Mistä aloittaa?

vasta-alkaja

Hei. En ole ikinä neulonut yms paitsi tehnyt yläasteella kaulahuivin mutta nyt iski kauhea neulonta/virkkaus tai jokun tekemisen halu. Mitä lähtisin tekemään? Mikä olisi helppo vasta alkajalle ja mistä löytyy ohjeita? Kannattasko aloittaa villasukkien teko jos ei ole ikinä tehnyt mitään muuta kuin kaulahuivin? :O

68

3802

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uubiduubi6

      Riippuu siitä kuinka kärsivällinen luonne olet, alussa jotkut joutuu purkamaan ja kutomaan taas uudestaan ja innostus saattaa loppua. Suosittelen neulomaan vaikka niin muodikkaan tuubihuivin aluksi. Sukat kannattaa tehdä vaikka novitan seiskaveikasta, eli ei liian ohutta lankaa aluksi. Googleta ohjeita ja youtubesta löytyy ihan videoita esim. sukan kutomisesta. Näppärää kun kun videon voi pysäyttää että ehtii kutoa samaan kohtaan.

      • Virkkaaja 25

        Ehdottomasti kannattaa,
        mut tee ensin aan patalappu ja
        sekin yksvärinen,siitä se lähtee sujumaan.
        Virkkaus jo hyvä alku aloittelijalle.
        Ota aamulääkkeet ja avaa telkka,
        virkkuukoukku käteen niin kyl se siitä......


      • Minttu 22
        Virkkaaja 25 kirjoitti:

        Ehdottomasti kannattaa,
        mut tee ensin aan patalappu ja
        sekin yksvärinen,siitä se lähtee sujumaan.
        Virkkaus jo hyvä alku aloittelijalle.
        Ota aamulääkkeet ja avaa telkka,
        virkkuukoukku käteen niin kyl se siitä......

        Ainakin Aseman mummot pitää neulekerhoa ja
        heillä on lahjoituslankojakin vaikka kuinka paljon,
        siellä tein ekat sukatkin...JEE....


      • Maikku 44
        Minttu 22 kirjoitti:

        Ainakin Aseman mummot pitää neulekerhoa ja
        heillä on lahjoituslankojakin vaikka kuinka paljon,
        siellä tein ekat sukatkin...JEE....

        Myyjäisitä saa halvemmalla esim. sukkia,
        kun tekemällä omista langoista,
        käytä sekin aika hyödyllisemmin
        vaikkapa opiskelet lisää ja netti kiinni,
        niin se helpottaa uusavuttomuutta!


      • neulojamummo
        Virkkaaja 25 kirjoitti:

        Ehdottomasti kannattaa,
        mut tee ensin aan patalappu ja
        sekin yksvärinen,siitä se lähtee sujumaan.
        Virkkaus jo hyvä alku aloittelijalle.
        Ota aamulääkkeet ja avaa telkka,
        virkkuukoukku käteen niin kyl se siitä......

        Lääkkeitä ei tartte ottaa käsityötä varten, enkä ole edes kuullut siihen olevan muuta lääkettä kuin neulominen/virkkaaminen. Ehkä joskus "estolääke" vois olla paikallaan, kun kaikki paikat täynnä kässätarpeita! Aamu- tai iltalääkkeeksi riittää hyvin kahvi tai tee, muuta ei tarvita.


      • nurja
        Maikku 44 kirjoitti:

        Myyjäisitä saa halvemmalla esim. sukkia,
        kun tekemällä omista langoista,
        käytä sekin aika hyödyllisemmin
        vaikkapa opiskelet lisää ja netti kiinni,
        niin se helpottaa uusavuttomuutta!

        Olipa tyhmä vastaus. Aloittaja kysyy vinkkejä neuleiden tekemiseen ja sinä käsket hänen ostaa myyjäisistä. Olisi ollut parempi olla kommentoimatta, kun et osannut. Et tiedä käsityön maailmasta mitään, joten äläpä kommentoi!


      • Ritu 39
        nurja kirjoitti:

        Olipa tyhmä vastaus. Aloittaja kysyy vinkkejä neuleiden tekemiseen ja sinä käsket hänen ostaa myyjäisistä. Olisi ollut parempi olla kommentoimatta, kun et osannut. Et tiedä käsityön maailmasta mitään, joten äläpä kommentoi!

        Se on totta,et myyjäisistä saa halvemmalla ja
        helpommalla.olen kanssasi täysin samaa mieltä Maikku!


      • rau-mat2
        Ritu 39 kirjoitti:

        Se on totta,et myyjäisistä saa halvemmalla ja
        helpommalla.olen kanssasi täysin samaa mieltä Maikku!

        räpläileekö nämä känykkää päivät neuloa eivät osaa....


      • Puikkokäsi
        Maikku 44 kirjoitti:

        Myyjäisitä saa halvemmalla esim. sukkia,
        kun tekemällä omista langoista,
        käytä sekin aika hyödyllisemmin
        vaikkapa opiskelet lisää ja netti kiinni,
        niin se helpottaa uusavuttomuutta!

        Kyllä niissä omatekemissä sukissa on se tekemisen ja oppimisen ilo! Älä kommentoi tyhmyyksiä.


      • ....................
        Puikkokäsi kirjoitti:

        Kyllä niissä omatekemissä sukissa on se tekemisen ja oppimisen ilo! Älä kommentoi tyhmyyksiä.

        joo itekin etistä tulostin ohjeet ja olen saanut aikaiseksi mnet ihan hyvätkin sukat :) saajat olleet tosi iloisia, varsinkin minun mies joka sai kahdet, ja sillä on 44 jalka ;)

        ja en ollut laiska ja ostanut valmiksi moniväristä vaan yksi värisiä lankoja joista ten raitaa ja kuviota, kukaan ei minua opetanut itse oeptelin, liinoat sujuu muutama pipokin, tumput ei sitten onnistu...

        turhautumistakin o mukana roppakaupalla,mutta tsemiä, se tekemisen ja antamisen riemu on okeesti sen arvoista, ihan eri kui kaupasta ostettu..se tunnearvo ;)


      • doritu
        Ritu 39 kirjoitti:

        Se on totta,et myyjäisistä saa halvemmalla ja
        helpommalla.olen kanssasi täysin samaa mieltä Maikku!

        Etkö ymmärrä aloittajan kysymystä, vai oletko vain muuten ilkeä??? Aloittaja kysyy vinkkejä ja neuvoja käsityön aloittamiseen ja sinä käsket mennä myyjäisiin. Myyjäisiin osaa kuka tahansa mennä kyllä neuvomattakin.


      • Yks oiklein yks nuri
        Puikkokäsi kirjoitti:

        Kyllä niissä omatekemissä sukissa on se tekemisen ja oppimisen ilo! Älä kommentoi tyhmyyksiä.

        Ja itse tekemällä kokee tekemisen iloa. Sukan kantapää voi olla haaste, mutta täältä netistä löytyy kyllä opetusvideoita siihenkin hommaan.

        Slpoveri on helppo ja nopeahko tehdä ja saat juuri niin yksilöllisen kuin osaat suunnitella

        Iloa ja intoa harrastukesellesi!


      • jdesaa
        .................... kirjoitti:

        joo itekin etistä tulostin ohjeet ja olen saanut aikaiseksi mnet ihan hyvätkin sukat :) saajat olleet tosi iloisia, varsinkin minun mies joka sai kahdet, ja sillä on 44 jalka ;)

        ja en ollut laiska ja ostanut valmiksi moniväristä vaan yksi värisiä lankoja joista ten raitaa ja kuviota, kukaan ei minua opetanut itse oeptelin, liinoat sujuu muutama pipokin, tumput ei sitten onnistu...

        turhautumistakin o mukana roppakaupalla,mutta tsemiä, se tekemisen ja antamisen riemu on okeesti sen arvoista, ihan eri kui kaupasta ostettu..se tunnearvo ;)

        Tumppujakin on ihan helppo tehdä. Ensin 10 s puikolla joustin neuletta 1o 1n.
        Sitten sileää neulosta. Sitten nostat hakaneulalle 9 silmukkaa tai 8. Ja samalla luot langankierrolla uudet silmukat ja jatjat sileää neuletta. sitten vaan kun teet peukalon nostat silmukoita aukosta niiden hakaneulalla olleiden lisäksi. Kun kuvot silmukat kudo ne kiertäen eli niin että tulee silmukka ninku ristiin. Silloin ei tule niin suuria reikiä neuleeseen.

        Itse tykkään tehdä niin että kun tekee resoria kutoo oikeat silmukat takareunasta. Tulee siistinpi. Ja peukaloon lisään silmukoita 1 kpl ensin ja jokaisella kierroksella 2 kunnes on 9. Ja kun teen puikolle lisää silmukoita lisään 7 silmukkaa. nämä silmukat sitten kavennan 2 per kerros. aina kuitenkin 1. silmukka neulotaan tavallisesti. Loppu kavennukset teen niin että 10 s kudon kolme ja yhdistän kolmannen ja neljännen. ja kudon seuraavan oikein. sitten kudon kolme ja yhdistän 3. ja 4. silmukan. Ja kudon viimeisen silmukan.
        Välissä sitten 3 krs. sileää. seuraavalla kerroksella yhdistetään 3. ja toinen silmukka ja kaksi sileää krs. jne.


      • dfgjsdfghfhf
        Maikku 44 kirjoitti:

        Myyjäisitä saa halvemmalla esim. sukkia,
        kun tekemällä omista langoista,
        käytä sekin aika hyödyllisemmin
        vaikkapa opiskelet lisää ja netti kiinni,
        niin se helpottaa uusavuttomuutta!

        Maikku 44, ilmeisesti itse neulot myyjäisille, etkä halua kilpailijoita.

        Neulominen on meditoimiseen verrattava rauhoittumiskeino. Lisäksi se on edullinen ja hyödyllinen harrastus. Kunnes Suomesta lakkautetaan talvet, lapasia ja sukkia kuluu, ja ne ovat kalliitta, ellei niitä väsää itse. Kesällä on mukava istua paarmansyöttinä nurmikolla ja neuloa talvea varten.


      • Kutoja
        Maikku 44 kirjoitti:

        Myyjäisitä saa halvemmalla esim. sukkia,
        kun tekemällä omista langoista,
        käytä sekin aika hyödyllisemmin
        vaikkapa opiskelet lisää ja netti kiinni,
        niin se helpottaa uusavuttomuutta!

        Nyt ei ollut kyse siitä mistä saa halvemmalla. Vai kysyikö? Ymmärsin että aloittaja haluaa OPPIA kutomaan.Taidat itse olla uusavuton kirjoituksesta päätellen.Aina näitä tyhmiä kommentoimassa! Harrastus se on kutominenkin.


      • Mummeli *_*
        doritu kirjoitti:

        Etkö ymmärrä aloittajan kysymystä, vai oletko vain muuten ilkeä??? Aloittaja kysyy vinkkejä ja neuvoja käsityön aloittamiseen ja sinä käsket mennä myyjäisiin. Myyjäisiin osaa kuka tahansa mennä kyllä neuvomattakin.

        Sukissa on se kantapään neulonta aluksi vaikeaa, muttakun sen oppii niin sukkia alkaa syntyä kuin sieniä sateella. Neulominen on rentouttavaa ja hyödyllistä.

        Ei muutakuin tartu toimeen vain. Itse en osaa oikein ollakkaan ilman meneillään olevaa sukanneuletta. Paljon on tarvetta ja mieluisia ovat saajille.


      • virkatus
        dfgjsdfghfhf kirjoitti:

        Maikku 44, ilmeisesti itse neulot myyjäisille, etkä halua kilpailijoita.

        Neulominen on meditoimiseen verrattava rauhoittumiskeino. Lisäksi se on edullinen ja hyödyllinen harrastus. Kunnes Suomesta lakkautetaan talvet, lapasia ja sukkia kuluu, ja ne ovat kalliitta, ellei niitä väsää itse. Kesällä on mukava istua paarmansyöttinä nurmikolla ja neuloa talvea varten.

        en pystyis kyl kesäl kutoo, hiki vaan lentää ja kutominen on tylsää... virkkaaminen on keskittyneempää ja siinä sitä meditoimista sitten yks, kaks kol...


      • virkatus2
        Maikku 44 kirjoitti:

        Myyjäisitä saa halvemmalla esim. sukkia,
        kun tekemällä omista langoista,
        käytä sekin aika hyödyllisemmin
        vaikkapa opiskelet lisää ja netti kiinni,
        niin se helpottaa uusavuttomuutta!

        riippuu ny vähä mistä niitä sukkia ostaa... kun valitset omat kalliit langat saat hyvät sukatkin ja oman mielusen värikkäät .. toiset tekee sellasesta keinokuitusista langoista sukkia , ei ne ole ku huonot


      • sukkia

        Saanko vastauksen aloittelijana tähän. Puikot 3,0 ja lankana Novitan Nalle taikalanka. On aika ohutta lankaa. Neulontaohje puolitoista-ja nelivuotiaan
        villasukille, kiitos !


    • -anne-

      Semmoinen kun www.punomo.fi ja siellä Tee itse! -Käspaikka voisi olla hyvä paikka aloittaa. Sieltä löytyy monen tasoisia malleja ja niihin hyvät ohjeet aloittelijalle. Toki paljon muitakin hyviä paikkoja on. Työniloa koukuttavan harrastuksen parissa = )

    • hengitä syvään

      http://www.youtube.com/watch?v=m9S5gfslkL0

      En nyt muista oliko tämä video se, jossa toinen aloittaa tekemään naisten sukkaa ja toinen jatkaa miehen sukalla eli silmukoita onkin enemmän. Tässä ohjeess muistaakseni aloitetaan naisten sukalla eli vähemmillä silmukoilla ja toinen jatkaa miehen sukalla=enemmän silmukoita. Tässä oli joku kavennusjuttu, josta en oikein pitänyt.

      Kannattaa laittaa youtubeen hakusanoja, silmukan luominen, villasukka, kantapää, neulominen yms. Sitten ajan kanssa käyt läpi noita videoita, että mikä vaikuttaisi selkeältä.

      Itse tein elämäni ensimmäiset sukat ja toinen marttojen ohjeella ja toinen jollain muulla (en heti löytänyt) ohjeella. Tuo linkin marttojen varvasosan kavennus on hyvä mutta kantapään jälkeen alkanut osa oli minulle hankala kun en millään muista mitä kierrosta mennään. Kaventelin sitten rennommin laskematta kierroksia. Muutaman kerran jouduin purkaamaan mutta se kyllä kannattaa. Siinä sitä oppii pikku hiljaa, että mitä teet ja miksi ja niin edelleen.

      Kärsivällisyyttä ja armollisuutta omille alkupoluille ja siitä se sitten lähtee. Aina ei heti onnistu mutta älä luovuta. :D Terkuin nelikymppisenä luopunut inhoamasta rättikässää ja tehnyt jo monta upeaa vaatetta. Joskus saumat hiukan liirailee mutta mitäpä tuosta. Ei ne kaupan luomuksetkaan aina täydellisiä ole.

    • pariton työ

      Aloittelijan voi olla hyvä tehdä ensimmäiseksi työksi jokin sellainen, mille ei tarvitse tehdä paria :) Tai jos välttämättä haluaa aloittaa sukilla tai lapasilla, kannattaa harkita kahta settiä puikkoja ja tehdä jokainen vaihe molemmalle sukalle/lapaselle peräkkäin. Varsinkin aloittelijan voi olla muuten vaikea saada kahta samanlaista ja samankokoista sukka/lapasta, koska käsiala saattaa muuttua ensimmäistä tehdessä niin, että toisesta ei tulekaan enää samankokoinen.

      Hyviä ensimmäisiä töitä ovat esim. kaulaliina, pipo, huivi, vauvan peitto tai jokin yksinkertainen pehmolelu, kuten pallo, jossa pääsee harjoittelemaan lisäyksiä ja kavennuksia ja voi tehdä vaikka erilaisia pintojakin.

      • neulojamummo

        Todellakin, se toinen sukka voi tulla aivan eri kokoinen ja näköinen, kun neule-käsiala muuttuu erilaiseksi. Aloittelijalle helpointa juuri tuo kaksilla puikoilla vuorotellen neulominen. Opettelin jo vuosia sitten sukkien teon samanaikaisesti molemmat pyöröpuikolla, ja kahdella lankakerällä. Se on helpoin tapa kokeneemmalle neulojalle.
        Langoissa on ihania raitasävyjä, joista kuvio tai raidat muodostuu itsestään, eikä aloittelijan pikkuvirheet niin helposti erotu. Kantapää saattaa muodostua "akilleksen kipuiseksi", jos se tulee yht'äkkiä eteen kesken neulomisen. Suosittelen tekemään kantapäästä ohjeen mukaan ensin irtonaisen mallikappaleen kavennuksineen. Siinä opit parhaiten sen teon, eikä työtä tartte purkaa "hankalan" kantapään vuoksi.
        Tsemppiä neulomiseen, harjoitus tekee mestarin!


    • suosittelen todella
      • Tuo on

        todella hyvä sivusto. Ilmaisia ohjeita laidasta laitaan ja opastusvideoita.


    • tsemppiä

      Ei tosiaan kannata villasukasta aloittaa. Ensimmäinen työ voisi olla kaulahuivi, jossa pärjäät pelkällä oikealla silmukalla. Lopuksi voit yhdistää päät, jolloin muodikas tuubihuivi on valmis. Seuraavaksi voisit tehdä säärystimet, joissa oikean lisäksi tarvitaan nurjaa silmukkaa. Samalla on hyvä harjoitella viidellä puikolla neulomista. Meilläpäin eräässä käsityöliikkeessä kokoontui käsityönharrastajia kerran viikossa yhdessä puuhastelemaan. Jos omalla paikkakunnallasi on hyvä käsityötarvikeliike, voisit sieltä kysäistä apua, että pääset alkuun.

    • neuloo ja purkaa

      Suosittelen ihan alkjaisiksi tekemään jotain pientä kuten patalappua. Valmistuu nopeasti ja oma käsialakintulee tutuksi. Sukan kantapää on alkajalle sen verran vaikea, että sitähän voi harjoitella lyhyen varren jälkeen koe kantapäänä. Jotain suoraa kuten kaulaliinaa voi myös kokeilla. Eikä liian ohuilla langoilla kannata aloitella.

    • Paritonta kannatan

      Ryntää kirjastoon. Kirjaston hyllyt ja kaapit ovat täynnä käsityökirjoja ja -lehtiä. Niistä löytyy helppojakin ohjeita. Lehdet ovat siinä mielessä kirjoja parempia, että jos ohjetta ei ymmärrä tai se on virheellinen, lehden toimitukselta voi kysyä neuvoa. Lehtiin on usein laitettu puhelinnumero, johon ohjeasioista voi soittaa. Olen samaa mieltä siitä, että pariton työ voisi olla sukkia/lapasia parempi. Tsemppiä neulontaan, äläkä hermostu, jos joudut purkamaan samaa kohtaa viiteen kertaan!

    • Neulonut koko ikänsä

      Novita.fi sieltä löytyy ohjeita jos jonkinlaista aina perusjutuista vaikeampiin neuleohjeisiin, minusta siellä selkeät perusohjeet miten neulotaan sukka ja lapaset jos ei niiden ohjeiden avulla osaa niin on aika lailla tumpelo. :)

      • 11+12

    • japet1

      Itse aloitin viime keväänä elämäni ensimmäisen villasukan teon (olen 40v.)..
      Oma äitini neuvoi alkuun ja kantapäät ym. kavennukset löytyi helposti netistä YouTube videoilta. Ensimmäinen sukkapari oli todellakin täysin eriparia (ensiks tehty sopiva, toinen kiristi...)
      Nyt oon tehny parit lapaset ja sain tehtyä vanhemmillenikin joululahjaksi "lovikka tyylillä" sukat..
      Haluaisin tehdä vauvan nutun/potkupuvun neulomalla, mutta videiolta ei löydy kuin ulkomaan kielellä ja tyyli neuloa on ihan erilainen kuin suomessa, ois ihanaa jos löytys joku ystävällinen sielu jolla olisi halukkuutta ja taitoa tehdä ja laittaa video nutun neulomisesta youtubeen...
      Sen olen huomannut että aloittelijana (ainakin mulla) on hirmu vaikea ymmärtää ohjeita kirjasta / lehdistä.. Ei vaan mee jakeluun kaikki ne sanat ja neuvot.. Aloita rohkeasti vaan sukista, kyllä niistä hyvä tulee.
      Ihanaa neulonta harrastuksen jatkoa sulle toivotellen.....

    • siitä vaan

      Aloita "ainaoikein" pannulapuista...jatka tuubihuiviin ja pipoon ja siirry sukkiin sitten kun saat joltain vinkkejä kantalapun kanssa....ei se ole vaikeaa, mutta helpompi kun joku näyttää ihan livenä :-)

      Youtube-videot on hyviä mutta ei välttämättä kovin selkeitä...itse neulon todella paljon, mutta olen oppinut tekemään nurjan silmukan jotenkin väärin...tytöllä oli koulussa neulomista ja piti neuvoa nurjaa silmukkaa "oikealla" tavalla, ei meinannut tulla ohjeista mitään...nyt osaa tyttökin neuloa...mutta nurja ei mennyt samalla tacvalla mitä opettaja neuvoi :-)

    • kaulaliina helppo ja

      Aloita pitkästä kaulahuivista.

      Osta lankaa pari kolme kerää riippuen kuin pitkän tekee. Pukkokoot näet langan vyötteestä. Ja teet noin 30 silmukkaa tietysti kuin leveän haluut niin lisäät silmukkamäärää. Kudo kaksi oikein kaksi nurin koko matkan, ja taas niin kauan kuin pitkän haluat.

      Se on helppo ja nopee aloitustyö, raitoja ja väriä voi lisätä oman mielen mukaan..
      Siitä se lähtee-.

    • llissu3

      Kipaseppas ensin alkoon 1-2 pitkää leijona pulloa sitten laatikko keskiolutta sen jälkeen ompelutarvike liikkeeseen ostamaan jotain lankoja ja neuloja. No niin ostokset on tehty sitten taxilla kotiin päin ja lähi bubissa 2pitkää keppanaa. Aamulla terotat neulat ja sitten vaan miettimään kumpaa tekisi tänään bubi vai taideompelimo. Materiaalit valmiina molempiin harrastuksiin.

    • Olisiko jotain

      pielessä.
      Olen mies ja kutonut villasukkaa. Mulla on jo viisimetriä vartta mutta niitä kantapäitä ei vaan näy . Voisko joku kertoo ,että milloin ne tulee sieltä ?

      • Hämähäkki seitin kut

        Hyvä sukkamies!

        Ei hätiä, kuule nyt vaan päättelet sen varren ja ompelet toisen pään kiinni, ja ei muuta kun sukka jalkaan, siitä se kanta muodostuu kun ittestään.

        Mutta on sull apitkä jalka.. tosta sais jo monta sukkaa lyhyt jalkaiselle.


    • iissu3

      Minäkin kudoin 3.5metriä villasukkaa mutta kantapäitä ei vaan tullut esiin,niinpä astelin tuohimetsään ja tein virsut,sitten kävelin kotiin ja liimasin villavarret kiinni virsuihin niinpä tuli yhdistelmä jalkineet,nyt on vain ongelma että kikkeli on kaukana maasta vähän pissa roiskuu joka puolelle niin korkealta,mullakaan ei kikkeli ole ihan minimittainen.Voisko joku neuvoa hyvää keinoa? Täytyskö peltisepällä teettää uudet sukat?

      • real life

        Hanki itsellesi elämä!


    • heheheh

      kaikkee täällä kysellään...kuolen nauruun:)
      milloin mun kannattaa lähtee lenkille? entäs uimaan? kannattaisiko jotain muuta tehdä?

      • 12+4

        aloittaja ei suinkaan kysynyt milloin tekisi. hän kysyi ihan asiallisesti miten aloittaisi neulomisharrastuksen.
        ei varmaan kannata lukea tällaisia palstoja, jos on henkikulta noin herkässä... on nimittäin paljon ihmeellisempiäkin aloituksia luettu.


      • voi voi

        nimimerkille heheheh. et taida olla järjen jättiläinen.


    • Kärsivällisyys pluss

      Neulominen on ihanaa. Parasta keksiä lanka, malli, käyttötarkoitus ihan itse. Pienestä lähtee, mutta voi sitä luomisen riemua ,kun onnistuu. Käsillä työskentely friskaa aivoja, ajatus lentää. Tutkittu fakta.

    • mummikki

      Maikku 44 ja Ritu 39
      Missä olitte silloin kun älyä jaettiin????????
      Upeaa kun löytyy ihminen

    • jo aloittanut

      minusta paras tapa on että ostaa lankaa ja puikot. ja sitten katsoo jonkin ohjeen.eikö olekkin helppoa

    • opin sieltä
    • fjkjetiiv

      Käsityön tekemisen ilon tietää vain hän, joka tekee käsitöitä. Muut olkoot hiljaa, jotka eivät osaa kuin ostaa myyjäisistä, mikä tietysti on taas myyjille hyvä!

    • virkaten

      Kannattaa aloittaa yksi nurin ja toinen toisin päin, niin hyvää tulee ja lopuksi nopsu.

    • Käsityöt ovat rentouttavia. Virkkaan ja neulon inspiraation mukaan, olen tehnyt niin lapsesta lähtien. 1960-luvulla ollessani koululainen virkkasin lakanan pitsejäkin ja ohuita liinoja. Kun perehtyy ja syventyy käsitöihin, ne ovat aika helppoja. Tosin joskus on hiukan vaikeaselkoisia ohjeita. Kankaankudonta on mielenkiintoista. Olen kutonut mattoja, poppanoita, ripsiliinoja ja verhokappoja.

    • tuleva neuloja

      Itse olen miettynyt ihan samaa että opettelisin neulomaan. Voisiko neulomisella saada itselleen elannon? Neuloisi päivät pitkät trollaamisen sijasta ja myisi tuotteita sitten torilla.

      Itselle kävi niin että kiusattiin ja viimeisteltiin kiusaaminen kiduttamalla. Samassa yhteydessä luvattiin ettei saa enää töitä mistään. Silti tarvitsisin jotain tekemistä ja ansiosidonnaisen jälkeen rahaakin. Voisiko neulominen olla vastaus umpikujaan?

      • kijuytff

        aina sitä sattuu ja tapahtuu. Kyllä kutominen on ainakin hyvä harrastus. Kannattaa Aloittaa.


      • ipep58

        voi siitä lisä euroja saada mut ei sillä kyllä elä, paitsi jos oot taiteellisesti luonnon lahjakkuus ja osaat viedä luovuuden puikkojen kautta neuleelle. mutta, lisä on aina lisä. ja sitä paitsi olen huomannut että kutominen (siis itäsuomalaisittain neulominen) on yhtä terapeuttista kuin esm jooga. mielenkiintoista, joudut keskittymään siihen sen verran että kaikki ajatukset ei pyöri päässä, saat olla tyytyväinen itseesi kun osaat ja saat jotain aikaiseksi, yms. eli lämpimästi suosittelen. pieni hurahdus vaara siinä on, itselläkin on nyt noin 8 kiloa lankoja varastossa, kaikki niin ihania, ja oli pakko vielä laittaa itseni lankojen osto kieltoon kunnes kasa hieman vähenee.


    • neuleet_kunniaan

      Seitsemänveljestä lanka on mielestäni paras lanka neuloa sukkia.
      Sukkien neulomisen oppii tosi helposti!

      Lykkyä tykö!

    • enter o

      Isommissa kaupungeissa on lankakauppoja, joissa järjestetään neulonta- ja virkkauskursseja eri tasoisille. Myös työväenopistossa on kurssitarjontaa. Samoin Martat järjestävät jäsenilleen (ehkä ulkopuolisillekin) kurssitusta. Myös joltain neulontataitoiselta ystävältä voi kysyä apua.

      Omasta mielestäni lapaset on helpompi tehdä kuin sukat. Jos ihan iisisti haluaa aloittaa niin kaulaliina on helppo. Tosin netistäkin saa hyviä ohjeita aloittelijalle, jos ei halua mennä minnekään kurssille, kunhan vain lukee ohjeet huolellisesti.

    • tepa6

      Ihan mielenkiinnosta, kattokaapa YouTubesta englanninkielen sivuilta minkälainen tyyli on neuloa ulkomailla, näyttää vaikeelta -ei varmaan ole kun opettelee.

      • nopeaneuloja

        En ole nähnyt suomalaista tapaa neuloa missään muualla. Ainakin Etelä-Afrikassa, Irlannissa ja Australiassa neuloja tekee hölmön näköisen turhan langankierron kädellään. Me koukkaamme langan puikolle yhdellä puikon liikkeellä, he tuovat langan puikon ympärille kädellä, ja siitä sitten vanhan silmukan läpi puikolla. Tulos on sama, mutta paljon hitaampi. Verratkaapa.


    • ammattineuloja

      Ihanaa, että käytät oikeaa termiä neulomisesta. Olet jo hyvällä tiellä menestykseen! Tai sitten olet itäsuomalainen, missä neulomisen kutsuminen 'kutomiseksi' kuulostaa teennäiseltä. Joka tapauksessa, hyvä alku.

      En ole lukenut koko ketjua, aloituksesi vain. Jos neulontainnostuksesi johtuu taloustilanteesta, ja haluat oppia tekemään itselle jotain edullisesti, osta kirpparilta joku hirveän näköinen, mutta aito villainen neulepusero. Pura se, laita lanka vyyhdeille (kierrä se vaikka tuolinselän ympäri ja sido langanpäillä väljäksi nipuksi), liota lämpimässä vedessä ja valuta kuivaksi; kiharuus oikenee ja lanka on valmista käytettäväksi. Ehkä parilla eurolla saat hyvää lankaa uuteen projektiisi.

      Mikset aloittaisi piposta? Niitä on kiva olla monelaisia, monevärisiä, eikä niitä tarvitse tehdä kahta. Kun yrittää tehdä vaikka kaksi sukkaa, alussa voi tuntua vaikealta tehdä niistä samankokoiset. Riippuu tietysti taidoistasi ja kärsivällisyydestäsi.

      • Joo...

        ...pipo on hyvä aloittelijalle. Se on äkkiä valmis ja maailma on ihania pipo-ohjeita pullollaan. Valitse vain tarpeeksi herkullisen värinen lanka ja kohta sinulla on ihana asuste talven tuiskuihin.


    • mummapumma54

      Moni ehdottaa langaksi seitsemää veljestä. Itselleni se kuitenkin on erittäin huono lanka. Työ, on se sitten villapusero, tai sukka, venähtää mallistaan ja siitä tulee hirvittävän leveä. Nallelangasta tehdessä ei sellaista ongelmaa ole ollut. Eli kannattaa se oma käsiala ensin katsoa, tehdä joku pieni juttu ensin, ja pestä ja mitata , miten kävi. Jos on ensin tehnyt ison työn , että saa sukat tehtyä, ja sitten ekapesussa ne levähtää ihan muodottomaksi, ei se kivalta tunnu.
      Itselläni on kouluajoilta asti säästyneenä käsityön oppikirja, jossa todella selkeästi kuvin kerrotaan sormikkaiden sukkien ja lapasten muoto, ja neuvotaan, miten oikeat silmukkamäärät lasketaan.
      Voit neuloa vaikka tyynyn tilkuista. Kun harjoittelet patalapun kokoisen tilkun verran kutakin neulemallia, pääset jyvälle ja nämä neulomasi tilkut sitten vapaasti virkkaat yhteen, tulee ihan muodikas neuletyyny.

    • Neulonnan iloa

      Moikka, satuin kirjautumaan sähköpostiini ja huomasin tämän keskustelun aloituksen. Tule katsomaan inspiraatioita blogistani elengiina.vuodatus.net ja kurkkimaan myös ohjeita. Jos on mitä tahansa kysyttävää (neulomiseen liittyen) niin laita mailia blogistani löytyvään osoitteeseen. Autan mielelläni!

    • Kutoja

      Villasukista on helppo aloittaa. Ne on helppo tehdä. Ja jos tuntuu työläältä aloittaa aikuisen sukista, niin vauvan sukat on nopea työ. Siitä kun oppii periaatteen, niin tekee minkä kokoiset vaan. Novitan sivuilla on hyviä perusohjeita. Myös Youtubesta ja sellaisesta kuin Drops Design löytyy opetusvideoita.

      Myös kaulahuivi ja patalappu ja säärystimet on helppoja tehdä. Opettele ensin oikea ja nurja silmukka. Niilläkin saa näyttäviä kuvioita aikaan. Esimerkiksi helmineule on helppoa ja hyvännäköistä ja se muodostetaan vain oikeista ja nurjista silmukoista. Käsityökirjasta ja netistä löydät ohjeet siihen.

      Kannattaa myös ehkä aluksi ostaa paksua lankaa ja paksut puikot, jos vaikka teet kaulahuivin. Paksuilla puikoilla ja langoilla on helppo kutoa. Työ valmistuukin nopeasti, joten ensimmäinen työ ei kaadu epätoivoon, että tässähän menee ikuisuus ennen kuin huivi on edes puolessa välissä.

      Tällaisia vinkkejä minulle tuli mieleen. Iloisia ja oppivaisia hetkiä hyvän harrastuksen parissa!

    • kissinpissi

      Mitä ihmettä? Nehän on vain kissoja. Minkä ihmeen takia pitää eläinlääkäreitä jonku kissan kusemisen takia vaivata noin paljon, vaikka maailmassa on paljon oikeaakin hommaa. Kissoja on joka paikka täynnä niin eiköhän se mene niin että jollei talon tapoihin opi niin polkaskaa rämeeseen ja uutta naukumaakaria tilalle niin säästyy aikaa ja vaivaa. Eihän kissoilla ole enää mitään järkevää käyttöäkään niin kuin ennen. Nykyään esimerkiksi myrkyt pitävät tuholaiset loitolla, joten ylimielinen kissa on aivan turha elukka. Syö vaan kaikki punatulkut talvisin.

      Kyllähän tuommoselle nyt nauraa lääkärit ja aidanseipäätkin, jos kissan viet eläinlääkäriin heti kun se on muutaman kerran kussut matolle.
      Kyllä on naurettavaa juttua hahhaahaa:)

      Ps. Sen kuitenkin ymmärrän jos elukka ollut jo kauan talossa niin ehkä jonku kuukauden jälkeen voisi jotain tehdä, mutta että heti. Heh:D

    • -tytär-

      Hei, kansalaisopistoissa on "kädentaidot" -kursseja. Sieltä saa neuvoja ja ohjeita. Sekä isona plussana uusia ystäviä, jotka ovat innostuneita samoista harrastuksista. Suosittelen lämpimästi :)

    • Katsopa tori.fi osastoa Harrastekirjat, siellä on minulla Venla-kirjasarjaa myynnissä. Niistä voi olla apua.

    • Ikäni harrastanu

      Olen samaa mieltä kuin joku muukin, että tee ensin patalappu. Siinä on tarpeeksi hikoamista, mutta jos löydät jonkun, joka osaa, pyydä opetusta.

      Se on helpoin keino. Onnea matkaa kutomisen ihanaan maailmaan. Pian osaat jo perusasiat ja sitten on tie auki mihin vain.

    • virkkaa

      alota virkkaamalla kukkia, kyllä se ajatus siitä etenee. villasukkien tekeminen voi olla vähä tylsää

    • Puikkonen

      Kaulahuivin kutominen on aivan mahtava keino tappaa neulomisen into. Puuduttavaa neulomista metritolkulla, hyi. Tee ensin vaikka se patalappu tai tiskiluutu, niin kädet tottuu neulomisen tekniikkaan ja liikeratoihin. Sitten lapasta ja sukkaa rohkeasti vaan, ensin vaikka lasten kokoa. Tämä on niin kivaa puuhaa! Onnea matkaan!

    • aikoihinko eletty

      Neulominen on sitä, että käyttää neulaa ja lankaa.

      Kutomiseen tarvitaan puikot.

      Virkkaaminen tehdään virkkuupuikolla. Se on koukku, jolla lankaa vedellään.

      Pleissaus pehmeillä köysillä voi tapahtua jopa ilman työkaluja. Splitshorn, noin ninku ruotsiksi, auttaa jos sormet eivät riitä.

      Malspiikki, märlspiik, siitä puhutaan myös pleissauksen yhteydessä. Oikeasti semmoinen on kalu, jota käytetään kun vaijeria pleissataan, esim. kynttilänjalaksi.

      On se kumma, että sanojen merkitystä ruvetaan muuttamaan turhanpäiten.

      • Termiini

        Kutomiseen tarvitaan kangaspuut.

        Kun käytetään esim. sukkapuikkoja, niin neulotaan.

        Ommella voi käsin tai koneella.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2754
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      9
      1975
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1433
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1325
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1300
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1221
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1131
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1075
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1044
    10. 21
      1038
    Aihe