Elikkä tilanne on se, että vihdoin opiskeluvuosien jälkeen olen palaamassa työelämään. Ulosottoon on mennyt velkoja enkä ole ollenkaan asiasta ylpeä. Velat haluan ennen kaikkea maksaa pois, mutta tuntuu että olen lukenut pelkästään kauhutarinoita ulosotosta ja sen vaikutuksesta palkkaan...
Ensinnäkin haluaisin tietää miten nopeasti ulosotto alkaa viemään palkasta rahaa? Täytyykö sinne itse ilmoittaa työllistymisestään vai tuleeko tieto heille heti? Lähteekö jo siis ekasta palkasta osa?
Mitä olen lukenut tuosta suojaosuudesta niin onhan se ihan järjetön. Ymmärrän nyt miksi niin moni mielummin jaa työttömäksi... Todella surullista.
Palkkani kuukaudessa tulee olemaan 1800€ ja arvioin veroprosentin olevan n. 20,05% kaikenkaikkiaan. Eli verojen jälkeen jäisi vajaat 1500€ tilille. Lähteekö tuosta nyt sitten se kolmasosa ulosottoon? Laskin, että veron ja ulosoton jälkeen jäisi n. 950€ vuokraan ja laskuihin sekä ruokaan. Kurjaa on... Tulee olemaan todella raskaat vuodet edessä, mutta veloista on päästävä eroon. mieheni on toistaiseksi opiskelija ja luin, että tuon yhden päivän suojaosuuden lisäksi voi saada vähän korotusta jos on huollettava, ja huollettava voi olla aviopuoliso jos puoliso saa alle suojarajan tuloja? Mieheni saa siis 522€ työttömyyspäivärahaa (ja ylläpitokorvauksen). Jos hän olisi ulosoton silmissä "huollettavani" niin ulosoton ja verojen jälkeen jäisi vähän päälle 1000€ mikä olisi heti vähän lohduttavempaa.
Onko kellään kokemusta takuusäätiöstä? Luin, että pitää olla vakituinen työsuhde ja vähintään 3kk ajan maksanut ulosottovelkoja? Minkälaisia summia takuusäätiöön maksatte kuukaudessa? Jos nyt nettotuloni ovat n. 1470€ niin paljonkoi takuusäätiöön menisi jos lyhentäisi velkaa sen kautta?
Kuten mainitsin, haluan maksaa velkani.. Joten ilkeät kommentit voitte jättää kirjoittamatta. Haluaisin vaan vilpittömästi apua kokeneilta, että miten tämä nyt tulee menemään... Saan ensimmäisen puolikkaan palkkani nyt joulukuun puolessa välissä ja olisi kiva saada edes se raha pitää joulun alla, ettei siitäkin mene heti ulosottoon... En ole vielä kerinnyt olemaan palkkatyössä siitä kun velat meni ulosottoon, koska opiskelin. Eli tästä alkaa takaisinmaksu.
Ulosotto ja palkka
11
472
Vastaukset
- Hätäapua aluksi
- öäöäöäöä
Linkki Takuusäätiöön: http://www.takuu-saatio.fi/tietoa_veloista/ulosotto/
Itsellä ei ole velattomana kokemusta noista asioista.
Ulosotto ei ihan heti saa tietoa että olet töissä, ellet itse ilmoita. - asdasdssfsdf
2kk palkat kerkeät saada ennenkuin ulosotto alkaa, ja jos sinut on todettu varattomaksi aikaisemmin se kestää 2vuotta ennenkuin tarkastavat uusiksi, esim itse aloitin työt aikoinaan 5/2012 ensimmäinen palkan ulosmittaus tapahtui 4/2013 koska minut oltiin todettu varattomaksi joskus helmi-huhtiukuu 2011, niin parisen vuotta ennenku tarkastivat uusiksi. Siitäpä sitte alkoi ulosotto ja olen maksanut viimeiset velkani nyt tulevista veronpalautuksista. ja tosiaan nettopalkka 1470 (2xsuojaosuus jos ylittyy otetaan palkasta 1/3 osa jos jää alle nii suojaosuuden ylittävästä palkasta 2/3 osaa). Se tuntuu nyt että rahaa ei jäisi käteen, mutta hyvin olen pärjännyt siitä huolimatta oma bruttopalkka oli 1700 luokkaa ja parhaimpina aikoina 2200e. Pahimpina aikoina laitoin toimeentulotuki hakemuksen jotta sain maksettua perusasiat 477e on jäätäv vähintään käteen vuokran,ulosoton,sähkön,lääkärikustannuksien ja veden jälkeen. Hyvä fiilis itsellänikin kun ulosotto maksettu vaikka maksankin vielä 200e kuussa opintolainalyhennyksiä&perintäfirmoissa olevia velkoja jotka eivät ole menneet ulosottoon.
Takuu-Säätiön ehdot takaukselle:
vakituinen työsuhde, velkaantuminen päättynyt eli tiliotteissa 6kk ajalta ei saa näkyä panoja esim pikavippifirmoilta, velkoja hoidettu kuukausittain (toteutuu ainakin ulosotossa ollessa ihan itsetään) ja maksimi takaussumma on 34.000e.
Jos kohdallasi ehdot täyttyisivät niin tuloissasi maksaisit n. 700e/kk järjestelylainaa (vertaan nyt omaan tilanteeseeni 700e/kk 4 vuoden ajan josta nyt 2 vuotta jäljellä).
Pankin tosin ei ole pakko lainaa myöntää takauksesta huolimatta. Pankin ehto lainalle on vapaaehtoinen maksuhäiriömerkintä 2 v. Jos paljon YVK-merkintöjä niin tuolla ei ole merkitystä.
Ulosotostahan tulee ennakkoilmoitus ennenkuin alkavat palkasta ottamaan. Tai jos tulee kutsu saapua ulosmittaustilaisuuteen ja siellä päätätte että alkavat ulosmitaamaan palkasta niin se tieto menee parissa päivässä palkkatoimistoosi ja on voimassa heti seuraavasta tilistäsi.- AP_1
700€?? Eli maksaisin reippaasti enemmän takuusäätiölle kun ulosottoon? Mikä ihmeen järki siinä on... Käteen ei kyllä jäisi sitten enää yhtää mitään. Luulin, että ulosotto ottaa sen maksimimäärän ja takuusäätiöllä saisi ees vähän enemmän käteen..
- 9+6
AP_1 kirjoitti:
700€?? Eli maksaisin reippaasti enemmän takuusäätiölle kun ulosottoon? Mikä ihmeen järki siinä on... Käteen ei kyllä jäisi sitten enää yhtää mitään. Luulin, että ulosotto ottaa sen maksimimäärän ja takuusäätiöllä saisi ees vähän enemmän käteen..
Järki on siinä että jos haluat nopeasti eroon veloistasi, maksat yhtä lainaa halvemmalla korolla ilman uo:n maksuja. Se on todellakin niille jotka ovat valmiit vetämään vyön tiukalle.
Uo ottaa se minkä pakkotoimella voi ottaa kuukaudessa mutta monet ovat valmiita maksamaan vapaaehtoisesti isompaa kuukausimaksua jos muut kulut pienenevät. - jfrh
9+6 kirjoitti:
Järki on siinä että jos haluat nopeasti eroon veloistasi, maksat yhtä lainaa halvemmalla korolla ilman uo:n maksuja. Se on todellakin niille jotka ovat valmiit vetämään vyön tiukalle.
Uo ottaa se minkä pakkotoimella voi ottaa kuukaudessa mutta monet ovat valmiita maksamaan vapaaehtoisesti isompaa kuukausimaksua jos muut kulut pienenevät.Pakko huomauttaa, että palkasta käteenjäävä osuus ei ole bruttopalkka- verot. Otetaanhan palkasta eläke- ja vakuutusmaksutkin.
AP_1 kirjoitti:
Ikävä kyllä ei mene niin kuin ajattelit. UO saattaa kestää vuosikausia mutta säätiön maksimi takausaika on 4 vuotta, siksi isommat erät. UO tulee kuitenkin kalliimmaksi loppupeleissä. Pankkilainan korko n. 3-5% ja uo:ssa lopulta 8% (siis tietyn ajan jälkeen jota en nyt muista).
En voi kuin suositellä T-S:n takausta. Toimi omalla kohdalla.- 11+7
jfrh kirjoitti:
Pakko huomauttaa, että palkasta käteenjäävä osuus ei ole bruttopalkka- verot. Otetaanhan palkasta eläke- ja vakuutusmaksutkin.
Uo-maksu lasketaan nettopalkasta ja siinä huomioidaan myös alaikäiset huollettavat. Jos uo:ssa on muutamia tuhansia, niin kannustan sitkeästi pysymään töissä ja maksamaan niitä velkoja pois. Tulevaisuus on kuitenkin valoisampi. Se, että jää työttömäksi ja välttää uo-maksut, on typerä ratkaisu. Tuolla logiikalla pitäisi sitten olla seuraavat 15 vuotta työttömänä ja sen jälkeen tuskin on pääsyä työelämään.
Olen maksanut lähes 40 000 € uo-velat palkkatuloilla, joten kokemusta on.
- k.löppönen
pääset työelämään kun sanot että olet hyvin levännyt ja valmiina astumaan palvelukseen yrittänyttä ei laiteta on ainakin hyvä mieli kun oot hakenut 500-800 paikkaa oot tehnyt osasi.
- 7i6ti7de
Tsemppiä! Muistakaa, että voitte hakea toimeentulotukea. Kannattaa tehdä VAHVISTETTU maksusuunnitelma tai antaa mennä maksukiellolla palkasta, jotta otetaan menona huomioon toimeentulotuessa.
Itsellä mennyt 3-4 kk kun ulosotto hiffannut työssäkäynnin. Jos saan vakipaikan ilmoitan tod näk sinne itse aiemmin jotta lähtee lyhennykset kunnolla rullaamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412408Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101848Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse711690Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801285- 631184
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171158TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161048Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901040Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42894- 70872