Sierra ei lämpene

Tero

2.0 sierra vm. 89 moottori ei lämpene kunnolla, ja lämpöä ei tule sisälle nimeksikään termostaatti ja jäähdytysnesteet on vaihdettu.

Alempana oli puhetta escon tapauksessa termostaattikotelolle tulevan putken muovihelmestä ja sen puuttumisesta. Olisiko kenelläkään omakohtaista kokemusta asiasta, miten voin tarkistaa onko helmi paikallaan? Mistä uuden saa hankittua tilalle? Kiitos etukäteen.

11

3567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jukkis

      Elikyseessä on eri rakenne.Lämppärin kenno saattaa eli ajan myötä tukkeutunut,eikä oikein anna enää lämpöjä,toki vain arvailua.
      Mutta sitä helmeä ei OHC tai Dohc koneen termarikopasta löydy.

      • JuV

        Jos ymmärsin oikein sulla ei tule ilmaa sisälle kunnolla.. Vai onko vika ilman lämmössä.. Mulla oli sierrassa vikana se ettei ilmaa tullu sisään juuri yhtään ja vika oli lämmitys laitteessa.. Se voi olla lahes jumissa! Termostaatin vaihto yms ei silloin vaikuta.. Vika termostaatissa, jos moottori lämpenee liikaa tai liian vähän..


      • Tero
        JuV kirjoitti:

        Jos ymmärsin oikein sulla ei tule ilmaa sisälle kunnolla.. Vai onko vika ilman lämmössä.. Mulla oli sierrassa vikana se ettei ilmaa tullu sisään juuri yhtään ja vika oli lämmitys laitteessa.. Se voi olla lahes jumissa! Termostaatin vaihto yms ei silloin vaikuta.. Vika termostaatissa, jos moottori lämpenee liikaa tai liian vähän..

        Ongelma onkin juuri se, että koko kone pysyy viileänä ja mittarissa lämmöt ei nouse normaalille tasolle, vaikka ajaa pidemmänkin tovin. Lämpöä ei riitä sisätiloille, kun sitä ei ole riittävästi koko jäähdytysjärjestelmässä. Painotan vielä, että vesi ja termari on uusittu ja ok.


      • uolevi
        Tero kirjoitti:

        Ongelma onkin juuri se, että koko kone pysyy viileänä ja mittarissa lämmöt ei nouse normaalille tasolle, vaikka ajaa pidemmänkin tovin. Lämpöä ei riitä sisätiloille, kun sitä ei ole riittävästi koko jäähdytysjärjestelmässä. Painotan vielä, että vesi ja termari on uusittu ja ok.

        tutun tanessa ei meinannu kans lämmöt nousta mutta se siitä vähän ajan päästä leipaskin.


      • Tero kirjoitti:

        Ongelma onkin juuri se, että koko kone pysyy viileänä ja mittarissa lämmöt ei nouse normaalille tasolle, vaikka ajaa pidemmänkin tovin. Lämpöä ei riitä sisätiloille, kun sitä ei ole riittävästi koko jäähdytysjärjestelmässä. Painotan vielä, että vesi ja termari on uusittu ja ok.

        Yli 10-vuotta aikoinaan Sierran kanssa puuhanneena tuli ensimmäisenä mieleen temostaatin kotelon välinen n. 5mm paksu kumitiiviste.
        Itellä oli samat oireet js syy oli se että termostaattikotelo aikaa myöten hapettui siitä tiivisteen alta ja se vihreä mössö oli pullauttanut tiivisteen paikoiltaan
        Pitäväksi sen sai kun hankki uuden tiivisterenkaan ja laittoi sen tiivisteliimalla kiinni koteloon. Liimalla siksi koska koteloon oli syöpynyt syviä koloja ja muuten ei olisi saanut pitämään.

        Olethan myös ilmannut jäähdytysjärjestelmän siitä termarikotelon yläreunassa olevan kumitulpan kautta.

        Toinen syy siihen että lämpöä ei tule sisälle on tukkoon hapettunut lämmityslaitteen kenno.
        Tukkeutuu jo 10-vuotta vanhassa niin että ei tule kuin pieni henkäys lämmintä vaikka mootori olisi kuuma.


      • Rakentelija kirjoitti:

        Yli 10-vuotta aikoinaan Sierran kanssa puuhanneena tuli ensimmäisenä mieleen temostaatin kotelon välinen n. 5mm paksu kumitiiviste.
        Itellä oli samat oireet js syy oli se että termostaattikotelo aikaa myöten hapettui siitä tiivisteen alta ja se vihreä mössö oli pullauttanut tiivisteen paikoiltaan
        Pitäväksi sen sai kun hankki uuden tiivisterenkaan ja laittoi sen tiivisteliimalla kiinni koteloon. Liimalla siksi koska koteloon oli syöpynyt syviä koloja ja muuten ei olisi saanut pitämään.

        Olethan myös ilmannut jäähdytysjärjestelmän siitä termarikotelon yläreunassa olevan kumitulpan kautta.

        Toinen syy siihen että lämpöä ei tule sisälle on tukkoon hapettunut lämmityslaitteen kenno.
        Tukkeutuu jo 10-vuotta vanhassa niin että ei tule kuin pieni henkäys lämmintä vaikka mootori olisi kuuma.

        "temostaatin kotelon" siis tarkoitin termostaatin JA kotelon välinen tiiviste.

        Oletko kädellä kokeillut ylävesi letkua onko kuuma?
        Voi olla myös lämpömittarin anturi sökö. Ja jos sattuu että edellinen omistaja on laittanut väärän arvoisen anturin niin mittari fuskaa. Antureita on ainakin kymmentä eri arvoista ja jopa Ford huollossa pähkäillään mikä anturi kuuluu juuri tähän autoon.


      • ........
        Tero kirjoitti:

        Ongelma onkin juuri se, että koko kone pysyy viileänä ja mittarissa lämmöt ei nouse normaalille tasolle, vaikka ajaa pidemmänkin tovin. Lämpöä ei riitä sisätiloille, kun sitä ei ole riittävästi koko jäähdytysjärjestelmässä. Painotan vielä, että vesi ja termari on uusittu ja ok.

        kokemusta on samasta vaivasta .KÄYTTÄKÄÄ aina alkuperäistä termaria toimii parhaiten eikä tarvi joka vuosi vaihtaa. tarvike termarit osaa kyllä aueta oikeassa lämpötilassa,mutta ei osaa mennä kiinni, on kokeiltu lämmittämällä kattilassa.


    • Voorti

      Termostaattikotelo, termostaatti ja lämpötila anturin vaihto.
      Noin 400 euron remontti jos korjaamolle vie. Osat parinsadan kieppeillä.

      • Häh-mitä

        Vai osat 200e, Motonetissä vedenlämpötilan anturi:5,80e Termostaatti:6,50 ja
        kumitiiviste:1e Yht: 13,30e ja näppärä mies vaihtaa nämä 1/2 tunnissa.

        Jos on täysin poropeukalo niin voihan sen viedä merkkiliikkeeseen ja maksaa
        maltaita mutta valinta on jokaisen oma.


    • nainen ratissa

      Eli siis mun sierra puhaltaa lämmintä tyhjäkäynnillä mutta ei enää kun lähden ajamaan. Missä siis vika ??

      • 60v

        ohc-ilmataan siten, ota vesipumpun päältä( namiskuukkeli) pieni kunitulppa pois ja lisää nestettä niin paljon kunnes tulee putkesta ulos, sitten vain tulppa paikolleen, ja se on siinä,tietenkin pitää vaihtaa uusi termari ja termarin alle uusi kumi, 2ohc:tä 14 vuotta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      279
      686
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      614
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe