Morjesta!
Kyselisin sellaista, kannattaako minun kääntyä tilanteessa ulosoton puoleen ja maksella heille velkaa.
Minulla on velkaa n. 3400€ tällä hetkellä. Muutama perintäkirje tulee viellä jonka jälkeen velat nousisivat 3600-3800€ kieppeille. Mistään järkyttävästä summasta siis ei ole kyse, tosin tässä elämäntilanteessa se tuntuu isolla summalta.
Yksikään lasku ei siis ulosotossa ole, vaan perintäfirmojen kautta hakevat viellä saatavia.
Aloin vain pohtimaan, olisiko minun järkevintä "heittää" kaikki perintälaskut ulosottoon ?
Tilanteeni siis on se, että saan vain ja ainoastaan työttömyysturvaa joka on verojen jälkeen 522€, vuokraa tuosta pitää itse maksaa n. 110€.
Tämän hetken maksusuunnitelmilla maksaisin perintäfirmoille 233€/kk,
tosin tuon isoimman laskun kanssa en edes ole tehnyt maksusuunnitelmaa (1800€).
Jos minulla on esim jostain tietystä firmasta 1000€ maksuja makasamatta, joka koostuu 7eri laskusta, tullaanko ulosotossa käsittelemään jokainen lasku erikseen ja lyömään kaikki kulut ja korot jokaiseen laskuun erikseen ?
Ja kauanko menee, että perintäfirmat itse laittavat nuo laskut menemään ulosottoon ?
Toivottavasti tekstistä sai edes vähän selkoo, ja kiinni siitä mitä hain :)
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, eläkää järkevästi ja viisasti!
Hyvää uutta vuotta.
Kannattaako siirtyä ulosoton puoleen ?
6
246
Vastaukset
- zx11
Muista että kun päästät velan ulosottoon niin velan lisäksi siinä on jäljellä oleva velka käräjöintikulut viivästyskorot ja perintäkulut. 100€ velasta tulee uo:ssa 300-400€. Kaikki velat eritellään eli 7 eri velasta tulee 7×300-400€. Ehkäpä sun tuloilla ei maksella uo-velkoja vaan sut todetaan varattomaksi ja velat pakautuu velkojille odotteleen uusia aikoja.
- exulosotto
jos 3800e on velkaa, ulosotossa se meinaa n.10 000 euroa, joten tee hemmetissä se maksusuunnitelma ja elä vaikka kynsiä syömällä
Eipä noilla aloittajan tuloilla tehdä mitään realistisia maksusuunnitelmia. Ne olisi tehtävä niin pieniksi että perintäfirmoilla ei ole intressejä vuosikausien maksusuunnitelmiin. Tälläkin hetkellä käyttövarasi on 412€ josta menee vielä 233€ velkojen hoitoon. Elät siis 179€/kk. Nytkin siis aika kituuttamista. Noilla tuloilla saa uo:sta varattomuusmerkinnän, et siis maksa mitään veloistasi vaan ne jäävät kasvamaan korkoa määräämättömäksi ajaksi.
Itse tekisin niin että isoimmat laskut ulosottoon (1800€) ja makselisin noita pienimpiä (yht 233€) pois suunnitelman mukaan mikäli vaan tulet oikeaasti toimeen 179€/kk. Siis minimoisin käräjien kautta menevät velat noiden kulujen takia. Oisko aika myös etsiä jokin duuni, ihan mikä vaan.- Näin nykyään
Jos päästät velat käräjille, tulee merkintä luottotietoihin. Kun velat menee ulosottoon, toteaa ulosottomies sut varattomaksi, koska noista tuloista ei voi ulosmitata. On liian vähäiset. Jos sulla ei oo merkittävää omaisuutta, niin uomies toteaa sut varattomaks ja saat jälleen uudet merkinnät luottotietoihin. Et mieti tarkkaan mihin ratkasuun päädyt.
Varattomuusmerkintä UMS poistuu kun kyseinen velka maksettu mutta jos mennyt käräjien kautta niin siitä tullut YVK pysyy sen 3-4v. Kannattaa ennakoida tuleva maksuhäiriömerkintä hyvissä ajoin. Näin kun tekee niin oikeastaan merkinnöistä luottotiedoissa ei juurikaan ole merkitystä. Samalla katkeaa lisävelanotto vuosiksi mikä on vain hyvä asia.
- Vode121
Ei muuten poistu (suppea merkintä kyllä maksun jälkeen). Sen sijaan jos UMS-asia maksetaan, voidaan luottotietoihin laittaa merkintä, että asia on hoidettu. Myös normaali 3v merkintä lyhenee 2 vuoteen. Tämän pätee toki vain uusimpien merkintöjen kohdalla...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412508Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101868Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse741816Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki821318- 651238
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171198TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161068Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901060Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42914- 71913