistinen prototyyppi "pyh!" on tässä ehdoton. Hänen mukaansa se jalkojen pesu on "Jeesuksen asettama pyhä toimitus, jota sinä et voi kotona tehdä"- siis tämä pyhä rituaali täytyy tämän mukaan tehdä nimenomaan pyhässä kirkkorakennuksessa. Mitähän magiaa siihen liittynee?
Kiirastorstai on se päivä, jolloin muissa kirkkokunnissa toimitetaan jalkojenpesua - ehtoollisen asettamisen muistoksi.
Omituista kyllä, reformoitujen vapaakirkkojen ehtoolliseen ei välttämättä kuulu (pakollisena) edes ehtoollisen asetussanat. Mutta yhdessä denominationissa nostetaan sitten tämä jalkojenpesu korkeaan kurssiin ... - sukanpesut
Ruumis ja veri kirjoitti:
Vastaus nimimerkille Adventisti: Eiköhän vastalauseet kohdistu siihen, että palstan adventistit esittävät jalkojenpesun olevan PAKOLLINEN ehtoollisen viettoon kuuluva osa, ei siis optio. Ainakin tämä adventistinen prototyyppi "pyh!" on tässä ehdoton. Hänen mukaansa se jalkojen pesu on "Jeesuksen asettama pyhä toimitus, jota sinä et voi kotona tehdä"- siis tämä pyhä rituaali täytyy tämän mukaan tehdä nimenomaan pyhässä kirkkorakennuksessa. Mitähän magiaa siihen liittynee?
Kiirastorstai on se päivä, jolloin muissa kirkkokunnissa toimitetaan jalkojenpesua - ehtoollisen asettamisen muistoksi.
Omituista kyllä, reformoitujen vapaakirkkojen ehtoolliseen ei välttämättä kuulu (pakollisena) edes ehtoollisen asetussanat. Mutta yhdessä denominationissa nostetaan sitten tämä jalkojenpesu korkeaan kurssiin ...Adventistien prototyypit suorittavat jalkojen/sukkahousujen pesun 95% ehtoollisen yhteydessä.
- Adventisti
Ruumis ja veri kirjoitti:
Vastaus nimimerkille Adventisti: Eiköhän vastalauseet kohdistu siihen, että palstan adventistit esittävät jalkojenpesun olevan PAKOLLINEN ehtoollisen viettoon kuuluva osa, ei siis optio. Ainakin tämä adventistinen prototyyppi "pyh!" on tässä ehdoton. Hänen mukaansa se jalkojen pesu on "Jeesuksen asettama pyhä toimitus, jota sinä et voi kotona tehdä"- siis tämä pyhä rituaali täytyy tämän mukaan tehdä nimenomaan pyhässä kirkkorakennuksessa. Mitähän magiaa siihen liittynee?
Kiirastorstai on se päivä, jolloin muissa kirkkokunnissa toimitetaan jalkojenpesua - ehtoollisen asettamisen muistoksi.
Omituista kyllä, reformoitujen vapaakirkkojen ehtoolliseen ei välttämättä kuulu (pakollisena) edes ehtoollisen asetussanat. Mutta yhdessä denominationissa nostetaan sitten tämä jalkojenpesu korkeaan kurssiin ...Ehkä joku on esittänyt jalkojenpesun pakollisena, mutta käytännön näkee, kun menee adventtikirkkoon ehtoollisjumalanpalvelukseen. Meidän kirkossamme pastori yleensä mainitsee, että jalkojen pesuun on mahdollisuus ja että ne, jotka eivät siihen osallistu voivat istua kirkkosalissa kuuntelemassa hengellistä musiikkia. Kävin naapuriseurakunnassa, jossa aikankin kaksi kolmasosaa ei jostakin syystä osallistunut jalkojenpesuun, vaikka useimmat olivat jo kauan olleet seurakunnan jäseniä.
Jo useita vuosikymmeniä sitten joku pastori kertoi, että koska ihmisillä voi olla terveydellisiä tai muita syitä, joiden vuoksi jalkojen pesuun ei ole hyvä osallistua, pastoreita oli työntekijäpäivillä muistutettu siitä, ettei koskaan tule antaa sellaista vaikutelmaa, että jalkojen pesuun osallistumen on pakollinen asia.
Osallistumalla ehtoolliseen tunnustamme tarvitsevamme anteeksiantoa ja Jumalan armoa. Leipä ja viini viittaavat Jeesuksen ruumiiseen ja häneen vereensä ja ristin sovitukseen. Eihän jalkojenpesu sille, joka siihen haluaa osallistua, ole tämän kanssa ristiriidassa. Se, joka antaa jalkansa pestä, oikeastaan tunnustaa olevansa likainen ja puhdistusta tarvitsevansa. Niinkuin emme voi itseämme puhdistaa, samoin joku toinen tässä palvelee. Jalkojen pesun viitataan joskus jonkinlaisena pienoiskasteena. Sen ydin on siinä, että se kertoo anteeksiannon ja armon tarpeestamme. Tämä ei ole ristiriidassa evankeliumin tai ehtoollisen sanoman kanssa, koska ehtoollinen vakuuttaa meille, että kaikki on jo ristillä täytetty. - terveysneuvontaa
Adventisti kirjoitti:
Ehkä joku on esittänyt jalkojenpesun pakollisena, mutta käytännön näkee, kun menee adventtikirkkoon ehtoollisjumalanpalvelukseen. Meidän kirkossamme pastori yleensä mainitsee, että jalkojen pesuun on mahdollisuus ja että ne, jotka eivät siihen osallistu voivat istua kirkkosalissa kuuntelemassa hengellistä musiikkia. Kävin naapuriseurakunnassa, jossa aikankin kaksi kolmasosaa ei jostakin syystä osallistunut jalkojenpesuun, vaikka useimmat olivat jo kauan olleet seurakunnan jäseniä.
Jo useita vuosikymmeniä sitten joku pastori kertoi, että koska ihmisillä voi olla terveydellisiä tai muita syitä, joiden vuoksi jalkojen pesuun ei ole hyvä osallistua, pastoreita oli työntekijäpäivillä muistutettu siitä, ettei koskaan tule antaa sellaista vaikutelmaa, että jalkojen pesuun osallistumen on pakollinen asia.
Osallistumalla ehtoolliseen tunnustamme tarvitsevamme anteeksiantoa ja Jumalan armoa. Leipä ja viini viittaavat Jeesuksen ruumiiseen ja häneen vereensä ja ristin sovitukseen. Eihän jalkojenpesu sille, joka siihen haluaa osallistua, ole tämän kanssa ristiriidassa. Se, joka antaa jalkansa pestä, oikeastaan tunnustaa olevansa likainen ja puhdistusta tarvitsevansa. Niinkuin emme voi itseämme puhdistaa, samoin joku toinen tässä palvelee. Jalkojen pesun viitataan joskus jonkinlaisena pienoiskasteena. Sen ydin on siinä, että se kertoo anteeksiannon ja armon tarpeestamme. Tämä ei ole ristiriidassa evankeliumin tai ehtoollisen sanoman kanssa, koska ehtoollinen vakuuttaa meille, että kaikki on jo ristillä täytetty.Jalkojen pesu ei ole pienoiskaste.
Adventistit likaisempia vai terveempiä jalkojen osalta?
Opetusta kaivataan jalkojen terveysneuvonnasta. - Ohi mennään!
Adventisti kirjoitti:
Ehkä joku on esittänyt jalkojenpesun pakollisena, mutta käytännön näkee, kun menee adventtikirkkoon ehtoollisjumalanpalvelukseen. Meidän kirkossamme pastori yleensä mainitsee, että jalkojen pesuun on mahdollisuus ja että ne, jotka eivät siihen osallistu voivat istua kirkkosalissa kuuntelemassa hengellistä musiikkia. Kävin naapuriseurakunnassa, jossa aikankin kaksi kolmasosaa ei jostakin syystä osallistunut jalkojenpesuun, vaikka useimmat olivat jo kauan olleet seurakunnan jäseniä.
Jo useita vuosikymmeniä sitten joku pastori kertoi, että koska ihmisillä voi olla terveydellisiä tai muita syitä, joiden vuoksi jalkojen pesuun ei ole hyvä osallistua, pastoreita oli työntekijäpäivillä muistutettu siitä, ettei koskaan tule antaa sellaista vaikutelmaa, että jalkojen pesuun osallistumen on pakollinen asia.
Osallistumalla ehtoolliseen tunnustamme tarvitsevamme anteeksiantoa ja Jumalan armoa. Leipä ja viini viittaavat Jeesuksen ruumiiseen ja häneen vereensä ja ristin sovitukseen. Eihän jalkojenpesu sille, joka siihen haluaa osallistua, ole tämän kanssa ristiriidassa. Se, joka antaa jalkansa pestä, oikeastaan tunnustaa olevansa likainen ja puhdistusta tarvitsevansa. Niinkuin emme voi itseämme puhdistaa, samoin joku toinen tässä palvelee. Jalkojen pesun viitataan joskus jonkinlaisena pienoiskasteena. Sen ydin on siinä, että se kertoo anteeksiannon ja armon tarpeestamme. Tämä ei ole ristiriidassa evankeliumin tai ehtoollisen sanoman kanssa, koska ehtoollinen vakuuttaa meille, että kaikki on jo ristillä täytetty.Olen ymmärtänyt jalkojen pesun ennen ehtoollista nöyryyden eleeksi seurakunnan jäsenten kesken - tätähän se oli Jeesuksen aikanakin.
Peräti outo on tuo sinun käsityksesi, nimim. Adventisti, jalkojen pesun jollain tavalla kuitenkin olevan armon välikappale, joka "puhdistaa" (synnin liasta?) toisen ihmisen teon (jalkojen pesemisen) välityksellä. "Niinkuin emme voi itseämme puhdistaa, samoin joku toinen tässä palvelee." No kyllähän tietysti normaalisti (siis jos ei ole esim. liikuntaelin-tms.sairaus kyseessä) jokainen voimme itse puhdistaa eli pestä jalkamme. Ja sitten tämä "joku toinen"? Siis toinen ihminen! Jos siis symboolisesti ajatellaan jalkojenpesun "puhdistavan" synnin liasta toisen ihmisen teon kautta, niin missä tässä mennään??? Katolisessa teologiassa pappi antaa synnit anteeksi ripin sakramentin kautta; vääjäämättä tuli tällainen ajatusyhteys.
Se, että tuntee olevansa likainen ja armon tarpeessa, on nimeltään synnintunto. Ja se on sydämen tunto, ihmisen oman likaisuuden tunto hänen sisällään. Ja se ei poistu jalkoja pesemällä, vaikka niitä kuinka adventtiseurakunnassa ennen ehtoollista sisar/veli (eli "joku toinen") jyystäisi. Synnin lika poistuu vain Jeesuksen itsensä kautta ja vain Hänen verensä voimassa! Jalkojen pesulla ei ole tässä minkäänlaista armon rituaalin voimaa. Tällaisten ajatuskulkujen yhdistäminen jalkojen pesuun on epäraamatullista.
Ja sitten tämä "pienoiskaste"! Huhhuhuh sentään! Raamattu tuntee vain sanan YKSI kaste, ei missään kohdin puhu "pienoiskasteesta". Joka neljännesvuosi uusitaan "pienoiskaste"??? Tälle jalkojenpesulle sepitetään näköjään mitä ihmeellisimpiä maagisia funktioita, mutta syrjäpoluille nämä tarinat vievät. Eikö olisi niin paljon selvempää ja raamatullisesti raikkaampaa katsoa vain ja ainoastaan Jeesukseen ja ristintyöhön, vain Golgatan uhriin?
Miksi näitä kummallisia teologisia lisäyksiä pitää viljellä? Vastapelurin "hurskaita" kepposia! Paholaisella ei ole muuta mielessä, kuin saada uskova kääntämään katseensa pois Jeesuksesta - keinolla millä hyvänsä. Mikä tahansa sille kelpaa, kunhan vain keskitytään johonkin muuhun kuin pelkästään Jeesuksen armotyöhön. Paholaiselta eivät ideat lopu. Keksii kristikunnan sisällä mitä hartaimmilta näyttäviä juttuja ja selittää ihmisille sitä ja tätä. Kaikenlaista riimitystä... - pyh!
Ohi mennään! kirjoitti:
Olen ymmärtänyt jalkojen pesun ennen ehtoollista nöyryyden eleeksi seurakunnan jäsenten kesken - tätähän se oli Jeesuksen aikanakin.
Peräti outo on tuo sinun käsityksesi, nimim. Adventisti, jalkojen pesun jollain tavalla kuitenkin olevan armon välikappale, joka "puhdistaa" (synnin liasta?) toisen ihmisen teon (jalkojen pesemisen) välityksellä. "Niinkuin emme voi itseämme puhdistaa, samoin joku toinen tässä palvelee." No kyllähän tietysti normaalisti (siis jos ei ole esim. liikuntaelin-tms.sairaus kyseessä) jokainen voimme itse puhdistaa eli pestä jalkamme. Ja sitten tämä "joku toinen"? Siis toinen ihminen! Jos siis symboolisesti ajatellaan jalkojenpesun "puhdistavan" synnin liasta toisen ihmisen teon kautta, niin missä tässä mennään??? Katolisessa teologiassa pappi antaa synnit anteeksi ripin sakramentin kautta; vääjäämättä tuli tällainen ajatusyhteys.
Se, että tuntee olevansa likainen ja armon tarpeessa, on nimeltään synnintunto. Ja se on sydämen tunto, ihmisen oman likaisuuden tunto hänen sisällään. Ja se ei poistu jalkoja pesemällä, vaikka niitä kuinka adventtiseurakunnassa ennen ehtoollista sisar/veli (eli "joku toinen") jyystäisi. Synnin lika poistuu vain Jeesuksen itsensä kautta ja vain Hänen verensä voimassa! Jalkojen pesulla ei ole tässä minkäänlaista armon rituaalin voimaa. Tällaisten ajatuskulkujen yhdistäminen jalkojen pesuun on epäraamatullista.
Ja sitten tämä "pienoiskaste"! Huhhuhuh sentään! Raamattu tuntee vain sanan YKSI kaste, ei missään kohdin puhu "pienoiskasteesta". Joka neljännesvuosi uusitaan "pienoiskaste"??? Tälle jalkojenpesulle sepitetään näköjään mitä ihmeellisimpiä maagisia funktioita, mutta syrjäpoluille nämä tarinat vievät. Eikö olisi niin paljon selvempää ja raamatullisesti raikkaampaa katsoa vain ja ainoastaan Jeesukseen ja ristintyöhön, vain Golgatan uhriin?
Miksi näitä kummallisia teologisia lisäyksiä pitää viljellä? Vastapelurin "hurskaita" kepposia! Paholaisella ei ole muuta mielessä, kuin saada uskova kääntämään katseensa pois Jeesuksesta - keinolla millä hyvänsä. Mikä tahansa sille kelpaa, kunhan vain keskitytään johonkin muuhun kuin pelkästään Jeesuksen armotyöhön. Paholaiselta eivät ideat lopu. Keksii kristikunnan sisällä mitä hartaimmilta näyttäviä juttuja ja selittää ihmisille sitä ja tätä. Kaikenlaista riimitystä...Jalkojenpesu on kasteliiton uudistus, ei uusi kaste. Sinä et ymmärrä mitään.
- Erityisopit
pyh! kirjoitti:
Jalkojenpesu on kasteliiton uudistus, ei uusi kaste. Sinä et ymmärrä mitään.
"Pyh!" ei tuollaista outoa tulkintaa kukaan raamatullinen kristitty voikaan ymmärtää! Se on taas näitä adventistisia lisäyksiä.
- olette EKSYTETYT
pyh! kirjoitti:
Jalkojenpesu on kasteliiton uudistus, ei uusi kaste. Sinä et ymmärrä mitään.
Me kristityt uskomme erilailla ehtoollisesta kuin adventistit jalkojen ja sukkahousujen pesuineen.
- Adventtilainen
Ohi mennään! kirjoitti:
Olen ymmärtänyt jalkojen pesun ennen ehtoollista nöyryyden eleeksi seurakunnan jäsenten kesken - tätähän se oli Jeesuksen aikanakin.
Peräti outo on tuo sinun käsityksesi, nimim. Adventisti, jalkojen pesun jollain tavalla kuitenkin olevan armon välikappale, joka "puhdistaa" (synnin liasta?) toisen ihmisen teon (jalkojen pesemisen) välityksellä. "Niinkuin emme voi itseämme puhdistaa, samoin joku toinen tässä palvelee." No kyllähän tietysti normaalisti (siis jos ei ole esim. liikuntaelin-tms.sairaus kyseessä) jokainen voimme itse puhdistaa eli pestä jalkamme. Ja sitten tämä "joku toinen"? Siis toinen ihminen! Jos siis symboolisesti ajatellaan jalkojenpesun "puhdistavan" synnin liasta toisen ihmisen teon kautta, niin missä tässä mennään??? Katolisessa teologiassa pappi antaa synnit anteeksi ripin sakramentin kautta; vääjäämättä tuli tällainen ajatusyhteys.
Se, että tuntee olevansa likainen ja armon tarpeessa, on nimeltään synnintunto. Ja se on sydämen tunto, ihmisen oman likaisuuden tunto hänen sisällään. Ja se ei poistu jalkoja pesemällä, vaikka niitä kuinka adventtiseurakunnassa ennen ehtoollista sisar/veli (eli "joku toinen") jyystäisi. Synnin lika poistuu vain Jeesuksen itsensä kautta ja vain Hänen verensä voimassa! Jalkojen pesulla ei ole tässä minkäänlaista armon rituaalin voimaa. Tällaisten ajatuskulkujen yhdistäminen jalkojen pesuun on epäraamatullista.
Ja sitten tämä "pienoiskaste"! Huhhuhuh sentään! Raamattu tuntee vain sanan YKSI kaste, ei missään kohdin puhu "pienoiskasteesta". Joka neljännesvuosi uusitaan "pienoiskaste"??? Tälle jalkojenpesulle sepitetään näköjään mitä ihmeellisimpiä maagisia funktioita, mutta syrjäpoluille nämä tarinat vievät. Eikö olisi niin paljon selvempää ja raamatullisesti raikkaampaa katsoa vain ja ainoastaan Jeesukseen ja ristintyöhön, vain Golgatan uhriin?
Miksi näitä kummallisia teologisia lisäyksiä pitää viljellä? Vastapelurin "hurskaita" kepposia! Paholaisella ei ole muuta mielessä, kuin saada uskova kääntämään katseensa pois Jeesuksesta - keinolla millä hyvänsä. Mikä tahansa sille kelpaa, kunhan vain keskitytään johonkin muuhun kuin pelkästään Jeesuksen armotyöhön. Paholaiselta eivät ideat lopu. Keksii kristikunnan sisällä mitä hartaimmilta näyttäviä juttuja ja selittää ihmisille sitä ja tätä. Kaikenlaista riimitystä...Ohi mennään taisi takertua sanaan pienoiskaste ja ymmärtää koko pointin väärin.
Vanha testamentti on täynnä vertauskuvia. Uudessa testamentissa niitä on vähemmän. Lähinnä kaste ja ehtoollinen... ja tietenkin adventisteilla ja muutamilla muilla jalkojen pesu.
Periaatteessa näitä toimituksia ei tehdä siksi, että vertauskuvasta tulisi suurempi kuin siitä totuudesta, jota ne esittävät. Ei kasteen vesi ole tärkeämpi kuin uudestisyntyminen, ehtoollisen leipä enemmän kuin Kristus tai viini enemmän kuin Jeesuksen veri. Ne muistuttavat, opettavat, ovat meidän vastauksemme, että haluamme omistaa armon. Jeesus sanoo leivästä ja viinistä, että ne ovat hänen ruumiinsa ja verensä. Mutta ne ovat tätä vain sille, joka uskoo.
Sama pätee jalkojen pesuun. Se tehdään, koska Jeesus sanoo, että olemme autuaat, jos niin teette. Hän sanoo myös Pietarille, ettei hänellä ole osuutta Jeesuksen kanssa, ellei Jeesus saa häntä pestä ja että riittää, kun jalat pestään.
Ehkä nimimerkki "Ohi mennään" pitää itseään niin pyhänä, ettei hän, mitään muistutksia puhdistuksen tarpeestaan tarvitse. Hyvä niin. Kyllä Jeesuksen armo varmaan siihenkin riittää. Mutta miksi kieltää tämä toimitus muilta, jotka näkevät asian Raamatun perustalta näin? - Ohi mennään!
Adventtilainen kirjoitti:
Ohi mennään taisi takertua sanaan pienoiskaste ja ymmärtää koko pointin väärin.
Vanha testamentti on täynnä vertauskuvia. Uudessa testamentissa niitä on vähemmän. Lähinnä kaste ja ehtoollinen... ja tietenkin adventisteilla ja muutamilla muilla jalkojen pesu.
Periaatteessa näitä toimituksia ei tehdä siksi, että vertauskuvasta tulisi suurempi kuin siitä totuudesta, jota ne esittävät. Ei kasteen vesi ole tärkeämpi kuin uudestisyntyminen, ehtoollisen leipä enemmän kuin Kristus tai viini enemmän kuin Jeesuksen veri. Ne muistuttavat, opettavat, ovat meidän vastauksemme, että haluamme omistaa armon. Jeesus sanoo leivästä ja viinistä, että ne ovat hänen ruumiinsa ja verensä. Mutta ne ovat tätä vain sille, joka uskoo.
Sama pätee jalkojen pesuun. Se tehdään, koska Jeesus sanoo, että olemme autuaat, jos niin teette. Hän sanoo myös Pietarille, ettei hänellä ole osuutta Jeesuksen kanssa, ellei Jeesus saa häntä pestä ja että riittää, kun jalat pestään.
Ehkä nimimerkki "Ohi mennään" pitää itseään niin pyhänä, ettei hän, mitään muistutksia puhdistuksen tarpeestaan tarvitse. Hyvä niin. Kyllä Jeesuksen armo varmaan siihenkin riittää. Mutta miksi kieltää tämä toimitus muilta, jotka näkevät asian Raamatun perustalta näin?Ehtoollinen ei ole mikään vertauskuva, se on todellista; "Tämä ON minun ruumiini... Tämä ON minun vereni (malja)..."
- Ohi mennään!
Adventtilainen kirjoitti:
Ohi mennään taisi takertua sanaan pienoiskaste ja ymmärtää koko pointin väärin.
Vanha testamentti on täynnä vertauskuvia. Uudessa testamentissa niitä on vähemmän. Lähinnä kaste ja ehtoollinen... ja tietenkin adventisteilla ja muutamilla muilla jalkojen pesu.
Periaatteessa näitä toimituksia ei tehdä siksi, että vertauskuvasta tulisi suurempi kuin siitä totuudesta, jota ne esittävät. Ei kasteen vesi ole tärkeämpi kuin uudestisyntyminen, ehtoollisen leipä enemmän kuin Kristus tai viini enemmän kuin Jeesuksen veri. Ne muistuttavat, opettavat, ovat meidän vastauksemme, että haluamme omistaa armon. Jeesus sanoo leivästä ja viinistä, että ne ovat hänen ruumiinsa ja verensä. Mutta ne ovat tätä vain sille, joka uskoo.
Sama pätee jalkojen pesuun. Se tehdään, koska Jeesus sanoo, että olemme autuaat, jos niin teette. Hän sanoo myös Pietarille, ettei hänellä ole osuutta Jeesuksen kanssa, ellei Jeesus saa häntä pestä ja että riittää, kun jalat pestään.
Ehkä nimimerkki "Ohi mennään" pitää itseään niin pyhänä, ettei hän, mitään muistutksia puhdistuksen tarpeestaan tarvitse. Hyvä niin. Kyllä Jeesuksen armo varmaan siihenkin riittää. Mutta miksi kieltää tämä toimitus muilta, jotka näkevät asian Raamatun perustalta näin?Jos "adventtilainen" olisi lukenut kirjoitukseni kunnolla, olisi ymmärtänyt, että kirjoitin synnintunnosta ja siitä, että vain Jeesuksen uhriveri voi ihmisen puhdistaa. Jokainen meistä tarvitsee tätä puhdistusta! En mielestäni esittänyt olevani "pyhä" vaan nimenomaan kirjoitin nöyryyden näkökulmasta, ettei mikään muu, ei edes joku rituaali kelpaa, ainoa, millä meidän syntimme on maksettu, on Golgatan veri. Muuta hintaa Jumala ei kelpuuta. Kirkoissa tehdyt toimet ja toimenpiteet eivät siinä auta. Synti asuu ihmisen sisällä, sydämessä ja ainut, millä se sieltä saadaan pois, on Jeesuksen armoveri.
- Adventtilainen
Ohi mennään! kirjoitti:
Jos "adventtilainen" olisi lukenut kirjoitukseni kunnolla, olisi ymmärtänyt, että kirjoitin synnintunnosta ja siitä, että vain Jeesuksen uhriveri voi ihmisen puhdistaa. Jokainen meistä tarvitsee tätä puhdistusta! En mielestäni esittänyt olevani "pyhä" vaan nimenomaan kirjoitin nöyryyden näkökulmasta, ettei mikään muu, ei edes joku rituaali kelpaa, ainoa, millä meidän syntimme on maksettu, on Golgatan veri. Muuta hintaa Jumala ei kelpuuta. Kirkoissa tehdyt toimet ja toimenpiteet eivät siinä auta. Synti asuu ihmisen sisällä, sydämessä ja ainut, millä se sieltä saadaan pois, on Jeesuksen armoveri.
Taitaa lukutaito olla hukassa puolin jos toisinkin. Yritin minäkin sanoa, ettei vertaus voi olla suurempi kuin todellisuus ja ettei mikään rituaali tai toimitus pelasta.
Ryöväri ristillä pelastuu nauttimatta koskaan ehtoollista, mutta kaiketi kirkoissa, kaikissa, on tekopyhiä, jotka eivät pelastu vaikka olisivat joka viikko ehtoollisella käyneet. Pelastus ei ole ehtoollisessa vaan Golgatan täytetyssä työssä. Samoin nöyryys, katumus ja parannuksen teko ovat Pyhän Hengen työtä eivätkä mitään automaatiota, joka seuraisi jotakin kirkollista toimitusta, uskontunnusta sen enempää kuin jalkojen pesussakaan.
Tällaisilla toimituksilla on toinen funktio. - älä kiemurtele
Adventtilainen kirjoitti:
Taitaa lukutaito olla hukassa puolin jos toisinkin. Yritin minäkin sanoa, ettei vertaus voi olla suurempi kuin todellisuus ja ettei mikään rituaali tai toimitus pelasta.
Ryöväri ristillä pelastuu nauttimatta koskaan ehtoollista, mutta kaiketi kirkoissa, kaikissa, on tekopyhiä, jotka eivät pelastu vaikka olisivat joka viikko ehtoollisella käyneet. Pelastus ei ole ehtoollisessa vaan Golgatan täytetyssä työssä. Samoin nöyryys, katumus ja parannuksen teko ovat Pyhän Hengen työtä eivätkä mitään automaatiota, joka seuraisi jotakin kirkollista toimitusta, uskontunnusta sen enempää kuin jalkojen pesussakaan.
Tällaisilla toimituksilla on toinen funktio.Et vastannut aloittajan kysymykseen!
Montako kertaa vuodessa on sukkahousujen pesut kirkossa? - Adventtilainen
älä kiemurtele kirjoitti:
Et vastannut aloittajan kysymykseen!
Montako kertaa vuodessa on sukkahousujen pesut kirkossa?Ei viestiketjun alussa sanota mitään sukkauhousuista. Niitä taidetaan pestä vain kirjoittajan "älä kiemurtele" mielikuvituksessa, jonka kulku ei ole mitenkään adventtikirkon hallinnassa.
- aloittajalle
Aloittajalla ei Jumalan Hengen mukaan ole asiaakaan Herran pöytään, sillä se on Kristuksen kuoleman muistojuhla.
Mutta aloittaja nostaa tämän keskustelin lihan mielellä esiin, johon ei kannata vastata kenenkään.
Kun ja koska ehtoollisen jalkainpesua on muuallakin, niin siellä naiset ja miehet ovat myös "erillään". Veljet pesevät toistensa jalat, ja sisaret toistsensa.
Viimekuussa olin tällaisessa muistojuhlassa, eikä se ollut mikään Adventtikirkko- jos aloittaja sitä miettii.
Parempi, ettei ota osaa mihinkään muistojuhlaan, koska silloin voi väärällä mielenlaadulla syödä tuomioksensa.
Seurakunnan järjestyskin on raamatullinen asia, ja siihen on myönnyttävä, jos puhutaan siitä nöyryydestä, jossa myös tämä ehtoollistapahtuma tuo esiin.
Aloittaja kerraten tätä asiaa näyttää tällä palstalla nostavan mielenongelmansa uudestaan ja uudestaan esiin, huomaamatta sitä, että missä hänellä itsellään kiikastaa.
ts. jo peruslähtökohta on väärä.- väärin VÄÄRIN
Jeesuksen asettamaan ehtoolliseen ei kuulu jalkojen pesua.
- pyh!
väärin VÄÄRIN kirjoitti:
Jeesuksen asettamaan ehtoolliseen ei kuulu jalkojen pesua.
Kyllä kuuluu. Sinä kiellät Jeesuksen sanat.
- Asettamissanat
pyh! kirjoitti:
Kyllä kuuluu. Sinä kiellät Jeesuksen sanat.
Ehtoollisen asettamissanoissa EI puhuta jalkojenpesusta YHTÄÄN MITÄÄN!
- aloittajalle jatko
Asettamissanat kirjoitti:
Ehtoollisen asettamissanoissa EI puhuta jalkojenpesusta YHTÄÄN MITÄÄN!
Taidat olla sellainen yhdenjakeen lukija, johon rakentuu uskosi.
Sitten Jumalan kansa, se lukee KOKO sanan ja ymmärtävät sen muistiinkirjoitettujen asioiden johdosta, mitä Mestari halusi sanoa.
Siksi Yläsalissa, missä Jeesus pesi opetuslasten jalat, antaen opetuksen sisällön sanomallaan viestittäväksi sukupolvelta toiselle, niin jalkojenpesu tehdään.
Ajallemme olisi tärkeä oppia sana nöyryys, ihmisen samanarvoisuus Herran edessä, ja käsite srk. veljiä keskenään.
Jopa Paavi- joka edustaa Katolisen kirkon päätä, pesee määrätyssä pääsiäisehtoollisvietossa pappiensa / vankien jalkoja.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013032816841549_ul.shtml
http://finnish.ruvr.ru/news/2014_04_18/Paavi-Franciscus-pesi-ja-suuteli-12-vammaisen-jalat-1375/
Näinollen jos jotain korvienvälissäsi raksuttaa, niin voi alkaa vetää johtopäätöksiä, että olet aika veijari juruissasi, tai jokin muu mättää elämässä ja opin sisäistämisessä.
ts. peruslähtökohtasi ON väärä.
Mutta, uskonasiat ovat vapaehtoisia. Ainut Herran pöydässä on tärkeää, että jos on jotakin vastaan jotain, niin jättää sen pöydän antimet ottamatta ja käy ENSIN sopimassa, palaa sitten pöytään. - Kiirastorstaina
aloittajalle jatko kirjoitti:
Taidat olla sellainen yhdenjakeen lukija, johon rakentuu uskosi.
Sitten Jumalan kansa, se lukee KOKO sanan ja ymmärtävät sen muistiinkirjoitettujen asioiden johdosta, mitä Mestari halusi sanoa.
Siksi Yläsalissa, missä Jeesus pesi opetuslasten jalat, antaen opetuksen sisällön sanomallaan viestittäväksi sukupolvelta toiselle, niin jalkojenpesu tehdään.
Ajallemme olisi tärkeä oppia sana nöyryys, ihmisen samanarvoisuus Herran edessä, ja käsite srk. veljiä keskenään.
Jopa Paavi- joka edustaa Katolisen kirkon päätä, pesee määrätyssä pääsiäisehtoollisvietossa pappiensa / vankien jalkoja.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013032816841549_ul.shtml
http://finnish.ruvr.ru/news/2014_04_18/Paavi-Franciscus-pesi-ja-suuteli-12-vammaisen-jalat-1375/
Näinollen jos jotain korvienvälissäsi raksuttaa, niin voi alkaa vetää johtopäätöksiä, että olet aika veijari juruissasi, tai jokin muu mättää elämässä ja opin sisäistämisessä.
ts. peruslähtökohtasi ON väärä.
Mutta, uskonasiat ovat vapaehtoisia. Ainut Herran pöydässä on tärkeää, että jos on jotakin vastaan jotain, niin jättää sen pöydän antimet ottamatta ja käy ENSIN sopimassa, palaa sitten pöytään.Paavi pesee veljien jalkoja kiirastorstaina eikä pääsiäisenä! Tämä tapahtuu ehtoollisen asettamisen muistoksi.
Mutta adventtikirkkohan ei tunnetusti pidä jumalanpalveluksia kiirastorstai-iltana, ei pitkäperjantaina eikä edes ylösnousemuksen riemujuhlana pääsiäissunnuntaina. Päivät ovat adventisteille vain vapaapäiviä, mutteivät ne mitään merkitse. - Mietin täs vaan
Kiirastorstaina kirjoitti:
Paavi pesee veljien jalkoja kiirastorstaina eikä pääsiäisenä! Tämä tapahtuu ehtoollisen asettamisen muistoksi.
Mutta adventtikirkkohan ei tunnetusti pidä jumalanpalveluksia kiirastorstai-iltana, ei pitkäperjantaina eikä edes ylösnousemuksen riemujuhlana pääsiäissunnuntaina. Päivät ovat adventisteille vain vapaapäiviä, mutteivät ne mitään merkitse.Mitenkähän Grönlannissa pestään ne jalat?
Makeaa vettä ei ole kuin juotavaksi ja suolainen vesi on plus 1 astetta?
Entäpäs Saharan autiomaassa jossa vettä ei ole lainkaan? - miksikö?
Kiirastorstaina kirjoitti:
Paavi pesee veljien jalkoja kiirastorstaina eikä pääsiäisenä! Tämä tapahtuu ehtoollisen asettamisen muistoksi.
Mutta adventtikirkkohan ei tunnetusti pidä jumalanpalveluksia kiirastorstai-iltana, ei pitkäperjantaina eikä edes ylösnousemuksen riemujuhlana pääsiäissunnuntaina. Päivät ovat adventisteille vain vapaapäiviä, mutteivät ne mitään merkitse.Koska adventistit ovat koroittaneet sapatin jopa luomisen muistomerkiksi ja sinetiksi jalkojen pesuineen.
- Vastauksia...
Mietin täs vaan kirjoitti:
Mitenkähän Grönlannissa pestään ne jalat?
Makeaa vettä ei ole kuin juotavaksi ja suolainen vesi on plus 1 astetta?
Entäpäs Saharan autiomaassa jossa vettä ei ole lainkaan?Mietin täs vaan, sinulle: Grönlannissa ilmeisesti on sähköt ja tulentekotaitokin lie hallinnassa... Saharan autiomaassa ei ole adventisteja, koska siellä ei ole jalkojenpesuvettä.
- mietin täs vaan
Vastauksia... kirjoitti:
Mietin täs vaan, sinulle: Grönlannissa ilmeisesti on sähköt ja tulentekotaitokin lie hallinnassa... Saharan autiomaassa ei ole adventisteja, koska siellä ei ole jalkojenpesuvettä.
No, jos siellä nyt on sähköt niin mitenkäs muutama kymmenen vuotta sitten?
Ja muutenkin: missä he kasvattivat salaattinsa?
Tietääkseni he syövät hyljettä aamulla, illalla ja päivälläkin. Onko hylje heidän salaattinsa? - Kuuluu Tanskaan
mietin täs vaan kirjoitti:
No, jos siellä nyt on sähköt niin mitenkäs muutama kymmenen vuotta sitten?
Ja muutenkin: missä he kasvattivat salaattinsa?
Tietääkseni he syövät hyljettä aamulla, illalla ja päivälläkin. Onko hylje heidän salaattinsa?Mietin täs vaan - tuota tuota, mitenkähän kuvittelet Grönlannin olevan kaiken sivistyksen ja kehityksen ulkopuolella? Että sähkötkin vasta muutama vuosikymmen sitten jne. ... Grönlanti on, vaikkakin maantieteellisesti pohjoisessa, hallinnollisesti Tanskaan kuuluva. Kyllä heille salatteja ja vihanneksia ynnä hedelmiäkin saadaan pöytäänsä. Oletko koskaan kuullut sanaa "tuonti"?
Sinulla taitaa olla Grönlannista samansuuntainen käsitys kuin joillakin ulkomaalaisilla Suomesta luullessaan, että täällä porot juoksentelevat pitkin Helsingin katuja ja suomalaiset pukeutuvat Lapin pukuihin yms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2578870IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3076176Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?661320Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61277- 1091091
Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.75923Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut60847Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin43758MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk310680Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus23666