Taas tuli sotkettua paikkoja ja suodatin oli jälleen kerran täysin puhdas. Takana nyt n. 6 suodatinta, vaihdettu suunnilleen joka toinen vuosi ja koskaan ei ole ollut mitään ylimääräistä.
Onko vaihto turhaa hommaa, menisiko esim. 4-5 vuotta ilman ongelmia?
Polttoaineen esisuodattimen vaihto?
44
4769
Vastaukset
- Halpa vakuutus
Voisi mennäkin, mutta dieselin polttoainejärjestelmän yleisin vian aiheuttaja on vesi. Itse vaihdan vuosittain.
- Älä vaan huolla
Turhaa se on ihan niin kuin kaikki muukin huolto. Kone hajoaa kuitenkin joskus, joten miksi jatkaisit sen kärsimyksiä huoltamalla sitä.
Moottorimyyjäkin on iloinen kun saa myydä uusia moottoreita useammin... - cav
Jos tankkaat joskus huonoa dieseliä tai muuten vain tulee pöpö tankkiin niin silloin tuo esisuodatin nousee tärkeäksi ja säästää isommalta rempalta. Eikä tuo mikään mahdoton homma ole kerran vuodessa ja kulu aika olematon.. Jos tulee likaisesta polttoaineongelmia niin vaihtoja tulee paljon, mutta sekin menee. Ärsyttävää toki.
Yleisellä tasolla - miksi vaihtaa edes öljyä kun kerran kone käy vanhallakin. Kyse on vain siitä kuinka pitkään. Monenlaista veneilijää löytyy ja osa huoltoo, toiset odottaa korjauksia ja skippaa nekin.- etkö vaihda?
Se, mitä käytännössä ensimmäiseksi tapahtuu esisuodattimeen kertyvän moskan takia, on moottorin kierrosluvun hiipuminen ja/tai koneen pysähtyminen. Murphyn lain mukaan se koneen pysähtyminen tapahtuu yleensä pahimmassa mahdollisessa paikassa….
Tankin pohjalla voi olla sakkaa, joka aaltojen keikutuksessa lähtee liikkeelle ja voi tukkia filtterin. Huonolla onnella voit saada meriasemalta tankatessa likaistaista dieseliä, joka tekee saman.
Pitkille purjehdusreissuille kannattaa ottaa useita suodatinpatruunoita mukaan. Ulkomailla voi olla syytä myös suodattaa polttoaine esim. Baja-filtterillä jo ennenkuin sen päästää tankkiin.
Jos joku pitää suodattiminen vaihtamista turhana, hänelle ei varmaankaan ole vielä sattunut likaisen polttoaineen ongelmia. Nykyisenä Biodieselien aikana ongelmat ovat lisääntyneet polttoaineen mikrobikasvun takia. Grotamarilla ja muilla lisäaineilla yritetään estää "dieselpöpöjä". - 12+20
etkö vaihda? kirjoitti:
Se, mitä käytännössä ensimmäiseksi tapahtuu esisuodattimeen kertyvän moskan takia, on moottorin kierrosluvun hiipuminen ja/tai koneen pysähtyminen. Murphyn lain mukaan se koneen pysähtyminen tapahtuu yleensä pahimmassa mahdollisessa paikassa….
Tankin pohjalla voi olla sakkaa, joka aaltojen keikutuksessa lähtee liikkeelle ja voi tukkia filtterin. Huonolla onnella voit saada meriasemalta tankatessa likaistaista dieseliä, joka tekee saman.
Pitkille purjehdusreissuille kannattaa ottaa useita suodatinpatruunoita mukaan. Ulkomailla voi olla syytä myös suodattaa polttoaine esim. Baja-filtterillä jo ennenkuin sen päästää tankkiin.
Jos joku pitää suodattiminen vaihtamista turhana, hänelle ei varmaankaan ole vielä sattunut likaisen polttoaineen ongelmia. Nykyisenä Biodieselien aikana ongelmat ovat lisääntyneet polttoaineen mikrobikasvun takia. Grotamarilla ja muilla lisäaineilla yritetään estää "dieselpöpöjä".Jos suodatin menee kerralla tukkoon, on sakkaa niin paljon liikkeellä, että se tukkii myös juuri vaihdetun suodattimen. Koneen sammuminen kerralla on niin harvinaista, että sellaista ei ole vielä vastaan tullut. Kierrosten hiipuminen sen sijaan on oikein tuttua. Kerrankin jouduin vaihtamaan useita suodattimia lyhyen matkan aikana, kun tankatessa oli tullut täysin sakkaista polttoainetta. Tankki jouduttiin tyhjentämään ja puhdistamaan heti rantaan päästyä.
- tukos vähittäin
12+20 kirjoitti:
Jos suodatin menee kerralla tukkoon, on sakkaa niin paljon liikkeellä, että se tukkii myös juuri vaihdetun suodattimen. Koneen sammuminen kerralla on niin harvinaista, että sellaista ei ole vielä vastaan tullut. Kierrosten hiipuminen sen sijaan on oikein tuttua. Kerrankin jouduin vaihtamaan useita suodattimia lyhyen matkan aikana, kun tankatessa oli tullut täysin sakkaista polttoainetta. Tankki jouduttiin tyhjentämään ja puhdistamaan heti rantaan päästyä.
"Suodatin kerralla tukkoon"? Mitenkähän tuon voi osoittaa? Tavallisesti käy niin kuin kerroitkin eli moottori alkaa pudottaa kierroksia. Ymmärtäisin sen merkiksi suodattimen läpivirtauksen vähittäiseksi heikentymiseksi. Kun moottorin käyntiongelma pahenee ja kone pian pysähtyy, sakka on tukkinut filtterin lähes kokonaan tai kokonaan. Jos esisuodatin on "karkea" 30 mikronin filtteri, hienojakoinen moska läpäisee sen ja tukkiin moottorin 2 tai 5 mikronin suodattimet. Niiden vaihto on merellä hankala ja edellyttää ilmaamista.
Itselläni pahin polttoaineongelma tuli eteläamerikkalaisesta coca-colan värisestä "marine grade"-dieselistä, jota laitoin tankkiin Galapagoksella. Muuta dieseliä ei ollut saatavilla. Se tukki suodattimen toistuvasti. Ensin kierrokset putosivat, sitten kone pysähtyi. Se kyllä käynnistyi uudelleen ja kävi tyhjäkäyntiä, mutta pysähtyi kaasua lisätessä. Onneksi silloisessa veneessäni oli 10 mikronin tuplasuodattimet primäärifilttereinä. Kun tuli käyntihäiriö, käänsin hanan toiselle suodattimelle ja vaihdoin tukkeutuneen (varalla oli useita). Sekundaarifiltteriä ei tarvinnut kertaakaan vaihtaa. Sataman suojaan päästyäni odottelin sakan laskeutumista tankin pohjalle, josta sitten laskin mustan vellin pohjahanasta.
- Reinno F
Practical Boatownerin neuvo oli polttoainesuodattimen vaihto kerran viidessä vuodessa.
(Joskus ihmettelen kyllä "virallisten" ohjekirjojen varmasti sinänsä hyvää tarkoittavia neuvoja: Niinpä Volvo Pentan S driven taittolapapotkuri olisi irroitettava ja tarkoin puhdistettava joka kauden jälkeen. Onko tämä todella välttämätöntä? Itse olen kyllä kovasti fuskannut tässä suhteessa. Potkurin vuosittaisesta purkamistarpeesta kertoo pikku pamfletti, jonka sain ostaessani äsken anodeja k o laitetta varten. Volvon anoditt maksoivat muuten kolme kertaa enemmän kuin Bilteman vastaavat - mutta se on eri stoori. ) - valehtelijan luku
Moottorivalmistajan ohjeiden taustalla on paitsi hyvää tarkoittavaa luotettavuutta, myös tarve myydä huolto- ja varaosia, sekä välttää mahdolliset vastuukysymykset, jos ja kun jotain sattuu. Esimerkiksi tuo vetolaitteen kumin vaihtosuositus, oliko nyt Volvolla 7 vuoden välein, on aivan hatusta vedetty. Mutta jos joku sitä kysyy, niin jotainhan siihen pitää vastata. Eikö niin?
- Ei yhtä oikeaa
Ei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita.
Olen itse pohtinut samaa. Puhtaan Racorin vaihtaminen uuteen tuntuu turhalta etenkin, kun lasin läpi näkee kuinka likainen se on.
Suodattimen täytyy olla todella likainen ennen kuin se rajoittaa polttoaineen kulkua ja sen likamäärän täytyy näkyä paljain silmin lasin läpi.
Toisaalta suodatin voi mennä vaihtokuntoon muutamassa hetkessä, jos tankissa on levää, ruostetta tai muuta möhnää. Sitten on kuitenkin vielä sekundäärisuodatin.
Varmuudella voi väittää, että lämpimässä säilytettävän veneen, jolla ajetaan se keskimääräinen 50h vuodessa ja joka tankaa vain isoilta asemilta, suodatinta ei tarvitse vaihtaa joka vuosi. - "hatusta vedetty"?
Tietysti kaikkien varaosien myynti on bisnestä (… varaosia ei muuten tarvitse ostaa merkkiliikkeiden kalliissa pakkauksissa). Se, että moottorin ohjekirja suosittelee vaikkapa öljymäärän tarkistusta ennen jokaista käynnistystä tai p-a-suodattimien määräaikaista vaihtamista, impellerin tarkastamista/vaihtamista jne ei varmaankaan ole vastuukysymys.
Ehkä vetolaitteen kumin vaihtosuositus on osittain vastuukysymyskin, mutta pidän sitä myös muistutuksena/varoituksena. Eikö kumin ikääntyminen ole rinnastettavissa siihen, miksi auton vähän ajetut, mutta ikääntyneet talvirenkaat suositellaan vaihdettaviksi?
Muistan lukeneeni erään suuren ulkolaisen venefirman kommentin, jonka mukaan joka vuosi oli sattunut vetolaitteen kumin repeämisestä johtuvia vuotoja.
On tietysti yksinkertaista päätellä ja yleistää, että suodattimien, impellerin tai vetolaitekumin uusiminen on tarpeetonta, jos omalla kohdalle ei ole kertaakaan sattunut harmeja niiden uusimatta jättämisestä. Suosituksiahan ei ole pakko noudattaa, mutta niiden "hatusta vetäminen" on sinun mielipiteesi.
Miten kauan ajattelit luottaa oman veneesi vetolaitteen kumiin, 10 v, 20 v? - Vanha Ohlson
"hatusta vedetty"? kirjoitti:
Tietysti kaikkien varaosien myynti on bisnestä (… varaosia ei muuten tarvitse ostaa merkkiliikkeiden kalliissa pakkauksissa). Se, että moottorin ohjekirja suosittelee vaikkapa öljymäärän tarkistusta ennen jokaista käynnistystä tai p-a-suodattimien määräaikaista vaihtamista, impellerin tarkastamista/vaihtamista jne ei varmaankaan ole vastuukysymys.
Ehkä vetolaitteen kumin vaihtosuositus on osittain vastuukysymyskin, mutta pidän sitä myös muistutuksena/varoituksena. Eikö kumin ikääntyminen ole rinnastettavissa siihen, miksi auton vähän ajetut, mutta ikääntyneet talvirenkaat suositellaan vaihdettaviksi?
Muistan lukeneeni erään suuren ulkolaisen venefirman kommentin, jonka mukaan joka vuosi oli sattunut vetolaitteen kumin repeämisestä johtuvia vuotoja.
On tietysti yksinkertaista päätellä ja yleistää, että suodattimien, impellerin tai vetolaitekumin uusiminen on tarpeetonta, jos omalla kohdalle ei ole kertaakaan sattunut harmeja niiden uusimatta jättämisestä. Suosituksiahan ei ole pakko noudattaa, mutta niiden "hatusta vetäminen" on sinun mielipiteesi.
Miten kauan ajattelit luottaa oman veneesi vetolaitteen kumiin, 10 v, 20 v?Kunnossapitoahan on periaatteessa vain kolmea lajia: korjaavaa, ennakoivaa ja parantavaa .
Mikä tapa valitaan, siihen vaikuttaa se mitä seuraa jonkun laitteen rikkoutumisesta. Jos esim seuraamus on pieni tai varalaite mukana ja nopeasti asennettavissa niin "ajetaan niin kauan kuin kestää" (RTF).
Suodattimien vaihto on ennakoivaa kunnossapitoa ja suositeltavaa koska moottorin käyntivarmuus on purkkarissakin tärkeää.
Jos suotimien vaihto on hankalaa niin sitäkin voi helpottaa rakentelemalla ja parantamalla systeemiä.
Riippuu omista taidoista ja haluista mitä soveltaa. Riskinarviointi on kuitenkin tärkeää. - ennakoinnista
Ei yhtä oikeaa kirjoitti:
Ei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita.
Olen itse pohtinut samaa. Puhtaan Racorin vaihtaminen uuteen tuntuu turhalta etenkin, kun lasin läpi näkee kuinka likainen se on.
Suodattimen täytyy olla todella likainen ennen kuin se rajoittaa polttoaineen kulkua ja sen likamäärän täytyy näkyä paljain silmin lasin läpi.
Toisaalta suodatin voi mennä vaihtokuntoon muutamassa hetkessä, jos tankissa on levää, ruostetta tai muuta möhnää. Sitten on kuitenkin vielä sekundäärisuodatin.
Varmuudella voi väittää, että lämpimässä säilytettävän veneen, jolla ajetaan se keskimääräinen 50h vuodessa ja joka tankaa vain isoilta asemilta, suodatinta ei tarvitse vaihtaa joka vuosi.Näin minäkin olen asian järkeillyt. Puhdas suodatin toimii vaikka 10 v ja sakkaa saadessaan tukkeutuu minuuteissa, vaikka olisi eilen vaihdettu. Ennakointi tapahtuu aivan muualla kuin suodattimessa ja se ennakointi kannatta. Sen suhteen polttoainesuodattimen vaihto ei ole ollenkaan verrannollinen öljysuodattimen vaihtoon.
- Joakim1
ennakoinnista kirjoitti:
Näin minäkin olen asian järkeillyt. Puhdas suodatin toimii vaikka 10 v ja sakkaa saadessaan tukkeutuu minuuteissa, vaikka olisi eilen vaihdettu. Ennakointi tapahtuu aivan muualla kuin suodattimessa ja se ennakointi kannatta. Sen suhteen polttoainesuodattimen vaihto ei ole ollenkaan verrannollinen öljysuodattimen vaihtoon.
Merkittävä ero polttoaine- ja öljysuodattimen välillä on ohitusventtiili, joka on vain jälkimmäisessä. Liian likainen öljynsuodatin siis voi kokonaan lopettaa suodattamisen.
Polttoainesuodattimessa riskeinä on tukkeutuminen ja liian suuren vesimäärän kertyminen, jolloin vettä pääsee läpi. Jälkimmäinen hoituu tyhjentämälläkin ja edelliseen tuskin oleellisesti vaikuttaa vaihtaminen vuosittain vs. muutaman vuoden välein. - turha on turhaa
"hatusta vedetty"? kirjoitti:
Tietysti kaikkien varaosien myynti on bisnestä (… varaosia ei muuten tarvitse ostaa merkkiliikkeiden kalliissa pakkauksissa). Se, että moottorin ohjekirja suosittelee vaikkapa öljymäärän tarkistusta ennen jokaista käynnistystä tai p-a-suodattimien määräaikaista vaihtamista, impellerin tarkastamista/vaihtamista jne ei varmaankaan ole vastuukysymys.
Ehkä vetolaitteen kumin vaihtosuositus on osittain vastuukysymyskin, mutta pidän sitä myös muistutuksena/varoituksena. Eikö kumin ikääntyminen ole rinnastettavissa siihen, miksi auton vähän ajetut, mutta ikääntyneet talvirenkaat suositellaan vaihdettaviksi?
Muistan lukeneeni erään suuren ulkolaisen venefirman kommentin, jonka mukaan joka vuosi oli sattunut vetolaitteen kumin repeämisestä johtuvia vuotoja.
On tietysti yksinkertaista päätellä ja yleistää, että suodattimien, impellerin tai vetolaitekumin uusiminen on tarpeetonta, jos omalla kohdalle ei ole kertaakaan sattunut harmeja niiden uusimatta jättämisestä. Suosituksiahan ei ole pakko noudattaa, mutta niiden "hatusta vetäminen" on sinun mielipiteesi.
Miten kauan ajattelit luottaa oman veneesi vetolaitteen kumiin, 10 v, 20 v?Ostin veneeni 14 vuotta sitten. Mercruiser alpha 1. Viime talvena vaihdoin ehjät paljekumit uusiin. Vesipumpun olen vaihtanut kahdesti kon on mennyt rikki. Järvellä olen ajellut.
- ei ihan noin
Joakim1 kirjoitti:
Merkittävä ero polttoaine- ja öljysuodattimen välillä on ohitusventtiili, joka on vain jälkimmäisessä. Liian likainen öljynsuodatin siis voi kokonaan lopettaa suodattamisen.
Polttoainesuodattimessa riskeinä on tukkeutuminen ja liian suuren vesimäärän kertyminen, jolloin vettä pääsee läpi. Jälkimmäinen hoituu tyhjentämälläkin ja edelliseen tuskin oleellisesti vaikuttaa vaihtaminen vuosittain vs. muutaman vuoden välein.Löytyy ohitus myös Racorin polttoaineen esisuodattimesta.
- Hgfy
ei ihan noin kirjoitti:
Löytyy ohitus myös Racorin polttoaineen esisuodattimesta.
Joo löytyy kyllä. Racorissa se on vaan puhkaistava hätäohitus, ei jousikuormitteinen venttiili niin kuin öljynsuodattimiasa.
- 2 mikronin suodin?
Esisuodattimen, primäärifiltterin, tarkoitushan on estää kondenssiveden pääsy ja siivilöidä yli 10 mikronin partikkelit. Moottorissa oleva sekundäärifiltteri on hienojakoisempi siivilä, tavallisesti 2 mikronin suodin. Joissakin venedieseleissä on lisäksi erillinen suodin polttoainepumpussa.
Esisuodattimen läpinäkyvää lasista tai muovista vedenerotuskuppia tietenkin tarkkaillaan yhtä usein kuin öljyn mittatikkua. Jos kupissa näkyy sakkaa, sitä on todennäköisesti myös suodattimessa ja polttoainetankissa. (Onhan tankissasi pohjahana, josta pohjasakan voi lorottaa pois?)
Racorin vedenerottaja-esisuodattimen ohjeissa suositellaan vaihtoväliksi 500 tuntia, ellei ennen sitä ilmaannu merkkejä vaihdon tarpeesta. Onko sakan ilmaantuminen vedenerotuskuppiin riittävä syy suodattimen vaihtoon?
Cruising World on suositellut ylimääräisen 2 mikronin suodattimen asentamista 10 mikronin esisuodattimen ja koneen välille sellaiseen paikkaan, jossa sen vaihtaminen on helppo. Olisikohan hyvä idea? Jos suodattimet ovat helpossa paikassa, niiden vaihtaminen ei ole sottaavaa hommaa.
http://www.cruisingworld.com/how/keep-it-clean- Nyt jo liikaa
Jos 2um suodattimen asentaa juuri ennen 10um suodatinta, niin en ymmärrä, mitä hyötyä 10um suodattimesta enää on.
Virtausvastus 2um läpi on huomattavasti suurempi, joten suodattimen pitää olla n. 4-5 kertaa suurempi kuin 10um suodatin. Mitä sitten tekee enää moottorin 2um suotimella jää arvoitukseksi.
- löpö
Tankissani oli mustaa biomönjää joka tukki möykkyisen päivän jälkeen diesellämppärin imulinjan ja pumpun. Tehtaalla ei oltu vaivauduttu asentamaan tähän sihtiä. Nyt on sihti. Samassa yhteydessä koneenkin käynti huononi mutta onneksi ei sammunut kun 19 m/s tuuleksi yltyneessä kelissä ajeltiinkoneella rantaan. Tapauksen jälkeen putsailin tankin ja vaihdoin suodattimet. 3 € esisuodatinpatruuna on aika halpa investoini jos on pientäkään epäilystä sen likaisuudesta. Esisuodatin putsaa koko ajan koneen käydessä myös tankissa kiertävää polttoainetta kun paluuvirtaus pumpulta tankkiin on aika suuri. Vaihdossa kannattaa laittaa suodattimen alle muovipussi johon osat ja löpö putoavat - ei kovin sotkuista hommaa kun on huolellinen.
- tuplafiltterit
Muovipussia parempi on panna alle sopivan kokoinen muovipurkki/kannu, johon suodatin mahtuu.
Moottorin kyljessä olevan sekundäärisuodattimen vaihdossa pussi- tai tölkkitemppu ei välttämättä onnistu, koska tila on ahdas. Myös ilmaaminen aiheuttaa sotkua.
Juuri siksi Cruising Worldin ehdotus ylimääräisen 2 mikronin suodattimen asennuksesta helppoon paikkaan oli asiallinen. Ylimääräinen suodatin vähentää moottorin kyljessä olevan suodattimen vaihtotarvetta.
Vaihtosuodattimen tai suodatinpatruunan hinta riippuu merkistä ja mallista. Esim. Racorin 10 ja 2 mikronin vaihtosuodattimia ei saa 3 € hinnalla. Veneessäni oli aikaisemmin yleisesti käytetty CAV:n lasikuppinen 20 mikronin suodatin. Sen patruuna oli halpa, mutta ei ollut läheskään yhtä tehokas. Kun sain likaista dieseliä, kaikki filtterit tukkeutuivat kerralla. Sama harmi ei ole toistunut isompikokoiseen 10 mikronin Racoriin vaihtamisen jälkeen. Sakka on pysähtynyt esisuodattimeen.
Pitkiin purjehduksiin varustautuvan kannattaa harkita kahden esisuodattimen asentamista ja vaihtohanaa niiden välille kuten esim. luotsiveneissä on. Se mahdollistaa suodattimen vaihdon moottoria pysäyttämättä. - myrkytä se!
Laki vaatii kuppisuodattimen alle kipon. Ei siinä ole järkeä, mutta niin se vain on. Kuppi ainoastaan hankaloittaa veden ja sakan poistamista.
Jos järjestelmässä ei ole läpinäkyvää suodatinta, kannattaa se ehdottomasti asentaa helppoon paikkaan. Silloin pysyy paremmin kärryillä siitä, mitä tankissa muhii.
Limamyrkyt pystyvät tuhoamaan jo syntynyttä limaa, kannattaa käyttää aina. - Näin se kuuluu olla
tuplafiltterit kirjoitti:
Muovipussia parempi on panna alle sopivan kokoinen muovipurkki/kannu, johon suodatin mahtuu.
Moottorin kyljessä olevan sekundäärisuodattimen vaihdossa pussi- tai tölkkitemppu ei välttämättä onnistu, koska tila on ahdas. Myös ilmaaminen aiheuttaa sotkua.
Juuri siksi Cruising Worldin ehdotus ylimääräisen 2 mikronin suodattimen asennuksesta helppoon paikkaan oli asiallinen. Ylimääräinen suodatin vähentää moottorin kyljessä olevan suodattimen vaihtotarvetta.
Vaihtosuodattimen tai suodatinpatruunan hinta riippuu merkistä ja mallista. Esim. Racorin 10 ja 2 mikronin vaihtosuodattimia ei saa 3 € hinnalla. Veneessäni oli aikaisemmin yleisesti käytetty CAV:n lasikuppinen 20 mikronin suodatin. Sen patruuna oli halpa, mutta ei ollut läheskään yhtä tehokas. Kun sain likaista dieseliä, kaikki filtterit tukkeutuivat kerralla. Sama harmi ei ole toistunut isompikokoiseen 10 mikronin Racoriin vaihtamisen jälkeen. Sakka on pysähtynyt esisuodattimeen.
Pitkiin purjehduksiin varustautuvan kannattaa harkita kahden esisuodattimen asentamista ja vaihtohanaa niiden välille kuten esim. luotsiveneissä on. Se mahdollistaa suodattimen vaihdon moottoria pysäyttämättä.10 mikron Racor pitää asentaa siirtopumpun jälkeen. Pumpun imupuolelle 30 mikron. Ei keksittyä juttua vaan Racorin ohjeessa kerrotaan näin.
Paras olisi kun olisi 30 mikron ennen pumppua ja 10 mikron pumpun jälkeen, sitten vielä moottorin oma hienosuodatin. - Joakim1
myrkytä se! kirjoitti:
Laki vaatii kuppisuodattimen alle kipon. Ei siinä ole järkeä, mutta niin se vain on. Kuppi ainoastaan hankaloittaa veden ja sakan poistamista.
Jos järjestelmässä ei ole läpinäkyvää suodatinta, kannattaa se ehdottomasti asentaa helppoon paikkaan. Silloin pysyy paremmin kärryillä siitä, mitä tankissa muhii.
Limamyrkyt pystyvät tuhoamaan jo syntynyttä limaa, kannattaa käyttää aina.Läpinäkyvän suodattimen puuttuminen johtuu yleensä siitä, että suodatin on tilassa, johon lasista tai muovista suodatinta ei saa asentaa, kuten moottoritilassa. Silloin joutuu käyttämään luokiteltua yleensä paljon kalliimpaa suodatinkuorta.
- Ghkj
Joakim1 kirjoitti:
Läpinäkyvän suodattimen puuttuminen johtuu yleensä siitä, että suodatin on tilassa, johon lasista tai muovista suodatinta ei saa asentaa, kuten moottoritilassa. Silloin joutuu käyttämään luokiteltua yleensä paljon kalliimpaa suodatinkuorta.
Moottoritilaan saa asentaa lämpöeristekilvellä varustetun Racorin jossa on läpinäkyvä kuppi esim Racor 500MA
Racor 500FG suodatinta ei saa asentaa moottoritilaan, muualle kyllä. Kaikissa veneissä ei vaan oikein ole muuta paikkaa polttoainesuodattimelle kuin moottoritila. - Joakim1
Ghkj kirjoitti:
Moottoritilaan saa asentaa lämpöeristekilvellä varustetun Racorin jossa on läpinäkyvä kuppi esim Racor 500MA
Racor 500FG suodatinta ei saa asentaa moottoritilaan, muualle kyllä. Kaikissa veneissä ei vaan oikein ole muuta paikkaa polttoainesuodattimelle kuin moottoritila.Ai sellaisiakin löytyy, tosin hintaakin on sitten 300 €. Tavallisen laskikuppisen taitaa saada alle 50 €.
Moottoritila on siitä mukava, että sotkua tulee vain yhteen paikkaan suodatinta vaihdettaessa ja ilmatessa. Edellisessä veneessä vaihdoin kyllä suodattimen tankin viereen, koska konetilassa olleeseen oli vaikea saada patruunoita, ne olivat kalliita (uusi vedenerotin suodatin oli halvempi!) ja vaihto oli vaikeaa. - kuppi kumossa
Ghkj kirjoitti:
Moottoritilaan saa asentaa lämpöeristekilvellä varustetun Racorin jossa on läpinäkyvä kuppi esim Racor 500MA
Racor 500FG suodatinta ei saa asentaa moottoritilaan, muualle kyllä. Kaikissa veneissä ei vaan oikein ole muuta paikkaa polttoainesuodattimelle kuin moottoritila.Mistä lähtien se kuppi on ollut läpinäkyvä, vai tarkoitatko suodattimen alaosaa?
Kuppihan on terästä. - Googlaa oikein
kuppi kumossa kirjoitti:
Mistä lähtien se kuppi on ollut läpinäkyvä, vai tarkoitatko suodattimen alaosaa?
Kuppihan on terästä.Eikä siinä suodattimessakaan mitään kilpeä ole.
- ISO 10088
Joakim1 kirjoitti:
Ai sellaisiakin löytyy, tosin hintaakin on sitten 300 €. Tavallisen laskikuppisen taitaa saada alle 50 €.
Moottoritila on siitä mukava, että sotkua tulee vain yhteen paikkaan suodatinta vaihdettaessa ja ilmatessa. Edellisessä veneessä vaihdoin kyllä suodattimen tankin viereen, koska konetilassa olleeseen oli vaikea saada patruunoita, ne olivat kalliita (uusi vedenerotin suodatin oli halvempi!) ja vaihto oli vaikeaa.Volvon perinteistä tuotteista tämmöinen kai sitten saisi olla konetilassa:
http://www.volvopentashop.com/SMarin/fi-FI/Details/AccessoriesCatalog/16144?path=1532/16131/16144
En sitten tiedä miten tämä on todellisuudessa paloturvallisempi kuin vastaava lasikupillinen versio?
En kyllä löytänyt tuosta standardista konetilarajausta, enemmänkin tuli vaikutelma että tuo Volvon lasikupillinen versio ei olisi ylipäätään venessä sallittu:
http://www.volvopentashop.com/SMarin/fi-FI/Details/AccessoriesCatalog/16139?path=1532/16131/16139 - 10 mikronin puolesta
Näin se kuuluu olla kirjoitti:
10 mikron Racor pitää asentaa siirtopumpun jälkeen. Pumpun imupuolelle 30 mikron. Ei keksittyä juttua vaan Racorin ohjeessa kerrotaan näin.
Paras olisi kun olisi 30 mikron ennen pumppua ja 10 mikron pumpun jälkeen, sitten vielä moottorin oma hienosuodatin.Ai, että "kuuluu olla"? Ainahan joka asiasta on varmoja mielipiteitä, mutta ne olisi hyvä perustella.
Kun omaan veneeseeni tuli eräällä Pohjois-Atlantin reissulla ongelmia likaisesta polttoaineesta ja suodattimien tukkeutumisesta, neuvottelin suodattimista norjalaisen ammattitelakan kanssa. Heidän kokemuksensa mukaan 10 mikronin Racor oli paras vaihtoehto esisuodattimeksi ja nimenomaan siirtopumpun imupuolen p-a-putkeen. Hyvin nuo 10 mikronin esisuodattimet ovatkin toimineet siitä lähtien eli yhdeksän vuotta tähän mennessä. Voisitko ystävällisesti antaa linkin siihen Racorin ohjeeseen, jossa 10 mikronin esisuodatinta ei suositella.
YBW-forum: “Racor advised me to use 10 micron, and preferably 2 micron. I was told that whether you use 30,10, or 2, there's no reduction in fuel flow. The argument was simple. If you are going to have a filter blockage at sea, do you prefer changing the Racor or the engine filter? If the latter, you'll probably have to bleed it as well. Your Racors are probably more accessible, easier to change, and don't require bleeding.” Mielestäni tämä pointti on hyvä eli tukkeutunut esisuodatin on paljon helpompi vaihtaa merellä kuin koneen tukkeutunut suodatin!
Woodenboat forum: “Actually Racor makes 2, 10 and 30 micron filters, at least for their 500MA and 500FP series filters. A 2 micron is a bit small for the primary in that it will plug up very quickly if/when you get some cruddy fuel or your tank cruds up. I generally use a 10 micron primary.”
Trawlerforum: “the 10 micron filter should be first to catch the water and larger particles and the finer 2-3-5 micron filter second to finish the job.”
Aikaisemmassa viestissäni on Cruising Worldin suodatinartikkelin linkki. Siinä todetaan yksiselitteisesti: “The first, or primary, filter should have a 10-micron rating.” - Racor 500MA 10micr.
Joakim1 kirjoitti:
Ai sellaisiakin löytyy, tosin hintaakin on sitten 300 €. Tavallisen laskikuppisen taitaa saada alle 50 €.
Moottoritila on siitä mukava, että sotkua tulee vain yhteen paikkaan suodatinta vaihdettaessa ja ilmatessa. Edellisessä veneessä vaihdoin kyllä suodattimen tankin viereen, koska konetilassa olleeseen oli vaikea saada patruunoita, ne olivat kalliita (uusi vedenerotin suodatin oli halvempi!) ja vaihto oli vaikeaa.Tässä olisi hyvä moottoritilaan asennettava esisuodatin, joskin aika kallis, Racor 500MA 10 mikronin tuplafiltteri vaihtohanalla:
http://www.asap-supplies.com/green/racor-500-turbine-dual-filters/parker-racor-duplex-500ma-diesel-fuel-filter
Omaa kokemusta on yhdestä (ei tuplasta) Racor 500MA:sta ja suodatinpatruunoiden vaihdosta siihen. Vaihto on nopea ja helppo eikä sotke polttoainetta ympärilleen kuten CAV-filtterin vaihdoissa aina tuppasi käymään. - CAV:n ja V-P:n ero
ISO 10088 kirjoitti:
Volvon perinteistä tuotteista tämmöinen kai sitten saisi olla konetilassa:
http://www.volvopentashop.com/SMarin/fi-FI/Details/AccessoriesCatalog/16144?path=1532/16131/16144
En sitten tiedä miten tämä on todellisuudessa paloturvallisempi kuin vastaava lasikupillinen versio?
En kyllä löytänyt tuosta standardista konetilarajausta, enemmänkin tuli vaikutelma että tuo Volvon lasikupillinen versio ei olisi ylipäätään venessä sallittu:
http://www.volvopentashop.com/SMarin/fi-FI/Details/AccessoriesCatalog/16139?path=1532/16131/16139"Volvon perinteiset tuotteet" näyttävätkin olevan aivan samoja kuin perinteiset CAV:n suodattimet. Kumpiakin myydään metalli- ja lasikupiilisina versioina. Eroa Volvon ja CAV:n välillä lienee vain hinnassa?
- Paloturvaa
ISO 10088 kirjoitti:
Volvon perinteistä tuotteista tämmöinen kai sitten saisi olla konetilassa:
http://www.volvopentashop.com/SMarin/fi-FI/Details/AccessoriesCatalog/16144?path=1532/16131/16144
En sitten tiedä miten tämä on todellisuudessa paloturvallisempi kuin vastaava lasikupillinen versio?
En kyllä löytänyt tuosta standardista konetilarajausta, enemmänkin tuli vaikutelma että tuo Volvon lasikupillinen versio ei olisi ylipäätään venessä sallittu:
http://www.volvopentashop.com/SMarin/fi-FI/Details/AccessoriesCatalog/16139?path=1532/16131/16139Konetilassa kaikkien polttoaineletkujen ja polttoainejärjestelmän komponenttien tulee kestää standardin palotesti. Kokeessa se testataan komponentin alle sijoitettavalla liekillä. Siksi eräissä lasi/muovikupillisissa suodattimissa on tuo typerä "tuhkakuppi" siinä alla. Täyttää siis standardin kahden minuutin palokokeen, mutta arvaatteko missä konehuonepalossa on oikeasti kuumimmat oltavat? Umpimetallinen malli on oikea valinta konehuoneeseen jos oikeasti haluaa paloturvallisuutta. Mikäli mahdollista on lasikupillisen mallin asentaminen konehuoneen ulkopuolelle esim tankkitilaan paras vaihtoehto, ellei käytä vesianturia konehuoneessa olevassa suotimessa.
Eroavaisuudet näkyy tästä:
http://www.allpointsmarineco.com/view/251/938/
http://www.allpointsmarineco.com/view/251/939/- Sy Möwe
Tankkiin kannattaa asentaa kunnollinen pohjahana ja tarkastusluukku, josta käsin voi pyyhkiä loputkin töhnät pois. Seuraavaksi pa- linjaan iso läpinäkyvä esisuodatin jota tarkkailemalla näkee koska tankkia on lähdettävä puhdistamaan.
Muistan kun olin 70-luvulla kesätöissä maanrakennusliikkeessä ja näin kuinka niitä isoja koneita ( 14 litran moottoreita) tankattiin farmarisäiliöistä, joita en nähnyt kenenkään huoltavan ja silti siellä ei ollut polttoaineensyöttöhäiriöitä. Niissä kaikissa oli hyvät esisuodattimet joista ne liat tyhjennettiin.
Eräässäkin kaivinkoneessa oli melkein 800 litran tankki ja oma hydraulisesti toimiva pumppu, joka imaisi tynnyrin parissa minuutissa tyhjäksi. Siellä tankin alimmassa paikassa oli iso hana josta pystyi laskemaan mahdolliset vadet sankoon. Olen soveltanut nuo opit omaan veneeseeni eikä mitään törkyä ole tarvinnut sakkakupista siivota - tankista olen kyllä sitä mustaa limaa löytänyt. - huonosti googlattu
Eikö olisi kuitenkin kannattanut mennä Parkerin omille sivuille?
Noissa ei ole sitä kuppia olenkaan, joka on vaatimuksena veneilyssä.
Alaosa on läpinäkuvä ja siinä on hana, mutta kuppi puuttuu. - Mistä näitä riittää?
Sy Möwe kirjoitti:
Tankkiin kannattaa asentaa kunnollinen pohjahana ja tarkastusluukku, josta käsin voi pyyhkiä loputkin töhnät pois. Seuraavaksi pa- linjaan iso läpinäkyvä esisuodatin jota tarkkailemalla näkee koska tankkia on lähdettävä puhdistamaan.
Muistan kun olin 70-luvulla kesätöissä maanrakennusliikkeessä ja näin kuinka niitä isoja koneita ( 14 litran moottoreita) tankattiin farmarisäiliöistä, joita en nähnyt kenenkään huoltavan ja silti siellä ei ollut polttoaineensyöttöhäiriöitä. Niissä kaikissa oli hyvät esisuodattimet joista ne liat tyhjennettiin.
Eräässäkin kaivinkoneessa oli melkein 800 litran tankki ja oma hydraulisesti toimiva pumppu, joka imaisi tynnyrin parissa minuutissa tyhjäksi. Siellä tankin alimmassa paikassa oli iso hana josta pystyi laskemaan mahdolliset vadet sankoon. Olen soveltanut nuo opit omaan veneeseeni eikä mitään törkyä ole tarvinnut sakkakupista siivota - tankista olen kyllä sitä mustaa limaa löytänyt.Höpöhöpö.
Sulle ei ole hajuakaan siitä, miten toi hoituu veneessä. Kukaan ei tee sitä noin, ja jos oikein mietit, niin huomaat että näit unta.
- miten todettu?
Aloittaja kertoi vaihtamiensa suodattimien olleen aina puhtaita. Keksustelun jatkossa joku katsoi suodattimen olevan puhdas, jos lasikuppi on säilynyt puhtaana.
Omassa veneessäni sekä esisuodattimen patruuna että moottorin kyljessä oleva sekundäärisuodatin ovat metallikuorisia. Vain sähköisessä polttoainepumpussa oleva suodatinelementti on kuoreton. Ohjekirja neuvoo puhdistamaan sen vuosittain - onkin ollut toisinaan mustunut. Metallikuorisia suodattimia en ole halkaissut. Muuta konstia niiden puhtauden toteamiseksi en keksi. Miten olette todenneet dieselsuodattimenne puhtaiksi? Lasikuppi ei ole suodatin.- on toki niin,
Ainakin Racorin virtaus on sellainen, että puhdas kuppi tarkoittaa puhdasta suodatinta. Paperisuodattimesta näkee aika hyvin likaisuuden.
On tietenkin mahdollista, että polttoaineessa on jotain ainetta, joka on tiheydeltään ja muodoltaan sellaista, että se sekoittuu tasaisesti ja virtaa polttoaineen mukana eikä erotu virtauksessa. Lisäksi sen täytyisi olla väriltään läpikuultavaa ja taittaa valoa samalla tavalla kuin polttoaine. Tähän mennessä en ole sellaiseen törmännyt, mutta en ole osannut etsikään...ja jos sellaista on, niin se ilmeisesti palaa siinä missä polttoainekin. - paperisessa näkyy
on toki niin, kirjoitti:
Ainakin Racorin virtaus on sellainen, että puhdas kuppi tarkoittaa puhdasta suodatinta. Paperisuodattimesta näkee aika hyvin likaisuuden.
On tietenkin mahdollista, että polttoaineessa on jotain ainetta, joka on tiheydeltään ja muodoltaan sellaista, että se sekoittuu tasaisesti ja virtaa polttoaineen mukana eikä erotu virtauksessa. Lisäksi sen täytyisi olla väriltään läpikuultavaa ja taittaa valoa samalla tavalla kuin polttoaine. Tähän mennessä en ole sellaiseen törmännyt, mutta en ole osannut etsikään...ja jos sellaista on, niin se ilmeisesti palaa siinä missä polttoainekin.Totta puhut; paperisesta suodatinelementistä on helppo nähdä onko se säilynyt puhtaana vai ei! Metallisista suodatinpatruunoista ei pysty näkemään samaa.
Kun aikoinaan veneessäni esisuodatin oli 30 mikronin suodin(CAV), polttoainepumpun paperinen filtterielementti mustui vähitellen. Tarkistin sen kerran vuodessa samalla kun vaihdoin CAV:n esisuodattimen. Nykyisin 10 mikronin esisuodattimen aikana ko paperifiltteri on pysynyt täysin puhtaana. Racorin esisuodatin on niin helppo vaihtaa, koska ilmastusta ei tarvitse erikseen tehdä, että olen viime vuosina tyytynyt pelkkään esisuodattimen vaihtoon (vaihtoväli Parkerin ohjeen mukaan on 500 h, ellei ennen sitä tule käyntihäiriöitä).
- homotuinen
taitaa olla homescandien säie tämä...
- tiikeriä tankkiin
Älä osta mitään biodieselin kuratsua niin suodattimiin ei tule mustaa kasvustotöhkää.
Kaikki bio... ja luomu... ovat pahaksi.- MeeToo__
Kaikki Suomessa myytävät dieselit sisältävät myös biodieseliä.
- tähän on tultu
MeeToo__ kirjoitti:
Kaikki Suomessa myytävät dieselit sisältävät myös biodieseliä.
Juuri tämä on se "villakoiran ydin"! Biodiesel oli kaunis ajatus, mutta toi yllättäviä ongelmia "dieselpöpöistä" ja mustanruskean sakan muodostumisesta. Siksi kunnollisten esisuodattimien merkitrys on nyt suurempi kuin vanhoina hyvinä aikoina.
- seppomartti
Alkuperäinen kysymys oli dieselin esisuodattimen vaihdon tarpeellisuus?. Entiseen hankalasit koottavaan ja ahtaasti sijoitettuun CAV-suodattimeen vaihdoin vuosittain. Tuloksena oli sotkua ja ilmavuotoja. Separ ja Racon suodattimien lasikupista voi aika luotettavasti tutkia, onko epäpuhtauksia ja saa siististi lasketusti näytteen. Filtterin vaihtoväliä voi pidentää useisiin vuosiin- jos ei ole löytynyt mitään. Aika hyvä video filtterin toiminnasta:
http://www.youtube.com/watch?v=si6yaL8-Klw
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1175935Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453863Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4682719Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681730Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321403- 871396
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1561272- 771268