KISSAA EI SAA TAPPAA

KAIKILLE TIEDOKSI

jos kissa ei ole villiintynyt tai on omistajan seurassa.

VILLIINTYNEEN KISSAN JOLLA EI OLE OMISTAJAA SEURANAAN SAA TAPPAA PIHAMAALTAAN.

SAMOIN TOISTUVASTI PIHAMAALLA ILMAN OMISTAJAN SEURAA OLEVAN KOIRAN SAA TAPPAA.

Siis kissaa tai koiraa ei saa tappaa sen ilmestyessä ensimmäistä kertaa pihapiiriin. Häiriintyneet tappamisen haluiset ihmiset ampukoon itsensä.

58

1597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kissa

      Saipa kerrankin joku kerrotuksi lyhyesti
      ja täsmällisesti asiansa. Ainoa asiaton teksti on
      tuolla lopussa (viimeinen lause). Sen olisit
      hyvin voinut jättää pois.

      Harvompa kukaan on tappanut kissaa joka on
      omistajansa seurassa, ja jos on, ko. henkilö olisi
      ihan syytä laittaa asiasta edesvastuuseen,
      paitsi jos omistaja on antanut luvan/pyytänyt.

      Kaikille jotka ovat tätä lakia noudattaneet
      pitäis antaa vaikka jonkinlainen kunniamerkki?

    • ANTEEKSI
      • ...väärässä!

        Kissan saa tappaa kun se useita kertoja
        ilmaantuu toisen (omalle tontille) tai
        se ruokailee (metsästää) oman tonttinsa
        ulkopuolella.

        Silloin se katsotaan villiintyneeksi kissaksi
        josta määrää metsästyslaki.

        Tälläin alueen omistajalla on oikeus lopettaa
        kissa ja alueen metsästyksen VALVOJALLA on
        VELVOLLISUUS lopettaa kissa.

        Luehan tarkemmin ennenkuin kommentoit tuollaista!


      • Ginna
        ...väärässä! kirjoitti:

        Kissan saa tappaa kun se useita kertoja
        ilmaantuu toisen (omalle tontille) tai
        se ruokailee (metsästää) oman tonttinsa
        ulkopuolella.

        Silloin se katsotaan villiintyneeksi kissaksi
        josta määrää metsästyslaki.

        Tälläin alueen omistajalla on oikeus lopettaa
        kissa ja alueen metsästyksen VALVOJALLA on
        VELVOLLISUUS lopettaa kissa.

        Luehan tarkemmin ennenkuin kommentoit tuollaista!

        ..METSÄSTYSLAKI EI OLE VOIMASSA TAAJAMA-ALUEILLA!!!! Pihapiirissäsi kuljeksivan kissan voi yrittää ottaa kiinni joko itse tai pyytää apua eläinsuojeluviranomaisilta (eläinsuojeluvalvoja, poliisi, kunnan/kaupungineläinlääkärit), ja eläin toimitetaan löytöeläinhoitolaan. Mikäli käytät ampuma-asetta/jotain ansaa (paitsi kissaloukkua) taajama-alueella, syyllistyt itse metsästyslain alaiseen rikokseen.


      • Tietäjä
        Ginna kirjoitti:

        ..METSÄSTYSLAKI EI OLE VOIMASSA TAAJAMA-ALUEILLA!!!! Pihapiirissäsi kuljeksivan kissan voi yrittää ottaa kiinni joko itse tai pyytää apua eläinsuojeluviranomaisilta (eläinsuojeluvalvoja, poliisi, kunnan/kaupungineläinlääkärit), ja eläin toimitetaan löytöeläinhoitolaan. Mikäli käytät ampuma-asetta/jotain ansaa (paitsi kissaloukkua) taajama-alueella, syyllistyt itse metsästyslain alaiseen rikokseen.

        Metsästyslaki on voimassa myös taajamassa, mutta ampuminen sallittua vain kun lähin asunto on 300 metrin päässä, paitsi jos on kysynyt luvan lähempänä olevilta asuntojen haltijoilta.

        Toki on olemassa muitakin aseita kuin ampumaaseita. Voihan sitä käyttää esim jousipyssyä, jalkajousta tai jotain muuta sopivaa jolla kissan henki lähtee ihan yhtä mukavasti. Silloin ei syyllisty mihinkään rikkomukseen.

        Tietysti voi myös käyttää elävänä pyytävää loukkua ja viedä sitten kissan loukussaan vaikka lähimmän soramontun laitaan ja töräyttää kissaa haulikolla silmien väliin. Sekin on ihan yhtä laillista eikä syyllisty rikkomuksiin.

        Kertoisitko sen lakipykälän mikä kieltää elävänäpyytävän loukun käyttämisen taajamaalueella?

        Ps. Ei sekään ole harvinasita että kissan henki on lähtenyt rautalapiolla.


    • iivi

      kissat ovat eriskummallisia oy´tuksia ja tekevät kaikenlaista pöljää ja hulluakin
      ne ovat vittomia luontokappaleita jotka saattavat joskus eksyä pololtaan ja tulla sinun pihallesi useimmiten vain ja ainoastaan uteliaisuuttaan!!
      ne eivät ole luonnostaan ilkeitä vaan jos sinä olet niille ilkeä niin ne maksavat kyllä
      kynsin ja hampain takaisin!!
      itse en pystyisi kissaa enkä muutakaan eläintä tappamaan vaikka se minua tappaisi
      varmaankin kuolisin ennen itse kuin satuttaisin itseäni!!

      t:leijona

      • ...viitsi!

        Älä viitsi olla lapsellinen.

        Kun kissa on toisen tontilla on laki selvä
        mitä kissan suhteen saa tehdä. Se kuuluu
        tappaa pois jollin tämä häiriintynyt elikko
        ei enää häiritse viattomia naapereita.

        Kissan omistajan tehtävä on pitää huoli että
        näin ei käy eli pitää kissa omalla pihallaan.

        Jos kissa eksyy omalta pihaltaa sen on omistajan
        huolimattomuutta.

        Ja tuo kun puhut kissan kostamisesta on tosi
        lapsellista. Eläimet eivät ajattele tuolla tavalla.
        Jos potkaset kissaa se sähähtää ja juoksee karkuun
        mut hetken perästä se taas kehrää sinulle. Ei se
        kosta enää jälkikäteen. Naurettava ajatuskin.

        Se on vain eläin joka ei kuulu luontoon eikä
        toisten pihoille, sen sanoo jo lakikin.


      • RK
        ...viitsi! kirjoitti:

        Älä viitsi olla lapsellinen.

        Kun kissa on toisen tontilla on laki selvä
        mitä kissan suhteen saa tehdä. Se kuuluu
        tappaa pois jollin tämä häiriintynyt elikko
        ei enää häiritse viattomia naapereita.

        Kissan omistajan tehtävä on pitää huoli että
        näin ei käy eli pitää kissa omalla pihallaan.

        Jos kissa eksyy omalta pihaltaa sen on omistajan
        huolimattomuutta.

        Ja tuo kun puhut kissan kostamisesta on tosi
        lapsellista. Eläimet eivät ajattele tuolla tavalla.
        Jos potkaset kissaa se sähähtää ja juoksee karkuun
        mut hetken perästä se taas kehrää sinulle. Ei se
        kosta enää jälkikäteen. Naurettava ajatuskin.

        Se on vain eläin joka ei kuulu luontoon eikä
        toisten pihoille, sen sanoo jo lakikin.

        on rääkkäystä pitää se kiinni tai aina sisätiloissa. Eli: kissa ei kuulu kaupunkiin!


      • ...kissan
        ...viitsi! kirjoitti:

        Älä viitsi olla lapsellinen.

        Kun kissa on toisen tontilla on laki selvä
        mitä kissan suhteen saa tehdä. Se kuuluu
        tappaa pois jollin tämä häiriintynyt elikko
        ei enää häiritse viattomia naapereita.

        Kissan omistajan tehtävä on pitää huoli että
        näin ei käy eli pitää kissa omalla pihallaan.

        Jos kissa eksyy omalta pihaltaa sen on omistajan
        huolimattomuutta.

        Ja tuo kun puhut kissan kostamisesta on tosi
        lapsellista. Eläimet eivät ajattele tuolla tavalla.
        Jos potkaset kissaa se sähähtää ja juoksee karkuun
        mut hetken perästä se taas kehrää sinulle. Ei se
        kosta enää jälkikäteen. Naurettava ajatuskin.

        Se on vain eläin joka ei kuulu luontoon eikä
        toisten pihoille, sen sanoo jo lakikin.

        saa tappaa, ei kotikissaa. Valitan, koeta kasvaa ja ottaa vastuuta tekemisistä.


      • ...kuuluu minnekään
        RK kirjoitti:

        on rääkkäystä pitää se kiinni tai aina sisätiloissa. Eli: kissa ei kuulu kaupunkiin!

        Koska kaupungissa näköjään kissaa ei voi
        pitää ja maalla sitä ei saa pitää vapaana
        voidaan ehkä todeta että kissa ei kuulu
        suomeen. Suomi vapaaksi kissoista!!!

        Muutenkin kun kissojen omistajien asenteen
        on tuota luokkaa niin omalta osaltani
        hoidan tästä lähtien joka ainoan kissa
        kissojen taivaaseen minkä vain kiinni saan
        tavalla tai toisella.


      • iivi
        ...viitsi! kirjoitti:

        Älä viitsi olla lapsellinen.

        Kun kissa on toisen tontilla on laki selvä
        mitä kissan suhteen saa tehdä. Se kuuluu
        tappaa pois jollin tämä häiriintynyt elikko
        ei enää häiritse viattomia naapereita.

        Kissan omistajan tehtävä on pitää huoli että
        näin ei käy eli pitää kissa omalla pihallaan.

        Jos kissa eksyy omalta pihaltaa sen on omistajan
        huolimattomuutta.

        Ja tuo kun puhut kissan kostamisesta on tosi
        lapsellista. Eläimet eivät ajattele tuolla tavalla.
        Jos potkaset kissaa se sähähtää ja juoksee karkuun
        mut hetken perästä se taas kehrää sinulle. Ei se
        kosta enää jälkikäteen. Naurettava ajatuskin.

        Se on vain eläin joka ei kuulu luontoon eikä
        toisten pihoille, sen sanoo jo lakikin.

        kissa on lähtöjään luonnosta ihminen on vain suuressa tyhmyydessään jalostanut siitä monia eri
        rotuja! et taida pitää eläimistä?? vai vihaatko vain kissoja??
        jos minun naapurini lapsi karkaisi minun pihalle voisin kai yhtä hyvin ampua sen??
        en toki voisi sitä tehdä mutta mietihän vähän, kissoilla on jäljellä sen luonnolliset geenit ja vietit vaikka sitä kuinka jalostaisi! ei kissaa ole tarkoitettu olemaan päivästä toiseen sisällä vaan ulkona jahtaamassa jyrsijöitä! mietihän myös mitä sanot sillä voit louka joidenkin tunteita!


      • Muusa
        iivi kirjoitti:

        kissa on lähtöjään luonnosta ihminen on vain suuressa tyhmyydessään jalostanut siitä monia eri
        rotuja! et taida pitää eläimistä?? vai vihaatko vain kissoja??
        jos minun naapurini lapsi karkaisi minun pihalle voisin kai yhtä hyvin ampua sen??
        en toki voisi sitä tehdä mutta mietihän vähän, kissoilla on jäljellä sen luonnolliset geenit ja vietit vaikka sitä kuinka jalostaisi! ei kissaa ole tarkoitettu olemaan päivästä toiseen sisällä vaan ulkona jahtaamassa jyrsijöitä! mietihän myös mitä sanot sillä voit louka joidenkin tunteita!

        > ihminen on vain suuressa tyhmyydessään
        > jalostanut siitä monia eri rotuja!

        Olen samaa mieltä. Pitäisiköhän tilanne korjata tappamalla kaikki kissat jolloin ihmisen aikaansaamat keinotekoiset rodut poistuisi?

        > vai vihaatko vain kissoja??

        Vihaan tyhmiä kissojen omistajia jotka päästää kissat vapaalle. Parhaani mukaan koitan lopettaa pihalle tulevat villit kissat kun omistajiin ei voi vaikuttaa.

        > jos minun naapurini lapsi karkaisi minun
        > pihalle voisin kai yhtä hyvin ampua sen??

        Miks kaikki kissaihmiset on noin sairaita että edes viitsivät verrata tuollaiseen?

        > kissoilla on jäljellä sen luonnolliset
        > geenit ja vietit

        Ja juurio tämän vuoksi olisi ehdottoman tärkeää että ne pidettäisiin aina valjaissa tai sisällä.

        > ei kissaa ole tarkoitettu olemaan päivästä
        > toiseen sisällä

        Sä olet ihan oikeasti sairas. Menisit kyselee hoitoja ennekuin sua voidaan syyttää esim.
        suuren yleisön yllyttämisesta kissojen joukko-heitteillejättöön.


      • jätkä
        iivi kirjoitti:

        kissa on lähtöjään luonnosta ihminen on vain suuressa tyhmyydessään jalostanut siitä monia eri
        rotuja! et taida pitää eläimistä?? vai vihaatko vain kissoja??
        jos minun naapurini lapsi karkaisi minun pihalle voisin kai yhtä hyvin ampua sen??
        en toki voisi sitä tehdä mutta mietihän vähän, kissoilla on jäljellä sen luonnolliset geenit ja vietit vaikka sitä kuinka jalostaisi! ei kissaa ole tarkoitettu olemaan päivästä toiseen sisällä vaan ulkona jahtaamassa jyrsijöitä! mietihän myös mitä sanot sillä voit louka joidenkin tunteita!

        Vai on kissa lähtöjään luonnosta ja tarkoitettu jahtaamaan jyrsijöitä.

        No VOISIKO SE TEHDÄ SITÄ OMALLA PIHALLA? Sinun kissasi ei ole tarkoitettu paskomaan minun lasteni hiekkalaatikolle. Onko sen pakko tulla meidän pihalle kusemaan ja paskomaan? Onko se pakko päästää meidän lintulaudalle tappamaan rauhoitettuja pikkulintuja? Eikö minulla ole mitään oikeuksia? Saatko sinä pitää kissaasi minun pihalla? Saatko sinä tapattaa rauhoitettuja lintuja kissasi välityksellä? Ymmärrätkö että se loukkaa joidenkin tunteita?

        Enhän minäkään saa paskoa teidän hiekkalaatikkoon. Kissan omistajan tulee aidata pihansa tai huolehtia muuten siitä ettei kissa lähde omalta pihalta.


      • halleluja..
        RK kirjoitti:

        on rääkkäystä pitää se kiinni tai aina sisätiloissa. Eli: kissa ei kuulu kaupunkiin!

        joo päästähhän vaan kissat irti.. kissa ei kuulu missään tilanteessa vapaana liikkumaan.. jokainen oman tontin ulkopuolella liikkuva kissa kuuluu muutaman lapionpiston mita maan sisään.. kissa on mukava lemmikkieläin, mutta vapaana sitä kohtelen pienpetona..


      • iivi
        jätkä kirjoitti:

        Vai on kissa lähtöjään luonnosta ja tarkoitettu jahtaamaan jyrsijöitä.

        No VOISIKO SE TEHDÄ SITÄ OMALLA PIHALLA? Sinun kissasi ei ole tarkoitettu paskomaan minun lasteni hiekkalaatikolle. Onko sen pakko tulla meidän pihalle kusemaan ja paskomaan? Onko se pakko päästää meidän lintulaudalle tappamaan rauhoitettuja pikkulintuja? Eikö minulla ole mitään oikeuksia? Saatko sinä pitää kissaasi minun pihalla? Saatko sinä tapattaa rauhoitettuja lintuja kissasi välityksellä? Ymmärrätkö että se loukkaa joidenkin tunteita?

        Enhän minäkään saa paskoa teidän hiekkalaatikkoon. Kissan omistajan tulee aidata pihansa tai huolehtia muuten siitä ettei kissa lähde omalta pihalta.

        olet osittain oikeassa siinä että ei ole kivaa että kissat kakkii hiekka laatikoihin nimittäin kerran minun piene poika söi sitä...
        mutta hiekkalaatikot voi suojata esim. pressulle
        jne. ei kissalta voi vaati että se ei noudattaisi luonnon määräämää viettiään! siksi se jahtaa pikku lintuja! kissallani on kello kaulassa joten sen tulemiset ja menemiset kuuluu kauas... ja näin pikku linnut säästyvät! olen töissä lasten tarhassa joka sijaitsee omakoti alueella siksi siellä kuhisee kissaja jotka mielellään kakkisivat meidän tarhan pihalle mutta olemme suojanneet laatikot pressuin ja häätelemme kissoja ahkerasti pois alueeltamme koskaan en ole nähnyt samaa kissaa tarhan pihalla koska ne muistavat että sinne ei kannata tulla!

        kissoja kannattaa vain kestää!


      • Jätkä
        iivi kirjoitti:

        olet osittain oikeassa siinä että ei ole kivaa että kissat kakkii hiekka laatikoihin nimittäin kerran minun piene poika söi sitä...
        mutta hiekkalaatikot voi suojata esim. pressulle
        jne. ei kissalta voi vaati että se ei noudattaisi luonnon määräämää viettiään! siksi se jahtaa pikku lintuja! kissallani on kello kaulassa joten sen tulemiset ja menemiset kuuluu kauas... ja näin pikku linnut säästyvät! olen töissä lasten tarhassa joka sijaitsee omakoti alueella siksi siellä kuhisee kissaja jotka mielellään kakkisivat meidän tarhan pihalle mutta olemme suojanneet laatikot pressuin ja häätelemme kissoja ahkerasti pois alueeltamme koskaan en ole nähnyt samaa kissaa tarhan pihalla koska ne muistavat että sinne ei kannata tulla!

        kissoja kannattaa vain kestää!

        Minun ei tarvitse mennä ostamaan kaupasta pressua hiekkalaatikon suojaksi, vaan kissan omistaja ei saa päästää kissaansa toisten pihoille. ymmärrätkös, kun laki sanoo, että kissaa saa pitää vapaana ainoastaan omistajansa pihalla tai puutarhassa. Se siis tarkoittaa sitä, että kissaa ei saa pitää vapaana toisten pihoilla ja puutarhassa.

        käy tarkistamassa ympäristöministeriön selvitys jokamiehenoikeuksista (ja kissan ja koiran pidosta). Niihin kuuluu mm. sienestäminen ja marjastaminen mutta ei kissan irtipito.

        http://www.vyh.fi/hoito/virkisty/jokamies/Koira.htm

        Lainaus sinulta
        "kissalta voi vaati että se ei noudattaisi luonnon määräämää viettiään!"

        Ei kukaan oletakaan. Laki määrää kissan omistajaa ei kissaa. Kissalla ei ole velvollisuuksia, ainoastaan kissan omistajalla. Laki erottaa lemmikkieläimet luonnonvaraisita. Lemmikkieläimen omistajalta lakikieltää oikeuden päästää lemmikkieläintään tappamaan rauhoitettuja luonnonvaraisia eläimiä. Ymmärrätkös. Laki kieltää toisaalta luonnonvaraisen nisäkkään tai linnun ottamisen lemmikiksi.


      • kitten
        Muusa kirjoitti:

        > ihminen on vain suuressa tyhmyydessään
        > jalostanut siitä monia eri rotuja!

        Olen samaa mieltä. Pitäisiköhän tilanne korjata tappamalla kaikki kissat jolloin ihmisen aikaansaamat keinotekoiset rodut poistuisi?

        > vai vihaatko vain kissoja??

        Vihaan tyhmiä kissojen omistajia jotka päästää kissat vapaalle. Parhaani mukaan koitan lopettaa pihalle tulevat villit kissat kun omistajiin ei voi vaikuttaa.

        > jos minun naapurini lapsi karkaisi minun
        > pihalle voisin kai yhtä hyvin ampua sen??

        Miks kaikki kissaihmiset on noin sairaita että edes viitsivät verrata tuollaiseen?

        > kissoilla on jäljellä sen luonnolliset
        > geenit ja vietit

        Ja juurio tämän vuoksi olisi ehdottoman tärkeää että ne pidettäisiin aina valjaissa tai sisällä.

        > ei kissaa ole tarkoitettu olemaan päivästä
        > toiseen sisällä

        Sä olet ihan oikeasti sairas. Menisit kyselee hoitoja ennekuin sua voidaan syyttää esim.
        suuren yleisön yllyttämisesta kissojen joukko-heitteillejättöön.

        eiköhän kannattais tappaa ne kissan jalostajat...? ihmiset on vielä pahemmin pilalle jalostettuja. kaikkia kissoja ei tosiaankaan saa tappaa. jalostetaanhan niitä koiria ja hevosia ja lehmiä ja kaikkia eläimiä, jotka ihminen vaan käsiinsä saa. ei sitä kissaa ihan heti kannata ampuu, ja jos sillä on kaulapanta nii se on rikos. jos kissa on ulkona vapaana, nii sä voit syyttää omistajia, ei sitä sen kissan syyx kannata laskee. kissaihmiset ei oo sairaita, ne vertailee ihmisiä kissoihin asettaakseen asiat oikeeseen mittakaavaan. kissat on aina ollu mulle tärkeimpiä ja parhaita ystäviä, ja jos joku ampuu ne vaan six, että ne on vapaita, niin voisin vaikkaa vannoo, että mä tapan sen, joka tappo kissan


      • kissat parhaita ystäviäni
        jätkä kirjoitti:

        Vai on kissa lähtöjään luonnosta ja tarkoitettu jahtaamaan jyrsijöitä.

        No VOISIKO SE TEHDÄ SITÄ OMALLA PIHALLA? Sinun kissasi ei ole tarkoitettu paskomaan minun lasteni hiekkalaatikolle. Onko sen pakko tulla meidän pihalle kusemaan ja paskomaan? Onko se pakko päästää meidän lintulaudalle tappamaan rauhoitettuja pikkulintuja? Eikö minulla ole mitään oikeuksia? Saatko sinä pitää kissaasi minun pihalla? Saatko sinä tapattaa rauhoitettuja lintuja kissasi välityksellä? Ymmärrätkö että se loukkaa joidenkin tunteita?

        Enhän minäkään saa paskoa teidän hiekkalaatikkoon. Kissan omistajan tulee aidata pihansa tai huolehtia muuten siitä ettei kissa lähde omalta pihalta.

        no onko se ny niin sietämätöntä? voisit kai sä peittää sen hiekkalaatikon pressulla, vai onko liikaa vaivaa??? ´tappaahan ihmisetkin tiikereitä ja lumileopardeja, vaikka ne on uhanalasia. ei se ny voi olla nii kauheeta, jos joku kaunis ja pieni eläin vilahtaa sillon tällön pihan nurkilla... ja miks sä et vois vaan opetella tykkäämään siitä kissasta? kun se tulee kylään, nii voishan sitä silittää ja vaikkaa tarjota sille maitoo. vai onko liikaa vaadittu?


      • Juuso
        kissat parhaita ystäviäni kirjoitti:

        no onko se ny niin sietämätöntä? voisit kai sä peittää sen hiekkalaatikon pressulla, vai onko liikaa vaivaa??? ´tappaahan ihmisetkin tiikereitä ja lumileopardeja, vaikka ne on uhanalasia. ei se ny voi olla nii kauheeta, jos joku kaunis ja pieni eläin vilahtaa sillon tällön pihan nurkilla... ja miks sä et vois vaan opetella tykkäämään siitä kissasta? kun se tulee kylään, nii voishan sitä silittää ja vaikkaa tarjota sille maitoo. vai onko liikaa vaadittu?

        > voisit kai sä peittää sen hiekkalaatikon
        > pressulla, vai onko liikaa vaivaa???

        Eipä olen mun tehtävä peitellä hiekkalaatikoita
        pihallani. Ainoa tehtäväni on ampua pihalta
        kissat ja vipata omistajansa ojaan.

        Omistajan tehtävä taas on pitää kissat sisällä
        jotta näin ei kävisi.


      • Juuso
        kitten kirjoitti:

        eiköhän kannattais tappaa ne kissan jalostajat...? ihmiset on vielä pahemmin pilalle jalostettuja. kaikkia kissoja ei tosiaankaan saa tappaa. jalostetaanhan niitä koiria ja hevosia ja lehmiä ja kaikkia eläimiä, jotka ihminen vaan käsiinsä saa. ei sitä kissaa ihan heti kannata ampuu, ja jos sillä on kaulapanta nii se on rikos. jos kissa on ulkona vapaana, nii sä voit syyttää omistajia, ei sitä sen kissan syyx kannata laskee. kissaihmiset ei oo sairaita, ne vertailee ihmisiä kissoihin asettaakseen asiat oikeeseen mittakaavaan. kissat on aina ollu mulle tärkeimpiä ja parhaita ystäviä, ja jos joku ampuu ne vaan six, että ne on vapaita, niin voisin vaikkaa vannoo, että mä tapan sen, joka tappo kissan

        > kaikkia kissoja ei tosiaankaan saa tappaa.

        Miks ei? Sehän olisi hyvä keino niin voitaisiin
        tämänkin palstan nimeksi muuttaa.... kissa
        muistojen palsta.


        > ja jos sillä on kaulapanta nii se on rikos.

        Kaulapanta ei tee heitteillejätetystä villikissasta kotikissaa.

        Siihen on vain hämärässä helpompi tähdätä niin lopusta tulee kivuton kun kaularanka napsahtaa poikki.


        Mitähän jos kaulapannassa olisi jokin ympyrä tai tähtäyspiste? Sekin olisi kiva lisä?


        > niin voisin vaikkaa vannoo, että mä tapan sen,
        > joka tappo kissan


        Menisit hoitoon tai tule tänne keskusteleen ja tappamaan. Mä voin tilata sitä ennen sopivaa virkavaltaa paikalle niin saadan sut hoitoon.


      • Tiedottaja
        kissat parhaita ystäviäni kirjoitti:

        no onko se ny niin sietämätöntä? voisit kai sä peittää sen hiekkalaatikon pressulla, vai onko liikaa vaivaa??? ´tappaahan ihmisetkin tiikereitä ja lumileopardeja, vaikka ne on uhanalasia. ei se ny voi olla nii kauheeta, jos joku kaunis ja pieni eläin vilahtaa sillon tällön pihan nurkilla... ja miks sä et vois vaan opetella tykkäämään siitä kissasta? kun se tulee kylään, nii voishan sitä silittää ja vaikkaa tarjota sille maitoo. vai onko liikaa vaadittu?

        Onkohan sinulla vähän väärä lähtökohta asian hoitamiseen. Pitääkö minun ostaa kaupasta pressuja ja levitellä niitä pihalleni, vai pitäisikö naapurin estää kissansa pääsy minun pihalleni. Alkaako pikkuhiljaa valkenemaan, että ottaa vähän päästä naapurin välinpitämättömyys kissansa pidossa. Lakikin sanoo että kissaa saa pitää vapaana ainoastaan omistajansa pihalla tai puutarhassa. Siis ei naapureiden pihalla.

        Vertaat kissan tappamia rauhoitettuja eläimiä muualla tapahtuviin luvattomaan uhanalaisten eläimien tappamiseen. Kissan tappamat rauhoitetut eläimet ovat sama asia. Ne ovat kissan omistajan tappamia. Se tapahtuu koska kissan omistaja pitää kissaa vapaana. Juuri siksi kissan vapaana pito on lailla kielletty. Se on yksi suurimipia yksittäisen ihmisen rikoksista ympäristöä kohtaan. Lemmikkieläimiä ei saa päästää häiritsemään luonnon armoilla eläviä.


      • jusu
        kitten kirjoitti:

        eiköhän kannattais tappaa ne kissan jalostajat...? ihmiset on vielä pahemmin pilalle jalostettuja. kaikkia kissoja ei tosiaankaan saa tappaa. jalostetaanhan niitä koiria ja hevosia ja lehmiä ja kaikkia eläimiä, jotka ihminen vaan käsiinsä saa. ei sitä kissaa ihan heti kannata ampuu, ja jos sillä on kaulapanta nii se on rikos. jos kissa on ulkona vapaana, nii sä voit syyttää omistajia, ei sitä sen kissan syyx kannata laskee. kissaihmiset ei oo sairaita, ne vertailee ihmisiä kissoihin asettaakseen asiat oikeeseen mittakaavaan. kissat on aina ollu mulle tärkeimpiä ja parhaita ystäviä, ja jos joku ampuu ne vaan six, että ne on vapaita, niin voisin vaikkaa vannoo, että mä tapan sen, joka tappo kissan

        ja taas on joku pieni luonnosta vieroitettu yksilö vetäny herneet syyvälle sieraimeen kun puhutaan kissan tappamisesta.. vapaana liikkuessaan kissa on pienpeto ja minä voin luvat sinulle henkilökohtaisesti että tapan metsästysaikana jokaisen luonnossa tapaamani kissan, kuitenkin sillä edellytyksellä, että kyseinen yksilö pakenee ihmistä, tai muuten osoittaa olevansa villi ja vapaa.. seuralliset, pantakaulaiset kotikissat otan kiinni ja toimitan rankkurille. Kotikissakin on luonnossa täysi peto, vaikka se ei siltä näyttäisikään.. naapurin kissa tappoi 5 kiloisen rusakon viime viikolla ja tästä edes naapuri pitää varmasti kissansa sisätiloissa.. asiasta keskusteltiin...


      • jusu
        kissat parhaita ystäviäni kirjoitti:

        no onko se ny niin sietämätöntä? voisit kai sä peittää sen hiekkalaatikon pressulla, vai onko liikaa vaivaa??? ´tappaahan ihmisetkin tiikereitä ja lumileopardeja, vaikka ne on uhanalasia. ei se ny voi olla nii kauheeta, jos joku kaunis ja pieni eläin vilahtaa sillon tällön pihan nurkilla... ja miks sä et vois vaan opetella tykkäämään siitä kissasta? kun se tulee kylään, nii voishan sitä silittää ja vaikkaa tarjota sille maitoo. vai onko liikaa vaadittu?

        kenenkään ei tarvitse katsella kotipihallaan toisten lemmikkejä tai muuten villeinä liikkuvia kissoja.. ainoastaan kissanomistajilla on vastuu huolehtia lemmikkiensä tekemisistä.. ottakaa kissat kiinni ja toimittakaa rankkurille.. siellä tiedetään miten jatkossa toimitaan.. jos asut taajamaan ulkopuolella ja kissa näyttää villiltä niin sitten voit hoitaa asian muutenkin.. taajamassa sopivan terävä koira toimii oivana kissakarkoitteena.. ja edesauttaa kissojen kiinnipitämistä..


      • Anonyymi
        ...kuuluu minnekään kirjoitti:

        Koska kaupungissa näköjään kissaa ei voi
        pitää ja maalla sitä ei saa pitää vapaana
        voidaan ehkä todeta että kissa ei kuulu
        suomeen. Suomi vapaaksi kissoista!!!

        Muutenkin kun kissojen omistajien asenteen
        on tuota luokkaa niin omalta osaltani
        hoidan tästä lähtien joka ainoan kissa
        kissojen taivaaseen minkä vain kiinni saan
        tavalla tai toisella.

        kissa ei kuulu Suomeen?
        Kaikki tietyssä maassa syntyneet kissat kuuluvat täysin tähän maahan.
        KISI on osa SUOMAA, SUOMI OSA KISSA


    • k00056

      Laki kissan irtipidosta on selkeä. Sen sijaan laki irrallaan tavatun kissan tappamisesta on erittäin epäselvä. Laki kohtele koiraa taas eritavoin kuin kissaa, ja laki irrallaan tavatun koiran tappamisesta on taas melko selkeä. Irrallaan olevaa koiraa ei saa tappaa, muuta kuin hätätapauksissa. Ainoastaan ottaa kiinni.

      Laki sanoo tarkalleen että "villiintyneeseen kissaan sovelletaan mistä säädetään rauhoittamattomista eläimistä" On erittäin epäselvää milloin kissa on villiintynyt ja milloin ei. Se ei ole kuitenkaan omistajan päätettävissä. Poissa kotoaan oleva ja luonnosta ravintoaan ottava kissa voidaan katsoa villiintyneeksi joissakin tapauksissa. Taas naapurin pihalta tavattua lemmikkikissa ei saa koskaan tappaa, ainoastaan ottaa talteen. Rauhoittamattoman eläimen (mm. villiintynyt kissa)voi tappaa alueen omistaja.

      Sen sijaan laissa ei ole mitään mainintaa villiintyneestä koirasta, eikä koiraa käsitellä millään tavoin metsästyslain luettelossa rauhoittamatttomista eläimistä. Koiran pitämisestä säädetään eritavoin, kuin kissan pitämisestä.

      53 §
      Koiran pitäminen toisen alueella

      Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella.
      Maanomistajalla tai metsästysoikeuden haltijalla on oikeus poistaa alueelta 1 momentin vastaisesti siellä oleva koira tai ottaa se talteen

      55 §
      Koiran talteenottoon liittyvät toimenpiteet

      Jos koira on 53 tai 54 §:n nojalla otettu talteen, talteenotosta on viipymättä ilmoitettava koiran omistajalle, jos tämä on tiedossa, tai poliisille.

      Koiran omistajan, joka haluaa saada talteen otetun koiransa takaisin, on lunastettava se kymmenen päivän kuluessa siitä, kun ilmoitus koiran talteenotosta hänelle tehtiin. Jollei koiraa lunasteta sanotun määräajan kuluessa tai 15 päivän kuluessa siitä, kun talteenottaja ilmoitti talteenotosta poliisille, talteenottaja saa koiran omistukseensa. Entisellä omistajalla on kuitenkin oikeus lunastaa koira talteenottajalta takaisin niin kauan kuin koira on tämän hallussa maksamalla 3 momentissa tarkoitettu lunastusmaksu ja korvaus.

      Kun koiran on ottanut talteen muu kuin valtion viranomainen, koiran omistajan on suoritettava talteenottajalle riistanhoitomaksun suuruinen lunastusmaksu sekä korvaus koiran hoitamisesta. Jos koiran on ottanut talteen valtion viranomainen, koiran omistajan on suoritettava korvaus hoitamisesta valtiolle. Hoitamisesta suoritettavan korvauksen määrästä säädetään asetuksella

      32 §
      Korvaus koiran haltuunotosta

      Metsästyslain 55 §:n 3 momentissa tarkoitettu korvaus koiran hoitamisesta määrätään siten, että se kattaa haltuunotetun koiran hoidosta aiheutuneet kustannukset täysimääräisesti. Tällaisina kustannuksina otetaan huomioon hoitamiseen käytetty työ, hoitamista varten hankitut tarvikkeet ja asianmukainen osuus hoitoon käytettyjen tilojen kustannuksista hoitoajalta

      • Tietäjä

        Milloin koira, jota 34§:ssä säädetty kielto koskee, siinä mainittuna aikana tavataan irrallaan muualla kuin sen omistajan tai haltijan pihamaalla tai puutarhassa, on metsästyslain noudattamista valvovalla viranomaisella oikeus tappaa se, ellei hän saa otetuksi sitä talteen. Sama oikeus on koiran ollessa vieraalla alueella, jolla riistaa voi oleskella tai toisen pihamaalla taikka puutarhassa, myös alueen omistajalla ja haltijalla sekä metsästysoikeuden haltijalla ja aluetta varten asetetulla metsästyksenvartijalla. Koiraa älköön kuitenkaan tapettako, jos sen omistaja tai haltija on sen mukana ja hän kehoituksen saatuaan kytkee sen.


      • Tietäjä

        myös itsepuolustukseksi. Pihapiirissä oleva vihainen/häiriintynyt koira voi käydä lasten kimppuun pahoin seurauksin. Kissa ei tapa ihmisiä.


      • Janne

        Villiintyneeseen kissaan sovelletaan, mitä rauhoittamattomista eläimistä säädetään.



        Rauhoittamattoman eläimen pyydystäminen ja tappaminen
        48 §

        Oikeus pyydystää ja tappaa rauhoittamatoneläin

        Alueen omistajalla tai haltijalla on oikeus pyydystää tai tappaa alueellaan oleva rauhoittamaton eläin. Tämä oikeus hänellä on silloinkin, kun metsästysoikeus alueella on metsästysvuokrasopimuksella luovutettu toiselle.

        -----------------------------

        Ei pitäisi olla epäselvää. Villiintynyttä kissaa kohdellaan rauhoittamattomana eläimenä. EI villiintynyt kissa pitää ottaa kiinni toimitettavaksi omistajalle kuten koira. En näe tässä mitään epäselvää.


      • ...se ero
        Janne kirjoitti:

        Villiintyneeseen kissaan sovelletaan, mitä rauhoittamattomista eläimistä säädetään.



        Rauhoittamattoman eläimen pyydystäminen ja tappaminen
        48 §

        Oikeus pyydystää ja tappaa rauhoittamatoneläin

        Alueen omistajalla tai haltijalla on oikeus pyydystää tai tappaa alueellaan oleva rauhoittamaton eläin. Tämä oikeus hänellä on silloinkin, kun metsästysoikeus alueella on metsästysvuokrasopimuksella luovutettu toiselle.

        -----------------------------

        Ei pitäisi olla epäselvää. Villiintynyttä kissaa kohdellaan rauhoittamattomana eläimenä. EI villiintynyt kissa pitää ottaa kiinni toimitettavaksi omistajalle kuten koira. En näe tässä mitään epäselvää.

        Että koirian tapaa hyvin hyvin harvoin
        vapaana sillä koirien omistajat eivät
        ole samanlaisia kusipäitä kuin kissan omistajat.

        Näköjään kun kissojen omistajat on tuollaisia
        eikä niiden asenteet muuttu niin omalta
        osaltani hoidan tästä lähtien jokaikisen
        kissan minkä vain kiinni saan paremmille
        laitumille pommpimaan. Eiköhän siellä
        kissojen taivaassa ole niillekkin tilaa?


      • k00056
        Tietäjä kirjoitti:

        Milloin koira, jota 34§:ssä säädetty kielto koskee, siinä mainittuna aikana tavataan irrallaan muualla kuin sen omistajan tai haltijan pihamaalla tai puutarhassa, on metsästyslain noudattamista valvovalla viranomaisella oikeus tappaa se, ellei hän saa otetuksi sitä talteen. Sama oikeus on koiran ollessa vieraalla alueella, jolla riistaa voi oleskella tai toisen pihamaalla taikka puutarhassa, myös alueen omistajalla ja haltijalla sekä metsästysoikeuden haltijalla ja aluetta varten asetetulla metsästyksenvartijalla. Koiraa älköön kuitenkaan tapettako, jos sen omistaja tai haltija on sen mukana ja hän kehoituksen saatuaan kytkee sen.

        Mistä laista löytyy tälläista tekstiä? Onko kysessä metsästylaki?


      • k00056
        Janne kirjoitti:

        Villiintyneeseen kissaan sovelletaan, mitä rauhoittamattomista eläimistä säädetään.



        Rauhoittamattoman eläimen pyydystäminen ja tappaminen
        48 §

        Oikeus pyydystää ja tappaa rauhoittamatoneläin

        Alueen omistajalla tai haltijalla on oikeus pyydystää tai tappaa alueellaan oleva rauhoittamaton eläin. Tämä oikeus hänellä on silloinkin, kun metsästysoikeus alueella on metsästysvuokrasopimuksella luovutettu toiselle.

        -----------------------------

        Ei pitäisi olla epäselvää. Villiintynyttä kissaa kohdellaan rauhoittamattomana eläimenä. EI villiintynyt kissa pitää ottaa kiinni toimitettavaksi omistajalle kuten koira. En näe tässä mitään epäselvää.

        On erittäin epäselvää missä vaiheessa vapaana oleva kissa on villiintynyt.


      • Aito Jalpa taas....
        k00056 kirjoitti:

        Mistä laista löytyy tälläista tekstiä? Onko kysessä metsästylaki?

        Hei nyt oli pakko puuttua teksteihin. Mikään laki
        ei anna tappaa koiraa. Ainoasataan jos se tavataan
        esim. raatelemasta kiinniottamaansa hirvieläinätä ja silloinkin vain jos sitä ei saada kiinni.

        Harvan takapihalla on koiran kiinni ottamia hirvieläimiä?


        Tuossa noita lakitekstejä.


        Koiran pitäminen

        51 §

        Koiran kiinnipitovelvollisuus

        Maaliskuun 1 päivästä elokuun 19 päivään ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä.

        Edellä 1 momentissa sanottu ei kuitenkaan koske:

        1) alueen omistajan tai haltijan luvalla pihamaalla tai puutarhassa taikka koiran pitämiseen varatulla aidatulla alueella olevaa koiraa;

        2) viittä kuukautta nuorempaa koiraa;

        3) paimentamis-, opas- tai vartiointitehtävässä taikka muussa sen laatuisessa palvelutehtävässä olevaa koiraa;

        4) poliisin, tullilaitoksen, puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen tehtävässä olevaa koiraa; eikä

        5) koiraa, jota koulutetaan 3 tai 4 kohdassa tarkoitettuun tehtävään.

        Edellä 1 momentissa tarkoitetusta velvollisuudesta saadaan poiketa, kun muuta kuin ajavaa koiraa käytetään metsästykseen. Kiellosta saadaan poiketa myös, kun kanakoiraa tai muuta lintukoiraa koulutetaan rauhoitettuja riistaeläimiä niiden lisääntymisaikana häiritsemättä.




        53 §

        Koiran pitäminen toisen alueella

        Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella.

        Maanomistajalla tai metsästysoikeuden haltijalla on oikeus poistaa alueelta 1 momentin vastaisesti siellä oleva koira tai ottaa se talteen. Jos koiran avulla metsästettäessä ajo tai haukku poikkeaa vieraalle alueelle, alueen omistajan tai metsästysoikeuden haltijan on kuitenkin annettava ajon tai haukun jatkua häiriintymättä puolen tunnin ajan. Jollei koiran omistaja tämän ajan kuluessa hae koiraa pois, alueen omistajalla tai metsästysoikeuden haltijalla on oikeus keskeyttää ajo tai haukku sekä poistaa alueelta koira tai ottaa se talteen


        54 §

        Metsästyksen valvojan oikeudet koiranpidon valvonnassa

        Jos 88 §:ssä tarkoitettu henkilö tapaa 51 ja 52 §:n säännösten vastaisesti olevan koiran, hänellä on oikeus ottaa koira talteen.

        Jos 88 §:n 1 momentissa tarkoitettu henkilö tapaa toistuvasti 51 ja 52 §:n säännösten vastaisesti olevan koiran tai koiran repimästä sen kiinniottamaa hirvieläintä, hänellä on oikeus tappaa koira, jollei hän saa sitä kiinni.

        55 §

        Koiran talteenottoon liittyvät toimenpiteet

        Jos koira on 53 tai 54 §:n nojalla otettu talteen, talteenotosta on viipymättä ilmoitettava koiran omistajalle, jos tämä on tiedossa, tai poliisille.

        Koiran omistajan, joka haluaa saada talteen otetun koiransa takaisin, on lunastettava se kymmenen päivän kuluessa siitä, kun ilmoitus koiran talteenotosta hänelle tehtiin. Jollei koiraa lunasteta sanotun määräajan kuluessa tai 15 päivän kuluessa siitä, kun talteenottaja ilmoitti talteenotosta poliisille, talteenottaja saa koiran omistukseensa. Entisellä omistajalla on kuitenkin oikeus lunastaa koira talteenottajalta takaisin niin kauan kuin koira on tämän hallussa maksamalla 3 momentissa tarkoitettu lunastusmaksu ja korvaus.

        Kun koiran on ottanut talteen muu kuin valtion viranomainen, koiran omistajan on suoritettava talteenottajalle riistanhoitomaksun suuruinen lunastusmaksu sekä korvaus koiran hoitamisesta. Jos koiran on ottanut talteen valtion viranomainen, koiran omistajan on suoritettava korvaus hoitamisesta valtiolle. Hoitamisesta suoritettavan korvauksen määrästä säädetään asetuksella.





        Ps. ihan alkoi jo harmittamaan että menin
        hölmöyksissäni ilmoittamaan etten käyttäisi
        nimimerkkiäni enää.

        Näköjään kissan omistajat tosiaan luulee että
        kissa ja koira olisivat samassa asemassa.

        Ero on siinän että kissa on lähes lainsuojaton
        mutta koiralla on suojanaan laki.

        Kissan saa tappaa hyvin monissa eri tilanteissa
        mutta koiraa ei juuri koskaan.


      • Aito Jalpa
        k00056 kirjoitti:

        On erittäin epäselvää missä vaiheessa vapaana oleva kissa on villiintynyt.

        Itse tulkitsisin sen siten että silloin kissa
        on villiintynyt kun se hankkii / metsästää
        ravintoa tonttinsa ulkopuolelta. Myös silloin sitä
        voidaan pitää villiintyneenä kun se
        toistuvasti tavataan luonnossa ilman valvojaa.


      • k00056
        Tietäjä kirjoitti:

        Milloin koira, jota 34§:ssä säädetty kielto koskee, siinä mainittuna aikana tavataan irrallaan muualla kuin sen omistajan tai haltijan pihamaalla tai puutarhassa, on metsästyslain noudattamista valvovalla viranomaisella oikeus tappaa se, ellei hän saa otetuksi sitä talteen. Sama oikeus on koiran ollessa vieraalla alueella, jolla riistaa voi oleskella tai toisen pihamaalla taikka puutarhassa, myös alueen omistajalla ja haltijalla sekä metsästysoikeuden haltijalla ja aluetta varten asetetulla metsästyksenvartijalla. Koiraa älköön kuitenkaan tapettako, jos sen omistaja tai haltija on sen mukana ja hän kehoituksen saatuaan kytkee sen.

        En löydä mistään moista tekstiä. Epäilen että olet kopioinut vanhaa kumottua metsästylakia. Uusin metsästyslaki on vuodelta 1993. Kopioimasi teksti on ristiriidassa lemmikkieläinten suojelua koskevan EU:n sopimuksen kanssa. Kummastuttaa jos moinen laki on vielä voimassa. Tarkistahan käyttämäsi viite, ettei ihmíset luule saavansa tappaa koiria pihoillaan.


      • k00056
        Aito Jalpa kirjoitti:

        Itse tulkitsisin sen siten että silloin kissa
        on villiintynyt kun se hankkii / metsästää
        ravintoa tonttinsa ulkopuolelta. Myös silloin sitä
        voidaan pitää villiintyneenä kun se
        toistuvasti tavataan luonnossa ilman valvojaa.

        Aivan oikeassa olet, nimittäin siinä että tuo on sinun tulkintasi. Epäselväksi asia jää juuri siksi, että siinä on tulkinnan varaa. Kissan omistajien mielestä kissa ei ole koskaan viilliintynyt, varsinkaan suloiset kissat. Taas toisten mielestä kissan tultua omalle pihalle/metsään kissa on villiintynyt ja sen saa tappaa. Sitten on vielä kaiken laisia tulkintoja siltä väliltä.

        Oliko oikeus lopettaa kissa maaltaan vai ei, punnitaan sitten käräjillä, jos kissan omistaja sen sinne vie.


      • ...tulkintaa!
        k00056 kirjoitti:

        Aivan oikeassa olet, nimittäin siinä että tuo on sinun tulkintasi. Epäselväksi asia jää juuri siksi, että siinä on tulkinnan varaa. Kissan omistajien mielestä kissa ei ole koskaan viilliintynyt, varsinkaan suloiset kissat. Taas toisten mielestä kissan tultua omalle pihalle/metsään kissa on villiintynyt ja sen saa tappaa. Sitten on vielä kaiken laisia tulkintoja siltä väliltä.

        Oliko oikeus lopettaa kissa maaltaan vai ei, punnitaan sitten käräjillä, jos kissan omistaja sen sinne vie.

        Asian voi aina tulkita omaksi edukseen jolloin
        mahdollisimman usean kissan viimeiseksi matkaksi
        jää vierailu tontillani.

        Jos joku hönö kissan omistaja siitä asian
        eteenpäin vie niin on se kuitenkin aika
        heikoilla lain edessä. Kissan omistaja on
        joka tapauksessa tehnyt tietoisesti väärin
        ja rikkonut lakia päästämällä luontoon
        kuulumattoman eläimen vapaaksi ja mahdollisesti
        näin myös tappanut rauhoitettuja eläimiä.
        Siinä ei selittelyt auta. Itse taas olen
        toiminut vilpittömässä mielessä lakia ja
        sääntöjä kunnioittaen ja koittanut suojella
        pihallani olleita rauhoitettuja eläimiä.

        Voi kun edes joku niistäkin kissoista jotka
        ovat pihalleni päätyneet olisi nostanut
        kanteen niin olisipahan tämäkin asia paljon
        selvempi.


      • Ginna
        Janne kirjoitti:

        Villiintyneeseen kissaan sovelletaan, mitä rauhoittamattomista eläimistä säädetään.



        Rauhoittamattoman eläimen pyydystäminen ja tappaminen
        48 §

        Oikeus pyydystää ja tappaa rauhoittamatoneläin

        Alueen omistajalla tai haltijalla on oikeus pyydystää tai tappaa alueellaan oleva rauhoittamaton eläin. Tämä oikeus hänellä on silloinkin, kun metsästysoikeus alueella on metsästysvuokrasopimuksella luovutettu toiselle.

        -----------------------------

        Ei pitäisi olla epäselvää. Villiintynyttä kissaa kohdellaan rauhoittamattomana eläimenä. EI villiintynyt kissa pitää ottaa kiinni toimitettavaksi omistajalle kuten koira. En näe tässä mitään epäselvää.

        METSÄSTYSLAKI, joka sallii rauhoittamattoman eläimen (=villiintyneen kissankin) tappamisen, EI OLE VOIMASSA TAAJAMA-ALUEILLA!!!! Mikäli käytät ampuma-asetta/metsästykseen tarkoitettua ansaa tällaisella alueella, syyllistyt itse rikokseen!!!


      • Lakimies
        Ginna kirjoitti:

        METSÄSTYSLAKI, joka sallii rauhoittamattoman eläimen (=villiintyneen kissankin) tappamisen, EI OLE VOIMASSA TAAJAMA-ALUEILLA!!!! Mikäli käytät ampuma-asetta/metsästykseen tarkoitettua ansaa tällaisella alueella, syyllistyt itse rikokseen!!!

        Metsästyslaki on voimassa myös taajamassa, mutta ampuminen sallittua vain kun lähin asunto on 300 metrin päässä, paitsi jos on kysynyt luvan lähempänä olevilta asuntojen haltijoilta.

        Toki on olemassa muitakin aseita kuin ampumaaseita. Voihan sitä käyttää esim jousipyssyä, jalkajousta tai jotain muuta sopivaa jolla kissan henki lähtee ihan yhtä mukavasti. Silloin ei syyllisty mihinkään rikkomukseen.

        Tietysti voi myös käyttää elävänä pyytävää loukkua ja viedä sitten kissan loukussaan vaikka lähimmän soramontun laitaan ja töräyttää kissaa haulikolla silmien väliin. Sekin on ihan yhtä laillista eikä syyllisty rikkomuksiin.

        Kertoisitko sen lakipykälän mikä kieltää elävänäpyytävän loukun käyttämisen taajamaalueella?

        Ps. Ei sekään ole harvinasita että kissan henki on lähtenyt rautalapiolla.


      • Antero
        Tietäjä kirjoitti:

        Milloin koira, jota 34§:ssä säädetty kielto koskee, siinä mainittuna aikana tavataan irrallaan muualla kuin sen omistajan tai haltijan pihamaalla tai puutarhassa, on metsästyslain noudattamista valvovalla viranomaisella oikeus tappaa se, ellei hän saa otetuksi sitä talteen. Sama oikeus on koiran ollessa vieraalla alueella, jolla riistaa voi oleskella tai toisen pihamaalla taikka puutarhassa, myös alueen omistajalla ja haltijalla sekä metsästysoikeuden haltijalla ja aluetta varten asetetulla metsästyksenvartijalla. Koiraa älköön kuitenkaan tapettako, jos sen omistaja tai haltija on sen mukana ja hän kehoituksen saatuaan kytkee sen.

        Tuolla koirapuolella eivät tunteneet tätä söödöstä:

        "Tälläista lakitekstiä ei ole olemassa. Kyseinen teksti on kopioitu jostain kumotusta metsästyslaista tai se on itse keksitty.

        Nykyinen metsästylain 34 pykälä käsittelee pyyntivälineitä ja menetelmiä, eikä siinä puhuta mitään koirista ja niitä koskevista kielloista.

        Metsästyslaki 34 §
        Pyyntivälineitä ja pyyntimenetelmiä koskevat tarkemmat säännökset... "

        Löytyykö tämä tosiaankin nykyisestä pyyntivälineitä koskavasta laista?


      • ...on!
        Antero kirjoitti:

        Tuolla koirapuolella eivät tunteneet tätä söödöstä:

        "Tälläista lakitekstiä ei ole olemassa. Kyseinen teksti on kopioitu jostain kumotusta metsästyslaista tai se on itse keksitty.

        Nykyinen metsästylain 34 pykälä käsittelee pyyntivälineitä ja menetelmiä, eikä siinä puhuta mitään koirista ja niitä koskevista kielloista.

        Metsästyslaki 34 §
        Pyyntivälineitä ja pyyntimenetelmiä koskevat tarkemmat säännökset... "

        Löytyykö tämä tosiaankin nykyisestä pyyntivälineitä koskavasta laista?

        Se laki mitä olet yrittänyt epätoivoisesti
        tarjota koira-puolella on todellakin vanhentunut
        ja sinulle on kyllä jo siellä ihan asiallisesti
        siitä ilmoitettu.

        Oletko muuten huomannut että suhtautuminen siellä
        on aika erillaista kuin täälläkin. Tiedätkö miksi?

        "Se koira älähtää johon kalikka kolahtaa"

        Siksi että kun menet puhumaan koiran tappamisesta
        ym. jutuistasi sinne kaikki tietää että koiraa
        ei saa tappaa. Sinut leimataan vain vähän hölmöksi.

        Kun taan täällä puhuu kissan tappamisesta kaikki
        ovat kynsin hampain vastassa ja vain siksi koska
        puhuja on oikeassa siinä että kissan saa tappaa.
        Kissoja kun mikään laki ei suojele ja omistajat
        tietävät tämän varsin hyvin. Ne kypsyvät siihen
        kun myös kissojen vihaajat tietävät hyvin miten
        laillista kissjen lopetus on.

        Näin se vain on.


      • Antero
        ...on! kirjoitti:

        Se laki mitä olet yrittänyt epätoivoisesti
        tarjota koira-puolella on todellakin vanhentunut
        ja sinulle on kyllä jo siellä ihan asiallisesti
        siitä ilmoitettu.

        Oletko muuten huomannut että suhtautuminen siellä
        on aika erillaista kuin täälläkin. Tiedätkö miksi?

        "Se koira älähtää johon kalikka kolahtaa"

        Siksi että kun menet puhumaan koiran tappamisesta
        ym. jutuistasi sinne kaikki tietää että koiraa
        ei saa tappaa. Sinut leimataan vain vähän hölmöksi.

        Kun taan täällä puhuu kissan tappamisesta kaikki
        ovat kynsin hampain vastassa ja vain siksi koska
        puhuja on oikeassa siinä että kissan saa tappaa.
        Kissoja kun mikään laki ei suojele ja omistajat
        tietävät tämän varsin hyvin. Ne kypsyvät siihen
        kun myös kissojen vihaajat tietävät hyvin miten
        laillista kissjen lopetus on.

        Näin se vain on.

        Tieto on haettava sieltä missä sitä on. Jos koiranomistajat hyväksyvät sen, että koiran saa viranomainen tarvittaessa tappaa, niin se on yleinen käytäntö. Elleivät he tiedä tällaisesta laista, ei sitä ole yleisesti sovellettu.

        Ei sen paremmin kissa kuin koirakaan kuulu Suomen luontoon. Kuitenkin kulkukissa on yleisempi tuttavuus kuin kulkukoira. Enemmän on myös kasäkissoja kuin kesäkoiria. Miksiköhän?


      • ...????
        Antero kirjoitti:

        Tieto on haettava sieltä missä sitä on. Jos koiranomistajat hyväksyvät sen, että koiran saa viranomainen tarvittaessa tappaa, niin se on yleinen käytäntö. Elleivät he tiedä tällaisesta laista, ei sitä ole yleisesti sovellettu.

        Ei sen paremmin kissa kuin koirakaan kuulu Suomen luontoon. Kuitenkin kulkukissa on yleisempi tuttavuus kuin kulkukoira. Enemmän on myös kasäkissoja kuin kesäkoiria. Miksiköhän?

        > Jos koiranomistajat hyväksyvät sen, että koiran
        > saa viranomainen tarvittaessa tappaa

        Se "tarvittaessa" koskee lähes vain ja ainosastaan sitä että koita on raatelemassa kiinni ottamaansa hirvieläintä ja näin tapahtuu aniharvoin. Sitäpaitsi ehkä koirien omistajat muutenkin kunnioittaa eläimiä koskevia lakeja peremmin myös tätä kohtaa...

        Kissan tappamiseen riittää se että se on luonnossa vapaana. Se on heitteille jätetty villi kissa jonka voi lopetta tuosta noin vain.

        > Kuitenkin kulkukissa on yleisempi tuttavuus
        > kuin kulkukoira

        Ehkä se on kiinni asenteista. Kissoja ottaa asennevammaiset useammin kuin koiria.

        > Enemmän on myös kasäkissoja kuin kesäkoiria.
        > Miksiköhän?

        Koirasta saa sellaisen ystävän jota ei enää raaski lopettaa. Kissasta taas saa eläimen joka tulee kotiin jos sille antaa ruokaa. Kissan ja koiran ero on siinäkin että koira on uskollinen loppuun asti. Jos et anna sille ruokaa se kuolee nälkään mutta jos et anna kissalle ruokaa se etsii uuden kodin. Pikkulinnutkin ovat samanlaisia. Ne tulee pihalle ruokaileen kun laitat lintulaudan. Jos otat sen pois ne hetken ihmettelee ja menee nappuriin.


    • TIETÄJÄ

      5 §

      Riistaeläimet ja rauhoittamattomat eläimet

      Riistaeläimiä ovat:

      1) villikani, metsäjänis, rusakko, orava, euroopanmajava, kanadanmajava, piisami, rämemajava, susi, tarhattu naali, kettu, supikoira, karhu, pesukarhu, mäyrä, kärppä, hilleri, saukko, näätä, minkki, ahma, ilves, itämeren norppa, kirjohylje, halli, villisika, kuusipeura, saksanhirvi, japaninpeura, metsäkauris, hirvi, valkohäntäpeura, metsäpeura ja mufloni; sekä

      2) kanadanhanhi, merihanhi, metsähanhi, heinäsorsa, tavi, haapana, jouhisorsa, heinätavi, lapasorsa, punasotka, tukkasotka, haahka, alli, telkkä, tukkakoskelo, isokoskelo, riekko, kiiruna, pyy, teeri, metso, peltopyy, fasaani, nokikana, lehtokurppa ja sepelkyyhky.

      Rauhoittamattomia eläimiä ovat:

      1) metsämyyrä, vesimyyrä, kenttämyyrä, peltomyyrä, lapinmyyrä, isometsähiiri, isorotta ja kotihiiri; sekä

      2) korppi (poronhoitoalueella), varis, harakka, harmaalokki, merilokki, kesykyyhky ja räkättirastas.

      HUOM HUOM HUOM!!!!!!!!!!!!!!

      Villiintyneeseen kissaan sovelletaan, mitä rauhoittamattomista eläimistä säädetään.



      Rauhoittamattoman eläimen pyydystäminen ja tappaminen
      48 §

      Oikeus pyydystää ja tappaa rauhoittamatoneläin

      Alueen omistajalla tai haltijalla on oikeus pyydystää tai tappaa alueellaan oleva rauhoittamaton eläin. Tämä oikeus hänellä on silloinkin, kun metsästysoikeus alueella on metsästysvuokrasopimuksella luovutettu toiselle.

      Oikeus pyydystää tai tappaa rauhoittamaton eläin on myös rakennuksen omistajalla tai haltijalla, jos rauhoittamaton eläin tavataan rakennuksessa tai sen pihapiirissä, sekä metsästysvuokraoikeuden haltijalla ja metsästysluvan saaneella, jollei vuokrasopimuksesta tai luvasta muuta johdu.

      Sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, maa- ja metsätalousministeriö voi päättää, että eläintautien ehkäisemiseksi, muista terveydellisistä syistä, yleisen turvallisuuden varmistamiseksi tai huomattavan omaisuutta uhkaavan vahingon torjumiseksi määrätyn rauhoittamattoman eläimen saa pyydystää tai tappaa tietyllä alueella määrättynä aikana ilman alueen tai rakennuksen omistajan tai haltijan lupaa.


      KISSAA JOKA EI OLE VILLIINTYNYT, EI SAA TAPPAA. AINOASTAAN OTTAA KIINNI TOIMITETTAVAKSI OMISTAJALLE.

      • Atte

        Jos ottaa kissan elävänä kiinni niin kannattaa muistaa vaatia omistajalta kohtuulliset korvaukset menetetystä ajasta, aiheuteneista kuluista ja tietenkin mahdollisista ilmoitus kuluista kun on etsinyt omistajaa. Lisäksi voi ilmoittaa eläinsuojeluviranomaisille mahdollisista tapetuista eläimistä jotta valtio sitten perii omistajalta asiaan kuuluvat korvaukset.


    • Sanelma

      joku haluaisi tappaa kissan???

      • Jalpa

        Että on henkilöitä joita ensinnäkin laki
        velvoittaa siihen ja toisaalta koska
        kisanomistajille järjen puhuminen ei auta
        niin pitää käyttää sitten muita keinoja jos
        haluaa pitää pihan siistinä kissoista.


      • Sanelma
        Jalpa kirjoitti:

        Että on henkilöitä joita ensinnäkin laki
        velvoittaa siihen ja toisaalta koska
        kisanomistajille järjen puhuminen ei auta
        niin pitää käyttää sitten muita keinoja jos
        haluaa pitää pihan siistinä kissoista.

        Aiemmin tällä palstalla joku iloksemme ilmoitti, ettei nimim. Jalpa ole tilaisuudessa vähään aikaan päästä koneen ääreen. Ikävä, että se aika tosiaankin oli vähäinen....


      • Jalpa
        Sanelma kirjoitti:

        Aiemmin tällä palstalla joku iloksemme ilmoitti, ettei nimim. Jalpa ole tilaisuudessa vähään aikaan päästä koneen ääreen. Ikävä, että se aika tosiaankin oli vähäinen....

        Näyttää siltä et kissojen omistajat on ihan
        oikeasti niin säälittäviä asenneongelmallisia
        ihmisiä et ajattelin vielä hetken seurata
        keksiikö ne edes mitään järkevää juteltavaa
        täällä.


    • ML 85

      Että mikäli kissa on vapaana muualla kuin omistajansa pihapiirissä ilman valvontaa se on heitteillejätetty. Tästä tulee lemmikkieläinten pitoon koskevan yleiseurooppalaisen sopimuksen mukaan sakkoa. Lisäksi kissa tulee toimittaa joko omistajalleen tai mikäli tälläistä ei voida todentaa, löytöeläintalolle.

      Esimerkiksi pihassa hetitappaviin rautoihin mennyt kissa ei ole asianomistajarikoksen alainen ts. siitä ei voi nostaa syytettä -> kissa ei voi olla vapaana taajaman ulkopuolella. Kissan kiinnipitovelvollisuus on paljon tiukempi kuin koiran, koska kissalle ei ole ns. metsästyskäyttöä.

      Mutta myös koiraa sitovat velvoitteet -> mikäli koira lasketaan irti toistuvasti ilman maanomistajan lupaa, sen saa ampua mikäli tätä koiraa ei saada kiinni. Lisäksi Metsästyksenvartijalla, poliisilla ja rajavartiolaitoksen työntekijöillä on velvollisuus poistaa tälläiset "irtoeläimet" metsästysalueelta / raja-alueelta.

      Jos kissan tapaa toistuvasti, samoin kuin koirankin vapaana, saa tälläisen kissan ampua.

      Toistuvasti riittää 2krt. Eri asia on, kuka sitten sen ampuu, minä en, vaikka olisikin käynyt 20 kertaa pihassa.

      Mutta koirista sen verran, että koiran saa tappaa välittömästi mm. jos se vahingoittaa esim. omaisuutta, henkilöä tai jos se vaikkapa raatelee hirvieläintä. Myös rauhoitetun riistaeläimen raateleminen ja tälläisessä tilanteessa aggressiivisesti käyttäytyminen on hyväksyttävä syy koiran ampumiseen.

      Mikäli kissaa ei saada kiinni, metsästysoikeuden omistajalla on VELVOLLISUUS ampua se. Muuten tuli taas sakkoa, siis metsästysoikeuden omistajalle.
      Joten kyllä, kissan saa ampua. Mutta ei aina ja kaikkialla. Lisäksi esim. rautapyynti on sallittua myös kissan kohdalla, tälläiset raudat voi esim. maanomistaja laittaa rakennukseen sisälle ja kissan niihin mentyä siitä voi tehdä vaikkapa rukkaset kenenkään estämättä.

      Kts. metsästyslaki 615/1993 ja Lemmikkieläinten pidosta yleiseurooppalainen asetus 62/95.

    • Paupa

      Eiköhän kuulkaa pidetä se periaate, ettei leikitä jumalaa ja annetaan eläinten olla rauhassa mikäli ne eivät aiheuta vahinkoa. Jos eläimestä haluaa eroon, niin sen voi aina hätistää pois tai ottaa kiinni ja viedä jonnekin löytöeläinpaikkaan. Koirista voi ilmoittaa vaikka poliisille, ainakin minulle annettiin poliisilta hyvät ohjeet minne löytökoiran voi toimittaa! Mutta toki vastuu kuuluu aina omistajalle.

      • Ginna

        ..huvittaa ja toisaalta ärsyttää lukea tuollaisten kuin "lakimies" ja "tietäjä"ja monien muiden tekstejä, kun eivät ole perehtyneet asiaan. Ei, ei kuljeksivaa kissaa todellakaan kannata tappaa, nimittäin jos se sattuukin olemaan jonkun lemmikki, on olemassa useita oikeuspäätöksiä,joissa kissan tappaja joutuu sakkoihin ja korvauksiin eläimen omistajalle. Metsästyslaki ei todellaakaan ole voimassa taajamissa, eikä kissan "villiintyneeksi" toteaminen ole aina kovinkaan helppoa. Joten pidetäänhän ne pyssyt ja lapiot kurissa ja iskekää, "tietäjät", "lakimiehet" yms. kumppanit vaikka omaa päätänne oveen....jos vähän selkenis...no, tämä tästä, ei millään pahalla...


      • Jatkossa

        > annetaan eläinten olla rauhassa mikäli ne
        > eivät aiheuta vahinkoa.

        Siispä jatkossa lopetan kaikki pihalle tulevat
        kissat koska niistä on vahinoa pihallani oleville
        linnuille ja toisaalta ne kuseksii portaille.

        Kiitos vinkistä. Tuo olis aivan hyvä säännös.

        Ps. Jos niistä ei muuta haittaa ole niin eiköhän
        ne ainakin riko lakia olemalla vapaana joten
        sekin riittää syyksi, ainakin minulle.


      • k00056
        Ginna kirjoitti:

        ..huvittaa ja toisaalta ärsyttää lukea tuollaisten kuin "lakimies" ja "tietäjä"ja monien muiden tekstejä, kun eivät ole perehtyneet asiaan. Ei, ei kuljeksivaa kissaa todellakaan kannata tappaa, nimittäin jos se sattuukin olemaan jonkun lemmikki, on olemassa useita oikeuspäätöksiä,joissa kissan tappaja joutuu sakkoihin ja korvauksiin eläimen omistajalle. Metsästyslaki ei todellaakaan ole voimassa taajamissa, eikä kissan "villiintyneeksi" toteaminen ole aina kovinkaan helppoa. Joten pidetäänhän ne pyssyt ja lapiot kurissa ja iskekää, "tietäjät", "lakimiehet" yms. kumppanit vaikka omaa päätänne oveen....jos vähän selkenis...no, tämä tästä, ei millään pahalla...

        Mitä ihmettä oikein tarkoitat ettei metsästyslaki ole voimassa taajamassa? Suomen metsästyslaki nro 615/1993 on voimassa aivan joka puolella suomea.

        Mistä olet saanut päähäsi jotain noin älytöntä. Onko sinulla tiedossa paljonkin paikkoja jossa lait eivät ole voimassa? Oletkohan ehkä kuullut tai ymmärtänyt jotain väärin? Oletko lukenut metsästyslain? Missäkohtaa siinä sanotaan ettei se ole voimassa taajamassa? Missä ylipäätäänsä yleensäkään sanotaan että metsästyslaki ei ole voimassa taajamassa? Haluaisin kovasti vastauksen kaikkiin, ihan jokaiseen kysymykseen.

        Metsästyslaki kieltää mm. metsästämisen taajama alueella ja lähempänä kuin 150 m. asutuksesta. Jos se ei kuitenkaan ole voimassa taajamassa niin sittenhän voin metsästellä tajamassa kuten huvittaa. Tarkottaakohan tämä myös sitä, että kissojen heitteillejättö on sallittua taajamissa? Sitten kotikissoja voi varmaan hävittää surutta taajama alueella kun se kerran metsästyslaissa on kielletty. Tästäkään ei muualla säädetä, kuin juuri metsästyslaissa.

        Käy ihmeessä lukemassa metsästyslaki ja vaikkapa eläinsuojelulaki osoitteesta www.finlex.fi. Löytyvät kun kirjoitat hakukenttään esim. metsästys tai eläinsuojelu.


      • Jalpa
        k00056 kirjoitti:

        Mitä ihmettä oikein tarkoitat ettei metsästyslaki ole voimassa taajamassa? Suomen metsästyslaki nro 615/1993 on voimassa aivan joka puolella suomea.

        Mistä olet saanut päähäsi jotain noin älytöntä. Onko sinulla tiedossa paljonkin paikkoja jossa lait eivät ole voimassa? Oletkohan ehkä kuullut tai ymmärtänyt jotain väärin? Oletko lukenut metsästyslain? Missäkohtaa siinä sanotaan ettei se ole voimassa taajamassa? Missä ylipäätäänsä yleensäkään sanotaan että metsästyslaki ei ole voimassa taajamassa? Haluaisin kovasti vastauksen kaikkiin, ihan jokaiseen kysymykseen.

        Metsästyslaki kieltää mm. metsästämisen taajama alueella ja lähempänä kuin 150 m. asutuksesta. Jos se ei kuitenkaan ole voimassa taajamassa niin sittenhän voin metsästellä tajamassa kuten huvittaa. Tarkottaakohan tämä myös sitä, että kissojen heitteillejättö on sallittua taajamissa? Sitten kotikissoja voi varmaan hävittää surutta taajama alueella kun se kerran metsästyslaissa on kielletty. Tästäkään ei muualla säädetä, kuin juuri metsästyslaissa.

        Käy ihmeessä lukemassa metsästyslaki ja vaikkapa eläinsuojelulaki osoitteesta www.finlex.fi. Löytyvät kun kirjoitat hakukenttään esim. metsästys tai eläinsuojelu.

        Hei muista että nuo kirjoittajat voivat olla hyvinki jotain alle 12 vuotiaita jotka näkevät kissassaan vain "suloisen Sheebaa syövän lemmikin".

        Ne luulee että suomessa on lakivapaita alueita ja tietenkään lait eivät koske juuri heidän kissojaan. "Eihän minun pieni miisu kenellekkään pahaa tee..."

        Asennevammoja kai on aika vaikea korjata.

        Tuohon olisin vielä halunnut korjata että kissan lopettamiseen taajama-alueella metsästyslain puitteissa voi hyvin käyttää esim jousiasetta jota tuo 150 metrin rajoitus ei koske tai sitten esim. elävänä pyytävää loukkua ja sittenhän kissan voi mennä rauhassa lopettamaan sopivaksi katsomaansa paikkaan.

        Saako muuten esimerkiksi loukuun jääneen kissan lopettaa omassa kellarissa ampumaaseella vai koskeeko tuo 150 metriä tätäkin? Tiedän että se on hieman vaarallista mutta kunhan tuli mieleen.


    • Anonyymi

      Toisen kissaa ei saa tappaa vaikka tulee sinun pihaasi. Soon tosi.

      Mun pihaan tulee outo kissa niin annan sille ruokaa ja maitoa. Hetken päästä se on mun kissa.

      Kuuluu kysymys: saako oman kissan tappaa, kun käyttää hyväksyttyä tapaa?

      • Anonyymi

        Ja mehän kaikki muistamme, että toinen ei saa päästää kissaansa vieraiden pihaan!

        Soon kanssa tosi.

        Ja tottakai oman kissansa saa tappaa.

        Pikku ongelmia saattaa tosin joissakin tapauksissa esiintyä omistusoikeuden toteen näyttämisessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mehän kaikki muistamme, että toinen ei saa päästää kissaansa vieraiden pihaan!

        Soon kanssa tosi.

        Ja tottakai oman kissansa saa tappaa.

        Pikku ongelmia saattaa tosin joissakin tapauksissa esiintyä omistusoikeuden toteen näyttämisessä.

        Kenelle sitä omistusta pitäis esitellä? Eihän kenenkään lemmikki syö mun ruokia, se on tosi,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenelle sitä omistusta pitäis esitellä? Eihän kenenkään lemmikki syö mun ruokia, se on tosi,

        No jos sattuu käymään "silleen ikävästi", että se kissan edellinen omistaja kuulee kissan tappamisesta...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe