mielenkiintoinen suomalainen teos?

jenni

Vosiko joku suositella minulle jotain suomalaista 1900-luvulla kirjoitettua kirjaa, joka olisi mielenkiintoista luettavaa nuorelle aikuiselle??

10

740

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voin suositella

Lue Kalle Päätalon iijoki sarja. 1. kirjan nimi on huonemiehen poika.

• P. Mäkelä

Kova urakka on Iijokisarja. Ainakin putkeen luettuna. Vähän kevyempi (painoltaan, ei sisällöltään) on Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla-trilogia. Suomalaisen 1900-luvun kirjallisuuden perustus ja kivijalka, johon muuta verrataan ja jonka varaan rakennetaan. Tiukan linjani mukaan kuuluu sivistyneenä itseään pitävän ihmisen kotihyllyyn, luettuna eikä koristuksena. Siihen Joenpellon Lohja-kirjojen ja Waltarin Sinuhen väliin. Pari hyllyä ylemmäs kuin Hotakainen, Raittila ja Tervo. Jotka nekin menettelevät unensaantikirjoina.

• renessanssi

Eeva Joenpellon kirjat,ite luen juuri hänen kirjaansa Elämän rouva,rouva Glad.

• Kassila

Kuvassa keskellä Jukka Virtanen.

Koko TVn historia Suomessa.

• Joosua

Hanki itselles jokin Suomen kirjallisuuden historia tms. Sen kun ainaskin loppuosasta 1900-lukua koskien lukee niin jonkun verran saa vinkkiä mitä sopisi lukee.

• parus_

Tarinoiden mestari on tietenkin Mika Waltari, ja varsinkin, jos olet kiinnostunut historiasta. Sinuhe koskettaa aina. Historiallisia romaaneja löytyy myös naiskirjailijoilta, mm. Kaari Utrio on hyvä. Naisista voisi mainita myös Anja Kaurasen varhaisteokset ja Johanna Sinisalon sekä Pirjo Hassinen.

Ahdistusta löytyy rutkasti. Luepa vaikka Juha Seppälän kirjoja, sieltä vanhemmasta päästä aloittaen. Maria Jotunin Huojuva talo tarjoaa sekä ahdistusta että siitä vapautumista, josta viimemainittua Seppälältä ei heru.

Romantiikan nälkään löytyy vaikka mitä. En käy suosittelemaan, koska en itse harrasta.

• tuuli-juulia

Ensimmäiseks tulee mieleen Maria Jotunin Huojuva talo, Ahon Juha ja sit vaikka Iiris Uurron ja Helvi Hämäläisen tuotannot. Uudemmista Mari Mörön Kiltin yön lahjat (todella koskettava ja muhun ainakin tehnyt suuren vaikutuksen) ja sit Myöhempien aikojen pyhiä, oisko Juha Itkonen? se kirjoittaja. Nää on sellasia mun suosikkeja, jotka just nyt tuli ekaks mieleen!

• tanjuska

Mukan kirjat (maa on syntinen laulu eri toten), ääni Väinö Linnalle myös multa, Teuvo Pakkalan Vaaralla, Kiven 7 veljestä (ihan oikeesti tosi hyvä kirja...vaikkakin pilattu monilta koulu-pakkopullan takia..) Joel Lehtosen Putkinotko, Veijo Meren Manillaköysi..

• Joka ehdottomasti kannattaa lukea, on Toivo Pekkasen "Tehtaan varjossa". Vähän ihmetyttääkin, ettei siihen, tietääkseni, ole kukaan teatteri/elokuvatuottaja tarttunut. Päässyt kai vähän unohtumaan, kun uutta kirjaa puskee markkinoille koko ajan. Mestariteos silti.

• timppa

Unohdan nuo Kalle Päätalo-jutut, ne on puisia tarinoita. Kun olet kaksi sivua lukenut, olet lukenut koko Iijoki-sarjan.

Ainakin Leena Landerin ja Annika Idströmin kirjat on hyvää luettavaa nuorelle aikuiselle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      2008
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      98
      1468
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1177
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1067
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1062
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      903
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      867
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      836
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      812
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      723
    Aihe