Kirjoitan omasta ja mieheni puolesta.
Itse olen opiskelija, joten omat tuloni ovat pienet. Silti joudun maksamaan lähes kaikki yhteiset menomme - asumme yhdessä - koska mieheni palkka on mennyt samana päivänä kun on tullut. tällä tarkoitan siis ruokaa ja harrastuksia.
Hänellä on aivan kohtuullinen palkka, käteen tulee 1200 - 1400 euroa kuukaudessa.
menot ovat kuitenkin liian suuret...
Siis/ kk:
Elatusmaksu 113 €
Lainan korot ja lyhennys 280 €
Vuokra 400 €
Netti 50€
Matkat/ julkinen liikenne 40 €
Puhelin 35€
Stocman lasku 250 € (lentoliput Japaniin mieheni siskon luokse)
Tässä ne, jotka varmuudeksi tiedän. Kuitenkin tuntuu, että aina laskujen jälkeen tilillä on 6 € rahaa. Ja niin on ollut kaksi vuotta. Jokainen kuukausi on aina "vähän tiukempi". Kuinka voisin miestäni auttaa yhteisen taloutemme järjestämisessä? Hän ei polta eikä juo kummemmin, ei muutenkaan ole itsekäs ihminen. Itsestäni tuntuu pahalle, ettei hän osta koskaan itselleen mitään. Lisäksi oudolta tuntuu, että vaikka kuinka paljon sitä rahaa tulisi, aina on maksamattomia laskuja tai muuta johon kaikki rahat menevät. En edes ymmärrä mistä niitä myöhästyneitä laskuja ilmaantuu, kun koko ajan niin kovasti maksetaan!
Mitä minä voin tehdä?
APUA ja neuvoja!!!
10
2767
Vastaukset
- liikaa
>Stocman lasku 250 € (lentoliput Japaniin mieheni siskon luokse)
Heh... ton vois jättää väliin.- alkup.
Mieheni sisko on asunut Japanissa viimeiset kolme vuotta. Suomeen hän tulee jouluisin viikoksi.
Toki voisimme jättää tämän vierailun tekemättäkin.
Toisaalta tuntuu, että kun siitä matkasta hän on haaveillut kolme vuotta ja minä kaksi, niin se olisi mukava toteuttaakin jossain vaiheessa.
Olemme siis päätyneet siihen, että mieheni maksaa osamaksulla lentoja ja minä koitan kerätä rahaa matkakassaan.
- kokemusta on
Niinhän se pakkaa olemaan, että menot on aina ainakin yhtä suuret kuin tulot! Vertaa: kun muutat isompaan asuntoon, niin kohta senkin kaikki kaapit on täynnä, vaikka tavara ennen mahtui 30 neliötä pienempään asuntoon....
Mitä lainaa miehesi maksaa? Paljonko itse saat rahaa kuukaudessa?- alkup.
Mieheni maksaa kahta eri opintolainaa.
Omat tuloni ovat 404 €/kk ja opintolainaa 220 €/kk, jos tuntuu, että sitä on ollut pakko ottaa. Välillä on ollut, vaikka nyt kyllä v....tuttaa koko opintolainat, kun itselläkin on pitkät opiskelut takana ja aika paljon lainaa nyt jo.
Jotenkin heräsin todellisuuteen, kun ystäväni valitti, miten hänellä miehensä kanssa on "vain" 500 € rahaa ja palkkaan aikaa kaksi viikkoa. Enpä muista, että meillä olisi koskaan sellaista rahaa jäänyt... Mahtaako olla kovinkin epätyypillistä(?)
Totta puhut tavaran määrästä! Uskomatonta, miten sitä kuvittelee, ettei "koskaan mitään osta", eikä ole materialisti, mutta niinpä tuota vaan tuntuu olevan... - suvi
alkup. kirjoitti:
Mieheni maksaa kahta eri opintolainaa.
Omat tuloni ovat 404 €/kk ja opintolainaa 220 €/kk, jos tuntuu, että sitä on ollut pakko ottaa. Välillä on ollut, vaikka nyt kyllä v....tuttaa koko opintolainat, kun itselläkin on pitkät opiskelut takana ja aika paljon lainaa nyt jo.
Jotenkin heräsin todellisuuteen, kun ystäväni valitti, miten hänellä miehensä kanssa on "vain" 500 € rahaa ja palkkaan aikaa kaksi viikkoa. Enpä muista, että meillä olisi koskaan sellaista rahaa jäänyt... Mahtaako olla kovinkin epätyypillistä(?)
Totta puhut tavaran määrästä! Uskomatonta, miten sitä kuvittelee, ettei "koskaan mitään osta", eikä ole materialisti, mutta niinpä tuota vaan tuntuu olevan...Teidän kannattaisi molempien kirjata ylös parin kuukauden ajan kaikki, mihin rahaa käytätte. Kaikki ostokset ja laskut, myös ne yhden euron lotot ja karkit sun muut.
Onko miehesi myös huolestunut rahan riittämättömyydedstä, vai käyttääkö surutta omansa ja luottaa siihen, että sinun rahoillasi sitten kyllä syödään?
Koittakaa välttää kaikkia laskuja (en kyllä ymmärrä mitä muita jo kertomasi lisäksi teille putkahtelee... sähkö ja vakuutukset tuosta puuttui, mutta ei ne tule joka kuukausi. Lehtitilaukset voi lopettaa ja sitten ei tosiaan pitäisi muita laskuja tulla.) Jakakaa käytettävissä (pakollisten laskujen jälkeen) oleva raha vikkoihin ja yrittäkää elää sillä, esim. 60€/vko. - alkup.
suvi kirjoitti:
Teidän kannattaisi molempien kirjata ylös parin kuukauden ajan kaikki, mihin rahaa käytätte. Kaikki ostokset ja laskut, myös ne yhden euron lotot ja karkit sun muut.
Onko miehesi myös huolestunut rahan riittämättömyydedstä, vai käyttääkö surutta omansa ja luottaa siihen, että sinun rahoillasi sitten kyllä syödään?
Koittakaa välttää kaikkia laskuja (en kyllä ymmärrä mitä muita jo kertomasi lisäksi teille putkahtelee... sähkö ja vakuutukset tuosta puuttui, mutta ei ne tule joka kuukausi. Lehtitilaukset voi lopettaa ja sitten ei tosiaan pitäisi muita laskuja tulla.) Jakakaa käytettävissä (pakollisten laskujen jälkeen) oleva raha vikkoihin ja yrittäkää elää sillä, esim. 60€/vko.Olen itsekkin tätä kirjanpitoa jo suunnitellut. Täytyy ottaa vielä kaytäntöön.
- Lady78
Meillä tilanne on hyvin samanlainen, paitsi että mieheni opiskelee ja minä olen töissä. Tulot ovat hyvin saman suuruiset ja menot myös. Useinmiten käy juuri niin, että minä maksan palkallani laskut pois ja mieheni opintotuella eletään. Olen suuresta perheestä kotoisin, joten "säästäminen" on minulla verissä... Tässä muutamia vinkkejä, miten rahat saa riittämäään ja mielen rauhalliseksi:
- Teen aina 3 kk:n budjetit etukäteen. Tosin niitä joutuu tarkistelemaan tämän tästä yllättävien menoerien sattuessa, mutta ainakin niistä saa tunteen, että jotenkin tästä selvitään. Budjettiin hyvät pohjat saa esim. Marttaliiton sivuilta. Niiden avulla langat pysyvät hyvin käsissä ja voin arvioida, onko joihinkin hankintoihin varaa ja mieten ne pitää ajoittaa. Tämä on ainoa tapa, jolla olen saanut jäämään jotain tilillekin kuun lopussa...
- Jaottele ruokarahat viikoittain ja käy korkeintaan 2 kertaa viikossa kaupassa. Ruokaan saa nimittäin uppoamaan ihan älyttömiä summia, joten tämä on tehokkain tapa säästää. Halpaketjussa asioimalla ja isomman satsin kerralla ostamalla olen saanut ruokamenomme pienenemään 60-80 euroon viikossa. Sisältäen herkuttelut.
- Ole hintojen kanssa tarkkana ja seuraa ostoksiasi. 5 euron lounas jokainen arkipäivä lounasruokalassa tekee 25 euroa viikossa ja 100 euroa kuukaudessa!
- Käytä kirpputoreja sekä ostamiseen että myymiseen. Tavaroiden kierrättäminen on paitsi taloudellista, myös ekologista. Viikon pöytävuokralla (n. 30 €) tienaa helposti 60 - 100 euroa, vaikka ei mitään ihmeellistä myisikään. Ja jos shoppailuvimma iskee, niin tyynnytä se kirpputorilla; rahaa menee vähemmän ja tavarat ajavat hyvin väliaikaistarpeensa. Toki tarve-esineet ja vaatteet kannattaa hankkia harkiten; köyhän ei kannata ostaa halpaa...
Ihminen tarvitsee aika vähän elääkseen ja tullakseen toimeen. Laskujen ja ruoan jälkeen kaikki muu on ylimääräistä. Vaikka käyttäisitte ruokaan 100 euroa kuussa, sinun tuloistasi jää noin 200 euroa yli kuukaudessa. Vanhassa rahassa se on 1200 markkaa! Ja se kun vielä jaottelee viikoille (50 €/vk) tai per naama (100 € sinulle, 100 € miehelle), niin eiköhän sillä mieli pysy virkeänä.
Vielä noista matkalipuista: jos matka on ollut pitkään haaveenne, niin olette kai valmiita näkemään se vuoksi vaivaa? Ajattele asia niin, että yhdessä säästätte nyt unelmaanne varten... Kun matka on maksettu, rahaa jää taas jonkin toisen unelman täyttämiseen. - Martta
Olen pitänyt kuluseurantaa koko tämän vuoden ja budjetti on tehty jo ensivuodellekin. Kulukirjanpidolle voitte hakea pohjan Marttaliiton sivuilta ja sitten muokata sitä mieleiseksenne. Kannattaa ihmeessä kokeilla, toimii kyllä ja lopulta rahaa jää jopa säästöönkin.
- alkup.
kiitos vastauksista. Alamme harjoitella kirjanpitoa :)
Pirkka lehden niksipalstalla on paljon hyviä ideoita joilla saada ostoharkinnassa oleva tavara tai esine tai laite ilmaiseksi käyttämällä esimerkiksi rikkimenneitä sukkahousuja tai muuta roskiin heitettävää.
Kirjallisuudesta suosittelen Pennein venyttäjän käsikirjaa. Ostin sellaisen hintaan 4 euroa. Se on täynnä säästövinkkejä/kotiruokaohjeita sekä mielenkiintoisia ohjeita kuinka mm. vanhasta rikkinäisestä paidasta saa hyvät housut lapselle.
Kannattaa etsiä mm. divarista tai kirjastosta. Itse ostin oman kirjani joskus 97-98 ja se oli jo silloin poistomyynnissä.
Terveisin Jari J.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S607544- 1304258
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.313615- 212938
- 272513
- 232502
- 472090
- 252070
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3732041- 321988