Narsisti rakastaa juhlia

uhrijoukko

Kun on paljon porukkaa koolla, se on narsistille tuhannen taalan paikka harjoittaa narsismia.

91

2353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hjkcv

      Ei pidä aina paikkaansa. Narsisti voi olla myös ujo ja eristäytyvä.

      • narsismitutkija

        Narsisti ei todellakaan ole ujo ja eristäytyvä.


      • dcsdcasdcsad

        Narsisti ei todellakaan ole mikään ujo eikä eristäytyvä, asshole.


      • Minulle tulee miel.

        Minulle tulee mieleeni että jos kysymyksessä narsisti, niin vaikuttaa kyllä jotenkin ujolta ja eritäytyvältä sen kaiken hässäkkänsä keskellä, mutta se on narsistin epäröintiä siitä meneekö peli nappiin. Joskushan kaikki ei täsmää. Narsistin täytyy olla varautunut ja varuillaankin kaiken itselleen epämääräisen ja ei toivotun suhteen. Narsistihan pelaa siellä juhlissa narsistipeliä.
        Narsistikaan ei välttämättä viihdy vieraiden juhlissa. Ehkä ei ollenkaan viihdy.


      • ei ei ei

        Enpä ole kuullut eristäytyvästä ja ihmisarasta narsistista. Sen sijaan tuntuu olevan tavallinen tarina, että narsisti projisoi omat paskamaiset piirteensä ujoon ihmiseen.


      • itse asiassa ujoja
        ei ei ei kirjoitti:

        Enpä ole kuullut eristäytyvästä ja ihmisarasta narsistista. Sen sijaan tuntuu olevan tavallinen tarina, että narsisti projisoi omat paskamaiset piirteensä ujoon ihmiseen.

        ja vaatimattoman oloisia narsisteja on olemassa. Heitä ei vain tunnista ulkoisilta toimintamalleilta ja piirteiltä helposti narsisteiksi (siksi he ovat niin vaarallisia) eikä heitä ole tarpeeksi käsitelty kirjallisuudessa, siksi aihe ei ole kaikille tuttu.

        "Ujo" narsisti on nimitykseltään piilonarsisti ja englanniksi näistä piilonarsisteista on runsaasti tietoa, googlatkaa "covert narcissist".

        Piilonarsisti on susi lampaiden vaatteissa. Läheisriippuvaista esittävä narsisti.


      • tohtori sykerö
        itse asiassa ujoja kirjoitti:

        ja vaatimattoman oloisia narsisteja on olemassa. Heitä ei vain tunnista ulkoisilta toimintamalleilta ja piirteiltä helposti narsisteiksi (siksi he ovat niin vaarallisia) eikä heitä ole tarpeeksi käsitelty kirjallisuudessa, siksi aihe ei ole kaikille tuttu.

        "Ujo" narsisti on nimitykseltään piilonarsisti ja englanniksi näistä piilonarsisteista on runsaasti tietoa, googlatkaa "covert narcissist".

        Piilonarsisti on susi lampaiden vaatteissa. Läheisriippuvaista esittävä narsisti.

        Moni on sitä mieltä että piilonarsismi on sama kuin läheisriippuvaisuus.
        Yhtäkaikki, tuosta voi parantua.


      • Narsismi kuuluu
        tohtori sykerö kirjoitti:

        Moni on sitä mieltä että piilonarsismi on sama kuin läheisriippuvaisuus.
        Yhtäkaikki, tuosta voi parantua.

        Narsismiin kuuluu nimeomaan ovela soluttautuminen, piilokavala lähestyminen, huomaamaton hiivintä, sumuttavat puheet ja käytös...

        Uhri ei tajua muuta kuin että on saanut ansaitsemansa arvonnousun ja on tullut vihdoinkin kuulluksi ja hyväksytyksi ja ymmärretyksi... rakastuntu uhri on lähes tuuperruksissa onnesta... Kunnes, tulee putoaminen jalustalta, mihin narsisti on uhrinsa nostanut...

        Jos narsisti on röyhkeä psykopaatti, naamioi hän silmittömän röyhkeytensä huumorin viattomaan ja hurmaavaan naamioon...

        Alkohoisti-narsisti saa uhrinsa tuntemaan itsensä niin ainutlaatuisen erikoiseksi, että tämä kuvittelee alkoholisti-narsistin raitistuvan ja muuttavan elämäntapojaan vuokseen...


      • @@fiqwjefi
        Narsismi kuuluu kirjoitti:

        Narsismiin kuuluu nimeomaan ovela soluttautuminen, piilokavala lähestyminen, huomaamaton hiivintä, sumuttavat puheet ja käytös...

        Uhri ei tajua muuta kuin että on saanut ansaitsemansa arvonnousun ja on tullut vihdoinkin kuulluksi ja hyväksytyksi ja ymmärretyksi... rakastuntu uhri on lähes tuuperruksissa onnesta... Kunnes, tulee putoaminen jalustalta, mihin narsisti on uhrinsa nostanut...

        Jos narsisti on röyhkeä psykopaatti, naamioi hän silmittömän röyhkeytensä huumorin viattomaan ja hurmaavaan naamioon...

        Alkohoisti-narsisti saa uhrinsa tuntemaan itsensä niin ainutlaatuisen erikoiseksi, että tämä kuvittelee alkoholisti-narsistin raitistuvan ja muuttavan elämäntapojaan vuokseen...

        Musta nyt vähän tuntuu, että sä oot turhan vainoharhainen. Jos joku osaa suhtautua huumorilla, se ei ole salajuoni, vaan se suhtautuu huumorilla. Jos joku raitistuu, niin se tekee varmaan itsensä vuoksi sen, ja kuvittelet vaan sen johtuvan susta. Jos hän ei ole sanonut sen johtuvan susta, niin ei se varmastikaan johtunut susta.

        Narsisti on ovela, muttei mitenkään kaikkivoipa salaliittoteoreetikko joka pystyy ihan mihin vain, se on sun päässäs. Narsisti puhuu paskaa ja mitätöi, ei "hiiviskele" ja vitsaile itsestään "pahat mielessä". Se on vaan sun mieli joka ajattelee pahinta, vainoharhat, joiden syytä en osaa arvioida. Sitten rupeet toistelemaan miten et oo hullu ja se oikeesti salakuuntelee sua jne. ja kohta joku on sitä mieltä että kuulut suljetulle ja se ei ole "narsistin" vika, fakta.


      • Kuule! Ei varmaan
        @@fiqwjefi kirjoitti:

        Musta nyt vähän tuntuu, että sä oot turhan vainoharhainen. Jos joku osaa suhtautua huumorilla, se ei ole salajuoni, vaan se suhtautuu huumorilla. Jos joku raitistuu, niin se tekee varmaan itsensä vuoksi sen, ja kuvittelet vaan sen johtuvan susta. Jos hän ei ole sanonut sen johtuvan susta, niin ei se varmastikaan johtunut susta.

        Narsisti on ovela, muttei mitenkään kaikkivoipa salaliittoteoreetikko joka pystyy ihan mihin vain, se on sun päässäs. Narsisti puhuu paskaa ja mitätöi, ei "hiiviskele" ja vitsaile itsestään "pahat mielessä". Se on vaan sun mieli joka ajattelee pahinta, vainoharhat, joiden syytä en osaa arvioida. Sitten rupeet toistelemaan miten et oo hullu ja se oikeesti salakuuntelee sua jne. ja kohta joku on sitä mieltä että kuulut suljetulle ja se ei ole "narsistin" vika, fakta.

        Kuule! Ei varmaan narsistimies (joita miehiä ovat enimmäkseen) tungekkaan sun karvaseen rupsu-ärrääsi, vaikka tälläkin palstalla moni mies on käynyt sellaisia esittämässä.

        "että sä oot turhan vainoharhainen. "
        Olet miehenköriläs, että lokoile vain vaikka kaljapäissäsi missä tahansa, saat olla rauhassa. Älä aina tunge omia mielipiteitäsi joka paikkaan.

        -Mikä sopii isolle miehenköriläälle, ei sovi välttämättä hennolle naiselle-

        Tekstisi on täyttä ajattelmatonta soopaa.


      • @@fiqwjefi kirjoitti:

        Musta nyt vähän tuntuu, että sä oot turhan vainoharhainen. Jos joku osaa suhtautua huumorilla, se ei ole salajuoni, vaan se suhtautuu huumorilla. Jos joku raitistuu, niin se tekee varmaan itsensä vuoksi sen, ja kuvittelet vaan sen johtuvan susta. Jos hän ei ole sanonut sen johtuvan susta, niin ei se varmastikaan johtunut susta.

        Narsisti on ovela, muttei mitenkään kaikkivoipa salaliittoteoreetikko joka pystyy ihan mihin vain, se on sun päässäs. Narsisti puhuu paskaa ja mitätöi, ei "hiiviskele" ja vitsaile itsestään "pahat mielessä". Se on vaan sun mieli joka ajattelee pahinta, vainoharhat, joiden syytä en osaa arvioida. Sitten rupeet toistelemaan miten et oo hullu ja se oikeesti salakuuntelee sua jne. ja kohta joku on sitä mieltä että kuulut suljetulle ja se ei ole "narsistin" vika, fakta.

        "Narsisti on ovela, muttei mitenkään kaikkivoipa salaliittoteoreetikko joka pystyy ihan mihin vain, se on sun päässäs."

        Joo tosiaan mielestäni uhrinkin pitänee hyvin tarkkaan miettiä, että mikä oikeasti on totta, mitä todellisuudessa oikeasti tapahtui jne. syystä ettei ala uskomaan omiin kuvitelmiinsa, joita varmasti jonkin verran itsekullekkin tahtoo tulla...

        Tosiaan alkuun tuo kaiketi kuuluu osana prosessiakin kun kelailee tapahtunutta niin voi tulla ajatuksia , mitä olisikaan saattanut tapahtua jos...

        Mutta jossain vaiheessa noista on päästävä irti ja pitädyttävä vaan niissä tapahtuneissa tosiasioissa ettei ala itsekin tulla ikäänkuin narsistin kaltaiseksi...

        Rakentelemaan aiheen ympärille tarinoita joissa ei enää ole juurikaan totuutta vaan ne perustuvat omiin kuvitelmiin mitä olisi voinut tapahtua tai sitten käy niinkuin narsistillekkin , että kuvittelee, että jokainen ihminen on kiinnostunut/puhuu minusta, tarkoittaa juuri minua yms.


      • Pidä sinä vain huoli
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Narsisti on ovela, muttei mitenkään kaikkivoipa salaliittoteoreetikko joka pystyy ihan mihin vain, se on sun päässäs."

        Joo tosiaan mielestäni uhrinkin pitänee hyvin tarkkaan miettiä, että mikä oikeasti on totta, mitä todellisuudessa oikeasti tapahtui jne. syystä ettei ala uskomaan omiin kuvitelmiinsa, joita varmasti jonkin verran itsekullekkin tahtoo tulla...

        Tosiaan alkuun tuo kaiketi kuuluu osana prosessiakin kun kelailee tapahtunutta niin voi tulla ajatuksia , mitä olisikaan saattanut tapahtua jos...

        Mutta jossain vaiheessa noista on päästävä irti ja pitädyttävä vaan niissä tapahtuneissa tosiasioissa ettei ala itsekin tulla ikäänkuin narsistin kaltaiseksi...

        Rakentelemaan aiheen ympärille tarinoita joissa ei enää ole juurikaan totuutta vaan ne perustuvat omiin kuvitelmiin mitä olisi voinut tapahtua tai sitten käy niinkuin narsistillekkin , että kuvittelee, että jokainen ihminen on kiinnostunut/puhuu minusta, tarkoittaa juuri minua yms.

        "Joo tosiaan mielestäni uhrinkin pitänee hyvin tarkkaan miettiä, että mikä oikeasti on totta, mitä todellisuudessa oikeasti tapahtui jne. syystä ettei ala uskomaan omiin kuvitelmiinsa, joita varmasti jonkin verran itsekullekkin tahtoo tulla..."

        Pidä sinä vain huoli omista kuvitelmistasi, joita tuntuu riittävän.

        "Tosiaan alkuun tuo kaiketi kuuluu osana prosessiakin kun kelailee tapahtunutta niin voi tulla ajatuksia , mitä olisikaan saattanut tapahtua jos..."

        Sinulle sopii hyvin tuo: mitä olisikaan saattanut tapahtua jos... Kun olen käsityksessä, että sinulle ei ännäsi kanssa mitään tapahtunutkaan.

        No, sinä ja miehenköriläs jolla karvainen rupsu-ärrä... olet tietenkin hänen linjoillaan. Ehkä hänen sittenkin pitäisi pitää varansa myös.

        " ettei ala itsekin tulla ikäänkuin narsistin kaltaiseksi..."

        Sinulla tuota vaaraa ei ainakaan ole koska...

        "Rakentelemaan aiheen ympärille tarinoita joissa ei enää ole juurikaan totuutta vaan ne perustuvat omiin kuvitelmiin mitä olisi voinut tapahtua tai sitten käy niinkuin narsistillekkin , että kuvittelee, että jokainen ihminen on kiinnostunut/puhuu minusta, tarkoittaa juuri minua yms. "

        On hyvä että tunnet omat heikkoutesi... sinulle on tainnut sattua noita vahinkoja... Muut eivät ehkä aiheesta tiedä noin paljoa... ilmeisesti varmaa tietoa, kun jaksat toistella... ...noita "varoituksiasi"...


      • Pidä sinä vain huoli kirjoitti:

        "Joo tosiaan mielestäni uhrinkin pitänee hyvin tarkkaan miettiä, että mikä oikeasti on totta, mitä todellisuudessa oikeasti tapahtui jne. syystä ettei ala uskomaan omiin kuvitelmiinsa, joita varmasti jonkin verran itsekullekkin tahtoo tulla..."

        Pidä sinä vain huoli omista kuvitelmistasi, joita tuntuu riittävän.

        "Tosiaan alkuun tuo kaiketi kuuluu osana prosessiakin kun kelailee tapahtunutta niin voi tulla ajatuksia , mitä olisikaan saattanut tapahtua jos..."

        Sinulle sopii hyvin tuo: mitä olisikaan saattanut tapahtua jos... Kun olen käsityksessä, että sinulle ei ännäsi kanssa mitään tapahtunutkaan.

        No, sinä ja miehenköriläs jolla karvainen rupsu-ärrä... olet tietenkin hänen linjoillaan. Ehkä hänen sittenkin pitäisi pitää varansa myös.

        " ettei ala itsekin tulla ikäänkuin narsistin kaltaiseksi..."

        Sinulla tuota vaaraa ei ainakaan ole koska...

        "Rakentelemaan aiheen ympärille tarinoita joissa ei enää ole juurikaan totuutta vaan ne perustuvat omiin kuvitelmiin mitä olisi voinut tapahtua tai sitten käy niinkuin narsistillekkin , että kuvittelee, että jokainen ihminen on kiinnostunut/puhuu minusta, tarkoittaa juuri minua yms. "

        On hyvä että tunnet omat heikkoutesi... sinulle on tainnut sattua noita vahinkoja... Muut eivät ehkä aiheesta tiedä noin paljoa... ilmeisesti varmaa tietoa, kun jaksat toistella... ...noita "varoituksiasi"...

        "Muut eivät ehkä aiheesta tiedä noin paljoa... ilmeisesti varmaa tietoa, kun jaksat toistella... ...noita "varoituksiasi".."

        Kyllä ma vaan luulen, monellekkin olevan tietoa siitä, että narsistit rakentelevat illuusoita, kuvittelevat että aina heistä puhutaan, heitä tarkoitetaan jne...

        Uskoisin myös että monillekkin uhreille on tuttua myös, että ahdistus, pelko, kaikki kummalliset asiat/tapahtumat saattavat saada jälkikäteenkin mielikuvituksen laukkaamaan.

        Ohan täälä ollut monelaista tarinaa ja ennustajaakin jotka on mukamas "tietäneet "jonkun itselle tuntemattoman narsistinkin tekemiset/sanomisetkin jopa etukäteen mitä tulee tapahtumaan, vaikka kumpaakaan osapuolta ei tunne, ei tiedä heidän elämästään mitään...

        Tuossa kun tuota sinun komenntiasi luin, niin huomasin kyllä , että hyvin paljon sinäkin olet ikäänkuin tietävinäsi minusta ja suhteestani...

        Täältä sivusta on vaikea arvioida, uskotko sinä oikeasti noin olevan, että tiedät tuntemattoman ihmisen asiat paremmin kuin henkilö itse...

        Vaiko yritätkö provosoida vaan minua/saada huomiota minulta tai horjuttaa uskottavuuttani kirjoittajana tällä palstalla, että tässä kohtaa/tähän aiheeseen liittyen lainaan ny jonkun muun komennttia toisesta ketjusta...

        "Narsisti tietää kaiken toisten neljän seinän sisällä tapahtuvista asioista, tuntee ja tietää ihmiset, joita ei oikeasti tunne, tietää seksielämänne laadun, päihderiippuvuutenne, addiktianne, sairautenne, pankkitilinne saldon, ihmissuhteenne, sähköpostinne, nettikirjoittelunne, kuinka olet pukeutunut päällysvaatteiden alta, kuinka vietät vapaa-aikasi, motiivisi, ajatuksesi, aivan kaiken."

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/13151010

        Jonka pohjalta voi miettiä, miksi koet tarvetta ottaa kantaa henkilöihin, olla tietvinäsi itsellesi tuntemattomista ihmisistä , heidän asioistaan ja suhteistaan jotain...

        Ymmärrätkö sinä ylipäätään, että sinä et voi todellisuudessa tietää tuntemattomien asioista/elämästä yhtään mitään enempää kuin he itse kertovat...


      • Niin heille... ja
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Muut eivät ehkä aiheesta tiedä noin paljoa... ilmeisesti varmaa tietoa, kun jaksat toistella... ...noita "varoituksiasi".."

        Kyllä ma vaan luulen, monellekkin olevan tietoa siitä, että narsistit rakentelevat illuusoita, kuvittelevat että aina heistä puhutaan, heitä tarkoitetaan jne...

        Uskoisin myös että monillekkin uhreille on tuttua myös, että ahdistus, pelko, kaikki kummalliset asiat/tapahtumat saattavat saada jälkikäteenkin mielikuvituksen laukkaamaan.

        Ohan täälä ollut monelaista tarinaa ja ennustajaakin jotka on mukamas "tietäneet "jonkun itselle tuntemattoman narsistinkin tekemiset/sanomisetkin jopa etukäteen mitä tulee tapahtumaan, vaikka kumpaakaan osapuolta ei tunne, ei tiedä heidän elämästään mitään...

        Tuossa kun tuota sinun komenntiasi luin, niin huomasin kyllä , että hyvin paljon sinäkin olet ikäänkuin tietävinäsi minusta ja suhteestani...

        Täältä sivusta on vaikea arvioida, uskotko sinä oikeasti noin olevan, että tiedät tuntemattoman ihmisen asiat paremmin kuin henkilö itse...

        Vaiko yritätkö provosoida vaan minua/saada huomiota minulta tai horjuttaa uskottavuuttani kirjoittajana tällä palstalla, että tässä kohtaa/tähän aiheeseen liittyen lainaan ny jonkun muun komennttia toisesta ketjusta...

        "Narsisti tietää kaiken toisten neljän seinän sisällä tapahtuvista asioista, tuntee ja tietää ihmiset, joita ei oikeasti tunne, tietää seksielämänne laadun, päihderiippuvuutenne, addiktianne, sairautenne, pankkitilinne saldon, ihmissuhteenne, sähköpostinne, nettikirjoittelunne, kuinka olet pukeutunut päällysvaatteiden alta, kuinka vietät vapaa-aikasi, motiivisi, ajatuksesi, aivan kaiken."

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/13151010

        Jonka pohjalta voi miettiä, miksi koet tarvetta ottaa kantaa henkilöihin, olla tietvinäsi itsellesi tuntemattomista ihmisistä , heidän asioistaan ja suhteistaan jotain...

        Ymmärrätkö sinä ylipäätään, että sinä et voi todellisuudessa tietää tuntemattomien asioista/elämästä yhtään mitään enempää kuin he itse kertovat...

        " että narsistit rakentelevat illuusoita, kuvittelevat että ain"

        Niin heillä... ja teillä...

        " kaikki kummalliset asiat/tapahtumat saattavat saada jälkikäteenkin mielikuvituksen laukkaamaan. "

        Minulle tuo ajatus saa vähän oudon ja pelottavan olon... mutta kun niitä tapahtumia oli niin yllinkyllin, että hädin tuskin on osan niistä ehtinyt puimaan, niin ei niitä kuule enää ole tarvinnut eikä ehtinyt keksimään.

        Muilla uhreilla on minun lukemani mukaan vähän samanlaista, että hädin tuskin ne tapahtuneet käy... eikä varmaan kukaan jaksa muistaa edes kaikkea...

        Olet taas väärillä jäljillä minusta, jos kuvittelet narsistisuhteen joksikin kummituspeliksi. Osalla on ollut ilmeisesti jälkipelkoja, jotka ovat ehkä aiheellisiakin... koska narsistit voivat olla arvaamattomia joillekin. Mutta silloinhan pelko ei ole turha, vaan tarpeellinen... varmuuden vuoksi.

        "Täältä sivusta on vaikea arvioida, uskotko sinä oikeasti noin olevan, että tiedät tuntemattoman ihmisen asiat paremmin kuin henkilö itse..."

        Paraskin sanomaan, toisten korvienvälin tietäjä... sinä siis...

        "Vaiko yritätkö provosoida vaan minua/saada huomiota minulta tai horjuttaa uskottavuuttani kirjoittajana tällä palstalla, "

        Vosinko tuota vielä saada aikaan....?

        "Ymmärrätkö sinä ylipäätään, että sinä et voi todellisuudessa tietää tuntemattomien asioista/elämästä yhtään mitään enempää kuin he itse kertovat... "

        Otapa nyt se peili omaan käteesi.

        Siihen "narsisti tietää" lainaukseen: Sinäpä sen tiedät...


      • Niin heille... ja kirjoitti:

        " että narsistit rakentelevat illuusoita, kuvittelevat että ain"

        Niin heillä... ja teillä...

        " kaikki kummalliset asiat/tapahtumat saattavat saada jälkikäteenkin mielikuvituksen laukkaamaan. "

        Minulle tuo ajatus saa vähän oudon ja pelottavan olon... mutta kun niitä tapahtumia oli niin yllinkyllin, että hädin tuskin on osan niistä ehtinyt puimaan, niin ei niitä kuule enää ole tarvinnut eikä ehtinyt keksimään.

        Muilla uhreilla on minun lukemani mukaan vähän samanlaista, että hädin tuskin ne tapahtuneet käy... eikä varmaan kukaan jaksa muistaa edes kaikkea...

        Olet taas väärillä jäljillä minusta, jos kuvittelet narsistisuhteen joksikin kummituspeliksi. Osalla on ollut ilmeisesti jälkipelkoja, jotka ovat ehkä aiheellisiakin... koska narsistit voivat olla arvaamattomia joillekin. Mutta silloinhan pelko ei ole turha, vaan tarpeellinen... varmuuden vuoksi.

        "Täältä sivusta on vaikea arvioida, uskotko sinä oikeasti noin olevan, että tiedät tuntemattoman ihmisen asiat paremmin kuin henkilö itse..."

        Paraskin sanomaan, toisten korvienvälin tietäjä... sinä siis...

        "Vaiko yritätkö provosoida vaan minua/saada huomiota minulta tai horjuttaa uskottavuuttani kirjoittajana tällä palstalla, "

        Vosinko tuota vielä saada aikaan....?

        "Ymmärrätkö sinä ylipäätään, että sinä et voi todellisuudessa tietää tuntemattomien asioista/elämästä yhtään mitään enempää kuin he itse kertovat... "

        Otapa nyt se peili omaan käteesi.

        Siihen "narsisti tietää" lainaukseen: Sinäpä sen tiedät...

        "Otapa nyt se peili omaan käteesi.

        Siihen "narsisti tietää" lainaukseen: Sinäpä sen tiedät.."

        Niin "tuo narsisti tietää" juttu viittasi juurkin siihen, että narsisti "tietää" sellaisten ihmisten asiat joita ei edes tunne tai ole heidän kanssaan missään tekemisissä...

        Asia on tuttu jo sen tuntemani tyypinkin suusta kuultuna, hänkin kertoi tietävänsä paljon ihmisten asioita ja jopa naureskeli mitä kaikkea ihmiset kertovat hänelle...

        Kyllähän minäkin olen aika avoin ihminen, mutta en katso että minulla ylipäätään on kauheasti mitään sellaista joka olisi jotain erikoista, että periaatteessa ne asiat joita minun elämässäni on ollut koskevat hyvin monia ihmisiä...

        Tällä palstalla ny tosiaan välillä ollaan tietävinään minustakin yhtä sun toista, että olen milloin mikäkin/minkäkinlainen, narsisti, työpaikkakiusaaja , ent /nyk. alkoholisti, yli 70 vee ukko, ilmeisesti useammankin narsistin puolison "salarakas", vaikka kuulemma en ole narsistia koskaan kohdannutkaan jne...

        Se mikä mua ny vaan oikeasti kiinnostaa näissä on se, että uskovat nuo ihmiset oikeasti omia kuvitelmiaan minusta ts. olen ikäänkuin osa heidän harhojaan vaiko onko kyse pelkästään vaan ny provoilusta, huomion saamisesta, ihan pelkästä ilkeilystä yms.

        Osa noista "tietäjistä" antavat myös itse ymmärtää olevansa narsistin uhreja, että siltä osin sitten voi ajatella, että sama narsisteille tyypillinen " tietämisen hulluus" olisi sitten tarttunut heihinkin...

        Mitä tulee tuohon "narsisti tietää" juttuun, niin omalta osalta voin vastata etten ny ainakaan tiedä tällä palstalla yhdenkään kommentin takana olevasta kirjoittajasta edes sukupuolta, ikää,

        Mitä tulee edellä mainitsemiini kuvitelmiin, joita uhreillakin saattaa esiintyä, niin tosiaan aikoinani avioeroni jälkimainingeissa psykologikin otti kantaa asiaan kertomalla että ihmisen mieli helposti stressitilanteissa kehittelee kauhuskenaaroita joilla ei sitten ole todellisuudessa vastinetta...

        Minulla tuo ny liittyi tosiaan enemmänkin aviopuolisooni, mutta jossain jo kerroin esimerkin, että jonkin verran tähänkin suhteeseen aikoinaan liittyi pohdintaa, mitä olisi voinut vielä tapahtua jos en olisi päättänyt suhdetta...

        No joo ny katkes vähän ajatuskin, mutta kauheasti tämä kuvitteleminen tuntuu olevan vaikea aihe, herättävän vastusta, vaikka yleisesti pitäisi narsisteista jotain tietävillä olla tiedossa että narsisteille juurkin on tyypillistä rakennella noilla iilluusoita ja uhritkin alkuun ikäänkuin tulevat osaksi sitä. Kunnes se totuus siitä että hän olikin todellisuudessa vallan muuta tulee esille...

        Mutta joo, ilmeisesti tämän tyyppinen keskustelu sitten menee tämmösille raiteelle, tyyliin sinä olet se narsisti joka kuvittelet/keksit juttuja,

        vaikka asiaa voisi pohtia ihan siihen omaan tarinaan /mahdolliseen tuntemaansa narsistiin liittyen miten illuusoit, ja virallisissa kritreeissäkin mainittu kuvittelu näkyi hänessä...


      • Oletko tosissasi?
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Otapa nyt se peili omaan käteesi.

        Siihen "narsisti tietää" lainaukseen: Sinäpä sen tiedät.."

        Niin "tuo narsisti tietää" juttu viittasi juurkin siihen, että narsisti "tietää" sellaisten ihmisten asiat joita ei edes tunne tai ole heidän kanssaan missään tekemisissä...

        Asia on tuttu jo sen tuntemani tyypinkin suusta kuultuna, hänkin kertoi tietävänsä paljon ihmisten asioita ja jopa naureskeli mitä kaikkea ihmiset kertovat hänelle...

        Kyllähän minäkin olen aika avoin ihminen, mutta en katso että minulla ylipäätään on kauheasti mitään sellaista joka olisi jotain erikoista, että periaatteessa ne asiat joita minun elämässäni on ollut koskevat hyvin monia ihmisiä...

        Tällä palstalla ny tosiaan välillä ollaan tietävinään minustakin yhtä sun toista, että olen milloin mikäkin/minkäkinlainen, narsisti, työpaikkakiusaaja , ent /nyk. alkoholisti, yli 70 vee ukko, ilmeisesti useammankin narsistin puolison "salarakas", vaikka kuulemma en ole narsistia koskaan kohdannutkaan jne...

        Se mikä mua ny vaan oikeasti kiinnostaa näissä on se, että uskovat nuo ihmiset oikeasti omia kuvitelmiaan minusta ts. olen ikäänkuin osa heidän harhojaan vaiko onko kyse pelkästään vaan ny provoilusta, huomion saamisesta, ihan pelkästä ilkeilystä yms.

        Osa noista "tietäjistä" antavat myös itse ymmärtää olevansa narsistin uhreja, että siltä osin sitten voi ajatella, että sama narsisteille tyypillinen " tietämisen hulluus" olisi sitten tarttunut heihinkin...

        Mitä tulee tuohon "narsisti tietää" juttuun, niin omalta osalta voin vastata etten ny ainakaan tiedä tällä palstalla yhdenkään kommentin takana olevasta kirjoittajasta edes sukupuolta, ikää,

        Mitä tulee edellä mainitsemiini kuvitelmiin, joita uhreillakin saattaa esiintyä, niin tosiaan aikoinani avioeroni jälkimainingeissa psykologikin otti kantaa asiaan kertomalla että ihmisen mieli helposti stressitilanteissa kehittelee kauhuskenaaroita joilla ei sitten ole todellisuudessa vastinetta...

        Minulla tuo ny liittyi tosiaan enemmänkin aviopuolisooni, mutta jossain jo kerroin esimerkin, että jonkin verran tähänkin suhteeseen aikoinaan liittyi pohdintaa, mitä olisi voinut vielä tapahtua jos en olisi päättänyt suhdetta...

        No joo ny katkes vähän ajatuskin, mutta kauheasti tämä kuvitteleminen tuntuu olevan vaikea aihe, herättävän vastusta, vaikka yleisesti pitäisi narsisteista jotain tietävillä olla tiedossa että narsisteille juurkin on tyypillistä rakennella noilla iilluusoita ja uhritkin alkuun ikäänkuin tulevat osaksi sitä. Kunnes se totuus siitä että hän olikin todellisuudessa vallan muuta tulee esille...

        Mutta joo, ilmeisesti tämän tyyppinen keskustelu sitten menee tämmösille raiteelle, tyyliin sinä olet se narsisti joka kuvittelet/keksit juttuja,

        vaikka asiaa voisi pohtia ihan siihen omaan tarinaan /mahdolliseen tuntemaansa narsistiin liittyen miten illuusoit, ja virallisissa kritreeissäkin mainittu kuvittelu näkyi hänessä...

        "Kyllähän minäkin olen aika avoin ihminen, mutta en katso että minulla ylipäätään on kauheasti mitään sellaista joka olisi jotain erikoista, että periaatteessa ne asiat joita minun elämässäni on ollut koskevat hyvin monia ihmisiä..."

        Oletko tosissasi? Minusta kaikki mitä kerrot itsestäsi on melkoisen poikkeavaa.. siis kaikki, mitä kerrot omasta lapsuudestasi. Olet myös avoimesti kertonut, miten lapsuutesi on vaikuttanut sinuun aikuisena. Olet kyllä melkoisen sokea, jos kuvittelet sen olevan tavallista.

        "Mitä tulee tuohon "narsisti tietää" juttuun, niin omalta osalta voin vastata etten ny ainakaan tiedä tällä palstalla yhdenkään kommentin takana olevasta kirjoittajasta edes sukupuolta, ikää,"

        Tuo perustuu siihen yleiseen otaksumaan, joka koskee meitä kaikkia, että täällä netissä ollaan anonyymejä ja siksi heikko tekstin lukija voi arvailla täysin syteen. Muuten olet kyllä tarkaan perillä. Et nyt sillä saa tuota pyyhkäistyä pois, että vain väität että et sinä tiedä. Pyyhkäise samalla kaikki omat kirjoituksesi pois, joissa sinä "tiedät" kyllä ihan liikoja.

        Esimakua tuosta tekstienpyykäisystä olemme jo saaneet, että TIEDÄN sinun hallitsevan sen taidon.

        " ihmisen mieli helposti stressitilanteissa kehittelee kauhuskenaaroita joilla ei sitten ole todellisuudessa vastinetta..."

        Eikä, älä nyt...

        "Mutta joo, ilmeisesti tämän tyyppinen keskustelu sitten menee tämmösille raiteelle, tyyliin sinä olet se narsisti joka kuvittelet/keksit juttuja, "

        Sinultahan se onnistuu... Ota tosiaan nyt se peili käteen.

        "Jonka pohjalta voi miettiä, miksi koet tarvetta ottaa kantaa henkilöihin, olla tietvinäsi itsellesi tuntemattomista ihmisistä , heidän asioistaan ja suhteistaan jotain..."

        "Rakentava" ehdotuksesi keskustelun käymiseksi oli siis tällainen.


      • ????
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Otapa nyt se peili omaan käteesi.

        Siihen "narsisti tietää" lainaukseen: Sinäpä sen tiedät.."

        Niin "tuo narsisti tietää" juttu viittasi juurkin siihen, että narsisti "tietää" sellaisten ihmisten asiat joita ei edes tunne tai ole heidän kanssaan missään tekemisissä...

        Asia on tuttu jo sen tuntemani tyypinkin suusta kuultuna, hänkin kertoi tietävänsä paljon ihmisten asioita ja jopa naureskeli mitä kaikkea ihmiset kertovat hänelle...

        Kyllähän minäkin olen aika avoin ihminen, mutta en katso että minulla ylipäätään on kauheasti mitään sellaista joka olisi jotain erikoista, että periaatteessa ne asiat joita minun elämässäni on ollut koskevat hyvin monia ihmisiä...

        Tällä palstalla ny tosiaan välillä ollaan tietävinään minustakin yhtä sun toista, että olen milloin mikäkin/minkäkinlainen, narsisti, työpaikkakiusaaja , ent /nyk. alkoholisti, yli 70 vee ukko, ilmeisesti useammankin narsistin puolison "salarakas", vaikka kuulemma en ole narsistia koskaan kohdannutkaan jne...

        Se mikä mua ny vaan oikeasti kiinnostaa näissä on se, että uskovat nuo ihmiset oikeasti omia kuvitelmiaan minusta ts. olen ikäänkuin osa heidän harhojaan vaiko onko kyse pelkästään vaan ny provoilusta, huomion saamisesta, ihan pelkästä ilkeilystä yms.

        Osa noista "tietäjistä" antavat myös itse ymmärtää olevansa narsistin uhreja, että siltä osin sitten voi ajatella, että sama narsisteille tyypillinen " tietämisen hulluus" olisi sitten tarttunut heihinkin...

        Mitä tulee tuohon "narsisti tietää" juttuun, niin omalta osalta voin vastata etten ny ainakaan tiedä tällä palstalla yhdenkään kommentin takana olevasta kirjoittajasta edes sukupuolta, ikää,

        Mitä tulee edellä mainitsemiini kuvitelmiin, joita uhreillakin saattaa esiintyä, niin tosiaan aikoinani avioeroni jälkimainingeissa psykologikin otti kantaa asiaan kertomalla että ihmisen mieli helposti stressitilanteissa kehittelee kauhuskenaaroita joilla ei sitten ole todellisuudessa vastinetta...

        Minulla tuo ny liittyi tosiaan enemmänkin aviopuolisooni, mutta jossain jo kerroin esimerkin, että jonkin verran tähänkin suhteeseen aikoinaan liittyi pohdintaa, mitä olisi voinut vielä tapahtua jos en olisi päättänyt suhdetta...

        No joo ny katkes vähän ajatuskin, mutta kauheasti tämä kuvitteleminen tuntuu olevan vaikea aihe, herättävän vastusta, vaikka yleisesti pitäisi narsisteista jotain tietävillä olla tiedossa että narsisteille juurkin on tyypillistä rakennella noilla iilluusoita ja uhritkin alkuun ikäänkuin tulevat osaksi sitä. Kunnes se totuus siitä että hän olikin todellisuudessa vallan muuta tulee esille...

        Mutta joo, ilmeisesti tämän tyyppinen keskustelu sitten menee tämmösille raiteelle, tyyliin sinä olet se narsisti joka kuvittelet/keksit juttuja,

        vaikka asiaa voisi pohtia ihan siihen omaan tarinaan /mahdolliseen tuntemaansa narsistiin liittyen miten illuusoit, ja virallisissa kritreeissäkin mainittu kuvittelu näkyi hänessä...

        "No joo ny katkes vähän ajatuskin, mutta kauheasti tämä kuvitteleminen tuntuu olevan vaikea aihe, herättävän vastusta, vaikka yleisesti pitäisi narsisteista jotain tietävillä olla tiedossa että narsisteille juurkin on tyypillistä rakennella noilla iilluusoita ja uhritkin alkuun ikäänkuin tulevat osaksi sitä. Kunnes se totuus siitä että hän olikin todellisuudessa vallan muuta tulee esille..."

        ????

        "Jonka pohjalta voi miettiä, miksi koet tarvetta ottaa kantaa henkilöihin, olla tietvinäsi itsellesi tuntemattomista ihmisistä , heidän asioistaan ja suhteistaan jotain...

        Ymmärrätkö sinä ylipäätään, että sinä et voi todellisuudessa tietää tuntemattomien asioista/elämästä yhtään mitään enempää kuin he itse kertovat... "

        Kuvittele nyt kuule vaan yksinäsi. Minä en sinun kanssasi ainakaan kuvittele yhtään mitään.


      • Tässä stressinoire
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Otapa nyt se peili omaan käteesi.

        Siihen "narsisti tietää" lainaukseen: Sinäpä sen tiedät.."

        Niin "tuo narsisti tietää" juttu viittasi juurkin siihen, että narsisti "tietää" sellaisten ihmisten asiat joita ei edes tunne tai ole heidän kanssaan missään tekemisissä...

        Asia on tuttu jo sen tuntemani tyypinkin suusta kuultuna, hänkin kertoi tietävänsä paljon ihmisten asioita ja jopa naureskeli mitä kaikkea ihmiset kertovat hänelle...

        Kyllähän minäkin olen aika avoin ihminen, mutta en katso että minulla ylipäätään on kauheasti mitään sellaista joka olisi jotain erikoista, että periaatteessa ne asiat joita minun elämässäni on ollut koskevat hyvin monia ihmisiä...

        Tällä palstalla ny tosiaan välillä ollaan tietävinään minustakin yhtä sun toista, että olen milloin mikäkin/minkäkinlainen, narsisti, työpaikkakiusaaja , ent /nyk. alkoholisti, yli 70 vee ukko, ilmeisesti useammankin narsistin puolison "salarakas", vaikka kuulemma en ole narsistia koskaan kohdannutkaan jne...

        Se mikä mua ny vaan oikeasti kiinnostaa näissä on se, että uskovat nuo ihmiset oikeasti omia kuvitelmiaan minusta ts. olen ikäänkuin osa heidän harhojaan vaiko onko kyse pelkästään vaan ny provoilusta, huomion saamisesta, ihan pelkästä ilkeilystä yms.

        Osa noista "tietäjistä" antavat myös itse ymmärtää olevansa narsistin uhreja, että siltä osin sitten voi ajatella, että sama narsisteille tyypillinen " tietämisen hulluus" olisi sitten tarttunut heihinkin...

        Mitä tulee tuohon "narsisti tietää" juttuun, niin omalta osalta voin vastata etten ny ainakaan tiedä tällä palstalla yhdenkään kommentin takana olevasta kirjoittajasta edes sukupuolta, ikää,

        Mitä tulee edellä mainitsemiini kuvitelmiin, joita uhreillakin saattaa esiintyä, niin tosiaan aikoinani avioeroni jälkimainingeissa psykologikin otti kantaa asiaan kertomalla että ihmisen mieli helposti stressitilanteissa kehittelee kauhuskenaaroita joilla ei sitten ole todellisuudessa vastinetta...

        Minulla tuo ny liittyi tosiaan enemmänkin aviopuolisooni, mutta jossain jo kerroin esimerkin, että jonkin verran tähänkin suhteeseen aikoinaan liittyi pohdintaa, mitä olisi voinut vielä tapahtua jos en olisi päättänyt suhdetta...

        No joo ny katkes vähän ajatuskin, mutta kauheasti tämä kuvitteleminen tuntuu olevan vaikea aihe, herättävän vastusta, vaikka yleisesti pitäisi narsisteista jotain tietävillä olla tiedossa että narsisteille juurkin on tyypillistä rakennella noilla iilluusoita ja uhritkin alkuun ikäänkuin tulevat osaksi sitä. Kunnes se totuus siitä että hän olikin todellisuudessa vallan muuta tulee esille...

        Mutta joo, ilmeisesti tämän tyyppinen keskustelu sitten menee tämmösille raiteelle, tyyliin sinä olet se narsisti joka kuvittelet/keksit juttuja,

        vaikka asiaa voisi pohtia ihan siihen omaan tarinaan /mahdolliseen tuntemaansa narsistiin liittyen miten illuusoit, ja virallisissa kritreeissäkin mainittu kuvittelu näkyi hänessä...

        http://www.yths.fi/terveystieto_ja_tutkimus/terveystietopankki/112/stressi

        Tässä ei stressinoireluettelossa ei kyllä missään kohtaa mainita minkäänlaisia "harhaisia mielikuvia", joita eräs kirjoittaja "tietää" stressin oireeksi.

        Lääkkeeksi stressiin ei myös mainita turvautumista mielikuvitusleikkiin aiemmin harhoja omassa stressitilanteessaan kokeneen tuntemattoman nettikirjoittelijan kanssa... Vaan ihan muuta.

        "
        Kiireen keskellä pysähdy ja arvio tilanne rauhassa
        Tunnista omat rajasi sekä voimavarasi - Mikä juuri sinulle aiheuttaa stressiä? Miten stressioireet näkyvät sinussa? Mikä saa sinut rentoutumaan?
        Huolehdi ihmissuhteistasi ja ota vastaan ystävien ja läheisten tarjoama tuki
        Pyri eroon murehtimisesta - vatvomisen sijaan etsi konkreettisia ratkaisuja tilanteeseen
        Liiku itseäsi kuunnellen ja voimavarojesi rajoissa - liikunnan vastapainona muista lepo ja rentoutuminen
        Nuku riittävästi
        Syö terveellisesti ja säännöllisesti
        Käytä alkoholia vain kohtuudella
        Tarkastele itselle asettamiasi vaatimuksia ja mieti, voitko suhtautua itseesi lempeämmin
        Pyri järjestämään työ-/opiskeluolosuhteet vähemmän kuormittaviksi - suunnittele ajankäyttösi paremmin; aseta tehtävät tärkeysjärjestykseen; mieti, voitko luopua jostain; pyydä tarvittaessa apua
        Usko omaan kykyysi hallita stressiä ja vaikuttaa elämääsi
        Hae tarvittaessa apua terveydenhuollon ammattilaisilta

        Apua stressin käsittelemiseen:

        Oiva-hyvinvointiohjelma
        Työkaluja mielen hyvinvointiin (Mielenterveystalo)
        Hengittäen rennoksi
        I love arki

        Artikkelin kirjoitti neuvontapsykologi Marja Koskinen
        3.10.2014"


      • Oletko tosissasi? kirjoitti:

        "Kyllähän minäkin olen aika avoin ihminen, mutta en katso että minulla ylipäätään on kauheasti mitään sellaista joka olisi jotain erikoista, että periaatteessa ne asiat joita minun elämässäni on ollut koskevat hyvin monia ihmisiä..."

        Oletko tosissasi? Minusta kaikki mitä kerrot itsestäsi on melkoisen poikkeavaa.. siis kaikki, mitä kerrot omasta lapsuudestasi. Olet myös avoimesti kertonut, miten lapsuutesi on vaikuttanut sinuun aikuisena. Olet kyllä melkoisen sokea, jos kuvittelet sen olevan tavallista.

        "Mitä tulee tuohon "narsisti tietää" juttuun, niin omalta osalta voin vastata etten ny ainakaan tiedä tällä palstalla yhdenkään kommentin takana olevasta kirjoittajasta edes sukupuolta, ikää,"

        Tuo perustuu siihen yleiseen otaksumaan, joka koskee meitä kaikkia, että täällä netissä ollaan anonyymejä ja siksi heikko tekstin lukija voi arvailla täysin syteen. Muuten olet kyllä tarkaan perillä. Et nyt sillä saa tuota pyyhkäistyä pois, että vain väität että et sinä tiedä. Pyyhkäise samalla kaikki omat kirjoituksesi pois, joissa sinä "tiedät" kyllä ihan liikoja.

        Esimakua tuosta tekstienpyykäisystä olemme jo saaneet, että TIEDÄN sinun hallitsevan sen taidon.

        " ihmisen mieli helposti stressitilanteissa kehittelee kauhuskenaaroita joilla ei sitten ole todellisuudessa vastinetta..."

        Eikä, älä nyt...

        "Mutta joo, ilmeisesti tämän tyyppinen keskustelu sitten menee tämmösille raiteelle, tyyliin sinä olet se narsisti joka kuvittelet/keksit juttuja, "

        Sinultahan se onnistuu... Ota tosiaan nyt se peili käteen.

        "Jonka pohjalta voi miettiä, miksi koet tarvetta ottaa kantaa henkilöihin, olla tietvinäsi itsellesi tuntemattomista ihmisistä , heidän asioistaan ja suhteistaan jotain..."

        "Rakentava" ehdotuksesi keskustelun käymiseksi oli siis tällainen.

        "Olet myös avoimesti kertonut, miten lapsuutesi on vaikuttanut sinuun aikuisena. Olet kyllä melkoisen sokea, jos kuvittelet sen olevan tavallista."

        Jaa noh, minusta se on hyvinkin tavallista etsiä vastauksia lapsuudestakin pohdintojen tueksi jos ja kun kokee että itsessä on ikäänkuin jotain "vialla" tai toistaa elämässään ikäänkuin jotain vanhaa kaavaa, esim. ajautuu huonoihin suhteisiin...

        Onhan tässä viime aikoina ollut joitakin ketjuja aiheesta, miten narsistiperheen lapset ovat kokeneet lapsuutensa vaikuttaneen siihen, millaisia aikuisia heistä on tullut...

        Itsekin tunnen ihmisiä jotka ovat tehneet niin ja ovat onnistuneet muuttamaan elämäänsä sitä kautta parempaan suuntaan. Aiheesta on olemassa myös hyvin paljon kirjallisuutta.

        Sen toki ymmärrän etteivät narsistit ehkä koe tarvetta tai eivät kykene moiseen. Se ettei lapsuus ollut täydellinen, äiti rakastanut, saattaa olla liian kipeäkin juttu, mutta näkyy se hessäkin, naisten halveksunta ja viha kumpuavat juurkin sieltä, pettymyksestä elämän ensimmäisessä rakkaussuhteessa...


      • Tässä stressinoire kirjoitti:

        http://www.yths.fi/terveystieto_ja_tutkimus/terveystietopankki/112/stressi

        Tässä ei stressinoireluettelossa ei kyllä missään kohtaa mainita minkäänlaisia "harhaisia mielikuvia", joita eräs kirjoittaja "tietää" stressin oireeksi.

        Lääkkeeksi stressiin ei myös mainita turvautumista mielikuvitusleikkiin aiemmin harhoja omassa stressitilanteessaan kokeneen tuntemattoman nettikirjoittelijan kanssa... Vaan ihan muuta.

        "
        Kiireen keskellä pysähdy ja arvio tilanne rauhassa
        Tunnista omat rajasi sekä voimavarasi - Mikä juuri sinulle aiheuttaa stressiä? Miten stressioireet näkyvät sinussa? Mikä saa sinut rentoutumaan?
        Huolehdi ihmissuhteistasi ja ota vastaan ystävien ja läheisten tarjoama tuki
        Pyri eroon murehtimisesta - vatvomisen sijaan etsi konkreettisia ratkaisuja tilanteeseen
        Liiku itseäsi kuunnellen ja voimavarojesi rajoissa - liikunnan vastapainona muista lepo ja rentoutuminen
        Nuku riittävästi
        Syö terveellisesti ja säännöllisesti
        Käytä alkoholia vain kohtuudella
        Tarkastele itselle asettamiasi vaatimuksia ja mieti, voitko suhtautua itseesi lempeämmin
        Pyri järjestämään työ-/opiskeluolosuhteet vähemmän kuormittaviksi - suunnittele ajankäyttösi paremmin; aseta tehtävät tärkeysjärjestykseen; mieti, voitko luopua jostain; pyydä tarvittaessa apua
        Usko omaan kykyysi hallita stressiä ja vaikuttaa elämääsi
        Hae tarvittaessa apua terveydenhuollon ammattilaisilta

        Apua stressin käsittelemiseen:

        Oiva-hyvinvointiohjelma
        Työkaluja mielen hyvinvointiin (Mielenterveystalo)
        Hengittäen rennoksi
        I love arki

        Artikkelin kirjoitti neuvontapsykologi Marja Koskinen
        3.10.2014"

        "Tässä ei stressinoireluettelossa ei kyllä missään kohtaa mainita minkäänlaisia "harhaisia mielikuvia", joita eräs kirjoittaja "tietää" stressin oireeksi."

        Niin on stressiä ja on stressiä. Kuvailit tuossa sellaista arkielämän stressiä kun minä taas puhuin tähän narsismi aiheeseen liittyen stressistä joka varmaan seuraa jokaista joka on jonkin verran ollut läheisemmässä tekemisissä narsistin kanssa...

        Mm. Vaknin puhuu asiasta ja jos luet linkin löydät sieltä että myös narsistien uhreilla voi vainoharhaisuutta kuin jotain sellaistakin, että

        "Jotkut teeskentelevät, että narsisti on vielä osa heidän elämäänsä, jopa siihen äärimmäisyyteen asti, että jatkavat "vuorovaikutusta" hänen kanssaan teeskentelemällä "kommunikoivansa" hänen kanssaan tai "tapaamalla" häntä (esimerkiksi muiden välityksellä)."

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq68.html

        Ihan virallisempaa tietoa voit sitten googletella vaikka traumanjälkeinen stressihäiriö Ptsd

        asia jonka Vakninkin mainitsee uhreilla esiintyvän tuossa samaisessa linkisään...(ja myös traumaattisen stressin jälkitilan oireita [post traumatic stress disorder, PTSD], mikäli kyseessä on ollut vakavaa väärinkäyttöä).

        Että tosiaan ny tässä kyse ihan muusta kuin arkielämän stressistä.Mikä toki sekin on vakava asia ja voi sairastuttaa jos sitä on liikaa, että hyvän linkin laitoit tärkeästä asiasta...

        Minä ny vaan tarkoitin hieman eri stressiä, enemmänkin tähän aiheeseen liittyvää, mutta tämmöstähän tämä on...


      • En olekaan kert.
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Tässä ei stressinoireluettelossa ei kyllä missään kohtaa mainita minkäänlaisia "harhaisia mielikuvia", joita eräs kirjoittaja "tietää" stressin oireeksi."

        Niin on stressiä ja on stressiä. Kuvailit tuossa sellaista arkielämän stressiä kun minä taas puhuin tähän narsismi aiheeseen liittyen stressistä joka varmaan seuraa jokaista joka on jonkin verran ollut läheisemmässä tekemisissä narsistin kanssa...

        Mm. Vaknin puhuu asiasta ja jos luet linkin löydät sieltä että myös narsistien uhreilla voi vainoharhaisuutta kuin jotain sellaistakin, että

        "Jotkut teeskentelevät, että narsisti on vielä osa heidän elämäänsä, jopa siihen äärimmäisyyteen asti, että jatkavat "vuorovaikutusta" hänen kanssaan teeskentelemällä "kommunikoivansa" hänen kanssaan tai "tapaamalla" häntä (esimerkiksi muiden välityksellä)."

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq68.html

        Ihan virallisempaa tietoa voit sitten googletella vaikka traumanjälkeinen stressihäiriö Ptsd

        asia jonka Vakninkin mainitsee uhreilla esiintyvän tuossa samaisessa linkisään...(ja myös traumaattisen stressin jälkitilan oireita [post traumatic stress disorder, PTSD], mikäli kyseessä on ollut vakavaa väärinkäyttöä).

        Että tosiaan ny tässä kyse ihan muusta kuin arkielämän stressistä.Mikä toki sekin on vakava asia ja voi sairastuttaa jos sitä on liikaa, että hyvän linkin laitoit tärkeästä asiasta...

        Minä ny vaan tarkoitin hieman eri stressiä, enemmänkin tähän aiheeseen liittyvää, mutta tämmöstähän tämä on...

        "Jotkut teeskentelevät, että narsisti on vielä osa heidän elämäänsä, jopa siihen äärimmäisyyteen asti, että jatkavat "vuorovaikutusta" hänen kanssaan teeskentelemällä "kommunikoivansa" hänen kanssaan tai "tapaamalla" häntä (esimerkiksi muiden välityksellä)." -Lainaus Vaknin

        En olekaan kertaakaan kommentoinut tuota Vakninin kirjoittamaa kohtaa.
        Minulla on oma käsitykseni tuosta, sanottakoon vaikka ihan yksinkertaisesti, että en pidä tuota totena. Syytä en ala perustelemaan, koska kyse on minun henkilökohtaisesta näkemyksestäni, jota en käy jakamaan. Ehkä joku muu kokee toisin.

        Mutta ylt, sinun mielestäsi asia on siis noin... mielenkiintoista...


      • Tarkoitin kylläkin
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Olet myös avoimesti kertonut, miten lapsuutesi on vaikuttanut sinuun aikuisena. Olet kyllä melkoisen sokea, jos kuvittelet sen olevan tavallista."

        Jaa noh, minusta se on hyvinkin tavallista etsiä vastauksia lapsuudestakin pohdintojen tueksi jos ja kun kokee että itsessä on ikäänkuin jotain "vialla" tai toistaa elämässään ikäänkuin jotain vanhaa kaavaa, esim. ajautuu huonoihin suhteisiin...

        Onhan tässä viime aikoina ollut joitakin ketjuja aiheesta, miten narsistiperheen lapset ovat kokeneet lapsuutensa vaikuttaneen siihen, millaisia aikuisia heistä on tullut...

        Itsekin tunnen ihmisiä jotka ovat tehneet niin ja ovat onnistuneet muuttamaan elämäänsä sitä kautta parempaan suuntaan. Aiheesta on olemassa myös hyvin paljon kirjallisuutta.

        Sen toki ymmärrän etteivät narsistit ehkä koe tarvetta tai eivät kykene moiseen. Se ettei lapsuus ollut täydellinen, äiti rakastanut, saattaa olla liian kipeäkin juttu, mutta näkyy se hessäkin, naisten halveksunta ja viha kumpuavat juurkin sieltä, pettymyksestä elämän ensimmäisessä rakkaussuhteessa...

        "Jaa noh, minusta se on hyvinkin tavallista etsiä vastauksia lapsuudestakin pohdintojen tueksi jos ja kun kokee että itsessä on ikäänkuin jotain "vialla" tai toistaa elämässään ikäänkuin jotain vanhaa kaavaa, esim. ajautuu huonoihin suhteisiin..."

        Tarkoitin kylläkin, että sinun lapsuuskokemuksesi eivät olleet normaaleja.


      • Kun taas sinä itse
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Olet myös avoimesti kertonut, miten lapsuutesi on vaikuttanut sinuun aikuisena. Olet kyllä melkoisen sokea, jos kuvittelet sen olevan tavallista."

        Jaa noh, minusta se on hyvinkin tavallista etsiä vastauksia lapsuudestakin pohdintojen tueksi jos ja kun kokee että itsessä on ikäänkuin jotain "vialla" tai toistaa elämässään ikäänkuin jotain vanhaa kaavaa, esim. ajautuu huonoihin suhteisiin...

        Onhan tässä viime aikoina ollut joitakin ketjuja aiheesta, miten narsistiperheen lapset ovat kokeneet lapsuutensa vaikuttaneen siihen, millaisia aikuisia heistä on tullut...

        Itsekin tunnen ihmisiä jotka ovat tehneet niin ja ovat onnistuneet muuttamaan elämäänsä sitä kautta parempaan suuntaan. Aiheesta on olemassa myös hyvin paljon kirjallisuutta.

        Sen toki ymmärrän etteivät narsistit ehkä koe tarvetta tai eivät kykene moiseen. Se ettei lapsuus ollut täydellinen, äiti rakastanut, saattaa olla liian kipeäkin juttu, mutta näkyy se hessäkin, naisten halveksunta ja viha kumpuavat juurkin sieltä, pettymyksestä elämän ensimmäisessä rakkaussuhteessa...

        "Kyllähän minäkin olen aika avoin ihminen, mutta en katso että minulla ylipäätään on kauheasti mitään sellaista joka olisi jotain erikoista, että periaatteessa ne asiat joita minun elämässäni on ollut koskevat hyvin monia ihmisiä..."

        Kun taas sinä itse olet tätä mieltä.


      • En olekaan kert. kirjoitti:

        "Jotkut teeskentelevät, että narsisti on vielä osa heidän elämäänsä, jopa siihen äärimmäisyyteen asti, että jatkavat "vuorovaikutusta" hänen kanssaan teeskentelemällä "kommunikoivansa" hänen kanssaan tai "tapaamalla" häntä (esimerkiksi muiden välityksellä)." -Lainaus Vaknin

        En olekaan kertaakaan kommentoinut tuota Vakninin kirjoittamaa kohtaa.
        Minulla on oma käsitykseni tuosta, sanottakoon vaikka ihan yksinkertaisesti, että en pidä tuota totena. Syytä en ala perustelemaan, koska kyse on minun henkilökohtaisesta näkemyksestäni, jota en käy jakamaan. Ehkä joku muu kokee toisin.

        Mutta ylt, sinun mielestäsi asia on siis noin... mielenkiintoista...

        "Mutta ylt, sinun mielestäsi asia on siis noin... mielenkiintoista..."

        Jaa en tiedä onko asia noin ja kenenkäkin kohdalla, mutta en ny muullakaan voi esim. selittää sitä, että tämän palstalla oloaikanani minuakin on yksi jos toinen uhri luullut narsistikseen tai luullut että puhun hänen narsististaan.

        Ihan spostiakin noihin juttuihin liittyen on tullut, että kyllä ihmiset tuntuvat olevan todella sekaisin kaiken kokemansa jälkeen...


      • Taas menet "tietäm.
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Tässä ei stressinoireluettelossa ei kyllä missään kohtaa mainita minkäänlaisia "harhaisia mielikuvia", joita eräs kirjoittaja "tietää" stressin oireeksi."

        Niin on stressiä ja on stressiä. Kuvailit tuossa sellaista arkielämän stressiä kun minä taas puhuin tähän narsismi aiheeseen liittyen stressistä joka varmaan seuraa jokaista joka on jonkin verran ollut läheisemmässä tekemisissä narsistin kanssa...

        Mm. Vaknin puhuu asiasta ja jos luet linkin löydät sieltä että myös narsistien uhreilla voi vainoharhaisuutta kuin jotain sellaistakin, että

        "Jotkut teeskentelevät, että narsisti on vielä osa heidän elämäänsä, jopa siihen äärimmäisyyteen asti, että jatkavat "vuorovaikutusta" hänen kanssaan teeskentelemällä "kommunikoivansa" hänen kanssaan tai "tapaamalla" häntä (esimerkiksi muiden välityksellä)."

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq68.html

        Ihan virallisempaa tietoa voit sitten googletella vaikka traumanjälkeinen stressihäiriö Ptsd

        asia jonka Vakninkin mainitsee uhreilla esiintyvän tuossa samaisessa linkisään...(ja myös traumaattisen stressin jälkitilan oireita [post traumatic stress disorder, PTSD], mikäli kyseessä on ollut vakavaa väärinkäyttöä).

        Että tosiaan ny tässä kyse ihan muusta kuin arkielämän stressistä.Mikä toki sekin on vakava asia ja voi sairastuttaa jos sitä on liikaa, että hyvän linkin laitoit tärkeästä asiasta...

        Minä ny vaan tarkoitin hieman eri stressiä, enemmänkin tähän aiheeseen liittyvää, mutta tämmöstähän tämä on...

        "kun minä taas puhuin tähän narsismi aiheeseen liittyen stressistä joka varmaan seuraa jokaista joka on jonkin verran ollut läheisemmässä tekemisissä narsistin kanssa..."

        Taas menet "tietämään" asioita muista ihmisistä. Ainakaan minulla ei ole ollut minkäänlaisia harhakuvia narsistin kanssa olemisen seurauksena...

        En pidä sitä harhakuvana, että narsisti kieroilemalla ja valehtelemalla antoi itsestään liian mairittelevan kuvan... saadakseen minut pysymään rakastuneena itseensä...

        Mutta ota sinä nyt vain se peili.


      • !! Hep! Taas menet
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Mutta ylt, sinun mielestäsi asia on siis noin... mielenkiintoista..."

        Jaa en tiedä onko asia noin ja kenenkäkin kohdalla, mutta en ny muullakaan voi esim. selittää sitä, että tämän palstalla oloaikanani minuakin on yksi jos toinen uhri luullut narsistikseen tai luullut että puhun hänen narsististaan.

        Ihan spostiakin noihin juttuihin liittyen on tullut, että kyllä ihmiset tuntuvat olevan todella sekaisin kaiken kokemansa jälkeen...

        !! Hep! Taas menet "tietämään" itsellesi vieraista ja tuntemattomista ihmisistä asioita, joita et voi tietää. Et voi tietää, ovatko he jonkin verran sekaisin kokemansa jälkeen vai ovatko he olleet sekaisin jo ennen kokemustaan.

        Veikkaisin, että he ovat olleet sekaisin jo ennen kokemustaan, jos SINUA kuvittelevat narsistikseen... Ha-ha.


      • Taas menet "tietäm. kirjoitti:

        "kun minä taas puhuin tähän narsismi aiheeseen liittyen stressistä joka varmaan seuraa jokaista joka on jonkin verran ollut läheisemmässä tekemisissä narsistin kanssa..."

        Taas menet "tietämään" asioita muista ihmisistä. Ainakaan minulla ei ole ollut minkäänlaisia harhakuvia narsistin kanssa olemisen seurauksena...

        En pidä sitä harhakuvana, että narsisti kieroilemalla ja valehtelemalla antoi itsestään liian mairittelevan kuvan... saadakseen minut pysymään rakastuneena itseensä...

        Mutta ota sinä nyt vain se peili.

        "Taas menet "tietämään" asioita muista ihmisistä."

        Niin tavallaan kyllä , mutta "tietämykseni" perustuvat ny enimmäkseen muiden ihmisten/itseäni viisaampien tietoihin, jotka ovat olleet ilmeisesti narsistien uhrien kanssa tekemisissä tai muuten tietävät näistä asioita, että oma peili ei ny näitä kerro, enemmänkin muualta lukemani/hankkimani tieto jonka pohjalta tässä keskustelen näistä mahdollisista harhaluuloista...

        Varsinaisesti en ny tarkoita ketään yksittäistä henkilöä, että hyväksyn kyllä ettei sinulla ole ko. oireita/harhakuvia, että siltä osin tämä keskustelu ny ei koske sinua ollenkaan vaan esim. heitä joilla on noita harhoja jopa minun kirjoittaja persoonaani liittyen...

        Samanlaista harhaisuutta olen kyllä välillä ollut havaitsevinani joskus muitakin kirjoittajia kohtaan, että kuvitelllaan että se "oma" narsisti täällä kirjoittaa tai nyt se puhuu siitä "mun" narsistista tai että äskeinen tuntemattoman ihmisen komennti oli tarkoitettu minulle ja loukkaannutaan siitä...

        Ymmärrän kyllä, että tuollaisia ajatuksia voi tulla päähän, kun monissakin tarinoissa on paljon samankaltaisuutta. Itsekin aikoinaan jopa mietin voisiko se olla mahdollista, mutta onneksi niistä kuvitelmista olen päässyt jo aikoja sitten eroon...

        Että sen vuoksi ny on hyvä tämmösestäkin puhua, että itsekukin miettii asiaa omalla kohdallaan, mitä oikeasti tapahtui ja mitkä tapahtumat kuuluvat lokeroon, "mitä olisi voinut tapahtua" ettei niitä liitä osaksi todellisuutta vaan ymmärtää ne pelkiksi kuvitelmiksi joita saattaa tulla kun kokonaisuudessaan asia/narsisti on niin käisttämätön, ettei aina itsekään tiedä välillä mihin uskoa..


      • !! Hep! Taas menet kirjoitti:

        !! Hep! Taas menet "tietämään" itsellesi vieraista ja tuntemattomista ihmisistä asioita, joita et voi tietää. Et voi tietää, ovatko he jonkin verran sekaisin kokemansa jälkeen vai ovatko he olleet sekaisin jo ennen kokemustaan.

        Veikkaisin, että he ovat olleet sekaisin jo ennen kokemustaan, jos SINUA kuvittelevat narsistikseen... Ha-ha.

        "Ha-ha."

        No mitään nauramisen aihetta en ny näe tässä asiassa.

        Konaisuudessaanhan tämä on tosi ikävä ja surullinen asia/aihe heille jotka ovat henk. koht. "joutuneet" narsistin kanssa tekemisiin todellisessa elämässä...


      • Onneksi muistat
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Ha-ha."

        No mitään nauramisen aihetta en ny näe tässä asiassa.

        Konaisuudessaanhan tämä on tosi ikävä ja surullinen asia/aihe heille jotka ovat henk. koht. "joutuneet" narsistin kanssa tekemisiin todellisessa elämässä...

        Onneksi muistat "toimenkuvaisi" mukaisesti moralisoida...

        Symboliset naurukirjaimet oli osoitettu sinulle, kun et itse tajunnut tuota ajatella... Vaan kuvittelet tosiaan, että ovat menneet sekaisin narsistin kanssa...

        Mutta kuten sanoin, pääasia, että ehdit moralisoida... se on sinulle tärkeää.


      • Aina yhtä empaatt.
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Taas menet "tietämään" asioita muista ihmisistä."

        Niin tavallaan kyllä , mutta "tietämykseni" perustuvat ny enimmäkseen muiden ihmisten/itseäni viisaampien tietoihin, jotka ovat olleet ilmeisesti narsistien uhrien kanssa tekemisissä tai muuten tietävät näistä asioita, että oma peili ei ny näitä kerro, enemmänkin muualta lukemani/hankkimani tieto jonka pohjalta tässä keskustelen näistä mahdollisista harhaluuloista...

        Varsinaisesti en ny tarkoita ketään yksittäistä henkilöä, että hyväksyn kyllä ettei sinulla ole ko. oireita/harhakuvia, että siltä osin tämä keskustelu ny ei koske sinua ollenkaan vaan esim. heitä joilla on noita harhoja jopa minun kirjoittaja persoonaani liittyen...

        Samanlaista harhaisuutta olen kyllä välillä ollut havaitsevinani joskus muitakin kirjoittajia kohtaan, että kuvitelllaan että se "oma" narsisti täällä kirjoittaa tai nyt se puhuu siitä "mun" narsistista tai että äskeinen tuntemattoman ihmisen komennti oli tarkoitettu minulle ja loukkaannutaan siitä...

        Ymmärrän kyllä, että tuollaisia ajatuksia voi tulla päähän, kun monissakin tarinoissa on paljon samankaltaisuutta. Itsekin aikoinaan jopa mietin voisiko se olla mahdollista, mutta onneksi niistä kuvitelmista olen päässyt jo aikoja sitten eroon...

        Että sen vuoksi ny on hyvä tämmösestäkin puhua, että itsekukin miettii asiaa omalla kohdallaan, mitä oikeasti tapahtui ja mitkä tapahtumat kuuluvat lokeroon, "mitä olisi voinut tapahtua" ettei niitä liitä osaksi todellisuutta vaan ymmärtää ne pelkiksi kuvitelmiksi joita saattaa tulla kun kokonaisuudessaan asia/narsisti on niin käisttämätön, ettei aina itsekään tiedä välillä mihin uskoa..

        "Että sen vuoksi ny on hyvä tämmösestäkin puhua, että itsekukin miettii asiaa omalla kohdallaan, mitä oikeasti tapahtui ja mitkä tapahtuma"

        Aina yhtä empaattinen ja muut huomioiva...


      • Korjaan sen verran
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Ha-ha."

        No mitään nauramisen aihetta en ny näe tässä asiassa.

        Konaisuudessaanhan tämä on tosi ikävä ja surullinen asia/aihe heille jotka ovat henk. koht. "joutuneet" narsistin kanssa tekemisiin todellisessa elämässä...

        Korjaan sen verran, että voimakas paine ja prässi, missä narsistin kanssakin on, saattaa tietenkin aiheuttaa terveenkin mielen järkkymistä... Valitettavasti tosiaan. Vähän harhainen mielikuvitus saattaa viitata kuitenkin toisentyyppiseen häriöön. Lepo, rauha, riittävä uni ja samat asiat, joita ylempänä on lueteltu stressinkin hoidoksi, sopivat muihinkin häiriöihin. Ehkä kuitenkin kannattaa kysyä asiantuntijaneuvoa.


      • !! Hep! Taas menet kirjoitti:

        !! Hep! Taas menet "tietämään" itsellesi vieraista ja tuntemattomista ihmisistä asioita, joita et voi tietää. Et voi tietää, ovatko he jonkin verran sekaisin kokemansa jälkeen vai ovatko he olleet sekaisin jo ennen kokemustaan.

        Veikkaisin, että he ovat olleet sekaisin jo ennen kokemustaan, jos SINUA kuvittelevat narsistikseen... Ha-ha.

        "Et voi tietää, ovatko he jonkin verran sekaisin kokemansa jälkeen vai ovatko he olleet sekaisin jo ennen kokemustaan."

        Niin mistäpä tuota kukaan voi varmaksi tietää, kuhan totesin, että jotkut tuntuvat menneen sekaisin näiden asioiden parissa tai ehkä tämä netti sitten on tehnyt heidät sellaisiksi., että luulot kohdistuvat jopa täysin vieraisiin henkilöihin...

        Toki joukosa saattaa olla narsistejakin, jotka pyrkivät omalta osaltaan hämmentämään soppaa, lietsomaan epäluuloja jne...

        Mutta joo, kattelin tuos elokuvan "tummien perhosten koti" jonka aikoinaan lukenut kirjanakin, siinäkin pikkusen sivuttiin näitä teemoja., sitäkin että lapset saattavat syyttä suotta joutua kantamaan ja vastuuseen perheensä aikuisten rikkomuksista...

        Lopussa kuitenkin kasvatuslaitoksen johtaja sanoi yhdelle tuollaiselle pojalle hänen pois pääsynsä lähestyessä, että sinä olet kipeä, mutta paranet kyllä, sinä kuulut selvityjiin...

        Jotensakin soisin monen narsistin uhrinkin ajattelevan itsestään niin, kun taas käsittääkseni narsistilla ei tuota paranemisen mahdollisuutta ei ole...

        Eikä tuon selvitymisen tarvitse olla mitään sen kummempaa kuin että kykenee edelleen luottamaan ja rakastamaan, siitähän se kaikki lähtee, elämän perusasioista...


      • Toistan taas: aina
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Et voi tietää, ovatko he jonkin verran sekaisin kokemansa jälkeen vai ovatko he olleet sekaisin jo ennen kokemustaan."

        Niin mistäpä tuota kukaan voi varmaksi tietää, kuhan totesin, että jotkut tuntuvat menneen sekaisin näiden asioiden parissa tai ehkä tämä netti sitten on tehnyt heidät sellaisiksi., että luulot kohdistuvat jopa täysin vieraisiin henkilöihin...

        Toki joukosa saattaa olla narsistejakin, jotka pyrkivät omalta osaltaan hämmentämään soppaa, lietsomaan epäluuloja jne...

        Mutta joo, kattelin tuos elokuvan "tummien perhosten koti" jonka aikoinaan lukenut kirjanakin, siinäkin pikkusen sivuttiin näitä teemoja., sitäkin että lapset saattavat syyttä suotta joutua kantamaan ja vastuuseen perheensä aikuisten rikkomuksista...

        Lopussa kuitenkin kasvatuslaitoksen johtaja sanoi yhdelle tuollaiselle pojalle hänen pois pääsynsä lähestyessä, että sinä olet kipeä, mutta paranet kyllä, sinä kuulut selvityjiin...

        Jotensakin soisin monen narsistin uhrinkin ajattelevan itsestään niin, kun taas käsittääkseni narsistilla ei tuota paranemisen mahdollisuutta ei ole...

        Eikä tuon selvitymisen tarvitse olla mitään sen kummempaa kuin että kykenee edelleen luottamaan ja rakastamaan, siitähän se kaikki lähtee, elämän perusasioista...

        Toistan taas: aina yhtä empaattinen...

        Äläkä huoli, et joudu minua kadehtimaan, en kerro täällä palstalla, jos vaikka kummempaakin selviytymistä kohtaan...


      • Saat ja tulet aina
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Et voi tietää, ovatko he jonkin verran sekaisin kokemansa jälkeen vai ovatko he olleet sekaisin jo ennen kokemustaan."

        Niin mistäpä tuota kukaan voi varmaksi tietää, kuhan totesin, että jotkut tuntuvat menneen sekaisin näiden asioiden parissa tai ehkä tämä netti sitten on tehnyt heidät sellaisiksi., että luulot kohdistuvat jopa täysin vieraisiin henkilöihin...

        Toki joukosa saattaa olla narsistejakin, jotka pyrkivät omalta osaltaan hämmentämään soppaa, lietsomaan epäluuloja jne...

        Mutta joo, kattelin tuos elokuvan "tummien perhosten koti" jonka aikoinaan lukenut kirjanakin, siinäkin pikkusen sivuttiin näitä teemoja., sitäkin että lapset saattavat syyttä suotta joutua kantamaan ja vastuuseen perheensä aikuisten rikkomuksista...

        Lopussa kuitenkin kasvatuslaitoksen johtaja sanoi yhdelle tuollaiselle pojalle hänen pois pääsynsä lähestyessä, että sinä olet kipeä, mutta paranet kyllä, sinä kuulut selvityjiin...

        Jotensakin soisin monen narsistin uhrinkin ajattelevan itsestään niin, kun taas käsittääkseni narsistilla ei tuota paranemisen mahdollisuutta ei ole...

        Eikä tuon selvitymisen tarvitse olla mitään sen kummempaa kuin että kykenee edelleen luottamaan ja rakastamaan, siitähän se kaikki lähtee, elämän perusasioista...

        "siinäkin pikkusen sivuttiin näitä teemoja., sitäkin että lapset saattavat syyttä suotta joutua kantamaan ja vastuuseen perheensä aikuisten rikkomuksista..."

        Saat ja tulet aina saamaan empatiapisteitä tuosta...
        Mistäs minä saisin niitä. Täytyy vaan itse yrittää kerätä...


      • Voi tehdä toisin
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Et voi tietää, ovatko he jonkin verran sekaisin kokemansa jälkeen vai ovatko he olleet sekaisin jo ennen kokemustaan."

        Niin mistäpä tuota kukaan voi varmaksi tietää, kuhan totesin, että jotkut tuntuvat menneen sekaisin näiden asioiden parissa tai ehkä tämä netti sitten on tehnyt heidät sellaisiksi., että luulot kohdistuvat jopa täysin vieraisiin henkilöihin...

        Toki joukosa saattaa olla narsistejakin, jotka pyrkivät omalta osaltaan hämmentämään soppaa, lietsomaan epäluuloja jne...

        Mutta joo, kattelin tuos elokuvan "tummien perhosten koti" jonka aikoinaan lukenut kirjanakin, siinäkin pikkusen sivuttiin näitä teemoja., sitäkin että lapset saattavat syyttä suotta joutua kantamaan ja vastuuseen perheensä aikuisten rikkomuksista...

        Lopussa kuitenkin kasvatuslaitoksen johtaja sanoi yhdelle tuollaiselle pojalle hänen pois pääsynsä lähestyessä, että sinä olet kipeä, mutta paranet kyllä, sinä kuulut selvityjiin...

        Jotensakin soisin monen narsistin uhrinkin ajattelevan itsestään niin, kun taas käsittääkseni narsistilla ei tuota paranemisen mahdollisuutta ei ole...

        Eikä tuon selvitymisen tarvitse olla mitään sen kummempaa kuin että kykenee edelleen luottamaan ja rakastamaan, siitähän se kaikki lähtee, elämän perusasioista...

        Toisten moralisointi on varsin tärkeää, sillä silloin ei huomaa niitä omia vastaavia moraalisaarnan aiheita.

        Kaikessa sekopäisyydessä olisi kuitenkin tärkeintä pitää huolta omista lapsistaan, mutta aina on helpompi moralisoida toisten tapoja ja pyöritellä mielessään, miten ne narsistin lapset ovat nyt aivan sekaisin. Suuren vastuun joutuvat lapset kantamaan vanhempiensa parisuhdesekoilusta ja tosiaan aivan syyttöminä. Pettäjän lapset vioittuvat eri tavoin kuin salarakkaan lapset riippuen siitä, kuinka törkeästi selän takana on toimittu. Vanhempien lapsuuden kokemukset ovat se pohja, jolle rakentuu ratkaisun avaimet, kun näitä kriisejä tulee ja miten ne ratkaistaan. Aina on mahdollisuus ratkaista se yksi ja sama asia monella tapaa, ja tässä kohdin tulisi muistaa, että omat lapset imevät mallisi ja todennäköisesti käyttävät sitä sitten itse omissa kriiseissä kymmenien vuosien kuluttua. Raadollisen ikävää, mutta totta.

        Voihan sitä lohduttaa itseään jonkun kasvatuslaitoksen johtajan sanoilla, että kyllä ne omat lapset parantuu, mutta se narsisti, se ei koskaan parannu. Mistä voi kenenkään parantumisia tietää, aina kun ei ole kyse siitä, että joku osaa parantaa. Vaikka vieressä olisi omasta mielestään maailman paras parantaja, niin silti parannusta ei tapahdu, kun tässä ei ole kyse mistään perusihottumasta ja sen hoidosta. Parantumisen täytyy lähteä omasta itsestä sisältäpäin, täytyy olla oma sisäinen halu.

        Palatakseni vielä satutettuhin lapsiin, niin kyllä heistä näkee jo katseesta missä mennään. Ei tarvita siis sanoja, pelkkä katse riittää. Sattumalta annoimme risteyksessä tietä narsistisesti käyttäytyvän salasuhteen lapselle, sen jälkeen vain tuskissani ajattelin, kuinka paljon häneenkin oli sattunut, näin sen silmistään. Mikä aikuisiin ihmisiin menee, että omia lapsia pitää satuttaa tavalla, joka näyttää tapansa vasta kymmenien vuosien päästä? Ehkä kyse on sittenkin piilossa olevasta mallista, jonka jokainen on imenyt lapsuuden kodin ilmapiirissä jo vaippaikäisenä. Tahtomattaan suhde suhteelta toistaa tätä mallia itse ja syyttää aina toisia, kun itse toimii onnettomasti. Ei ehkä koskaan herää, että muutos lähtee omasta itsestä ja sisimmästä.


      • Voi tehdä toisin kirjoitti:

        Toisten moralisointi on varsin tärkeää, sillä silloin ei huomaa niitä omia vastaavia moraalisaarnan aiheita.

        Kaikessa sekopäisyydessä olisi kuitenkin tärkeintä pitää huolta omista lapsistaan, mutta aina on helpompi moralisoida toisten tapoja ja pyöritellä mielessään, miten ne narsistin lapset ovat nyt aivan sekaisin. Suuren vastuun joutuvat lapset kantamaan vanhempiensa parisuhdesekoilusta ja tosiaan aivan syyttöminä. Pettäjän lapset vioittuvat eri tavoin kuin salarakkaan lapset riippuen siitä, kuinka törkeästi selän takana on toimittu. Vanhempien lapsuuden kokemukset ovat se pohja, jolle rakentuu ratkaisun avaimet, kun näitä kriisejä tulee ja miten ne ratkaistaan. Aina on mahdollisuus ratkaista se yksi ja sama asia monella tapaa, ja tässä kohdin tulisi muistaa, että omat lapset imevät mallisi ja todennäköisesti käyttävät sitä sitten itse omissa kriiseissä kymmenien vuosien kuluttua. Raadollisen ikävää, mutta totta.

        Voihan sitä lohduttaa itseään jonkun kasvatuslaitoksen johtajan sanoilla, että kyllä ne omat lapset parantuu, mutta se narsisti, se ei koskaan parannu. Mistä voi kenenkään parantumisia tietää, aina kun ei ole kyse siitä, että joku osaa parantaa. Vaikka vieressä olisi omasta mielestään maailman paras parantaja, niin silti parannusta ei tapahdu, kun tässä ei ole kyse mistään perusihottumasta ja sen hoidosta. Parantumisen täytyy lähteä omasta itsestä sisältäpäin, täytyy olla oma sisäinen halu.

        Palatakseni vielä satutettuhin lapsiin, niin kyllä heistä näkee jo katseesta missä mennään. Ei tarvita siis sanoja, pelkkä katse riittää. Sattumalta annoimme risteyksessä tietä narsistisesti käyttäytyvän salasuhteen lapselle, sen jälkeen vain tuskissani ajattelin, kuinka paljon häneenkin oli sattunut, näin sen silmistään. Mikä aikuisiin ihmisiin menee, että omia lapsia pitää satuttaa tavalla, joka näyttää tapansa vasta kymmenien vuosien päästä? Ehkä kyse on sittenkin piilossa olevasta mallista, jonka jokainen on imenyt lapsuuden kodin ilmapiirissä jo vaippaikäisenä. Tahtomattaan suhde suhteelta toistaa tätä mallia itse ja syyttää aina toisia, kun itse toimii onnettomasti. Ei ehkä koskaan herää, että muutos lähtee omasta itsestä ja sisimmästä.

        "Vanhempien lapsuuden kokemukset ovat se pohja, jolle rakentuu ratkaisun avaimet, kun näitä kriisejä tulee ja miten ne ratkaistaan"

        Niin se sukupolvien ketju, joka jollain tavalla pitäisi saada katkaistua, ettei samat virheet, teemat toistu hieman eri variaatioin sukupolvesta toiseen...

        Mitä tuohon tulee...

        "Voihan sitä lohduttaa itseään jonkun kasvatuslaitoksen johtajan sanoilla, että kyllä ne omat lapset parantuu, mutta se narsisti, se ei koskaan parannu"

        Niin en ny erityisemmin ajatellut omia lapsiani saati ketään erityistä ihmistä vaan ihan sitä, että kovistakin koettelumuksista voi selviytyä kunhan uskaltaa katsoa totuutta silmiin...

        Lyhykäisesti tarinassa pieni poika kantoi syyllisyyttä vanhempiensa synneistä, isä hakkasi ja huoritteli äitiä, äiti väsyi ja hukutti pienen vauvansa. Pieni poika yritti pelastaa vauvan, siinä onnistumatta ja jäi siihen käsitykseen että hän oli syyllinen vauvan kuolemaan. Vasta aikuisuuden kynnyksellä hän uskalsi nähdä totuuden tuosta asiasta.

        Ettei tuossakaan tapauksessa kasvalaitos parantanut vaan paranaminen tapahtui ikäänkuin flashbackkien avulla/myötä ja jossain vaiheessa se nähty hyväksyttiin todellisuudeksi,että "se oli äiti"

        Mutta joo sinulla ny ilmeisesti on jonkinlainen trauma liittyen uskottomuuteen ja pohdit asiaa lasten kannalta. kumpaanko perheeseen sitten liittynee, lapsuuden perheeseesi vaiko nykyiseen...

        Vähemmänhän aihetta on pohdittukin täällä, että miten lapset reagoivat jos saavat tietää että isä tai äiti on uskoton, uskoisin sen kyllä vaikuttavan siihen ettei ehkä aikuisena kykene luottamaan kumppaniinsa, pelkää hänen pettävän.

        Mutta ihan en osaa ny asettua sillä tavalla lapsen asemaan tässä, sillä kauheasti en usko oman juttuni lapsiini vaikuttaneen, koska he olivat jo aikuisia, elivät omaa elämäänsä ja virheetön äiti myytti tuli romutetuksi jo silloin kun keskusteltiin perhe elämäämme liittyvistä ongelmista...

        Mutta tosiaan vähemmän keskustelu aihe , liekö lapsena saadut haavat vanhemman uskottomuudesta sitten niin syvät ja kipeät ettei asiasta kykene aikuisenakaan puhumaan...

        Vaikka voisin ajatella juurkin puhumisen auttavan ettei ainakaan kävisi niin että syyttä suotta epäilisi puolisoaan, huorittelisi ja hakkaisi jota ihan todellisessa elämässä tänäkin päivänä tapahtuu varmaan useissakin perheissä, saadaan turpaan uskottomuudesta jota ei ole tapahtunutkaan kuin lyöjän mielikuvituksessa...


      • pandoran lipas
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Mutta ylt, sinun mielestäsi asia on siis noin... mielenkiintoista..."

        Jaa en tiedä onko asia noin ja kenenkäkin kohdalla, mutta en ny muullakaan voi esim. selittää sitä, että tämän palstalla oloaikanani minuakin on yksi jos toinen uhri luullut narsistikseen tai luullut että puhun hänen narsististaan.

        Ihan spostiakin noihin juttuihin liittyen on tullut, että kyllä ihmiset tuntuvat olevan todella sekaisin kaiken kokemansa jälkeen...

        "luullut että puhun hänen narsististaan."

        Etkö sitten ole puhunut siitä narsististasi täällä? Nytkö jo kiellät senkin? Aika selvin sanoin olet haukkunut narsistisi tai sanotaanko narsistiksi ristimäsi ihmisen.

        "ihmiset tuntuvat olevan todella sekaisin kaiken kokemansa jälkeen..."

        Ehkä olit itsekin, kun samaan aikaan niin rakastuneena vai vaiko vain pelaavana naisena toisen selän takana kyselet, onko mies narsisti? Siinäkin jekkua mukana, kas kun arvostelit täällä vain sitä ns. vähän varattua miestä. Ja arvostelit myös hänen vaimoaan, jota sinun mukaasi ihan huoraksi nimitellään siellä kotioloissa. Perusteluna väität, ettei ns. vähän varattu mies rakasta vaimoaan. Mistä näitä oikein keksit? Miten kukaan voi toisten parisuhteesta sanoa yhtään mitään, kun ei ole heidän välissään ollut kuuntelemassa? Ei sinulla voi olla käsitystä toisten parisuhteen rakkauden vähäisyydestä tai runsaudesta. Ehkä kyse on vain toiveestasi, kun minulla meni huonosti miesten kanssa, niin toivon, että muilla menee yhtä huonosti.


      • pandoran lipas kirjoitti:

        "luullut että puhun hänen narsististaan."

        Etkö sitten ole puhunut siitä narsististasi täällä? Nytkö jo kiellät senkin? Aika selvin sanoin olet haukkunut narsistisi tai sanotaanko narsistiksi ristimäsi ihmisen.

        "ihmiset tuntuvat olevan todella sekaisin kaiken kokemansa jälkeen..."

        Ehkä olit itsekin, kun samaan aikaan niin rakastuneena vai vaiko vain pelaavana naisena toisen selän takana kyselet, onko mies narsisti? Siinäkin jekkua mukana, kas kun arvostelit täällä vain sitä ns. vähän varattua miestä. Ja arvostelit myös hänen vaimoaan, jota sinun mukaasi ihan huoraksi nimitellään siellä kotioloissa. Perusteluna väität, ettei ns. vähän varattu mies rakasta vaimoaan. Mistä näitä oikein keksit? Miten kukaan voi toisten parisuhteesta sanoa yhtään mitään, kun ei ole heidän välissään ollut kuuntelemassa? Ei sinulla voi olla käsitystä toisten parisuhteen rakkauden vähäisyydestä tai runsaudesta. Ehkä kyse on vain toiveestasi, kun minulla meni huonosti miesten kanssa, niin toivon, että muilla menee yhtä huonosti.

        "ihmiset tuntuvat olevan todella sekaisin kaiken kokemansa jälkeen..."

        Niin, en tiedä miten näihin tällaisiin "luulemiseen" pitäisi suhtautua.
        Viisainta varmaan olisi jättää kommentoimatta/vastaamatta.

        Tuskin täällä ainakaan millään saan ko. henkilöä vakuutettua etten puhu hänen miehestään/parisuhteestaan...

        Surullista


      • Eikö tuosta tapauks.
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "ihmiset tuntuvat olevan todella sekaisin kaiken kokemansa jälkeen..."

        Niin, en tiedä miten näihin tällaisiin "luulemiseen" pitäisi suhtautua.
        Viisainta varmaan olisi jättää kommentoimatta/vastaamatta.

        Tuskin täällä ainakaan millään saan ko. henkilöä vakuutettua etten puhu hänen miehestään/parisuhteestaan...

        Surullista

        "Tuskin täällä ainakaan millään saan ko. henkilöä vakuutettua etten puhu hänen miehestään/parisuhteestaan..."
        Eikö tuosta tapauksesta ole jo aikaa? Ehkä tapaus kummittelee vain sinun mielessäsi.
        "Surullista "
        Ehkä sinulla on surullista myös itsessäsi, ehkä voit jättää toisten surut heille itselleen.


      • Eikö tuosta tapauks. kirjoitti:

        "Tuskin täällä ainakaan millään saan ko. henkilöä vakuutettua etten puhu hänen miehestään/parisuhteestaan..."
        Eikö tuosta tapauksesta ole jo aikaa? Ehkä tapaus kummittelee vain sinun mielessäsi.
        "Surullista "
        Ehkä sinulla on surullista myös itsessäsi, ehkä voit jättää toisten surut heille itselleen.

        "Eikö tuosta tapauksesta ole jo aikaa? Ehkä tapaus kummittelee vain sinun mielessäsi."

        Niin siitä suhteesta on jo aikaa, eikä se kummittele vaan on osa elettyä elämääni, mutta siihen ei ny kuulunut mitään vaimoa, eikä ylipäätään mitää tällaistakaan puhetta, ei todellisuudessa eikä täällä..."Ja arvostelit myös hänen vaimoaan, jota sinun mukaasi ihan huoraksi nimitellään siellä kotioloissa. "

        Alkuperäisesti puhuin asiasta tähän tapaan...

        "että syyttä suotta epäilisi puolisoaan, huorittelisi ja hakkaisi jota ihan todellisessa elämässä tänäkin päivänä tapahtuu varmaan useissakin perheissä, saadaan turpaan uskottomuudesta jota ei ole tapahtunutkaan kuin lyöjän mielikuvituksessa.."

        Joka osin tuli myös esille otetuksi tuon katsomani elokuvan myötä, mutta tiedän kyllä että tuota hakkaamista ja huorittelua tapahtuu todellisessakin elämässä, mutta en ny tarkoita se ko tyyppi olisi tehnyt niin, sellaisesta ei minulla ei ole tietoa, enkä ole sellaista väittänytkään...

        Mutta tuon kirjoittaja sitten väänsi sen omissa kuvitelmissaan tähän malliin..."Ja arvostelit myös hänen vaimoaan, jota sinun mukaasi ihan huoraksi nimitellään siellä kotioloissa. "

        Että minusta tuo tuollainen jossa asiat luetaankin tietyllä lailla oman harhaisen vääristyneen linssin läpi tuntuu omituiselta ja kyllä surulliselta jos ko. henkilö on ihan tosissaan...

        Mitä suruihin tulee, niin kyllä kaikilla on omat surunsa , mutta surullinen voi olla toisenkin puolesta, ylipäätään oikeasti kaiken sen puolesta mitä tähän aiheeseen liittyy varsinkin jos se johtaa todellisuuden tajun pettämiseen...


      • aina yhtä empaattin.
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Eikö tuosta tapauksesta ole jo aikaa? Ehkä tapaus kummittelee vain sinun mielessäsi."

        Niin siitä suhteesta on jo aikaa, eikä se kummittele vaan on osa elettyä elämääni, mutta siihen ei ny kuulunut mitään vaimoa, eikä ylipäätään mitää tällaistakaan puhetta, ei todellisuudessa eikä täällä..."Ja arvostelit myös hänen vaimoaan, jota sinun mukaasi ihan huoraksi nimitellään siellä kotioloissa. "

        Alkuperäisesti puhuin asiasta tähän tapaan...

        "että syyttä suotta epäilisi puolisoaan, huorittelisi ja hakkaisi jota ihan todellisessa elämässä tänäkin päivänä tapahtuu varmaan useissakin perheissä, saadaan turpaan uskottomuudesta jota ei ole tapahtunutkaan kuin lyöjän mielikuvituksessa.."

        Joka osin tuli myös esille otetuksi tuon katsomani elokuvan myötä, mutta tiedän kyllä että tuota hakkaamista ja huorittelua tapahtuu todellisessakin elämässä, mutta en ny tarkoita se ko tyyppi olisi tehnyt niin, sellaisesta ei minulla ei ole tietoa, enkä ole sellaista väittänytkään...

        Mutta tuon kirjoittaja sitten väänsi sen omissa kuvitelmissaan tähän malliin..."Ja arvostelit myös hänen vaimoaan, jota sinun mukaasi ihan huoraksi nimitellään siellä kotioloissa. "

        Että minusta tuo tuollainen jossa asiat luetaankin tietyllä lailla oman harhaisen vääristyneen linssin läpi tuntuu omituiselta ja kyllä surulliselta jos ko. henkilö on ihan tosissaan...

        Mitä suruihin tulee, niin kyllä kaikilla on omat surunsa , mutta surullinen voi olla toisenkin puolesta, ylipäätään oikeasti kaiken sen puolesta mitä tähän aiheeseen liittyy varsinkin jos se johtaa todellisuuden tajun pettämiseen...

        aina yhtä empaattinen...


      • oman elämän ohjaaja
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Eikö tuosta tapauksesta ole jo aikaa? Ehkä tapaus kummittelee vain sinun mielessäsi."

        Niin siitä suhteesta on jo aikaa, eikä se kummittele vaan on osa elettyä elämääni, mutta siihen ei ny kuulunut mitään vaimoa, eikä ylipäätään mitää tällaistakaan puhetta, ei todellisuudessa eikä täällä..."Ja arvostelit myös hänen vaimoaan, jota sinun mukaasi ihan huoraksi nimitellään siellä kotioloissa. "

        Alkuperäisesti puhuin asiasta tähän tapaan...

        "että syyttä suotta epäilisi puolisoaan, huorittelisi ja hakkaisi jota ihan todellisessa elämässä tänäkin päivänä tapahtuu varmaan useissakin perheissä, saadaan turpaan uskottomuudesta jota ei ole tapahtunutkaan kuin lyöjän mielikuvituksessa.."

        Joka osin tuli myös esille otetuksi tuon katsomani elokuvan myötä, mutta tiedän kyllä että tuota hakkaamista ja huorittelua tapahtuu todellisessakin elämässä, mutta en ny tarkoita se ko tyyppi olisi tehnyt niin, sellaisesta ei minulla ei ole tietoa, enkä ole sellaista väittänytkään...

        Mutta tuon kirjoittaja sitten väänsi sen omissa kuvitelmissaan tähän malliin..."Ja arvostelit myös hänen vaimoaan, jota sinun mukaasi ihan huoraksi nimitellään siellä kotioloissa. "

        Että minusta tuo tuollainen jossa asiat luetaankin tietyllä lailla oman harhaisen vääristyneen linssin läpi tuntuu omituiselta ja kyllä surulliselta jos ko. henkilö on ihan tosissaan...

        Mitä suruihin tulee, niin kyllä kaikilla on omat surunsa , mutta surullinen voi olla toisenkin puolesta, ylipäätään oikeasti kaiken sen puolesta mitä tähän aiheeseen liittyy varsinkin jos se johtaa todellisuuden tajun pettämiseen...

        On aikoja, jolloin se tuntuu niin surulliselta ja on aikoja, jolloin oikein nauttii, että toinen tuntee niin...niin se linssi - kovera vai kupera, josta elämää tarkastelee ja analysoi määrittelee näkymän. Ei voi koskaan tietää ja ymmärtää toista ihmistä kuin itseään - ei koskaan- ei edes lapsiaan voi ohjata. Yhtä vähän voi siis kuvitella kirjoittajan todellisuuden tajun pettäneen, mielellään sitä kuvittelee senkin, jotta pysytään niissä aiheissa, joista itselle on sopivinta kirjoitella. Semmosta se..

        Orjana vai ohjaajana..omassa vai toisen elämässä?


      • Aivan, toistamiseen
        oman elämän ohjaaja kirjoitti:

        On aikoja, jolloin se tuntuu niin surulliselta ja on aikoja, jolloin oikein nauttii, että toinen tuntee niin...niin se linssi - kovera vai kupera, josta elämää tarkastelee ja analysoi määrittelee näkymän. Ei voi koskaan tietää ja ymmärtää toista ihmistä kuin itseään - ei koskaan- ei edes lapsiaan voi ohjata. Yhtä vähän voi siis kuvitella kirjoittajan todellisuuden tajun pettäneen, mielellään sitä kuvittelee senkin, jotta pysytään niissä aiheissa, joista itselle on sopivinta kirjoitella. Semmosta se..

        Orjana vai ohjaajana..omassa vai toisen elämässä?

        Aivan, toistamiseen toistaa toisten todellisuustajusta ja sen pettämisestä. Kieltää toisilta mielikuvitusen asioissa, jotka ei itseä miellytä. Moittii mielikuvituksenpuutteesta asioissa, joita itse haluaisi kuvitella. Niin niin.


      • Aivan, toistamiseen kirjoitti:

        Aivan, toistamiseen toistaa toisten todellisuustajusta ja sen pettämisestä. Kieltää toisilta mielikuvitusen asioissa, jotka ei itseä miellytä. Moittii mielikuvituksenpuutteesta asioissa, joita itse haluaisi kuvitella. Niin niin.

        "Aivan, toistamiseen toistaa toisten todellisuustajusta ja sen pettämisestä. Kieltää toisilta mielikuvitusen asioissa, jotka ei itseä miellytä. Moittii mielikuvituksenpuutteesta asioissa, joita itse haluaisi kuvitella. Niin niin."

        Ny jo naurattaakin tämä höpänpömppä,

        että tekee mieli lainata joskus palstalla vierailleen aakkoshölmön tyyliä ja sanoa, että saahan sitä kuvitella olevansa yhteenlaskutoimituksena kirjoittavan naisen ännäksi kutsuman miehen vaimo jos niin hälyää...


      • Muistetaampa tämä
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Aivan, toistamiseen toistaa toisten todellisuustajusta ja sen pettämisestä. Kieltää toisilta mielikuvitusen asioissa, jotka ei itseä miellytä. Moittii mielikuvituksenpuutteesta asioissa, joita itse haluaisi kuvitella. Niin niin."

        Ny jo naurattaakin tämä höpänpömppä,

        että tekee mieli lainata joskus palstalla vierailleen aakkoshölmön tyyliä ja sanoa, että saahan sitä kuvitella olevansa yhteenlaskutoimituksena kirjoittavan naisen ännäksi kutsuman miehen vaimo jos niin hälyää...

        "Ny jo naurattaakin tämä höpänpömppä,"

        Muistetaampa tämä. Vai onko niin, että sinä yksin sanelet, mitkä kirjoituset lasketaan "höpänpömpäksi" ja mitkä ovat ns. vakavasti otettavia. Vai saavatko muutkin sanoa "höpänpömppä", kun niin tahtovat.


      • salat paljastuu...
        Muistetaampa tämä kirjoitti:

        "Ny jo naurattaakin tämä höpänpömppä,"

        Muistetaampa tämä. Vai onko niin, että sinä yksin sanelet, mitkä kirjoituset lasketaan "höpänpömpäksi" ja mitkä ovat ns. vakavasti otettavia. Vai saavatko muutkin sanoa "höpänpömppä", kun niin tahtovat.

        Niin, muut eivät saa..onneksi sentään saa olla ännän vaimo, jos hälyää..


      • Anonyymi
        Minulle tulee miel. kirjoitti:

        Minulle tulee mieleeni että jos kysymyksessä narsisti, niin vaikuttaa kyllä jotenkin ujolta ja eritäytyvältä sen kaiken hässäkkänsä keskellä, mutta se on narsistin epäröintiä siitä meneekö peli nappiin. Joskushan kaikki ei täsmää. Narsistin täytyy olla varautunut ja varuillaankin kaiken itselleen epämääräisen ja ei toivotun suhteen. Narsistihan pelaa siellä juhlissa narsistipeliä.
        Narsistikaan ei välttämättä viihdy vieraiden juhlissa. Ehkä ei ollenkaan viihdy.

        Narsistin kotona huokuu negatiivisuus, epätoivo, uhkan tunne ja paha olo siitä huolimatta, että perheen asiat olisivatkin yleisellä tasolla kunnossa. Vieraiden saapuessa, narsisti peittää oman ja perheen sisäisen ahdistuksen oman roolinsa ja kulissiensa alle. Muutos arvostelevasta ja alistavasta perheenjäsenestä kaiken huomioivaan, ylettömän ystävälliseen ja hauskaan henkilöön tapahtuu sekunnin murto-osassa. Jopa röyhkeä flirttailu on sallittua oman puolison sinisten silmien alla, sillä kaikkeen löytyy aina hyvä selitys. Tämä käytös loppuu siinä vaiheessa, kun ihminen ei kykene täyttämään narsistin toiveita tai narsisti ei voi käyttää häntä mihinkään hyötytarkoitukseen.


      • Anonyymi
        @@fiqwjefi kirjoitti:

        Musta nyt vähän tuntuu, että sä oot turhan vainoharhainen. Jos joku osaa suhtautua huumorilla, se ei ole salajuoni, vaan se suhtautuu huumorilla. Jos joku raitistuu, niin se tekee varmaan itsensä vuoksi sen, ja kuvittelet vaan sen johtuvan susta. Jos hän ei ole sanonut sen johtuvan susta, niin ei se varmastikaan johtunut susta.

        Narsisti on ovela, muttei mitenkään kaikkivoipa salaliittoteoreetikko joka pystyy ihan mihin vain, se on sun päässäs. Narsisti puhuu paskaa ja mitätöi, ei "hiiviskele" ja vitsaile itsestään "pahat mielessä". Se on vaan sun mieli joka ajattelee pahinta, vainoharhat, joiden syytä en osaa arvioida. Sitten rupeet toistelemaan miten et oo hullu ja se oikeesti salakuuntelee sua jne. ja kohta joku on sitä mieltä että kuulut suljetulle ja se ei ole "narsistin" vika, fakta.

        Olet narsistin uhri.


    • Olen aloittajan

      Olen aloittajan kanssa samassa näkemyksessä. Kaikkiin juhliin ottaa kutsun vastaan ja jos ei ole järjestettyjä niin hakee juhlat kantapaikoistaan. En ehtinyt nähdä, että pitääkö juhlien olla sen oman tutun ja puolitutun joukon järjestämiä.
      Oma narsisti-psykopaattini on myös ujo ja eristäytyvä. Käyttäytyminen siellä juhlissa ei ole avointa, vaan ennemmin seurailevaa, mutta paikalla on aina narsistin hovia, joiden kanssa juo. Kaikki tervehtimisriitit ovat hänelle tärkeitä. Ne eivät aina ole avoimia, vaan esim. "naiset" hivuttautuvat lähelle samalle tiskille samaan aikaan ja siinä tehdään touhut.

      • tutkittu on

        Tutkimusten mukaan narsisti voi olla myös ujo, arka jne.


      • Minusta on ristir.
        tutkittu on kirjoitti:

        Tutkimusten mukaan narsisti voi olla myös ujo, arka jne.

        Minusta on ristiriitainen. Mutta kyllä se tulee kuorestaan esiin jos ei muuten niin alkoholin avustuksella.
        Miten kuvailisit narsistin ujoutta ja arkuutta? Tai oikeastaan sitä, minkä sinä koet ujoudeksi ja arkuudeksi.


    • muualta:

      "Ei aina äänekkäitä.
      Monesti ajatellaan, että narsistit haluavat herättää mahdollisimman paljon huomiota. Näin ei kuitenkaan aina välttämättä ole. Joskus narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivät saattavat olla jopa ujoja ja hiljaisia ja muut persoonallisuushäiriöön viittaavat piirteet tulevat esiin kahdenkesken"

      • Kun kerran näit

        Kun kerran näit vaivaa, niin laita vielä mistä.


      • Ei tarvitse,

      • Samassa linkissä
        Ei tarvitse, kirjoitti:

        http://www.voice.fi/suhteet/tunnista-narsisti-16-paljastavaa-kohtaa/4/58193

        Ei tarvitse, löysin.

        Samassa linkissä väitetään myös, että narsistilla on hyvä itsetunto, joka on aika harvinainen väite asiantuntijoiden artikkeleissa. Yleensä sitä narsistin itsetunnolta näyttävää pidetään pelkkänä kuorena ja valheellisena, mikä ns. "itsetunto" ei kestä lähempää tutkiskelua ja romuttuu ja luhistuu vastoinkäymisten myötä.

        Omassa narsisti-psykopaatissani on paljonkin ujon ja hiljaisen piirrettä, mutta se on vain yksi katala temppu tiedon keräämiseksi ja vallan kaappaamiseksi. Narsisti kuuntelee niin halutessaan tarkalla korvalla ja silloinhan hänen täytyy olla hiljaa...


      • eri teorioista
        Samassa linkissä kirjoitti:

        Samassa linkissä väitetään myös, että narsistilla on hyvä itsetunto, joka on aika harvinainen väite asiantuntijoiden artikkeleissa. Yleensä sitä narsistin itsetunnolta näyttävää pidetään pelkkänä kuorena ja valheellisena, mikä ns. "itsetunto" ei kestä lähempää tutkiskelua ja romuttuu ja luhistuu vastoinkäymisten myötä.

        Omassa narsisti-psykopaatissani on paljonkin ujon ja hiljaisen piirrettä, mutta se on vain yksi katala temppu tiedon keräämiseksi ja vallan kaappaamiseksi. Narsisti kuuntelee niin halutessaan tarkalla korvalla ja silloinhan hänen täytyy olla hiljaa...

        Niin, mikä onkaan totta..


      • Totta itsekullekin
        eri teorioista kirjoitti:

        Niin, mikä onkaan totta..

        Totta itsekullekin varmaan on se, miten itse asiat kunakin hetkenä näkee.


      • erehdyttävät termit
        Samassa linkissä kirjoitti:

        Samassa linkissä väitetään myös, että narsistilla on hyvä itsetunto, joka on aika harvinainen väite asiantuntijoiden artikkeleissa. Yleensä sitä narsistin itsetunnolta näyttävää pidetään pelkkänä kuorena ja valheellisena, mikä ns. "itsetunto" ei kestä lähempää tutkiskelua ja romuttuu ja luhistuu vastoinkäymisten myötä.

        Omassa narsisti-psykopaatissani on paljonkin ujon ja hiljaisen piirrettä, mutta se on vain yksi katala temppu tiedon keräämiseksi ja vallan kaappaamiseksi. Narsisti kuuntelee niin halutessaan tarkalla korvalla ja silloinhan hänen täytyy olla hiljaa...

        Hyvällä itsetunnolla tarkoitetaan ilmeisesti sitä sairaalloisen yli-itsekästä itsetuntoa joka on omiaan narsistilla. Taspainoisella ihmisellä on terve itsetunto. Hyvä itsetunto ja huono itsetunto eivät sisälly kumpikaan terveeseen itsetuntoon.


      • Jotenkin arkikiel.
        erehdyttävät termit kirjoitti:

        Hyvällä itsetunnolla tarkoitetaan ilmeisesti sitä sairaalloisen yli-itsekästä itsetuntoa joka on omiaan narsistilla. Taspainoisella ihmisellä on terve itsetunto. Hyvä itsetunto ja huono itsetunto eivät sisälly kumpikaan terveeseen itsetuntoon.

        Jotenkin arkikielessä ns. hyvä itsetunto tulee puheissa esiin silloin, kun joku on joutunut loukatuksi tai muuten epäoikeiudenmukaisiin koittelemuksiin ja tämän itsetunto ja itseluottamus ei silti horju. Eli hyväitsetuntoinen ihminen kestää.

        Ihmiselle, jolla on hyvä itsetunto, voi tulla vaikeuksia ja hän voi joutua syytetyksi toisen ihmisen taholta, eikä hän silti ala kuvitella, että hänessä on jotain sellaista vikaa mitä hänessä ei ole.

        Hyvä itsetunto on ns. terve itsetunto. Jokaisella on heikot kohtansa ja jokainen voi loukkaantua joskus. Terve itsetunto voi olla jotain jossain asteikolla, niin hyvä itsetunto on asteikon paremmassa päässä.

        Mutta hyvä itsetunto ei missään nimessä ole sairas itsetunto.


      • Artikkeli, josta

      • Viihdettä
        Totta itsekullekin kirjoitti:

        Totta itsekullekin varmaan on se, miten itse asiat kunakin hetkenä näkee.

        Ylempänä oli siis Voicen "tutkimus".


      • oikolukija
        Viihdettä kirjoitti:

        Ylempänä oli siis Voicen "tutkimus".

        Löytyy aiheesta muuallakin. Ja Voice on julkituoja, levittäjä. Ei siis ole mikään Voicen tutkimus.


    • breivikiläiset

      Narsistin alentuneelta itsetunnolta näyttävä olotila on epävarmuutta sellaisten seurassa, joiden uhriuteen asettuminen on epävarmaa narsistin vaikuttimilta.
      Uhrautuneiden keskellä narsisti on yli-ihmismäisen itsevarma.
      Narsisti punnitsee aina itsensä paremmuutta ja jos omasta mielestään on parempi toistaan, silloin hän aloittaa alistamisen itsevarmuudella loistaen.

    • Yleinen uskomus on

      http://www.huffingtonpost.com/2014/02/04/signs-of-narcissism_n_4696772.html?utm_hp_ref=mostpopular

      "A common belief is that people who are high in narcissism are secretly low in self-esteem -- but this just isn't true. As far as narcissists in a typical population are concerned, "they have a very high self-esteem and don't have a deep-seated insecurity, as far as we can tell," Twenge says. Indeed, Campbell adds that narcissists seem to be confident through and through. " -Lainaus yllä mainitusta linkistä

      Yleinen uskomus on, että ihmiset, ketkä ovat vahvasti narsistisia ovat salaisesti alhaisia itseluottamukseltaan --mutta juuri tämä ei ole totta. Niin kauan kuin tavalliset ihmiset ymmärtävät, "heillä on hyvin korkea itseluottamus ja heillä ei ole syvälle asettunutta epävarmuutta, yhtä kauvan voimme kertoa," Twenge sanoi. Totta tosiaan, Campbell lisäsi että narsisteille näyttää olevan luotettava läpimeno uudellaan ja uudelleen. -Oma käännös... :] (saa yrittää parantaa)

      • 5+2

        Mä en ymmärrä yhtään teidän juttuja. Kamalan ristiriitaisia,epäselviä. Missä kulkee totuus? Tämän palstan vaarallisuus piilee juuri ihmisten väittämissä toisistaan eroavissa totuuksissa. Rikkinäinen ihminen hajoaa näihin.


      • Tuota artikkelia on
        5+2 kirjoitti:

        Mä en ymmärrä yhtään teidän juttuja. Kamalan ristiriitaisia,epäselviä. Missä kulkee totuus? Tämän palstan vaarallisuus piilee juuri ihmisten väittämissä toisistaan eroavissa totuuksissa. Rikkinäinen ihminen hajoaa näihin.

        Tuota artikkelia on nyt korjattu toisessa ketjussa, jossa kysytään, Onko narsistin itsetunto hyvä vai huono..

        Psykologia on psykologiaa, eikä sillä ole merkitystä onko se itsetunto hyvä vai huono tavallisen kuluttajan kannalta. Sillä on jokatapauksessä niin paljon pis*aa siellä päässä... että vahvasti marinoitu se itsetunto on joka tapauksessa.


    • suomi on narsismi

      Mistä tämä johtuu, että on näin paljon narsistisia ihmisiä. tee työkseni palvelevaa puhelintyötä, niin nainen kuin nainen ja miehetkin välillä sanoo, "minun elämäntoverini on narsisti".

      • Ei kai siinä sinun

        Ei kai siinä sinun työssäsi tarvita laskupäätä..? n.1% kaikista ihmisistä väitetään että on narsisteja...


    • Juhlafriikki

      Väärin! Minä rakastan juhlia, mutta en vuorenvarmasti ole narsissi.

    • samaa mieltä

      Narsisti rakastaa hautajaisia. Hautajaisissa se saa esittää näyttävän suorituksen surijan roolia. Narsisti toisin sanoen rakastaa näyttelemistä tilanteissa, joissa se saa vetää drama queenin osaa.

      • Totta.

        Totta.


      • pallo jalkaan

        Joo mutta siis narskut ottavat mallia usein niistä ihmisistä jotka ovat hyvin kaukana narsistien ajatusmaailmasta. Narskut ystävystyvät mielellään sellaisten ihmisten kanssa jotka pelkäävät kuolemaa ja pyrkivät kaikin keinoin välttämään kuolemaa. Narskut eivät pelkää kuolemaa juuri lainkaan ja usein jopa rakastavat kuolemaa sen vuoksi että ihmisiä on helppo hallita pelkojen avulla ja kuolemanpelko on se mikä on usein tehokkain keino hallita ihmisiä.

        Narskut menevät mielellään antinarskujen viereen hautajaisissa suremaan kuollutta ihmistä, mutta tämä on narskuilta krokotiilinkyyneleitä ja on usein myös mahdollista että narsku on omalla toiminnallaan aiheuttanut hautaan saatettavan ihmisen kuoleman. Narsku ei välttämättä sitä itse tiedosta koska hän on yksinkertainen ihminen joka ei ymmärrä asioita, mutta on silti oppinut toimimaan tavalla jolla hän vaikuttaa muiden ihmisten silmissä jossain määrin älykkäälle ja järkevälle ihmisille.

        Narskuille elämä on pelkästään roolipeliä jossa he pyrkivät selviytymään roolipelin avulla. Heidän roolipelistä on kuitenkin aina haittaa muille ihmisille. He vetävät roolia sen vuoksi että he ovat rikkoneet niitä sääntöjä joita heidän olisi pitänyt noudattaa, mutta eivät myöhemmin enää keksi muunlaista ratkaisua ongelmien paisumiseen kuin valheet ja valheiden kautta eläminen.

        Narskut saattavat kokea hautajaiset myös jonkinlaisena vapauttavana uskonnollisena seremoniana joka "puhdistaa ilmaa". Tämän vuoksi narskut voivat olla hyvin suruissaan hautajaistilaisuudessa, mutta jos tämän jälkeen on kahvitilaisuus niin siellä heiltä on suru kadonnut aivan täysin aivan kuin se olisi heille mitä ihanin ja parhain päivä.

        Narskujen etuna on se että he eivät ymmärrä miksi kuolemaa pitäisi pelätä, mutta he eivät ymmärrä sitä että tämä on etu heille. Hyvin usein narskut jäävät ihmettelemään niitä ihmisiä jotka selkeästi pelkäävät kuolemaa. Usein narskut myös ihmettelevät niitä ihmisiä, tai siis narskuja, jotka pyrkivät pelottelemaan toisia ihmisiä kuolemalla.

        Narskujen haittana on usein kuitenkin se että he ovat yksinkertaisia ihmisiä ja tämän vuoksi he eivät osaa arvostaa elämää. Tästä syystä he eivät myöskään osaa tehdä järkeviä päätöksiä elämässä. Samasta syystä he saattavat myös aiheuttaa toisten ihmisten kuoleman. Ja kenties tästä syystä narskuja ei pitäisi vihata vaikka kaikki heitä siltikin vihaa.


    • Farssinarsku

      Täällä on yksi narsistin leiman otsaansa saanut mies. Tunnistatte minut varmasti noista diagnooseistanne. Kärsin varmaan työ-persoonallisuus-häiriöstä. Ammatteja joissa toimin on about~10. Kieroa luonnettani kuvaa esimerkiksi se että autistiset lapset istuutuvat syliini työskennellessäni päiväkodissa koulutustani vastaavassa tehtävässä. Onnistun siis siinäkin kusettamaan narsistin lailla lapsiparkoja ja kaikkia ympärillä olevia huimaa hyötyä ammentaen. Olen yrittäjä ja vuosiansioni työttömänä työnhakijana olisi parempi kuin toimiessani työssä, jota olen tehnyt 10v. yrittäjänä. Syitä, tilaisuuksia ja tarpeita olisi ollut matkalla ollut satoja ottaa ja hyväksikäyttää ympärillä olevia. 10v. parisuhde kaatui minun narsismiuuteeni, kun minun kanssani ei voi kommunikoida, enkä tunne empatiaa, en huomioi... jne.jne. B..s...tiä. Kyllä se on niin että on narsisteja ja narsistien uhreja, jotka elävät. Mutta on myös ihan h...vetisti suhteita joissa eletään kulissia. Eletään päivästä toiseen ja kun tulee arki päin ääntä todetaankin, että toinen on narsku. Miksi näin??? Kun ei ole työkaluja kenelläkään käsitellä ja ohjata asioita kun ne menevät solmuun. Kun näitä alkaa terveellä järjellä järjestämään raiteilleen onkin kakku narskukuorrutusta vaille valmis. Ja narsisti alkaa manipuloimaan siinä sitten sitä ja tätä. Luetaan jenkki kirjallisuutta aiheesta ja vrt. sitä omaan kulttuurimme. Huippuhyvä yhdistelmä !!!

      • Oletpa vaimon

        Oletpa vaimon valinnut. Mitä muuta tuohon voi sanoa. Kenen syynä sinä asioiden huonoa tolaa pidät?


    • hulluista hulluin

      Muuan narsku jopa menee niin pitkällä, jotta suunnittelee valmiiksi lähimmäistensä viimeisiä peijaisia. Laatii kutsulistoja, joita muuttaa sitä mukaa kun hänellä itsellään menee huonosti listassa olevan kanssa. Pyyhkii ja lisää nimiä kulloisen halunsa mukaan.

    • "kissanristiäiset"

      Mun ex vihasi kaikkia juhlia. Hän vihasi joulua, merkki- ja vuosipäiviä, kaikenlaisia niihin liittyviä rituaaleja ja erityisesti sellaisia juhlia, joissa joku toinen oli keskipisteenä tai jotka olivat toiselle tärkeitä.

      Hän vihasi pyhiä, jotka keskeyttivät rutiinin. Juhlapyhät hän söi juhlaruokia, mutta muuten vaan kihisi omissa myrkyissään. Merkkipäivinä hän teki kaikkensa, jotta sankari tuntisi olonsa mahdollisimman epämukavaksi. Uutenavuotena hän häipyi omille teilleen ryyppäämään.

      Syntymäpäiviä (omia) kyllä sai viettää. Häntä sai passata, viedä syömään ja kalliit lahjat otettiin auliisti vastaan.
      Toisen merkkipäivinä hän toi halvan lahjan alennusmyynnistä, joka hyödytti häntä itseään, muttei vastannut mitenkään lahjansaajan tarvetta. Hän oli tyytyväinen vasta, kun toinen alkoi muserrettuna itkemään pettymystään, kun hän ei ollut nähnyt minkäänlaista vaivaa. Silloin sitten lohdutettiin. Taisikin olla muuten ainoa lohdutuksen kerta. Kukaan ei tietenkään maininnut ääneen, että suru johtui hänen välinpitämättömyydestään ja laiminlyönnistään.

      Ainakin Vakninin analyysi tukee tätä kokemustani

      https://www.youtube.com/watch?v=no5-rKy_rqc

      • Jotenkin aloitus

        Jotenkin aloitus on yliampuva, mutta kiva kun nosti aiheen pohdittavaksi. Ehkä se on niin, että narsisti vain osallistuu kaikkiin mahdollisiin juhliin. Syy voi olla vaikka että tahtoo lopettaa ne juhlat. Ehkä juhlat ovat hänelle haaste, niissä on saatava ote vaikka päivänsankarista, että se ei ala kuvittelemaan itsestään mitään suuria. Tai ainakin niin, että niistä kuvitelmista on hänelle hyötyä.


    • narsku hyötyjuhlii

      Narsisti nimenomaan rakastaa juhlia vain ja ainoastaan, jos joku järjestää juhlat hänen kunniakseen. Itse narsisti ei pane tikkua ristiin muiden eteen. Narsisti rakastaa myös kutsuttuna kaikkia mahdollisia kissanristiäisiä, joko pilaamismielessä tai tiedusteluretkenä ihmisten sieluihin.

      • Anonyymi

        Ei pidä paikkaansa kaikkien kohdalla sekään.
        Tunnen narsistin joka ei rakasta juhlia mitenkään , mutta esim työelämässä haluaa olla esillä kommentoimalla muiden tekemisiä ja tekemättä jättämisiä niin että pyhimyksen kehä loistaa hänen päänsä ympärillä .
        Siis narsisimille ei ole mitään yhdenlaista selitystä heitäkin on monenlaisia , ainut yhteinen tila on heille empatian puute , voivat kyllä näytellä sitäkin tarpeen vaatiessa


    • unelmaonnest

      Minulla olisi pitkä tarina elämästä narsistimiehen vaimona. Se on niin karmeata muisteltavaa ja jos sen kaiken paperille kirjoittaisin, masentuisin pitkäksi aikaa.

      Kaksitoista vuotta taistelin ja tasapainottelin ajatusten kanssa; erotako heti, kun lapset ovat vielä pieniä, vai sitten, kun he pystyvät hieman "huolehtimaan" itsestään (kun isä ei). Tiesin, että isällä olisi tapaamisoikeus ja päätin odottaa. Kaikenlaista karmeaa sitten tapahtuikin tapaamisten yhteydessä, mutta sosiaalityöntekijät eivät uskoneet minua (uskomattomalta se varmaan kuulostikin!).

      Hän osasi kaikki temput saadakseen minut huonoon valoon ja itsensä näyttämään "huolehtivalta isältä" sosiaalityntekijöiden silmissä. Karmivaa on muistella, kuinka pieni poikani sanoi minulle, että hän ei haluaisi mennä isän luo. Isä käski antamaan puhelimen pojalle. Kuulin vierestä, kuinka hän huusi pojalle, että on pakko. Poika kädet täristen sanoi nopeasti "kyllä mä isä tulenki".

      En voi mitään unohtaa, koska kaikki tapahtumat ovat vaikuttaneet lapsiin eniten. Hän aloitti (kostamisen) eron jälkeen kiusaamalla lapsia henkisesti ja fyysisestikin. Heitä on jätetty yksin suureen taloon isukin mentyä tapaamaan jotakin treffikumppania. Heitä on valvotettu, rangaistu, jätetty ilman ruokaa kylmään... Lapseni kerrankin soitti minulle, että äiti hae meidät pois täältä... meidän pitää olla täällä (jossakin) ja meillä ei ole ruokaa ja meidän on kylmä... Kuului huutoa ja puhelin siepattiin lapsen kädestä kiroillen... mistä ........ tämä sammuu!

      Hän meni naimisiin ja heillä on vaimon lapset ja heidän yhteiset. Sen asian tiimoilta sai "kunnon eväät" lasten henkiseen nujertamiseen; lahjat annettiin lopulta vain muille lapsille, ei minun. Niinä kolmena jouluna, mitkä he koskaan yhdessä olivat isänsä luona. Poika on pari kertaa ollut yksin.

      Nyt lapseni ovat aikuisia. Isänsä ei tunnu olevan edelleenkään kiinnostunut lapsistaan. Kuvaavaa on se, kuinka hän lähetti pari vuotta sitten tyttärelleen viestin "hyvää isänpäivää vaan sullekin!".
      Tyttäreni on pahimmin kärsinyt isänsä hylkäämisestä. Kaikesta jää elinikäiset arvet.

    • kuinka teillä muilla

      Mukava joulu ja uusi vuosi ilman yhtäkään narsistia. Kuinka teillä muilla, olivatko narsistit häiriöksi?

      • so fucking what?

        Narsistiton joulu. Ekä kukaan kyseenalaista. Hyvä fiilis! Plussan puolella!


      • lukkojen taakse
        so fucking what? kirjoitti:

        Narsistiton joulu. Ekä kukaan kyseenalaista. Hyvä fiilis! Plussan puolella!

        Narsistit ovat ilmapiirin pilaajia niin arjessa kuin juhlassa. Kuka sellaista joukkoonsa haluaa. Sitä mukaa kun narsisti ei pysty pitämään narsismiaan piilossa, vähenee ihmiset ympäriltään.


    • Suuruusharhat

      Narsisti rakastaa juhlia, koska hän varastaa shown ja on juhlien keskipiste omalla erinomaisuudellaan, kauneudellaan ja viisaudellaan. Tuo asiahan ei ole oikeasti noin, koska hän vain kuvittelee suuruusharhoissaan niin. Suurin osa porukasta pitää narsistia hiukan outona tosin narsisti ei sitä tajua.

      • En ole nähnyt

        En ole nähnyt oman narsisti-psykopaattini käyttäytyvän noin näkyvästi. Hän on ennemminkin kavala aaveratsastaja, joka vetää juhlien tähden mieluummin omaan nurkkaansa. Jos tämä ei ole mahdollista, hän väijyy muuta väkeä itse kuvitellen olevansa suuressa osassa kuitenkin. Ovelana hän ei ollenkaan vaaranna itseään asettumalla suuren joukon tähtäimeen.


      • Suuruusharhat
        En ole nähnyt kirjoitti:

        En ole nähnyt oman narsisti-psykopaattini käyttäytyvän noin näkyvästi. Hän on ennemminkin kavala aaveratsastaja, joka vetää juhlien tähden mieluummin omaan nurkkaansa. Jos tämä ei ole mahdollista, hän väijyy muuta väkeä itse kuvitellen olevansa suuressa osassa kuitenkin. Ovelana hän ei ollenkaan vaaranna itseään asettumalla suuren joukon tähtäimeen.

        Olisiko niin, että hän olisi jo paljastunut jollekkin ja tietää sen, että mikä hän oikeasti on. Sen takia tuo esilläolo ei niin näyttävästi enää onnistu.


      • Anonyymi

        Usein narsistisella ei ole tyylitajua mitä tulee vaatteisiin ,


      • Anonyymi

        No nimenomaan, esiintyy juhlien keskipisteenä, ohjelmanumeroita riittää. Odottaa kehupuheita mutta ei itse sano muista mitään hyvää. Pirullisia vitsejä vain.


    • Anonyymi

      Noin se on. Marian aukio synttärit,,,,:D

    • Anonyymi

      Kuulemma narsistin kumppanistakin tai uhrista voi tulla narsisti? Eli jättää huomiotta ja naljailee?

      • Anonyymi

        Narsismi on varhaislapsuudessa syntynyt kehityshäiriö.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2780
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      211
      1789
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1492
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1241
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1176
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      237
      1086
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1022
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      963
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      77
      865
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      750
    Aihe