mutta en kykene sellaiseen älylliseen epärehellisyyteen. Tiedän liian hyvin tieteen tuloksista heittäytyäkseni siihen uskoon. Usko Jumalaan olisi hyvä vaihtoehto mielen turruttaville masennuslääkkeille.
Haluan uskoa Jumalaan ja luomiseen
29
99
Vastaukset
- tieteenharrastaja
Tarkentaisitko vähän:
"..en kykene sellaiseen älylliseen epärehellisyyteen. Tiedän liian hyvin tieteen tuloksista heittäytyäkseni siihen uskoon."
Missä kohtaa "siihen uskoon" päätyminen olisi mielestäsi ristiriidassa tieteen tulosten kanssa. Ja tarkemmin ottaen, mihin uskoon.
Itse koen saaneeni sovitetuksi nuo asiat yhteen ilman älyllistä epärehellisyyttä. Raamatun kirjaimellisen tulkinnan ole joutunut jättämään, mutta se ei ole suomalaisten kristittyjen joukossa ollenkaan epätavallista.- Jyri
Peni tarkennus. Tieteenharrastaja on saanut evouskomustieteen sopimaan yhteen ev.lut. finnteologihomojen ajattelun kanssa, jos tarkkoja ollaan. Ja nämähän hyväksyvät se evouskon josta avaajakin on vain saanut masennusta osakseen, kuten niin kovin moni muukin.
Raamatulla ja sen kristillisyydellä ei ole mitään yhteistä noiden kummankaan kanssa.
. - ohikälpiä
Jyri kirjoitti:
Peni tarkennus. Tieteenharrastaja on saanut evouskomustieteen sopimaan yhteen ev.lut. finnteologihomojen ajattelun kanssa, jos tarkkoja ollaan. Ja nämähän hyväksyvät se evouskon josta avaajakin on vain saanut masennusta osakseen, kuten niin kovin moni muukin.
Raamatulla ja sen kristillisyydellä ei ole mitään yhteistä noiden kummankaan kanssa.
.Sivullisille taustoitusta näihin Jyrin kommentteihin. Jyri avautui taannoin palstalla ilmeisesti perjantaipullonsa rohkaisemana ja kertoi kuinka hänen ev.lut. poikaystävänsä petti häntä erään teologiaa opiskelleen miehen kanssa eräällä seminaarimatkalla. Siitä lähtien Jyri on ollut katkera ev.lut. teologeja kohtaan.
- Jyri
ohikälpiä kirjoitti:
Sivullisille taustoitusta näihin Jyrin kommentteihin. Jyri avautui taannoin palstalla ilmeisesti perjantaipullonsa rohkaisemana ja kertoi kuinka hänen ev.lut. poikaystävänsä petti häntä erään teologiaa opiskelleen miehen kanssa eräällä seminaarimatkalla. Siitä lähtien Jyri on ollut katkera ev.lut. teologeja kohtaan.
Toi ei ollut Jyrin vaan Apon tarina.
Kylläpä aukaisit perjantaipullosi aikaisin , ohikäpälöijä. - 192837465..
Nimenomaan siihen Raamatun kirjaimellisen totuuden uskoon. Kaipa taustalla on se absoluuttisen auktoriteetin halu, joka tekisi elämästä jokseenkin merkityksellistä. Mikään Raamatun tulkinta nykytieteen tulosten pohjalta ei siinä mielessä siis olisi riittävä.
- olemme tukenasi
Jyri kirjoitti:
Toi ei ollut Jyrin vaan Apon tarina.
Kylläpä aukaisit perjantaipullosi aikaisin , ohikäpälöijä.Ymmärrän kyllä veli hyvä, että häpeät syvästi juovuspäissäsi tekemääsi tunnustusta ja siksi yrität sen kiistää.
- tieteenharrastaja
Tarkentaisitko vähän:
"..en kykene sellaiseen älylliseen epärehellisyyteen. Tiedän liian hyvin tieteen tuloksista heittäytyäkseni siihen uskoon.
Millaiseen uskoon heittäytymistä tarkoitat, ja missä kohtaa tuo älyllinen epärehellisyys pahimmin tuntuu?
Suomenluterilaisten enemmistö hyväksyy tieteen tulokset, enkä ainakaan itse ole siinä kokenut ongelmia. Raamatun kirjaimellisesta tulkinnasta tosin joutuu luopumaan, mutta se ei ole epätavallista tuossa joukossa.- tieteenharrastaja
(sorry, luulin ensimmäisen yrityksen kadonneen ja tein uuden)
- Jyri
Mitä on Raamatun kirjaimellinen tulkinta? Tuo koko ajatus on epäkurantti.
Raamattua ei tarvitse kenenkään tulkita itsekseen yhdenkään tavun vertaa sillä se osaa itse valistaa lukijaansa saamaan oikean näkemyksen asiasta kuin asiasta.
Jos epäilet tätä niin kerrohan esimerkki "kirjaimellisesta" tulkinnasta niin näytän sinulle kuinka Raamatun kirjaimet kirjaimellissesti opettavat sinulle sen että miten ko. asia täytyy ymmärtää.
E.Lut kirkon luoma käsite "kirjaimellinen tulkinta" on vain ilmaus siitä että he eivät itse ymmärrä Raamatusta juuri mitään. Jyri kirjoitti:
Mitä on Raamatun kirjaimellinen tulkinta? Tuo koko ajatus on epäkurantti.
Raamattua ei tarvitse kenenkään tulkita itsekseen yhdenkään tavun vertaa sillä se osaa itse valistaa lukijaansa saamaan oikean näkemyksen asiasta kuin asiasta.
Jos epäilet tätä niin kerrohan esimerkki "kirjaimellisesta" tulkinnasta niin näytän sinulle kuinka Raamatun kirjaimet kirjaimellissesti opettavat sinulle sen että miten ko. asia täytyy ymmärtää.
E.Lut kirkon luoma käsite "kirjaimellinen tulkinta" on vain ilmaus siitä että he eivät itse ymmärrä Raamatusta juuri mitään.>E.Lut kirkon luoma käsite "kirjaimellinen tulkinta" on vain ilmaus siitä että he eivät itse ymmärrä Raamatusta juuri mitään.
Muta juurihan sanoit että
>Raamattua ei tarvitse kenenkään tulkita itsekseen yhdenkään tavun vertaa sillä se osaa itse valistaa lukijaansa saamaan oikean näkemyksen asiasta kuin asiasta.
Väitätkö todella että kaikki ei-jehovalaisen raamattunäkemyksen omaavat uskovaiset eivät ole lukeneet sitä, sillä jos olisivat lukeneet, raamattu olisi valistanut heidät omaksumaan juuri sinun näkemyksesi?- Jyri
RepeRuutikallo kirjoitti:
>E.Lut kirkon luoma käsite "kirjaimellinen tulkinta" on vain ilmaus siitä että he eivät itse ymmärrä Raamatusta juuri mitään.
Muta juurihan sanoit että
>Raamattua ei tarvitse kenenkään tulkita itsekseen yhdenkään tavun vertaa sillä se osaa itse valistaa lukijaansa saamaan oikean näkemyksen asiasta kuin asiasta.
Väitätkö todella että kaikki ei-jehovalaisen raamattunäkemyksen omaavat uskovaiset eivät ole lukeneet sitä, sillä jos olisivat lukeneet, raamattu olisi valistanut heidät omaksumaan juuri sinun näkemyksesi?Juuri näin.
Mutta kun juuri kukaan ei ole lukenut Raamattua lävitse, ethän sinäkään, sinä vain menit valehtelemaan lukeneesi. Siksi sinun näkemyksesi Raamatusta on pahemman kerran pielessä.
Mutta ymmärrän tuota ev. lut karjaa, sillä heidän finnteologinsa ovat toden totta saaneet Raamatun näyttämään heidän silmissään mitä vähimmin haluttavalta luettavalta. Jyri kirjoitti:
Juuri näin.
Mutta kun juuri kukaan ei ole lukenut Raamattua lävitse, ethän sinäkään, sinä vain menit valehtelemaan lukeneesi. Siksi sinun näkemyksesi Raamatusta on pahemman kerran pielessä.
Mutta ymmärrän tuota ev. lut karjaa, sillä heidän finnteologinsa ovat toden totta saaneet Raamatun näyttämään heidän silmissään mitä vähimmin haluttavalta luettavalta.Mikä olikaan todisteesi jo kymmenettä kertaa toistamallesi väitteelle, jonka mukaan valehtelen sanoessani lukeneeni raamatun läpi 30 vuotta sitten? Sekö etten muista kaikkea? :D
Uskonto on siis oopiumia kansalle.
xxxxx mutta en kykene sellaiseen älylliseen epärehellisyyteen xxxx
Ihminen ei voi yhtä aikaa olla rehellinen ja epärehellinen.
Usko Jumalaan rehellisesti, niin silloin et ole epärehellinen.- Yaakov8574369
Esim sinulta tai Torpalta usko Jumalaan ja epärehellisyys toimivat hyvin. Eli siis mitään riistiriita ei ole
>Usko Jumalaan rehellisesti, niin silloin et ole epärehellinen.
Jos ei löydä perusteita uskoa, silloin ei löydä. Turha siitä on kiukutella ja syytellä. Olkaa onnellisia omassa erinomaisuudessanne, sillä jos kaikki olisivat uskomassa, te ette enää voisi kuvitella olevanne muita parempia.
Siinä saattoi muuten tulla yksi syy Jaakobinkin argumenttien älyttömyyteen. Mitä enemmän uskottomia, sen suurempi on uskovan erinomaisuuden tunne. Siksi pitää argumentoida niin, ettei ainakaan yksikään vähänkään fiksumpi varmasti käänny.- Jyri
Ei tietenkään pidä uskoa herkkäuskoisesti ja perusteettomasti Jumalaan tai evoluutioon.
Pitää etsiä nuo perusteet sillä ne ovat kaikkien löydettävissä, sillä Raamattu lupaa että: "Etsivä löytää."
Repe ei löydä koska ei etsi vaan purnaa vastaan ja tekee kakkensa ettei vain tarvitsisi etsiä.
Tämä tuo mieleen lapsuuteni leikkikaverin Reijon. Kun leikimme piilosta kylän lasten kanssa niin sovimme että talon pihapiiri oli se alua jonne sai piiloutua, mutta niin siinä kävi että kun tuli Reijon vuoro olla etsijänä niin eiköhän tuo rynnännyt lasten piilouduttua naapurin autotallin taakse tupakalle.
Siis ihan kuin meidän Repe, joka ei haluakaan etsiä Jumalaansa sieltä mistä pitäisi vaan kulkee ihan eri suuntaan, siis pahantekoon, mokoma bi. Jyri kirjoitti:
Ei tietenkään pidä uskoa herkkäuskoisesti ja perusteettomasti Jumalaan tai evoluutioon.
Pitää etsiä nuo perusteet sillä ne ovat kaikkien löydettävissä, sillä Raamattu lupaa että: "Etsivä löytää."
Repe ei löydä koska ei etsi vaan purnaa vastaan ja tekee kakkensa ettei vain tarvitsisi etsiä.
Tämä tuo mieleen lapsuuteni leikkikaverin Reijon. Kun leikimme piilosta kylän lasten kanssa niin sovimme että talon pihapiiri oli se alua jonne sai piiloutua, mutta niin siinä kävi että kun tuli Reijon vuoro olla etsijänä niin eiköhän tuo rynnännyt lasten piilouduttua naapurin autotallin taakse tupakalle.
Siis ihan kuin meidän Repe, joka ei haluakaan etsiä Jumalaansa sieltä mistä pitäisi vaan kulkee ihan eri suuntaan, siis pahantekoon, mokoma bi.>Siis ihan kuin meidän Repe, joka ei haluakaan etsiä Jumalaansa sieltä mistä pitäisi vaan kulkee ihan eri suuntaan, siis pahantekoon, mokoma bi.
Ikäväksesi en minäkään taivu ajatteluun jossa todenpuhuminen ja rehellisyys edustavat pahaa ja valehtelu sekä paskanjauhanta hyvää.
Tuskinpa sinun jehovamainoksesi on ketään täällä johdattanut "etsimään". Eipä ainakaan ole kukaan ilmoittautunut.- Jyri
RepeRuutikallo kirjoitti:
>Siis ihan kuin meidän Repe, joka ei haluakaan etsiä Jumalaansa sieltä mistä pitäisi vaan kulkee ihan eri suuntaan, siis pahantekoon, mokoma bi.
Ikäväksesi en minäkään taivu ajatteluun jossa todenpuhuminen ja rehellisyys edustavat pahaa ja valehtelu sekä paskanjauhanta hyvää.
Tuskinpa sinun jehovamainoksesi on ketään täällä johdattanut "etsimään". Eipä ainakaan ole kukaan ilmoittautunut.Mikä mainos?
JT:t pitävät kyllä itse niin erinomaisesti huolta mainonnastaan että ei sitä voi kuin ihmetellä.
Tarkoitan nettisivujaan, siis sadoilla kielillä, oliko niitä yli viisisataa, on samat asiat ja samat videot. Ja sinähän se tuota ex-uskontoasi koko ajan jaksat tuoda esille joka käänteessä enkä minä.
Silti voin sanoa että olen alkanut silloin tällöin seurata heidän uutispalstaansa, enkä ole tässä yksin, sillä noilla sivuilla on kertomansa mukaan joka päivä uskomattomasti yli miljoona päivittäistä kävijää. Joten pakkohan se on yleissivistyksen vuoksi katsoa että mikä on se asia joka tuolla tavalla kiinnostaa nettikansaa. Juutuubin parhaat palat jäävät kirkkaasti hopealle. En tosin linkittele niitä tänne sillä minusta olin näkevinäni siellä jossain linkityskiellon.
Ja ps. Ja yleistiedon tasallaspysymisen vuoksi tsekkaan tietenkin ajoittain myös Päivälehteä, Kotimaata, Hyvää Sanomaa ja Vantaan Lauria jonka näen sukulaistalossani. Se ei enää tule minulle automaattisesti. Jyri kirjoitti:
Mikä mainos?
JT:t pitävät kyllä itse niin erinomaisesti huolta mainonnastaan että ei sitä voi kuin ihmetellä.
Tarkoitan nettisivujaan, siis sadoilla kielillä, oliko niitä yli viisisataa, on samat asiat ja samat videot. Ja sinähän se tuota ex-uskontoasi koko ajan jaksat tuoda esille joka käänteessä enkä minä.
Silti voin sanoa että olen alkanut silloin tällöin seurata heidän uutispalstaansa, enkä ole tässä yksin, sillä noilla sivuilla on kertomansa mukaan joka päivä uskomattomasti yli miljoona päivittäistä kävijää. Joten pakkohan se on yleissivistyksen vuoksi katsoa että mikä on se asia joka tuolla tavalla kiinnostaa nettikansaa. Juutuubin parhaat palat jäävät kirkkaasti hopealle. En tosin linkittele niitä tänne sillä minusta olin näkevinäni siellä jossain linkityskiellon.
Ja ps. Ja yleistiedon tasallaspysymisen vuoksi tsekkaan tietenkin ajoittain myös Päivälehteä, Kotimaata, Hyvää Sanomaa ja Vantaan Lauria jonka näen sukulaistalossani. Se ei enää tule minulle automaattisesti.Heh. Muut ihmiset hoitavat yleistietämyksensä päivittämisen kylläkin ihan muuten kuin uskonnollisten julkaisujen avulla. Monet jopa tieteellisillä.
- Luu Lisko
Etkö näe ristiriitaa siinä, ettet kykene selittämään edes mitä elämä oieastaan on ja sitten päättelet omivasi kyvyn selittää vielä monimutkaisempi elämän luoja olemattomaksi.
Elämästä et ole löytänyt mitään suoria todisteita ja oletan sinun silti uskovan että elämää on olemassa ilman todisteitakin.
Olemassaoloa et voi pitää todisteena sillä sitä ei ole hyväksytty Jumalankaan olemassaoloon selitykseksi.
Päättelysi pitäisi pohjautua sellaiseen todiste tapaan mihin ei tarvita minkäänlaisia ihmisaistein tehtyjä huomioita. Miksikö? Siksi että jos viisautesi perustuu tietämiseen se on siinä tapauksessa perusteltavissa ilman aistihavaintojakin.."Etkö näe ristiriitaa siinä, ettet kykene selittämään edes mitä elämä oieastaan on ja sitten päättelet omivasi kyvyn selittää vielä monimutkaisempi elämän luoja olemattomaksi."
Mitä elämä oikeastaan on? Mitä jos kaikkien eliöiden elämä on samanlaista, maailmamme aineenvaihduntaa, josta ihmisen tietoisuus yrittää paeta lisäämällä joitain metafyysisiä kerroksia maailman olemukseen. Ehkä ihmisen kyky unelmoida on vain kyky unelmoida?
- 192837465..
Uskovaisen aivot : Seisonnasta johtuen hometta sisustassa, lähtee pois kun viitsii ajatella itsenäisesti Raamatun taruja tai Taruja
- Jyri
Diaknoosini perusteella avaaja on perusevokki, siis kohtuullisen masentunut koska evousko ei paljoakaan naurata, mutta toisaalta hän on tehnyt virhepäätelmän sen suhteen että millaista on todellinen kristillinen usko, eikä se tosiaankaan ole mitään älyllistä epärehellisyyttä vaan täysin luotettavasti uskomusvapaan tieteen kanssa yhteensopiva huomattavan paljon iloa ja onnellisuutta ja syvää tyytyväisyyttä antava Raamatun ohjeistusta noudattava elämäntapa josta moderni tieteellinen kreationismi on osa.
Voit saada siitä pienen väläyksen seuraamalla kirjoitteluani.
Ja tokihan voit aina kertoa että mieltäsi painaa. Autan mielelläni.- Jyri
EVOusko eli Evankelais-Luterilaisuus Jeesuksineen aiheuttaa masennusta ja koulupoksutteluja.
Viisainta olisi heittää Jeesus mirkeliin
- Joku sujuu
”Haluan uskoa Jumalaan ja luomiseen mutta en kykene sellaiseen älylliseen epärehellisyyteen.”
Mutta valehtelu näyttää onnistuvan kokeneella otteella.- tieteenharrastaja
Niin, kyllä tätä alkaa olla pakko pitää jyr-multinilkkitrollin avauksena, kun avaajan nikillä ei kukaan ole jatkanut keskustelua. Koettanut taas kerran parodioida vastapuolta.
Vahinko, olisi mukava välillä lukea muunkin kuin tuon aivoripulisingon hengentuotetta.. tieteenharrastaja kirjoitti:
Niin, kyllä tätä alkaa olla pakko pitää jyr-multinilkkitrollin avauksena, kun avaajan nikillä ei kukaan ole jatkanut keskustelua. Koettanut taas kerran parodioida vastapuolta.
Vahinko, olisi mukava välillä lukea muunkin kuin tuon aivoripulisingon hengentuotetta..En usko jyrbäksi, mutta trolli voi toki olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup323761- 1522337
Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene121947Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko171417Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731376J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen1091327Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR3881280- 671265
- 821191
- 631165