Mitä mieltä olette lukion englannista? Mielestäni siellä opetetaan melko ykstyiskohtaisesti kielioppiasiota ja sanastokin on melko vaikeaa, vaatimustaso tuntuu olevan jo aika kova. Enkku ei tietysti ole koskaan ollut vahvinta osaamistani, mutta kohtalaisia arvosanoja tulee.
Hyvän enkun osaamisen takaamiseksi pitäis varmaan käyttää kieltä paljon myös vapaa-ajalla. Luetteko paljon englanninkielisiä kirjoja tai katotteko videoita tai leffoja? (ilman suomenk. tekstejä)
Vaikka ei lukion enkku sujuiskaan niin mielestäni esim. ulkomailla ollessa ja oikeissa käytännön tilanteissa voi pärjätä ihan hyvin. Tämä ei kuitenkaan riitä YO-kirjotuksia ajatellen, Minkälaisia vinkkejä siihen löytyisi?
Lukion enkku vaikeaa?
31
8439
Vastaukset
- Nojaa
Rehellisesti sanottuna lukion englanti on pirun helppoa. Yläasteella taisi englannin numero olla aina kasia, mutta lukiossa ollut poikkeuksia lukuunottamatta ysiä tai kymppiä. Duunia en numeroiden eteen ole tehnyt pätkän vertaa, kuten en missään muussakaan aineessa (toki kaikissa ei menekkään näin hyvin). Katson paljon elokuvia ja kuunnellut jo vuosia englannin kielestä musiikkia päivittäin. Varmasti tällä on jotain tekemistä asian kanssa, mutta mielestäni hyvin helppoa kyllä siis englanti lukiossa. Kirjoituksetkin vaikuttavat lastenleikiltä verrattuna moneen muuhun lukion oppiaineeseen.
- nhBJKFK
Toisille se englanti on helppoa ja toisille vaikeaa, joillekin siltä väliltä.
- jhfjhbjafji
Minulle lukion englanti on vaikeaa. Olen kuitenkin saanut ihan hyviä arvosanoja, kaseja ja ysejä, koska olen opetellut kokeessa kysyttävän sanaston ja kielioppiasiat hyvin. Englannissa tuntuu siltä, että oppikirjan sanasto ei riitä esimerkiksi luetunymmärtämistehtävissä, vaan ikään kuin oletetaan, että sanastoa on opittu muualtakin: tv:stä, peleistä, netistä ynnä muualta. Mieleenpainunein esimerkki tästä on luetunymmärrysteksti, jossa oli hyötyä tietää sana "gay" - ja sitähän en muista koskaan koulussa opetetun. Hyvä, että jostain syystä sen tiesin.
- ezpzlmnsqz
Gay voi tarkoittaa myös iloista. Englanti on helppoa, mutta ainakin meillä on kova vaatimustaso. Puolet oikein ja vitonen - ainakin meillä. Itellä kurssinumeroina ysiä ja yksi kymppi ja itse kyllä käytän englantia koulun ulkopuolella paljon. A-kielessä aika pirun vaikea enää pärjätä, jos ei ole yhtään koulun ulkopuolella käyttänyt kieltä. (Ok, en tiedä ruotsista, mutta olettaisin)
- 15+17
Lukion englanti on todella vaikeaa. Siinä ei välttis pärjää vaikka perus englantia osaisikin.
- enkkuonvaikeata
Mielestäni lukion englanti on erittäin vaativaa. Siinä pärjää parhaiten ne, jotka ovat oppineet englannin ikään kuin itsestään kaiken pelien, musiikin, elokuvien jne. myötä. Ne, jotka yrittää opiskella paljon _pakosti_ niin eipä tule hyviä arvosanoja. Englanti tai kielet yleensäkin koostuu niin monesta asiasta, joita ei voi opiskella hetkessä. Se vaatii vuosien työn kehittyäkseen paremmaksi! Sanoja on valtavan paljon, sanontoja ja kielioppiakin pitäisi ymmärtää.
Tuskaista on opiskella enkkua, mutta näillä eväillä mennään pitkän englannin ylppäreihin! Saas nähdä, kuinka käy. - Abi2014
Voin rehellisesti E:n paperit saaneena ja yliopistossa opiskelevana sanoa, että se on lukion ärsyttävin ja vaikein aine saada hyvä arvosana jos ei lasketa pitkää matikkaa, joka ei ole pakollinen. Lukioon mennessä sain enkusta ysin jokaiselta kurssilta ja kun menin lukioon se keskiarvo tippui 7,5:een ja sain C:n kirjoittamalla tasan sen alarajan pisteet. Eniten minua ärsytti kuuntelut ja luetunymmättämiset joissa nussitaan pilkkua oikein kunnolla eikä se testaa mitään. Enkussa pärjäävät ne jotka jaksavat ja pystyvät keskittymään varsinkin kuunteluissa. Kieltenkokeet eivät testaa mitään vaan varsinainen taito tulee esiin omassa puheen ja tekstin tuotossa.
Ruotsinkin kieltenkoe on ärsyttävä, mutta ei niin ärsyttävä, sillä siinä ei kysellä epäselvästi mahdottomia ja kuunteluissa puhe on selvää eikä sinne laiteta epäselvästi puhuvia idiootteja tai taustamölyä. Sain ruotsista M:n yo-kokeessa.- juujuujaa
"vaan varsinainen taito tulee esiin omassa puheen ja tekstin tuotossa."
Kyllä aika tärkeää, kenties tärkeintä, on sittenkin ymmärtää, mitä sinulle sanotaan ja mitä luet. Taito on sekin, monilta liikaa vaadittu. - Abi2014
juujuujaa kirjoitti:
"vaan varsinainen taito tulee esiin omassa puheen ja tekstin tuotossa."
Kyllä aika tärkeää, kenties tärkeintä, on sittenkin ymmärtää, mitä sinulle sanotaan ja mitä luet. Taito on sekin, monilta liikaa vaadittu.Tietenkin sitä tarvitaan, mutta nykyinen koe on painottunut liikaa pikkunäppäryyksiin kun tarkoitus olisi tuoda esille henkilön todellinen kielitaso.
Katsoit muutenkin kirjoitustani liian yksipuolisesti. Nimenomaan tuotossa tulee ilmi onko ihminen ymmärtänyt pääpointit siitä mitä toinen sanoo tai kirjoittaa. Englannin kokeeseen pitäisikin minusta ottaa käyttöön aineistoesseet jotka korvaisivat luetunymmärtämiset joihin vastataan nykyään vain monivalinnoilla.
- Ettei totuus unohdu
Jos tarkoituksena on jatkaa yliopistossa tai vaikkapa amk:n jälkeisissä kansainvälisissä tehtävissä, niin lukion enkun ysi tai kymppi on hyvä alku sellaisen kielitaidon oppimiseen, jolla voi jo alkaa tuottaa englanninkielisiä teknisiä tai tieteellisiä raportteja. Näissä ei pelkästään sanaston osaaminen riitä, vaan tarvitaan myös vahva kieliopin osaaminen. Lisäksi pitää ymmärtää, että englannin small talkissa käytetään aivan eri sanastoa ja rakenteita kuin laadittaessa tieteellisiä raportteja, mikä ei suomalaiselle ole aivan itsestään selvää.
Siinäpä motivaatiota englannin opiskeluun. - juppijoi
Riippuu ihmisestä mikä asia tuottaa vaikeuksia.Itse olen hieman tollukka, mutta sain todella sitkaalla lukemisella fysiikasta ja lyhyestä matikasta kirjoitettua L, kemia oli E ja äidinkieli B.Luin viikossa läksyjä tasaisesti 2-3 tuntia 5 kertaa viikossa, mutta en silti saanut kirjoitettua pitkästä englannista kuin A:n.Keskiarvo englannin kursseista 7,4.
- 292 pistettä
Valitettavasti se vain on niin että jotkut käyttävät englantia vapaa-ajallaan niin pajon, että osaaminen on aivan eri luokkaa kuin niillä jotka joutuvat sitä opiskelemaan.
Itse opin englantia televisiota katselemalla, ja tv:stä ja musiikista kertyikin omatoimista harjoitusta ennen yo-kirjoituksia n. kymmenen tuhatta tuntia.
On lienee selvää että kun kieleen käyttää 10-kertaisen ajan koulun oppitunteihin nähden, on osaaminenkin aivan eri tasolla kuin keskiverto-oppilailla.
Yleisesti ottaen englannin kieliopin osaamisen taso vain on niin kova, että kaikenlaisia hölmöjä knoppeja on pakko kokeisiin laittaa jotta tasoerot saadaan selville.
Vastaavilla taidoilla saakin siis muissa kielissä aivan varmasti parempia arvosanoja kuin englannista. - Aika ennen pisteitä
"Kieltenkokeet eivät testaa mitään vaan varsinainen taito tulee esiin omassa puheen ja tekstin tuotossa."
Oma puhe ja teksti saattavat olla kokelaan omasta mielestä erinomaisia. Se ei tarkoita, että ne olisivat hyviä natiivin puhujan mielestä. Sinulla on vaikeuksia ymmärtää suomeakin, sillä yo-kirjoituksissa yksi osa kielikoetta on oman tekstin tuottaminen kirjoitelmassa ja produktiivisissa vastauksissa. Mielestäsi ne eivät kuitenkaan ole kielikokeen osia.
Approbaturin saaminen aineessa kuin aineessa on nykyisin lastenleikkiä verrattuna 50 vuoden takaiseen vaatimustasoon. Se ei tietenkään ole nykyabien vika. Itse en kuitenkaan ole kehdannut käyttää yo-lakkia vappuna 40 vuoteen, koska sen saa niin mitättömillä tiedoilla..
Peruskoulussa jaetaan vitosia kailille, jotka käyvät tunneilla. Aikaisemmin piti OSATA jotakin vitosen saadakseen. Se ei nykyisin käy, sillä noin 20 % ikäluokasta ei koskaan pääsisi pois peruskoulusta, jos 50-luvun vaatimustaso ja kokeet otettaisiin käyttöön.
Porukka ei nykyisin ole yhtään tymempää kuin aikaisemmin, mutta keskikoululle oli vaihtoehto: kansakoulu. Nykyisin ei lahjattomia voida lähettää takaisin mihinkään, siksi heille jaetaan hyväksyttyjä arvosanoja, vaikka he eivät osaa mitään.- Abi2014
Se mihin minä tuolla "eivät testaa mitään" viittasin olivat pitkälti monivalinnat joita viljellään jokaiseen paikkaan ja ne ovat pilkunnussintaa eivätkä todellakaan testaa ymmärtämistä juuri lainkaan. Monivalinnat eivät testaa mitään vaan minusta pitäisi antaa lisää avoimia kysymyksiä joihin voisi itse vastata. Myös aineistoessee olisi hyvä, sillä siinä yhdistyy luetunymmärtäminen ja oma tuottaminen.
Muutenkin minusta on noloa kun vanhemmat ihmiset vertailevat ikäluokkien yo-kokeita. Totuus on että nykynuoriso on englannissa parempi kuin koskaan. Tämä pätee varsinkin oraalisissa taidoissa, joita eivät nykyjärjestelmät ota mitenkään huomioon. Ehkä lähitulevaisuudessa kokeeseen tulee suullinenkin osa kun näitä yo-kokeita nyt sähköistetään. - Ulkopiirin Tietoa
Abi2014 kirjoitti:
Se mihin minä tuolla "eivät testaa mitään" viittasin olivat pitkälti monivalinnat joita viljellään jokaiseen paikkaan ja ne ovat pilkunnussintaa eivätkä todellakaan testaa ymmärtämistä juuri lainkaan. Monivalinnat eivät testaa mitään vaan minusta pitäisi antaa lisää avoimia kysymyksiä joihin voisi itse vastata. Myös aineistoessee olisi hyvä, sillä siinä yhdistyy luetunymmärtäminen ja oma tuottaminen.
Muutenkin minusta on noloa kun vanhemmat ihmiset vertailevat ikäluokkien yo-kokeita. Totuus on että nykynuoriso on englannissa parempi kuin koskaan. Tämä pätee varsinkin oraalisissa taidoissa, joita eivät nykyjärjestelmät ota mitenkään huomioon. Ehkä lähitulevaisuudessa kokeeseen tulee suullinenkin osa kun näitä yo-kokeita nyt sähköistetään."Sähköinen YK-koe" tarkoittaa käytännössä sitä että vastauslomake täytetään tietokoneella.
Mitään puhutun kielen koetta tuohon on edelleenkin mahdoton yhdistää kun oppilaat edelleen tekevät koetta samassa huoneessa keskenään, mutta luetun ymmärtämisen sijasta saattaa parhaassa tapauksessa tulla nähdyn (eli valokuvien) ymmärtäminen. - Abi2014
Ulkopiirin Tietoa kirjoitti:
"Sähköinen YK-koe" tarkoittaa käytännössä sitä että vastauslomake täytetään tietokoneella.
Mitään puhutun kielen koetta tuohon on edelleenkin mahdoton yhdistää kun oppilaat edelleen tekevät koetta samassa huoneessa keskenään, mutta luetun ymmärtämisen sijasta saattaa parhaassa tapauksessa tulla nähdyn (eli valokuvien) ymmärtäminen.Tiedän kyllä kuinka sähköinen yo-koe toimii mutta teiltä puuttuu mielikuvitus ja luultavasti myös halu monipuollistaa koetta. Juttuhan on vain järjestelykysymys ja suulliselle kokeelle voitaisiin luoda jopa ihan oma koepäivä. Vain taivas on rajana tehtäville nyt kun koe on sähköistetty. Äidinkielen kokeisiinkin voitaisiin laittaa videomateriaalia aineistoesseisiin kuten myös muihinkin aineisiin.
- jäitä hat
Abi2014 kirjoitti:
Tiedän kyllä kuinka sähköinen yo-koe toimii mutta teiltä puuttuu mielikuvitus ja luultavasti myös halu monipuollistaa koetta. Juttuhan on vain järjestelykysymys ja suulliselle kokeelle voitaisiin luoda jopa ihan oma koepäivä. Vain taivas on rajana tehtäville nyt kun koe on sähköistetty. Äidinkielen kokeisiinkin voitaisiin laittaa videomateriaalia aineistoesseisiin kuten myös muihinkin aineisiin.
Sinä annat mielikuvituksen lentää. Se on helppoa, kun ei tarvitse välittää siitä, kuka arvostelee ja miten kaikki kymmenet tuhannet kokeet nopealla aikataululla. Kustannukset on myös oma kysymyksensä.
Monivalinta on nopeasti ja täsmällisesti arvosteltavissa. Reaalimaailman asiat on syytä ottaa huomioon. - Abi2014
jäitä hat kirjoitti:
Sinä annat mielikuvituksen lentää. Se on helppoa, kun ei tarvitse välittää siitä, kuka arvostelee ja miten kaikki kymmenet tuhannet kokeet nopealla aikataululla. Kustannukset on myös oma kysymyksensä.
Monivalinta on nopeasti ja täsmällisesti arvosteltavissa. Reaalimaailman asiat on syytä ottaa huomioon.Yhtä nopeasti lukee esseen kuin kuuntelee pari minuuttia puhetta samalla tarkistaen että on samaa mieltä opettajan kanssa. Kyse ei ole mistään puolen tunnin keskustelusta vaan lyhyestä nauhoitteesta jossa oppilas kertoo kantansa annettuun kysymykseen.
- ;)))))
Abi2014 kirjoitti:
Tiedän kyllä kuinka sähköinen yo-koe toimii mutta teiltä puuttuu mielikuvitus ja luultavasti myös halu monipuollistaa koetta. Juttuhan on vain järjestelykysymys ja suulliselle kokeelle voitaisiin luoda jopa ihan oma koepäivä. Vain taivas on rajana tehtäville nyt kun koe on sähköistetty. Äidinkielen kokeisiinkin voitaisiin laittaa videomateriaalia aineistoesseisiin kuten myös muihinkin aineisiin.
Monipuollista sinä vaan ;))))
- opettanukki
Kyllä lukion enkku vaativaa on. Moni puhuu sujuvasti niitä näitä, mutta kriittistä tarkastelua ei puheet kestä. Se kuinka pystyy vastaamaan luetun ymmärtämisen tehtäviin, kertoo kyllä paljon todellisesta osaamisesta. Mitään sinne päin ei siinä kelpaa. Ymmärtämiseen kuuluu myös tarkkuus.
- Anonyymi
elän englantia, en ole oppinut juuri mitään uutta enkun tunneilla lukiossa
voisin muuttaa johonkin kanadaan eikä olisi mitään vaikeuksia
kuka muka "puhuu niitä näitä" missään oikeassa tilanteessa ja mitä ymmärtämiseen tulee niin se käy luonnostaan jos ei välttele aktiivisesti arkielämässä englannin kieltä
vaativaa my ass
- kgdosajka
Itellä on sen verran kielipäätä etten oo lukenu vielä yhteenkään englannin kokeeseen ollenkaan. Oon kyllä suorittanut vasta kolme ensimmäistä kurssia, eli varmaan kohta alkaa vaikenemaan. Englanti on kyl helpompaa ku ruotsi :D
- Anonyymi
Siis englantihan on kaikista helpoin aine. Itse luin jo alakoulussa englannin kielisiä kirjoja, katoin elokuvia sun muuta. Yläkouluikäisenä ei tekstityksiäkään tarvinnu että pystyi leffan ymmärtämään. Englantia käytän jatkuvasti myös vapaa-ajalla, ja koulun enkku on ollut minulle aina liian helppoa, ja oikeastaan kaikille. Luokan huonoimmatkin oppilaat saavat ysejä ja kymppejä koska englanti on nykyään kaikille vähän niinkuin toinen kieli. Alakoulussakin pystyivät puhumaan sitä lähes yhtä hyvin kuin suomea. Ei mielestäni ole enää edes järkeä siinä että lukiossakin on vielä enkkua. Kaikkihan jo siinä vaiheessa puhuvat sitä täysin sujuvasti, jopa luokan huonoimmat??
- Anonyymi
ei ainakaan oo järkeä, että ysin enkunkirjassa on enemmän kamaa mitkä ei olleet alakoulun kirjoissa kuin lukion kirjoissa, jotka on ainakin kolme ekaa kurssia pelkkää kertausta ALAkoulun sisällöistä
- Anonyymi
Englanti o hyvinki helppoa, Iso-Britanniassa sitä puhuu jopa ihan pienet lapsetkin.
- Anonyymi
itellää saaa ongelmaa ruotsin kanssa, ett loppujen lopuks se menee vähä siihe et miten lukion englantiin suhtautuu ja panostaa. Itellää englanti on ollut se helpoin kieli, koska sitä just tulee luettuu ja kuuneltuu paljon. Mut sitten ruotsin kanssa on ongelmia koska sitä ei tule kuuneltua tai luettua niin paljoa, tai niin usein.
Ja kosk oon ite aina suht vastahakosesti suhautunu ruotsiin koska oon saanu huonou arvosanoi vaikkakin on opiskeltu, ja kosk on suhtautunu ain vasthakosesti huonojen arvosanojen takii, niin sit on se 'miks ees yritän' mentaliteetti - Anonyymi
brittienglanti ja amerikanenglanti ovat aika kaukana toisistansa,
Englannin kieli jota koulussa opetetaan on omanlaisensa standardisoitua virallista
englannin kieli. Ongelmia syntyy jos katsoo liikaa amerikkalaisia filmejä
ja musiikkivideoita. Musiikkiäänitteet ja viedot ovat kaukana asiakirjoitustyylistä. - Anonyymi
Onko lukion englanti helppoa vai vaikeaa? Jostain syystä englannin ylioppilaskokeissa menestytään sekä hyvin että huonosti. Eli kaikille se ei ainakaan helppoa ole.
Jokainen toki pystyy solkottamaan jotain englannin tapaista ja luulee osaavansa hyvin.- Anonyymi
keskiverto brittikään ei saisi täysiä pisteitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
keskiverto brittikään ei saisi täysiä pisteitä.
Täysiä pisteitä ei tarvitse saada. Korkeimman arvosanan eli laudaturin saa vähän vähemmälläkin. Laudaturin saa noin 5 % kokelaista, ja nämä ovat kyllä kaikki parhaimmistoa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059