Adventistien Raamattuopetus masturbaatiosta

syntiä vai ei?

26

72

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FFF-link SDA

Mikä on Adventtikirkon virallinen kanta masturbaatioon?

• Varokaa, mätänee!

Selkäydin mätänee ja aivot. Tämä on 1800-luvun oppi. Vallalla vieläkin.

• EGW ja miehet
        Varokaa, mätänee! kirjoitti:

Selkäydin mätänee ja aivot. Tämä on 1800-luvun oppi. Vallalla vieläkin.

Se on täyttä profetiaa "Jumala sanoi minulle" ja Raamatun kannattelua hengittämättä.

• selibaattia???

Kai se lienee käytännössä että masturbaatio on kielletty adventistinaisilta ja papeilta.
        Onko adventtikirkossa papeille olemassa selibaattilupausta?
        Adventistimiehille kenties suositellaan masturbaatiota tai jopa eroamista kirkosta naisjäsenten takia?

• Älytön kysymys!
        selibaattia??? kirjoitti:

Kai se lienee käytännössä että masturbaatio on kielletty adventistinaisilta ja papeilta.
        Onko adventtikirkossa papeille olemassa selibaattilupausta?
        Adventistimiehille kenties suositellaan masturbaatiota tai jopa eroamista kirkosta naisjäsenten takia?

Miks vaan miesten on lupa ja naisten ei? Koko kysymys "synnistä" masturboimisen suhteen on yhtä älytön kuin kysyä onko syöminen ja juominen, nukkuminen, hengittäminen, nenän niistäminen tai vessassa käynti "syntiä"!? Ihan luonnollisesta asiastahan on kyse, miten se voisi syntiä olla???

• profet. masturbaatio
        Älytön kysymys! kirjoitti:

Miks vaan miesten on lupa ja naisten ei? Koko kysymys "synnistä" masturboimisen suhteen on yhtä älytön kuin kysyä onko syöminen ja juominen, nukkuminen, hengittäminen, nenän niistäminen tai vessassa käynti "syntiä"!? Ihan luonnollisesta asiastahan on kyse, miten se voisi syntiä olla???

Ellen White "Jumala sanoi minulle" profeetta askarteli masturbaatiokysymyksen edessä vrt. yli miljoona hakutulosta EGW ja masturbaatio.

• profet. onanoinista
        profet. masturbaatio kirjoitti:

Ellen White "Jumala sanoi minulle" profeetta askarteli masturbaatiokysymyksen edessä vrt. yli miljoona hakutulosta EGW ja masturbaatio.

Ellen Whiteä kiinnosti seuraavat asiat:
        - naisten ja miesten masturbaatio
        - mitä ihmiset syövät ja juovat
        - ovatko he hulluna profeettansa perään
        - sapattikäsky
        - peruukit ja politiikka
        - plagiointi

• Hei-

Olet lainannut minun linkkiä. Olen siellä kirjoittanut att vad tänker jag på.

Ellen G White ei kirjailijan uraa tehnyt mastubaation ympärillä vaikka tuo aihe ihmisiä niin paljon päällimmäisenä usein kiinnostaa pohtiessaan mikä on syntiä ja mikä ei.
      Aihe kiinnostaa kansalaisia usein.

>>>>>>>>>> Mihin pitäisi päätyä ? Pitäisikö laittaa jonkunlainen raksuttava kierrosluku-hönkäys- mittari sängyn alle jota sitten kaupunkilaisten pitäisi näyttää vaikka kaupungin infossa, vai mitä ajattelet mihin pitäisi päätyä ?

Olen kirjoittanut linkissä mitä mieltä minä olen. Kannattaa kuitenkin huomioida että ihmisten synnit ovat moninaiset ja kymmenen käskyn laki on synnin opettajana täydellinen kunhan vaan viitsii soveltaa. "Älä himoitse" on varmasti sopiva lain käsky.
      Room 3:20, 31, 2 Moos 20, 5 Moos 5.

Ihmisille ei voi lukea käskyjä jokaisesta synnistä eikä ihmiset voi hetkessä voittaa monenlaisia maailman syntejä missä ihmiset tänään elävät.
      Ihmisten masentaminen ei ole tarkoitus vaan evankeliumin ilo Jumalan Hengen yhteydessä päästää ihmisparat synneistään eikä tuo taistelu ole yhden yön asia.
      Yksilöllisesti erilaisista riippuvuuksista kärsivät ihmiset voittavat taistelussa syntinsä, ja yhdessä yössä täydelliseksi on melko lailla harvinaista.
      Kannattaa muistaa myös että ihmisen synnit eivät ole iänkainen taivaan kirjoissa ja ihmisten edesottamukset rikoksetkin ajan kanssa sovitetaan toisinaan eli säädösmassaa ja tapatumafaktaa pitää olla yhtä aikaa voimassa. Kun asiat vanhenevat vanhenemisaikana ne lakkaavat olemasta. Kukaan ei ole syyllinen iänkaiken. Ihmisten synnit ovat moninaiset. Ei paaparaisena kanneta nuoruustemppujen syyllisyyksiä.

Pyhän Hengen pilkka on ainoa anteeksiantamaton synti ja se tarkoittaa ettei ihminen koskaan tule uskoon ja kadu ainokaistakaan syntiä.
      Mutta kaikenlainen muu mahdollinen on anteeksi annettavissa, vaikka nyrkit pystyssä kiroaisit päivät pitkät taivaallisia pyhiä ja vaikka potkaisisit takamuksille jotakin evankeliumin vastuuhenkilöä- kaikenlainen herja annetaan ihmiselle anteeksi. > Uskossa ihmisen synnit haihtuvat taivaan tuuliin ja lakkaavat olemasta; Jeesus Kristus elää Ylipappina Hebr 4:14-16, 8:1-2, 1:14 ja toimii ihmisen hyväksi uskonelämän ylläpitämiseksi, ihmisen opettamiseksi, nuhtelijaksi, lohduttajaksi.
      Ei tähän naapurin Reiskaa eikä kaupan Pirkkoa voi käyttää. Hebr 8:10, 10:12-17.
      Jes 1:18 eli anteeksi antamatonta syntiä ei ole uskovaisilla uskossa ole koskaan olemassakaan ainokaistakaan.
      > Kerron hiukan ettei kukaan vaivu epätoivoon sillä monista riippuvuuksista on usein hyvin työlästä päästä irti. Olen tavannut karskeja isoja hevosmiehiä jotka nostavat avuttomana tassut pystyyn tupakan edessä etteivät pysty lopettamaan tupakan polttoa, esim. mm.

Minulla on 100% yksityiset kotisivut joissa olen kirjoittanut hengellisistä aiheista.
      Viimeistelemättä on 24% kirjoituksiani siellä, ja kirjoitan lisääkin muutama sata aihetta elämän varrella. -Sellaisia yksityisiä kotisivuja/ blogeja on satoja tuhansia ja miljoonia maailmalla joissa on mitä lystää ja linkkejä. En ole minkään sortin opettaja, Pyhä Henki on ainoa opettaja, enkä vastuun kantaja ole, olen kaikissa mahdollisissa tusinassa luottamustehtäviäni (hengellisiä maallikko- kunnallisia- ja asukasdemokratian) kantanut vastuuni 100% joka päivä ja jättänyt vastuuni määräaikaisista- taikka sitten uupumuksenkin seurauksena inhimillisistä syistä 2006-2009 välisenä aikana kaikki.
      Asumisen demokratiassa on aina ollut vähintään yksi luottamustehtävä viime vuosinakin.

Mihin sitten pitäisi "päätyä" ?

Siunauksia
      Jari Laurila

• Kirjoitit......

Se on totta että et voi opettaa edes adventtikirkossa siveyslain takia?
      Kirjoitit: "En ole minkään sortin opettaja, enkä vastuun kantaja ole."

• Hei-

Adventtiseutakuntien maallikkotehtävien hoito edellyttää kirkon jäsenyyttä ja vaikka kuinka peto olisi tiedossa niin ensin pari vuotta istua toiminnassa mukana ja maallikko-virkailija-vaalit ovat 1-2 vuoden välein joissa täytetään seurakunnan vapaaehtois-työn paikat.

Niissä on oltava asiat kaikenlaiset järjestyksessä- ja vaalit on seurakunna sisäinen asia. Ei saunojen lauteilla, ei parvekkeiden alla, ei pitkin pihaa ja maitokauppoja eikä mummojen teekerhojen eikä käytäväneuvostojen. Vaali on seurakunnan sisäinen ja hiljainen toimitus jossa seurakuntalaisten äänestystulokset ovat Jumalan mielipide asiassa. Vaali on hiljainen äänestys joissa ei minkäänlaista arvostelua synny.

Tämä on keskustelu palsta ja glogaalisti avoin kaikille. Foorumin palstojen aiheet ovat rajattu/ per/ palsta.

Minä sinkku ihmisenä vietän aikaani netissä paljon ja keskustelijana lähinnä otan osaa siis keskusteluun ja herätän ajatuksia kun vastaan kysymyksiin ja otan kantaa keskusteluun.

Jokainen ihminen käy omat kommelluksensa yksilöllisesti kaidalla baanalla; San 24:16, Ps 37:23-24, Ilm 3:19, Hebr 12:5-6.

Mutta kristinusko on minulle elämän A ja O Ilm 1:7-8 ja olen koko elämänviettoni metodit sitonut Raamattuun. Puuhaa piisaa Raamatun kanssa.
        Olen uupunut liialliseen evankeliumin työn rehkimiseen joskus -suoritin koko ajan-
        ja turhauduinkin ja aian kun johonkin uupuu menee siinä helposti vuosikymmen ennen kuin voi ajatella palaavansa siihen missä uupui. Työelämässä on edessä tavallisesti alan vaihto.

Ihmisten kirjoituksista voi saada hyödyllistä 1 Tess 5.19-23 metodilla täällä.
        Minä herätän ajatuksia ja toivon että Pyhä Henki ihmiselle antaa sitten jotakin hyötyä ja vastausta sellaista tietoa ja vastauksia mitä hakee ja kysyy.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• terveys meni
        jarinhotelli kirjoitti:

Hei-

Adventtiseutakuntien maallikkotehtävien hoito edellyttää kirkon jäsenyyttä ja vaikka kuinka peto olisi tiedossa niin ensin pari vuotta istua toiminnassa mukana ja maallikko-virkailija-vaalit ovat 1-2 vuoden välein joissa täytetään seurakunnan vapaaehtois-työn paikat.

Niissä on oltava asiat kaikenlaiset järjestyksessä- ja vaalit on seurakunna sisäinen asia. Ei saunojen lauteilla, ei parvekkeiden alla, ei pitkin pihaa ja maitokauppoja eikä mummojen teekerhojen eikä käytäväneuvostojen. Vaali on seurakunnan sisäinen ja hiljainen toimitus jossa seurakuntalaisten äänestystulokset ovat Jumalan mielipide asiassa. Vaali on hiljainen äänestys joissa ei minkäänlaista arvostelua synny.

Tämä on keskustelu palsta ja glogaalisti avoin kaikille. Foorumin palstojen aiheet ovat rajattu/ per/ palsta.

Minä sinkku ihmisenä vietän aikaani netissä paljon ja keskustelijana lähinnä otan osaa siis keskusteluun ja herätän ajatuksia kun vastaan kysymyksiin ja otan kantaa keskusteluun.

Jokainen ihminen käy omat kommelluksensa yksilöllisesti kaidalla baanalla; San 24:16, Ps 37:23-24, Ilm 3:19, Hebr 12:5-6.

Mutta kristinusko on minulle elämän A ja O Ilm 1:7-8 ja olen koko elämänviettoni metodit sitonut Raamattuun. Puuhaa piisaa Raamatun kanssa.
        Olen uupunut liialliseen evankeliumin työn rehkimiseen joskus -suoritin koko ajan-
        ja turhauduinkin ja aian kun johonkin uupuu menee siinä helposti vuosikymmen ennen kuin voi ajatella palaavansa siihen missä uupui. Työelämässä on edessä tavallisesti alan vaihto.

Ihmisten kirjoituksista voi saada hyödyllistä 1 Tess 5.19-23 metodilla täällä.
        Minä herätän ajatuksia ja toivon että Pyhä Henki ihmiselle antaa sitten jotakin hyötyä ja vastausta sellaista tietoa ja vastauksia mitä hakee ja kysyy.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

Kannattiko myydä koko sielunsa adventismin hyväksi?

Siunausta ja Rauhaa Jarille

• Olisko niin, että aikaisemmin oltiin liian ahdasmielisiä ja tänään ollaan liian vapaamielisiä - esimerkiksi näissä seksi asioissa.

Jos ollaan liian ahdasmielisiä niin miehiä voi esimerkiksi alkaa kiinnostamaan jo jos naisen nilkka näkyy hameenhelman alta ja mieleen nousee sitten kieltoja ja niiden seurauksena jos jonkinlaisia estoja - varsinkin nuorena.. Asia mikä jokaisen vanhemman pitäisi muistaa - ennenkuin alkavat liikaa vaatimaan lapsiltaan .. moraali ei aina ole vain erilaisten kieltojen noudattamista, vaan eräänlainen sisäinen normi jota voi käyttää kaikissa ellämän vaiheissa. Sen oppiminen on paljon tärkeämpää kuin erilaisten kieltojen seuraaminen joista ei aina oikein edes ymmärrä että miksi tämä nyt sitten on kiellettyä ..

ja jos mennään toiseen päähän niin ruvetään seksirapakossa ja tehdään vaikka minkälaista pahaa aina pedofiileistä lähtien .. Masturbaatio tuskin on se pahin synti ihmisen elämässä - ja siitä ei kannata ainakaan alkaa ihmisiä syyllistämään - se minun ajatukseni tästä asiasta - mutta Jumala on kuitenkin se lopullinen tuomari, mutta jos joku luulee teoillaan Jumalan valtakuntaan päsevänsä niin erehtyy..

alex

• Luonnollista!

"Masturbaatio tuskin on se pahin synti..." Jari hyvä, se ei ole synti lainkaan - ei "pahin" vaan ei mikään synti! Tuossa ylempänä nim. Älytön kysymys! kiteytti asian just naulankantaan.

Minusta on ihan hurjaa, että pitää julistaa "synniksi" ihmisen luonnolliset asiat. Eihän tämäkään vahingoita ketään eikä ole keltään pois.

• ?..
        Luonnollista! kirjoitti:

"Masturbaatio tuskin on se pahin synti..." Jari hyvä, se ei ole synti lainkaan - ei "pahin" vaan ei mikään synti! Tuossa ylempänä nim. Älytön kysymys! kiteytti asian just naulankantaan.

Minusta on ihan hurjaa, että pitää julistaa "synniksi" ihmisen luonnolliset asiat. Eihän tämäkään vahingoita ketään eikä ole keltään pois.

Alexiko Jari - arvuutteletkos taas?
        Kyse on moraalista ja se voi olla eria asia eri ihmisille, jos ihminen tuntee tekevänsä väärin voi siitä olla terveydelle haitallisia seurauksia. Siksi on aivan turha alkaa moralisoimaan mihinkään suuntaan.

• Luonnollista! kirjoitti:

Mikä Jari hyvä? Taisit vastata väärässä paikassa ..
        Olen ihan tietoinen siitä että tämä asia on mutkikkaampi monille kuin sen pitäisi olla - mutta kuitenkin siitä pitäisi minun mielestäni puhua ilman niin varmoja mielipiteitä - puoleen ja toiseen - no tällä palstalla se kai on suunnilleen saman tekevää - mutta kun ihmisillä on esimerkiksi lapsia ei kannata olla aivan leväperäinen .. tämäkin on nimittäin moraali kysymys ja koska minulla on lapsia niin tiedän että määrättyä varovaisuutta on hyvä noudattaa kun puhutaan seksistä yleensäkin .. kaikkein huonoin vaihtoehto on että siitä ei puhuta lainkaan.. mutta en menisi sanomaan lapselleni että masturbaatio on luonnollista ihmiselle - vaikka en alkaisi myöskään tuomitsemaan ketään .. tässäkään asiassa ..

alex

• Luonnollista!
        alex.kasi kirjoitti:

Mikä Jari hyvä? Taisit vastata väärässä paikassa ..
        Olen ihan tietoinen siitä että tämä asia on mutkikkaampi monille kuin sen pitäisi olla - mutta kuitenkin siitä pitäisi minun mielestäni puhua ilman niin varmoja mielipiteitä - puoleen ja toiseen - no tällä palstalla se kai on suunnilleen saman tekevää - mutta kun ihmisillä on esimerkiksi lapsia ei kannata olla aivan leväperäinen .. tämäkin on nimittäin moraali kysymys ja koska minulla on lapsia niin tiedän että määrättyä varovaisuutta on hyvä noudattaa kun puhutaan seksistä yleensäkin .. kaikkein huonoin vaihtoehto on että siitä ei puhuta lainkaan.. mutta en menisi sanomaan lapselleni että masturbaatio on luonnollista ihmiselle - vaikka en alkaisi myöskään tuomitsemaan ketään .. tässäkään asiassa ..

alex

Voi alex, voi alex, nyt multa miehet sekos... Sorry!
        Yritin nimenomaan sanoa, että asia on mitä luonnollisin eikä lainkaan mutkikas. Siitä on vaan tehty mutkikas.
        Sanotko sinä sitten lapsillesi, että masturbaatio on "luonnotonta" ihmisille? Enhän minäkään vanhempana mene sitä tyrkyttämään saatikka opastamaan, mutta kun ihmisen biologinen kehitys nyt vaan menee niin, että seksuaalisuus lapsen varttuessa nuoreksi herää vääjäämättä, niin siitä on kyettävä puhumaan asiallisesti. En lainkaan ole liian nuorten keskinäisten seksikokeilujen kannalla, mutta nuorella on oltava lupa tutustua omassa rauhassaan omaan kehoonsa. Myös seksuaalisuuden alueella. Ja siinä EI ole mitään likaista eikä synnillistä. Tätä mieltä olen äitinä.

• Luonnollista! kirjoitti:

Voi alex, voi alex, nyt multa miehet sekos... Sorry!
        Yritin nimenomaan sanoa, että asia on mitä luonnollisin eikä lainkaan mutkikas. Siitä on vaan tehty mutkikas.
        Sanotko sinä sitten lapsillesi, että masturbaatio on "luonnotonta" ihmisille? Enhän minäkään vanhempana mene sitä tyrkyttämään saatikka opastamaan, mutta kun ihmisen biologinen kehitys nyt vaan menee niin, että seksuaalisuus lapsen varttuessa nuoreksi herää vääjäämättä, niin siitä on kyettävä puhumaan asiallisesti. En lainkaan ole liian nuorten keskinäisten seksikokeilujen kannalla, mutta nuorella on oltava lupa tutustua omassa rauhassaan omaan kehoonsa. Myös seksuaalisuuden alueella. Ja siinä EI ole mitään likaista eikä synnillistä. Tätä mieltä olen äitinä.

Minä olen tässäkin asiassa sitä mieltä että ei ainakaan pikku lapselle kannata alkaa puhumaan mitään masturbaatiosta - lapsi ei sellaista harrasta - ei ainakaan siten että se olisi jotain erikoista hänelle..

Siksi minä sanon että tämä on moraali asia - jos ihmiselle opetetaan moraalisia periaatteita tekee jokainen sitten omat päätöksensä .. olen sitäkin mieltä että kielto ei ole sama asia kuin oma päätös eri asioissa..

Mitä lapset tarvitsevat on rakkautta ja ymmärrystä ja ohjausta ...
        Meillä on 3 lasta (joista yksi kotona kuin opiskelee) ja periaate kasvatus näissä asioissa on kaikille ollut se että a) seksi on ylimainostettua ja b) olisi väärin sanoa että seksi ei voisi olla ihmisen itsensä hallittavissa. Meemme ole seksin orjia, vaikka joskus kun kuuntelee ihmisiä voisi saada sen käsityksen ..

Kukaan lapsistamme ei ole liihotellut liikaa esimerkiksi öisin ulkona - vaikka ovatkin esimerkiksi matkustelleet paljon ulkomaillakin jo nuoresta lähtien .. Lapsille täytyy antaa muita ihanteita elämään kuin se tavallinen nuorten "villi meno" mikä on niin tavallista nykyään .. On olemassa parempia elämän tyylejä jotka rikastuttavat elämää paljon enemmän.. ja antavat ihmiselle itsevarmuutta ja aikaa katsoa eteensä ..

Pääasia että me ihmiset elämme tasapainoista ja mukavaa elämää ja teemme jos mahdollista oikeita päätöksiä elämässämme - sellaisia joista saamme tunteen että ne ovat myös moraalin kannalta oikeita - niin että meidän ei tarvitse tuntea olevamme epäonnistuneita - tämä käsittää myös luonnollisesti myös seksi-elämäämme niinkuin kaikkea muuutakin .tekemkisiämme.

Kuten sannoin puheet seksistä ovat liioiteltuja -- me emme ole seksin orjia .. tai meidän ei ainakaan pitäisi olla .. ja vanhempien tehtävä on ohjata lapsiaan - ei olla kuin jonkinlainen komppamian vääpeli, joka vain komentaa - eikö vain ..

alex

• Vanhin

Hyvät ihmiset, ei kai adventtikirkolla ole mitään erityistä opetusta masturboinnista. Aikanaan EGWllä oli asiaan hyvin 1800 -luvulle sopiva kanta ja JH Kelloggilla vielä lujempi mielipide. En kuitenkaan ole kuullut, että kukaan olisi tehnyt masturbaatiosta mitään merkityksellistä kannanottoa ja oletan kirkon johtoportaan olevan sen verran täysjärkistä, etteivät koskaan sellaista tästä aiheesta teekään.

Muiden evankeelisten tai konservatiivisten kristittyjen tavoin adventistit tuskin pitävät masturbointia maailman parhaana keksintönä (seksuaalisuuden tarkoitus on tuoda ihminen yhteen sen oikean toisen henkilön kanssa eikä saada häntä yksikseen jossakin nurkassa puhisemaan). Kuitenkin kun Raamatussakaan ei aiheesta ole muuta kuin joku epäsuora Jeesuksen varoitus miehille olla himoitsematta naisia, niin lienee paras jättää aiheen tarkempi määrittely ja siveyslupausten vaatiminen adventisteja fundamentalistisemmille ryhmille ja tyytyä siihen, että adventtikirkon piirissä jokainen saa päättää kantansa itse.

• Luonnollista!

Se oikea toinen henkilö voi olla sairas/vammautunut tai kuollut - taikka sitten häntä ei ole koskaan vielä löytynytkään. Ei ihmisen tarvitse näin vuosina/vuosikymmeninä elää kuin aseksuaalinen olento. Seksuaalisuus on ihmiseen luotu, ei siitä voi tehdä irtiottoa. Sinkkuja on paljon, paljon.

• toivomäkimutka
        Luonnollista! kirjoitti:

Se oikea toinen henkilö voi olla sairas/vammautunut tai kuollut - taikka sitten häntä ei ole koskaan vielä löytynytkään. Ei ihmisen tarvitse näin vuosina/vuosikymmeninä elää kuin aseksuaalinen olento. Seksuaalisuus on ihmiseen luotu, ei siitä voi tehdä irtiottoa. Sinkkuja on paljon, paljon.

Eihän Jarikaan olisi kirjoittanut aiheesta jos ei olisi lukenut kaikkia Ellenin kirjoja.

• voi hyvä päivää

Adventismiuskonnossa keskitytään oman lihan palvelemiseen. Siveyslakia tulkitaan adventistisella omallatunnolla.

• Kukkahattutäditkö?
        voi hyvä päivää kirjoitti:

Adventismiuskonnossa keskitytään oman lihan palvelemiseen. Siveyslakia tulkitaan adventistisella omallatunnolla.

Omassa kodissansa ihminen saa rauhassa masturboida, jos huvittaa, sillä ei ole siveyden kanssa yhtään mitään tekemistä!

• Hotel & onanointi
        Kukkahattutäditkö? kirjoitti:

Omassa kodissansa ihminen saa rauhassa masturboida, jos huvittaa, sillä ei ole siveyden kanssa yhtään mitään tekemistä!

EntäS Hotellissa?

• et Raamatusta

Jeesus masturboi ja julisti:
      Rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsikin.

• En jaksa lukea noita älyttömiä ja pitkästyttäviä jaarituksia.

Kerron muuten vain, että Raamatussa ei mainita masturbaatiota missään. Asiaa ei hyväksytä eikä paheksuta.

On monia asioita, joita ei mainita Raamatussa. Ei siellä ole mitään nenän kaivamisesta tai piereskelystäkään.

Masturbaation demonisointi on keksitty paljon myöhemmin kuin Raamattu on kirjoitettu. Väitteet terveydellisistä haitoista ovat sinänsä humpuukia, mutta tietenkin ihmistä stressaa, jos tekee sellaista, minkä uskoo olevan kiellettyä. Ja siitä voi tulla ikäviä seurauksia.

Jos joku nyt haluaa tähän vetää kertomuksen Onanista, kuitataan se jo etukäteen. Onanin synti oli ahneus. Hän ei halunnut siittää kuolleen veljensä leskelle perillistä, koska halusi itse koko perintöpotin. Ja se, mitä hän teki tarinan mukaan, on nimeltään keskeytetty yhdyntä eikä masturbaatio.

• Tässä on yksi pikku mutka matkassa - nimittäin se yhteiskunta missä me elämme - varsikin jos on kyse lapsistamme - on aivan selvä asia että heihin vaikuttaa ympäristön "elämän arvot " - lukee Raamatssa sitten mitä tahansa - siksi se mielestäni on vanhempien velvollisuus ohjata lapsiaan mahdollisimman järkevästi näissäkin asioissa.

Yhteiskunnassa vallitseva "moraali" tekee sen että monet ihmiset menettävät sen seurauksena oman arvon tunteensa / itsekunnioituksensa jo nuorena - mikä sitten häiritsee heidän mielenrauhaansa ja vaikuttaa heidän koko elämäänsä (esimerkiksi ihmissuhteisiin, tai vaikka opiskeluun ja muihin harrastuksiin) ja jos muistat nuoruus ei muutenkaa ole niinkään helppo aika .. ei ainakaan aina .. ja elämän kokemusta puuttuu .. Lisää siihen sitten sääntöjä joita ei nuoret ymmärrä ja omaksu - niin ei tarvitse ihmetellä jos nuori ihminen saa vaikeuksia itsensä kanssa ..

Siksi olen ainakin minä opettanut lapsilleni että seksi on ylimainostetua ja että seksi on ihmisen itsensä hallittavissa - ihminen voi itse päättää seksi-elämänsä sisällöstä ja on viisasta antaa itselleen aikaa, eikä pitää turhaa kiirettä - näissäkin asioissa.. että ei jälkeenpäin tarvitse tuntea että teki jotain mikä ei tunnu oikein mukavalta,

Nuorena on viisasta myös karttaa sellaista tekemistä joissa ajattelukyky laskee liikaa - esimerkiksi ryhmätanssi on paljon kivampaa - kuin kapakoissa tanssiminen pikku hiprakassa ,, ja niin edelleen ..

Siis kysymys on mielestäni paljon laajempi kuin vain masturbaation ollako vai eikö olla ..

alex :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      261
      9368
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      317
      6544
    3. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      69
      1534
    4. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1371
    5. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      92
      1185
    6. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      109
      1141
    7. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      72
      993
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      42
      841
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      23
      736
    10. MUISTATTEKO SEN?

Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      311
      718
    Aihe