VILLASUKAT

Kotikutoja

Hej kaikki kutojat
Miten kudotte villasukkien pohjan saadaksenne siitä kestävän varsinkin kantapään osalta.
En kaipaa vastauksena "kudo rautalangasta tai teräsvillasta".
Kiitos asiallisista vastauksista.

20

5678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuloja1
    • patenttineule

      Patenttineuleena kantapää on perinteisesti tehty ( tulee siis kaksinkertaisena ). Joskus teen myös sukan pohjan samalla tavalla, tulee lämpimämpi.

    • harrastelij

      Sukkalankana kannattaa käyttää lankaa, jossa on mukana vähän akryylia, kestää paremmin. Siis ihan vähän, tyyliin 5 %. Ja tosiaan kaksinkertainen kantapää kannattaa opetella. Eli kantapäätä tehdessä etupuolella neulot kaikki oikein, takapuolella vuorotellen yksi nurin ja yksi nostetaan neulomatta.

      • Anonyymi

        Tai toistepäin oikealla nosto 1oikein nurjalla normaalisti nurjaa


    • Paree vaimo

      Eihän siinä muuta tarvi kuin vahvistettu kantapää vaan, googlaa vahvistettu kantapää. Ehkä jos haluaa sen "teräksisen kantapään" niin sitten vahvistettuna neulottu ja vahvikelankaa vielä mukaan?

    • hth**

      Kantalapun tekeminen vahvistettuna luonnollisesti auttaa - eli se perinteinen tapa, jossa oikealla puolella joka toinen silmukka nostetaan . Olen myös joskus lisännyt kantalappua tehdessä jotain vahvempaa ( keinokuitu) lankaa mukaan tai tehnyt kantalapun sekoitelangasta, jos sukkalanka itsessään on ollut täysvillaa.

    • sukanpohja on ainakin minulla aina samaa lankaa koko pohja. Kestää se niinkauan kun sukka on vanunut pieneksi.

      Itse kudon nykyään ohuesta langasta sukat koska se on pitäjien toivomus ja mahtuvat kenkään.

    • Huvikutoja

      Minäkin teen vahvistetun kantapään, hyväksi havaittu. Kestävyyttä lisää sekin jos neuloo hieman suositusta pienemmillä puikoilla. Varsinki Seiskaveikasta tehdyt sukat kannattaa tehdä vaikka 3,5 jopa 3 puikoilla vaikka olisikin normi kutomiskäsiala. Sukasta tulee napakampi, eikä "lörpähdä" niin helposti käytössä. Nallessakin käytän 2,5 puikkoa.

      Onnekseni tännekin tuli lankakauppa josta saa ohuita monia muitakin sukkalankoja kuin nuo em. Kokeiltu jo Fabelin print, Austerman step, Pallas, Maija, Janne ja Smart.

      Sukkien neulominen on rentouttavaa puuhaa. Mukavia neulomishetkiä kaikille!

    • jokuvaan3

      Tai sitten vetää kaksinkertaisella langalla koko pohjan. Ei tule ihan niin pehmeä mutta kestää.

      • ei ymmärrä

        Miten päällipuolella ylimääräinen lanka kuljetetaan?


      • lankalankaa
        ei ymmärrä kirjoitti:

        Miten päällipuolella ylimääräinen lanka kuljetetaan?

        Mitä? Ylimääräinen lanka? Pidä langat neuloksen sisäpuolella.


      • ymmällä
        lankalankaa kirjoitti:

        Mitä? Ylimääräinen lanka? Pidä langat neuloksen sisäpuolella.

        Niin jos siis jalkaterässä pitäisi neuloa jalkapohja kaksinkertaisella langalla, niin miten pyöröneuleessa Se lisälanka kulkee päälliosan puikoilla?


      • Mietityttää.

        Voisitko hieman täsmentää. Jos teet vain sen pohjan kaksinkertaisella langalla, miten ihmeessä se onnistuu? Sukathan neulotaan yleensä suljettuna neuleena ja silloinhan lanka jää aina odottamaan reunaan. Miten jatkat kun lanka on väärässä reunassa, kun teet seuravaa kerrosta? Jos neuloo edestakaisin onnistuu, mutta sukassa mietityttää.


      • kijukii

        Kyllä kantalappu ja kantapää kudotaan omana kokonaisuutena.


    • Minä kudon semmoisen "patenttikantapään" Siis oikea puoli kantalapusta kutomatta kudotaan,loppuun,,nurjalla kudotaan normaalisti, tulee hyvä ja vähän paksumpi.

    • Ennen vanhaan sukat neulottiin 100% villasta ja kantapäästä piti saada kestävä. Se siis neulottiin ns. vahvennetuksi kantapääksi, koska 100% villa ei kestä kulutusta juurikaan. Nykyään sukkalangat ovat villan ja polyamidin sekoitetta (yleensä 75%/25%) ja erittäin kestäviä. Eivät kulu todellakaan helposti puhki. En ymmärrä ollenkaan, miksi vahvennettua kantäpäätä nykyään neulotaan, koska langat ovat aivan erinlaisia kuin ko kantapään ohjeen "keksimisen" aikoihin. Minä neulon aina tiimalasikantapään, joka on helpoin, nopein ja istuu aina kantapäähän. Käytän päivittäin villasukkia, jotka on neulottu ohuesta langasta 2,5mm puikoilla. Vuosien varrella en ole saanut ainuttakaan paria puhki. Pois olen heittänyt, jos ovat nyppyyntyneet. Suomalaisia N:n lankoja en käytä ollenkaan, ovat niin huonolaatuisia.

      • harrastelij

        Tiimalasikantapää ei suinkaan istu jokaiseen jalkaan. Onnekas olet jos omaasi mahtuu. Minun korkealla jalkaterällä varustettuun jalkaan tiimalasikantapäästä ei kannata edes haaveilla.


    • kalastaja999

      laita kalastajalankaa mukaan niin johan kestää

    • neulomaan

      Sukan voi tehdä kauttaaltaan joka toinen krs akryylilankaa, joka toinen villasekoitelankaa. Sukat eivät myöskään luista lattioilla kävellessä. Langan vaihtumiskohta vaikka jalkapohjan puolelle.

      Neulomatta, neulotaan, aina tehty kantapää noin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1754
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      215
      1377
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      241
      1351
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      44
      1199
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      99
      1180
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1129
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1083
    8. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      151
      1068
    9. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      258
      1043
    10. Trallalaa kesä on

      Helteinen ja kuuma. Hyvää huomenta. ☀️😊🫶🏼🍍❤️🐦‍⬛
      Ikävä
      189
      883
    Aihe