Mitä tehdä tiloilla?

miekkonen30

Eräs kirjoittaja tuossa alempana hieman sivusi tilan jatkamisen aihetta, joten avaudunpa itsekin.

Tilanteemme lyhyesti kuvattuna seuraava:
- vaimo ja minä olemme molemmat maatalon lapsia
- ei karjaa, metsää yhteensä n 250 ha, pellot yht 30 ha vuokralla
- asumme n 300 km:n päässä nykyään, hyvä työpaikka ja toisen alan koulutus kummallakin, perhe-elämä täällä "etelässä" nykyään
- pidämme oikeasti maaseudusta ja maatalon töistä, joten emme raski tiloista aikanaan luopuakaan

Mitä tehdä? Mitä mietteitä teillä muilla?

12

1871

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turvemuija

Kyllähän raha on aina jollakin tavalla "kiinni" siinä maassa, maatilassa, ei minusta kannata luopua. Voitte kai jatkaa samaan malliin? Tuon kokoinen metsäalakin vaatii jo paljon hoitamista vaikka pellot olisivat vuokralla.
      Sitä paitsi, koskaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan...mitä yllätyksiä ja mitä muutoksia elämässä tapahtuu.
      On myös hyvä, että pellot ovat vuokralla ja siis hoidettu.

• kkkkj

Mielestäni ei ainakaan kannata maista luopua. Olen itse samanlaisessa tilanteessa ja olen ajatellut asian näin: kiinteä omaisuus on ja pysyy (jos ei sosialisoida!) ja sen arvo on paljon enemmän kuin rahallinen myyntiarvo. Jos myisin maani, niin mitä sitten? Rahat ei pankissa liiemmin lämmitä, uuden auton hinta laskee hetkessä jne. Helposti tullaan tilanteeseen että kaikki on mennyt... Tutullani kävi juuri näin. Sai perinnöksi maatilan, jonka myi, oli rikasta miestä. Sijoitti rahat ja kaikki meni ja firman konkurssi vielä päälle. Jos olisi metsänsä pitänyt niin ei olisi hätäpäivää vieläkään.

Vuokraa pellot, tee pysykää ammateissanne ja töissänne, hoitakaa metsiä lomilla ja vapaa-aikoina, siinä se! Ja jos haluatte muutosta elämäänne niin sitten alatte itse viljellä.

• miekkonen30
        kkkkj kirjoitti:

Mielestäni ei ainakaan kannata maista luopua. Olen itse samanlaisessa tilanteessa ja olen ajatellut asian näin: kiinteä omaisuus on ja pysyy (jos ei sosialisoida!) ja sen arvo on paljon enemmän kuin rahallinen myyntiarvo. Jos myisin maani, niin mitä sitten? Rahat ei pankissa liiemmin lämmitä, uuden auton hinta laskee hetkessä jne. Helposti tullaan tilanteeseen että kaikki on mennyt... Tutullani kävi juuri näin. Sai perinnöksi maatilan, jonka myi, oli rikasta miestä. Sijoitti rahat ja kaikki meni ja firman konkurssi vielä päälle. Jos olisi metsänsä pitänyt niin ei olisi hätäpäivää vieläkään.

Vuokraa pellot, tee pysykää ammateissanne ja töissänne, hoitakaa metsiä lomilla ja vapaa-aikoina, siinä se! Ja jos haluatte muutosta elämäänne niin sitten alatte itse viljellä.

Samansuunaisia ajatuksia on ollu itselläkin. Pellot jos vuokraisi niin pysyväthän ainakin kunnossa, vähäinen vuokratulo niistä on sivuseikka. Pääasia että aktiiviviljelijät saavat peltoalaa ja meille riittäisi että maat olisi suurin pirtein kunnossa.

Metsät askarruttaa enemmänkin, niiden hoitaminen kun vaatii oman aikansa, että miten sitä työnsä ohella ehtii... Nykyisin kun vanhemmat on niitä hyvin hoitaneet kun vieressä asuvat. Mutta ajankäyttö on järjestelykysymys.

Kiitos mielipiteistä! Tästä oli apua.

• miekkonen30 kirjoitti:

Samansuunaisia ajatuksia on ollu itselläkin. Pellot jos vuokraisi niin pysyväthän ainakin kunnossa, vähäinen vuokratulo niistä on sivuseikka. Pääasia että aktiiviviljelijät saavat peltoalaa ja meille riittäisi että maat olisi suurin pirtein kunnossa.

Metsät askarruttaa enemmänkin, niiden hoitaminen kun vaatii oman aikansa, että miten sitä työnsä ohella ehtii... Nykyisin kun vanhemmat on niitä hyvin hoitaneet kun vieressä asuvat. Mutta ajankäyttö on järjestelykysymys.

Kiitos mielipiteistä! Tästä oli apua.

Mikään huijaten tehty sopimus (Suomen EU-liittymissopimus) ei ole oikeudellisesti pätevä.

Rekisteröidyin agronettiin ja avasin keskustelun
        Nettikirjalla

EU-neuvottelujen hämärät taustat

http://www.agronet.fi/dcforum/Agronet/DCForumID1/8545.html

Asiasta on keskustelu myös osoitteessa

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000024&conference=4500000000000713&posting=22000000004966237

• Talonpoika

Peltoja ei kannata enää myydä,sillä niitä tulette tarvitsemaan hyvin pian.Syy tällaiseen ohjeeseen on se,että ruuasta tulee hirmu pula jo ehkä 10 vuoden sisällä.Kaikki riippuu öljyn riittävyydestä ja uusimman arvion mukaan öljyntuotanto on jo laskemassa.Kannattaa siis pitää pellot omistuksessa mutta on tärkeää että pystyy myös itse tuottamaan ruokaa ja mikä nolointa,vanhoilla menetelmillä.Vaikka teillä on hyvät työpaikat nyt,niitä ei ole enää kun öljy loppuu.Näistä EU-tuista ei sikäli kannata välittää koska ne loppuvat samanaikaisesti koska koko laitos hajoaa omaan hulluuteensa.Suomessa on nyt vallassa vastuuton porukka joka ei piittaa lainkaan ihmisten tulevaisuudesta.On syytä pitää varansa jotta ei menetä arvokkainta omaisuuttaan, maata.Nämä kettu-kepulaiset keksivät koko ajan konsteja joilla pyritään tekemään muiden maanomistus mahdottomaksi.Esim. tämä vuokrajuttu,joka tekee omistajalle mahdottomaksi viljellä EU:ssa omaa peltoaan .

• ei itsekään kepulainen

Vai että kepulaiset keksivät sellaisia konsteja. Kaikki on ilmeisesti kepua mikä sua v*tuttaa. Taitaa sitten koko valtava Euroopan manner olla kepulaisia kun tuo vuokramaiden tukioikeusasia on nimenomaan EU:sta lähtöisin eikä pienen Suomen kepupiireistä.

No, onneksi on kepu, sen niskaan voi aina kaataa omat vaivansa.

• Talonpoika
        ei itsekään kepulainen kirjoitti:

Vai että kepulaiset keksivät sellaisia konsteja. Kaikki on ilmeisesti kepua mikä sua v*tuttaa. Taitaa sitten koko valtava Euroopan manner olla kepulaisia kun tuo vuokramaiden tukioikeusasia on nimenomaan EU:sta lähtöisin eikä pienen Suomen kepupiireistä.

No, onneksi on kepu, sen niskaan voi aina kaataa omat vaivansa.

Kaipa käsität yksinkertaisen yhtälön:kepu EU-jäsenyys=syy näihin asioihin.Jos et ymmärrä,olet tosi uskovainen ja uskovaiset ei voi ottaa osaa järkimiesten keskusteluun.

• ei itsekään kepulainen
        Talonpoika kirjoitti:

Kaipa käsität yksinkertaisen yhtälön:kepu EU-jäsenyys=syy näihin asioihin.Jos et ymmärrä,olet tosi uskovainen ja uskovaiset ei voi ottaa osaa järkimiesten keskusteluun.

Ai minkä suhteen olen uskovainen?

• Talonpoika

Ai minkä suhteen olen uskovainen?

Taidat olla näitä piilokepulaisia kun noin kovasti loukkaannut.Tollaset niitä pahimpia onkin,ne tekee myyräntyötä piilossa.Erehdyit väärään paikkaan puolustelemaan tätä luuseripuoluetta joka vähät välittää enää talonpokien tilanteesta ja samalla tuhoavat meidän suomalaisten tulevaisuuden.

• ei itsekään kepulainen
        Talonpoika kirjoitti:

Taidat olla näitä piilokepulaisia kun noin kovasti loukkaannut.Tollaset niitä pahimpia onkin,ne tekee myyräntyötä piilossa.Erehdyit väärään paikkaan puolustelemaan tätä luuseripuoluetta joka vähät välittää enää talonpokien tilanteesta ja samalla tuhoavat meidän suomalaisten tulevaisuuden.

Kokoomusta äänestävänä olen aina ihmetellyt teitä ruikuttajia jotka ovat kepun iltalypsypolitiikasta riippuvaisia ja silti samaan hengenvetoon syyttävät kepua omasta saamattomuudestaan.

• volga

Kokoomusta äänestävänä olen aina ihmetellyt teitä ruikuttajia jotka ovat kepun iltalypsypolitiikasta riippuvaisia ja silti samaan hengenvetoon syyttävät kepua omasta saamattomuudestaan.

Kokoomus on militaristien ja kapitalistien puolue. Rikkaiden, omistajien ja rahan puolue. Tärkeämpää olisi jakaa kuin omistaa, mutta sitä on vaikea oppia.

• Talonpoika

Tarkoitan kettu-kepulaisilla kaikkia eduskuntapuolueita ja niiden äänestäjiä.Tehän luulette kaikki olevanne niin viekkaita,että muita petkuttamalla jäätte kaikki voitolle.Olet tulevaisuudessa suuri luuseri,joka on petkuttanut vain itseään kannattaessaan näitä pörssipuolueita.Tapoihini ei kuulu kerjätä vallassaolijoilta etuja,en ole hovinarri kuten moni muu.Matele sinä vaan keinottelijoiden jaloissa epäitsenäisenä työantajien ja pelureiden siipeilijänä jolla ei ole harmainta aavistusta todellisuudesta joka on nurkan takana.Onhan mennyt sadut perille.Ja kun enemmistö suomalaisista on täysin pönttöjä niin ei kai voi tehdä muuta kuin vitsailla teidän touhuistanne.Jatkakaa vaan samaan malliin niin hauskaa riittää,eikä siitä tarvi maksaa mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      8777
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3459
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      26
      2650
    4. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2030
    5. Kysely lieksan miehille

Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      80
      2030
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      357
      1747
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1442
    8. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1211
    9. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1095
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      68
      1050
    Aihe