Eikö pienet saa moikata isoja?

Ymmällään taas

Minulla on siis pieni kääpiökokoinen narttu koira, jolla on ollut nuorempana vaikeuksia toisien koirien ohittamisessa. Aloitettiin sitten harjoitella tervehtimään muita koiria ja pian ongelma katosi.
Minulle on jäänyt tavaksi, että jos ohitetaan toisia koiria läheltä ja koirat vaikuttavat rauhallisilta niin monesti kysyn voisiko koirat tervehtiä.
Yleensä aina käy ja kaikki menee hyvin.
No tänään vastaan tuli nainen, jolla oli kaksi todella isoa koiraa.
Koirat vaikuttivat rauhallisilta ja käveltiin läheltä, joten kysyin taas saman mitä aina.
Tämä nainen sai kuitenkin jonkun raivokohtauksen, en edes muista mitä kaikkea huusi, mutta ilmeisesti olen tyhmä kun haluan että isot ja pienet koirat kohtaisivat.
Olen kyllä ennenkin kysynyt samaa isojen koirien omistajilta eikä kukaan ole näin reagoinut.
Valaiskaa nyt minua tyhmää, tein ilmeisesti jotain väärin?
Moikataanko tästälähtien vain pienet koirat?

52

351

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noh, noh...

No ehkä naisen koirat ei sietäneet vieraita koiria, ja hän ei oikein "osannut" ilmaista sitä asiallisesti, tiedäpä häntä... Voit toimia ihan samalla tavalla kuin tähänkin asti. Kunhan tosiaan muistat kysyä lupaa, etkä päästä moikkaamaan itsekseen.

• ota isompi

Syynä oli luultavasti se, että se vastaan tullut akka tiesi pikkuräksysi aloittavan ärsyttävän kimityksensä hetimmiten jos se pääsee lähemmäs niitä isoja koiria. Mini"koirat" ovat tosi ärsyttäviä. Kaikki.

• rähjäät ite

Sä olet kyl outo.Sulla varman koira, joka ei oo sosiaalinen, remmirähjä.Kiva sopii sulle XD

• kouluta omasi

Meidän pikkukoira takuulla räkyttää takaisin kunhan isompi ensin aloittaa. Kiva kun oma nuuskuttelee rauhassa, sitten tulee joku isompi joka aloittaa heti koiran nähtyään kauhean möykän, joten kyllä takaisin tulee.

• 10+2

Kuka vatipää tulee tänne tällaista märisemään. On aivan normaalia, ettei kaikkia moikata ulkona, eikä tarvitse moikatakaan. Jospa nainen ei vaan halunnut koiraasi hänen koirien likelle. Ja sinä alat heti määkiä, "eikö saa moikata isoja?!?!?1" kun on yksi kieltäytyvä tullut vastaan. En minäkään joka kerta jää muita moikkaamaan ja monesti kiellänkin päästämästä niitä suupaloja omani lähelle, riippuu aivan miltä vieras koira vaikuttaa ja missä vireessä oma koirani on.

• Koiraton toistaiseks

Onko koiranomistajat oikeasti noin häiriintyneitä ihmisiä kuin sinä? Uuuh, en taidakaan hankkia koiraa, koska en halua tuollaiseen sakkiin lukeutua.

• Pro koirat

Siltä emännältä oli ehkä jäänyt vaan juuri jakso kauniita ja rohkeita näkemättä, ja purki suuren sydäntä syvältä raastavan tuskansa sinuun (lue: täysin typerää ja tarpeetonta käytöstä, riippumatta siitä minkälaisia tämän koirat olivat)

Itse teen samoja "haistelu-ehdotuksia" usein, omaan kylläkin "ison" koiran, ja melkeinpä aina haistelut meilläkin sopii. Toiset pienet koirat saattavat joskus kovasti haukkua koiraani, mutta se loppuu yleensä kun haistelemaan pääsevät.
      Koska minulla on iso ja musta (lue: pahoista pahin) koira, tunnen sen melkeinpä velvollisuudekseni asiaa tiedustella, koska jotkut pienten koirien omistajat vaikuttavat arkailevan koiraani, oman koiransa takia siis. Tai en minä tiedä.. eivät ainakaan haistelua koskaan ehdota?

Pienistä koirista muuten kääpiöpinserit ovat tehneet minuun vaikutuksen, tuntuvat olevan tosi rohkeita koiria. Vaikka taitaa se rohkeus olla enemmänkin sosiaalistamisesta ja kokemuksista kiinni, mutta joka tapauksessa hyvät kokemukset noista on. Noh, pari hyvin äänekästä pikkupinseriä ohitettiin kun mentiin koirapuiston ohi, että osaa ne kyllä haukkuakin tarvittaessa.

Mutta, jatka samaan malliin vain. Olisipa kiva tavata joskus ihminen joka ehdottaisi minulle, että haluaisikos se koira haistella. Jos tilanteessa on puhetta (aina sitä ei tarvita), niin käytännössä se olen aina minä kun tätä ehdotan, ja jutuj aloitan. Ehkäpä naiset ovat rohkeampia puheenavaajia naisia kohtaan? Miehiä on aika vähän koiranulkoiluttajissa täällä päin. Mutta mitä vanhempi nainen, sitä avoimempi suhtautuminen. Ja en odota että siinä sen enempää tarvisi rupatella, mutta miksei oman koiransa takia voisi pientä haistelua ehdottaakin?

• käppänän emäntä

Minun koira haluaa kaikkiin tutustua, leikkii isojenkin kanssa, vaikka itse on pieni. Ei pelkää isoja mustia, niin kuin en minäkään, vaikka pari isoa mustaa on käynyt päälle (koirapuistossa suoraan portilta juosseet kimppuun), mutta omani ei ole rasisti vaan on ottaa asian täysin "koirakohtaisesti" eli se tietty yksilö on se, joka on omani mustalla listalla. On niitä muunkin väristen kanssa poika päässyt painimaan, mutta onneksi sen tietää missä vaiheessa alkaa olemaan nujakan merkit ilmassa, saa omansa pois.

• Pro koirat
        käppänän emäntä kirjoitti:

Minun koira haluaa kaikkiin tutustua, leikkii isojenkin kanssa, vaikka itse on pieni. Ei pelkää isoja mustia, niin kuin en minäkään, vaikka pari isoa mustaa on käynyt päälle (koirapuistossa suoraan portilta juosseet kimppuun), mutta omani ei ole rasisti vaan on ottaa asian täysin "koirakohtaisesti" eli se tietty yksilö on se, joka on omani mustalla listalla. On niitä muunkin väristen kanssa poika päässyt painimaan, mutta onneksi sen tietää missä vaiheessa alkaa olemaan nujakan merkit ilmassa, saa omansa pois.

Hyvähermoisen oloinen koira sinulla, ei siis pätkääkään pehmeä :)

Itsekin kun sain olla todistamassa katalonianpaimenkoiran hyökkäystä oman koirani kimppuun, pelkäsin että noinkohan tuo jatkossa pelkää kaikki tuollaisia "isoja moppeja", mutta onneksi ottaa vain toisinaan etäisyyttä ohituksissa, ja ainoastaan silloin kun tuo yksi ainoa yksilö tulee kapealla tiellä vastaan, kaikki muut samanlaiset koirat on yhä kavereita.

Lukemattomat kerrat - siis ihan oikeasti en tiedä kuinka helkkarin monta kertaa olen tämän kuullut - se on aina se iso ja musta koira mikä on hyökännyt jonkun pienemmän kimppuun - ja silti varsin usein juuri tätä omaa koiraani ei jostain syystä pieni koira pelkääkään, tai sitten se haukku loppuu kokonaan tai lähes kokonaan heti alun jälkeen.
        Ja aina sama ihmetys tässä kohtaa omistajalta; "ei tää yleensä tykkää isoista mustista koirista". Olisikohan vaan niin, että ne isojen mustien koirien omistajat jatkavat kävelyä ohi joko oman koiransa epäsosiaalisuuden takia, tai sitten vastassa olevan haukkukonsertin takia, tai sen takia että pienen koiran omistaja luulee esim. koiransa pelon takia hyökkäävän kiinni ja siitä tulee tappelu, ja jatkaa määrätietoisesti ohi vain, ja näin se pieni koira ei saa edes koskaan mahdollisuutta haistella isoa mustaa koiraa?

• käppänän emäntä
        Pro koirat kirjoitti:

Hyvähermoisen oloinen koira sinulla, ei siis pätkääkään pehmeä :)

Itsekin kun sain olla todistamassa katalonianpaimenkoiran hyökkäystä oman koirani kimppuun, pelkäsin että noinkohan tuo jatkossa pelkää kaikki tuollaisia "isoja moppeja", mutta onneksi ottaa vain toisinaan etäisyyttä ohituksissa, ja ainoastaan silloin kun tuo yksi ainoa yksilö tulee kapealla tiellä vastaan, kaikki muut samanlaiset koirat on yhä kavereita.

Lukemattomat kerrat - siis ihan oikeasti en tiedä kuinka helkkarin monta kertaa olen tämän kuullut - se on aina se iso ja musta koira mikä on hyökännyt jonkun pienemmän kimppuun - ja silti varsin usein juuri tätä omaa koiraani ei jostain syystä pieni koira pelkääkään, tai sitten se haukku loppuu kokonaan tai lähes kokonaan heti alun jälkeen.
        Ja aina sama ihmetys tässä kohtaa omistajalta; "ei tää yleensä tykkää isoista mustista koirista". Olisikohan vaan niin, että ne isojen mustien koirien omistajat jatkavat kävelyä ohi joko oman koiransa epäsosiaalisuuden takia, tai sitten vastassa olevan haukkukonsertin takia, tai sen takia että pienen koiran omistaja luulee esim. koiransa pelon takia hyökkäävän kiinni ja siitä tulee tappelu, ja jatkaa määrätietoisesti ohi vain, ja näin se pieni koira ei saa edes koskaan mahdollisuutta haistella isoa mustaa koiraa?

Joop, itsekin ihmettelen poikani hermoja, on tavattu koiria jotka haastavat tappeluun täysraivo päällä puolikin tuntia, tämä ei välitä, tuon puolituntia kestää ja sitten räjähtää, varoitan kyllä toisen omistajia. Mutta joo, poika on oppinut, että itseluottamuksella pärjää ilman tappeluita, eli uusiin tutustutaan tyyliin "minä olen se alfauros" ja "minä haistelen ensin", ilman mitään rähinöitä tms. menee haistelemaan, sitten saattaa jo leikkimään alkaa. Puistossa olen kyllä itsekin huomannut, että "alfan" aseman tuo on ottanut, urokset väistää pelkällä tuijotuksella ja nartut juoksee pojan perässä.

• en sallisi

Joop, itsekin ihmettelen poikani hermoja, on tavattu koiria jotka haastavat tappeluun täysraivo päällä puolikin tuntia, tämä ei välitä, tuon puolituntia kestää ja sitten räjähtää, varoitan kyllä toisen omistajia. Mutta joo, poika on oppinut, että itseluottamuksella pärjää ilman tappeluita, eli uusiin tutustutaan tyyliin "minä olen se alfauros" ja "minä haistelen ensin", ilman mitään rähinöitä tms. menee haistelemaan, sitten saattaa jo leikkimään alkaa. Puistossa olen kyllä itsekin huomannut, että "alfan" aseman tuo on ottanut, urokset väistää pelkällä tuijotuksella ja nartut juoksee pojan perässä.

Jos antaa koiransa tuijotella muita, sallii sen käyttäytyä huonosti. Tuijottaminen on täysin yhtä huonoa käytöstä kuin remmissä rähjäys.

• käppänän emäntä
        en sallisi kirjoitti:

Jos antaa koiransa tuijotella muita, sallii sen käyttäytyä huonosti. Tuijottaminen on täysin yhtä huonoa käytöstä kuin remmissä rähjäys.

Kyllä annan, koirat ei ole puistossa kiinni, mutta näyttää heti, että hän määrää ja nartut menee meidän koiran perässä, on narttuja jotka eivät toisten urosten haistellakaan itseään. Vaikee on koirapuistossa remmissä rähjätä.

• voi aikoja voi tapoj

Kyllä annan, koirat ei ole puistossa kiinni, mutta näyttää heti, että hän määrää ja nartut menee meidän koiran perässä, on narttuja jotka eivät toisten urosten haistellakaan itseään. Vaikee on koirapuistossa remmissä rähjätä.

Jep jep. Tuon takia en vie koiriani koirapuistoon. Liikaa ihmisiä, jotka antavat koiransa käyttäytyä miten sattuu. Eivätkä tajua edes hävetä.

• havainnoitsija35

Lähes kaikki tapaamani käppänät ovat olleet huonotapaisia. Räksyttäviä tai tuijottavia. KOiramaailman häiriköitä.

• mun tykkää pikkusist

Ehkä vaan outo naikkonen.Mulla on melkein 80kiloinen koira, joka kyllä moikkailee kaikki 3-100kiloiset koirat, jos omistajiensa kanssa niin sovitaan .Kannataa toki aina ensin kysyä,kun on tommosiakin naikkosia liikkeellä...

• Juu, monen koiran epäsosiaalisuus juontaa juurensa siitä että niiden omistaja on tuollainen aloittajan kohtaaman kaltainen varsin epäsosiaalinen yksilö...

• jurtiinsa
        Vitikonpaarustaja kirjoitti:

Juu, monen koiran epäsosiaalisuus juontaa juurensa siitä että niiden omistaja on tuollainen aloittajan kohtaaman kaltainen varsin epäsosiaalinen yksilö...

Juu, ja se näkyy jo naamasta, kunhan osaa katsoa.Omistajalla siis XD
        Yleensä raahaavat metsään piiloon jne...huoh.Epäsosiaalisia yksilöitä.

• teeeeeeeeeee

Muitakin syitä on olemassa miksi ei halua antaa edes haistella. Mm sairaudet. Itselle osunu kohdalle ihminen koiransa kanssa joka pikkumylläyksen ja haistelun ja nuohoomisen jälkeen kertoi koirallaan olevasta silmätulehduksesta !!! Siinäpä kävikin sitten niin että seuraavalla viikolla vein omaa koiraani eläinlääkäriin saman vaivan takia. Ääliöitä on joka junaan...

• teeeeeeeeeee

Isompien koirien omistajilla on paljon huonoja kokemuksia pikkukoirien ja niiden omistajien käytöksestä, sieltä tullaan koira edellä ellei kolmekin ja kun ne pikkukoirat siinä remmin päässä riekkuu ja rähisee, omistajs kysyy voisko vähän haistella jne kun ei nää mitään tee ja naurahtelee koirilleen jotka näykkii ilmaa ja käyvät toisiindakin kiinni siinä että elkää nyt nassukat viittikö... jos joku rotikka lauma tekis tolleiiiin naurattaskohan ihan hirmuisesti ? Sit ihmetellään kun se pikku nassukka löytyy isomman suusta kun ei ole opetettu kunnioittavaa ja kohteliasta lähestymistapaa koirannäkökulmasta katsoen.

Saatikka ne pikkukoirien omistajat jotka päästää flexillä suoraan haistelee tai jäävät kyselemään saako tutustua , koska ne isot koirat "näytti" rauhallisilta :) Rauhallisuuden voi helposti sekoittaa hiljaisuuteen, joka todellisuudessa on agressiivisuuksista pahin mahdollinen.

Pitäkää ne pikku fifinne omalla puolellanne ja lopettakaa se lässytys. Menkää koirapuistoon jos haistelua ja tautienvaihtoa haluatte.

• oinkmplo,ö
        teeeeeeeeeee kirjoitti:

Isompien koirien omistajilla on paljon huonoja kokemuksia pikkukoirien ja niiden omistajien käytöksestä, sieltä tullaan koira edellä ellei kolmekin ja kun ne pikkukoirat siinä remmin päässä riekkuu ja rähisee, omistajs kysyy voisko vähän haistella jne kun ei nää mitään tee ja naurahtelee koirilleen jotka näykkii ilmaa ja käyvät toisiindakin kiinni siinä että elkää nyt nassukat viittikö... jos joku rotikka lauma tekis tolleiiiin naurattaskohan ihan hirmuisesti ? Sit ihmetellään kun se pikku nassukka löytyy isomman suusta kun ei ole opetettu kunnioittavaa ja kohteliasta lähestymistapaa koirannäkökulmasta katsoen.

Saatikka ne pikkukoirien omistajat jotka päästää flexillä suoraan haistelee tai jäävät kyselemään saako tutustua , koska ne isot koirat "näytti" rauhallisilta :) Rauhallisuuden voi helposti sekoittaa hiljaisuuteen, joka todellisuudessa on agressiivisuuksista pahin mahdollinen.

Pitäkää ne pikku fifinne omalla puolellanne ja lopettakaa se lässytys. Menkää koirapuistoon jos haistelua ja tautienvaihtoa haluatte.

Mula iso koira, kertaakaan ei ole noin käynyt.Vain hyviä kokemuksia pikkukoirista, muutamasta rotikasta huonoja, yrittävät persiisiin purra koiraani...perk.Saa sitten itse niitä hättyytellä, kun omistaja ei tajua.

• Teit ihan oikein

Et sä mitään väärin tehnyt. Juuri noin kuuluu toimiakin, kysyä voiko mennä moikkaamaan ja mennä vain jos voi, ja jos ei, niin ei.
      Aina, on sitten minkä kokoiset koirat tahansa kyseessä. Koirien omistajien pitäisi ymmärtää aina myös se, että koskaan koiraa ei vaan "päästetä lähelle", itse sanon siitä aika kipakasti ja silloin vastaus on aina ei. Ärsyttää oikein semmoiset jotka meinaa vaan päästää koiran suoraan päin, ja kaikkein eniten ärsyttää, että heidän typeryytensä takia minun pitää olla ilkeä. Sekä heille, että heidän koiralleen että tavallaan omallenikin. Vatipäät prkl...

Ensinnäkin se on lauman johtaja joka päästää muut lähelle tai sitten ei. Toisekseen, koira menee vain luvalla, muuten ei. Kolmanneksi, koirien annetaan ensin katsoa toisiaan kauempaa: en itsekään tykkää jos ihmiset tunkee suoraan naamaan kiinni vaan koen sen stressaavaksi. Niin kokee koirakin.

Olet ymmärtänyt asian hyvin ja toiminut oikein.
      Isojen koirien omistaja olisi voinut vastata rauhallisesti ja asiallisestikin, että nämä koirat eivät oikein tykkää pikkukoirista, että se ei oikein käy.
      Nyt hän aloitti jonkun omista syistään johtuvan meuhkan, mistä sitä tietää miksi. Ehkä hänellä oli huono päivä, ehkä hän ei osaa muuta, ehkä hän on pönttö sekaisin.
      Siinä kohtaa hän joka tapauksessa toimi väärin. Omien koiriensa katsominen hänellä toki on oikeus kieltää, ja velvollisuuskin, jos ne kerran eivät tule muiden/pikkukoirien kanssa toimeen. Mutta se voi tehdä asiallisesti, jopa tiukasti ja asiallisesti silti.

• hshsh shshs shshs

Jotkut rodut on sellaisia, että ne hyvin koulutettuina ohittaa muut nätisti, mutta niille ei tee lainkaan hyvää tutustua hihnassa satunnaisiin koiratuttavuuksiin. Eivät ole koirasosiaalisia rotuja. Riski antaa sellaisen koiran haistella pieniä koiria on suuri, etenkin kun niiden omistaja ei tunne sinun koiriasi. Voi olla esim. sellaisia, että jos koirasi vähänkin provosoi, se on siinä. Näiden rotujen omistajat yleensä pitää ehdottomasti etikettiin kuuluvana sitä, ettei tuntemattomia koiria koskaan haistella. Se on heille niin selvää, etteivät ymmärrä, että joku voi muuta ehdottaakaan.

• Eri mieltä

Kyllä pitää käytöstavat aina ihmisellä olla vaikka olisi mikä koira. Piste.

• dhdhhd dhdhdh dhhd
        Eri mieltä kirjoitti:

Kyllä pitää käytöstavat aina ihmisellä olla vaikka olisi mikä koira. Piste.

Enpä minä pitämiseen kantaa ottanut, vaan siihen miten tuo ihminen ehkä ajatteli. Itsekin kannatan käytöstapoja ja lukutaidon opettelua. :p

• Eri mieltä
        dhdhhd dhdhdh dhhd kirjoitti:

Enpä minä pitämiseen kantaa ottanut, vaan siihen miten tuo ihminen ehkä ajatteli. Itsekin kannatan käytöstapoja ja lukutaidon opettelua. :p

Enpä minäkään pitämiseen kantaa ottanut vaan siihen että vaikka olisi kuinka selvää etiketit noilla niin pitää käytöstavat olla! Eihän vastaantulija voi tälläisistä etiketeistä mitään tietääkkään. Luetaan tarkasti

• hdhdh sjsjjs sjsjsj
        Eri mieltä kirjoitti:

Enpä minäkään pitämiseen kantaa ottanut vaan siihen että vaikka olisi kuinka selvää etiketit noilla niin pitää käytöstavat olla! Eihän vastaantulija voi tälläisistä etiketeistä mitään tietääkkään. Luetaan tarkasti

Minullekin on selvää, että käytöstavat pitää olla. En ottanut ensimmäisessä kommentissani mitään kantaa käytöstapoihin. Mistä siis olit eri mieltä ensimmäisessä kommentissasi?

• No selvennän
        hdhdh sjsjjs sjsjsj kirjoitti:

Minullekin on selvää, että käytöstavat pitää olla. En ottanut ensimmäisessä kommentissani mitään kantaa käytöstapoihin. Mistä siis olit eri mieltä ensimmäisessä kommentissasi?

Näiden rotujen omistajat yleensä pitää ehdottomasti etikettiin kuuluvana sitä, ettei tuntemattomia koiria koskaan haistella. Se on heille niin selvää, etteivät ymmärrä, että joku voi muuta ehdottaakaan.

Olkoon vaikka kuinka selvää niin käytöstavat pitää olla. Jos ei ymmärrä asiallista haistelu kysymystä vaan vastaa noin niin saisi hävetä. Ei pidä puollustella tuollaisia ymmärtämättömiä! Ehkä joku vielä selventää tuolle yhtä rumasti että kyllä on pienetkin koirat monesti haistellut isompia rotikoita ja muita isoja ettei se mikään selviö ole vaan ystävällinen kysymys

• jdjdjd ddjd djdjjd
        No selvennän kirjoitti:

Näiden rotujen omistajat yleensä pitää ehdottomasti etikettiin kuuluvana sitä, ettei tuntemattomia koiria koskaan haistella. Se on heille niin selvää, etteivät ymmärrä, että joku voi muuta ehdottaakaan.

Olkoon vaikka kuinka selvää niin käytöstavat pitää olla. Jos ei ymmärrä asiallista haistelu kysymystä vaan vastaa noin niin saisi hävetä. Ei pidä puollustella tuollaisia ymmärtämättömiä! Ehkä joku vielä selventää tuolle yhtä rumasti että kyllä on pienetkin koirat monesti haistellut isompia rotikoita ja muita isoja ettei se mikään selviö ole vaan ystävällinen kysymys

Ymärrän kirjoituksesi. Sinä et tainnut ymmärtää minun, koska se mitä kirjoitin, ei ollut mitenkään ristiriidassa kirjoittamasi kanssa. En ottanut kantaa asian tuohon puoleen, toimiko omistaja mielestäni väärin vai oikein. Jos otan, niin vastaus on: ehdottomasti isojen koirien omistaja toimi väärin.

Vaan olkoonsa, eipähän tämä jankkaamalla parane. :)

• Hyvä konsti

ennaltaehkäistä tulevia konflikteja koirien kesken on varmistaa sellainen asia kuin että kumpikin koiruuksista on eri sukupuolta. Siis ensin varmistetaan asia kysymällä kumpaa ollaan vastapuolella ja samanaikaisesti tehdään arviota siitä että voidaanko lainkaan päästää nokikkain. Sitten kysytään vielä viimeinen varmistus että vastapuolelle todella on ok tämä asia. Tähän kuluu aikaa juuri sen verran että asiantila selviää koirillekin eli jos omalle tai vastapuolen koiralle ei asia sovi niin mitä suotta riskejä ottamaan.

• eivälttämättä...

Ei toimi tuo erisukupuolta-juttu aina. Itsellä on narttu joka on kohtelias ja leikkisä lähes jokaiselle nartuille mutta pojille ärisee etenkin jos ovat yhtään kiinnostuneita "siinä mielessä":)

• Hyvä konsti
        eivälttämättä... kirjoitti:

Ei toimi tuo erisukupuolta-juttu aina. Itsellä on narttu joka on kohtelias ja leikkisä lähes jokaiselle nartuille mutta pojille ärisee etenkin jos ovat yhtään kiinnostuneita "siinä mielessä":)

Tää mun urokseni on kyllä kesyttänyt yhtä lukuunottamatta kaikki tämän kylän viileimmätkin nartut. Ne vaan leikkii aina ensin vaikeasti tavoiteltavaa, aivan kuten ihmisprinsessatkin, mutta todellisuudessa ne ovat vain kullinkipeitä, erityisesti tiettyinä aikoina vuodesta. Kun vaan ihmiset jaksaisivat odotella ja antaa koirien selvittää koirasuhteitaan, niin kyllä sieltä sen pienen ärhentelyn jälkeen löytyy se syväkin ystävyys ja leikit voi alkaa. Älä siis hötkyile vaikka narttusi vähän äristeleekin tai näyttelee hammastuksiaan, ellei se sitten ala urosta jostain syystä häiritsemään. Toki, uroksen omistajakin voi vähän ohjata koiransa mielenkiintoa muuhunkin kuin siihen pimslooraan.

• AP:lle

Et tehnyt mitään väärin. Sillä naisella tais olla tosi huono päivä tai mielenterveysongelma.

• omistaja outo joo

Varmaan molemmat, jotka johtuu huonosti koulituista koirista, jotka taas johtuu laiskasta omistajasta.Kinkkinen oravanpyörä pyörii, eikä loppua näy.

• Kaatjusska

Ikävää, ettei tuo ulkoiluttaja voinut vastata ihan asiallisesti sen kieltävän vastauksensa. Minusta on mukavaa, kun isot koirani voivat silloin tällöin tervehtiä muita koiria, niin pieniä kuin isojakin. En kuitenkaan ehdottele tervehtimistä silloin, kun olen yksin liikkeellä koirien kanssa enkä myöskään ehdottele tervehtimistä useamman koiran ulkoiluttajalle. Tämä siksi, että monen koiran hihnat saattavat sotkeentua ja silloin jos kemiat ei toimikaan, koira ei pääsekään halutessaan heti peruuttamaan.

• sakemannipojan isi

Mulla ainakin ison koiran kanssa menossa koulutus, että ohi vaan. Eikä jäädä jutustelemaan. Sen pitää oppia, että ohi mennään, KUN MINÄ SANON.

Ehkä tuolla kohtaamallasi naisella samaa. Tottakai pitää sivistyneesti sanoa, mikä meininki. Mutta jos sillä oli huono päivä? Armahdetaan toisiamme, virheitä teemme kaikki.

Mulla tilanne se, että lähes kaikki koirakot pelkäävät meitä, vaikka ei mun koira ole ikinä aloittanut rähinää, vastaa kyllä noille pienemmillekin. Ja sitten ollaankin ihmeissään, kun 45 kiloo 70 sentin korkeudella pelkkää lihasta haluaa mennä suua auki 'treffaamaan'. Voi olla yksi puraisu, ja pieni vainaa. Sitä en toivo kenellekään pikkukoiran emännälle/isännälle.
      Siksi ymmärtäkää, en ole epäsosiaalinen, yritän välttää vaaratilanteita.

• 34567uiolkjh

No ompa haastava koira sulla.Mites jos kompastut, tai koirasi muuten karkaa, miten käy vastaantulevalle turrelle?

• huooohhhhhhhhh
        34567uiolkjh kirjoitti:

No ompa haastava koira sulla.Mites jos kompastut, tai koirasi muuten karkaa, miten käy vastaantulevalle turrelle?

Ainahan noita vahinkoja sattuu, että toinen koira, rodusta riippumatta, voi hyökätä toisen koiran päälle. Koiratkin ovat yksilöitä, eikä kaikki vaan siedä toisia. Toki siinä on koirasta pidettävä huoli ettei se omin päin mihinkään pääse, ja sen pitäisi ollakin helppoa. Idioottimaista kauhistelua tuollainen, voi voi jos kompastut tai jos tuo karkaa niin miten käy?!?!1

• soveltumattomat pois
        huooohhhhhhhhh kirjoitti:

Ainahan noita vahinkoja sattuu, että toinen koira, rodusta riippumatta, voi hyökätä toisen koiran päälle. Koiratkin ovat yksilöitä, eikä kaikki vaan siedä toisia. Toki siinä on koirasta pidettävä huoli ettei se omin päin mihinkään pääse, ja sen pitäisi ollakin helppoa. Idioottimaista kauhistelua tuollainen, voi voi jos kompastut tai jos tuo karkaa niin miten käy?!?!1

Idiottimaisten omistajien vuoksi, lehdissä on jatkuvasti noita koirien aiheuttamia hyökkäyksiä, ja lehtiin päätyy vain pieni osa.
        Jos omistaja olisi vastuullinen, hän estäisi moisen.
        Koulutus, tukevat hihnat, kuonokopat, tai osaamattomana luopuu koirasta.
        Näin, ehkäistäisiin kaikki hyökkäykset.
        Kyllä omistaja tietää, jos koiransa on riski muille ihmisille tai koirille, kannattaisi myös estää ennakkoon ne tulevat ongelmat.Kaikki koirat eivät sopeudu yhteiskuntaan, vaan ovat muille vaaraksi.
        Olisi hyvä että koirat pitäisi testauttaa, vaaralliset yksilöt poistaa joukosta.
        Varmasti se auttaisi löytämään koulutusmotivaatiota paremmin laiskoiltakin omistajilta.Ja rodun valintaa harkittaisiin tarkemmin.Kun epäonnistuttuaan, joutuisi luopumaan vaarallisesta koirastaan.

• 20+1
        soveltumattomat pois kirjoitti:

Idiottimaisten omistajien vuoksi, lehdissä on jatkuvasti noita koirien aiheuttamia hyökkäyksiä, ja lehtiin päätyy vain pieni osa.
        Jos omistaja olisi vastuullinen, hän estäisi moisen.
        Koulutus, tukevat hihnat, kuonokopat, tai osaamattomana luopuu koirasta.
        Näin, ehkäistäisiin kaikki hyökkäykset.
        Kyllä omistaja tietää, jos koiransa on riski muille ihmisille tai koirille, kannattaisi myös estää ennakkoon ne tulevat ongelmat.Kaikki koirat eivät sopeudu yhteiskuntaan, vaan ovat muille vaaraksi.
        Olisi hyvä että koirat pitäisi testauttaa, vaaralliset yksilöt poistaa joukosta.
        Varmasti se auttaisi löytämään koulutusmotivaatiota paremmin laiskoiltakin omistajilta.Ja rodun valintaa harkittaisiin tarkemmin.Kun epäonnistuttuaan, joutuisi luopumaan vaarallisesta koirastaan.

Enpä usko, että sinä itsekään tulet kaikkien kanssa toimeen? Tai ehkä tulet, pakosta. Koiraa ei voi kuitenkaan pakottaa tykkäämään muista ja pakottaa tulemaan muiden kanssa toimeen, sen luonto ei taivu kuten ihmisen, koira ei tykkää toisesta koirasta omistajan mieliksi.

On oikeasti vihaisia, koira-aggressiivisia koiria, jotka ovatkin vaaraksi muille koirille koska ovat osaamattomissa käsissä. Sellaisia ei pitäisi ollakaan, totta.

Mutta sitten on myös rotuja, joiden rotumääritelmään, ominaisuuksiin ja perimään kuuluu jonkinasteinen vieraskoira-aggressio. Se eroaa aiemmin mainituista, vihaisista koirista. Esimerkiksi, minun koira on riski vieraille, dominoiville uroksille, sillä se ei niistä pidä jos sellainen rupeaa koiralle kukkoilemaan, se pistää kukkoilijan matalaksi. Se ei alistu toisille koirille. Tällaiset koirat, mitä löytyy sitten aivan joka rodusta muutenkin, luetaan liian helposti tuohon ääripään vihaisiin koiriin, jotka luokitellaan vaarallisiksi jne. Että teidän pitäisi nähdä näiden koirien ero.
        On oikeasti vihaisia koiria jotka eivät suvaitse ketään eikä mitään koiraa, ja sitten toisenlaisia, joille vaikkakin vaan se oma sukupuoli on se punainen vaate.
        Yleensä tuomitaan koira kuin koira, perehtymättä enempää sen käytöksen syihin ja taustaan.

• voimakoira
        20+1 kirjoitti:

Enpä usko, että sinä itsekään tulet kaikkien kanssa toimeen? Tai ehkä tulet, pakosta. Koiraa ei voi kuitenkaan pakottaa tykkäämään muista ja pakottaa tulemaan muiden kanssa toimeen, sen luonto ei taivu kuten ihmisen, koira ei tykkää toisesta koirasta omistajan mieliksi.

On oikeasti vihaisia, koira-aggressiivisia koiria, jotka ovatkin vaaraksi muille koirille koska ovat osaamattomissa käsissä. Sellaisia ei pitäisi ollakaan, totta.

Mutta sitten on myös rotuja, joiden rotumääritelmään, ominaisuuksiin ja perimään kuuluu jonkinasteinen vieraskoira-aggressio. Se eroaa aiemmin mainituista, vihaisista koirista. Esimerkiksi, minun koira on riski vieraille, dominoiville uroksille, sillä se ei niistä pidä jos sellainen rupeaa koiralle kukkoilemaan, se pistää kukkoilijan matalaksi. Se ei alistu toisille koirille. Tällaiset koirat, mitä löytyy sitten aivan joka rodusta muutenkin, luetaan liian helposti tuohon ääripään vihaisiin koiriin, jotka luokitellaan vaarallisiksi jne. Että teidän pitäisi nähdä näiden koirien ero.
        On oikeasti vihaisia koiria jotka eivät suvaitse ketään eikä mitään koiraa, ja sitten toisenlaisia, joille vaikkakin vaan se oma sukupuoli on se punainen vaate.
        Yleensä tuomitaan koira kuin koira, perehtymättä enempää sen käytöksen syihin ja taustaan.

Ongelma on koira-agressiiviset hyvät rodunomaiset koira väärissä käsissä. Ja toinen ongelma nämä kaikkien kaveri-koirarotujen omistajat, joiden mielestä muunlaiset koira ovat hulluja. Vahvojakin koiria tarvitaan.

• Hussikamettää
        voimakoira kirjoitti:

Ongelma on koira-agressiiviset hyvät rodunomaiset koira väärissä käsissä. Ja toinen ongelma nämä kaikkien kaveri-koirarotujen omistajat, joiden mielestä muunlaiset koira ovat hulluja. Vahvojakin koiria tarvitaan.

"Vahvojakin koiria tarvitaan. "

Mihin muka? Ei ainakaan ihmisten ilmoille sellaisia...

• hus, hus ....XD
        20+1 kirjoitti:

Ei mielestäni pitäisi ottaa vieraskoiraagrea koiraa alueille, jossa se joutuu jatkuvasti kohtaamaan "vihollisensa".

Minulla on koira,joka käyttytyy hienosti jokapaikassa.Pitää kaikista hyvin käyttäytyvistä koirista.Voi siis antaa haistella ja leikkiä taluttimessa sellaisten kanssa.En vie sitä rähjääjien luo, eikä se niiden luo itse haluakkaan.
        Mutta, koirani ei ole alistuvaa sorttia, ja tiedän, ettei selkäänsä ottaisi.Vaan alistaisi rähjääjän suurella voimallaan ja kropallaan, jos sellainen tilanne tulisi.

Minä nautin hyvin käyttäytyvästä koirasta, jota voi viedä mihin vain.Mutten riskeeraa sitä agrejen vuoksi, vaan huolehdin parhaani mukaan, että rähisijät eivät sen rauhaa häiritse.

Irtokoirista en pidä, nistä on joskus riesaa, kun saa kyörätä niitä pois oman kimpusta.Koirani ei siis kyörää niitä, vaan minä XD

• voimakoira
        Hussikamettää kirjoitti:

Työhön. Ja voivat olla ihmisten ilmoilla, kun ovat hanskassa. Ja jos joku tulee itse tai päästää oman koiransa tuntemattoman koiran luo ilman omistajan lupaa, syyttäköön itseään.

• voimakoira
        hus, hus ....XD kirjoitti:

Ei mielestäni pitäisi ottaa vieraskoiraagrea koiraa alueille, jossa se joutuu jatkuvasti kohtaamaan "vihollisensa".

Minulla on koira,joka käyttytyy hienosti jokapaikassa.Pitää kaikista hyvin käyttäytyvistä koirista.Voi siis antaa haistella ja leikkiä taluttimessa sellaisten kanssa.En vie sitä rähjääjien luo, eikä se niiden luo itse haluakkaan.
        Mutta, koirani ei ole alistuvaa sorttia, ja tiedän, ettei selkäänsä ottaisi.Vaan alistaisi rähjääjän suurella voimallaan ja kropallaan, jos sellainen tilanne tulisi.

Minä nautin hyvin käyttäytyvästä koirasta, jota voi viedä mihin vain.Mutten riskeeraa sitä agrejen vuoksi, vaan huolehdin parhaani mukaan, että rähisijät eivät sen rauhaa häiritse.

Irtokoirista en pidä, nistä on joskus riesaa, kun saa kyörätä niitä pois oman kimpusta.Koirani ei siis kyörää niitä, vaan minä XD

Aggrekin koira ohittaa hyvin, jos se on koulutettu. Mutta kenenkään ei pidä olla niin typerä, että päästää omansa sen iholle. Ohitetaan puolin ja toisin.

• oletteko tyhmiä?
        Hussikamettää kirjoitti:

poliiseillekin vaa spanieleja nuolemaan rosvojen naamat. :D

• hahhhaa
        Hussikamettää kirjoitti:

No niin heti joku sankari tuli vinkumaan, kun on olemassa koiria, vahvoja niin fyysisesti kuin henkisestikin.

• 17+7
        hus, hus ....XD kirjoitti:

Kyllä vieraskoira-aggret pärjäävät ihan kaupungeissakin. Mitään haittaa ei ole niin kauan, kun omistaja hallitsee koiransa, ei tahalteen vie sitä puistoihin tai toinen koira tunge väkisin iholle. Että älkää koskaan päästäkö omaa kultamussukkaanne kysymättä toisten luo. Vaikka oma koirasi tykkäisi kaikista, niin se toinen välttämättä ei, eikä tarvitsekaan. Ikävää, että harva kultamussukan omistaja sitä ymmärtää, vaan vaativat että kaikki tykkää kaikista, etenkin siitä omastaan.

• voimakoira
        hahhhaa kirjoitti:

No niin heti joku sankari tuli vinkumaan, kun on olemassa koiria, vahvoja niin fyysisesti kuin henkisestikin.

Aina on myös sankareita, jotka luulee, että kaikki epäsosiaalisuus on päävikaa.

• Li..
        voimakoira kirjoitti:

Jokainen tietämäni vahva koira on vain tavallinen perhekoira :/ eihän siinä mitään jos se on hallinnassa mutta harvassa ne on jotka oikein jotain työtä tekisi

• voimakoira
        Li.. kirjoitti:

Jokainen tietämäni vahva koira on vain tavallinen perhekoira :/ eihän siinä mitään jos se on hallinnassa mutta harvassa ne on jotka oikein jotain työtä tekisi

Nimenomaan hallinta on se ydinasia. Minä tunnen työ-, harrastus- ja perhekoiria.

• jazz2

Mä en halua että mua tai koiriani häiritään lenkillä. Se että omistaa koiran ei tee meistä kaikista koiranomistajista mitään yhtä suurta kivaa perhettä. Sen sijaan että häiritset vastaantulijoita, koita sopia jossain koirafoorumeilla jtn treffejä tai mene puistoon tutustumaan, voitte varmasti sitten kävellä toisianne päin ja harjotella ihan mitä ikinä keksittekin. On silkkaa painajaista jäädä junttien mottiin kuuntelemaan epäkiinnostavia koirajorinoita, en ihmettele yhtään että joskus heittää punaselle kun niitä hätistelee.

• Pro koirat

Jos joku kohteliaasti kysyy että haluaakos sinun koirasi haistella, niin mikä estää sanomasta että kiitos, meette nyt ohi vaan? Tai jos pelkäät joutuvasi itsekin haastatelluksi samalla, sanot vaikka että ihan pikaset haistelut onnistuu. Tai sitten vain teet siinä lähtöä jo pikku hiljaa saman tein eteenpäin, niin toinen huomaa ettei siihen sen pidemmäksi olla jäämässä. Itse teen näin, jos ei kiinnosta paikalle jäädä, syystä tai toisesta.

Omien kokemusteni mukaan selkeä leijonanosa koirista kuitenkin haluaa toisiaan moikata, joten se on aika luonnollista että näitä kysymyksiä tai pysähtymisiä tulee, enkä pidä sitä häiritsemisenä.. itse ainakin koen että se ei ole keneltäkään pois, siis lähinnä koiria ajattelen. Jotkut ohitetaan aina, jotkut moikataan nopeasti vaan, ja joidenkin kanssa turistaankin tovi, ei ongelmaa.

Kaikki ei voi olla sosiaalisia ihmisiä, ja niitä mahtuu toki meihin koiranomistajiinkin, mutta en jätä kysymättä vaan sen takia, että jotkut eivät halua pysätä, tai koiralleen suoda edes pikaista haisteluhetkeä. Toiset on kovasti itseriittoisempiakin kuin toiset. Me tarvitaan "apua" tässä lajissa ulkopuolelta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7445
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      96
      5384
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      257
      4585
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4485
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      62
      3247
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      49
      2675
    7. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2348
    8. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2322
    9. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      49
      2303
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2174
    Aihe