Buster R ja Mini Buster

Mökkiveneeksi

Mistä mahtaisi saada Buster R ja Mini Buster veneiden teknisiä tietoa. Busterin kotisivulla on näistä veneistä vain hyvin vähän tietoja kuten pituus, leveys, paino, max koneteho. Kiinnostaisi tietää näistä veneistä peräpeilin korkeus (lyhyt- vai pitkärikinen moottori), nopeus eri konetehoilla, ohjauskaapeleiden pituudet, onko veneen reunoissa kelluntamateriaalia jne. Nämä veneet vaikuttavat nykyisiin vastaavan kokoluokan Bustereihin nähden hyvin kevyiltä. Miksi ? Onko tehty ohuemmasta alumiinista ? Onko 20 hv moottori liian pieni Buster R:ään ja vastaavasti liian suuri Mini Busteriin ? Buster R on niin kevyt vene (kevyempi kuin Buster S tai Sun Buster) että 1-2 päällä ajettaessa voisi kuvitella sen kulkevan riittävästi jo 20 heppasella.

Kiitoksia tiedoista.

7

16494

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim

      Miksi juuri noita haluat? Ovat hyvin kalliita ikäisikseen, mutta varsin surkeita veneitä.

      Kumpikaan noista ei montaa vuotta kestänyt ehäjänä suositeltua konetehoa. Perälaudat hajoavat, pohjan niitit löystyvät jne. Molemmat veneet olivat vain lyhytperäiselle koneelle.

      Molemmat kulkevat pitkällä vesilinjalla huonon runkomuodon takia, joten ovat varsin hitaita teho/paino -suhteeseen nähden. Mini kulkee 10 hv koneella 13-18 kn merkistä ja mallista riippuen ja 20 hv koneella 28-30 kn. Molemmat 1-2 h kuormalla. R taas kulkee 20 hv koneella ~22 kn ja 40 hv koneella niukasti yli 30 kn.

      Veneen reunoissa on kellukkeet ja pohjalla vain puuritilät jäykisteiden päällä. Uppoaa aika syvälle (kone voi kärsiä), jos tyhjennysproppu unohtuu auki ja kun niitit vuotavat.

      20 hv moottori on aika sopiva R:ään. Sillä se nousee plaaniin 4-5 hengen kuormallakin auttavasti. 40 hv konekin OK, mutta jo yli suosituksen ja pienikin aallokko tekee nopeuslisän käyttökelvottomaksi.

      Mulla oli Mini 20 hv moottorilla. Oli aika hurja yhdistelmä, koska vene on kevyt, ottaa tuuleen kiinni, huono aallokossa jne. Plaaninlähtö piti aina tehdä myötätuuleen jne. Moni muu yhtä nopea yhdistelmä on paljon käyttökelposempi ja turvallisempi. Max. suositeltu oli 15 hv.

      Osta ihmeessä joku muu ellet saa puoli-ilmaiseksi. Vanhemmat Kellot ovat paljon parempia (hitsattuja, parempi runkomuoto ja laatu). Myöskin monet tuonajan lasikuituveneet ovat parempia.

      Painoerosta osa tulee varusteista, mutta onhan rungot kaikissa veneissä jykevempiä. 70-luvun veneissä pohjan ja perälaudan hajoamiset ovat arkipäivää, muttei onneksi nykyisissä. Itsetyhjentyvyys ja kaksikuorisuus muutenkin nostaa myös painoa.

      • Ykä

        > Kumpikaan noista ei montaa vuotta kestänyt
        > ehäjänä suositeltua konetehoa. Perälaudat
        > hajoavat, pohjan niitit löystyvät jne.

        Joo, täsmälleen samat kokemukset.

        > Molemmat veneet olivat vain lyhytperäiselle
        > koneelle.

        Mini oli vain lyhytperäinen. R:ää sai sekä lyhyt että pitkäperäisenä. Lyhytperäinen oli aika kurja aallokossa kalastaessa, kone ui helposti. Ittellä pitkä.

        > Molemmat kulkevat pitkällä vesilinjalla huonon
        > runkomuodon takia, joten ovat varsin hitaita
        > teho/paino -suhteeseen nähden. Mini kulkee
        > 10 hv koneella 13-18 kn merkistä ja mallista
        > riippuen ja 20 hv koneella 28-30 kn. Molemmat
        > 1-2 h kuormalla. R taas kulkee 20 hv koneella
        > ~22 kn

        23 Johnson 20:sella lehtien testien mukaan. Omat mittaukset eri yksilöillä. 22 ja 24 kn. 25hv kuskasi noin 26 kn.

        > ja 40 hv koneella niukasti yli 30 kn.

        Valmistajan tehosuositus loppui 35 hv, joka vastasi nykypäivän 30hv. Koska rungot ei oikein kestäneet edes 20 hv, ei 40 ole mitään järkeä. Lisksi veeneestä tuli järjettömän peräpainoinen.

        > Veneen reunoissa on kellukkeet ja pohjalla
        > vain puuritilät jäykisteiden päällä. Uppoaa
        > aika syvälle (kone voi kärsiä), jos
        > tyhjennysproppu unohtuu auki ja kun niitit
        > vuotavat.

        Just noin.

        > 20 hv moottori on aika sopiva R:ään. Sillä se
        > nousee plaaniin 4-5 hengen kuormallakin auttavasti.

        Noh, kyllähän se esim 82-mallin Johnson 20 nousi liukuun vielä 4 aikuisen ja kahden pikkulapsen kuormalla, kun potkurina oli tuumaa pieninousuisempi huiska kuin vakio, mutta aikuisten henkilöiden keskipaino oli kyllä alle 70 kg ja tenavat semmosia 10-20kg. -79 mallin Johnson 20 ei jaksanut kunnolla edes 4 aikuisen kuormalla jos oli vähän tavaraa mukana. Kun poisti koneen kaasarista ylimääräisen kuristimen jolloin teho muuttui 25 hv, rupesi jaksamaan..

        > 40 hv konekin OK, mutta jo yli suosituksen ja
        > pienikin aallokko tekee nopeuslisän
        > käyttökelvottomaksi.

        Eihän sitä voinut käyttää kuin tyynessä..

        > Mulla oli Mini 20 hv moottorilla. Oli aika
        > hurja yhdistelmä, koska vene on kevyt, ottaa
        > tuuleen kiinni, huono aallokossa jne.
        > Plaaninlähtö piti aina tehdä myötätuuleen jne.
        > Moni muu yhtä nopea yhdistelmä on paljon
        > käyttökelposempi ja turvallisempi. Max.
        > suositeltu oli 15 hv.

        Samaa mieltä.

        > Osta ihmeessä joku muu ellet saa puoli-
        > ilmaiseksi. Vanhemmat Kellot ovat paljon
        > parempia (hitsattuja, parempi runkomuoto ja
        > laatu). Myöskin monet tuonajan lasikuituveneet
        > ovat parempia.

        > Painoerosta osa tulee varusteista, mutta onhan
        > rungot kaikissa veneissä jykevempiä. 70-luvun
        > veneissä pohjan ja perälaudan hajoamiset ovat
        > arkipäivää, muttei onneksi nykyisissä.
        > Itsetyhjentyvyys ja kaksikuorisuus muutenkin
        > nostaa myös painoa.

        Joo, kaksikuorisuus nimen omaa nostaa painoa, toisaalta valmistustekniikassa on siirrytty ruiskulaminointiin puhtaan käsilaminoinnin sijasta. Menetelmä on nopeampi kuin käsilaminointi, mutta se aiheuttaa samalla sen, että kuituja ei voi suunnata oikein parhaan lujuuden saamiseksi. Seurauksena keskiarvoltaan paksumman laminaatin käyttö, vaikka kriittiset kohdat eivät ole aiempaa lujempia. Osa saavutetusta työaikasäästöstä menee siis suurempaan materiaalimenekkiin ja veneestä tulee painavampi. Vaaditaan siis lisää tehoa saman nopeuden saavuttamiseksi, joten rasitukset kasvaa, joten......


    • TinoHill

      Hei!

      Mulla on Buster R ja siinä 40 Suzuki. Propulsen 17 " potkurilla 71 km/h.
      Kone ja vene on vuodelta 1985. Valitettavasti vene ei vuoda tippaakaan, vaikka siinä jo uudesta asti ollut sama hieman ylisuuri kone.
      Vene on järvikäytössä ollut koko ajan. En tiedä hakkaisiko merikäyttö sitten niitit löysiksi.
      Löystyneet niitit, lasikuitorutto jne. ovat veneen käyttäjän vastuulla. Joka veneen saa väärällä käytöllä ja hoidolla huonoon kuntoon.

    • Benqqu

      En tiedä mistä nuo painot noille vanhoille bustereille on repästy tehtaan sivuille.
      Itsellä vm 82 Buster (sisi sama kuin R mutta ilman ohjauspulpettia) johon olen lisännyt etu- ja takakannen alumiinilevystä , targakaaren ja keulakaiteen rosteriputkesta ja ohjauspulpetin alumiinlevystä. Kone Johnson 20 vm 98 (pitkäriki ja sähkökäynnistys. Veneen pistin puntariin täysin tyhjänä (ei pensaa tai akkua tai muita tarvikkeita) tänä kesänä- 280 kiloa. Kone on tuosta 52-54 kiloa, kannet, ohjauspulpetti ja kaaret maksimissaan 50 kiloa eli veneelle jää noin 180 kiloa (lisäksi oli vielä pohjaritilät poissa) Tehdas ilmoittaa 135 kiloa- eli minun laskujeni mukaan vene on noin 50 kiloa painavampi kuin mitä tehdas netissä ilmoittaa.
      Nopeutta olen saanut tuolla paketilla 26 (GPS)solmua- koneesta on kuristukset poistettu

      • Pölhis

        Eli kun kuristukset on poistettu, niin kone on kai 30hv?


      • Benqqu
        Pölhis kirjoitti:

        Eli kun kuristukset on poistettu, niin kone on kai 30hv?

        Noita on kuristettu sekä 25 että 30 hv koneista. Tämä koneyksilö on 38 mm (eli 30 hv) kaasarilla.
        Pakosarjakin on muutettu.
        Tehoja en ole mitannut.


    • xxx

      mökki veneenä esim. sunbuster r 30 kone on käypä ja näppärä paketti kivikkoiselle järvelle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      76
      3466
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1782
    3. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1092
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1065
    5. Mitä sä haluat?

      Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      923
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

      Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

      3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

      Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

      Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe