Täällä on paljon tapeltu siitä kumpi on parempi lukio vai amis? Mutta jokaisella ihmisellä on erilaiset halut ja tarpeet ja jotkut menevät lukioon sen takia koska eivät vielä tiedä mihin menisivät. Itse olen opiskellut lähihoitajaksi ja nyt opiskelen kätilöksi ja olen sitä mieltä että amiksesta on enemmän hyötyä kuin lukiosta koska me valmistumme ammattiin. Lisäksi lukio on yliarvostettu ja amis aliarvostettu. Tämä oli minun mielipiteeni
Lukio-amis
28
1513
Vastaukset
- isto
Minua itseään eij ainakaan hirveästi kiinnosta onko koulu arvostettu vai ei, riittää kun pystyn näyttämään osaamiseni.
Itse olen lukiosta sitä mieltä, että ihan jees paikka, käykööt ketkä käy. Minä en kumminkaan saanut missään vaiheessa päähäni, että mitä hyötyä minun on opiskella maailman pienempiä hyönteisiä ja jotain älvetin ristiretkiä ulkoa.. No joo, ehkä vähän kärjistetty esimerkki, mutta kuitenkin.. pointti tuli varmaan selväksi. Toisaalta, onhan lukiosta hitosti hyötyä, esimerksi vaikka trivial pursuitin pelaamisessa.
No joo, itse olen käynyt kauppiksen ja nyt opiskelen ammattikorkeessa ja kohtuu tyytyväinen vaikka en lukiota olekkaan suorittanut..- Venla
En minäkään katso että onko se arvostettu vai ei mutta kyllä se ottaa pikkuisen päähän kuin lukiolaisia pidetään niin viisaina ja amikseen menijöitä tyhmänä.
- jasmin
On myös muita syitä mennä lukioon kuin se, ettei tiedä mitä tulevaisuudelta haluaa. Itse valitsin lukion saadakseni yleissivistystä. Haluamaani ammattiin pääsisi myös amiksesta, mutta mielestäni lukio tarjoaa siihen kuitenkin paremman pohjan. Lukiosta ei valmistu ammattiin, mutta millaisiin ammatteihin sitten amiksista valmistuu? Lähinnä huonosti palkattuihin ja fyysisesti rasittaviin. Ellei tyydy yhteiskunnan pohjasakkana olemiseen, myös amiksen jälkeen on jatkettava opiskeluja. Siksi en todellakaan ymmärrä, miksi sitä ammattiin valmistumista niin kauheasti hehkutetaan. Amikset on kyllä hyödyllisiä, ei siinä mitään, mutta mielestäni niitä on turha edes verrata lukioon. Niissä käsitellään niin erilaisia asioita ja niin erilaisilla tavoilla... Käytännön osaamiselle on tarvetta, mutta niin on myös teoreetikoille.
- Venla
Onhan se helppo sinun puhua mutta jokainen työ on minusta arvokas ja myös amiksesta valmistuu minun mielestäni hyviin ammateihin,minusta se on pääasia että tykkää työstään ja tekee oikeaa työtä eikä kehuskele vaan papereilla. Itse opiskelen nyt ammattikorkeakoulussa kätilöksi mutta eipä tuo palkka silti ole kovin kummoisempi kuin lähihoitajalla.
- jaska
kauppis on hyvä valinta. niissä valmistuu johonkin, kun taas lukiossa pitää jatkaa ja pitkälle ennen kuin pääsee töihin. mielummin minä menen nopeasti töihin kuin opiskelen 30vuotiaaksi.
mun mielipide on että amis on hyödyllisempi kuin lukio. - puolesta ja vastaan
Oon siinä samaa mieltä jasminin kanssa et ei lukioo ja amista voi verrata toisiinsa. Lukioita voi verrata keskenään ja amiksia keskenään, mut niitä on turha ruveta sotkemaan. Sit joku kirjotti et amiksesta pääsee "huonompiin" ammatteihin (tai miten nyt sana tarkasti meni) kuin lukiosta. Mut jos ajatellaan et lukiolainen opiskelee kolme vuotta ja ammattikoululainen kolme vuotta, niin lukiolainen on työtön ja amislaisella voi olla koulutuksesna mukaista työtä. Että näinkin voi ajatella. Harvempi tietysti ammattikoulusta jatkaa, kun ei ole pakko kun ammatti jo on... Mut siis mikäänhän ei ole näinkään yksinkertaista...
- Kielo
itse suoritin kaksoistutkinnon eli jasminin luokituksen mukaan taidan olla vain puoliksi "alempaa kastia".pidin hyödyllisenä neljää pakollista ainetta mitkä kirjoitin,amiksen yhteiset opinnot kun ovat aika ala-aste meininkiä.Mutta muuten amis on parempi jos tietää mitä haluaa.ja joku sanoi ettei amiksesta lähdetä jatkamaan kun ammatti jo on,itse aion jatkaa.
ärsyttää nuo lukiopellet jotka saarnaavat olevansa fiksumpia sillä perusteella että tietävät juuri noita älyttömyyksiä kuten maailman pienin ötökkä jne.Ilman meitä amislaisia saisivat tehdä kaiken itse ja mitä siitäkään tulisi ilman ammattitaitoa,nurkkaan häpeämään ne jotka eivät ammattilaisia arvosta.- -
Voisit sä millään kertoo vähän tarkemmin kaksoistutkinnon suorittamisesta? Onks se kuin rankkaa? Mä oon lukios ekaa vuotta ja haluisin vaihtaa amikseen/suorittaa kaksoistutkinnon. Kiitti etukäteen jos viitit vastata!
- Kielo
- kirjoitti:
Voisit sä millään kertoo vähän tarkemmin kaksoistutkinnon suorittamisesta? Onks se kuin rankkaa? Mä oon lukios ekaa vuotta ja haluisin vaihtaa amikseen/suorittaa kaksoistutkinnon. Kiitti etukäteen jos viitit vastata!
hyvällä lukupäällä se ei ole kovin rankkaa,mutta kyllä kahden tutkinnon suorittaminen silti kävi välillä voimille.mun peruskoulun päästötodistuksen ka oli vähän päälle 8.eka vuos nukossa(nuorisokokeilu) meni lähinnä siinä kun opettaja väänsi rautalangasta asioita niille joilla ei oikeastaan ollut mitään intoa opiskella ja siinä sitten kärsi muiden opiskelu,että terveiset vaan sähköpuolen ja liiketalouden pojille.
itsenäinen opiskelu on kova sana.ja iltalukio.
kirjotustulokseeni en ole kovin tyytyväinen,c:n papereilla ei kauheesti juhlita ja tiedän että kunnon yrittämisellä ja muutaman lisäkurssin käynnillä olisin pystynyt paljon parempaan. - -
Kielo kirjoitti:
hyvällä lukupäällä se ei ole kovin rankkaa,mutta kyllä kahden tutkinnon suorittaminen silti kävi välillä voimille.mun peruskoulun päästötodistuksen ka oli vähän päälle 8.eka vuos nukossa(nuorisokokeilu) meni lähinnä siinä kun opettaja väänsi rautalangasta asioita niille joilla ei oikeastaan ollut mitään intoa opiskella ja siinä sitten kärsi muiden opiskelu,että terveiset vaan sähköpuolen ja liiketalouden pojille.
itsenäinen opiskelu on kova sana.ja iltalukio.
kirjotustulokseeni en ole kovin tyytyväinen,c:n papereilla ei kauheesti juhlita ja tiedän että kunnon yrittämisellä ja muutaman lisäkurssin käynnillä olisin pystynyt paljon parempaan.Mä oon kans ajatellu et amikses voi olla just toi huonoo ettei välttämättä saa opiskeltuu niin "tehokkaasti" jos joukos on sellasii jotka ei oo ollenkaan kiinnostuneit oppimisesta.. vähän niinku yläasteella esim.. Mut kiitos kuitenki.
- aksu
Amisten ja lukioiden tasoista en rupea tappelemaan, kun ne on niin erilaiset paikat. Entä sitten opiskelijat? Tilastollisia vertailuja on tehty, ja tässä joukko kiistämättömiä tosiasioita:
Amislaiset polttaa tupakkaa, ryyppää ja käyttää huumeita useammin ja enemmän kuin lukiolaiset.
Amislaiset alottaa seksin aiemmin kuin lukiolaiset.
Amislaiset joutuu mielisairaalahoitoon useammin kuin lukiolaiset.
Amislaiset tekee rikoksia enemmän kuin lukiolaiset.
Amislaisten älykkyysosamäärät ovat keskimäärin heikkommat kuin lukiolaisten.
Amislaiset yrittävät itsemurhaa useammin kuin lukiolaiset.
Luetteloa voisi jatkaa vaikka kuinka paljon. Joten onnea kaikille niille, jotka valitsevat / ovat valinneet amiksen. Vanha kansakin sen tietää, että seura tekee kaltaisekseen.- Venla
Just joo ehkä sun päässä! Toi kuulostaa ihan joltain opo puheelta: jos menet amikseen susta tulee juoppo! Hei haloo jokainen ihminen tekee elämässään mitä haluaa ja ne asiat mitä tekee ei johdu siitä että on lukiossa tai amiksessa. Aika kumma että minä en käytä huumeita,juon noin kerran kuukaudessa,en polta enkä koskaan ole edes yrittänyt itsemurhaa kuten ei minun luokkatoveritkaan.
Myös amiksessa voi pyrkiä eteenpäin, meillä on sentään osaamista työssä joilla voimme kehua eikä vain pelkkiä papereita! - aksu
Venla kirjoitti:
Just joo ehkä sun päässä! Toi kuulostaa ihan joltain opo puheelta: jos menet amikseen susta tulee juoppo! Hei haloo jokainen ihminen tekee elämässään mitä haluaa ja ne asiat mitä tekee ei johdu siitä että on lukiossa tai amiksessa. Aika kumma että minä en käytä huumeita,juon noin kerran kuukaudessa,en polta enkä koskaan ole edes yrittänyt itsemurhaa kuten ei minun luokkatoveritkaan.
Myös amiksessa voi pyrkiä eteenpäin, meillä on sentään osaamista työssä joilla voimme kehua eikä vain pelkkiä papereita!Niin, amiksessakin voi olla ja on ihan täysjärkisiä ihmisiä, joilla on järkeä päässä. Mutta kun ympärillä pörrää pelkkiä tyhjäpäitä, jotka on kiinnostuneita vaan perjantain kännistä, huumeista ja siitä miten saa pöllittyä jotain arvokasta & tarpeellista, ympäristö ei välttämättä oo kovinkaan hyvä. Sieltä saa varmasti vaikutteita. Ja kun sellaset "huonommat" ihmiset valitsee amiksen, eikö se jo sinällään kerro jotain amisten tasosta? ("Huonommilla" ihmisillä tarkotan siis sellasia, jotka joutuu kahnauksiin lain kanssa jne. eli mistään varsinaisesta huonommuudesta ei ole kyse.) Ja noista mun viimeks antamistani FAKTOISTA on tehty monta pätevää tutkimusta, joten ellei sulla oo antaa mun tietojani kumoavia fakta-argumentteja, älä väitä mua valehtelijaks. Mä kerroin vaan totuuden, miksi sä sen niin ittees otit?
PS. Mistä tiedät, ettei yksikään luokkatovereistasi oo koskaan yrittänyt itsemurhaa? Luuletko, että ne tosissaan kertois sen kaikille jos ois joskus yrittänyt? Eikä niitä itsarin yrittäjiä joka luokalla oo, ei edes joka paikkakunnallakaan. - Venla
aksu kirjoitti:
Niin, amiksessakin voi olla ja on ihan täysjärkisiä ihmisiä, joilla on järkeä päässä. Mutta kun ympärillä pörrää pelkkiä tyhjäpäitä, jotka on kiinnostuneita vaan perjantain kännistä, huumeista ja siitä miten saa pöllittyä jotain arvokasta & tarpeellista, ympäristö ei välttämättä oo kovinkaan hyvä. Sieltä saa varmasti vaikutteita. Ja kun sellaset "huonommat" ihmiset valitsee amiksen, eikö se jo sinällään kerro jotain amisten tasosta? ("Huonommilla" ihmisillä tarkotan siis sellasia, jotka joutuu kahnauksiin lain kanssa jne. eli mistään varsinaisesta huonommuudesta ei ole kyse.) Ja noista mun viimeks antamistani FAKTOISTA on tehty monta pätevää tutkimusta, joten ellei sulla oo antaa mun tietojani kumoavia fakta-argumentteja, älä väitä mua valehtelijaks. Mä kerroin vaan totuuden, miksi sä sen niin ittees otit?
PS. Mistä tiedät, ettei yksikään luokkatovereistasi oo koskaan yrittänyt itsemurhaa? Luuletko, että ne tosissaan kertois sen kaikille jos ois joskus yrittänyt? Eikä niitä itsarin yrittäjiä joka luokalla oo, ei edes joka paikkakunnallakaan.Jaa missäköhän sä tuollaisia tutkimuksia olet nähnyt ja eipä pidä liiaksi luottaa mihinkään tutkimuksiin. Ja miten sinä määrittelet huonon ihmisen? Sillä kun se on mennyt amikseen? Sillä kun se on ryöstänyt kioskin? Kukaan ei voi sanoa että tuo on huono ihminen koska meissä kaikissa on huonoja että hyviä puolia!
- aksu
Venla kirjoitti:
Jaa missäköhän sä tuollaisia tutkimuksia olet nähnyt ja eipä pidä liiaksi luottaa mihinkään tutkimuksiin. Ja miten sinä määrittelet huonon ihmisen? Sillä kun se on mennyt amikseen? Sillä kun se on ryöstänyt kioskin? Kukaan ei voi sanoa että tuo on huono ihminen koska meissä kaikissa on huonoja että hyviä puolia!
"Jaa missäköhän sä tuollaisia tutkimuksia olet nähnyt ja eipä pidä liiaksi luottaa mihinkään tutkimuksiin."
Olen lukenut monestakin eri lähteestä. En nyt todellakaan muista mistä, kun olen lukenut niin paljon kaikkea, mutta kyse on joka tapauksessa monesta eri tutkimuksesta. Tiesitkös muuten, että tutkimuksia arvioidaan niiden tilastollisen pätevyyden mukaan? Mm. lukion psykologiassa käsitellään aihetta tarkemmin, joten jätän nyt yksityiskohdat käsittelemättä. (Osaat kai kuitenkin tarpeen vaatiessa suunnistaa kirjastoon ja lainata sieltä ko. alan opuksen?) Pääasia on, että monien eri tahojen suorittamat tilastollisesti pätevät tutkimukset useiden vuosien ajalta toteavat saman: amislaiset on kaikkea sitä mitä olen jo kertonutkin. Kyseessä on siis täysin luotettava faktatieto.
"Ja miten sinä määrittelet huonon ihmisen? -- Kukaan ei voi sanoa että tuo on huono ihminen koska meissä kaikissa on huonoja että hyviä puolia! "
Täytyykö sulle nyt ihan kaikki rautalangasta vääntää? Mähän kirjotin: "...eli mistään varsinaisesta huonommuudesta ei ole kyse." Ja mä kirjoitin aina sen huonommat-sanan lainausmerkkeihin. Ellet tiedä, miten sellaset merkit vaikuttaa sanaan, sä kaipaisit todellakin vielä paljon peruskouluopetusta. Anteeksi vaan. Ja kehtaat vielä haukkua mua "tyhjä pääksi" (se on muuten yhdyssana). - Kielo
jopas oli hupaisaa,hihhih.mutta kyllähän nuo taitavat jotenkin pitää paikkansa,olen itsekin lukenut noita tutkimuksia sieltä sun täältä.
no,oletko sinä nyt sitä mieltä että amiskat ovat tarpeetonta pohjasakkaa joka kuuluu suoraan vankilaan siveysvyön ja pakkopaidan kera?mitä häh?
ja kehtaatko väittää minua tyhmäksi pelkästään koulutuksen perusteella?se jos mikä on tyhmyyttä,idiootti!>:#
taidan mennä nukkumaan...väsyttää.................... - aksu
Kielo kirjoitti:
jopas oli hupaisaa,hihhih.mutta kyllähän nuo taitavat jotenkin pitää paikkansa,olen itsekin lukenut noita tutkimuksia sieltä sun täältä.
no,oletko sinä nyt sitä mieltä että amiskat ovat tarpeetonta pohjasakkaa joka kuuluu suoraan vankilaan siveysvyön ja pakkopaidan kera?mitä häh?
ja kehtaatko väittää minua tyhmäksi pelkästään koulutuksen perusteella?se jos mikä on tyhmyyttä,idiootti!>:#
taidan mennä nukkumaan...väsyttää....................Olen todella pettynyt siihen käsitykseen, joka sulla musta on. Itse asiassa mä menin amikseen ennen kun vaihdoin sieltä lukioon. Tympäännyin niin opetuksen hitauteen ja siihen, kun suurin osa porukoista oli täysin toivotonta sakkia. En ole ikinä väittänyt amislaisia tyhmiksi. Olen varsin tietoinen siitä, että koulumenestys on pitkälti sidoksissa kotioloihin, joten amislaiset tulevat keskimäärin huonommista perheistä ja ovat keskimäärin laiskempia kuin lukiolaiset. Huomaa sana keskimäärin. Mm. itselläni oli yläasteen päästötodistuksessa lukuaineiden keskiarvo 9,8 ja olen aina hoitanut hommani kunnolla, joten en todellakaan koe olevani "huonon" kodin laiska kasvatti. En myöskään tuomitse muita ihmisiä koulutuspaikan takia. Itselleni amis olisi ollut lukiota sopivampi paikka, mikäli siellä ollut porukka olisi omistanut aivot. Olen enemmän sitä tekevää tyyppiä... Ja kuten ensimmäisessä viestissäni mainitsin, en pyri tekemään vertailuja lukion ja amiksen välillä. Kyseessä on kuitenkin niin erilaiset paikat, että ei niitä voi mielestäni täysin vertailla. Toisessa kerrataan ala-asteen juttuja ja opetellaan käytäntöä, toisessa päntätään kirjoja ja käydään pakolliset liikunnat, musiikki ja kuvis siinä sivussa. Opiskelijoista sen sijaan voidaan tehdä ja ollaan tehtykin paljon mielenkiintoisia tutkimuksia, joten otin vain asian senkin puolen esille. Lähinnä siksi, että taas kerran lukion merkitystä aiheetta vähätellään... Jos amis olisi niin paljon parempi, miksi sitten keskimääräisesti älykkäämmät ihmiset valitsevat lukion? Älykkyyttähän ei ole mennä porukan mukana ja "tuhlata" 3 vuotta elämästään pelkästään siksi, että saisi ympäristön arvostusta.
- jaahas
Venla kirjoitti:
Jaa missäköhän sä tuollaisia tutkimuksia olet nähnyt ja eipä pidä liiaksi luottaa mihinkään tutkimuksiin. Ja miten sinä määrittelet huonon ihmisen? Sillä kun se on mennyt amikseen? Sillä kun se on ryöstänyt kioskin? Kukaan ei voi sanoa että tuo on huono ihminen koska meissä kaikissa on huonoja että hyviä puolia!
mikä helvetti sinua vaivaa venla? jos et itse ole tuollainen, niin piruako käniset?
- Mä vain
Oot aivan oikeessa, et lukio ON yliarvostettu. Samoin tietyt ammatit, esim insinööri ym.. Mä ite oon lukiossa, tosin aion kohta vaihtaa amikseen. Mä oon sitä mieltä, et lukio on vaan yks vaihtoehto ja se ei sovi kaikille (esim. mulle) Amiksenki kautta voi päästä hyvään ammattiin, ja ennen kaikkee sellaseen jossa viihtyy. Ei se riitä et on hyvä palkka, ei ainakaan mulle.
- kimmo
Lukio on tosi yliarvostettu Siinä oot oikeessa! Amis rulettaa me opitaan oikeesti hyödyllisiä asioita Amiksessa kkun Lukiolaiset vaan lukee jotain tyhmiä juttuja. Mitä iloo mun on tietää kuuluuko hämähäkki hyönteisiin vai ei. Ja toisin kuin Lukiolaiset väittää Amiksessa ei oo helppoa Amiksessa pärjääjä tarttee paljon Äly-kapasiteettia. Tietty Lukiossa on myös omat niksinsä mut Amiksessa vaaditaan myös käytännön järkeä mikä Lukiolaisilta puuttuu! Lukiossa täytyy vaan lukea kirjaa ja osata toistaa se sanasta sanaan ei siinä oo mitään vaikeeta! Amiksessa täytyy oikeesti osata ja soveltaa. Joten kaikki Ylä-asteella olevat ja kaikki jotka voitte vielä valita valitkaa Amis!!! Lukio on ihan surkea paikka se on kolme vuotta hukkaan heitettyä elämää Lukiossa ei opi mitään hyödyllistä valitse siis Amis Se on portti tulevaisuuteen!
- aksu
"Amis rulettaa me opitaan oikeesti hyödyllisiä asioita Amiksessa kkun Lukiolaiset vaan lukee jotain tyhmiä juttuja."
Niin niin niin. Oletkohan koskaan kuullut kieliopista? Tekstin luettavuutta parantaa huomattavasti oikeaoppinen kirjoitusasu. Se miellyttää silmää ja antaa mm. työnantajalle paremman kuvan työnhakijasta. Siinä on vain yksi hyödyllinen käyttötarkoitus lukion äidinkielelle, niitähän riittää...
"Ja toisin kuin Lukiolaiset väittää Amiksessa ei oo helppoa Amiksessa pärjääjä tarttee paljon Äly-kapasiteettia."
Tarkoitatkohan tolla mystisellä "Äly-kapasiteetilla" kenties älykkyyttä? Lukuisat tutkimukset todistavat, että lukiolaisilla on keskimäärin korkeampi älykkyysosamäärä kuin amislaisilla. Amikseen myös päätyy suurin osa heikkolahjaisista (=ÄO n. 70-85) sekä joukko lievästi kehitysvammaisia. Tämä tosiasia puhuu taatusti sen puolesta, että amiksessa vaaditaan roppakaupalla älliä. (Ja tyhmemmille tiedoksi, että toi edellinen virke on silkkaa satiiria.)
"Tietty Lukiossa on myös omat niksinsä mut Amiksessa vaaditaan myös käytännön järkeä mikä Lukiolaisilta puuttuu!"
Lukiossa keskitytään toki teoriaan, mutta mitä tekemistä sillä on käytännön järjen kanssa? Mihin perustat järjettömän väitteesi? Amislaiset syyllistyvät rikoksiin huomattavasti useammin kuin lukiolaiset. Onko lain rikkominen mielestäsi osoitus käytännön järjestä?
"Lukiossa täytyy vaan lukea kirjaa ja osata toistaa se sanasta sanaan ei siinä oo mitään vaikeeta!"
Ei muuten pidä paikkaansa. Matikka, fysiikka ja kemia nyt tulee ensinnä mieleen. Sovelluksia sovellusten perään, asiat täytyy ymmärtää jos aikoo selvitä ekaa kurssia pidemmälle. Lisäksi lukion koekysymykset ei todellakaan ole yläasteen pikkukysymyksiä, vaan lukiossa on melkein pelkästään esseekysymyksiä ja laajoja kysymyksiä, joissa pärjääminen edellyttää myös jonkinasteista asioiden sisäistämistä.
"Amiksessa täytyy oikeesti osata ja soveltaa."
Jos 3 on yksi prosentti, kuinka paljon on kymmenen prosenttia? Noin "vaikeitten" prosenttilaskujen parissa vietettiin amiksessa 2 oppituntia. Amiksessa riittää pelkkä ulkoluku ja asioiden ulkoa opettelu, kun taas lukion kaavoja pyöritellessä vaaditaan ymmärtämistä.
Anteeksi nyt, kun annan itsestäni ylimielisen kuvan. En todellakaan halveksi amislaisia enkä pidä lukiota ainoana oikeana vaihtoehtona. Minua vain ärsytti suunnattomasti Kimmon viestin sisältämä asioiden vääristely. Hyökkäsin Kimmon valheita, en amista tai amislaisia vastaan. - Paula
aksu kirjoitti:
"Amis rulettaa me opitaan oikeesti hyödyllisiä asioita Amiksessa kkun Lukiolaiset vaan lukee jotain tyhmiä juttuja."
Niin niin niin. Oletkohan koskaan kuullut kieliopista? Tekstin luettavuutta parantaa huomattavasti oikeaoppinen kirjoitusasu. Se miellyttää silmää ja antaa mm. työnantajalle paremman kuvan työnhakijasta. Siinä on vain yksi hyödyllinen käyttötarkoitus lukion äidinkielelle, niitähän riittää...
"Ja toisin kuin Lukiolaiset väittää Amiksessa ei oo helppoa Amiksessa pärjääjä tarttee paljon Äly-kapasiteettia."
Tarkoitatkohan tolla mystisellä "Äly-kapasiteetilla" kenties älykkyyttä? Lukuisat tutkimukset todistavat, että lukiolaisilla on keskimäärin korkeampi älykkyysosamäärä kuin amislaisilla. Amikseen myös päätyy suurin osa heikkolahjaisista (=ÄO n. 70-85) sekä joukko lievästi kehitysvammaisia. Tämä tosiasia puhuu taatusti sen puolesta, että amiksessa vaaditaan roppakaupalla älliä. (Ja tyhmemmille tiedoksi, että toi edellinen virke on silkkaa satiiria.)
"Tietty Lukiossa on myös omat niksinsä mut Amiksessa vaaditaan myös käytännön järkeä mikä Lukiolaisilta puuttuu!"
Lukiossa keskitytään toki teoriaan, mutta mitä tekemistä sillä on käytännön järjen kanssa? Mihin perustat järjettömän väitteesi? Amislaiset syyllistyvät rikoksiin huomattavasti useammin kuin lukiolaiset. Onko lain rikkominen mielestäsi osoitus käytännön järjestä?
"Lukiossa täytyy vaan lukea kirjaa ja osata toistaa se sanasta sanaan ei siinä oo mitään vaikeeta!"
Ei muuten pidä paikkaansa. Matikka, fysiikka ja kemia nyt tulee ensinnä mieleen. Sovelluksia sovellusten perään, asiat täytyy ymmärtää jos aikoo selvitä ekaa kurssia pidemmälle. Lisäksi lukion koekysymykset ei todellakaan ole yläasteen pikkukysymyksiä, vaan lukiossa on melkein pelkästään esseekysymyksiä ja laajoja kysymyksiä, joissa pärjääminen edellyttää myös jonkinasteista asioiden sisäistämistä.
"Amiksessa täytyy oikeesti osata ja soveltaa."
Jos 3 on yksi prosentti, kuinka paljon on kymmenen prosenttia? Noin "vaikeitten" prosenttilaskujen parissa vietettiin amiksessa 2 oppituntia. Amiksessa riittää pelkkä ulkoluku ja asioiden ulkoa opettelu, kun taas lukion kaavoja pyöritellessä vaaditaan ymmärtämistä.
Anteeksi nyt, kun annan itsestäni ylimielisen kuvan. En todellakaan halveksi amislaisia enkä pidä lukiota ainoana oikeana vaihtoehtona. Minua vain ärsytti suunnattomasti Kimmon viestin sisältämä asioiden vääristely. Hyökkäsin Kimmon valheita, en amista tai amislaisia vastaan.Taidan olla ainoa ihminen joka on kanssasi tässä asiassa samaa mieltä.
Onhan se tosi asia että amiksenkin kautta voi päästä hyvään ammattiin, mutta
akateemiseen ammattiin sieltä ei todellakaan pääse.
Omalla paikkakunnallani mahdollisuudet ovat nin rajatut, että meidän ammattikoulustamme
voi valmistua vain autonasentajaksi, sähköasentajaksi ja kokiksi. Taitaa listalla olla myös joku muovihemmo, jonka tulevaisuutena
on päätyä töihin hikiseen tehtaaseen.
Tuskin amiksen houkuttavuutta lisää se, että sinne menevät kaikki ne peruskoulunsa päättäneet, jotka
eivät pääse mihinkään muualle. Juankoskelaisen amislaisen prototyyppi kulkee Leviksen mustissa 501:sissä, pilottitakki päällä ja lisäksi
ylähuulta peittää muutama hassu viiksikarva. Harrastuksina tällä prototyypillä on ryyppääminen joka viikonloppu ja joskus viikollakin.
Päättötodistuksen keskiarvo on tainnut olla jotakin siellä vitosen ja kutosen välillä.
Mulla ei ihan oikeesti ole mitään ammattikouluja vastaan, mutta meidän oma ammattikoulumme kyllä ärsyttää.
Anteeksi kovasti, jos loukkasin jonkun tunteita. - Timo
Paula kirjoitti:
Taidan olla ainoa ihminen joka on kanssasi tässä asiassa samaa mieltä.
Onhan se tosi asia että amiksenkin kautta voi päästä hyvään ammattiin, mutta
akateemiseen ammattiin sieltä ei todellakaan pääse.
Omalla paikkakunnallani mahdollisuudet ovat nin rajatut, että meidän ammattikoulustamme
voi valmistua vain autonasentajaksi, sähköasentajaksi ja kokiksi. Taitaa listalla olla myös joku muovihemmo, jonka tulevaisuutena
on päätyä töihin hikiseen tehtaaseen.
Tuskin amiksen houkuttavuutta lisää se, että sinne menevät kaikki ne peruskoulunsa päättäneet, jotka
eivät pääse mihinkään muualle. Juankoskelaisen amislaisen prototyyppi kulkee Leviksen mustissa 501:sissä, pilottitakki päällä ja lisäksi
ylähuulta peittää muutama hassu viiksikarva. Harrastuksina tällä prototyypillä on ryyppääminen joka viikonloppu ja joskus viikollakin.
Päättötodistuksen keskiarvo on tainnut olla jotakin siellä vitosen ja kutosen välillä.
Mulla ei ihan oikeesti ole mitään ammattikouluja vastaan, mutta meidän oma ammattikoulumme kyllä ärsyttää.
Anteeksi kovasti, jos loukkasin jonkun tunteita.Ymmärrän että teidän ammattikoulun opiskelijoiden taso on heikko, mutta se ei todellakaan tarkoita että näin olisi muuallakin. Itse kun aikanani luin elektroniikka asentajaksi kahdeksankymmentä luvun puolivälissä ei luokassamme ollut muistaakseni ketään alle kasin peruskoulupapereilla tullutta. Silloin muistaakseni läheiseen lukioon pääsi noin numeroa heikommalla keskiarvolla.
Sitten, määritteleppä minulle akateeminen ammatti?!! Sen voin sanoa, että ylioppilas ei ole yhtään sen kelpoisempi akateemisen ammattiin kuin ammattikoulun käynytkään. Siihen kun ratkaiseen se jatkokoulutus. Itse olen pitkän linjan opiskelija ja nyt koulutukseltani tekniikan lisensiaatti(väitöskirjankin aion tehdä kunhan ehdin). Olen toiminut sekä opetustehtävissä että teollisuuden palveluksessa. Nyt olen erään kohtuu suuren elektroniikka yrityksen konsulttina. Miksi esim. minä kun olin korkeakoulussa opettajana en olisi ollut akateemisessa ammatissa? - pete
Timo kirjoitti:
Ymmärrän että teidän ammattikoulun opiskelijoiden taso on heikko, mutta se ei todellakaan tarkoita että näin olisi muuallakin. Itse kun aikanani luin elektroniikka asentajaksi kahdeksankymmentä luvun puolivälissä ei luokassamme ollut muistaakseni ketään alle kasin peruskoulupapereilla tullutta. Silloin muistaakseni läheiseen lukioon pääsi noin numeroa heikommalla keskiarvolla.
Sitten, määritteleppä minulle akateeminen ammatti?!! Sen voin sanoa, että ylioppilas ei ole yhtään sen kelpoisempi akateemisen ammattiin kuin ammattikoulun käynytkään. Siihen kun ratkaiseen se jatkokoulutus. Itse olen pitkän linjan opiskelija ja nyt koulutukseltani tekniikan lisensiaatti(väitöskirjankin aion tehdä kunhan ehdin). Olen toiminut sekä opetustehtävissä että teollisuuden palveluksessa. Nyt olen erään kohtuu suuren elektroniikka yrityksen konsulttina. Miksi esim. minä kun olin korkeakoulussa opettajana en olisi ollut akateemisessa ammatissa?Taisit olla jossain Helsingin tms. ison kaupungin ykkösamiskassa, jonka lähistöllä oli jämälukio. Onhan niitä hyviäkin amiksia ja huonoja lukioita. Täälläkin on yks lukio, jonne pääsee alle seiskan papereilla, ja yks amis jonne päästäkseen tarttee olla yli seiskan keskiarvo. Mutta ei tollasista yksittäistapauksista voi vetää johtopäätöksiä! Totuus on, että täällä pääsee amikseen vaikka keskiarvo ois alle vitonen (nykyäänhän ei nelosesta automaattisesti tuu ehtoja), ja lukioon vaaditaan alimmillaan n. 6,8 lukuaineista. Hyviä amiksia on tosiaan olemassa, mutta turha vääristellä totuutta kertomalla pelkistä ääripään tapauksista, kun kokonaiskuvakin on olemassa.
- Timo
pete kirjoitti:
Taisit olla jossain Helsingin tms. ison kaupungin ykkösamiskassa, jonka lähistöllä oli jämälukio. Onhan niitä hyviäkin amiksia ja huonoja lukioita. Täälläkin on yks lukio, jonne pääsee alle seiskan papereilla, ja yks amis jonne päästäkseen tarttee olla yli seiskan keskiarvo. Mutta ei tollasista yksittäistapauksista voi vetää johtopäätöksiä! Totuus on, että täällä pääsee amikseen vaikka keskiarvo ois alle vitonen (nykyäänhän ei nelosesta automaattisesti tuu ehtoja), ja lukioon vaaditaan alimmillaan n. 6,8 lukuaineista. Hyviä amiksia on tosiaan olemassa, mutta turha vääristellä totuutta kertomalla pelkistä ääripään tapauksista, kun kokonaiskuvakin on olemassa.
Niin, toki eroja on paljon ja ääripäillä ei pitäisi yrittää kokonaiskuvaa luoda, mutta edellinen kirjoittaja olikin kertonut siitä toisesta ääripäästä, joten tämä kävi hyvin vastapainoksi. Pitää muistaa, että ammattikouluissa on varmastikin lukiota suurempi vaihtelu, sekä eri koulujen, että myös eri linjojen välillä.
En muuten käynyt ammattikouluani Helsingissä, tosin kylläkin eräässä toisessa suuressa kaupungissa. - pete
Timo kirjoitti:
Niin, toki eroja on paljon ja ääripäillä ei pitäisi yrittää kokonaiskuvaa luoda, mutta edellinen kirjoittaja olikin kertonut siitä toisesta ääripäästä, joten tämä kävi hyvin vastapainoksi. Pitää muistaa, että ammattikouluissa on varmastikin lukiota suurempi vaihtelu, sekä eri koulujen, että myös eri linjojen välillä.
En muuten käynyt ammattikouluani Helsingissä, tosin kylläkin eräässä toisessa suuressa kaupungissa.Sori, katoin vahingossa että viestisi oli vastaus Aksulle. En ollenkaan huomannut Paulan kirjottaneen jotain siihen väliin. *työntää nolona päänsä pensaaseen*
- Abi 2002
Lukio vs. amis on todellakin ainanen kiistelyn aihe. Lähihoitajaksi aikovalle lukio todella saattaa olla täysin turha paikka, mutta amis on vastaavasti turha tulevalle eläinlääkärille. Miksi siis kiistellä siitä, kumpi on "parempi"? Sama se käykö amiksen vai lukion vai jättääkö kenties peruskoulunkin kesken, kunhan vaan on itse tyytyväinen omaan osaansa.
- Insinööri
Aivan turhaa taisteluahan tuo on. Ajatellaan asioita vaan toiselta kannalta, eikä huomioida kokonaisuutta. Ihan totta on että esim. Tuomariksi lukevalle lukio on ehdottomasti järkevin vaihtoehto ja parturiksi haluavalle ammatillinen koulutus. Sitten lisäksi on nämä ns. välialat jonne tulee osaajia kumpaakin kautta, sekä lukion että ammatillisen pohjakoulutuksen kautta. Näitähän ovat mm. teknillinenala ja kaupallinen/hallinnollinen-ala. Lopullisessa työelämässä nämä pohjakoulutuksen erot eivät ole sitten käytännössä havaittavissa vaan ihmiset toimivat keskenään sulassa harmoniassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236788Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka211005- 75871
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47804Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.91768Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38751Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713