Muistakaa, että aina on turvallisinta koirien tutustuessa, että ovat vapaina. Jos koirasi on remmissä ja toinen koira pääsee irti ja tulee sen luokse, niin päästä irti koirasi remmistä. Jos irrotat flexin, se on hankalampaa, ole varovainen, ettei oma liikkeesi laukaise koiria.
Meillä on kaksivuotias leikattu uros, jota ei sosiaalistettu sen edellisessä kodissa. Se ei edes nähnyt muita koiria. Se saa hepulin, pimahtaa, kun vastaan tulee muita koiria. Nyt se on ollut meillä jo vuoden ja luottaa meihin. Olemme menossa koirakouluttajan luokse, että saisimme opetettua sen toisten koirien kohtaamiseen.
Sattuneesta syystä joudumme odottamaan koirakouluttajalle menoa. Ohjaaja antoi neuvon siksi aikaa ja neuvo on osoittautunut hyväksi. Vältämme tilanteita, joissa toinen koira on niin lähellä, että meidän koira ei kestä sitä ja alkaa vikuroida. Pysymme riittävän etäällä toisesta koirasta. Näin koiramme voi tottua tilanteisiin. Näin se ei todellakaan rähjää, vaan on kamalan utelias ja haluaa katsoa. Olen koko ajan rauhallinen ja annettuani sen katsoa hetken, jatkan rauhallisesti ja hitaasti kävellen omaan suuntaamme. Nyt kun koira tuntee olonsa turvalliseksi, se ei enää reagoi niin voimakkaasti.
Kannattaa läyttää maalaisjärkeä. Kirjaimellisesti joidenkin yleisten ohjeiden noudattaminen ei toimi. Älä laita koiraasi tilanteisiin, joita se ei kestä! Harjoitelkaa pikkuhiljaa.
Ei tule vaatia liian äkillistä muutosta. Ensin ohitat koiria etäältä. Menet vaikka pusikkoon itsevarmasti, ja sieltä katselette koiran kanssa vastaantulijaa. Mene riittävän etäälle. Koiran käytös tilanteessa kertoo että onko etäisyys sopiva. Se räyhää, jos toinen koira on liian lähellä. Meillä on tämän menetelmän ansiosta lenkit alkaneet sujua paremmin. Koira ei enää jännitä lenkkejä, vsan kokee olonsa turvalliseksi.
Koira ei kestä vielä tilannetta!
15
167
Vastaukset
- sdee
joo ja ei pidä remmiä kireällä koskaan ja luo koiralle jännitystä ja sellaista fiilistä että nyt omistajakin on kireänä niin koira osaa olla yhtä rennosti kuin omistaja. näinhän koirakuiskaaja aina neuvoo
- sgerrr
"Jos koirasi on remmissä ja toinen koira pääsee irti ja tulee sen luokse, niin päästä irti koirasi remmistä."
EI. Silloin omakin koira on irtokoira, joka on laissa kiellettyä. Jos jotain tapahtuu - vaikkapa oma koira joutuu hyökkäyksen kohteeksi - ovat molemmat koiranomistajat syyllisiä. Sen sijaan kiinni ollut koira on uhri, joten vahingonkorvausten, rikosilmoitusten yms. erittäin ei-toivottujen seuraamusten käytäntöönpano on mahdollista. On parempi ennakoida tai vaikka löysätä hihnaa, mutta koiran vapaaksi päästäminen EI KÄY. Huonosti koulutetun sessen käytöstä ei voi alkaa "paikata" rikkomalla vielä lakejakin.
Sen sijaan väljää hihnatuntumaa on hyvä tavoitella, kuten aiempi kommentoija sanoikin. Eikä oma sesse pääse karkuun. - 6+10
Ei tulisi mieleenkään päästää omaa koirani irti irtokoiran kanssa.
- ei irtokoirille
Ei ole kyllä hyvä idea ollenkaan päästää koiraa irti, jos tulee vapaana olevia koiria.Jospa ollaankin sellaisella alueella, että on vaara että koira jää sitten auton alle.Tai että tiedät vapaana olevan koiran vihaavan vaikka uroksia, ja omasi olisi uros.
Omistajan on puolustettava koiraansa vieraiden koirienhyökkäyksiltä, muuten koira ei enää luota omistajaan.Ja alkaa remmiräyhätä yms.
Eli itse ajaa sen irtokoiran aina pois.Meillä ei koskaan päästetä irtokoiraa moikkaamaan omaa koiraa, vasta kun se koira on kyteketty, niin kuin omanikin aina.
Jos irtokoira rähjää, ei tietenkään sitä päästetä hihnassakaan lähelle.Siitä minä omistajana pidän huolen, suojelen omaani sellaisilta.
Oma koirani ei rähjää, ja tulee hihnassa toimeen kaikkien sosiaalisten koirien kanssa, rähjääviä koiria voimme tervehtiä, jos osaavat ensin rauhoittua.
Omaa koiraani pidän irti vain luvallisilla alueila, koirapuistoissa, ja mökillä.
Maanomistajan lupahan täytyy aina olla jos koiransa aikoo irti päästää.Ja sitten on viellä tiedettävä, onko luvallinen aika pitää yleensäkään koiraa irti. - en pästäs kimppuun
Mulla on iso uros koira, jos siis toinen uros tulee vapaana sen luo.Niin sinusta minun pitäis nopsaan päästää oma koirani irti.Silloin koirani varmasti kävisi irtokoiran kimppuun, ja sille kävisi luultavasti huonosti.Ja kun molemmat olis irti, ei kumpikaan omistaja maksa toisen el laskuja, vaan molemmat omat.Eli minä en mitään.
Toisen koiran omistaja ehkä oman el kulut, mahdolliset lopetuskulut jne.
Ei ole kuule järkevää tuo minusta, eikä laillista.Koiraa ei saa päästää irti, vaikka joku toinen niin olisikin lain vastaisesti tehnyt.Itse pitäisin koirani yhä kiinni.Ja jos irtokoira ei yrityksistä huolimatta pysyisi loitolla, vaan esim, purisi koiraani, tai jopa minua.Tekisin siitä rikosilmon, vaatisin korvausta, el kuluista, vaatteista yms.Ja tietysti irtokoiran omistaja saisi myös sakot koiran vasrtioimatta jättämisestä.
Koirat kuuluu olla kiinni! Hitto näitä 'koiran irti päästäminen on laitonta' - ihmisiä. Mun puolesta koko lain saisi heittää roskikseen tai ainakin tulkinnasta tehdä semmoista, että jos tulee häiriötä tai vahinkoa, niin irti päästämistä voi pitää pahasti raskauttavana seikkana, mutta muuten ei kannata tuhlata viranomaisten voimavaroja tavallisten koiranomistajien jahtaamiseen eikä antaa kontrollifriikeille kyttääjille enempää työkaluja kiusata lähimmäisiään.
Tää koko kirottu koirat aina hihnassa ja karmean niuhot ihmiset lienevät yksi syy siihen, että tässä maassa on niin paljon kiskovia ja rähiseviä musteja. Ja se hinku ottaa mahdollisimman epäsosiaalinen rotu.
Aloitus kyllä kuulostaa enemmän vastaukselta johonkin toiseen ketjuun kuin varsinaiselta aloitukselta.
Mun koira on todella sosiaalinen ja se osaa itse hoitaa kohtaamiset toisten koirien kanssa. Jos meidän luo tulee toinen koira, annan aina omani narun olla löysällä, tai jos se toinen on vapaana, voin ihan hyvin päästää omanikin irti, jos se ei jo ole. Usein näkee, että lemmikkikoiran omistajat jännittävät kohtaamistilanteita ja yrittävät hallita koiraa ja estää sitä sotkeutumasta pitelemällä tiukasti remmistä ja vastustavat sen pyrkimystä tervehtiä toista koiraa kunnolla. Samalla he tietämättään vääristävät koiransa kehonkieltä ja saattavat lisätä sen kiihtymystä. Jos sitten jommalla kummalla puolella keittää yli, seuraukset voivat olla tuhoisat. Toistaiseksi onneksi nämä koirat eivät ole provosoituneet siitä (ja kun tosiaan omani ei ole koskaan vedossa, niin vaikutus ei tuplaannu).
Mun koira on tosin narttu koirasosiaalisesta rodusta, joten sen kanssa elämä on helppoa. On tässä ulkoiltu kyllä rähinäpetrankin kanssa. Silloin kehittyi koiratutka varsin hyväksi. Aidosti raivohullua koiraa en ole onneksi koskaan tavannut, vaikka tiedän sellaisia olevan, suurin osa näistä tavan rähisijöistä pitää vain pahaa ääntä.
Koiranulkoiluttajan pitäisi aina kysyä lupa, ennen kuin päästää oman koiran tekemisiin toisen koiran kanssa, oli hihnaa tai ei. Vaikka se oma on kiltti ja toinen ei vaikuta avoimesti vihamieliseltä, niin se toinen voi olla rauhallinen vain siksi, että se on tiukan käskyn alla. Ei ole reilua sellaiselle koiralle joutua jonkun jaloissapyörijän härnäämäksi. Sitten jos se saa tarpeekseen, revitään lööppejä, kuinka iso koira taas raateli pienen tai jotain muuta ikävää. Jopa koirapuistossa kannattaa huikata ennen kuin menee sisään, sillä koirien kemiat eivät aina sovi yhteen.- Turvallinen olo
Tässä aloittaja. Hyviä näkökulmia jokaisella kirjoittajalla. Ei kannata heti olla kuin ärhäkkä terrieri (ihan vain kielikuva - älä ota paineita, lukija), kun luet ensimmäisen lauseen, josta olet eri mieltä. Kannattaa lukea koko juttu ilman liian pitkälle meneviä tulkintoja.
Minä ap:nä kun kirjoitin aloituksen, niin enpäs muistanut lisätä, että koirani on vapaana tutuissa metsissä, jossa aika harvoin tulee yllätystörmäyksiä. Taisin kirjoittaa huonosti ja epäselvästi koko viestin, kun halusin äkkiä sanoa asian. Pahoittelen asiaa. Kuitenkin, Neeta kirjoittaa asiaa mielestäni siinä, että ei kannata olla kauhea tiukkapipo noiden kytkettynä olemisien kanssa. Itse olen lukenut Anders Hallgrenin koirakirjoja ja hän kyllä mielestäni on kokeneena koiran koulutuksen ammattilaisena sitä mieltä, että koiran pitäisi saada liikkua niin paljon vapaana kuin mahdollista. (HUOM. Hallgren ei tarkoita taajamia yms - ei tietenkään tarkoita.) Hän on myös sitä mieltä, että koirat osaavat selvitellä asiat keskenään (sosiaalinen kanssakäyminen), kun ne ovat vapaina ja jossain määrin tottuneita toisiin koiriin. Ihmisen käyttäytyminen usein laukaisee tappelut.
En minäkään koiraani ole päästänyt irti, kun toisen koira on tullut uhmaamaan viereen. Yes, kirjoitin aloituksen epäselvästi, odotin lukijan olleen läsnä omissa kuvioissani, eli olen tosi pöljä. Tarkoitin sitä, että kun koirani on kanssani metsässä ja siellä tulee toinen koira sen luokse (eikä siis vaikuta vesikauhuiselta raivopäältä), niin päästän koirani irti. En toimi siis siten, että tämä vieras koira tulee minun koirani luokse ja yhä pidän koiraani hihnassa, kun tutustuvat. Päästän koirani irti, vaikka en tunnekaan toista koiraa.
Se on selvää, että omaa koiraa suojellaan kaikissa tilanteissa. Jokainen pyrkii toimimaan oikein. Kukaan ei omaa oikeaa mielipidettä, vaan pitää kyetä toimimaan oikein vallitsevissa tilanteissa, ja ne tulevat usein nurkan takaa ja miettimisaikaa ei ole paljon.
Suht vähän olen kohdannut aggressiivisia koiria jotka repivät toisen koiran. (En asu kaupungissa.) Helsingissä asuessani sellainenkin osui kohdalle: raivopää uros hyökkäsi nurman takaa kiltin narttuni päälle ja alkoi repiä.- viideskoira menossa
Koirapuistoissa koirat on irti, ei taajamissa muuten. Toisekseen koiran pitää kestää, että hihnassakin tervehtii toisia, tai sitten se kenen koira ei kestä kiertää sosiaaliset tapaukset kaukaa, ei siis niin, että sosiaaliset lähtee kiertämään. Koiraansa voi suojella hihnassakin, jos vain osaa.
- Minun sanani
viideskoira menossa kirjoitti:
Koirapuistoissa koirat on irti, ei taajamissa muuten. Toisekseen koiran pitää kestää, että hihnassakin tervehtii toisia, tai sitten se kenen koira ei kestä kiertää sosiaaliset tapaukset kaukaa, ei siis niin, että sosiaaliset lähtee kiertämään. Koiraansa voi suojella hihnassakin, jos vain osaa.
Sinä ilmeisesti mielestäsi osaat, viideskoira menossa kirjoittaja. Sävysi antaa ymmärtää, että sinä se osaat ja tiedät oikeat vastaukset, ja muut pysyköön poissa tieltäsi. Tuollainen laput silmiensä sivuilla kulkeva ihminen ainoastaan voikin omata oikeat vastaukset. Muut katselevat ja kuuntelevat, oppiakseen lisää ja laajentaakseen käsityksiään ja ymmärrystään.
- meniaikaasitten
Minun sanani kirjoitti:
Sinä ilmeisesti mielestäsi osaat, viideskoira menossa kirjoittaja. Sävysi antaa ymmärtää, että sinä se osaat ja tiedät oikeat vastaukset, ja muut pysyköön poissa tieltäsi. Tuollainen laput silmiensä sivuilla kulkeva ihminen ainoastaan voikin omata oikeat vastaukset. Muut katselevat ja kuuntelevat, oppiakseen lisää ja laajentaakseen käsityksiään ja ymmärrystään.
...mutta niinhän se menee, koiran käytös on juuri niin vakaata kuin ohjaus hihnan toisessa päässä.
- turvallisuusensin
Kun ongelmia tulee, lain mukaan katsotaan kuka korvaa, irtihän harvan koira laillisesti saa olla...joten parasta pitää kiinni.
Jos koira on häiriintynyt, epäsosiaalinen yksilö,sitäkin suuremmalla syyllä pidettävä hallinnassa!- Tääl on megalomaneja
Vai on aloittajan koira häiriintynyt ja epäsosiaalinen yksilö turvallisuus yksin nimmarilla kirjoittavan mielestä? Kävin oikein uudestaan lukemassa aloituksen. Minä ymmärsin jotain aivan muuta, eri tekijöiden erittelyä ja koulutuskeinojen harjoittamista.
Jommalla kummalla meistä on huono lukutaito. - 4+26
Tääl on megalomaneja kirjoitti:
Vai on aloittajan koira häiriintynyt ja epäsosiaalinen yksilö turvallisuus yksin nimmarilla kirjoittavan mielestä? Kävin oikein uudestaan lukemassa aloituksen. Minä ymmärsin jotain aivan muuta, eri tekijöiden erittelyä ja koulutuskeinojen harjoittamista.
Jommalla kummalla meistä on huono lukutaito.Noiden kukkahattuilijoiden mielestä koira on luonnevikainen ja häiriintynyt, jos se on epäsosiaalinen tai jos ei tule jokaisen vastaantulijan kanssa juttuun.
Asia erikseen huonon kasvatuksen takia aggressiivisiksi tulleet. - epänormaalia
Tääl on megalomaneja kirjoitti:
Jommalla kummalla meistä on huono lukutaito.Kyllä on koirassa vikaa jos se PIMAHTAA
- valinta tarkkaa
Mä ennakoin tommoset tilanteet alkuunsa.Otan pennun vaan tervepäisistä hyvinkäyttäytyvistä vanhemmista,tutkin suvut tarkaan, ja otan selkoa niistä. Ja sosiaalistan koiran sekä koulutuksissa käytän.
Eipä tarvitse sitten käyttää mitään poppakonsteja heikkohermorakenteisen koiran kanssa, nekun ei siitä normaalia koiraa koskaan tee.Jos vanhemmat on arfkoja, agressiivisiä tai muuten käytöshäiriöisiä, on vaikea saada pennustakaan täyspäistä normaalia koiraa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492318- 262173
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271535Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161484- 1241417
- 191083
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71974Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117944Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883