focuksen sisätilan lämmittimen asennus

Viltteri

Lohkolämmitin on jo, nyt pitäisi saada haaroitettua myös sisätilan lämmittimeen pistoke. Pystyykö homman tekemään itse, vai kannattaako viedä liikkeeseen? Kokemuksia?

5

5147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Focus -01

      Ensin täytyy tutkia kummanko merkkinen Defa vai Calix.

      Defa haaroitus-sarjaa löytyy esim. Halpa-Hallista 49e. Siinä on vielä johdot 1m 1m (olemassa on myös 0,5m 1m).

      Itse nuukailin edelisessä autossa (Escort) niin että hain tarvikeliikkeestä lohkolämmitin ja haaroitussarjan ja asennutin pelkästää lohkolämmitinelementin moottoriin Ford-huollossa (takuu säilyy) ja loput itse.

      • Viltteri

        Kiitokset vastauksista. Nyt olen havainnut toisen ongelman: pelaako Calix-lohkolämmittimeni ollenkaan? Moottorin lämpötilamittari ei aamulla ole hievahtanutkaan, vaikka piuha on pari tuntia tolpassa ollut kiinni. Eikös lämpötilan pitäisi olla jotakuinkin sama kuin vartin ajon jälkeen?


      • Viltteri kirjoitti:

        Kiitokset vastauksista. Nyt olen havainnut toisen ongelman: pelaako Calix-lohkolämmittimeni ollenkaan? Moottorin lämpötilamittari ei aamulla ole hievahtanutkaan, vaikka piuha on pari tuntia tolpassa ollut kiinni. Eikös lämpötilan pitäisi olla jotakuinkin sama kuin vartin ajon jälkeen?

        22-vuoden kokemuksella voin sanoa että lämpömittari ei nouse vaikka lämmittäisit viikon.
        Vesihän ei kierrä moottorissa kun se ei ole käynnissä tai jos kiertääkin (lämpöerojen/painovoiman johdosta) niin hyvin hyvin hitaasti.
        Autoa käyttäessä vesi lämpenee kauttaaltaan tasalämpöiseksi kun taas lohkolämmitin lämmittää pistemäisesti ja jos lämpömittarin anturi on kaukana lohkolämmittimestä niin anturi ei lämpene.

        Helpoiten lohkolämmitimen kunto selviää kun panee johdon seinään, avaa konepellin ja kuuntelee läheltä. Jos on kunnossa niin kuuluu vaimeaa ropinaa.

        Toinen konsti on kytkeä lämmitysjohto autoon kiinni ja mitata vastusmittarilla johdon siitä päästä joka normaalisti laitetaan sähköpistokkeeseen. Yleismittarin johdot kiinni pistokkeen kahteen tappiin, jos vastusta on niin kunnossa ja jos ei vastus mittari hivahdakkaan niin lohkolämmitin on sökö.

        PS: Lohkolämmitin on todella kestävä ja yleensä kestää auton iän. Tiedän tälläkin hetkellä 18-vuotta vanhan Escortin jossa on yhtävanha lohkolämmitin ja toimii.


      • Vaihdattanut
        Rakentelija kirjoitti:

        22-vuoden kokemuksella voin sanoa että lämpömittari ei nouse vaikka lämmittäisit viikon.
        Vesihän ei kierrä moottorissa kun se ei ole käynnissä tai jos kiertääkin (lämpöerojen/painovoiman johdosta) niin hyvin hyvin hitaasti.
        Autoa käyttäessä vesi lämpenee kauttaaltaan tasalämpöiseksi kun taas lohkolämmitin lämmittää pistemäisesti ja jos lämpömittarin anturi on kaukana lohkolämmittimestä niin anturi ei lämpene.

        Helpoiten lohkolämmitimen kunto selviää kun panee johdon seinään, avaa konepellin ja kuuntelee läheltä. Jos on kunnossa niin kuuluu vaimeaa ropinaa.

        Toinen konsti on kytkeä lämmitysjohto autoon kiinni ja mitata vastusmittarilla johdon siitä päästä joka normaalisti laitetaan sähköpistokkeeseen. Yleismittarin johdot kiinni pistokkeen kahteen tappiin, jos vastusta on niin kunnossa ja jos ei vastus mittari hivahdakkaan niin lohkolämmitin on sökö.

        PS: Lohkolämmitin on todella kestävä ja yleensä kestää auton iän. Tiedän tälläkin hetkellä 18-vuotta vanhan Escortin jossa on yhtävanha lohkolämmitin ja toimii.

        Ostin käytetyn -95 voortin, onneksi testasin lämmittimen, kun ei ääntä alkanut kuulumaan, kokeilin vastusmittarilla suoraan pistorasian tinneistä, ei vastusta. Sain uuden asennettuna tilalle kun olin ostanut merkkiliikkeestä. En tutkinut tarkemmin vikaa, olin tyytyväinen kun sain nykyaikaisen "pikkupistokkeellisen" lämppärin ja roikan, lisäksi pyysin tarkistaan samalla termarin, anturin ja kuskin penkinlämmittimen. Kaikki nuo uusittiin mukisematta, joten olen tyytyväinen palveluun, sain sijaisauton korjauksen ajaksi. Toisaalta ollut yli 15v vanhoja autoja, joissa lämppäri toimi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      279
      686
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      614
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe