Matkani VL:nä käy ahtaaksi..

Solo

Maallinen matkani on käynyt kovin ahtaaksi vl:nä. Olen viime aikoina kovasti kamppaillut uskonasioiden kanssa. Etsinyt vastauksia, kysellyt, ihmetellyt, kyseenalaistanut, vihannut, rakastanut jne. Olen kovin sekaisin. Olen paatunut Vl. Mutta uskoni Jumalaan ei ole paatunut, vain uskoni VL:een. RUkoilen Jumalalta johdatusta matkalleni ja uskon Hänen osoittavan minulle tahtonsa.
Jeesus kuoli ristillä jotta JOKAINEN joka häneen uskoo, pelastuisi. MIksi minä olisin oikeutettu palastumaan, mutta Jumalaan uskova ei vl-ystäväni ei? Koska hän on ei usko oikein. VOinko korottaa itseni tuomitsijan paikalle? VOinko katsoa maailmaa niin kapein silmin?
Olen esimerkiksi lähipiirissäni nähnyt paljon murhetta ja kärsimystä suurperheiden äitien ja lasten elämässä. TOki paljon rakkauttakin. Mutta kyselen miksi näin? Jaksaisinko itse 15 lapsen äitinä?

Vastauksia ajatuksiini..?

55

16567

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Melperi

on alkanut tehdä työtä sinussa.

• Larssi

Miksi ystäväsi on eripaikassa, jos hänellä on sama usko/opetus?

• solo

Isään kaikkivaltiaaseen. Mutta hän ei pelastuisi.

• Larssi
        solo kirjoitti:

Isään kaikkivaltiaaseen. Mutta hän ei pelastuisi.

Room.16:17. Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, että te kavahtaisitte eripuraisuuden ja pahennuksen matkaan saattajia sitä oppia vastaan, jonka te oppineet olette: ja välttäkäät niitä.
        18. Sillä ei senkaltaiset Herraa Jesusta Kristusta palvele, vaan omaa vatsaansa ja viettelevät makeilla puheillansa ja liehakoitsemisellansa yksinkertaisten sydämet.

• ex Napo
        Larssi kirjoitti:

Room.16:17. Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, että te kavahtaisitte eripuraisuuden ja pahennuksen matkaan saattajia sitä oppia vastaan, jonka te oppineet olette: ja välttäkäät niitä.
        18. Sillä ei senkaltaiset Herraa Jesusta Kristusta palvele, vaan omaa vatsaansa ja viettelevät makeilla puheillansa ja liehakoitsemisellansa yksinkertaisten sydämet.

Jälleen kerran esittämääsi raamatun kohtaa voisi siteerata kuka tahansa yksisilmäinen uskovainen mistä tahansa kuppikunnasta.

• Lyhytsanainen
        ex Napo kirjoitti:

Jälleen kerran esittämääsi raamatun kohtaa voisi siteerata kuka tahansa yksisilmäinen uskovainen mistä tahansa kuppikunnasta.

paikkansa.

• mää
        ex Napo kirjoitti:

...eikö tuo kohta kerro kuitenki sen että on vain yksi usko?

• mää
        mää kirjoitti:

...eikö tuo kohta kerro kuitenki sen että on vain yksi usko?

tarkotin tietenki että on yksi oikea usko.

• Melperi
        mää kirjoitti:

tarkotin tietenki että on yksi oikea usko.

on usko Jumalan Poikaan Jeesukseen Kristukseen meidän pelastajanamme ja vapahtajanamme.

Tätä uskoa mikään hengellinen yhteisö/kirkkokunta ei voi anastaa Jumalan kädestä vain omien jäsentensä omaisuudeksi.

• vl.kaveri
        Melperi kirjoitti:

on usko Jumalan Poikaan Jeesukseen Kristukseen meidän pelastajanamme ja vapahtajanamme.

Tätä uskoa mikään hengellinen yhteisö/kirkkokunta ei voi anastaa Jumalan kädestä vain omien jäsentensä omaisuudeksi.

kuka sellaista on tehnyt?

• Melperi
        vl.kaveri kirjoitti:

kuka sellaista on tehnyt?

Vanhoillislestadiolainen herätysliike Suomessa, jonka keskuspaikka on Suomen Oulu.

• vl.kaveri
        Melperi kirjoitti:

Vanhoillislestadiolainen herätysliike Suomessa, jonka keskuspaikka on Suomen Oulu.

olen vl-liikkeessä, joten olen sitä.
        Yrität saada minut luopumaan siitä opista, että "vain vl:t pelastuvat".

Ok, jos olen joskus ollut siinä, niin olen nyt ainakin luopunut siitä.
        Haluat meidät pois siitä "vain me" opista ja kun nyt olen pois siitä, niin pakotat sittenkin minut olemaan siinä "vain me" opissa. Haluatko siis, että luovumme siitä vai emme?
        Sillä sinulle ei näemmä käy se, että ajattelen:"pelastuksen ehtona ei ole vl:suus". Vai käykö?

Mitä mimnun pitäisi sanoa, jotta voisin olla erossa siitä opista?

• Melperi
        vl.kaveri kirjoitti:

olen vl-liikkeessä, joten olen sitä.
        Yrität saada minut luopumaan siitä opista, että "vain vl:t pelastuvat".

Ok, jos olen joskus ollut siinä, niin olen nyt ainakin luopunut siitä.
        Haluat meidät pois siitä "vain me" opista ja kun nyt olen pois siitä, niin pakotat sittenkin minut olemaan siinä "vain me" opissa. Haluatko siis, että luovumme siitä vai emme?
        Sillä sinulle ei näemmä käy se, että ajattelen:"pelastuksen ehtona ei ole vl:suus". Vai käykö?

Mitä mimnun pitäisi sanoa, jotta voisin olla erossa siitä opista?

"Sillä sinulle ei näemmä käy se, että ajattelen:"pelastuksen ehtona ei ole vl:suus". Vai käykö?"

Hienoa, että olet päässyt irti vl-herätysliikkeen virallisesta "vain me" -opista. Vie samaa viestiä eteenpäin vl-herätysliikkeen sisällä, että SYDÄMEN USKO ratkaisee ihmisen pelastuskysymyksen, ei se mihin hengelliseen yhteisöön/kirkkokuntaan/herätysliikkeeseen henkilö kuuluu.

Hyvä sinä!

• vl.kaveri
        Melperi kirjoitti:

"Sillä sinulle ei näemmä käy se, että ajattelen:"pelastuksen ehtona ei ole vl:suus". Vai käykö?"

Hienoa, että olet päässyt irti vl-herätysliikkeen virallisesta "vain me" -opista. Vie samaa viestiä eteenpäin vl-herätysliikkeen sisällä, että SYDÄMEN USKO ratkaisee ihmisen pelastuskysymyksen, ei se mihin hengelliseen yhteisöön/kirkkokuntaan/herätysliikkeeseen henkilö kuuluu.

Hyvä sinä!

annatko tämän luvan myös muille vl:lle?
        Sillä monesti puhujat saarnaavat, että ei meitä pelasta mikään vl:uus, vaan se lapsen usko. Taikka, että uskovaisia saattaa olla muuallakin maailmassa, vaikka jossain korvessa mistä emme tiedä mitään. Voi olla yhteisöjä, jossa on sama elävä evankeliumi, kuin meilläkin ja jossa uskotaan lapsen uskolla.

Eikö puhujat "määrää sen virallisen" opin?

• jartsev

Rukoile, että Jumala osoittaisi hänen tahtonsa. Kyllä Jumala omistaan pitää huolen, mutta koettelematonta uskoa ei olekaan. Jumala siis sallii koettelemukset ja ne ovat raamatun mukaisia.

• ole

"Maallinen matkani on käynyt kovin ahtaaksi vl:nä."

ainoa. Uskon, että samanlaisia ajatuksia tuntee tuhannet veeällät.

"Mutta uskoni Jumalaan ei ole paatunut, vain uskoni VL:een."

Tuo on hyvä merkki. Jatka samalla linjalla.

• Uskossa

Murheita varmaan riittää, nehän ovat osa elämää.

Mutta uskosta Jeesukseeen ja muista Jumalan lapsista puhuit tavalla, jonka kuultuaan on vaikea pitää sinua omavanhurskaaseen vl- joukkoon kuuluvana. Luulisin feikiksi.

Mutta jos on totta mitä sanot, niin ylistä Jumalaa hänen armostansa joka sinua tänä päivänä on kohdannut. Autuus perustuu todellakin siihen että uskotaan pettämättömään Jumalan sanaan. Sakramentit ovat myös Jumalan sana. Joka uskovat ja kastetaan ne pelastuvat, tämä on Jumalan sana.

Mutta ei sinun siitä huolissasi tarvitse olla vaikka seurakunnassasi Jumalan sanan vastaisesti tuomitaankin suurin osa Jeesuksen lampaista helvettiin, ei se ole sinun syysi, vaan omavanhurskaus saatana on kaiken tämän takana.
      Hidän (johtajienne ja julistajienne) tuomioillaan ei ole muille mitään merkitystä, itse he kärsivät tuomioistaan rankasti koko elämänsä ajan, sillä ei Jeesus oe antanut ihmisille lupaa tuomita omiaan.

Sinä saat uskoa vapaasti kaikki syntisi anteeksi JEESUKSEN NIMESSÄ JA VERESSÄ siinäkin seurakunnassa jossa olet nyt.

Rankkaa se on. Tyttärelläni 30v. on ystävätär, hänen ikätoverinsa siitä porukasta ja hänenkin mielenterveytensä on horjunut niin, ettei oikein jaksa edes opiskella. Sellainen kiltti ja hiljainen tyttö hän oli kun aikanaan meilläkin kävi pienempänä. Ja hänellä ovat ystävälliset ja ihanat vanhemmatkin.

Mutta arvaathan sen, ettei heikko ihminen voi koko maata täyttää lasten osalta.

Kyllä tuo omavanhurskaus saatana on julma ja raaka kun se julistaa "evankeliumiaan" Mooseksen istuimelta.

Sääliksi minun Jeesukseen uskovan käy sitä joukkoa. Itse ole eri suunnan lestadiolaisia.

Itse asiassa samanlaisia pässinpäitä, eli Mooseksenuskoisia lakihenkisiä omavanhurskaita, on myös meidän joukossamme, ja hekin tavoittelevat valtaa kynsin hampain raaoilla lakisaarnoillaan.

Nämä taipumukset johtuvat langenneesta ihmisluonnosta. Lakisaarniojen julistajat ovat itse lapsina joutuneet ankarien lakisaarnojen uhreiksi. Kiltit ihmiset. Ja heidän sisimpänsä on vaurioitunut, niin että he kokevat ny aikuisinakin ankaran lain saarnan muka rakastavan Jumalan ääneksi. Se ääni on heille syöpynyt sielun syvyyksaiin muka totuutena.

Siunausta ja Jumalan johdatusta sinun elämääsi.

• tue

millään tavalla sellaista oppia, että ihmisen pelastus riippuu tietyn hengellisen yhteisön jäsenyydestä. Niinpä vanhoillislestadiolaisten "vain me" oppi on Raamatun valossa tarkasteltuna täyttä huuhaata.

Piste.

• nimetönn
        tue kirjoitti:

millään tavalla sellaista oppia, että ihmisen pelastus riippuu tietyn hengellisen yhteisön jäsenyydestä. Niinpä vanhoillislestadiolaisten "vain me" oppi on Raamatun valossa tarkasteltuna täyttä huuhaata.

Piste.

Olet väärässä. Raamattu kyllä tukee sellaista oppia. Mutta se tukee myös monia muita tulkintoja. Kyse on täysin tulkinnoista!

• Melperi
        nimetönn kirjoitti:

Olet väärässä. Raamattu kyllä tukee sellaista oppia. Mutta se tukee myös monia muita tulkintoja. Kyse on täysin tulkinnoista!

"Raamattu kyllä tukee sellaista oppia."

Raamattu tukee sellaista oppia, jota vanhoillislestadiolaiset opettavat eli että ihminen pelastuu hengellisen yhteisön jäsenyyden perusteella. Seuraavassa joitakin kohtia Raamatusta:

Apt. 16. luku

"30. Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"

31. Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".

Joh. 3:16

"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."

Joh. 6:37

"Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos."

Joh. 14:6

"Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani."

--------------------------------------------------

Minä väitän ja opetan, että VAIN USKO JEESUKSEEN pelastaa ja pelastaa JOKAISEN ihmisen olkoonpa hän missä maailmankolkassa tahansa, jos ihmisen sydämessä Pyhän Hengen työn tuloksena syttyy usko Jeesukseen.
        Yllä on joitakin kohtia Raamatusta, joilla kohdilla perustelen omaa kantaani.

Sinä väitit, että Raamattu tukee sellaista oppia, että ihminen pelastuu hengellisen yhteisön jäsenyyden perusteella. Voitko esittää minun esittämien raamatunkohtien vastapainoksi sellaisia kohtia Raamatusta, jotka tukevat omaa näkemystäsi ja vanhoillislestadiolaisten "vain me" oppia.

Odotan...

• vastaan tähänkin
        Melperi kirjoitti:

Raamattu tukee sellaista oppia, jota vanhoillislestadiolaiset opettavat eli että ihminen pelastuu hengellisen yhteisön jäsenyyden perusteella. Seuraavassa joitakin kohtia Raamatusta:

Apt. 16. luku

"30. Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"

31. Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".

"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."

"Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos."

"Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani."

Minä väitän ja opetan, että VAIN USKO JEESUKSEEN pelastaa ja pelastaa JOKAISEN ihmisen olkoonpa hän missä maailmankolkassa tahansa, jos ihmisen sydämessä Pyhän Hengen työn tuloksena syttyy usko Jeesukseen.

Sinä väitit, että Raamattu tukee sellaista oppia, että ihminen pelastuu hengellisen yhteisön jäsenyyden perusteella. Voitko esittää minun esittämien raamatunkohtien vastapainoksi sellaisia kohtia Raamatusta, jotka tukevat omaa näkemystäsi ja vanhoillislestadiolaisten "vain me" oppia.

Odotan...

"Kyse on täysin tulkinnoista!" kirjoitin.

Et ilmeisesti huomannut ironiaa.

ps. en ajattele itse kuten vl

• Melperi
        vastaan tähänkin kirjoitti:

"Kyse on täysin tulkinnoista!" kirjoitin.

Et ilmeisesti huomannut ironiaa.

ps. en ajattele itse kuten vl

Vähän ihmettelinkin, koska kommenttisi olivat hieman ristiriitaiset.

Tarkoitit lähinnä sitä, että Raamattua voidaan tulkita tasan tarkkaan kuten itse halutaan. Niinhän se on. Ja kun siihen omavaltaiseen tulkintaan vielä yhdistetään "karjalaumalle" annettu evästys: "Ei kannata kovin paljon itse lueskella Raamattua, ettei tule vääriä tulkintoja", niin kyllähän Bibliasta saadaan syntymään vaikka millainen pirunpolska.

Jep jep.

• jep.
        Melperi kirjoitti:

Vähän ihmettelinkin, koska kommenttisi olivat hieman ristiriitaiset.

Tarkoitit lähinnä sitä, että Raamattua voidaan tulkita tasan tarkkaan kuten itse halutaan. Niinhän se on. Ja kun siihen omavaltaiseen tulkintaan vielä yhdistetään "karjalaumalle" annettu evästys: "Ei kannata kovin paljon itse lueskella Raamattua, ettei tule vääriä tulkintoja", niin kyllähän Bibliasta saadaan syntymään vaikka millainen pirunpolska.

Jep jep.

ymmärrät sitten raamatun oikein!? jepjep.

• kkk
        Melperi kirjoitti:

Apt. 16. luku

Odotan...

vaikket taida hevillä oppia; ihminen ei pelastu hengellisen yhteisön jäsenyyden perusteella

eikä vl:ssa sellaista opeteta, älä vääristele, älä anna väärää todistusta

• nimetönn

Olen itse hyvin samantapaisessa elämäntilanteessa. Olen kamppaillut jo pitemmän aikaa. Samoin voisin kutsua itseäni paatuneeksi VL:ksi. Ja samalla tavalla uskoni Jumalaan ei ole paatunut, päinvastoin - Jumalauskoni on voimakkaampi kuin aiemmin.
      Tiedän että meitä on hyvin paljon, jotka vl:n leimaa kantaa otsassaan ja käyvät RY:llä mutta kuitenkin ajatukset on aivan muuta mitä "aito vl"(tämän palstan termiä käyttääkseni) pitää oikeana.

Mitä tässä tilanteessa voi tehdä? Minulla tämä on jo jatkunut pitkään. Toiset vartmasti näkevät minut kaksinaamaisena jos alan kertoa elämäntarinaani, mutta ei tämä ole minun valintani. On ajattelematonta sanoa rajalla häilyvää uskovaista kaksinaamaiseksi, tällaista pitäisi ennemminkin tukea ja auttaa kaikin keinoin(mikäli haluaisi hänen pysyvän vl-uskossa).

No, minulle on oikeastaan ihan sama olenko vl vai en. Uskoni Jumalaan riittää, ja se että voin uskoa syntini anteeksi. Oman minän ja uskonelämän urautuminen vie varmasti vielä aikansa ja edessä on varmasti paljon vielä kriisejä uskoon liittyen, mutta siitä olen varma että "täysin oikeaan vl-uskoon" minulla ei ole paluuta. Seuroissa voin käydä, ihan perhesyistäkin, mutta en minä sieltä paljon mitään saa.

Voisiko joku kertoa millaisia kriisejä olette kokeneet sen jälkeen kun olette uskonne julkisesti kieltäneet? Psyyke on ollut jo viime vuosina niin lujalla että ihan varmasti maahan se lyö, kun ihmiset päivittelevät ja pitävät kuolleena oksana. (siis toivon nyt sellaisen ihmisen näkökulmaa, joka ei ole Jumalaa kuitenkaan kieltänyt vaan on sydämmessään silti uskovainen)

• Elämän lapsi

Saat uskoa itsesi keskelle taivasta! Sinähän jo sisäisesti elät taivaallisissa! Laula vain Siionin laulua: "Sinä uskova useesti pelkäät, että pääsenkö taivaasehen. Meidän menomme onkin jo siellä, niin Raamattu todistaa sen."

Kun turvasi on vain ikiaikojen Jumala eikä ihmisyhteisö, voit joka hetki tuntea Isän sydämen lyönnit.

Tiedän kokemuksesta. V. 1979 minut erotettiin rauhanyhdistyksestä, kun en suostunut sanomaan, että uskovainen mieheni joutuu helvettiin. Erottaminen erotti minut vain ylpistyneestä ihmisyhteisöstä ja liitti lujemmin Isän rakkauteen.

• Lyhytsanainen
        Elämän lapsi kirjoitti:

Saat uskoa itsesi keskelle taivasta! Sinähän jo sisäisesti elät taivaallisissa! Laula vain Siionin laulua: "Sinä uskova useesti pelkäät, että pääsenkö taivaasehen. Meidän menomme onkin jo siellä, niin Raamattu todistaa sen."

Kun turvasi on vain ikiaikojen Jumala eikä ihmisyhteisö, voit joka hetki tuntea Isän sydämen lyönnit.

Tiedän kokemuksesta. V. 1979 minut erotettiin rauhanyhdistyksestä, kun en suostunut sanomaan, että uskovainen mieheni joutuu helvettiin. Erottaminen erotti minut vain ylpistyneestä ihmisyhteisöstä ja liitti lujemmin Isän rakkauteen.

"Erottaminen erotti minut vain ylpistyneestä ihmisyhteisöstä ja liitti lujemmin Isän rakkauteen."

AMEN!

• nimetönn
        Elämän lapsi kirjoitti:

Miten voisin selviytyä siitä emotionaalisesta kärsimyksestä, jonka tiedän olevan edessä. Sosiaaliset suhteet joutuvat lujille varmasti jo sukulaistenkin välillä, puhumattakaan erilaisista vl-ystävyyssuhteista kun nostan kissan pöydälle.
        Vanhempani ovat varmasti erittäin järkyttyneitä.

Taivaaseen olen matkalla, tuomitkoon joku minut helvettiin, joku vl, jos hänellä siihen on rohkeutta. Jokaisella on vapaus uskoa kuten huvittaa, myös minulla!

• aivan varmasti
        nimetönn kirjoitti:

Miten voisin selviytyä siitä emotionaalisesta kärsimyksestä, jonka tiedän olevan edessä. Sosiaaliset suhteet joutuvat lujille varmasti jo sukulaistenkin välillä, puhumattakaan erilaisista vl-ystävyyssuhteista kun nostan kissan pöydälle.

Taivaaseen olen matkalla, tuomitkoon joku minut helvettiin, joku vl, jos hänellä siihen on rohkeutta. Jokaisella on vapaus uskoa kuten huvittaa, myös minulla!

Uusia ystäviä saat helposti työpaikalta, koulusta, voithan aina käydä seurakunnan tilaisuuksissa, josta myös löytää uusia ihmissuhteita.

Itse aikoinaan löysin ihan uuden ystäväpiirin, ja enää ei tarvinnut pelätä pahan puhumista ja juoruilua, vaan huomasin mitä ihmissuhteet ja ystävyyssuhteet voivat oikeasti antaa. Oli mielelleni hyväksi löytää sellaisia ihmisiä, joihin voin täydestä sydämestäni luottaa. Ei enää pelkoa siitä että jos vahingossa sanon ajatuksiani ääneen, niin saan helvettituomion jne.

• Melperi
        nimetönn kirjoitti:

Tuo on juuri se ongelma, joka varmasti on monella vl-ihmisellä pohdittavanaan sen jälkeen, kun Jumala on avannut hänen hengelliset silmänsä näkeviksi.

Vanhoillislestadiolaisuus kun ei ole pelkkä uskonto vaan se on elämäntapa, joka kätkee sisäänsä sukulaiset, ystävät, tuttavat, samanlaisen elämäntyylin, samat litaniat "kenelle te anteeksi..." yms.

Siitä systeemistä itsensä irti repäiseminen ei varmasti ole mikään simppeli juttu. Siinä saa normaalisti niskaansa sukulaisten ja muiden lähipiiriin kuuluvien "onnentoivotukset"------>"voi voi voi, nyt se luopui uskosta, voi voi voi...". Todellisuudessa irti päässeellä saattaa vasta nyt toteutua se, johon Raamattu lupauksen antaa:

"Vapauteen Kristus vapautti meidät."

Mutta tuo sosiaalisten siteiden verkko ja siitä pois lähteminen ei ole helppoa. Paineet ovat varmasti moninaiset. Minä en osaa sinua sen isommin neuvoa. Tuossa jo joku toinen kirjoittaja kehottikin etsimään uusia ystäviä entisten tilalle. Hakeutumaan uuteen hengelliseen kotiin. Toivottavasti et ole hirveän ujo vaan uskallat reippaasti tehdä tuttavuutta vieraiden ihmisten kanssa. Tämä helpottaa ja nopeuttaa uuden ystävä- ja tukiverkon rakentamista.

Muista tämä:

JUMALA PITÄÄ OMASTAAN HUOLEN!

Jos ihmiset hylkäävät, niin Jumala ei hylkää. Jumala näkee asiat salatuimpaan saakka. Hän näkee sinun tilanteesi ja kamppailusi. Hän auttaa, rohkaisee ja kantaa sinua sekä vie sinut lopulta perille taivaan kirkkauteen. Kunhan et anna mahdollisten edessä olevien vaikeuksien sammuttaa uskonliekkiä sydämessäsi.

Ole siunattu sinä Jumalan karitsa!

• exvl

Suurimmat kriisit olivat vielä vl:nä ollessani, mm. se että tietyt "vl-säännöt" olivat sellaisia, joita en oppinut pitämään Jumalan tahtona.
        Usein niistä asioista mm. puolisoni kanssa keskusteltiin ja aina kun keskusteluosapuoli oli vl, niin kyseiset keskustelut "piti" uskoa anteeksi epäilyksinä, tai joku saattoi (ehkä oppien vastaisesti) todeta, että sinä et ole oikein uskomassa ja sinun pitää päättää oletko uskovainen vai et.

Nyt olen päättänyt. Olen uskovainen vl-liikkeen ulkopuolella. Uskallan kohdata samoja vl:iä joiden kanssa olin ennen tekemisissä. Osa heistä karttelee ja ovat aivan lukossa, kun kohdataan.

Ja niiltä kaksinaamaisilta löytyy kerrottavaa minusta. Kiva niitä on kuunella, kun eivät pidä paikkaansa.

Terapia auttaa asian käsittelyä myös.

• Elämän lapsi
        nimetönn kirjoitti:

mutta olkaa turvallisella mielellä, sillä minä olen voittanut maailman", sanoi itse Jeesus. Sanat ovat totta yhä tänäänkin.

• Rakkautta...

Olen itse ollut vanhoillislestadiolainen murrosikääni saakka. Perheessämme oli 14 lasta. Kasvatuksemme oli hyvin rajoittunutta ja ahdasmielistä sekä hyvin vanhoillista. Nyt olen lähes 50-vuotias. Vanhempani ovat kuolleet ja ajattelen heitä rakkaudella ja lämmöllä. Ymmärrän, että he tekivät parhaansa.

Olen koko elämäni uskonut Jumalaan ja Jeesukseen. Mielestäni uskoni Jumalaan on vahvistunut koko ajan. Usko on yksi tärkeimpiä asioita elämässäni. En siis ole koskaan hylännyt Jeesusta tai Jumalaa, vaikka en kyennytkään olemaan lestadiolainen. Mielestäni rakkaus ja lähimmäisten elämänvalintojen hyväksyminen sellaisenaan on uskonelämän tärkeimpiä kysymyksiä. Jokainen tekee valintansa itse. Jokainen on vastuussa omasta elämästään ja henkisestä hyvinvoinnistaan. Kukaan meistä ei ole oikeutettu tuomitsemaan toisiamme täällä. Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Hyvän elämän ja kaiken rakentavan toiminnan ja ajattelun perusta on rakkaus. Mitä enemmän annamme rakkautta lähimmäisillemme, sitä enemmän saamme sitä myös omaan elämäämme. Ihmisen tulee pyrkiä hyvään, tekemään toisille ihmisille rakkaudellisia asioita ja kunnioittaa erilaisuutta ja elämää yleensä. Olla kiitollinen siitä, mitä on. Hyväksyä asiat ja suhtautua myönteisesti ja kiitollisuudella elämän moninaisiin tapahtumiin. Jokainen ihminen kokee myös oman rajallisuutensa ja heikkoutensa. Anteeksiantaminen ja -saaminen on suurimpia ja vapauttavimpia asioita ihmisen elämässä. Rukous auttaa.

Toivotan kaikille matkaa tekeville siunausta ja jaksamista!

• nimetönn
        Rakkautta... kirjoitti:

Olen itse ollut vanhoillislestadiolainen murrosikääni saakka. Perheessämme oli 14 lasta. Kasvatuksemme oli hyvin rajoittunutta ja ahdasmielistä sekä hyvin vanhoillista. Nyt olen lähes 50-vuotias. Vanhempani ovat kuolleet ja ajattelen heitä rakkaudella ja lämmöllä. Ymmärrän, että he tekivät parhaansa.

Olen koko elämäni uskonut Jumalaan ja Jeesukseen. Mielestäni uskoni Jumalaan on vahvistunut koko ajan. Usko on yksi tärkeimpiä asioita elämässäni. En siis ole koskaan hylännyt Jeesusta tai Jumalaa, vaikka en kyennytkään olemaan lestadiolainen. Mielestäni rakkaus ja lähimmäisten elämänvalintojen hyväksyminen sellaisenaan on uskonelämän tärkeimpiä kysymyksiä. Jokainen tekee valintansa itse. Jokainen on vastuussa omasta elämästään ja henkisestä hyvinvoinnistaan. Kukaan meistä ei ole oikeutettu tuomitsemaan toisiamme täällä. Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Hyvän elämän ja kaiken rakentavan toiminnan ja ajattelun perusta on rakkaus. Mitä enemmän annamme rakkautta lähimmäisillemme, sitä enemmän saamme sitä myös omaan elämäämme. Ihmisen tulee pyrkiä hyvään, tekemään toisille ihmisille rakkaudellisia asioita ja kunnioittaa erilaisuutta ja elämää yleensä. Olla kiitollinen siitä, mitä on. Hyväksyä asiat ja suhtautua myönteisesti ja kiitollisuudella elämän moninaisiin tapahtumiin. Jokainen ihminen kokee myös oman rajallisuutensa ja heikkoutensa. Anteeksiantaminen ja -saaminen on suurimpia ja vapauttavimpia asioita ihmisen elämässä. Rukous auttaa.

Mukava lukea tuollaista tekstiä. Lohduttaa paljon tilanteessani!

• aivan varmasti kirjoitti:

Uusia ystäviä saat helposti työpaikalta, koulusta, voithan aina käydä seurakunnan tilaisuuksissa, josta myös löytää uusia ihmissuhteita.

Itse aikoinaan löysin ihan uuden ystäväpiirin, ja enää ei tarvinnut pelätä pahan puhumista ja juoruilua, vaan huomasin mitä ihmissuhteet ja ystävyyssuhteet voivat oikeasti antaa. Oli mielelleni hyväksi löytää sellaisia ihmisiä, joihin voin täydestä sydämestäni luottaa. Ei enää pelkoa siitä että jos vahingossa sanon ajatuksiani ääneen, niin saan helvettituomion jne.

Vanhat ystävät kyllä jäivät, mutta uusia on tullut tilalle, kun vain itse pitää silmät auki ja tutustelee uusiin ihmisiin avoimin mielin.

Minäkin huomasin vasta jälkeenpäin, että lestadiolaiset ystäväni olivat todellisuudessa hirveitä juorukelloja, ja olivat kertoneet kaikki asiani eteenpäin, vaikka olivat luvanneet etteivät hiiskahdakaan niistä. Ja puhuneet pahaa selkäni takana - minä kun pidin heitä parhaina ystävinäni! Suoraan sanottuna oli hirveä pettymys saada selville millaisia he oikeasti olivat, kun olin itse luottanut heihin täysillä. Sen jälkeen kun kielsin uskoni, he eivät ole pitäneet minuun mitään yhteyttä. Alkuun soittelin ja vierailin heidän luonaan säännöllisesti, mutta kun huomasin homman mennen yksipuoliseksi, jätin yhteydenpidon. Mitään ei ole sen jälkeen heistä kuulunutkaan.

Minusta tosiystävä ei käyttäydy näin - siis että puhuu pahaa ja juoruilee selän takana ja sitten kirkkain silmin esittää olevansa ystävä. Tai jättää ystävänsä sen takia, että hän ajattelee uskonasioista eri tavalla.

Minäkin olen huomannut, mitä ystävyyssuhteet voivat oikeasti antaa. Nehän ovat elämän tärkeimpiä voimavaroja!

• Elämän lapsi kirjoitti:

mutta olkaa turvallisella mielellä, sillä minä olen voittanut maailman", sanoi itse Jeesus. Sanat ovat totta yhä tänäänkin.

Miksi (uskovaisen) elämän pitäisi olla yhtä murhetta ja ahdistusta, ollakseen "jumalalle kelvollinen"? Tämä tuntuu olevan ainakin joidenkin vl:ien käsitys elämästä.

Minusta elämä on nauttimista varten, koska se on ainoa asia, joka on varmaa - se on tässä ja nyt. Muut ovat olettamuksia. Mikäli Jumala on olemassa, en usko, että se on luonut ihmisen tänne vain kärsimään, vaan nauttimaan elämän lahjasta. Toki elämään kuuluvat surut ja murheet, mutta sitä en ymmärrä, että jotkut (uskovaiset) tekevät elämästään yhtä h******iä suremalla sitä pääsevätkö taivaaseen vai eivät, ja valittamalla koko ajan että "elämä on niin ankeaa, raskasta, murheellista, pääsispä jo taivaaseen" ja kulkevat aina suupielet mutrussa, niin että ne ovat jämähtäneet ainaiseen surumieliseen asentoonsa :( huomaamatta jatkuvalta taivaaseenhaikailultaan, että elämä kaikkine iloineen ja suruineen on tässä ja nyt!

Taitaa se helvetti olla maan päällä, niiden keskuudessa jotka sen luovat itse omalla asennoitumisellaan...

• Rakkautta... kirjoitti:

olet oivaltanut asian hienosti.

• Melperi
        Piukka kirjoitti:

Miksi (uskovaisen) elämän pitäisi olla yhtä murhetta ja ahdistusta, ollakseen "jumalalle kelvollinen"? Tämä tuntuu olevan ainakin joidenkin vl:ien käsitys elämästä.

Minusta elämä on nauttimista varten, koska se on ainoa asia, joka on varmaa - se on tässä ja nyt. Muut ovat olettamuksia. Mikäli Jumala on olemassa, en usko, että se on luonut ihmisen tänne vain kärsimään, vaan nauttimaan elämän lahjasta. Toki elämään kuuluvat surut ja murheet, mutta sitä en ymmärrä, että jotkut (uskovaiset) tekevät elämästään yhtä h******iä suremalla sitä pääsevätkö taivaaseen vai eivät, ja valittamalla koko ajan että "elämä on niin ankeaa, raskasta, murheellista, pääsispä jo taivaaseen" ja kulkevat aina suupielet mutrussa, niin että ne ovat jämähtäneet ainaiseen surumieliseen asentoonsa :( huomaamatta jatkuvalta taivaaseenhaikailultaan, että elämä kaikkine iloineen ja suruineen on tässä ja nyt!

Taitaa se helvetti olla maan päällä, niiden keskuudessa jotka sen luovat itse omalla asennoitumisellaan...

Joh. 16

"31. Jeesus vastasi heille: "Nyt te uskotte.

32. Katso, tulee hetki ja on jo tullut, jona teidät hajotetaan kukin tahollensa ja te jätätte minut yksin; en minä kuitenkaan yksin ole, sillä Isä on minun kanssani.

33. Tämän minä olen teille puhunut, että teillä olisi minussa rauha. Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman."

antoi opetuslapsilleen sekä kaikille uskovaisille lohduttavat sanat:

"Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman."

Jokaisella ihmisellä on elämäntaipaleen varrella omat ahdistuksensa. Ahdistuksista ei välty myöskään uskovainen ihminen. Uskovainen saa normaalien elämän murheiden lisäksi vielä "kylkiäisenä" pilkkaa, naureskelua yms. uskonsa vuoksi. Tämän määrä vaihtelee riippuen mm. siitä, millaisissa ympyröissä uskovainen ihminen elämäänsä elää. Onko samalla paikkakunnalla paljon uskovaisia, onko samalla työpaikalla paljon rienaavia ateisteja jne.

Jeesus halusi rohkaista seuraajiaan noilla sanoilla. Eli vaikka maailma ja erilainen maailmanmeno ahdistaa, niin uskovainen ihminen voi siitä huolimatta kokea sisäistä lepoa ja rauhaa, koska hänen elämänsä on kätketty Kristukseen, joka on voittanut maailman. Hän on lyönyt vihollisen vallat ja voimat. Hän on lopullinen voittaja ja me hänen kanssaan.

Vaikka ympärillä myrskyää, niin sinä voit kokea sisälläsi suurta lepoa ja rauhaa.

Virsi 397: 1

"Kun on turva Jumalassa,
        turvassa on paremmassa
        kuin on tähti taivahalla,
        lintu emon siiven alla."

Sinä nimimerkki Piukka kannat sisälläsi katkeruutta lapsuutesi vl-kokemuksista. Olet niiden kokemusten myötä kadottanut myöskin yhteyden Jumalaan. Eli lapsi meni pesuveden mukana. Yritä päästä tuosta katkeruudesta. Jumala ottaa sinut mielihyvin takaisin isänsyliin ja omaan hellään huomaansa ja hoitoonsa.

Siunausta matkantekoon!

• Melperi
        Piukka kirjoitti:

Minä olen elämäni monissa tilanteissa ja vaiheissa saanut lohdutusta ja rohkaisua hengellisistä lauluista.

Uskon siemen oikeastaan kylvettiin pienen pojan sydämeen, kun vietin monia lapsuuden kesiä mummolassa ja kuuntelin uskovaisen mummon ja papan kanssa aamu- ja iltahartauksia sekä niiden myötä monia hengellisiä lauluja. Muistan, kun silloin mieleeni nousi ajatus: "Kyllä minäkin vielä joskus...".

Niistä ajoista kului parikymmentä vuotta, johon väliin mahtui monenlaista, kunnes lapsena sydämeen kylvetty siemen sai nousta oraalle ja annoin oman pienen elämäni suuren Jumalan käsiin. Nyt on tästäkin hetkestä kulunut jo monta monituista vuotta.

Laitan tähän kahden hengellisen laulun sanat sinulle Piukka. Nämä kaksi laulua ovat minun suosikkilaulujeni ehdotonta kärkipäätä. Mieti niiden laulujen sanoja, mieti omaa elämääsi, mieti mitä loppupelissä haluat tältä päivältä ja tulevaisuudelta.

Heippa!

1. Paljon on aihetta lapsella kiittää
        Jumalan lahjoja kaikille riittää
        Jokainen päivä on aamusta varhain
        Jumalan armoa lahjoista parhain.

2. Kauniina nauhana vuosien päivät
        Helmenä kaikki ne muistoihin jäivät
        Elämän päivien ketju on kallis
        Niistä ei yhdenkään kadota sallis.

3. Ihminen kätesi yhteen nyt liitä      
        Kaikista päivistä Jeesusta kiitä      
        Aina saat muistaa: on sinulle juuri   
        Varattu rakkaus, siunaus suuri.         

Oke Peltonen

1. Oi, katsohan lintua oksalla puun.
        Se laulaa niin kauniisti aina.
        Se Korkeimman kiitokseen aukaisee suun.
        Sen mieltä ei huolet ne paina.
        Se laulaen Luojaansa kiittää.

2. Ei kylvä, ei niitä, ei myös kokoa.
        Se vastaisten päivien ruokaa.
        Vaan aina sen mieli on riemuisena.
        Ei huomisen huolista huokaa.
        Vaan silti ei puutetta kärsi.

3. Se laulaen aamulla alkavi työt.
        Ja päättää ne laululla illoin.
        Niin rauhassa oksalla nukkuu se yöt.
        Kuin vuode ois peitetty villoin.
        Ja kattona sillä on taivas.

4. Oi, jospa kuin lintunen päiväni vain.
        Myös kiittäen alkaa mä voisin.
        Ja murheetta, vaikkakin puuttehissain.
        Mä ain Isän hoidossa oisin.
        Ei lapsensa tarvitse surra.

Sigismund C. Dick
        Jonas Andersson

• rose
        nimetönn kirjoitti:

Aikoinaan kun päätökseni tein, sain aika tyrmääviä kannanottoja, jopa etten ole kelvollinen äiti enää... Mutta minulle se oli helpotus, kenenkään ei tarvinut vahtia meidän seuroissa käymistä tai siellä käymättömyyttä,mm. Kuten niin monesti sanotaan; jyvät erottuvat akanoista muutoksien keskellä, minulla on säilynyt ystäviä vl:sta, he ovat niitä jotka pitävät minusta itsenäni, ei uskon vuoksi.
        Lapseni ovat joskus saaneet, mm vanhempieni toimesta, kuulla etteivät pääse taivaaseen kun eivät ole uskomassa... Sanoin sekä lapsilleni että vanhemmilleni jotta kyllä mekin voimme olla uskovaisia vaikkei vl ollaakkaan!

Alkuun varmasti kohtaat järkyttyneisyyttä, kiertelyä ym., mutta toivon sinulle rohkeutta keskustella asiasta sitä ihmettelevien kanssa.

Ilmeisesti koet hyvin vaikeaksi kertoa asian vanhemmillesi!? Voisitko kirjoittaa kirjeen heille?

Valinta on sinun, et voi uskoa kenenkään toisen vuoksi, vaikka heitäkin on, ikävä kyllä (mun mielipide).

Tsemppiä, teitpä niin tai näin =)
        Kyllä siitä hengissä selviää! * iso smile*

• vl.kaveri
        Melperi kirjoitti:

Minä olen elämäni monissa tilanteissa ja vaiheissa saanut lohdutusta ja rohkaisua hengellisistä lauluista.

Uskon siemen oikeastaan kylvettiin pienen pojan sydämeen, kun vietin monia lapsuuden kesiä mummolassa ja kuuntelin uskovaisen mummon ja papan kanssa aamu- ja iltahartauksia sekä niiden myötä monia hengellisiä lauluja. Muistan, kun silloin mieleeni nousi ajatus: "Kyllä minäkin vielä joskus...".

Niistä ajoista kului parikymmentä vuotta, johon väliin mahtui monenlaista, kunnes lapsena sydämeen kylvetty siemen sai nousta oraalle ja annoin oman pienen elämäni suuren Jumalan käsiin. Nyt on tästäkin hetkestä kulunut jo monta monituista vuotta.

Laitan tähän kahden hengellisen laulun sanat sinulle Piukka. Nämä kaksi laulua ovat minun suosikkilaulujeni ehdotonta kärkipäätä. Mieti niiden laulujen sanoja, mieti omaa elämääsi, mieti mitä loppupelissä haluat tältä päivältä ja tulevaisuudelta.

Heippa!

1. Paljon on aihetta lapsella kiittää
        Jumalan lahjoja kaikille riittää
        Jokainen päivä on aamusta varhain
        Jumalan armoa lahjoista parhain.

2. Kauniina nauhana vuosien päivät
        Helmenä kaikki ne muistoihin jäivät
        Elämän päivien ketju on kallis
        Niistä ei yhdenkään kadota sallis.

3. Ihminen kätesi yhteen nyt liitä      
        Kaikista päivistä Jeesusta kiitä      
        Aina saat muistaa: on sinulle juuri   
        Varattu rakkaus, siunaus suuri.         

Oke Peltonen

1. Oi, katsohan lintua oksalla puun.
        Se laulaa niin kauniisti aina.
        Se Korkeimman kiitokseen aukaisee suun.
        Sen mieltä ei huolet ne paina.
        Se laulaen Luojaansa kiittää.

2. Ei kylvä, ei niitä, ei myös kokoa.
        Se vastaisten päivien ruokaa.
        Vaan aina sen mieli on riemuisena.
        Ei huomisen huolista huokaa.
        Vaan silti ei puutetta kärsi.

3. Se laulaen aamulla alkavi työt.
        Ja päättää ne laululla illoin.
        Niin rauhassa oksalla nukkuu se yöt.
        Kuin vuode ois peitetty villoin.
        Ja kattona sillä on taivas.

4. Oi, jospa kuin lintunen päiväni vain.
        Myös kiittäen alkaa mä voisin.
        Ja murheetta, vaikkakin puuttehissain.
        Mä ain Isän hoidossa oisin.
        Ei lapsensa tarvitse surra.

Sigismund C. Dick
        Jonas Andersson

meikäkin tykkää laulaa tuota siioninlaulua 192 - Oi katsohan lintua oksalla puun.

Onko se muuten joku virsikin, vai mistä olet oppinut sen?

• Melperi
        vl.kaveri kirjoitti:

meikäkin tykkää laulaa tuota siioninlaulua 192 - Oi katsohan lintua oksalla puun.

Onko se muuten joku virsikin, vai mistä olet oppinut sen?

löytyy Hengellisestä laulukirjasta.

• Elämän lapsi
        Piukka kirjoitti:

ei maailmassa vl-ihmisten tarkoittamassa mielessä. Tätä tarkoitin.

• Elämän lapsi

Vl-liike ei ole Jumala, vaan ihmisyhteisö, jossa toteutetaan yksilöllistä uskoa yhteisöllisesti, joskus hyvinkin tuhoisasti yksilön sisäisen Jumala-suhteen kannalta.

• Joku vaan

että perkeleen helmassa (= vl-herätysliike), ihmisoppien keskellä ja isien perinnäissääntöjen puristuksessa ihminen kokee olonsa vaikeaksi.

Siunausta sinulle!

• Isäpappa

"Jaksaisinko itse 15 lapsen äitinä?"

täysin kohtuuton tehtävä. Naisen keho ei ole tarkoitettu 10-20 lapsen synnytykseen. Siinä leikissä repeää helposti joko naisen alapää tai yläpää taikka molemmat.

Kaiken taustana on vl-harhaoppi "ehkäisy on syntiä".

• lammas

"MIksi minä olisin oikeutettu palastumaan, mutta Jumalaan uskova ei vl-ystäväni ei? Koska hän on ei usko oikein."

Kaikki, jotka ottavat vastaan Jumalan armon Jeesuksessa, meidän Vapahtajassamme, pelastuvat. Mutta ihminen tarvitsee tätä armoa mielestäni jatkuvasti, sillä jatkuvasti myös perkele yrittää ovelastikin paaduttaa sydämemme. Tämän lisäksi pidän seuraavanlaisesta vertauksesta:

Jumala on kuin viinitarhuri, joka pitää huolen puutarhastaan. Jeesus on tosi viinipuu, ja me, häneen uskovat, olemme siinä puussa olevia oksia. (Voimme toiminnallamme saada aikaan hyvää taikka pahaa, joten oksat voivat tuottaa joko helmää taikka eivät). "Hän leikkaa minusta pois jokaisen oksan, joka ei tuota hedelmää (Joh 15:2a)". Se millainen uskovainen on, joka hyvää hedelmää tuottaa on rakastava, iloinen, rauhallinen, kärsivällinen, ystävällinen, uskollinen, lempeä. Hänestä ilmenevät myös hyvyys ja itsehillintä (Gal. 5:22-23). Jumala yksin tietää seurakuntansa, joka koostuu eri puolilla maailmaa, kaikkina aikoina, eläneistä ja elävistä Jeesukseen uskovista kristityistä.

VOinko korottaa itseni tuomitsijan paikalle?

Se, joka tuomitsee toisen, se tuomitaan myös itse. Ihmisellä ei siis ole valtaa tuomita lähimmäistään. Sen tähden ei kenenkään kannata edes syyttää toisia. Tämä on tosin vaikea juttu, sillä useinhan kaikki tuntevat olevansa ainoita, jotka ovat oikeassa. Se millä tavalla antaa neuvoja, ei siis syyttäen, voi olla parempi vaikutus. Ei kuitenkaan pitäisi olla niin, että miten ihminen tuntee ja luulee, vaan niinkuin Jeesus tahtoo. Puun varsi tietää paremmin kuin sen oksat. Sen tähden Jeesukseen on hyvä pitää niin läheinen ja vilpitön yhteys kuin vain pystyy -eikä antaa kenenkään tai minkään asian tulla sinun ja hänen väliin.

• Melperi

"Vl-herätysliike perkeleen vallassa?
      Kirjoittanut: Melperi 31.10.2004 klo 16.42

Vanhoillislestadiolaiset vetoavat usein, kun heidän harhaoppejaan arvostellaan: "Fariseukset arvostelivat myöskin Jeesusta".

Tällä ilmaisulla vanhoillislestadiolaiset rinnastavat itsensä Jeesukseen. Tämä on linjassaan niiden oppien kanssa, joita Suomen rauhanyhdistyksillä opetetaan viikosta toiseen. Vl-saarnaajat opettavat, että Jumala ei pysty antamaan ihmisen syntejä anteeksi. Vain vanhoillislestadiolainen pystyy siihen. Vl-saarnaajat opettavat, että Pyhä Henki ei pysty sytyttämään uskonliekkiä ihmisen sydämeen ilman vanhoillislestadiolaisen apua jne.

Pyhän Hengen armolahjat eivät toimi lainkaan vl-herätysliikkeen piirissä. Pyhä Henki on herkkä henki, joka toimii siellä, missä Jumalan sanaa opetetaan vilpittömästi ja raamatullisesti. Koska armolahjat eivät toimi vl-herätysliikkeessä, niin vanhoillislestadiolaiset opettavat, että armolahjat eivät kuulu tähän päivään vaan ne - ainakin osa niistä - ovat historiaa.

Paavali kehottaa tavoittelemaan armolahjoja.

1Kor. 14:1

"Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa."

1Kor. 12. luku

"4. Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;

5. ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;

6. ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.

7. Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.

8. Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;

9. toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;

10. toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.

11. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo."

Kertokaa vanhoillislestadiolaiset, missä kohden Raamattua kumotaan Paavalin kehotus tavoitella armolahjoja. Kertokaa vanhoillislestadiolaiset, missä kohden Raamattua sanotaan, että armolahjat eivät kuulu tähän päivään.

Armolahjat on tarkoitettu sekä yksilöuskovan että seurakunnan rakennukseksi.
      Miksi ne eivät toimi vanhoillislestadiolaisuudessa?

Sielunvihollinen pyrkii mollaamaan Jumalaa, väheksymään Jumalan valtaa ja voimaa, estämään Pyhän Hengen työtä ihmisessä ja ihmisten uskoontuloa sekä nostamaan itsensä Jumalan yläpuolelle. Näin toimii kapinakenraali.
      Miten toimii vl-herätysliike...?

Teettekö te vanhoillislestadiolaiset vain seuraavaa:

1. KOROTATTE ITSEÄNNE
      2. VÄHEKSYTTE JUMALAN VOIMAA
      3. VÄÄRISTELETTE PYHÄN HENGEN TOIMINTAA
      4. TUOMITSETTE MUIDEN ELÄVÄN USKON
      5. PYRITTE IHMISTÄ KORKEAMMALLE

Mitä muuta te teette?"
      Tämä kirjoitus eri otsikolla poistettiin kaksi kertaa Vanhoillislestadiolaisuus-palstalta. Siksi tein sen tänne. Uskon sheriffi Moppia, joka sanoo, että hän ei ole poistanut kirjoituksiani. Jollakin tavalla SRK ja piru ovat kimpassa toimineet ja saaneet kirjoituksen pois sieltä.

Nyt tämä avaus poistettiin Lestadiolaisuus-palstalta. Onko joku vl-häirikkö saanut työpaikan Suomi24:n ylläpidosta?

• minä vaan

mä veikkaan että sä ite oot saanu työpaikan suomi24 ylläpidosta ja poistelet viestejä ja lähettelet uudelleen jotta saisit mahdollisimman paljon mustamaalattua vl:iä ;)

no ei vaan...

mitkä on sinun motiivisi? jos olet sitä mieltä että vl:t pelastuvat, niin elä sitten vouhota?

maalimassa on paljon pahempiakin asioita kuin suomen suurperheelliset äidit tai tansanian aids

• Melperi
        minä vaan kirjoitti:

mä veikkaan että sä ite oot saanu työpaikan suomi24 ylläpidosta ja poistelet viestejä ja lähettelet uudelleen jotta saisit mahdollisimman paljon mustamaalattua vl:iä ;)

no ei vaan...

mitkä on sinun motiivisi? jos olet sitä mieltä että vl:t pelastuvat, niin elä sitten vouhota?

maalimassa on paljon pahempiakin asioita kuin suomen suurperheelliset äidit tai tansanian aids

"mitkä on sinun motiivisi?"

En voi hyväksyä niitä Raamatun vastaisia oppeja, joita vl-herätysliike opettaa. Olen sen verran rehellinen mies.
        Sori, jos tämän minun periaate ottaa sua pattiin.

"jos olet sitä mieltä että vl:t pelastuvat, niin elä sitten vouhota?"

En vouhota.

En suinkaan ole sitä mieltä, että JOKAINEN vl pelastuu. Koskaan ei minkään hengellisen yhteisön jäsenyys ole pelastuksen tae. Sen sijaan olen sitä mieltä, että JOKAINEN vilpitön sydämen uskovainen ympäri maailmaa pelastuu - ikään, sukupuoleen, ihonväriin, kirkkokuntaan, varallisuus- ja yhteiskunnalliseen asemaan yms. katsomatta.

Raamattu sanoo, että ne jotka muita opettavat, joutuvat aikanaan tiukemman seulan alle. Siksi EN USKALTAISI opettaa niitä oppeja, joita vl-saarnaajat opettavat.

Psalmit 111:10

"Herran pelko on viisauden alku, hyvä ymmärrys kaikille, jotka sitä noudattavat."

• vl.kaveri

Sillä saattaa omassa silmässäsi olla pölkky.

Sinähän se oikea HARHAPELLE
        Kirjoittanut: Melperi 23.9.2004 klo 11.07

olet!

Pyri ens kesänä kesätöihin Sirkus-Sariolaan.

Tavoitteletko tässä niitä paavalin sanomia armolahjoja. Myönnän, että itse en kykene sellaiseen elämään mihin paavali kerhoittaa, joten en sen vuoksi mene haukkumaan muitakaan.

• Melperi
        vl.kaveri kirjoitti:

Sillä saattaa omassa silmässäsi olla pölkky.

Sinähän se oikea HARHAPELLE
        Kirjoittanut: Melperi 23.9.2004 klo 11.07

olet!

Pyri ens kesänä kesätöihin Sirkus-Sariolaan.

Tavoitteletko tässä niitä paavalin sanomia armolahjoja. Myönnän, että itse en kykene sellaiseen elämään mihin paavali kerhoittaa, joten en sen vuoksi mene haukkumaan muitakaan.

sinne sirkukseen olet pyrkimässä kesätöihin? Kun tuosta ei näkynyt, kenelle kommentti oli osoitettu.

• vl.kaveri
        Melperi kirjoitti:

sinne sirkukseen olet pyrkimässä kesätöihin? Kun tuosta ei näkynyt, kenelle kommentti oli osoitettu.

En ole vielä pyrkinyt sinne sirkukseen, vaikka olet kehoittanutkin.

• Melperi
        vl.kaveri kirjoitti:

En ole vielä pyrkinyt sinne sirkukseen, vaikka olet kehoittanutkin.

myöskin sen kirjoituksesi, johon vastasin sirkuskehotuksella, niin olis kaikki nähty.

En minä tuollaisia vinkkejä turhanpäiten jakele.

• vl.kaveri
        Melperi kirjoitti:

myöskin sen kirjoituksesi, johon vastasin sirkuskehotuksella, niin olis kaikki nähty.

En minä tuollaisia vinkkejä turhanpäiten jakele.

keskustelu lähti tästä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000004744785

ja edellinen viestini oli täällä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000004754834

Oletko nyt tyytyväinen. Luulenpa, ettei paavali silti pitäisi tuollasta käytöstä armolahjana.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3245
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      120
      1289
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1215
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      1001
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      71
      998
    6. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      181
      958
    7. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      937
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      901
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      66
      880
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      76
      807
    Aihe