Apua opelle!

Kiireinen ope

Kolmasluokkalaisille opetan Suomen maantietoa ja tulossa olisi Suomen ihmisiä käsittelevä jakso. Luokassamme kun on paljon maahanmuuttaja-oppilaita, ajattelin, että jokainen heistä voisi kirjoittaa tervehdyksen (hei, kiitos, ole hyvä) luokan seinälle, mutta umpisuomalaisillekin pitäisi saada joku kiva tekeminen.

Joten, voisitteko kieltä osaavina kertoa, miten sanotaan hei, kiitos ja ole hyvä? Kerrotko myös, mitä saamea tervehdys on ja miten tervehdys lausutaan? Kiva olisi myös (lausumisohjeineen) saameksi lause tai pari, jossa kerrot terveiset turkulaiseen kouluun Pohjois-Suomesta. Esim. lumitilanteesta, päivän pituudesta tai jotain muuta 9-vuotiaille kivaa kuultavaa. Ja tietysti suomennos perään, kun en kerran osaa itse kääntää ;). Kiitos!

5

1974

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • beare mun

Millähän saamenkielellä haluaisit nuo tiedot?
      Osoitteessa
      http://www.samediggi.fi/oktavuohta/ok8.htm
      olevan sivun alalaidassa on linkit sivuille, joissa on Suomessa puhuttavien saamen kielien (pohjois-, inarin- ja koltansaame) kirjaimet sekä esimerkkisanoja.

Ääntämyskin on hieman ongelmallista... Ainakin pohjoissaamen kohdalla. Alue, jolla kieltä puhutaan on laaja ja murteita paljon, eikä ole olemassa mitään "yleiskieltä" kuten vaikkapa suomen kielessä.

• Kiireinen ope

Minulle kelpaa millaiset ääntämysohjeet tahansa, murteilla väliä, kunhan menee oikein. Eihän oppilaat toki huomaa, jos lausun väärin, mutta väärin lausuminen ei kuulu open hommiin.

Noista tuo pohjois-saame näytti helpoimmalta lukea: vähiten erikoisia kirjaimia ja kirjainyhdistelmät tutuimpia suomalaiseen suuhun. Että jos pohjois-saameksi saisin jonkun kivan viestin luokalle, olisin kauhean kiitollinen. Ja olisi lapsille kiva yllätys.

• ...eikös tuolla Beare mun -nimimerkin linkillä pääse alkuun... Muutamia lauseita pohjoissaameksi on siis tuolla:
        http://www.samediggi.fi/oktavuohta/ok81.htm

...ääntämisohjeet ynnä muut saapi joku saamea äidinkielenään puhuva yrittää selittää... Multa mennee edelleen saame ja savo vähän sekasin. :)

• Áhkoš

Alkuhätään:
      -sanan alussa olevat klusiilit b,g,d, äännetää kuten suomen p,g,d
      š=sh /shaahi, hattu c= chch, c=ts,

Buore beaivvi = puere peaivvi = hyvää päivää
      Vastaus tähän Ipmel atti=i'pmel atti =jumala antakoon hyvän päivän, ' kuvaa tavujakoa

Giitu = kijhtu = kiitos
      lea buorre= lea puerre = ole hyvä

mu namma lea Áhkoš = muu naamma lea aahkosh = nimeni on Áhkoš

Sávan buori bargomovtta Turku mánaide=saavan puori parkomoovtta turku maanaide= Toivotan työniloa Turun lapsille

Onnea ja menestystä Teille!

• Kiireinen ope

Luokka pyysi kiittämään terveisistä. Ruokalassakin keittäjiltä pyydettiin kiitos pohjois-saameksi ;). Todellakin kiitos avustasi, saamelaisuus tuli lapsille konkreetimmaksi muutaman yksinkertaisen sanan avulla

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      70
      4898
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      11
      3329
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      19
      2566
    4. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      56
      1653
    5. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1556
    6. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1326
    7. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      93
      1269
    8. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      217
      1027
    9. Hiljaisuus

Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      69
      965
    10. IS Viikonloppu 29.-30.11.2025

Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra
      Sanaristikot
      51
      855
    Aihe