sossu vaatii selvityksiä??

heelpp

Eli sain perintöä muutaman tuhat euroa ja nyt sossusta tuli kirje jos lukee et ens hakemukseen on oltava selvitys ja tositteet mihin perintö rahoja on käytetty, eli mitä tämä käyttänössä tarkoittaa? Ei kait mun tarvii joka ostoksesta sinne kuittia laittaa..? Koska siin ei olis yhtään mitään järkee, koska se ei kuulu niille mihin rahani käytän. Sen ymmärrän jos tulee monen sadan euron ostoksia et selvitys et mitä on ostanu mut ei kai siinäkään tapauksest tarvii kuitteja viedä vaan luulis riittävän et tiliotteel näkyy mihin kauppaaan rahaa on laitettu ja kuinka paljon.

15

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16+16

      Niin kun tietävät, että kuitenkin tuhansia tullut, niin haluavat nähdä tuhansien edestä tositteita. Muuten tietävät, että osa rahoista on käteisenä sukanvarressa. Tositteeksi kyllä riittää tiliotteen miinusmerkkiset summat (ei käteisnostot ilman tappelua oikeudessa).

    • heelpp

      Eli minun ei tarvitse viedä sinne kuitteja joka ostoksesta? Vaan joku selvitys jos olen nostanut satoja euroja tililtä rahaa, että mihin tarkoitukseen olen nostanut ne?

      • 4+14

        Ei sillä ole mitään merkitystä mihin tarkoitukseen olet nostanut mikäli et esitä kuitteja. Jos olet käteistä nostanut, niin se on edelleen käteistä eli käytössäsi olevaa rahaa ellet toisin todista. Sen sijaan jos tiliotteelta näkyy vaikka 450 euron maksu Giganttiin, niin tuskin on sossussa tarvetta nähdä kuittia pesukoneesta todisteeksi sen hankkimisesta.


      • kokemusta on
        4+14 kirjoitti:

        Ei sillä ole mitään merkitystä mihin tarkoitukseen olet nostanut mikäli et esitä kuitteja. Jos olet käteistä nostanut, niin se on edelleen käteistä eli käytössäsi olevaa rahaa ellet toisin todista. Sen sijaan jos tiliotteelta näkyy vaikka 450 euron maksu Giganttiin, niin tuskin on sossussa tarvetta nähdä kuittia pesukoneesta todisteeksi sen hankkimisesta.

        Itse asiassa ihan sama mitä ostit, kuitenkin laskevat, että rahat pitäisi olla.

        Itse ostin tietokoneen, kun tarvitsin sitä opinnoissa kuin laskujen maksaamiseen, toimit sossuun kaikki kuitit, että ostin halvimman mahdollisen tarjouskoneen jne.. mutta kuitenkin laskivat laskelmassa, että rahat pitäisi olla ja oma vika, jos rahoja ei ole. Seuraavat 4kk sitten söin vain näkkileipää.


    • Valitettavasti

      Tai voi tuon ehkä niinkin tulkita, että jos et voi perustella jotain välttämätöntä kohdetta, johon nuo rahat tarvitsisit, niin joudut sitten käyttämään ne itsesi elättämiseen. Eli perintö lasketaan tuloksi etkä saa toimeentulotukea. Mahdolliset kohteet voisivat olla jotain perintöasiaan liittyviä menoja tai välttämättömiä kodinhankintoja joita et ole toimeentulotuella kyennyt hankkimaan jne.

    • fjrjgh

      Sait rahaa ja nyt vingut sossulta lisää. Mihin sä ne raht sitten käytit?

    • heelpp

      En ole hakemassa rahaa vaan hakemass laskelmaa sille kaunko sillä perinnöllä pitäs pärjätä ja vastauksena tuli yllämainittu.

    • Onko niin, että perintö (tmv. satunnainen suurehko tulo) katsotaan toimeentulotuen hakijan elatukseensa käytettäviksi varoiksi niin kauan, kuin näitä varoja TOIMEENTULOTUKINORMIN mukaan laskettuna riittää. Onko näin, vaikka hakijalla olisi tarvetta perusosin rahoitettavaan suhteellisen kalliiseen hankintaan?
      Olen kuullut, että tulot otetaan huomioon toimeentulotuen hakemiskuukaudelta ja kahdelta sitä edeltävältä kuukaudelta. Periaatteessa perinnön tmv. saanut köyhä voisi ottaa siitä syrjään elantoonsa kahdesta kolmeen kuukauteen tarvitsemansa summan ja käyttää loput muihin tarkoituksiin hiiskumatta sosiaalitoimistoon sanaakaan. Mutta a) onko tämä lainvastaisen vilpillistä menettelyä ja b) vaatiiko sosiaalityöntekijä kuitenkin hakijalta verotodistuksia ja kahden kuukauden tulo- ja pankkitilitietoja kattavammat selitykset?

    • Perintörahalla pitää pärjätä tasan niin kauan kuin rahat elämiseen riittävät. Sitten kun rahat on käytetty niin voi hakea sossusta tukea vaikka sossun laskelmat osoittaisivat mitä tahansa.

      Kuten:http://www.satakunta.net/Auton_myyntitulo.html

      • Maroolofi

        Mutta entä jos nostaa tililtä tuhansia euroja ja menee parin kuukauden päästä sossuun sanomaan, että rahat on kaikki tuhlattu ja ruokaa pitäis saada yms. Mitäs sitten?


      • kysyn vaan

        "niin kauan kuin rahat elämiseen riittävät" > eli vaikka tilillä olisi 2000€ on pakko syödä tonnikalaa ja makarooneja, eikä saa ostaa itselleen pihviä, tai mennä ravintolaan syömään? Sillä sossu laskee, että sun pitää elää 460€/kk ja jos eläämiseen meneekin 700€ niin voi voi, oma vika?


    • 1045

      pitäähän sitä välillä uusia kodinkoneita ja huonekalujakin joihin ei sossulta olee rahaa saanut... että niin on käytetty.

    • uugabuuga

      Osta vaikka bitcoineja koko rahalla ja sano että uhkapelasit kaikki. :D Ne saa muutettua suoraan käteiseksi helposti nykyään.

    • asfasas

      No ne varmaa laskee ne sillai, että sen verran mitä sossulta saat tukia, voit siitä perinnöstä käyttää elämiseen. Vuokra ruoka laskut ja sitten kaikki tiliotteella.
      Se riippuu miten paljon käytät, mutta soittamalla voit kysyä miten ne sen laskee.

      • Maroolofi

        No eihän ne voi ihmistä rahatta jättää? Jos laitan rahaa sukanvarteen enempikin, mutta sanon että kaikki mennyt. Eihän sitä voi mitenkään todistaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      191
      4469
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      120
      2811
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2264
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      132
      2245
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1952
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1516
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      113
      1434
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1352
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe