Autojen jahtaaminen

Liisi

Meillä on corgi, joka on autojen perään. Tiellä ei voi kävellä normaalisti jos auto tulee vastaan, vaan autoa kytätään ja yritetään lähteä perään, tai ei itseasiassa edes perään vaan juosta suoraan eteen. Koira on tehnyt tätä koko ikänsä. Nyt koira on 1,5 v. Olisi kiva saada vinkkejä miten saada koira suhtautumaan autoihin normaalisti. Olisi lenkilläkin kiva jos voisi kävellä normaalisti, eikä joka auton kohdalla pysähtyä, vetää narua lyhyeksi ja kieltää. Koira myös vetää aika paljon hihnassa. Asumme maalla. Käymme usein kävelyllä metsässä, missä koiran voi päästää vapaaksi, koska yleensä siellä ei ole muita ja siellä ei tarvi pysähdellä koko ajan.

13

4912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minttu81

      ...jossain lähellä koirakoulua tai ongelmakoira kouluttajaa..? Jos koira pitää leluista tai jostain muusta tekemisestä erittäin paljon, voisi tietysti yrittää saada sen huomio niillä pois autoista... ainakin lenkillä.
      Pihassa voi olla hieman vaikeampaa saada jo opittua käytöstä pois, jos koira kerran on aina sitä tehnyt... Ei ainakaan minun neuvot riitä... Tärkeintä tietenkin on pitää se todella hyvin kiinni, ettei mene sinne auton alle... =)
      Ehkä voisi kokeilla pihassa tällaista... Tarkkaile koiraa, kun se on ulkona. Kun auto tulee koira todennäköisesti huomaa sen ennen kuin se menee ohitse ja odottaa sitä. Olisi tärkeää, että osaisit katsoa ja reagoida ENNEN KUIN koira huomaa auton... Ja yrität saada sen huomion muualle, vaikka makupalaan... leluun... ja harjoittelet niin kauan, että saat koiran huomion itseesi ja auto saa rauhassa mennä ohitse... Silloin heti palkkio ja paljon kehuja... Tätä pitää tietenkin toistaa useita kertoja...

      • pera

        meillä 10 kk pentu teki samaa noin puolen vuoden ikäisenä. Tottakai se on ihmeellistä kun tulee yksi auto puolessa tunnissa vastaan.

        No, kesällä kiertelimme paljon kaupungeissa ja kävelytimme koiraa liikenteen vilinässä ihan tarkoituksella. 10 minuuttia se jaksoi riehua, mutta kun huomasi, ettei ne haukkumalla lopu niin rauhoittui. Sen jälkeen se on suhtautunut paljon rauhallisemmin autoihin.


      • meillä westi koirat olivat välillä stressaantuneita ja jos oli pitkä lenkki väsyneenä reagoivat noin mutta sosiaalinen kouliminen auttoi sekä huomin kiinnittäminen toisaalle lelun naksuttimen tai namin kanssa


    • Shadow-Of-Time

      Tuo näkyy olevan yleinen ongelma.
      Ensimmäinen konsti on yrittää kiinnittää huomio itseesi auton tullessa vastaa. Ota mukaan herkkuja tai koiran lempilelu ja huomatessasi auton käytä näitä avuksi huomion saamiseen.
      Sitten jos ei toimi "rajummat" keinot käyttöön. Pieni vesipyssy on loistava keksintö, koiran lähtiessä autoa kohti annat koiran naamalle vesisuihkun. Tehosta käskyllä "ei". Ja jos tämä ei toimi ota oluttölkki ja täytä se hiekalla, riisillä tai herneillä ym. vastaavalla, niin että siitä lähtee mahdollisimman ilkeä ääni. Seuraavan kerran kun auto on juuri menossa ohi ja koira lähtee, pudota tölkki koiran eteen. Tämä toimii useimmiten, mutta se ei tarkoita, että koira oppisi ensimmäisestä kerrasta.
      Voit mennä myös koirasi kanssa johonkin vilkkaaseen taajamaan. Istuskelkaa vaikka jonkun tuttavasi kanssa juttelemassa. Koira on mukana samoin jotain tosi hyvää jysittävää sille (luita, possunkorvia...) Kun käytte toistamassa tätä usein koira tottuu vähän kerrassaan liikenteeseen eikä jaksa enää kiinnostua siitä vaan jyrsii mielummin luutaan.

      • Apua...

        Oli huojentavaa kuulla, että en ole ainut, jonka koira on hurjana autojen perään. Autojen jahtaamisesta on tullut tosi iso ongelma meille. Koira, vuoden vanha rottweiler, tuli meille elokuun alussa ja huomasimme heti, että se syöksyy suinpäin autoja kohti ja siinä on täysi työ pidellä niinkin vahvaa koiraa. Muuten tämä kaveri on aivan ihana luonteeltaan, joten harmittaa todella paljon, että sen kanssa saa taistella niin kovasti noiden autojen kanssa. Muutin koiran kanssa nyt Helsinkiin, missä ajattelin, että koira tottuisi nopeasti autoihin. Aluksi näyttikin, että koira ei ihan joka auton perään syöksynyt, koska oli niin paljon kaikkea muuta katseltavaa. Mutta nyt se on taas alkanut jahtaamaan toden teolla jokaista autoa minkä se huomaa. Makupaloilla koiran saa hetkeksi rauhoittumaan, mutta se ei vie ongelmaa pois. Ja jos koira pääsee vapaaksi niin se varmasti juoksee auton alle. Olen kokeillut myös kieltää ja torua koiraa kovasti kun se riuhtoo päin autoja, mutta se saa sen vaan entistä hurjemmaksi. Joten tietäisikö joku hyvää ja toimivaa keinoa saada tällaista käyttäytymistä pois ja mistä tällainen autoja päin syöksyminen johtuu?


      • Liisi
        Apua... kirjoitti:

        Oli huojentavaa kuulla, että en ole ainut, jonka koira on hurjana autojen perään. Autojen jahtaamisesta on tullut tosi iso ongelma meille. Koira, vuoden vanha rottweiler, tuli meille elokuun alussa ja huomasimme heti, että se syöksyy suinpäin autoja kohti ja siinä on täysi työ pidellä niinkin vahvaa koiraa. Muuten tämä kaveri on aivan ihana luonteeltaan, joten harmittaa todella paljon, että sen kanssa saa taistella niin kovasti noiden autojen kanssa. Muutin koiran kanssa nyt Helsinkiin, missä ajattelin, että koira tottuisi nopeasti autoihin. Aluksi näyttikin, että koira ei ihan joka auton perään syöksynyt, koska oli niin paljon kaikkea muuta katseltavaa. Mutta nyt se on taas alkanut jahtaamaan toden teolla jokaista autoa minkä se huomaa. Makupaloilla koiran saa hetkeksi rauhoittumaan, mutta se ei vie ongelmaa pois. Ja jos koira pääsee vapaaksi niin se varmasti juoksee auton alle. Olen kokeillut myös kieltää ja torua koiraa kovasti kun se riuhtoo päin autoja, mutta se saa sen vaan entistä hurjemmaksi. Joten tietäisikö joku hyvää ja toimivaa keinoa saada tällaista käyttäytymistä pois ja mistä tällainen autoja päin syöksyminen johtuu?

        Olen ajatellut, että jos pitäisi lähteä koiran kanssa lenkille kaupungin keskustaan ja koira sitten tottuisi autoihin, eihän se voi kaikkia autoja jaksaa jahdata, mutta jos kerta asut Helsingissä, eikä sinulla ole auttanut niin en tiedä mitä tehdä. Koiramme on ihan kuuro ja sokea kaikelle muulle kuin autolle jonka se näkee liikkeellä tai jopa kuulee matkan päässä. Sen jälkeen kun koiramme pentuna juoksi naapurimme auton eteen emme ole pitäneet sitä irti kuin metsässä. Naapuri oli onneksi vasta lähdössä kotipihasta ja huomasi koiran ja minut sen perässä juoksemassa eikä auton vauhti ollut vielä kova. Jos koiramme nyt sattuisi pääsemään karkuun olisi se varmaan heti auton alla.


      • Piia
        Liisi kirjoitti:

        Olen ajatellut, että jos pitäisi lähteä koiran kanssa lenkille kaupungin keskustaan ja koira sitten tottuisi autoihin, eihän se voi kaikkia autoja jaksaa jahdata, mutta jos kerta asut Helsingissä, eikä sinulla ole auttanut niin en tiedä mitä tehdä. Koiramme on ihan kuuro ja sokea kaikelle muulle kuin autolle jonka se näkee liikkeellä tai jopa kuulee matkan päässä. Sen jälkeen kun koiramme pentuna juoksi naapurimme auton eteen emme ole pitäneet sitä irti kuin metsässä. Naapuri oli onneksi vasta lähdössä kotipihasta ja huomasi koiran ja minut sen perässä juoksemassa eikä auton vauhti ollut vielä kova. Jos koiramme nyt sattuisi pääsemään karkuun olisi se varmaan heti auton alla.

        Minunkin koira on aivan sekasin autoista. Sekään ei tosiaankaan kuule eikä nää mitään kun autoja menee ohi. Ajattelin tosiaan että se tottuisi autoihin täällä, mutta se on yhtä hurja niitten perään kuin ennenkin. Pelottaa ihan nykyisin lähtee sen kanssa lenkille, jos se vaikka sattuu pääsemään irti niin varmasti juoksee suoraan auton alle. Ajattelin kokeilla ampua sitä vesipyssyllä kun se yrittää rynnätä auton perään, mutta saattaa ihmiset kattoo vähän ihmeissään et mitä teen.. Täytyy kokeilla kaikki keinot. Mitä mieltä olet siitä että yrittäisi pelotella koiraa jotenkin vieraiden autojen suhteen vaikka pyytämällä tuttavaa ajamaan autolla ja kun koira ryntää sen perään niin autosta jotenkin yrittäisi räpsäyttää koiraa kuonolle kun se ryntää auton luokse? Tuleekohan siitä vaan entistä hurjempi autojen perään? Täytyy kyllä keksiä joku keino vaikka vähän rankempikin, muuten on kyllä ihan varma juttu että minun koira jää vielä auton alle joku pävä... ): Tsemppiä ja onnea sinulle kovasti tämän ongelman kanssa (:


      • MiljaX
        Apua... kirjoitti:

        Oli huojentavaa kuulla, että en ole ainut, jonka koira on hurjana autojen perään. Autojen jahtaamisesta on tullut tosi iso ongelma meille. Koira, vuoden vanha rottweiler, tuli meille elokuun alussa ja huomasimme heti, että se syöksyy suinpäin autoja kohti ja siinä on täysi työ pidellä niinkin vahvaa koiraa. Muuten tämä kaveri on aivan ihana luonteeltaan, joten harmittaa todella paljon, että sen kanssa saa taistella niin kovasti noiden autojen kanssa. Muutin koiran kanssa nyt Helsinkiin, missä ajattelin, että koira tottuisi nopeasti autoihin. Aluksi näyttikin, että koira ei ihan joka auton perään syöksynyt, koska oli niin paljon kaikkea muuta katseltavaa. Mutta nyt se on taas alkanut jahtaamaan toden teolla jokaista autoa minkä se huomaa. Makupaloilla koiran saa hetkeksi rauhoittumaan, mutta se ei vie ongelmaa pois. Ja jos koira pääsee vapaaksi niin se varmasti juoksee auton alle. Olen kokeillut myös kieltää ja torua koiraa kovasti kun se riuhtoo päin autoja, mutta se saa sen vaan entistä hurjemmaksi. Joten tietäisikö joku hyvää ja toimivaa keinoa saada tällaista käyttäytymistä pois ja mistä tällainen autoja päin syöksyminen johtuu?

        Mulla on sama ongelma 2-vuotiaalla saksanpaimenkoiralla! se on muuten aivan ihana ja TÄYDELLINEN koira, mutta ne autot... ootko muuten saanut ongelman hoidettua pois?


    • jenna

      Meillä on sama homma.
      Koirani on n.1.5v. ja aina kun auto tulee vastaan, se yrittää juosta sen perään..
      Se varmaan yrittää suojella sinua, koska minulla luulisin että se on niin..muille koirille se haukkuu aina vastaantullessa.
      Ja jos olen omassa huoneessa, ja joku on tulossa huoneeseeni, niin koirani alkaa haukkumaan, tai häätämään pois tulokasta..En tiedä oikeen mikä sitä vaivaa..

    • KertomusYliajosta

      Entinen mieheni kertoi, että hänen vanhempiensa lähistöllä oli kerran koira, joka aina yritti juosta auton alle. Kerran sitten entisen mieheni isä oli ajamassa autolla, kun koira juoksi hänen viereensä, entinen mieheni kertoi, että hänen isänsä käänsi auton koiran päälle, sen jälkeen koira ei kuulemma enää koskaan yrittänyt juosta autojen alle.

      • ToinenKertomusYliajosta

        Minä taas puolestaan tiedän erään rouvan jonka mielestä koiran pitäminen hihnassa oli suorastaan rikollista. Tämä koira sitten jäi bussin alle, mutta sai pitää henkensä. Enää tämän naisen mielestä koiran pitäminen hihnassa ei olekaan rikollista. Ihmeellistä, eikö totta? Näin ne ajatukset maailman menossa ja kokemuksien karttuessa muuttuvat.


    • islamari

      Mielestäni on kohteliasta muita kohtaan pitää koiraa kytkettynä kun liikutaan teillä missä kulkee paljon lenkkeilijöitä sekä pyöräilijöitä. Johan lakikin sen vaatii. Jos vielä on autotie vieressä niin senhän pitäisi olla sanomattakin selvää. Ei kaikki autoilijat voi tietää milloin mikäkin koira syöksähtää kohden vaikka se oma koira olisikin hyvin koulutettu. Aivan turhaan vaarannetaan liikenneturvallisuutta. Iso koira kun säntää tielle niin autoilija voi vaistomaisesti yrittää väistää sitä ja tästä voi taas seurata erittäin vakavia vaaratilanteita.

    • heittoketju

      Nuo ongelmat on helppo korjata kun käytetään oikeanlaista rankaisua. Piian ehdottama konsti on hyvä mutta toimii vain joillain koirilla. Itse en tykkää vesipyssyistä mutta heittoketju ja perkele ovat aika hyvät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      139
      3131
    2. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      60
      2388
    3. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      62
      2321
    4. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      32
      2134
    5. Miksi rikkaiden pitäisi

      maksaa köyhien ja laiskojen verot, en ymmärrä tätä laskuoppia?
      Maailman menoa
      202
      1598
    6. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      61
      1459
    7. Sun kannattais nainen yrittää edes ehostaa

      ittees ja olla tyylikkäämpi. Oot kuin navettapiika. Ei millään pahalla. 😃 Mieheltä
      Ikävä
      121
      1441
    8. Kuvaile kaivattusi luonnetta

      Millaista ihmistä kaipaat?
      Ikävä
      58
      1380
    9. Muistatko? Juha Mieto täräytti Farmilla suorat sanat - Nyt hiihtäjälegenda uudelleen tosi-tv:ssä!

      Näinköhän Mietaalle käy Miina Äkkijyrkän kohtalo… Edellisellä Farmi-kaudella Mietaa teki ns. miesten töitä ahkerasti, pä
      Tv-sarjat
      8
      1173
    10. Melankolian kosketus

      Olet ihana enkä saa sinua öisinkään mielestäni; olet se nouseva aurinko joka minua valvottaa. Rintaani pakottaa ja silmi
      Ikävä
      64
      1127
    Aihe