Miten mobiililaajakaista voi olla nopeampi kuin ADSL?

Siis häh

Katselin tuossa äsken saunalahden nettisivuja ja huomasin, että kotiosoitteeseeni on saatavilla saunalahden tuplalaajakaista. ADSL:n maksiminopeudeksi ilmoitettiin 20 M, mobiililaajakaistalle taas 50 M. Miten tämä voi olla mahdollista kun eikös data yleensä liiku nopeammin kiinteitä verkkoja pitkin?

7

352

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei,

tämä johtuu siitä, että tuo tarjolla oleva ADSL-yhteys on tekniikaltaan rajoitettu noin 20 Mbps tasolle. Tämä johtuu kuparikaapeloinnista ja yleensä pitkistä matkoista lähimpään keskukseen.

Mikäli osoitteeseen olisi tarjolla valokuituyhteys, voisi siinä tapauksessa olla tarjolla 250 Mbps nopeus.

Teemu / Palstatiimi

http://palsta.elisa.fi
      http://palsta.saunalahti.fi

• Valitettavasti ei...

Palstatiimi ei sitten ottanut mitään kantaa mobiililaajakaistan nopeuteen...

Ei sillä mobiililaajakaistalla 50 Mbit/s nopeutta saavuta välttämättä koskaan. Se on vain teoreettinen maksiminopeus. Todellinen nopeus 3G:llä on luokkaa 1-8 Mbit/s. 4G:llä pääsee 15-40 Mbit/s nopeuksiin, jos signaali on hyvä ja verkossa ei ole ruuhkaa.

Vaikka kiinteän laajakaistan nopeus olisi pienempi kuin mitä mobiililaajakaistan parhaimmillaan, niin se voittaa mobiililaajakaistan luotettavuudessa. Yhteysongelmat ovat paljon harvinaisempia.

Mobiililaajakaistalla joudut jakamaan tukiaseman kapasiteetin muiden käyttäjien kanssa. Siksi esim. 3G-mobiililaajakaistan nopeus voi olla yöaikaan yli 10 M, mutta alkuillasta alle 1 M. Verkon ruuhkautuessa nopeudet putoavat rajusti.

Kiinteän laajakaistan nopeus on vakaa, se ei juuri vaihtele. Jos se on vaikka 10 M, niin se on sitä koko ajan. Kiinteän laajakaistan kapasiteettia ei tarvitse jakaa naapureiden kanssa (paitsi jos erikseen niin haluaa tehdä).

• Jooeipäis

Kyllä kiinteäkin laajakaista voi olla jaettu, esim. kaapelimodeemissa on 220M-kapasiteetti joka jaetaan kai taloyhtiön/kadun talojen kesken. Siinä voi jo miettiä monelleko jää siitä täydet 100M, kunnes alkaa hidastumaan kaikilla...

• maihmettelenma

Minulla mokkula näyttää täydet 5 tolppaa 4G verkossa ja silti Saunalahden prepaid pelaa yleensä kaikkina vuorokauden aikoina ja kaikkina viikonpäivinä 6-12M nopeudella. Joskus harvoin ennätys 18M

Samassa paikassa Sonera ja DNA pelaa aina 35-40M nopeudella.

Miksi SL on noin hidas vaikka täysi kenttä???

• toteaja-

niinhän se on autoillakin, vaikka olisi kuin kaasu täysillä, niin toiset autot kulkee nopeampaa kuin toiset

• siinäonsyy

Enemmän käyttäjiä..

• Elisasäästö

Itselle tuli kirje Soneralta että irtisanovat ADSL-liittymän joka oli 1 Mbps. Nopeus oli 0.89 Mbps / 0.30 Mbps. Huonojen kuparien takia. Myyvät nyt 4G-liittymää samalla 30 € hinnalla. Sanoin etten tarvitse ja sopimus purettiin ilman korvaavaa. Marssin Elisan liikkeeseen ja siirsin liittymäni myös Soneralta elisalle ja vaadin 1 Mbps laajakaistaa siihen, jollainen minulla oli Soneralla. Samalla ostin älypuhelimen, jolla voin jakaa tuota yhteyttä koneelle. Vaikka hinnastossa ei ole, kaveri soitti jonnekin ja sieltä annettiin lupa 1 mbit liittymän myymiselle. 9.90 € kk ja muu käytön mukaan.

Vastaa käyttöä ja puhelin on joku 4G-luuri, mutta käytän vaan 3G 1 m nopeutta. Liittymä on rajaton ja myyjä vakuutti asian olevan niin. Kerroin selvästi että tulee jokapäiväiseen käyttöön. Kotona asentamaan ja tottahan tosiaan toimii hyvin, kenttää on 3/5, mutta nopeus on 1.50 Mbps / 0.50 Mbps eli reilusti parempi kun entinen Sonera DSL 1 mb ja vähemmän hintaa. Olen todella tyytyväinen nyt. Kiitos Soneralle kun irtisanoi sopimukse niin tajusin toimia ja halventaa sopimusta. Nyt opettelen laitteen käyttöä ja olen jo päässyt nettiin mm. kahvilassa tuolla puhelimella eli sähköpostit voi nyt lukea. Kiitos Elisan myymälään!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      149
      5828
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      35
      4243
    3. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      0
      3520
    4. Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan

Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv
      Maailman menoa
      49
      2741
    5. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      31
      2554
    6. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2520
    7. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      32
      2498
    8. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      16
      2408
    9. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      43
      2065
    10. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      26
      2025
    Aihe