Kysymys on että miten oppisi piirtämään.
olen 14,piirrän joka päivä mutta piirrokseni näyttävät 1 luokkalaisen tekemiltä='(
pallojen kanssa se ei tule onnistumaan.
apuja?(piirrän paljon eläimiä enimmäkseen susia)
Miten oppisin piirtämään?
33
257
Vastaukset
- kuviksen ope auttaa?
Näytä koulussa kuviksen opettajallesi töitäsi ja kysy neuvoja. Hän näkee, mitä osaat ja osaa neuvoa sitten.
- fjfdj
Pallojen kanssa??
Voit myös lainata kirjastosta piirustusoppaita, suurin osa ei ole erityisen hyviä, mutta kyllä niistäkin löytyy vinkkejä. Jos haluat oppia piirtämään juuri eläimiä, kannattaa ehkä lainata kirja eläinten anatomiasta ja kopioida kuvia. Kopioi myös ihailemiesi taiteilijoiden piirustuksia. - taidot tärkeät
Kuviksen tuntien lisäksi kannattaa olla hereillä myös äikän tunneilla.
- minisusi
se varmaan auttaisi. mun äikäntunnit on nii tylsiä,et pystyn nukkuu jopa eturivi open nenän alla(hehehe)
Ja kirjastosta olen kirjoja lainannut mutta pienen lukuvian takia niistä ei ole ollut hyötyä.
ja lempi taiteilijani piiroksia ja töitä olen kopioinut ja yrittänyt uudelleen piirtää,ei siitä tule mitään(lempitaitelijia= Isismasshiro,Deviantart)
- Synkkää....
...yksinpuhelua hihi!
- Älypuhelin
Tapa 1
Piirrä niin paljon kuin pystyt, kaikkialla mihin menet, kaikki mitä näet, kaikella, mikä on ulottuvillasi. Lelut, talot, kädet, ihmiset, puut, mielenvisiot, eläimet, kopiot...
Tapa 2.
Usko itseesi ihan tosi sikapaljon
Tapa 3.
Pakota vanhempasi maksamaan ihan älyttömiä summia rahaa taiteen yksityisopetukseen.
Tai mene taidekouluun. - minisusi
Älypuhelin kirjoitti:
Tapa 1
Piirrä niin paljon kuin pystyt, kaikkialla mihin menet, kaikki mitä näet, kaikella, mikä on ulottuvillasi. Lelut, talot, kädet, ihmiset, puut, mielenvisiot, eläimet, kopiot...
Tapa 2.
Usko itseesi ihan tosi sikapaljon
Tapa 3.
Pakota vanhempasi maksamaan ihan älyttömiä summia rahaa taiteen yksityisopetukseen.
Tai mene taidekouluun.Tapa 1: ei onnistu
Tapa 2: yritetty on,muttaei onnistu:
Tapa 3:Eipä oo paljoo rahaa kun erissä maksettavasta imuristakin 2 erää maksamatta
-Ainoa lähellä oleva taidekoulu on sellainen että sinne pitää hakea,minä hain mutten päässyt - Piirtämään oppii...
minisusi kirjoitti:
Tapa 1: ei onnistu
Tapa 2: yritetty on,muttaei onnistu:
Tapa 3:Eipä oo paljoo rahaa kun erissä maksettavasta imuristakin 2 erää maksamatta
-Ainoa lähellä oleva taidekoulu on sellainen että sinne pitää hakea,minä hain mutten päässyt...piirtämällä, kouluun on turha hakeutua, mutta kannattaa ostaa opuksia missä opetetaan piirtämisen saloja. Pääasia on kuitenkin intensiivinen harjoittelu! Kolme tuntia päivässä riittää ja pitää piirtää mahdollisimman paljon erilaisia materiaaleja. Jos piirrät säännöllisesti kolme tuntia päivässä, voit olla varma että viimeistään puolen vuoden päästä tulokset ovat aivan erilaisia kuin alussa!
- Jos mahdollista...
Piirtämään oppii... kirjoitti:
...piirtämällä, kouluun on turha hakeutua, mutta kannattaa ostaa opuksia missä opetetaan piirtämisen saloja. Pääasia on kuitenkin intensiivinen harjoittelu! Kolme tuntia päivässä riittää ja pitää piirtää mahdollisimman paljon erilaisia materiaaleja. Jos piirrät säännöllisesti kolme tuntia päivässä, voit olla varma että viimeistään puolen vuoden päästä tulokset ovat aivan erilaisia kuin alussa!
...niin älä missää nimessä ryhdy piirtelemään ihmistä tai eläintä ilman että sinulla ei ole kirjallisuutta kuinka lasketaan anatomian suhteita ja toteutetaan niitä! Jos niitä piirtelet kolmekin tuntia päivässä niin ne anatomiavirheet monistuu sinun motoriikkaasi ikuisiksi ajoiksi etkä pääse niistä sen jälkeen eroon.
Kun selailet vaikkapa tätä nettiä ja näiden harrastelijoiden kotisivuja niin huomaat varmasti itsekin mitä tarkoitan. Niitä tönkköjalkoja ja pitkäselkäisiä on siellä pilvin pimein.
Kiinnitä huomiota myös puihin ja pensaisiin kuinka ne rakentuu oikeasti ettei niistä tule samankaltaisia ikäänkuin leimasimella painettuja hirvityksiä niinkuin näillä netin harrastelijoilla. Ennen kaikkea hanki itsellesi myös sellainen "väriviuhka" jotta näet kuinka erilaiset värit ovat koostuneet ja mitkä sopivat visuaalisesti yhteen samassa työssä jotta katsojalla kesken kaiken ei alkaisi oksettamaan.
Eli parasta olisi jos pääsisit oikeaan taideopetukseen. Kansalaisopistojenkin kurssit ovat ihan hyviä päästä alkuun jotta pääsisit oikeaan alkuun. - Leo!
Jos mahdollista... kirjoitti:
...niin älä missää nimessä ryhdy piirtelemään ihmistä tai eläintä ilman että sinulla ei ole kirjallisuutta kuinka lasketaan anatomian suhteita ja toteutetaan niitä! Jos niitä piirtelet kolmekin tuntia päivässä niin ne anatomiavirheet monistuu sinun motoriikkaasi ikuisiksi ajoiksi etkä pääse niistä sen jälkeen eroon.
Kun selailet vaikkapa tätä nettiä ja näiden harrastelijoiden kotisivuja niin huomaat varmasti itsekin mitä tarkoitan. Niitä tönkköjalkoja ja pitkäselkäisiä on siellä pilvin pimein.
Kiinnitä huomiota myös puihin ja pensaisiin kuinka ne rakentuu oikeasti ettei niistä tule samankaltaisia ikäänkuin leimasimella painettuja hirvityksiä niinkuin näillä netin harrastelijoilla. Ennen kaikkea hanki itsellesi myös sellainen "väriviuhka" jotta näet kuinka erilaiset värit ovat koostuneet ja mitkä sopivat visuaalisesti yhteen samassa työssä jotta katsojalla kesken kaiken ei alkaisi oksettamaan.
Eli parasta olisi jos pääsisit oikeaan taideopetukseen. Kansalaisopistojenkin kurssit ovat ihan hyviä päästä alkuun jotta pääsisit oikeaan alkuun.Tulitko tännekin vahtaamaan kateutesi kohteen kirjoittelua? Tuo ei kyllä ole enää terveen miehen merkki, hakeudu ihmeessä hoitoon!
- Voi sorry! En...
Leo! kirjoitti:
Tulitko tännekin vahtaamaan kateutesi kohteen kirjoittelua? Tuo ei kyllä ole enää terveen miehen merkki, hakeudu ihmeessä hoitoon!
...valitettavasti tiennyt että tääkin ketju oli sun ikiomasi! En takuulla olisi antanut noita neuvoja sulle jos olisin tiennyt. Sorry! Miksi ihmeessä leikit täällä tällä tavalla!!!??? =O Ja muuten, kuka Leo? Voisitko edes tuota hiukan valaista?
Sulla se "kirpaisee" aika usein täällä! Taidat olla yksi noista harrastelijoista joihin sopii tääkin kuvaus! Onneksi ei tarvitse mitään nimiä mainita vaan sinä ystävällisesti käyt aina itse esittäytymässä. XD Mutta hyi sinua kun olet huono häviäjä!
Terv. Leo ???? - Voi voi...
Voi sorry! En... kirjoitti:
...valitettavasti tiennyt että tääkin ketju oli sun ikiomasi! En takuulla olisi antanut noita neuvoja sulle jos olisin tiennyt. Sorry! Miksi ihmeessä leikit täällä tällä tavalla!!!??? =O Ja muuten, kuka Leo? Voisitko edes tuota hiukan valaista?
Sulla se "kirpaisee" aika usein täällä! Taidat olla yksi noista harrastelijoista joihin sopii tääkin kuvaus! Onneksi ei tarvitse mitään nimiä mainita vaan sinä ystävällisesti käyt aina itse esittäytymässä. XD Mutta hyi sinua kun olet huono häviäjä!
Terv. Leo ????...sitä leopoikaa kun taas esittää olevansa joku palstan tietäjä, vaikka ressukka ei muuhun pysty kuin juoksemaan kateutensa perässä ketjusta toiseen!
Hoitoon kannattaisi ressukan leopojan hakeutua ilman muuta, koska taas alkaa heittää todella pahasti! - Voihan räkä!
Voi voi... kirjoitti:
...sitä leopoikaa kun taas esittää olevansa joku palstan tietäjä, vaikka ressukka ei muuhun pysty kuin juoksemaan kateutensa perässä ketjusta toiseen!
Hoitoon kannattaisi ressukan leopojan hakeutua ilman muuta, koska taas alkaa heittää todella pahasti!Sulla täytyy olla ihan fenomenaalinen kateus ja pelko tuota samaistakin Leoa kohtaan kun tuot tuon nimen vähän jokaiseen ketjuusi minkä aloitat!
Ei helvetti', voiko enää aikuinen mies lapsellisemmaksi ja hullummaksi tulla! - Luulosairautesi...
Voihan räkä! kirjoitti:
Sulla täytyy olla ihan fenomenaalinen kateus ja pelko tuota samaistakin Leoa kohtaan kun tuot tuon nimen vähän jokaiseen ketjuusi minkä aloitat!
Ei helvetti', voiko enää aikuinen mies lapsellisemmaksi ja hullummaksi tulla!...pyrkii taas esille vahvasti, koska kuvittelet minun aloittaneen näitä ketjuja joissa vainoat minua! Voi raukka parka, hakeudu nyt hoitoon ajoissa, ennenkuin sairautesi etenee niin pitkälle että joudut loppuiäksesi luulosairautesi takia hoitoon!
- minisusi
Piirtämään oppii... kirjoitti:
...piirtämällä, kouluun on turha hakeutua, mutta kannattaa ostaa opuksia missä opetetaan piirtämisen saloja. Pääasia on kuitenkin intensiivinen harjoittelu! Kolme tuntia päivässä riittää ja pitää piirtää mahdollisimman paljon erilaisia materiaaleja. Jos piirrät säännöllisesti kolme tuntia päivässä, voit olla varma että viimeistään puolen vuoden päästä tulokset ovat aivan erilaisia kuin alussa!
Samaa olen toistanut jo 8 vuotiaasta mutta tulokset eivät vain parane.
- minisusi
Jos mahdollista... kirjoitti:
...niin älä missää nimessä ryhdy piirtelemään ihmistä tai eläintä ilman että sinulla ei ole kirjallisuutta kuinka lasketaan anatomian suhteita ja toteutetaan niitä! Jos niitä piirtelet kolmekin tuntia päivässä niin ne anatomiavirheet monistuu sinun motoriikkaasi ikuisiksi ajoiksi etkä pääse niistä sen jälkeen eroon.
Kun selailet vaikkapa tätä nettiä ja näiden harrastelijoiden kotisivuja niin huomaat varmasti itsekin mitä tarkoitan. Niitä tönkköjalkoja ja pitkäselkäisiä on siellä pilvin pimein.
Kiinnitä huomiota myös puihin ja pensaisiin kuinka ne rakentuu oikeasti ettei niistä tule samankaltaisia ikäänkuin leimasimella painettuja hirvityksiä niinkuin näillä netin harrastelijoilla. Ennen kaikkea hanki itsellesi myös sellainen "väriviuhka" jotta näet kuinka erilaiset värit ovat koostuneet ja mitkä sopivat visuaalisesti yhteen samassa työssä jotta katsojalla kesken kaiken ei alkaisi oksettamaan.
Eli parasta olisi jos pääsisit oikeaan taideopetukseen. Kansalaisopistojenkin kurssit ovat ihan hyviä päästä alkuun jotta pääsisit oikeaan alkuun.....
-Taideopetukseen olen hakenut pari kertaa mutta aina on käynyt niin ettei paikkoja ole enään vapaana kurssilla tai joku toinen vallitaan sijastani - No voivoi. :(
minisusi kirjoitti:
Samaa olen toistanut jo 8 vuotiaasta mutta tulokset eivät vain parane.
Sitten ei voi muuta kun jatkaa täällä palstalla. Ehkä tämä tuo sulle tyydytystä. Yritän myös auttaa sua parhaan kykyni mukaan. :)
- piirtämisestä
minisusi kirjoitti:
Tapa 1: ei onnistu
Tapa 2: yritetty on,muttaei onnistu:
Tapa 3:Eipä oo paljoo rahaa kun erissä maksettavasta imuristakin 2 erää maksamatta
-Ainoa lähellä oleva taidekoulu on sellainen että sinne pitää hakea,minä hain mutten päässytPiirtämisen oppimiseen menee aikaa vuosikausia, itse olin jo täysi-ikäinen ennen kuin olin tyytyväinen. Oppaita luin paljonkin, mutta aika usein ne ovat kirjoja, jotka esittelevät lähinnä kirjoittajan omia saavutuksia. Sitten on ihan asiallisia teoksia, mutta näissäkin on se ongelma, että pitää jo osata piirtää, ennen kuin pystyy hyödyntämään neuvoja. Piirtämistähän ei voi varsinaisesti opettaa ulkopuolisen opettajan toimesta. Sinun pitää itse harjaannuttaa kättäsi piirtämään piirtämällä, eikä se mistään opetuksesta muuksi muutu tai juurikaan nopeudu. Perusopetuksen tehtävänä on lähinnä motivoida oppilasta. Vasta kun osaat piirtää voit vastaanottaa esimerkiksi taidekoulun piirustuksen opetusta. Taidekoulussakaan ei siis opeteta piirtämään vaan siellä keskitytään hiomaan taitoja.
Piirtämisen oppii jos jaksaa harjoitella tarpeeksi. En muista, että olisin koskaan kyllästynyt piirtämiseen vaikka piirsin aina ja koko ajan, mutta lukuisat kerrat heitin nuoruudessani kynät seinään ja revin paperin. Aina oli kuitenkin motivaatio aloittaa uudestaan ja uudestaan ja uudestaan. Sitten pikkuhiljaa alkoivat paperit säilyä ehjinä ja aikanaan pääsin taidekouluun ja sen jälkeen taiteilijajärjestöön.
Sen neuvon voin antaa, että mitään ei pidä tai täydy tehdä, vaan saa tehdä jos haluaa. Ei tarvitse piirtää niin ja niin paljon vaan saa piirtää jos haluaa. Muita neuvoja (tee niin ja näin ja näin monta kertaa näin pitkään jne.) ei tarvita, koska jos motivaatiota löytyy, löytyy kaikki muukin. - aliinamaija
piirtämisestä kirjoitti:
Piirtämisen oppimiseen menee aikaa vuosikausia, itse olin jo täysi-ikäinen ennen kuin olin tyytyväinen. Oppaita luin paljonkin, mutta aika usein ne ovat kirjoja, jotka esittelevät lähinnä kirjoittajan omia saavutuksia. Sitten on ihan asiallisia teoksia, mutta näissäkin on se ongelma, että pitää jo osata piirtää, ennen kuin pystyy hyödyntämään neuvoja. Piirtämistähän ei voi varsinaisesti opettaa ulkopuolisen opettajan toimesta. Sinun pitää itse harjaannuttaa kättäsi piirtämään piirtämällä, eikä se mistään opetuksesta muuksi muutu tai juurikaan nopeudu. Perusopetuksen tehtävänä on lähinnä motivoida oppilasta. Vasta kun osaat piirtää voit vastaanottaa esimerkiksi taidekoulun piirustuksen opetusta. Taidekoulussakaan ei siis opeteta piirtämään vaan siellä keskitytään hiomaan taitoja.
Piirtämisen oppii jos jaksaa harjoitella tarpeeksi. En muista, että olisin koskaan kyllästynyt piirtämiseen vaikka piirsin aina ja koko ajan, mutta lukuisat kerrat heitin nuoruudessani kynät seinään ja revin paperin. Aina oli kuitenkin motivaatio aloittaa uudestaan ja uudestaan ja uudestaan. Sitten pikkuhiljaa alkoivat paperit säilyä ehjinä ja aikanaan pääsin taidekouluun ja sen jälkeen taiteilijajärjestöön.
Sen neuvon voin antaa, että mitään ei pidä tai täydy tehdä, vaan saa tehdä jos haluaa. Ei tarvitse piirtää niin ja niin paljon vaan saa piirtää jos haluaa. Muita neuvoja (tee niin ja näin ja näin monta kertaa näin pitkään jne.) ei tarvita, koska jos motivaatiota löytyy, löytyy kaikki muukin.itse piirsin mangaa ja se oli kivaa
- TÄTÄ...
minisusi kirjoitti:
Samaa olen toistanut jo 8 vuotiaasta mutta tulokset eivät vain parane.
...ei todellakaan voi kyllin useasti tähdentää aloittelevalle taiteilijalle:
"...niin älä missää nimessä ryhdy piirtelemään ihmistä tai eläintä ilman että sinulla ei ole kirjallisuutta kuinka lasketaan anatomian suhteita ja toteutetaan niitä! Jos niitä piirtelet kolmekin tuntia päivässä niin ne anatomiavirheet monistuu sinun motoriikkaasi ikuisiksi ajoiksi etkä pääse niistä sen jälkeen eroon.
Kun selailet vaikkapa tätä nettiä ja näiden harrastelijoiden kotisivuja niin huomaat varmasti itsekin mitä tarkoitan. Niitä tönkköjalkoja ja pitkäselkäisiä on siellä pilvin pimein.
Kiinnitä huomiota myös puihin ja pensaisiin kuinka ne rakentuu oikeasti ettei niistä tule samankaltaisia ikäänkuin leimasimella painettuja hirvityksiä niinkuin näillä netin harrastelijoilla. Ennen kaikkea hanki itsellesi myös sellainen "väriviuhka" jotta näet kuinka erilaiset värit ovat koostuneet ja mitkä sopivat visuaalisesti yhteen samassa työssä jotta katsojalla kesken kaiken ei alkaisi oksettamaan.
Eli parasta olisi jos pääsisit oikeaan taideopetukseen. Kansalaisopistojenkin kurssit ovat ihan hyviä päästä alkuun jotta pääsisit oikeaan alkuun."
Älä aliarvioi tuota neuvoa jos todella aiot jatkaa taiteen alalla menestyksekkäästi!!!
Turhaa on toistaa niitä ikävän näköisiä virheitä motoriikkansa muistiin! Et todellakaan pääse niistä eroon myöhemmin jos tietoisesti teet itsestäsi samojen virheiden pinttyneeksi tekijäksi. Ole viisas siinä mitä teet! Älä ryhdy ihailemaan kättesi jälkeä ennen kuin joku alalla paljon työskennellyt sanoo niistä sanottavansa. Se on sitä viisautta joka kantaa todella pitkälle!
Kaikkein parasta olisi jos voisit työskennellä alalla vuosikausia jo olleen taiteilijan kanssa samassa tilassa, mutta käsitän että sellainen ei ole kovin helposti mahdollista. Ainoastaan jossakin kansalaisopiston harrastajaryhmässä sellainen olisi edes jokseenkin mahdollista.
Sellainen käden motoriikan vakiinnuttaminen tiettyihin asioihin on yllättävänkin helppoa ja joskus kiusallisen kohtalokasta jos sen on tehnyt väärin. Eli ihan samaa kuin soittamisen opettelussakin. Intensiivinen ja väsymätön samojen juttujen toistaminen saa kyllä ihmeitä aikaan. - wautsi
TÄTÄ... kirjoitti:
...ei todellakaan voi kyllin useasti tähdentää aloittelevalle taiteilijalle:
"...niin älä missää nimessä ryhdy piirtelemään ihmistä tai eläintä ilman että sinulla ei ole kirjallisuutta kuinka lasketaan anatomian suhteita ja toteutetaan niitä! Jos niitä piirtelet kolmekin tuntia päivässä niin ne anatomiavirheet monistuu sinun motoriikkaasi ikuisiksi ajoiksi etkä pääse niistä sen jälkeen eroon.
Kun selailet vaikkapa tätä nettiä ja näiden harrastelijoiden kotisivuja niin huomaat varmasti itsekin mitä tarkoitan. Niitä tönkköjalkoja ja pitkäselkäisiä on siellä pilvin pimein.
Kiinnitä huomiota myös puihin ja pensaisiin kuinka ne rakentuu oikeasti ettei niistä tule samankaltaisia ikäänkuin leimasimella painettuja hirvityksiä niinkuin näillä netin harrastelijoilla. Ennen kaikkea hanki itsellesi myös sellainen "väriviuhka" jotta näet kuinka erilaiset värit ovat koostuneet ja mitkä sopivat visuaalisesti yhteen samassa työssä jotta katsojalla kesken kaiken ei alkaisi oksettamaan.
Eli parasta olisi jos pääsisit oikeaan taideopetukseen. Kansalaisopistojenkin kurssit ovat ihan hyviä päästä alkuun jotta pääsisit oikeaan alkuun."
Älä aliarvioi tuota neuvoa jos todella aiot jatkaa taiteen alalla menestyksekkäästi!!!
Turhaa on toistaa niitä ikävän näköisiä virheitä motoriikkansa muistiin! Et todellakaan pääse niistä eroon myöhemmin jos tietoisesti teet itsestäsi samojen virheiden pinttyneeksi tekijäksi. Ole viisas siinä mitä teet! Älä ryhdy ihailemaan kättesi jälkeä ennen kuin joku alalla paljon työskennellyt sanoo niistä sanottavansa. Se on sitä viisautta joka kantaa todella pitkälle!
Kaikkein parasta olisi jos voisit työskennellä alalla vuosikausia jo olleen taiteilijan kanssa samassa tilassa, mutta käsitän että sellainen ei ole kovin helposti mahdollista. Ainoastaan jossakin kansalaisopiston harrastajaryhmässä sellainen olisi edes jokseenkin mahdollista.
Sellainen käden motoriikan vakiinnuttaminen tiettyihin asioihin on yllättävänkin helppoa ja joskus kiusallisen kohtalokasta jos sen on tehnyt väärin. Eli ihan samaa kuin soittamisen opettelussakin. Intensiivinen ja väsymätön samojen juttujen toistaminen saa kyllä ihmeitä aikaan.Tätä pitäisi hieman tarkentaa, sillä piirtäessä harjoitus varastoituu ihan tavalliseen muistiin, ei motoriseen.
Käsi suorittaa opiskeltua liikerataa ilman, että katseen tai aivojen tarvitsee ensisijaisesti keskittyä liikeradan suorittamiseen. Aivojen kapasiteettia priorisoidaan tehtäviin, joita ei voi (tai tarvitse) ennakolta opiskella lihasmuistiin. Ihminen jakaa osan aivojen yleensä suorittamista toimista lihaksille. Tämä jakaminen onnistuu harjoittamalla liikerata toistamalla lihasten motoriseen muistiin.
Motoriikkaa harjoitetaan muistiin toistamalla haluttua liikettä tuhansia kertoja. Liike tai suoritus paranee korjaamalla aiempaa liikettä. Tällaisia motorisia liikkeitä esiintyy tyypillisesti eri instrumenttien soittajilla ja urheilussa pelaajilla. Viulisti joutuu harjoittamaan motorista muistiaan, että pystyisi soittamaan, samaten tennispelaaja jotta pystyisi pelaamaan. Suoritus edellyttää siis useiden aistien yhtäaikaista, koordinoitua toimintaa
Kysymys kuuluu, tarvitseeko piirtäjä ennakolta lihasten motoriseen muistiin opiskeltuja liikeratoja?
Mielestäni piirtäjän tarvitsee opiskella muistiin anatomisia mittasuhteita. Näitä ei tarvitse, eikä voikaan, opiskella lihasmuistiin, vaan ihan normaalisti piirtäjä muistaa oppimansa. Piirtäjän katsoessa mallia, ei tarvitse samanaikaisesti käden piirtää paperille ennakolta opiskeltua liikerataa, kun ei siitä ole mitään hyötyä.
Mikäli anatomiset mittasuhteet heittävät, ei se johdu vääristä mittasuhteista motorisessa muistissa, kun ei siellä lihaksissa ole mitään muistissa. Piirtämisessä väärät mittasuhteet tarkoittavat, että ihan normaalissa muistissa ei ole vielä niitä oikeita. - Kyseessä on....
wautsi kirjoitti:
Tätä pitäisi hieman tarkentaa, sillä piirtäessä harjoitus varastoituu ihan tavalliseen muistiin, ei motoriseen.
Käsi suorittaa opiskeltua liikerataa ilman, että katseen tai aivojen tarvitsee ensisijaisesti keskittyä liikeradan suorittamiseen. Aivojen kapasiteettia priorisoidaan tehtäviin, joita ei voi (tai tarvitse) ennakolta opiskella lihasmuistiin. Ihminen jakaa osan aivojen yleensä suorittamista toimista lihaksille. Tämä jakaminen onnistuu harjoittamalla liikerata toistamalla lihasten motoriseen muistiin.
Motoriikkaa harjoitetaan muistiin toistamalla haluttua liikettä tuhansia kertoja. Liike tai suoritus paranee korjaamalla aiempaa liikettä. Tällaisia motorisia liikkeitä esiintyy tyypillisesti eri instrumenttien soittajilla ja urheilussa pelaajilla. Viulisti joutuu harjoittamaan motorista muistiaan, että pystyisi soittamaan, samaten tennispelaaja jotta pystyisi pelaamaan. Suoritus edellyttää siis useiden aistien yhtäaikaista, koordinoitua toimintaa
Kysymys kuuluu, tarvitseeko piirtäjä ennakolta lihasten motoriseen muistiin opiskeltuja liikeratoja?
Mielestäni piirtäjän tarvitsee opiskella muistiin anatomisia mittasuhteita. Näitä ei tarvitse, eikä voikaan, opiskella lihasmuistiin, vaan ihan normaalisti piirtäjä muistaa oppimansa. Piirtäjän katsoessa mallia, ei tarvitse samanaikaisesti käden piirtää paperille ennakolta opiskeltua liikerataa, kun ei siitä ole mitään hyötyä.
Mikäli anatomiset mittasuhteet heittävät, ei se johdu vääristä mittasuhteista motorisessa muistissa, kun ei siellä lihaksissa ole mitään muistissa. Piirtämisessä väärät mittasuhteet tarkoittavat, että ihan normaalissa muistissa ei ole vielä niitä oikeita....oikeasti käden ja "mielen sekä tunteen motoriikan" luonnollisesta konfiguroinnista automaatioksi. Eli ihan samaa kuin opettelussa soittamaankin.
Sitä motoriikan automatisointia voi tehdä todella väärin kuvataiteessa jos ei ole oikeaa, luonnollista näkemystä mittasuhteista ja eri vivahteista. Sitä voi musiikissa verrata suoraan ns. "musiikkikorvaan", eli jos ei kykene omalla korvallaan havaitsemaan kuulemastaan esimerkiksi "riitasointuja", soittaja kyllä oppii hyväksikin soittajaksi teknillisesti nuottien avulla, mutta soitto silti kuulostaa kuulostaa "kuolleelta", eli ts. monotoniselta jota ei haluta kuunnella.
Tässä tullaan siihen iänikuiseen dilemmaan, eli lahjakkuuteen. Vakuuttava tekninen suoritus niin kuvataiteessa kuin musiikissa ei tyydytä katsojissa kuin ei kuuntelijoissakaan sitä nautinnon nälkää mistä taiteessa ylipäätään on kysymys. Onnellinen on se ihminen joka saa tuota "ravintoa" käymästään näyttelystä/konsertista. - Minä tahtoisin...
Kyseessä on.... kirjoitti:
...oikeasti käden ja "mielen sekä tunteen motoriikan" luonnollisesta konfiguroinnista automaatioksi. Eli ihan samaa kuin opettelussa soittamaankin.
Sitä motoriikan automatisointia voi tehdä todella väärin kuvataiteessa jos ei ole oikeaa, luonnollista näkemystä mittasuhteista ja eri vivahteista. Sitä voi musiikissa verrata suoraan ns. "musiikkikorvaan", eli jos ei kykene omalla korvallaan havaitsemaan kuulemastaan esimerkiksi "riitasointuja", soittaja kyllä oppii hyväksikin soittajaksi teknillisesti nuottien avulla, mutta soitto silti kuulostaa kuulostaa "kuolleelta", eli ts. monotoniselta jota ei haluta kuunnella.
Tässä tullaan siihen iänikuiseen dilemmaan, eli lahjakkuuteen. Vakuuttava tekninen suoritus niin kuvataiteessa kuin musiikissa ei tyydytä katsojissa kuin ei kuuntelijoissakaan sitä nautinnon nälkää mistä taiteessa ylipäätään on kysymys. Onnellinen on se ihminen joka saa tuota "ravintoa" käymästään näyttelystä/konsertista....lisätä vielä että suorittavan taiteilijan 'lahjakkuuden' yleensä määrittelee katsoja näkemänsä/kuulemansa perusteella, eikä taiteilija itse.
Jos kuvataiteilija itse ei kykene havaitsemaan niitä monia 'riitasointuja' sinänsä hyvän teknisen suorituksen sisällä, hän on kovin kaukana lahjakkaasta.
Tuossa "Konfiguroinnissa" on kysymys juuri siitä että tuota tekemisen motoriikkaa pyritään 'oikaisemaan' oikeaan suuntaan jotta ne lukuisat virheelliset näkemykset saataisiin korjattua myös mielen muistista ja se konfiguroituu automaatioksi lihasmuistin kanssa. Tässä taiteilija saattaa- ja tarvitseekin myös ulkopuolisen apua. Eli hän tarvitsee mentorin. Sellainen yleensä löytyy taidekoulutuksessa.
Toki taiteilijan silloin täytyy nöyrtyä vastaanottavaiseksi neuvojen suhteen.
Sitten kun nämä asiat ovat kunnossa, alkaa se varsinainen konfiguroiminen jonka tarkoituksena on saattaa tuo kaikki opittu sinne lihasmuistiin jotta siitä todellakin tulee automaatio ja myös taiteilija itsekin alkaa nähdä mikä näyttää oikealta ja luonnolliselta. Siihen taas ei päästä ylittämällä aita sen matalimmalta kohdalta, vaan harjoittelua, harjoittelua ja vielä kerran harjoittelua.
Tästä siis on kysymys realistisen piirtämisen opettelussa. Moni harjoittelee 'ihmistorsoja' ja patsaita piirtelemällä ja niiden anatomioita tutkimalla. Monet myös esimerkiksi kulkevat paljon luonnossa mistä etsivät mielenkiintoisia yksityiskohtia ja yleisnäkymiä jotka sitten pyrkii ikuistamaan mahdollisimman tarkasti. Sen jälkeen näiden 'tulosten' purkamisessa se Mentori on kultaakin kalliimpi jotta tuosta harjoittelusta olisi myös jotain hyötyä ja hän voi karsia sieltä selkeät virheet.
Eli se valtava piirtämisharjoittelu on kyllä hyvästä jos tukena edes silloin tällöin on osaava mentori. - Jatkakaa please!
wautsi kirjoitti:
Tätä pitäisi hieman tarkentaa, sillä piirtäessä harjoitus varastoituu ihan tavalliseen muistiin, ei motoriseen.
Käsi suorittaa opiskeltua liikerataa ilman, että katseen tai aivojen tarvitsee ensisijaisesti keskittyä liikeradan suorittamiseen. Aivojen kapasiteettia priorisoidaan tehtäviin, joita ei voi (tai tarvitse) ennakolta opiskella lihasmuistiin. Ihminen jakaa osan aivojen yleensä suorittamista toimista lihaksille. Tämä jakaminen onnistuu harjoittamalla liikerata toistamalla lihasten motoriseen muistiin.
Motoriikkaa harjoitetaan muistiin toistamalla haluttua liikettä tuhansia kertoja. Liike tai suoritus paranee korjaamalla aiempaa liikettä. Tällaisia motorisia liikkeitä esiintyy tyypillisesti eri instrumenttien soittajilla ja urheilussa pelaajilla. Viulisti joutuu harjoittamaan motorista muistiaan, että pystyisi soittamaan, samaten tennispelaaja jotta pystyisi pelaamaan. Suoritus edellyttää siis useiden aistien yhtäaikaista, koordinoitua toimintaa
Kysymys kuuluu, tarvitseeko piirtäjä ennakolta lihasten motoriseen muistiin opiskeltuja liikeratoja?
Mielestäni piirtäjän tarvitsee opiskella muistiin anatomisia mittasuhteita. Näitä ei tarvitse, eikä voikaan, opiskella lihasmuistiin, vaan ihan normaalisti piirtäjä muistaa oppimansa. Piirtäjän katsoessa mallia, ei tarvitse samanaikaisesti käden piirtää paperille ennakolta opiskeltua liikerataa, kun ei siitä ole mitään hyötyä.
Mikäli anatomiset mittasuhteet heittävät, ei se johdu vääristä mittasuhteista motorisessa muistissa, kun ei siellä lihaksissa ole mitään muistissa. Piirtämisessä väärät mittasuhteet tarkoittavat, että ihan normaalissa muistissa ei ole vielä niitä oikeita.Jatkakaa tätä keskusteluanne, sillä tästä jos mistä on lukijoille kuten minä olen, myös hyötyä! Olen aina pohtinnu kannattaako jatkuvasti olla vääntämässä jotain kuvaa lyijykynällä. :)
- kkkjjwhh
Kyseessä on.... kirjoitti:
...oikeasti käden ja "mielen sekä tunteen motoriikan" luonnollisesta konfiguroinnista automaatioksi. Eli ihan samaa kuin opettelussa soittamaankin.
Sitä motoriikan automatisointia voi tehdä todella väärin kuvataiteessa jos ei ole oikeaa, luonnollista näkemystä mittasuhteista ja eri vivahteista. Sitä voi musiikissa verrata suoraan ns. "musiikkikorvaan", eli jos ei kykene omalla korvallaan havaitsemaan kuulemastaan esimerkiksi "riitasointuja", soittaja kyllä oppii hyväksikin soittajaksi teknillisesti nuottien avulla, mutta soitto silti kuulostaa kuulostaa "kuolleelta", eli ts. monotoniselta jota ei haluta kuunnella.
Tässä tullaan siihen iänikuiseen dilemmaan, eli lahjakkuuteen. Vakuuttava tekninen suoritus niin kuvataiteessa kuin musiikissa ei tyydytä katsojissa kuin ei kuuntelijoissakaan sitä nautinnon nälkää mistä taiteessa ylipäätään on kysymys. Onnellinen on se ihminen joka saa tuota "ravintoa" käymästään näyttelystä/konsertista.Mun mielestä tässä on nyt liikaa lähdetty tähän motoriikka keskusteluun. Se motoriikka kyllä kehittyy kun vaan tekee todella paljon. Tärkeintä on hankkia hyvää refrenssimateriaalia. Opiskella, tai ehkä mielummin voisi sanoa "tajuta" anatomiaa. Piirtää paljon mielestä. Se prosessi on paljon monimutkaisempi kuin vain käden motoriikka.
Figuuria todella hienosti mielestä tai mallista piirtävän on omattava hyvä käsitys mittasuhteista tai jonkinlaisista kaksi- ja kolmiulotteisten asioiden koosta, verratuna toisiinsa. Myöskin ihan vaan älytön muistipankki siitä miltä geneerinen ihmiskeho näyttää eri kulmista katseltuna, ja miten se toimii. Tietysti tähän voi nyt vielä päälle laittaa sen, että miltä geneerinen puu, kasvi, vaatteiden rypyt yms. näyttää. Eli todella paljon vaan sellaista analyyttistä kykyä purkaa näitä asioita ja niiden tuhat ja mljoona kertaa läpikäymistä.
Joku ihminen joka pystyy kaivertamaan kultasormuksia, ja sen käden hienomekaniikka on varmasti todella hienovarainen. Ei varmasti pysty piirtämään figuuria, pelkästään tuolla taidolla. Vaan siihen figuuriin ja mihin hyvänsä tarvitaan aivan erilainen tieto- ja taitopohja.
Ja niinkuin sanoit. Niin tietysti suuri osa tälläisestä taidosta tulee siitä että tajuaa taidetta ja fanittaa sitä. Siinä kasvaa intuitiivinen tajua siitä mikä toimii ja mikä ei. Pelkästään oppaista lukeamalla ei varmasti opi tekemään kauhean kaunista taidetta, jos ei ole minkäänlaista intuitiivista mielipidettä siitä mikä on kaunistaideteos
- minisusi
paljon hyviä vinkkejä ja ohjeita tullut.
mutta ongelmakseni tulee keskittymisongelma.
motivaatiota on mutta en jaksa keskittyä.- aliinamaija
sinä olet veistäjä, etkä piirtäjä
ota isoa isoa savea ja taistele sitä vastaan
tai pelaa jalkapalloa - Entäpäjos
Jos piirtäminen tuottaa hankaluuksia niin luova voi olla monella tavalla. Ala harrastamaan valokuvausta, tee abstrakti-töitä jne.
- apulinjatauttaa
Sun kannattaa katsoa tarkemmin suden malleja ja kiinnittää huomiota linjoihin. Ota kuva sudesta, googlettamalla löytyy susia. Tulostat kuvan ja sitte viivottimella vedät apulinjat joiden mukaan lähdet piirtelee. Veikkaan, että sulla mittasuhteet menee aina pieleen ja sen vuoksi kannattaa käyttää mallikuvassa apulinjoja visualisoimaan suden kuonon ja käpälien suhdetta toisiinsa.
- Parta-äijä
Alkup. aloittajalle : Tee kuten minä saman ongelman kanssa , tekeydy naivistiseksi taiteiljaksi , tai ITE-taiteilijaksi , näin kriitikot ovat paljon armollisempia , minäkin maalannut jo 33-vuotta , naivistisesti n. 20 vuotta, ITE-tyylillä n. 5 vuotta , hyvin menee.
- kkkkjjjjwwwhhhhh
Hienoa kun joku tälläinen roskataiteilija uskaltaa sanoa tuon nyt ääneen. Tuotahan tämä juuri nykyään on. Suomessa varsinkin tuollainen spurgutaiteilu on suosiossa, säreistöniemi, palsa ym. Saattaa tosi olla pelkkä provokaatiokin. Provosoidun nyt kuitenkin tästä, kun tekee mieli avautua:
Taiteen tekijällä pitäisi olla suuri vastuu moraalisesti itselleen siitä, että millaisia tuhruja sieltä työhuoneelta päästää ulos. Jos taiteilija on lähtökohtaisesti sillä asenteella, että "nykyään menee läpi ihan mikä vain" "eihän tässä tarvitse edes yrittää mitään". Niin ei voida missään nimessä enää puhua siitä että taiteilija olisi joku arkipäiväisten moraalien yläpuolella oleva, pyhiä kauniita esineitä ihmisille tuottava jalo ristiretkeläinen. Lähinnä luokittelen tuollaiset tyypit jonnekkin puhelinmyyntilafkan pomon tai jonkun pyramidihuijjaus systeemin pyörittäjän tasolle.
Sitten tietysti tätä sekopäisyyttä ylläpitää jotkut taidekriitikot jotka ovat jonkun oman queer-, luokka-, feministi soopansa syöverryksissä ja voivat yhtä hyvin kutsua kissaa, koiraksi tai vihreätä, punaiseksi. Jotkut näistä kriitikoista ja institutioiden johtohenkilöistä ovat tietysti ihan vaan itsekeskeisiä ja jollain psykopatisella tavalla dominoivia. Taide antaa heille hyvän leikkikentän venytellä kriteereitä ja arvoja. Myöntää virkoja, apurahoja tai nostaa jalustalle sellaista porukkaa mikä nyt sattuu itseään kulloinkin miellyttämään.
- minisusi
Kaipa sitten lähden anatomiaa katselemaan. tietääkö kukaan olisiko googlessa semmiosta?
- kkkkjjjjwwwhhhhh
Ihan kaikkea ei varmaankaan löydä ilmaiseksi netistä, tässä on kuitenkin jotain. Torrenteina löytää kirjoja myöskin.
Sitten jotain alastonmallikuva kokoelmia löytä pinterestistä:
https://www.pinterest.com/dzung3d/male-nudity-reference/
https://www.pinterest.com/theluuvre/figure-drawing-reference/
https://www.pinterest.com/kaankomutekir/drawing-reference-male-nude
Laitoin tohon toisen keskustelun aloituksen tämmöset:
Omasta kokemuksestani seuraavat kirjat ovat hyviä
Andrew Loomiksen Figure drawing for all its worth ja having fun with a pencil hyviä http://alexhays.com/loomis/
Burne Hogarth - Dynamic Figure Drawing
George Bridgeman on kirjoittanut usean kirjan anatomiasta ja yleisestä figuurin piirtämisestä. Kuvanlaatu ei ole kauhean hyvä. Informaatio on kylläkin.
Gottfried Bammesin kaikki kirjat, se yleisin joka löytyy netistä lienee tämä: http://www.conceptart.org/forums/showthread.php?119441-A-wonderful-book-Die-Gestalt-des-Menschen-by-Gottfried-Bammes
Löysin tälläisenkin
http://vk.com/doc131860836_265518527?hash=011674dbf86818f0fa&dl=708269f422f92d2670
Glenn Vilpullakin on useita hyviä kirjoja ja videoita. Hän lienee tähtäävän enemmän animaatiotyyliin kuin johonkin naturalistisen näköiseen figuuriin. Mutta löytyy noistakin todella kullan arvoisia periaatteita.
https://www.youtube.com/watch?v=_0bd0_8onkA
https://www.youtube.com/watch?v=aOtVUHgJqQk
https://www.youtube.com/watch?v=pa_2rL1K1mg
Charles Bargue kurssi käsittelee eniten kipsien piirtämistä ja sitä miten varjostetaan ja säädellään valööreitä ja varjojen rajoja
http://vk.com/doc174101046_174324478?hash=63520daf6ba1f0959b&dl=76664a0100b40bd8e5
Ei ehkä kaikkein järjestelmällisin mutta mielenkiintoinen selailla on Rubensin kirjoittama kirja joskus iät ajat sitten
https://archive.org/details/theoriedelafigur00rube
Sitten voi tietysti uppoutua anatomia puolelle. Mutta ehkä tuossa oli aika paljon jo informaatiota. Kolmetoista vuotiaana kannattaa muistaa pitkäjänteisyys ja myöskin kriittisyys taideopettajia ja erilähteitä kohtaan. Kysy itseltäsi "minkä näköistä jälkeä haluat tehdä?" "onko opettaja sinun mielestäsi itse taitava. Osaako hän mitään sellaista mitä sinä haluaisin häneltä oppia?"
Olen itse kyllä klassisen taiteen ihailija ja maalari ja kai voin tituulerata itseäni jo tässä vaiheessa ihan ammattimaalariksikin. Mutta laitan tähän vain nyt oman maun mukaisiani kuvitus ja konseptitaiteilijoiden sivustoja. Joista voi saada ehkä ponnetta noihin juttuihin.
https://www.pinterest.com/explore/character-design-references/
https://www.pinterest.com/mentler/the-russian-masters/
http://wesleyburt.tumblr.com/
http://www.orbikart.com/gallery/
http://www.sixmorevodka.com/
http://comicartcommunity.com/gallery/categories.php?cat_id=737&sessionid=1b0c90e24d4c8757762316cb93c6e81e
http://glennfabry.deviantart.com/gallery/
http://www.conceptart.org/forums/showthread.php?1432-Anatomy-Studies-Demo-quot-Figure-Studies-quot
https://www.pinterest.com/genebegay/hand-drawings-of-the-human-body/
https://www.pinterest.com/source/kitasite.net/
https://www.pinterest.com/source/rv1994.deviantart.com/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta
Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?2742550- 922021
Mitä te palstan ihanat naiset
Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21771606Tapaus Vornanen
Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o1571427Nainen, kohtelin sua kuin paskaa
Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun661268Nainen, seuraan sun uutta elämää
Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme531195Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan
Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht191076- 111074
Ilona Siekkinen
Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m11010AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri
Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm13901