Miten estän käyttäjiä sammuttamasta konetta? Distro on Fedora Core 2.
Miten estän käyttäjiä sammuttamasta konetta?
7
576
Vastaukset
- klm
..että kirjaudut itse roottina sisään..:)
(sen jälkeen normaali-userin on aika vaikea sammuttaa konetta, mikäli eivät tiedä root-tunnustasi, vai mitä?) - virtakytkin
"Miten estän käyttäjiä sammuttamasta konetta?"
ATX-emoissa voi jopa määritellä, mitä tapahtuu, kun virtakytkintä painetaan. Valitettavasti vain ups auttaa, jos virtapiuha irroitetaan (jos sekään).
Tutkailepa /etc/inittab -tiedostoa.
man inittab kertoo lisää.
Tämä ei ole FC2 specifiä, vaan toimii kaikilla jakeluilla.- mdk 10
mulla mdk 10, ja kde työpöytä, kun lukitsen näytön haluaisin ettei kukaan voisi myöskään sammuttaa sitä niinkuin aiemmissa mdk:issa mutta tässä 10:ssä kun voi kaynnistää toisenkin istunnon niin myös koneen sammutus käy vaikka toinen käyttäjä olisi lukinnut koneen.
- Virtakytkin
mdk 10 kirjoitti:
mulla mdk 10, ja kde työpöytä, kun lukitsen näytön haluaisin ettei kukaan voisi myöskään sammuttaa sitä niinkuin aiemmissa mdk:issa mutta tässä 10:ssä kun voi kaynnistää toisenkin istunnon niin myös koneen sammutus käy vaikka toinen käyttäjä olisi lukinnut koneen.
.....
Näytönsäästäjä (lukitus) ei riitä mihinkään. Pitää määritellä shutdown.
- Tarkoitus on...
...että käyttäjät pystyisivät käyttämään konetta, mutta eivät sammuttamaan.
Kokeile muuttaa /etc/inittabin rivi "ca:..:ctrlaltdel" loppuosa, missä viimeisenä osana puolipisteen jälkeen on esim. "/sbin/shutdown -t1 -a -r now" muotoon "/bin/echo estetty" (tai kommentoi koko rivi #-merkillä. Seuraavaksi pitää tehdä roottina komento "telinit q", jotta muutos tule voimaan.
Katso man init ja man inittab.
- jore
Kylmäbootin jälkeen voi kuitenkin valita Linux/(MS)-bootin. Tietenkin muilla tunnuksilla.
Ei sitä sammutusta voi kokonaan estää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1913135
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.652783- 2032250
- 741896
- 1021803
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91711- 1071547
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2191186- 811140
- 951099